Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025
Nenad Miloradović za “Politiku“: “Pegaz“ već u naoružanju, završena prva faza modernizacije “Orla“, u toku nabavka kiparskih Mi-35
Kipar je na prodaju ponudio 11 svojih helikoptera Mi-35P kojima bi bio potreban remont.

Nenad Miloradović za “Politiku“: “Pegaz“ već u naoružanju, završena prva faza modernizacije “Orla“, u toku nabavka kiparskih Mi-35

Pre tri dana u dnevnom listu ‘‘Politika‘‘ objavljen je intervju sa pomoćnikom ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenadom Miloradovićem koji je govorio o aktuelnim temama vezanih za stanje, sposobnosti i opremanje Vojske Srbije, a između ostalog je bilo reči o tehnici namenjenoj ratnom vazduhoplovstvu.

Jedno od pitanja odnosilo postavljeno je u vezi besposadnih sistema, odnosno kada će domaća letelica Pegaz biti uvedena u upotrebu i da li će biti nabavljane još neke inostrane BPL.

– Pegaz je u naoružanju Vojske Srbije i koristi se u jedinicama ratnog vazduhoplovstva. Naručena je serijska proizvodnja i ona upravo započinje, reč je o složenom sistemu, proizvodi ga veliki broj kooperanata, a finalizacija će se realizovati u „Utvi”. Pegaz je ostvario sva projektovana očekivanja i on je značajno unapređen u odnosu na početni koncept letelice, povećani su svi parametri – visina leta, dolet i istrajnost u vazduhu i nosivost korisnog tereta. Kao i CH-92A kineske proizvodnje, koju takođe koristimo, i on može da gađa laserskim vođenim raketama. Povezivanje bespilotnih letelica u brzo reagujući komandno-informacioni sistem dalekometne artiljerije, kako aktuelni sukob pokazuje jeste jedan od ključnih faktora u savremenim borbenim dejstvima.

Vojska Srbije već duži niz godina koristi bespilotne sisteme i danas je u njenom naoružanju deset tipova besposadnih platformi, što zemaljskih što vazduhoplovnih, nabavljanih po individualnim zahtevima rodova i službi vojske. Nedavno, a na zahtev najvišeg državnog rukovodstva, izrađen je Nacrt strategije robotizacije Vojske Srbije, inicijalni dokument koji treba da doprinese značajnom skoku u sposobnosti VS kroz masovnu robotizaciju, tj. integralno opremanje jedinica svih rodova besposadnim sistemima, kao i sistemima za odbranu od protivničkih. Po upotrebi zemaljskih borbenih besposadnih sistema mi smo ispred mnogih razvijenijih država, a po broju i sposobnosti vazduhoplovnih bespilotnih sistema smo dosta ispred svih u regionu. Ovaj dokument predviđa razvoj, proizvodnju i nabavku velikih količina postojećih, a i novih tipova manjih besposadnih sistema i letelica, ali i dosta većih i borbeno sposobnijih bespilotnih letelica i sistema – objasnio je pomoćnik ministra odbrane.

Novi nosni deo trupa Orla 2.0, pito-cev ima poziciju kao na avionu G-4. Pretpostavlja se da bi u novom kućištu mogao biti laserski daljinomer i laserski obeleživač ciljeva / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Drugo pitanje koje se tiče vazduhoplovne tehnike odnosi se na modernizaciju jurišnih aviona Orao, kao i isporuci desantno-jurišnih helikoptera Mi-35P sa Kipra. Konkretno, pitanje se odnosilo na to kada će ova dva procesa biti realizovana.

– Prva faza modernizacije Orlova je završena i ona omogućava znatno precizniju navigaciju uređajima kojima je, na primer, opremljen i francuski Rafal, kao i preciznije i dalekometnije gađanje vođenim i nevođenim naoružanjem danju i noću, napadno navigacijskim sistemom sa termovizijsko-laserskim nišanskim sistemom i odgovarajućim računarom. Konstrukcija Orla omogućava, uz primenu odgovarajućih korektivnih mera za produženje životnog ciklusa, njegovu dugotrajnu upotrebu dok, po planovima koji postoje, ne bude, kao i avion G-4, zamenjen novim školskim borbenim avionima znatno viših karakteristika, supersoničnim avionima koji će moći da obavljaju i deo zadataka zaštite vazdušnog prostora. Što se tiče nabavke kiparskih helikoptera Mi-35, mogu reći samo da je to nešto što se upravo dešava, to je kompleksan proces i to će za nas biti veliko pojačanje – izjavio je Miloradović za ‘‘Politiku‘‘.

VIP H145M u Srbiji već na proleće? / Foto Alexander Lutz

O nabavci kiparskih Mi-35 pišu i „Novosti“, prema njihovim nezvaničnim saznanjima pregovara se o pet letelica, podseća se da je Nikozija oglasila na prodaju 11 ovih helikoptera, a da je Beograd zainteresovan za širi aranžman koji bi uključivao dvosmernu razmenu vojne tehnike. Navodi se i da je Kipar od Srbije već kupio 24 haubice Nora i osam lakih oklopnih vozila Miloš, a da su zainteresovani i za sredstva srpske raketne artiljerije, poput Tamnave.

„Novosti“ prenose i da će prve od 10 dodatno naručenih letelica H145M koje su već kompletirane u fabrici u Nemačkoj biti isporučene do proleća i da će RV i PVO VS do početka sledeće godine imati na raspolaganju eskadrilu ovih helikoptera.

Spomenuta je i nabavka francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal. Navodi se da francuski mediji pišu o tome da je o ovom poslu postignuta načelna saglasnost obe strane, ali ne i dogovor o ceni i dinamici isporuke. Ugovor o kupovini aviona bi navodno mogao biti zaključen ove godine, a Srbija bi se prvim letelicama, kako tvrde „Novosti“ mogla nadati najranije 2028. ili 2029. godine.

Prema saznanjima Novosti, započeta je isporuka raketnog sistema Mistral Vojsci Srbije, a od Francuske se očekuje i isporuka „Talesovih“ radara GM-200 i GM-400. Prenose se i reči komandanta RV i PVO generala Žarkovića koji je izjavio da se u ovoj godini očekuje nastavak opremanja transportnim vazduhoplovima, višenamneskim helikopterima, bespilotnim letelicama, raketnim sistemima i radarskim sredstvima. Takođe, Žarković je rekao da je modernizacija aviona MiG-29 i radara P-12 i P-18 u završnoj fazi i da se ušlo u proces opremanja radarsko-računarskim sredstvima vazdušnog osmatranja i javljanja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Ovo sa Kiprom deluje kao neki barter aranžman, pošto smo im prodali Nore i Miloše moramo nešto da uzmemo od njih…mislim da je kupovina ruskih helikoptera (bilo čega ruskog) čisto bacanje para, šta ćemo sa rezervnim delovima i remontom?!? To će biti nemoguća misija za Srbiju. Jedino ako se uzimaju zbog delova/kanibalizacije kad se ova naša 4 Mi-35 izraubuju…

Odgovori
Ze

Kad na dođu ovi kiparski mi 35 helikopteri,bicemo doslovce regionalna helikopterska sila,vise cemo imati nego cela istocna evropa i balkan ,govorim o borbenim helikopteruma ne o nekakvim transporterima

Vl

@Zeljko

Jedina “regionalna sila” je NATO,budući da su svi oko nas ili članice ili protektorati NATO pakta.

A drugo, baš me zanima da li uopšte imamo posade,pilote,mehaničare,tehničare itd. da opslužuju sve te helikoptere…

zo

Vlada je dao dobru analizu.
@Zeljko rusija nije regionalna nego svetska tenkovska sila po novinama i propagandnim analiticarima ali u Ukrajini ti tenkovi zavrsavaju kao kokice. Nije bitan kvantitet nego kvalitet.

GR

Sve u ovom poslu deluje pogrešno.
Čudi me da u ovoj situaciji nisu završili na Istoku..

Pe

PA zar Air Serbia ne leti za Rusiju, koliko znam…sta je onda problem, oruzje%rakete ce biti isporucene sa kipra.

М

@Zeljko
Грчка има преко 20 апача. Далеко смо ми од регионалне силе.

д

ali u Ukrajini ti tenkovi zavrsavaju kao kokice. вероватно због тога русима донирају тенкове.Nije bitan kvantitet nego kvalitet. вероватно су због тога Словенци донирали Т-55 украијини.

Ђ

Само би било поштено да нам објасне ко ће да модернизује и ремонтује те хеликоптере?Надам се да нису купљени да поправе бројно стање.

De

@Zoran
Kurska bitka (najveća tenkovska bitka ikada u istoriji) je dobijena na kvantitet – ne kvalitet.

Xe

>> ali u Ukrajini ti tenkovi zavrsavaju kao kokice.

Cirilicar, sve jasno. Rusofilija i tumor mozga su uglavnom neizlecive bolesti…

Fe

@Vlada

Bacanje para? A zbog čega se pre Bajdenovog bežanja iz Kabula Amerika polomila da za tadašnju afganistansku vlast pronađe, kupi i remontuje onoliku flotu Mi-8? Samo da bi Talibani imali čime da nadleću Kabul kad obeležavaju dolazak na vlast? Ili možda zato što baš ništa drugo ne pruža toliko a da se zadovoljava tako skromnim održavanjem?

Ne

Da li neko od uvazenih autora T6 moze kroz svoje clanke ili komentar da objasni logiku narudzbine polovnih ruskih helikoptera iz zemlje koja pored svega nije ni proizvodjac a ni zemlja koja ima licencu za remont?!?
Koliko je zivotni vek tih 5 helikoptera do rashodovanja, sta cemo da radimo ako u skorasnjem periodu bude trebalo da se pristupa produzenju resursa ili remontu, kako mislimo da nabavljamo oruzje i rezervne delove?

Odgovori
С

То ти остаје као доживотна загонетка.
Очито неко онако одлучио да купи тј баци лову…

Vl

Resursi, remont, starost… sve to određuje cijenu helikoptera.

BL

A da li si pomislio da nam možda ne treba hitno povećanje borbene gotovosti? Uzima se šta se može u trenutnim uslovima. Ili po tebi treba da bacamo kamenje na njih.

Mi

Da li Srbija ima dozvolu Rusije za remont ? Možda zato i kupuju ove Ciparske helikoptere, da ih rastave i održavaju ove što imaju, pošto ih ne mogu poslati u Rusiju.

Ne

@BL sta mislis sta bi se desilo kad bi bacili i kamen preko granice?
@Milki svakako :) od Rusije imamo polovne avione stare 35 godina, tri preskupe faze modernizacije tih aviona, bratski otkupljen NIS , 30 oklopnjaka i tenkova koje svi pametni rashoduju a sve to za dve dignute ruke u UNu.

Ze

Pa kupili su. Da Uzmu Proviziju. A, kasnije će ići na Otpad.

Sa

Pitam se kao verovatno i vecina citalaca portala koji je smisao nabavke polovnih helikoptera kojima ce uskoro trebati remont a i rezervni delovi jer su polovne masine u pitanju a svi znamo da je to nemoguce uraditi/nabaviti? Jedini smisao u ovome je da se iskoriste za rezervne delove postojecih ali da je i to moguce uopste i u kojoj meri jer znamo da nisu bas potpuno isti helikopteri u pitanju.

Odgovori
Sr

@Saymon
Radjen je vec remont MI-24 u Srbiji. Kakvi su sad kapaciteti za to, ne znam.

Iskreno, poprilicno sumnjam da bi zakljucivali ugovor o nabavci bas sada, a da ne postoje ni teoretske sanse da se osposobe.

А

@Saymon

Проблем у твој калкулацији је што очигледно постоји бар неки начин да се изврши ремонт тих хелихоптера, јер таква набавка једино има смисла. Друго, ако стварно не узимамо свих 11, вероватно су наши пробрали 4-5 који ту вреде и из којих се највише може извући.

Pr

Kiparski helikopteri Mi-35 su petnaestak godina mlađi od našiha aviona MiG-29, a koji će leteti još desetak godina, MUP-ovi helikopteri Augusta su godište tih MiG-ova, pa i dalje lete. Ako je Mi-35 bilo moguće dobiti u nekoj trampi i to u trenutku kad se u svetu odvija globalni sukob, a naša zemlja ima napetu situaciju sa par potencijalnih žarišta u kojima bi narod mogao biti ugrožen nije loše ići i na kvantitet, a ne samo na kvalitet (a helikopteri će verovatno moći da se dovedu u barem pristojno upotrebno stanje). Videlo se u Ukrajini kojom brzinom kvantitet opada i kako brzo stradaju letelice. Plus što Mi-35 čak i u mirnodopskim uslovima može da bude koristan, jer zbog smeštajnog kapaciteta u trupu može u slučaju neke katastrofe (poplave, zemljotres, požari, udesi i slično) prevesti neki broj civila hitno, vazdušnim putem.

Al

Mislim da smo se oko tih polovnih Mi 35 malo zaigrali. Trebalo je projekciju nabavke malo ranije sastavljati i primeniti i da je tako kupljeno novih 12 letelica.Ovako 4 imamo, 4 su nam zarobljene u Rusiji i 5 krševa što treba po kupovini remontovati. Što se tiče Erbasa tu bi bila dobra priča i nastavak dalje kupovine. H145 je idealan, uklapa se u sve sektore.Što se tiče Puma njih bi trebalo nabavljati i za vojsku, šta bi škodila jedna eskadrila. Ne pocenjujem rusku tehniku ali pošto smo čardak ni na nebu ni na zemlji moramo sa dve strane da se snabdevamo ako želimo da imamo svoju vojsku. Ovo sa Kiprom nama sada samo škodi.Za tih pet krševa bolje da smo kupili dve nove pume.

Odgovori
М

Ко ти гарантује да ћеш добити подршку за ту западну технику ако би Србија била принуђена војно да се ангажује, реално постави себи једно једноставно питање. Ко ће у будућности угрозити или угрожавати Србију?
Онако једноставно Исток или Запад…
Од кога може у том случају очекивати икакву помоћ и подршку?
Вјерујеш да је то француска и њемачка које имају визију шта треба бити са Косметом?

Re

Pa problem je u tome što ti heliši nisu iste kategorije.Šta kupiti da je pandam mi 35? A da smo zakasnili jesmo,trebalo je mnogo pre celu eskadrilu 35ica.Ko zna dal su uzeti bar osnovni rezervni delovi to je pitanje.

А

Мислилац

Добро брате а где да више гледам, у кога и шта.Све што Србија на Западу до сада наручила, стигло је.Од Русије за сада нећеш моћи купити ништа, Кинези нису у могућности да нам комплетирају ФК3 што значи да ни они нису више поуздан партнер тако да вероватно ти је јасно да нама преостаје само тај несретни Запада са све Америком.Шта нам Бог да. Поздрав Брате.

de

@ Aleksandar

A sta sa ugovorom o subregionalnoj kontroli naoruzanja i ogranicenju broja „attack helicopters“? Kao SRJ imali smo pravo na 53 komada najvise. Sa odvajanjem Crne Gore postoje samo dva ishoda a to su: 1: Da je Srbija naslednica SRJ pa zadrzava pravo na tih 53. ili 2: Da je odvajanjem CG taj broj pao na 45-48 komada. E sad sta su ti „attack helicopters“ to je diskutabilno. Ako su to svi aparati koji imaju nisanske sprave onda smo mi vec na granici tog broja!

Sr

@dejanera
„attack helicopters“ su svi helikopteri koji imaju SUV.

Re

Eto kad se tumara sa večitim prototipovima tipa:bumbar,zastarela strela2m,raznorazne maljutke.Pa bar da su za to pešadijsko naoružanje kupili licence ili kupili gotove proizvode.Da nepričam koliko se zakasnilo sa raznim nabavkama,panciri,fk3,krasuha… I šta sad,sve to što je i stiglo novo je za dva dana rata.I taj zastareli pegaz su razvijali tričavih 11godina.Aj baš da vidimo za te radare dal će da nam Francuzi isporuče daj Bože ali????

Odgovori
Re

Ovo se zove bacanje para poreskih obveznika republike Srbije, sve osim kupovine aviona Rafala F4R, helikoptera Super Puma i H145,raketa Mistral i radara Tales Ground Master.Ostalo sve pisi propalo jer nema nikakve logike.Kupovati neke kante od helikoptera od Kipra i jos ih remontovati je smejanje ali bas.Ovde neko srpskom narodu ocigledno pokusava da vredja inteligenciju…

Odgovori
Zu

Ne postoji Rafale F4R. Srbija (ako joj se odobri kupovina) može dobiti taj zrakoplov bez Link 16, Meteor i SCALP za 7 godina i 3 mlrd €.

Pe

Zbog cega je jedino kupovina ovih sistema dobra investicija? Ni jedan od njih nije revolucionaran proizvod, niti je Srbija na listi prioriteta za isporuku od strane njihovih proizvodjaca. Nismo li to videli na primeru navedenih Mistrala?

Yo

Možda je baš tako kupovina kiparskih tj. ruskih helića pun pogodak.
Išla je priča da su relativno skoro remontovani ali prizemljeni zbog sankcija Rusiji (zato se i nude – radi zamene zapadnim helićima), pa dolaze u paketu sa rezervnim delovima i municijom – a po nižoj ceni i uz moguću kompenzaciji – što je besplatni marketing i za naše novitete u vojnoj industriji.
Usput se neguje „ruka ruku mije“ prijateljstvo sa Grčkom i Kiprom – pa ne može bolje.
Ostaje samo da se odradi modernizacija na nivo postojećih ruskih helića – koja je moguća i verovatno izvodljiva bez većih problema.
Ono na šta već godinu dana udaraju ruski helikopteri već godinu dana – ni NATO se nije usuđivao…
Vojne intervencije su išle protiv onih sa baš slabom pvo odbranom – čak se i u Siriji stalo čim su isporučeni S-300 sa pratnjom – osim što Izrael povremeno ponešto gađa iz svog vazdušnog prostora.
Možda su zapadni helići bolji, možda i nisu – nebitno – ali ruski se dokazuju protiv jakog pvo-a pa čak ima snimaka gde 1 na 1 lupaju Bukove po Ukrajini.
Nama treba ono što radi posao, a pedigre je prvenstveno priča za izložbe…

De

Otkud znaš da su kante, bio si i inspektovao helikoptere ili si bio zauzet sastavljanjem fudbalske reprezentacije za Svetsko prvenstvo!? Mišljenja sam da nabavka ima drugu konotaciju! Svedoci smo da se ubrzano vrši opremanje vojske, možda čak i užurbano reklo bi se, lako se mogu otvoriti drugi frontovi i druga ratišta, a obzirom da nam iz Rusije trenutno ništa ne može stići ugovoren je posao kao svojevrsna kompenzacija sa „zemljama“ koje ne priznaju Kosovo i sa kojima imamo vojno-tehničku razmenu, tamnava za kukuriku. Opalimo li ijedan metak, sva zapadna tehnika bi nam bila uskraćena iste sekunde, toga ste valjda svesni, tako da kuknjava oko pogrešnog izbora pada u vodu, jednostavno, sami smo na ovom svetu! Pa mistral 3 je kasnio 2 godine! Ovako dobijamo neke šanse da preživimo dok ne otople sankcije prema Rusiji, a možda se i ogrebemo kao regionalni servisni centar za helikoptere ove porodice. Verujem da je neko u MO dobro promislio i našao trenutno najadekvatnije rešenje!

Mi

Nisam bio za kiparske helikoptere pre rata u Ukrajni i sankcija, ali sada su nam isti neophodni sa obzirom na sve.

Ne znamo kada i da li cemi ikad dobiti tih 8 placenih dodatnih Mi-35M. O delovima i tehnickoj podrsci iz Rusije isto tako ne znamo sada nista.
Nabavka tih 5-11 kiparskih Mi-35 je veoma vazna da bi se imao dovoljan broj u letnom stanji i dobio izvor delova i naoruzanja za iste.

Remonti i popravke Mi-24/35 se ne moraju raditi u Rusiji. Radi se u mnogim drugim zemljama, plus nije toliko drugaciji od Mi-8/17 kojih ima jos vise. Vise je do rezervnih delova i naoruzanja. To cemo dobiti iz Kipra da nam flota od recimo 8-10 komada bude u dobrom stanju narednih 5-7 godina bar dok se ne nadje druga resenja.

da

„o ovom poslu (Rafalle) je postignuta načelna saglasnost obe strane, ali ne i dogovor o ceni i dinamici isporuke.“ Ovo mi je top news! Postignuzta je načelna saglasnost, ali oko najvažnijih tvari još nismo. Npr dogovorio sam kupnju stana, samo nisam još dogovorio cenu i kad će stan biti izgrađen. Vrhunski dogovor – nema šta.

Odgovori
mi

@darac Pа ako krenemo da se prisećamo kako su ga neki drugi u blizini kupovali, kupili, i još ni jedan nisu dobili ali odmah našli osnov za pametovanje, da premotavamo linkove i tekstove o toj sagi naći ćemo utehu sigurno, ako ne u njima onda bar u tome što nešto ipak letimo….Bar to….

el

@minmatar slaba tebi utjeha u tome ako susjedu crkne krava…. a o tome kako je susjed kupovao je već sve napisano od baraka do rafala. Hr je potpisala ugovor za rafale i plaćeno je odmah po potpisu trećina ugovora. A to što nije došao niti jedan je zato jer nije niti trebao . prva 4 stižu najranije koncem godine a vjerojatnije prvi mjesec dogodine.

Br

Ovo kućište na Orlu izgleda kao da je za GoPro kameru

Odgovori
Sr

@Branko
Bila je diskusija o tome unutar strucnih krugova. Sustinski, podvesni kontejner bi bio najlakse resenje u smislu „pakovanja“, ali povecao bi se aerodinamicki otpor dosta i uz mali potisak Orlovih motora i vec ogranicen broj podvesnih tacaka, nije bas najbolje resenje. Tako da je izabrana ova solucija.

Podvesni daje fleksibilnost jer se laser moze okretati 360°, ali boze moj. Kakav je bio, sad je Orao jos i dobar.

Co

Ako se na istoku spušta nova „gvozdena zavesa“, a mi smo u sred NATO-vskog mora, na sve rusko možemo da zaboravimo u godinama koje slede.

Odgovori
Yo

Specifičan je trenutak u kome modernizujemo i reformišemo vojsku – ne samo zbog frke u Ukrajini i podela koje uslovljavaju nedostupnost koječega, već izgleda i zbog tehnološkog skoka u kojem je municija i sl. su više uznapredovali i učinili mnogo ranjivijim i ono što se do skora smatralo neprikosnovenim itd.
Naši su to lepo uočili i razvili te neke strategije koje prevazilaze tu situaciju usput razmrdavajući i domaću proizvodnju.
Čak i da se „prvi mačići u vodu bacaju“ – dobro je i za svaku pohvalu uhvatiti se produktivno u koštac sa problemom.
Nazire se dugoročniji, dalekovidiji pristup – što uvek blagotvornije utiče na stabilnost.
Ima tu još nekih kvaliteta na koje se ne obraća pažnja – jer se mejnstrim oslanja isključivo na brojeve – ali čista logika nadmašuje vrednost brojki, a ovde je ima.

Odgovori
De

Kao neutralni posmatrač svega i svačega i ovih zbivanja, iskreno mi je drago što postajemo helikopterska sila. Neko će reći, preteruješ, pa neka kaže. Imamo resurse za razvoj dronova i robotike i tu treba da grizemo i da budemo u samom vrhu u svetu. Toliko mladih i onih starijih ima da ovu našu Srbiju postavimo kao respektabilnu u tim domenima. Bez onog kukanja, ovo ono politika, kao običan građanin radujem se ovim dešavanjima.

Odgovori
Re

Tačno je da imamo pametne ljude ali nemamo pameti u vrhu odlučivanja tako da…

Ja

U citavoj situaciji kada zelimo da modernizujemo nasu vojsku a zbog geopolitickih razloga nismo u stanju da isto to realizujemo ovo moze posluziti kao jedna prelazna faza dokle se ne srede stvari u geopolitici.

Odgovori
Ko

H142 su ok helikopteri za generalnu upotrebu i laganu podršku, ali Srbiji su potrebni borbeni helikopteri hitno,a to H142 nisu bar u ovoj konfiguraciji koju Srbija ima ne oklopljni bez vođenog naoružanja itd,…
Ko ovdje misli da bi EU,USA prodali Srbiji borbene helikoptere neka digne dva prsta.

Odgovori
Rp

Kao i sve neozbiljno i glupo.

Odgovori
Dj

„Prva faza modernizacije orlova je završena“. Ova rečenica je ispravna jedino ako to znači da su svi Orlovi u službi moderizovani na taj „prvi“ nivo, sta god to bilo. Ako nisu šta je onda gospodin Miloradovic hteo da kaže, da je testiranje gotovo i da je taj „prvi“ nivo usvojen kao prihvatljiv za dalju implementaciju u raspoložive avione? Isto i za Pegaz, on može da bude u naoruzanju ali u kojem broju ako serijska proizvodnja nije ni još počela. Znači svaki komad opreme ponaosob koji uvedemo u vojsku kažemo da je u naoružanju…potrebno je reći da je kao sistem uveden u naoružanje a ne ovako…

Mi

Jesu to oni Kiparski što nisu bili na remontu 10 godina radi sankcija Rusiji i traju još oko dvije godine ? Valjda piloti neće letjeti u tome, bezveze će izgubiti živote. Ako će ih kupiti za dijelove, onda zašto da ne, jedino se za to i isplati.

Odgovori
Ni

Delegacija VS bila je na Kipru zbog tih helikoptera, dakle ima ko zna u kakvom su stanju i sta nam je ciniti sa tim helikopterima.
I sta ti znaci ovo ‘helikopteri mogu da traju jos 2 godine’? Ako mislis da im je zivotni vek jos 2 godine, varas se. To su daleko mladji helikopteri od recimo Mi-24 koje koriste Poljaci, Madjari ili Bugari, pa vidis da ih oni jos uvek koriste.

Usput, kad vec gledas u tudje dvoriste pogledaj malo i u svoje. Koliko stare helikptere koristi vasa vojska, kada su poslednji put remonotvani i kako, kad su vam donirali Kajove i da li su u medjuvremenu Kajove remontovane bar jednom ili nisu….

Mi

@Nikola Zadnji puta su bili na remontu 2012 godine, radi sankcija Rusiji. Cipar ih je do kraja iskoristio i traju do 2024 godine, gdje tada moraju na potpuni ( ne djelomični ) remont. Što se tiče HRV helikoptera, ovaj portal je mnogo puta pisao o njima, pa tako i o remontu. Lako je pronaći na T6.

Ni

@Milki

Poslednji put su remontovani 2014, pisao T6, a 2018 su prizmljeni zbog sankcija Rusiji. Sto se vasih helikoptera tice, pisalo se uglavnom o problemima nakon remonta, o remontu recimo Kajova ni reci izgleda se americki helikopteri ne remontuju. E zato sam ti rekao da gledas malo u svoje dvoriste, a za nase ne brini ima ko o tome vodi racuna.

el

@Nikola svaki remont je problematičan čak ako se i radi u državi koja ga je proizvela ali ne u tvornici nego u tamo nekom zavodu… ovdje se diskutira o svemu i o dobrim ali i lošim kupovinama i remontima hrvatske i srbije… po meni tangosix to profesionalno odradi.komentari su naravno često malo navijački. inače hr kiowe su proizvdene izmedju 2010 i 2012. a remont je napravljen prije isporuke 2016.. imaš podatke dostupne na netu…

Ni

@elementarna_matematika

Kajove proizvedene 2010/12, iako se ne proizvode od 90-e, a remontovane 2016. godine. Upravo o tome i pisem, eto te Kajove nisu remontovane 7 godina, a Milki se raspisao o kiparskim Mi-35 kao da se radi o letecim sanducima iako su remontovani 2014, iako su ih Kiprani prizemljili 4 godine nakon poslednjeg remonta.

Vl

Ovi helikopteri idu Ukrajini, to je deo šireg dogovora. Pritisak na zemlju je toliki da ćemo zvanično morati da uvedemo sankcije Rusiji, a ove letelice idu dalje u sklopu nabavke novih aviona i helikoptera za VS. Francuska (NATO) ne želi da nam proda Rafale ni helikoptere, jer ne sarađujemo na pitanju spoljne politike.

Odgovori
Ni

Da, Francuska ne zeli da nam proda nista, a Super Pume stigle kao i Mistrali, a i H-145 treba da stignu.
Sto se spoljne politike tice, Srbija nije clan EU i samim tim nije duzna da uskladi svoju spoljnu politiku sa spoljnom politikom EU. Kad i ako budemo deo EU tek tad moze da se prica o zajednickoj spoljnoj politici.

Le

@Nikola

Srbija je u pretpristupnim pregovorima i usklađuje zakonodavstvo već tačno 9 godina sa EU. Deo toga je i usklađivanje spoljne politike sa zajedničkom.

Ni

@Leopold

Gresis.
Srbija nije otvorila poglavlje 31. koje se odnosi na zajednicku spoljnu i bezbednosnu politiku. Tek kada se to poglavlje otvori moze se govoriti o tome. Mada ne mora ni tada, jer ako neko iz EU insistira da Srbija radi protiv svojih drzavnih i nacionalnih interesa postavlja se pitanje: Da li je nama takva EU (koja podseca na ex-SSSR) uopste potrebna.

А

@Leopold

И биће бар минимално исто толико, тако да усклађивање спољне политике може слободно да се окачи о зид за нека лепша времена.

PR

Srbija treba da uđe u NATO i završene su sve dileme oko nabavki i ugroženosti od bilo koga.Sve ostalo je šuplja priča.Veštački se održavaju orlovi i galebovi ,njima je davno bilo vreme u muzejima.Obično bacanje pare na platformu koja nema nikakav potencijal,i ima hronične nedostatke od samog nastanka.

Odgovori
Vl

Apsolutno se slažem. I ne samo zbog Orlova, već i politički, bezbedonosno i pre svega ekonomski.

Mr

Daa, u NATO se ulazi kako se kome hoće. Postoje mnogi preduvjeti, a zadnji i glavni je da to moraju ratificirati sve članice.

Pe

@VladaR

Koji su to ekonomski razlozi za ulazak u NATO?

22

Miloradoviću može li nekako pre „robotizacije“ i svih ostalih „faza modernizacije“ da nam bar podeliš svima normalne šlemove?! Dok je trajao decembarski igrokaz u Raškoj, oni stari plehani JNA šlemovi nam nagnječiše vratne pršljenove!

Odgovori
Na

kineski avioni treba da se uzmu a ne francuski

Odgovori
NS

Ovi kiparski Mi-35 i Mi-35M nabavljeni u Rusiji su dva sveta odvojena. Najvise u elektronici ali ima i dosta drugih razlika.

Borbene mogucnosti Mi-35M su mnogo iznad ovih kiparski.
Kiparske bi trebalo prvo remontovati i tom prilikom uraditi i modernizaciju barem na priblizan standard Mi-35M.
To je pre rata u Ukraini mogolo da se uradi samo u Rusiji a sad tesko da i remont kvalitetan moze da se uradi bilo gde drugo.
Treba odustati od kiparskih Mi-35.

Odgovori
19

Бојим се да убрзо нећемо моћи добити ништа ни са истока ни са запада. Опет нам се спремају неки видови санкција,опет белосветски лешинари долазе код нас и машу којекаквим „мировним приједлозима“. Цијеним да требамо што прије набавити хеликоптере из Кипра и све убрзати колико је више могуће.

Odgovori
Vl

Moze se pretpostaviti u kakvom su stanju kiparski Mi-35 kad ih Amerikanci nisu poslali Ukrajini. Epsko bacanje novca poreskih obveznika.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor