Direktor SMATSA-e Ristivojević u poseti sedištu EUROCONTROL-a: Prošle nedelje 3.200 preleta opsluženo u jednom danu

6. maj 2025

„Prince Aviation“ ponovo na globalnoj sceni: Prva instalacija Certus 700 internet sistema na Cesni XLS predstavljena u Fridrishafenu

29. apr 2025

Er Frans uvodi Puket kao novu destinaciju

25. apr 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na ICAO konferenciji o olakšicama u vazdušnom saobraćaju u Dohi

19. apr 2025

CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025
Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio prvu praktičnu odluku radi smanjenja buke prilikom preleta mlaznih aviona iznad Bežanijske Kose
Poletanja u ranim jutarnjim časovima više neće biti dozvoljena sa različitih intersekcija na pravcu piste 12R / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio prvu praktičnu odluku radi smanjenja buke prilikom preleta mlaznih aviona iznad Bežanijske Kose

Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio je juče prvi korak u pronalaženju rešenja za smanjenje buke aviona u poletanju sa beogradskog aerodroma koji tokom početne faze penjanja preleću Bežanijsku Kosu. Prva odluka dolazi nakon formiranja radne grupe civilnih stejkholdera početkom oktobra.

Kako je saopšteno, svi mlazni avioni koji za poletanje koriste pistu 12R i instrumentalnu proceduru (pravac) odlaska (poletanja) TISAK 3Z (koja vodi preko Bežanijske Kose), od sada će morati da poleću isključivo sa početka piste. Mlaznim avionima neće biti dozvoljeno da poleću sa kraće distance (sa intersekcija) u periodu od 6 do 7 časova ujutru radnim danima i od 6 do 8 časova ujutru subotom i nedeljom. Rezon ove odluke regulatora je da se najveća buka (prilikom najintenzivnijeg rada motora) dogodi što je ranije moguće kako bi se donekle smanjila iznad preleta Bežanijske Kose.

Direktorat je u NOTAM-u za posade preciznije definisao novo pravilo koje kaže da je poletanje (u navedenim vremenskim periodima) obavezno sa pozicije krajnje intersekcije Delta 1 i eventualno sa Delta 2 ukoliko je Delta 1 iz nekog razloga neprohodna.

Iz Direktorata podsećaju da je u ovoj inicijativi učestvovala radna grupa koju čine predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, DCV-a, SMATSA-e, Er Srbije i aerodroma Nikola Tesla. Takođe napominju da će radna grupa nastaviti sa radom.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Je

Aerodrom je puno stariji od naselja Bez.Kosa.

Odgovori
Н

Бежанија је свакако нелегално насеље које је прекршило правило о изградњи у близини аеродрома

Zo

Nisi bas u pravu. Problem nije kod kuca na Ledinama koje su prisle skoro do piste i koje su napravljene bez dozvole, vec kuce i naselje kod Novog bezanijskog groblja gde je sve sa dozvolama i planski uradjeno. Zivim tu od rodjenja (55 godina) i avioni su poceli da prelecu iznad nas pre godinu dana. Najlogicnije je da polecu od pocetka piste prema Ledinama i kad polete prelecu deo gde nema naselja. Ko je smislio da cim polete skrecu levo pa preko Bežanije nemam pojma. Ranije su poletali i skretali desno i išli preko Obrenovca ali du tad na dosta većoj visini.

Bezanija i Bezanijska Kosa nije isto.

Ac

Ta procedura je inače skandal jer nije ranije ni postojala, uvedena je neke 2017. ili 2018. godine. Inače se izbegava preletanje naseljenih područja na toj visini i u tom režimu, a kod nas naprotiv baš dodato ono što nikada nije bilo u prethodnih 60 godina.
Nije poenta da li je stariji aerodrom ili naselje, nego da li je procedura postojala ili nije. Neko ko se doselio 2015. mogao je da kaže „Hej, ovde buka uopšte nije velika“ i dve godine kasnije mu lete iznad glave na 2500 fita. Da ne pričamo inače o bezbednosti i uopšte logici da se ima takav SID iznad gusto naseljenog područja.
Taj ko je to uopšte odobrio (a verovatno sve zarad lakšeg menadžmenta saobračaja i uštede koje litre goriva za avio-kompanije) treba da odgovara, a ovaj SID da se ukine.

Odgovori
Pe

I u drugim gradovima SID ide preko naseljenih mesta. Postoje NADP kone se trebaju primeniti i restrikcije poletanja sa intersekcija u toku noći i ranog jutra.

Dr

Mislim da komentar kije baš najispravniji , navešću razlog , Bečki Aerodrom Schwechat ima popodnevni špic izmedju 18 i 20h gde Avioni sleću iz pravca Sever – Severoistok tj. Avioni lete iz pravca Baden ili 19. Bezirk ili iz pravca CZ ( to je pravac iz 22.Bezirka koji uglavnom koriste letovi iz Severnog pravca !
Schwechat je zabranio poletanja i sletanja izmedju 00 i 2h izjutra !
I to je sve , dakle ovde se ne postavlja pitanje preleta preko nekog dela Grada već čisto treba obratiti paznju na vremenski „prozor“ poletanja U slučaju Aerodroma Nikola Tesla !
A mozda bi trebalo razmisliti o izmeštanju Aerodroma na lokaciju preko Dunava tamo negde kod Pančeva ka pravcu Zrenjanin ! Tamo je i Ruza vetrova drugačija !

Ac

Dragane, ne pričam ja o Beču nego o Beogradu. Pričam o tome da 60 godina taj SID nije postojao, pa je uveden da bi se omogućilo avio-kompanijama da uštede koju litru goriva i to je praktično jedini razlog (uz nešto malo menadžmenta saobraćaja u vazduhu, ali glavni razlog je ušteda goriva).
I sad odjednom imaš ljude kojima preleću avioni preko glave prvi put posle 60 godina da bi tamo neki menadžer rekao kako su smanjili potrošnju goriva za 0.3% godišnje.

Il

Raspitajte se u DCV ko i na čiju inicijativu se procedura objavljena.

Du

Eeeee. I moj pokojni tata je izgradio kuću 1970 god. u ulici gde je bio zemljani put. Mir i tišina. Divota. Avaj. Deset god. kasnije, ulicu su asfaltirali, i upravo je prošlo njome jedan za drugim pet traktora. Postala je najprometnija ulica u selu! Što se tiče aviona, tu rešenja nema, jer je Srbija mala prčija, i gde god da okreneš pistu, ispod će se nalaziti neko naselje. Ili da zatvorimo aerodrom, ili da naredimo da svi avioni koji poleću i sleću, moraju imati auspuhe sa prigušivačima!

Đ

Još jedna posledica pogrešne odluke o izgradnji „umetnute piste“!
Davne 1972 god. postavilo se pitanje održivosti lokacije aerodroma zbog generisanja buke iznad NB i Bežanijske kose, pa je Generalnim Planom Beograda planirana izgradnja druge piste na rastojanju od skoro 2km od postojeće sa idejom da se ona koristi za poletanje u pravcu 120 i tako sanira aviobuka. Na žalost ta planerska intervencija je odložena do daljneg izgradnjom „umetnute piste“.

Odgovori
PS

Zakupac bi morao da uloži mnogo više para u tu priču sa dve piste a to mu trenutno nije isplativo. Barem ne za vreme važenja sadašnje koncesije. I to je potpuno legitimno. Ne može se nešto na silu.

Dj

Glavni problem za izgradnju te, prave, druge piste je zapravo krimos koji je kupio zemljište i traži ogromne pare za otkud od države

ST

Juče je A320 za Stockholm poleteo po toj problematičnoj proceduri i od naseljenih delova Bežanije dokačio je samo groblje ali je zato preleteo direktno preko Železničke stanice Zemun i Altine. Avion u poletanju najveći otisak buke ostavlja direktno iza sebe i malo ispred motora. Kuknjava oko (ne)bezbednosti neće pomoći jer bukvalno i sada najkritičnije lete preko groblja a oni se puno ne žale, bukvalno je ovo dobra volja što su izašli u susret da nabiju ranije visinu i skrate zaokret.

Odgovori
St

Kome smeta buka neka se seli ja ceo život slušam taj zvuk kad poleću-sleću i baš mi prija uvetu

Odgovori
Da

Verovatno si malo nagluv. Nije to tako strašno, ima aparata za to.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs