Kompanija Aero Vodochody objavila je pre tri dana da joj je Ministarstvo odbrane Bugarske dodelilo još jedan ugovor za remont školsko-borbenih aviona L-39 Albatros. Ugovorom je dat nalog za remont dva bugarska aviona L-39, uključujući dva motora AI-25TL na kojima će raditi strateški partner, kompanija LOM Praha.
Ugovor je zasnovan na okvirnom sporazumu koji je zaključen u novembru 2022. godine i koji važi četiri godine. Osim toga, ugovor je takođe deo okvirnog ugovora sklopljenog januara 2023. Aero će započeti obimne radove na remontu i delimičnoj modernizaciji do kraja januara 2024. godine kada će avioni biti isporučen fabrici Vodohod. Kako se još navodi, u ugovoru će učestvovati i drugi dobavljači iz Češke, koji sarađuju sa kompanijom Aero Vodochody.
Iz Aera podsećaju da su, prema prvom ugovoru iz novembra prošle godine, prva dva bugarska L-39ZA prebačena na remont i modernizciju u Češku već u januaru 2023. godine, i da sada slede još dva aviona.
Prema ugovoru, bugarski Albatrosi proći će i delimičnu modernizaciju, koja uglavnom podrazumeva zamenu originalne sovjetske/ruske avionike zapadnom, čime se modernizuje oprema za navigaciju, komunikaciju, identifikaciju i snimanje parametara leta. Nakon remonta avioni će moći da lete 7,5 godina ili 1.500 sati, šta prvo istekne.
Bugarska je u periodu od 1986. do 1990. iz Čehoslovačke nabavila ukupno 36 Albatrosa. Kako je vreme prolazilo brojno stanje flote je bilo sve manje, a 2007. godine su ovi avioni prestali da lete. Vraćanje u službu izvršeno je tek tokom 2013-14. kada je u domaćem zavodu ‘‘Avionams‘‘ bilo remontovano samo 6 L-39ZA koji se i danas koriste, i lete u sastavu školske eskadrile L-39, Višeg vojnovazduhoplovnog učilišta ‘‘Georgi Benkovski‘‘ u 12. vazduhoplovnoj bazi Dolna Mitropolija. Osim Albatrosa, Bugarska na istom aerodromu obučava buduće pilote i na 4 školska klipna aviona Zlin 242L (dva imaju civilne registracije), kao i 6 turboelisnih aviona PC-9M.
Lotpy
I ja bih.
Jovan Munitlak
E moj Galebe po 1000 -ti put. Tebi sledi otpis , rekao bih , a bar si jednak ako ne bolji.Ponovna proizvodnja – moji pusti snovi.
Dunavac
Obnavljanje proizvodnje našeg galeba bi bio pravi potez, ali…
ех-Гастос
Баш ме занима какав је Г-4 у поређењу са Л-39. Видео сам карактеристике, где ми се чини да је Г-4 има већи долет и брзину пењања. Нисам баш сконтао који може да понесе више оружја.
Поред ових ‘сувих’ података, какав је авион за летење, одржавање, итд.
Branko
Galeb G4M sa dodatnim modifikacijama i jacim motorom bi bio klasa za L39, plus sto ima mnogo siri nos i mesto za radar.
nikola
Kamo srece da su modernizovali G4 na G4MD imali bi i skolski i borbeni avion
Niko
G4 je nastao u Jugoslaviji i nije samo Srbija ucestvovala u razvoju. Bilo je mozgova i iz drugih republika. Sad yåtoga nema vise tako da Srbija nije sama u mogucnosti razviti dalje taj avion.
Nikola Vukota
Ove preostale G-4ke nisu za otpis ! Albatros je odlučna ptica ali G-4 bio i ostao zakon . U narednom periodu treba očekivati donaći~ino Galeb ✨ sa novim avionikom, novim legurama, senzorima … Itd …; Mnogo bolje od Rumunse modernizacije Soim ; More rada ukočeno u modernizaciju Orla nije zalud.