[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci objasnili kako i zašto obaraju ruske hipersonične rakete, neuspešan ukrajinski napad na rusku Crnomorsku flotu, iznad Ukrajine se odvija “dog fajt“ dronova

30. mar 2024

Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

29. mar 2024

Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024
[BURŽE 2023] Novosti o evropskim programima razvoja borbenih aviona 6. generacije: Belgija postala posmatrač u NGF-FCAS, Švedska će razviti sopstvenu letelicu
Francuska i Španija ponovo sa nadom da će Nemačka platiti većinu troškova? / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[BURŽE 2023] Novosti o evropskim programima razvoja borbenih aviona 6. generacije: Belgija postala posmatrač u NGF-FCAS, Švedska će razviti sopstvenu letelicu

Još jedan Burže nije mogao da prođe bez vesti o evropskim i svetskim multinacionalnim projektima razvoja borbenih aviona nove generacije –  francusko-nemačko-španskom NGF (New Generation Fighter u programu FCAS – Future Combat Air System) i britansko-italijansko-japanskom Tempestu. Prva zanimljiva novost je da je Belgija postala partner posmatrač u projektu NGF (FCAS), kako je saopšteno, za sada će samo učestvovati u procesima istraživanja i razvoja, ali neće biti partner u industrijskim fazama programa koji su ugovoreni marta ove godine.

Kako se navodi, belgijska vlada će umesto toga voditi svoju nacionalnu vazduhoplovnu industriju kako bi radila na inovacijama, istraživanju i tehnologijama koje bi mogle da podrže buduće faze programa razvoja NGF odnosno kompletnog sistema FCAS. Odluka je posledica zaključka belgijskog Kraljevskog instituta za odbranu o tome da učešće u jednom ovakvom programu pruža mogućnosti razvoja odbrambene industrijske baze i vazduhoplovnog sektora države.

Interesantno je da se Belgija odlučila da uđe u ovaj program i pored toga što u industrijskim krugovima još uvek postoje nesuglasice oko primanja novih partnera a tu je i činjenica da je ova zemlja kupila američke borbene avione 5. generacije F-35. Međutim, belgijski zvaničnici izjavili su da je odluka o ulasku program FCAS usklađena sa novom inustrijskom politikom, da će se ostvariti velika ekonomska korist, i da će takav potez dovesti do tehnoloških inovacija koje će imati i vojnu i civilnu primenu. Ističe se i da je projekat u potpunosti u skladu sa strategijom Evrope da radi na ojačavanju strateške autonomije u cilju stvaranja sigurnijeg kontinenta.

Nekoliko dana pre početka sajma, otkriveni su novi detalji daljeg razvoja britansko-italijansko-japanskog projekta Tempest Global Combat Air Program (GCAP) koji je takođe poznat kao Future Combat Air System (FCAS). Od ranije je poznato da će se u razvoju ovog aviona koristiti i tehnološki demonstrator Flying Technology Demonstrator (FTD), a sada je otkriveno da će njegovu pogonsku grupu činiti dva turboventilatorska motora Eurojet EJ200 koji pogone i borbeni avion Eurofighter EF-2000. Objavljeno je i da će motore donirati ministarstvo odbrane UK.

Sa jedne strane tu je potreba da se nađe još klijenata za Tajfun, sa druge imperativ napretka sa novom generacijom platformi. U međuvremenu, poslužiće jedan od najsnažnijih evropskih motora / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Istovremeno, testiranje komponenti i sistema za FTD demonstrator se ubrzava. Ova letelica bi prema planovima saopštenim jula 2022. godine trebalo da poleti 2027. godine. Trenutno se radi na dokazivanju validnosti digitalnih modela koji se koriste u razvoju, kako demonstratora tako i budućeg aviona i to se smatra ključnim u nastojanju da proizvodnja Tempesta počne do 2035. godine. Radi se na ispitivanju novih dorađenih usisnika motora i razvoju simulatora aviona kako bi se lakše izvršila procena budućih karakteristika letelice.

Kako bi se skratilo vreme razvoja, inženjeri kompanije BAE Systems su koristili automatsko kodiranje za kreiranje bezbednosno kritičnog sistemskog softvera, što je urađeno za samo nekoliko dana a ne koliko bi inače trebalo, nekoliko nedelja. To je omogućilo brzu procenu sistema kontrole leta tokom složenijih manevara leta sa simulatorom koji prikuplja ključne podatke o tome kako će se letelica upravljati i kako će se ponašati, i to godinama pre svog prvog leta.

Inženjeri su takođe sprovodili aerodinamičko testiranje motora, koristeći nove napredne proizvodne procese za proizvodnju usisnika motora koji je jedinstvenog oblika kako bi na prednjoj strani motora usporio vazduh sa nadzvučnih na podzvučne brzine. Usisnik ima manje pokretnih delova nego kod tradicionalne konstrukcije borbenog aviona, što poboljšava smanjenu vidljivost letelice u širem spektru elektromagnetnog zračenja. Paralelno se radi i na probama izbacivog sedišta. Za to se koriste specijalne sanke na raketni pogon koje mogu da se kreću brzinom većom od 800 km/h.

Kao što je ranije bilo poznato, jedan od kandidata za ulazak u program Tempest bila je Švedska. Sada je definitivno jasno da se to neće dogoditi jer Šveđani rade na svom projektu koji bi u budućnosti eventualno prvo zamenio modernizovane avione Gripen C i D za koje je sada planirano da budu povučeni iz upotrebe sledeće decenije. Još uvek se međutim razmatra i analizira da li će biti konstruisan novi švedski borbeni avion ili će se nabaviti dodatan broj Gripena E.

Švedski zvaničnici saopštili su da bi njihova nova letelica bila za oko trećinu manja od NGF i Tempesta za koje navode da su po dimenzijama preveliki kako bi se uklopili u švedsku doktrinu disperzije baziranja radi povećanja mogućnosti preživljavanja borbene avijacije. Novi avion bi stoga najverovatnije bio jednomotorni, veličine koje odgovaraju dimenzijama Gripena, a Švedska bi njegovim razvojem sačuvala sposobnost sopstvenog konstruisanja borbenih aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Jedva čekam da vidim švedski mali STEALTH!

Odgovori
Br

Zamisli tek sta ce da naprave Japanci koji su otkupili prototipove konkurenta F-22, valjda Y22 ili tako nesto, koji je bio mnogo ambiciozniji projekat od F-22. Pogledaj samo sta je Micubisi jos davno napravio od F-16…

A zamisli tek Kineze. Vec su napravili neverovatnih 250 J-20, a sad uvode i svoje nove motore cime je njihov takmac definitivno postao najbolji avion pete generacije. F-22 je i dalje bolji u mnogim stvarima, ali dzabe kada nikada ne leti vise od 50 aviona i kad se vise ne proizvodi. Naslednik J20 koji se takodje razvija ce biti cudo.

А

@Branko

Јапанци ништа неће направити, бар не сами, већ са Британцима и Италијанима гутају Темпест.

PS

@Branko
Japancima je samo nuđen projekat F-23 ali nisu hteli da kupe.

Ik

Upravu si Branko, sta ce Amerikanci…..nisu do kolena Japancima i Kinezima…….:)) Vecinu najboljih i najdokazanijih projekata su djelo USA kompanija koliko god mi njih volili ili ne…….

Yr

Opet Evropa kasni u razvoju najnovije generacije borbenih aviona zbog internih nesuglasica. Ameri su u petoj generaciji već 20-30 godina, Kinezi već imaju serijske modele pa čak i osakaćeni Rusi koji su objektivno izgubili 20 godina razvoja polako ulaze u serijski proizvodnju a ovde slušamo u početnoj operativnoj sposobnosti početkom 2030.-ih. I sve to pored takve industrijske baze i tehnoloških giganata. Rasipanje resursa i znanja. Umesto da su udružili snage DASO i Britanci sa ostalom EU buranijom (Leonardo, Nemci, Foker i sl.) za teški lovac i ubacili SAAB u priču sa lakim steltom na istoj bazi, oni se rasplinuli na tri potpuno različita programa. Prosto je neverovatno da politička organizacija takve ekonomske snage kakva je EU nikako ne uspeva da postane ozbiljan globalni bezbednosni igrač. Nema sopstvene politike ni razvojne strategije, potpuno su u senci SAD, osakaćeni neefikasnom birokratijom potpuno odvojenom od realnih potreba država članica i potpuno bezbednosno bušnom pod debelim uticajem SAD-UK bezbednosnih službi. Tuga kakav potencijal uludo protraćen na glumatanje side-kicka glavnom junaku.

Odgovori
Xe

>> Umesto da su udružili snage DASO i Britanci sa ostalom EU buranijom

SA buranijom? Hahah, citam ne verujem. Dassault je lead u FCAS projektu, dakle Dassault Aviation, Airbus i Indra Sistemas. Sitna boranija.

Za potrebe evropske odbrane, te zbog brzine/cene uvodjenja, F-35A je vise nego dostatan vazduhoplov za evropsku odbranu, Rusi tehnoloski ne predstavljaju nikakvu pretnju a ni Kinezi, oni treba prvo da nauce da dolete do Evrope. Danas ne postoji nista slicno F-35A na svetu a buduci Block 4 ce predstavljati signifikantan apgrejd u svim oblastima.

Yr

Objektivno Francuska i Britanija su jedine samostalno razvijale vrhunske borbene avione i imaju ozbiljno iskustvo u tome, naravno i SAAB, ostali koje sam možda preoštro nazvao „buranija“ su odlične firme ali bez iskustva u samostalnom razvoju vrhunskih borbenih aviona, dakle odlični kao partneri ali su lideri objektivno Francuska i Britanija i SAAB kao glavni za razvoj lakog lovca.

Rusi nisu svetski lider u avijaciji ali je neodgovorno otpisivati ih. Solidno su osvežili Flanker familiju, krenuli u proizvodnju 5 generacije, razvijaju i koriste solidno V-V i V-Z naoružanje. Da ne pominjemo da su jedna od dve države koje proizvode strateške bombardere.
Za Kineze sam iste potcenjivačke rečenice čitao kad su kretali u proizvodnju mobilnih telefona i automobila a vidi ih sad.
Evropa se igra, potrebno je da mnogo više sarađuju da bi parirali drugima u budućnosti. Imati tri odvojena programa u ovom trenutku je neodgovorno.

St

@Yrraf
Kako sad solidno kad smo se do juce kleli u ruske avione i pevali uz gusle o njima?
neces nam sad valjda reci da im je i PVo solidan i da imaju solidan tenk?

PS

@Stojko
PVO im je fenomenalan.

Ad

@Xerxes Korišćenje futura u tvom izlaganju, dakle, „Će biti“ i „će predstavljati“, direktno potvrđuje konstataciju Yrrafa kojoj si se nasmejao.
Neosporno je da je Evropa tehnološki napredna, ali i spora i u implementaciji tehnologija i u proizvodnji.

Pe

@Yrraf Valjda niste culi za Messerschmitt ili Focke Wolf ili Heinkel i td i sve druge poznate nemacke kompanije kao BMW koje su pravile najbolje avione i delove za avione na svetu?
Danas te kompanije postoje i dalje u okviru medjunarodnih evropskih konzorcijuma.

Sv

@Xerxes Bukvalno covjek nigdje nije nazvao daso buranijom.

Va

Xerexs Ako Evropa nije sposobna da uspešno projektuje svoje avione budućnosti onda im netreba F-35 da bilduji Američku vojnu industriju i avion koji nije prošao borbenu upotrebu ! A šta se tiče Kineza ne samo da su doleteli u Evropi već su vlasnici gomili stvari pa i autoindustriju drže velikim delom ! A Američki blogeri kreću druge priče oko Rusa da gomili stvari nisu očekivali od njih ,od mogućnosti povećanje proizvodnje do fleksibilnosti na frontu ! Vreme pokazuje svoje a pokazaće i da je Evropa najveći gubitnik u smislu nezavisnosti !

Xe

Postoje 2 projekta 6. generacije u Evropi, gorespomenuti i GCAP ( UK, Italija i Japan). Takodje imamo masovnu kupovinu F-35A iz USA. Imamo i program modernizacije & nove narudzbe EF-2000. To je trenutni i buduci vazduhoplovni ekosistem kontinenta, sasvim dostatan za bilo koju vrstu pretnje iz Rusije. Kineska pretnja je predaleko.

Airbus je i nemacka firma, ja bi razumeo tvrdnje kako je Nemacka slaba u aeronautici u odnosu na USA ali tvrditi da je slaba u odnosu na RF je nerealno. Tamo se jos uvek akaju resursi preostali iz SSSR a sta ce posle ovoga da bude videcemo.

F-35A je i evropski avion, samo je to delu komentatora problem da prihvati jer ste opsednuti mrznjom prema USA i ne zelite uvideti da su USA i EU povezani visestrukim, dakle ekonomskim, vojnim, politickim, kulturnim i familiajrnim vezama koje nikome ne pada na pamet da slabi a pogotovo da prekida.

Yr

@Dušan Petrović

„Pravile“ je ključna reč u Vašoj rečenici, od 1945. ne prave i već 70 godina nemaju sopstveni razvoj borbenih aviona. Francuska, Velika Britanija i donekle Švedska imaju, i lideri su u ovoj oblasti u Evropi. Ostali mogu biti i jesu važni partneri, ali nisu egal gore-pomenutim.

@Xerxes

Ja nisam nigde pomenuo da je neko slabiji ili jači u aeronautici od nekoga, nego da EU u doglednoj budućnosti nema sopstveni avion pete generacije u operativnoj upotrebi dok neki drugi imaju ili su u završnoj fazi razvoja. To je činjenica. Kakav je kvalitet tih platformi ne zna niko, jer nisu učestvovale ni u jednom sukobu. Njihovo nipodaštavanje bez argumenata podjednako je pogrešno kao kovanje istih u zvezde koje slušamo od rusofila npr.
F-35 je de facto i de jure američki proizvod, koliko ostali partneri imaju kontrole nad tim projektom proverite na primeru Turske. I da činjenica je da Evropa kasni sa razvojem borbenih aviona pete generacije i pokušaće da preskoči korak i ide pravo na šestu i u celom tom spletu negativnih okolnosti još potpuno neracionalno rasipa resurse na tri nepovezana programa. To je sve samo ne pametno. Tešenje kako su svi ostali glupi i me znaju da naprave kvalitetan proizvod je samozavaravanje. Evropska bezbednosna arhitektura danas ne postoji. Oslanja se na podršku SAD i uverenje da bi kroz NATO, SAD esklairao bilo kakav napad na članice pakta. Zašto su evropski lideri to dozvolili ne znam, ali da je činjenica da je tako, jeste.

St

@PSA
Fenomenalan PVO fenomenalno brani svoju teritoriju i fenomenalno ne dozvoljava let neprijateljskih letelica, a vidimo da to bas i nije tako.

А

@Stojko

ПВО је уреду и обавља своје задатке са својим успесима, али не успесима (као и сваки систем), што показују и Украјинци и Руси. Тотално други је проблем самозаваравајућа идеја многих (а поготово чувених цртача кругова) овде да се само са ПВО може бранити држава. Једноставно, исте никада нема довољно да покрије све, и то у идеалној ситуацији. А овај проблем се даље компликује када се у калкулације додају неки други фактори.

Систем РВиПВО је сложен систем, који захтева сложена решења да би радио свој посао. Магични (било западни било источни) појединачни системи који раде све сами за себе не постоје, већ свој посао могу да раде једино као део једног сложенијег и ширег система.

Xe

>> činjenica je da Evropa kasni sa razvojem borbenih aviona pete generacije i pokušaće da preskoči korak i ide pravo na šestu i u celom tom spletu negativnih okolnosti još potpuno neracionalno rasipa resurse na tri nepovezana programa.

Koja 3 projekta? Jedini evropski projekat je ovo sto radi Airbus sa Dessault-om. UK i Japan nisu deo evropske price, sto im se Italija pridruzila ne cini projekat evropskim ali to je ok, bolje je da postoje dva projekta nego jedan. Ovo za Svedsku necu da komentarisem, to je ono videla zaba da se konji potkivaju pa podigla nogu.

The F-35 program builds on these partnerships by investing in the German economy. Lockheed Martin is actively exploring opportunities to develop an industrial participation program that will enable partnerships across the German industry and create jobs in 5th Generation fighter aircraft manufacturing, sustainment, training, research, and development.

„German industrial partnership will increase the already significant role European industry plays in the F-35 program. Today, more than 25% of all F-35 components are built in Europe by Europeans.“

Evropa nema problem sa avionom 5. generacije, stvar je resena odlukom da se letelice kupe od USA, tih je aviona do sada napravljeno 1000 komada i to je to.

Mi

Xerxes
Stvarno zasmejavate vasim komentarima. Te je UK deo evrope te nije, te racunate F-35 kao evropski avion, te pisete kako je Evropa kupila F-35 od Amerike i time resila problem 5 generacije.

Niti je F-35 za bilo koga resenje kao jedini avion, niti je evropski.

Evropa je rastegla generaciju 4 i 4+ cekajuci taj famozni jednomotorni STEALTH negde 2014-15. Kinezi i Rusi tada su vec uveliko leteli sa svojim prototipima, a Ameri F-22 zakljucali vrata na fabrici. Japance su pod pritiskom ogranicili isto na F-35 i zabranili im razvoj svog aviona. Nacekace se Evropljani jos do Blok 4. Do tada nikakvo resenje u pravom ratu. Cista kradja para u korist Lokidovog napretka i razvoja tehnologija. Ameri su dobro prodali F-35 do sada. Uplali im foluška.

Br

Nema sopstvene politike ni razvojne strategije, potpuno su u senci SAD, osakaćeni neefikasnom birokratijom potpuno odvojenom od realnih potreba država članica i potpuno bezbednosno bušnom pod debelim uticajem SAD-UK bezbednosnih službi. Tuga kakav potencijal uludo protraćen na glumatanje side-kicka glavnom junaku.
Odavno nisam pročitao sažetiji i tačniji opis EU.
👏

Vl

Najvece nade dajem Tempestu, Britanci i Japanci ce to svakako izgurati.

Odgovori
Pe

Slažem se sa gospodinom Vladom, u textu je i naglašeno da Tempest već uveliko radi na konkretnim komponetama. Jedna rečenica od autora ovog texta mi je privukla pažnju ato je da se traži još potencijalnih kupava za EF 2000?

Odgovori
Va

Xerexs Ovaj, F-35 je Evropski avion koliko i Fiat Srpska autoindustrija…..
Lokid Martin je proizvodjač i tačka ,sve ostale dodatne investicije Evrope su još veći dokaz zavisnosti umesto da su te investicije preusmerili na jačanju svojih projekata…… Vidi se koliko je Evropski ,i Turska je ulagala pa su rekli više nije vaš ,znači dodatni investitori se ništa ne pitaju i zna se ko je gazda ! Šta se tiče neko ko ne voli Ameriku i slično ,je šablon koju pokušavaš da nametneš drugima ko što uporedjuješ Nemačku avioindustriju i Rusku a niko ih ne uporedjuje niti spominje to ,ali ti sam namećeš neke stvari ,ili da Kinezi ne mogu da dolete do Evrope opaska,a ne samo da su doleteli već dominiraju u nekim stvarima ,Evropa će za par godina više uvoziti kola nego što će ih proizvesti ,ali i to ćeš reći mrzite nekoga ….. i ostale ubačaje komentara koji niko ne forsira već sam to radiš uporno ! Evropa radi šta kaže Amerika i to je problem da prihvati neko isto ovde pa to pretvara u obrazloženje mržnja Amerike a ne činjenica da je tako ! Isto usporavanje ekonomskog napretka Nemačke kroz jeftine energente Rusije,pa onda joj dignu severni tok u vazduh samim tim stvaraju zavisniju Evropu od ostalih ! Evropa bukvalno nema nijedan svoj avion 5 generacije ali važno da ismevate Rusiju za mali broj ,SU-57 koje Evropa uošte nema nijedan svoj te generacije ! Spominješ dva projekta Evrope ,aviona 6 generacije opet samo nacrti koji nisu ni blizu realizacije ! I osvežavanje EF2000 avion koji su pola prizemljeni u Nemačkoj i nisu se baš proslavili u izvozu , konačno dolazimo do suštine masovni uvoz F-35 ! I naravno akanje Rusa resursa iz SSSR a inače Američko akanje F-15 ,F-16 i ostalih aviona koji su i dalje okosnica USAFA-a nije akanje aviona koji potiču iz doba hladnog rata ? Amerika jeste super sila ali da stalno skrećeš to na svoju vodenicu do te mere da je Rusija pretnja po celu Evropu pričaj na drugo mesto ! Mi smo barem osetili pravdu poretka gde ako nisi poslušan znaš šta te čeka ! Povezanost USA i Evrope je najča slabljenjem EU kroz rat u Ukrajini ,upravu si najvišen su povezani ekonomski jer sve više zavise od USA transakcija ,boje dzabe jedna GB izašla iz EU ! Šta se tiče Amerike jedan njen obožavatelj Protić bivši ministar je pričao o njima od slobodarske države do tlačitelja sveta ! Poslušaj čoveka najvećeg kritičara Rusa isto tako i politike USA ! Pa nazivaju i dalje mrziteljem Amerike koga hoćeš !

Va

Stojko Pa vidiš ,zapadni blogeri koji su se bukvalno smejali svemu Ruskom dojuče poput Starsky ili Bryan nekadašnji Američki oficir gde se usavršavao u raznim sverama po prvi put zadnjih msec dana,menjaju priču nabrajaju dobre stvari kod Rusa ,medju njima su baš i PVO Ruski ! Ali izgleda da je nekima teško to prihvatiti ! Lik čak detaljni obljašnjava da su najbolji u tome i plus nabraja i elektronsko ometanje kao dobru razvijenu kod Rusa ,lik koji se bukvalno donć pre mesec dana smejao svemu Ruskom o!

Odgovori
Yo

Zapadna vojna tehnologija trenutno pokušava da položi kraš testove protiv Rusa u Ukrajini, ali to im baš i ne polazi za točkom/gusenicom i sl…
Velika lova se vrti u prodaji vojne opreme i prvenstveno u tome treba tražiti razloge nipodaštavanja tuđe robe – naročito kada su u pitanju ozbiljni konkurenti na svetskom tržištu.
Ništa „vrednosti“ i sl. priče za naivne i neinformisane – samo lova – čitave države i međunarodne asocijacije su instrumentalizovane u svrhu individualnih ekonomskih interesa.
Imperijalizam „par excellence“ – što bi svojevremeno rekao čika Marx – mada je Orvel daleko sposobniji ideolog od njega iako mu to nije bila namera…

go

Ako mu start bude kao sa eurofajterom… mada bez Britanaca može da bude smo gore. I uz njih je bila muka sa pravljenjem evropske letelice. A nisu ni mogli da se dogovore, pa je na kraju svako imao svoju verziju. Od tempesta, biće stoga i temp(ed) i pest(ed) i past(ed).

Odgovori
Va

Kada bi se ujedinile GB,Francuska,Nemačka,Švedska,Italija oko projekta sa još nekim zemljama kao posrednici iz EU namestili bi sigurno top avion do te mere da im netreba nikakvo uvaljivanje F-35 i slično ! Ali očigledno da EU i nije toliko jedinstvena kao organizacija !

PS

Zato što imaju različite zahteve od aviona. Švedi imaju svoju strategiju koju i da hoće ne mogu lako da menjaju. Imaju tone aerodroma i podzemnih baza prilagođenih za određeni tip letelica i sad treba da ulože desetine milijardi na prilagođavanje. Pa nisu blesavi. Francuzi će da izguraju svoj, Britanci svoj, kao i oni koji budu bili uz ove dve priče.

K

Nema to veze sa ujedinjenoscu EU, to ima veze s tim da se nitko ne zeli odreci vlastite napredne zrakoplovne industrije, koje svojim zemljama imaju ogroman politicki, geopoliticki, znanstveni, vojni i proizvodni znacaj. Kada bi se sve te zemlje udruzile, netko bi morao izvisiti, a nitko to bas nije spreman.

ev

Да ће Французи гурати свој пројекат немам сумње, даће немци то подржати уз обавезу да купују и америчке авионе немам сумње, да ће енглези, италијани и јапанци наставити са темпестом немам сумње, и и да ће више-мањне сви остали куповати америчко немам сумње, али да ће швеђани (без да им као код Грипена, 70 посто из увоза) да и они самостално неког конкурента овим пројектима направе , у то сумњам! опет ће то бити од овог -ово, од оног- оно па га ми у Шведској склопили у неку шведску верзију Су-75…

Odgovori
PS

Nije sramota kupovati znanje. Da će razviti i integrisati sve to što kupe, takođe ne sumnjam, imaju kontinuitet.

ev

ПСА, тако је није срамота, али није у истом рангу са овим осталима.
Зашто? Просто немогу они сами да одлучују коме како продају тај производ, зависе у највећој мери од иностраних ланаца снабдевања, и просто то је онда само номинално њивох призвод.Он то евентуално само може још да буде као финалиста и финасијер, то није безначајно али ето због тога није у истом рангу. И шта се догађа онда, па као и код грипена, кад неоговара то тим земљама у првом рангу нема продаје, само домаћа употреба.

PS

Mislim da ne zavise baš toliko od međunarodnih lanaca snabdevanja jer proizvode kod sebe po licenci. Jedino da, imaju problem sa izvozom jer mogu da im udare rampu zbog dozvola ali da Švedi ipak sve prave sami. Kao nekadašnja Juga.

Va

K I gde je u celoj toj priči EU onda i koja suština EU ? Ovako ne mogu da prave ni avion 5 generacije dok jedna Rusija koja je takva kakva je počela da koristi i Ohotnika i davno ima SU-57 sklepan . I netreba da se odrekne vazduhoplovne industrije niko ,već jednostavno da spoje znanja programe sa ostalim Evropskim partnerima koja vode i brže i tegracije novog aviona ! Ako to nije cilje EU -je već je cilj da je NATO bitniji nego EU sa čelom Amerike koja će imo gurati svoje proizvode u ! A toliko im bitna za vazduhoplovna industrija za političke i geopolitički značaj da su prodali svoje brendove ili akcije nekim drugim zemljama ! Evropa je davno lepa za život ali na geopolitičkoj karti žive samo na staroj slavi !

Va

PSA Švedi si samo jedna posebna priča bez kojih se može bez problema,GB,Nemaca,Francuza ,Italijana ….Oni kupuju sada tudje a dali će da izguraju svoj teško ako ovako nastave,znači preskaču generaciju prelaze na 6-tu generaciji koja je za sada samo priča ! p.s(Čemu onda EU i ostale priče gde NATO preovladava a ne EU organizacija ) !?

Odgovori
Fe

Da li bi možda helikopter čija se proizvodnja u Srbiji pominje možda mogao da bude H215M/H225M, koliko mi je poznato SFRJ je imala planova da posle Gazele počne i sa proizvodnjom domaćeg transportnog helikoptera, tj licencirane Super Pume. Samo da nas ne usreće nečim kao nova Gazela, npr H125M – kupiti ih za obuku je jedno, ali proizvoditi pa sve bazirati oko njih je već nešto drugo, ne mnogo pametno. Nadajmo se nekom mađarskom modelu lokalizovane proizvodnje bar H145M.

Bilo bi zanimljivo znati da li se planira proizvodnja pravog Eurodrona u Srbiji, ili neke njegove umanjene varijante, npr jednomotorne, kao Novi Avion vs Rafal. Što se tiče Zefira, jedva čekam da vidim, mogli bi da razmisle da opciono stave i neku kapsulu za putnika, bilo bi interesenata da razgledaju sa 20km visine.

Odgovori
ev

Сетимо се још једног пројекта кој би могао опет да буде- постојао је Хеликоптер ВНХ90 старија Пума која је требала да буде прављена у ЛОЛИ у БГДу , можда буде ВНХ-23, када је вец једном умало и био!?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs