Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

5. sep 2024

Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

4. sep 2024

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

3. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Veliki aero-miting u Vršcu 22. septembra: Učešće RV i PVO, Policije, domaće i inostrane generalne avijacije

2. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Daso će Srbiji isporučiti prvi Rafal 2028. godine

29. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbija potpisala ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal za 2,7 milijardi evra

29. avg 2024

„La Tribune“: Francuska i Srbija okončale pregovore o nabavci Rafala; Vučić: Još nije gotovo

27. avg 2024

Slovenački Pipistrel nastavlja sa osvajanjem projekata u američkoj vojsci: Posle Virusa, Sinus za Marince

22. avg 2024

[RECENZIJA] Jedan od najboljih: „The Blue Max“

20. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci već 10 dana dejstvuju unutar ruske teritorije, uspešni napadi na vazduhoplovne baze u Rusiji, pogođen i aerodrom sa avionima MiG-31I koji nose rakete Kinžal

16. avg 2024

Nova „Advanced Eagle“ mušterija: Izraelu odobrena nabavka borbenih aviona F-15IA i modernizacija F-15I

15. avg 2024

Poljska potpisala sporazum za nabavku 96 borbenih helikoptera Apač

14. avg 2024

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

13. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci napali rusku Kursku oblast, postignut prvi dokazani pogodak borbenog helikoptera FPV dronom

9. avg 2024

Istovremeno sa Srbijom, Saudijska Arabija vodi pregovore o nabavci francuskih borbenih aviona Rafal

8. avg 2024

[ANALIZA] Vučić ponovo najavio isporuku naoružanja za koje je mislio da neće stići: Šta sve od RV i PVO tehnike Srbija čeka da joj se isporuči?

7. avg 2024

Šta smo uočili na premijeri prvih borbenih aviona F-16 koji su isporučeni Ukrajini

6. avg 2024

Zlatni Jeleni: Major Robert Jelen odlikovan Zlatnim letačkim znakom, 40 godina nakon svog oca Marjana

2. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Međusobni napadi na vazduhoplovne baze, zapadni mediji pišu da borbeni avioni F-16 već lete iznad Ukrajine

2. avg 2024
[ANALIZA] Šta do sada znamo o opremljenosti Rafala za Hrvatsku? 
Ceremonija primopredaje prvog Rafala za HRZ u francuskoj vazduhoplovnoj bazi Mont-de-Marsan / Foto: MORH

[ANALIZA] Šta do sada znamo o opremljenosti Rafala za Hrvatsku? 

Kao što je Tango Six već preneo, primopredaja prvog višenamenskog borbenog aviona Rafal za hrvatsko ratno vazduhoplovstvo izvršena je u Francuskoj 2. oktobra. Dan pre, ministar odbrane Hrvatske Mario Banožić izjavio je da će prvih 6 aviona biti isporučeni Hrvatskoj početkom drugog kvartala sledeće godine, ali i da će u istom periodu biti gotovi radovi na infrastrukturi, uključujući i instaliranje simulatora. Preostalih 6 letelica trebalo bi da budu isporučene nakon godinu dana.

Hrvatski zvaničnici, što političari, što oficiri, nisu otkrivali previše tehičkih detalja o avionima koji su nabavljeni. Zvanično je saopšteno da će biti u varijanti F3R, da će biti stari do 10 godina, i da se za njih uzima osnovni paket naoružanja, bez otkrivanja drugih detalja. Za očekivati je da se sve, ili barem većina pomenutog, sazna kada avioni budu isporučeni. Do tada će se u hrvatskim medijima najverovatnije i dalje spekulisati o ovim nedoumicama, što je i od potpisivanja ugovora bio slučaj.

Jedini glas upozorenja, više prema konceptu nabavke ovako tehnički napredne platforme, dolazi od penzionisanog pilota Ivana Selaka koji u svojim nastupima postavlja pitanja o kapacitetu HRZ-a da osigura punu upotrebu ovakvih aviona. Tu se postavlja i pitanje, kakva će biti upotreba ovih letelica? Oprema i naoružanje će svakako dati odgovor na to pitanje.

Resursi

Ako znamo da će hrvatski Rafali biti na nivou F3R, prva tema o kojoj pišu hrvatski mediji (među njima i oni stručni) je kako će oni biti opremljeni. O tome se već mesecima raspravlja i u hrvatskoj javnosti, na hrvatskim, ali i regionalnim internet portalima, blogovima, forumima i društvenim mrežama. Ono što sve najviše zanima je da li će imati najsavremeniji AESA radar, kao i sistem za protivelektronska dejstva SPECTRA.

Ako bi na osnovu zvaničnih francuskih vojnih i industrijskih izvora analizirali flotu Rafala Vazdušnih i kosmičkih snaga Francuske, videli bi da je na proizvodnoj traci Rafal počeo dobijati AESA radar 2012. godine. Takođe, iako će svi francuski Rafali koji su ugovoreni do 2018. godine biti na nivou F3R, zbog ograničenih finansija nije predviđeno da kompletna flota ima takav radar. To naravno ne znači da hrvatski Rafali neće imati AESA, ali tvrdnja francuskih i hrvatskih zvaničnika da će HRZ avioni biti na nivou francuskih, ipak, za sada, ništa ni ne potvrđuje u domenu zaključka koji tip radara će biti u letelicama.

Precizna godišta aviona i dalje nisu poznata / Foto: MORH

Druga tema koja zanima stručnu javnost je koliko će avioni biti stari. Podatak koji je 2021. godine izneo hrvatski ministar odbrane Mario Banožić, da će hrvatski rafali biti stari do 10 godina nije sasvim jasan i precizan. Da li se to odnosi na starost aviona u tom trenutku, dakle da su proizvedeni 2011. ili koju godinu kasnije ili je to starost letelica na dan kada budu isporučeni, odnosno da su avioni proizvedeni 2014-15. ili takođe nešto malo kasnije?

Pojedini hrvatski mediji tvrde međutim da će biti mnogo stariji. Za dvosede se recimo navodi da su proizvedeni 2004. i 2005. godine. Da bi se došlo do tačnog ili približnog podatka o starosti, trebalo bi ustanoviti koje su francuske evidencijske brojeve imali. Holandski Scramble tako piše da su dvosedi prethodno bili francuski „315“ i „318“ (proizvedeni na nivou F2, naknadno dovedeni na standard F3), koji bi trebalo da su proizvedeni 2005, odnosno 2006, a za oba aviona se lako mogu naći fotografije iz 2007 godine. Kada je reč o jednosedima, govori se o avionima proizvedenim u vremenkom periodu 2007-2010. Drugi, takođe nezvanični izvori, pak spominju period 2010-2013.

Možda i bitniji podatak je koliko avioni imaju preostalog resursa, odnosno koliko se još sati na njima može leteti. Vlada Hrvatske je zvanično iznela podatak da avioni stižu sa preostalim resursom od oko 3.800 sati od 7.000 sati, i navode potencijalno produženje veka upotrebe do 9000 sati. Brojke sa kojima su izašli mediji je da imaju 60 do 65 posto resursa. Ako bi to izrazili kroz životni vek zmaja koji iznosi 7.000 sati naleta, dolazimo do cifre od 4.200-4.550 sati. Međutim, neki drugi mediji navode da je avionima u proseku ostalo samo po 1.800 sati naleta, što bi za 20 godina korišćenja omogućavalo da avioni godišnje imaju nalet od svega po 90 sati, što je daleko od NATO standarda naleta pilota.

Paket naoružanja

Treća tema koja veoma interesantna i podjednako važna je palet naoružanja koji je nabavljen. ‘‘Savremeni osnovni paket‘‘, kako je glasilo u zvaničnom saopštenju hrvatskog ministarstva odbrane, ne govori ništa konkretno. Rafal može nositi širok spektar vazduhoplovnih ubojnih sredstava, tu su vođene rakete vazduh-vazduh srednjeg i dugog dometa, krstareće rakete, protivbrodske rakete, različite vrste nevođenih avio-bombi, vođene avio-bombe i druga precizna ubojna sredstva vazduh-zemlja.

Pored Meteora, najsposobnije vazduhoplovno ubojno sredstvo za Rafal koji Hrvatska može nabaviti bila bi krstareća raketa SCALP. Večernji list objavio je prošle nedelje, prema navodnom MORH dokumentu u koji su imali uvid, da će biti nabavljeni Meteor, SCALP ali i Exocet protivbrodske rakete / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nije nemoguće, i bilo bi možda logično, da pošto se navodi da je to osnovni paket, njega čine samo rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa (MICA IR i RF), nevođene avio-bombe različitog kalibra i namene, vođene avio-bombe (na primer GBU-12, GBU-16, GBU-24), i precizna municija vazduh-zemlja AASM (Armement Air-Sol Modulaire). U tom slučaju, sa tako relativno skromno naoružanim avionom, HRZ ne bi moglo da u postpunosti iskoristi njegove borbene mogućnosti. Sa sasvim izglednom opcijom da bi potentnije naoružanje moglo biti nabavljeno kasnije.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

da

Cijeli paket je 999 milijuna, a PDV iznosi 160 milijuna eura. PDV se ne plaća na rabljenu robu tj. na avione. Lakom računicom dolazimo do iznosa od 600 milijuna eura nove opreme. Zna se da simulator vrijedi oko 25 milijuna eura. Recimo da je obuka pilota/mehaničara 25 milijuna eura plus 50 na rezervne dijelove i ispitnu opremu. Ostaje 500 milijuna eura za oružje, a to je prilično velika cifra za „osnovni paket oružja“ što god to bilo. ps izgradnja hangare i sve ostale prateće infrastrukture ne ulazi u ovu cijenu i to je zasebna stavka.

Odgovori
St

„The reports suggested the deal values at about $1.2 billion for 450 to 500 missiles, although MBDA declined to comment on either figure. However, if accurate the buy would work out at a cost of approximately $2.7 million per round.“
Ovo gore je neka prethodna nabavka MICA raketa, za potrebe Indijskog RV.

500 miliona koje si ti nekako sracunao i nije mnogo para za opremanje avona modernim naoruzanjem.

st

Nesto ti se bas ne uklapa matematika, al dobro vazno da ti verujes u te gluposti! Jedan polovan rafal vredi samo 40mil?

da

Stojko:
MICA nema šanse da je 2,7 jer Meteor košta cca 2 milijuna. I treba imat na umu da dio oružja Hrvatska nabavlja od MBDA/Safrana, a dio izravno iz zaliha francuske vojske.

PS

Francusko naroužanje je prilično skupo, zbog proivedenih količina. Najbolje se vidi i po JDAM kitovima za konverziju bombi koji su kod Amera, zbog velikih serija, svedeni na cenu od 30-50-ak hiljada dolara po komadu dok su francuski ekvivalenti po 200-300k. Ekonomija obima.

GR

Čekaj, ti tvrdiš da su vam Franci prodali avione za 33,5 milke po komadu? Debelo ti ne valja ta računica.

da

Račun je jasan. Ništa ne tvrdim, ali znam proračun RH i Zakon o PDV-u. Plaćeno je 150 milijuna eura PDV-a. Dakle, nova oprema je 600 milijuna. Što sve tu spada ne znam. Možda su Rafali jeftini jer je sa njih skidana oprema? Možda je u njih ugrađivana nova oprema (AESA?). Ponavljam, ne znam šta sve tu spada pod novo. Ali obuka pilota/tehnosa ne može biti astronomska cifra, a simulator je 25. I dalje tvrdim da je to puno love da bi to bilo samo par MICA i glupih bombi. Nije do kraja jasno da li oružje iz skladišta francuske vojske spada pod novo ili rabljeno? Uostalom, ubrzo dolaze u RH pa ćemo vidjeti.

St

@darac
Pa ti reci Indijcima da su ispali glupi jer im je proizvodjac dao cenu od 2,7 miliona po komadu, pa utrci sa svojom ponudom.

Mu

@ GR
Prodali su 24 aviona za 45 milja po principu pola pijem pola Šarcu dajem.

ev

мене занима колико кошта радни час налета тог авиона , са свим трошковима?
Дакле, сама набака, то је 1 МЛД , ПДВ не рачунам јер се враћа у буджет.
Тотална цена набавке ове, спремно за коришћење, без евентуалне надиградње на 9000 сати, и без шта ће се у будућности још докупљивати. Дакле и Хангари, и капонири итд укључено, али и оперативни трошкови , на наведених у просеку око 4500 сати.
Када то имаш, тек тада, погледаш шта се добија у тој цени.
Е сада, Хангари и остала спремишта, нека буду 50 Милиона али не више од 100 Милиона Евра. Значи цена је до 1,1 Мрд Евра. Ако има неких још чак 100 до сада непредвиђених трошкова ( а по правилу их увек има) онда то изађе, без одржавања у ствари до 1,2 Мрд за 12 Авиона половних дакле до 100.000.000 Евра по комаду. Мени се то , без одржаванја чини веома скупо!

kr

Ponuda sa svim elementima je 999 mil, PDV je 110 mil, trošak indeksacije ( inflacije od trenutka potpisa pa do 2026) 44 mil… u paket nije uračunat trošak infrastrukture na plesu 23 mil eura, ali jesu neki drugi troškovi.. sami aparati su bili ispod 50 mil po komadu ako ćemo neto cijenu gledati…

U Mont-de-Marsanu su uz službenu primopredaju 170 gledali i dio naših jednosjeda :) … biti će to sve dobro…

ev

Ja малопре дошао на цифру од до 100Мил Евра, без одржавања по комаду половног Хрв. Рафала, Ф3, мислим да је то катасрофа.
Питања:
Да ли знамо колико овај авион по комаду кошта нов са сличном опремом?
Да ли постој податак колико износи одржавање овог Половног Авиона?
Питам ,за то што је пао на швајцарском тендеру због коштања!?

mi

@evroprc nov između 115 i 130 milEURA

Mu

@evroprc
То је коштало 45 милиона долара у 2008/2009. Када је купљен. Ново, наравно. У међувремену, однос долара и евра се променио. Дакле, сада израчунајте у разматрању инфлације.

KK

Ne mora znaciti nista, ali ako se ode na Wiki, medju buducim korisnicima Meteora navedena je RH. Opet, pitanje je tko uredjuje stranice i tko je izvor, ali samo sam naisao na taj podatak.

ro

pa jel autor stvarno veruje da avioni imaju 1800 sati naleta :) puste zele

Odgovori
Si

У сваком случају велики напредак за хрватско ваздухопловство .

D

Da da robin iz sumadije zna o sati leta Hrvatske rafale XD

ro

ma kakvo sumadija, ja bre sa kosova

mi

„Vlada Hrvatske je zvanično iznela podatak da avioni stižu sa preostalim resursom od oko 3.800 sati… Međutim, neki drugi mediji navode…“
Komu verovat? Službenim podacima ili tabloidima željnim senzacije? Teške dileme :-)

Odgovori
Vl

Verujem da ćete i sve ostale objave Vlada zemalja u regionu uzimati sa jednakom ozbiljnošću kao i objave Vlade Hrvatske.

Mi

ehehe ja vjerujem Indexu :P

mi

Ako mislite na objave Vlade Srbije njih ne mogu uzimati ozbiljno jer takvih izjava nema. Nema ništa u proračunu, samo ad hoc Pink izjave. Izjave ostalih Vlada u „regionu“ (što god to bilo?) smatram relevantnim i uzimam za ozbiljno.

ma

Nije mi jasno zašto je i dalje obavijeno velom tajne. Zna se jedino tih cca 1mlrd €. Zašto ja kao porezni obveznik ne znam na šta se troše moje pare?
Sami avioni su tu vjerojatno manji dio od te milijarde (kao što i izračun PDVa govori da su avioni oko 400mil), jer HRZ sa tim avionima počinje praktički od nule što se tiče infrastrukture, alata i opreme za održavanje, rezervnih dijelova, naoružanja, simulatora itd a sve to papreno košta.
Čak i priča sa izgradnjom i opremanjem hangara je nejasna – sam ministar malo izjavljuje da je u toj cifri a onda kasnije da nije. Doduše kakav je ministar ne treba se čuditi.

Odgovori
Cr

Zasto bi ti trebao znati kao porezni obveznik? Ne bih uopće davao neke stvari u javnost. I ima razloga zašto prije svega zato što smo tako dobro prošli da nijedna država korisnica nije dobila takav paket po takvoj cijeni. Ako bi saznali definitivno ne bi bilo dobro za samoga proizvođača. Da sam ja Dasault bih tražio od države Hrvatske skrivanje tih činjenica. Jer bih nastetio sebi.

Ed

cro fighter – tako je. ljudi bi da se sve i svima (pa i neprijatelju) razotkrije

Mi

Zašto bi trebali znati ? Što znači ako građani ( civili ) znaju, što dobivaš sa time ? Apsolutno nIšta. Jedino tko treba znati je vojska, ministar odbrane, vlada države i predsjednik države. To je to.

Dj

>> Što znači ako građani ( civili ) znaju, što dobivaš sa time ? Apsolutno nIšta. Jedino tko treba znati je vojska

Jeziv komentar, jesi ti gradjanin NR Kine ili EU?

ma

Zašto bi porezni obveznik trebao znati na šta je potrošena milijarda eura (i daleko više)?
Da li Vi imate uopće pojam koliko je to velik novac? Znam da se svi razbacuju sa tim milijunima eura, pa stotinama milijuna a evo sad i za tisuću milijuna porezni obveznik nema pravo znati na šta je spiskano?
Koliki dio tog novca ćemo zaista dobiti nešto a koliki dio ide političarima u džepove? Zbog toga želite da bude tajna?

Mi

@Djuka Da se ponovi, što tebi znači ta informacija dok kenjaš na zahodu ? Da li se baviš vojskom, možda držiš neku funkciju u NATOu, pa zato želiš imati apsolutno znanje o svim vojnim sistemima i streljivima ili konobariš i praviš se pametan gdje ti je nesumljivo izrazito važno u životu da znaš koje sve vojne sisteme i opremu Hrvatska vojska ima ? Ajde lima, prestanite se pretvarati.

K

Ako bas hoces direktan jednostavan odgovor, građanin ima pravo znati kako se njegov novac troši, i kako se njegova sigurnost tim novcem, u slucaju financiranja oruzanih snaga, čuva. Ili mislite da je vjerovati političarima i odgovornim državnim službenicima na riječ da rade za opće dobro dok troše doslovne milijarde eura na različite potpuno klasificirane programe zdrava i razumna praksa?

Vojna tajna u procesima opremanja oružanih snaga je više-manje potpuno nepotrebna i beskorisna za zemlje naše veličine, a i za znacajno veće od nas. Kada se koristi, koristi se ili zbog instutucionalne inercije i zaostalosti te prakse iz nekih prošlih razdoblja, ili jednostavno (i opasnije) zato da se prikrije pogodovanje, korupcija ili čista nesposobnost odgovornih političara, javnih službenika ili vojnog osoblja. Još gore, etabliranje prakse skrivanja detalja vojnih nabavki od javnosti samo po sebi pospješuje i promovira nicanje korupcije i nesposobnosti tamo gdje ih nekada možda i nije bilo – sama činjenica da je eventualna protupravna korist ili materijalna šteta za državu od samog pocetka skrivena i vrlo teška za otkriti potiče odgovorne na nemar, manjak profesionalizma ili korupciju.

Čisto na primjeru Rafalea, kakvog smisla ima klasificirati tipove oružja koji se za njega nabavljaju? Što se zapravo time postiže? Efekt odvraćanja koje posjedovanje takvih oružanih sustava podrazumjeva (i koji neki političari vole isticati) samo slabi sa manjkom transparentnosti, jer klasificiranje tu podrazumjeva skrivanje slabosti – odvraćanje uglavnom funkcionira tako da ako imaš, pokažeš. Kakva je svrha skrivanja sposobnosti vlastitih oružanih snaga od vlastite (i strane) javnosti? Ono nema nikakvog obrambenog smisla, i moze sluziti jedino olaksavanju potencijalnog iznenadnog napada na neku susjednu državu – što je ideja toliko urnebesno glupa u našem kontekstu da mislim da ju čak ni biserima u online komentarima ne treba pretjerano pojašnjavati.

Dj

>> što tebi znači ta informacija dok kenjaš na zahodu ?

Znaci, ja placam mnogo poreza i hocu da znam na sta vlada trosi ta sredstva kada budem izlazio na izbore, kako da se postavim, za koga da lobiram itd.

Ovo „kenjas na zahodu“ – sta ti ovo treba? Prezentujes se samo kao primitivac…

Sp

Brovo @K, potpisujem i potpuno se slazem sa tvojim komentarom. Kakva vojna tajna, prije prikrivanje korupcije i(li) nesposobnosti.
Pozdrav

Tr

Svašta. Pa ovakav način razmišljanja, pa to ne postoji NIGDJE. Pa nije valjda da misliš kako ni ti ili bilo tko, trebao znati sve u svezi naoružanja..Ili možda točan broj zaposlenih u sigurnosno obavještajnoj agenciji? Nevjerojatno! Što bi trebali dati npr. izvještaj čime sve raspolažemo, Mađarskoj? Srbiji? Italiji? Ajmo dizanje i umivanje..kavica, pa tek onda tipkovnica. Ti bi da znaš u što se „tvoji“ novci „spiskavaju“ hahaha

Nj

Odlican posao su uradili Hrvati za malo para. Do skora su letjeli na MiG-21 a sada na Rafale a to je razlika kao kad iz Trabanta sednete u novi Mercedes. Osnovni paket naoruzanja je za pocetak dovoljan jer su u NATO pa lako mogu vremenom da dokupe Skalp i Meteor, jer ne vidim da ce ih neko napadnuti. To sto ponekad Orban ili premijerka Italije Meloni svojataju neke delove Hrvatske je u svrsi politickih poena i nista drugo

Odgovori
Vl

Realno su susedi napravili odlicnu stvar. Za nadati se da cemo se i mi pomeriti sa mrtve tacke. Prosto moramo.

Odgovori
Kr

Citirati ću ministra obrane i njegov odgovor vezan uz naoružanje iz 2022.g. više puta prenesen u medijima…..
“ Ugovorom su između ostalog već sad naručene rakete zrak-zrak i nevođeni projektili zrak zemlja. Ugovore je otvoren i s francuzima je dogovoreno sukcesivno naoružavanje pa kad mi procijenimo da nam neki UBS treba on će stići. Rafali nam stižu dobro naoružani, a kad piloti završe obuku za novi UBS neće trebati dodatna obuka jer će biti obučeni za sve vrste naoružanja koje Rafali rabe.

Odgovori
Sa

Kad se već citira, molim ispravno citiranje “ Ugovorom su između ostalog već sad naručene rakete zrak-zrak i NAVOĐENI projektili zrak zemlja…“.
Mala fonetska razlika između e i a, ali sadržajno nebo i zemlja.

An

U dokumentu koji je od strane MORT-a upućen Saborskom odboru za obranu kao i predsjedniku RT navedeno je kupovina 12 aviona Rafal u standardu F3R sa radarom I SPECTRE samoobrambenim elektroničkim štitom a također nabrojeno MICA RF i IF rakete zrak-zrak srednjeg dometa ,klasične bombe 110,220,450,900 kg,te pametno vođene bombe 110,220,450,900 kg ,zatim vođene bombe obitelji AMMER 125,250,500,1000 kg dometa do 60 km,nevođene rakete 68 mm ,te Brimstone protuoklopne rakete.Također krstareće rakete SCALP EG dometa 560 km te Protivbrodske rakete Exocet dometa 80 km.Meteor se ne spominje za sada.Što se tiče radara na Ttalesovim stranicama objavljeno da je radar RBE2 AESA

Odgovori
KK

Iskreno, koji ce nam SCALP dometa 500+ km? Ili Exocet?

Jel’ napadamo Albaniju, ili se spremamo napasti Talijanske ribarice u krivolovu? Znam da je JRM to hapsila, a koji ne stane tuklo se po nadgradju s 20mm topovima. Da pokazemo da smo zesci od JRM treba odmah Exocetom po golu. Nek’ se dimi :) Ili kupujemo da doniramo Ukrajini. Jer jadni nemaju.

Mu

Meteror je zapravo AMRAAM-D. Njega morate kupiti od SAD-a.

K

SCALP je tu kao zaista mocno sredstvo odvracanja, i opcenito kao prilicno ucinkovito oruzje kojim doprinosimo ne samo vlastitim nego i sposobnostima citavog saveza. A mislim da je fer da i mi manji tu doprinesemo. U krajnju ruku omogucava OSRH da ima zaista dugacku ruku u bilo kakvoj potencijlnoj buducoj regionalnoj krizi. Luksuz, ali luksuz koji mislim da bi si trebali priustiti.

Exocet je tu puno važnije sredstvo jer je sposobnost Hrvatske da brani svoju veliku obalu i teritorijalne vode vrlo, vrlo ogranicena. Vec samo nabavkom Exoceta HRZ postaje kredibilniji nositelj obrane našeg mora od jadne, tužne HRM. Nabavka Exoceta za Rafale je apsolutna nužnost, barem u mojem mišljenju.

An

Za Max -Piste ,hangari i ostalo nije u tom paketu nego se financira posebno.Za naoružanje i opremu aviona u ukupnoj cifri otpada oko pola milijarde eura
Na kraju kada se sve podcrta ispade Banožić najuspješniji ministar obrane do sada .Zbrojite što je sve za njegova mandata nabavljeno pa ćete vidjeti.U SAD dogovorena isporuka još 8 helikoptera Black Hawk od toga 4 donirana 4 kupljena te raketni sistem Javelin a spominju se i još neke nabavke u domeni VBR-a .Krajem godine treba biti raspisan natječaj za nabavku PVO sistema srednjeg dometa.Ne slušajte zločestog Milanovića

Odgovori
Kl

nabava novih aviona i helikoptera pokrenuta je prije njega, a na poziciju je došao igrom slučaja – ostavkom ministra Krstičevića. tako da ne bude previše hvalospjeva o „sposobnom ministru“

K

Da, samo sto za nista od toga nije zasluzan Banozic, nego uglavnom sam Plenkovic ili njegov predstojnik Ureda Frka-Petesic. To se svakako sve dogodilo za banozicevog ministriranja, ali zasad izgleda da nista od toga nije plod nekog njegovog osobnog angazmana ili napora.

Mi

Hrvatska kada sredi Rafale ( za neke dvije godine ) bi morala početi realizirati TA-50 / FA-50 gdje je Južna Koreja 2017 godine Hrvatskoj nudila 18 komada ( ili 16, ne sjećam se ) za 700 milijuna eura za otplatom kroz 13 godina ( mislim da je i T6 pisao o tome ). Pilatuse se ostave za pilote početnike koji se onda prebacuju na FA-50 tj. jet engine gdje se usavršavaju i sa FA-50 se ide na RafaleF3R, kada već imaš dovoljno sati leta.

K

Sa 12 Rafalea, 18 FA-50 i pripadajucim osobljem (od pilota do tehnicara), zemaljskom infrastrukturom, oruzjem, satima leta i redovitim odrzavanjem Hrvatska slobodno citav svoj sadasnji budzet moze trositi iskljucivo na RZ, i ukinuti druge dvije grane. Ajmo biti realni, nasa zemlja nema zelju trositi (barem) dvostruko vise nego do sada na obranu.

Ni

Javelin za MORH? Prvi put čujem…

Mi

Niko Rogic

Odobreno je 25 miliona eura za javeline nelrecizirano za koju kolicinu. Ali racunaj 20 tak lansera i 100 tinjak raketa za tu cifru. Dakle minimalna kolicina. Inace HV vec od ranije ima u posjedu nekoliko Javelina koji su uzeti za testiranje. Sad je dosla narudzba. Lako je moguce da ih u buducnosti bude jos.

KK

Javelin se narucuje, 20 mil USD je odvojeno za to (100 lansera), uz to ide i Njemacki RGW90 (iduca verzija Armbrusta). Moze se ispucavati iz zatvorenih prostora itd

Mi

Plus 30 novih Patria i Bradleyi sa masom TOW raketa i najavljene 2 korvete za zaštitu mora.

Mi

Kk

Ako je to cifra za lansere onda se rakete nabavljaju odvojeno sto je vrlo cudno za takve nabavke. Nema teorije da iz 20 miliona bude placeno i sto lansera i rakete. Mislim da sam na siteu morh vidio dokument da ta nabavka ide kroz program od 3 godine. Mozda onda dodje do te kolicine.

Cr

Poštovani, ako ste pažljivije pratili izjave naših zvaničnika jasno je rečeno da ni jedan zrakoplov u trenutku predaje u HR vlasništvo neće biti stariji os 10 godina, svi će biti u standardu F3r (što između ostalog podrazumjeva i aesa radar što na svojim službenim stranicama piše i proizvođač thales), dolaze s preostalih 3800 sati naleta s mogućnošću povećanja na 9000 sati. To su činjenice koje su potvrđene i od strane ministra i zapovjednika HRZ-a generala Križanca!
Ono što nije poznato je što dobivamo u „osnovnom“ paketu naoružanja jer je to proglašeno vojnom tajnom i po mom mišljenju to se ni ne treba znati pogotovo ako ćemo u nekom trenutku nabavljat ili smo već nabavili sofisticirano naoružanje tipa scalp er, apache ili meteor rakete!

Odgovori
K

A kakvog smisla ima skrivati to iza vojne tajne? Ako to oruzje sluzi kao sredstvo odvracanja, onda valjda treba na sva zvona trubiti kakvi se sve mocni sustavi nabavljaju. Eventualno treba klasificirati kolicine. U nasem slucaju vojna tajna jedino moze implicirati da smo nabavili manji spektar slabijeg oruzja, sto bi se onda kao skrivalo. Ali to ide kontra te neke ideje o “sredstvu odvracanja”.

Ma

@K
Poznato je da je pri zadnjoj kupovini artiljerije za HV 2013. Vučić pričao da je molio Amerikance da ne prodaju Hrvatskoj M270 lansere i Atacm rakete jer bi to navodno narušilo regionalni balans snaga.
Pola godine kasnije se hvalio da Srbija razvija balističku raketu dometa 300km.

To

Mario.Nismo mislili kupiti,nego su ih ameri trebali donirati. Da smo platili,dobili bi ih.Bez obzira šta Vucic prica

Re

Odličan posao za male pare.Francuzi imaju impresivno naoružanje i treba što više kupovati od njih,pre svega radare koji nam stižu.Za Rafale ući u priču ali samo pod uslovom sa punim kapacitetom naoružanja inače je besmislena nabavka od 3 milijarde sa osnovnim paketom naoružanja.Ako Hrvati dobiju Skalp onda otvaraju Pandorinu kutiju tj.trku u naoružanju balističkim raketama u regionu.Sve u svemu biće nam teško odgovoriti na ovu ozbiljnu nabavku komšija.Ipak sve što nabavljaju je za klasu,dve ispred nas a plus su u Natou.Jedino imamo veliku prednost u proizvodnji municije svih kalibara.Pod hitno nam treba licenca za topove 30,40,i 57mm i dati pun gas Pasarsu i posebno Harpasu sa programiranom municijom.Mnogo nam je svrsishodnije ulupati te 3 milijarde u domaći razvoj i proizvodnju namenske nego sad u ovom momentu zaključivati ugovor za Rafale.Jednostavno se je mnogo zakasnilo kad svi klizimo u haos da ne kažem ratove.

Odgovori
Mi

Ne ako dobiju SCALP nego dobijaju SCALP. Rafale nikad neće biti prodan Srbiji dok ne prizna Kosovo i ne uđe u EU.

Dr

Pa upravo je to pogrešno mišljenje, zašto se ne okrenuti prema EU i NATO-u, pa s komšijama skupa pridonjeti stabilizaciji Balkana.
Iz ovog ugla zvuči malo čudno ali ako smo realni to je jedini pravi put a ne daleka Kina i Rusija.
lp

Mi

Realni

Zar ne mislis da ste upravo vi otvorili pandorinu kutiju sa razvojem Sumadije.
Ide zato i Scalp i Himars kad dodje na red.

Re

Mislav

Još nismo razvili rakete 262mm za Tamnavu a kamo li Šumadiju koja je maketa za pokazivanje širokim narodnim masama što je po meni veoma kontraproduktivno.Skalp je neuporedivo ozbiljnija igračka koja ruši sporazum potpisan nakon ratova o nekih najviše 300 km dometa.Tako je to kad se naši političari ku..e praznom puškom.U svetskom smo vrhu po proizvodnji maketa i Madmax vozila.Kao gradjanin Srbije sam veoma zabrinut ne toliko zbog vaše nabavke koliko zbog našeg statiranja dok se svi uokolo ozbiljno naoružavaju,čak i Šiptari.

Mi

Realni

Dakle ti smatras da se taj sporazum ne krsi dok se razvija vec tek kad se razvije.
Drugim rijecima nisam prekrsio dogovor samo se spremam da ga prekrsim..

Fe

@Milki

Zanimljivo, misliš da se regionalna exYU “utrka u naoružanju” dobija celom jednom uloženom milijardom? Smehotresno.

@Realni, Miki

Da li bi ste vas dvojica mogli da pokažete gde se u (već bivšem) sprazumu, (od 2015 je sve na “dobrovoljnoj osnovi”, tj svako sam “garantuje” da nije prešao ugovorenu brojku tenkova, haubica, aviona, transportera i helikoptera) o unilateralnom razoružanju exYU “sila”, tj u onom “subregionalnom sporazumu o kontroli naoružanja” uopšte pominje bilo šta od tipova oružja o kojima se ovde diskutuje? Rakete zemlja-zemlja, vazduh-zemlja, dronovi, naoružani ili loitering munitions, njihovi dometi, kalibri i veličine b/g se uopste ne pominju.

Što se tiče Tamnave već je i izvožena, Kipar ima 6, kupuje ih još, kao i Grčka. Samo ljubomorno susedstvo i dežurni kritičari još uvek mantraju o “maketama”, nije za očekivati da će ikada prestati.

Zi

Realni
Odlican posao za male pare? A sta ako se ispostavi da su avioni stari po 13, a dvossedi preko 15 godina? Sta ako su Pesa a ne Aesa radari? Sta ako nema Meteora? Je li i inda dobar posao za male pare? Pre bih rekao da je los posao za velike pare!

Mi

Zicer

Mogo toga sto ako i onda zakljucak kao da jest tako. Malo cudno se kod tebe pise logika.

Pe

Ovaj rat u Ukrajiniji,je bar pokazao,gde je racionalnije i potrebnije uložiti pare, koje inače i nemaš.
Kakvi rafali,bespilotne napadne i izvidjačke,raketna i cevna artiljerija,navodjena po mogućnosti,to dobija rat.Naravno ,sve to uz slojevitu PVO.

Odgovori
Iv

A zašto onda Ukrajinci stalno moljakaju F16, a prije toga Mig29 …

Al

@Ivan

Niko ovde ne tvrdi da borbeni avioni nemaju mesto na modernom ratisu. Poenta je da oni vise ne bi trebali da budu na vrhu liste zelja neke vojske uzimajuci u obzir lekcije iz Ukrajine. Pogotovo za zemlje sa malim ekonomijama i vojnim budzetima.

Prioriteti hrvatske vojske trebaju biti:
1. Navodjena raketna artiljerija (HIMARS, PULS ili K239)
2. Dronovi (izvidjacki i kamikaze) u ogromnim kolicinama
3. Artiljerijske cevi i municija
4. PVO srednjeg dometa
5. Sredstva za elektronsko ratovanje

Novac koji je izdvojen za Rafale je dovoljan da se nabave prve 3 stavke sa ove liste, novac koji ce se godisnje trositi samo na odrzavanje aviona u nekom srednjem periodu bi bio dovoljan da se nabave zadnje 2.

Medjutim sta ce se u realnosti desiti, Rafali ce biti ekstremno skupo sredstvo koje ce sisati novac iz budzeta i onemoguciti nabavku drugih sredstava koja su ekstremno bitna i potreba. Zbog toga sposobnosti hrvatske vojske ce biti ispod nivou gde bi inace mogli i trebali da budu.

Plasim se da ce se isto desiti ako i mi nabavimo te avione…

Iv

@Aleksa
Hvala što ste nam vi eto morali navesti koji su to naši prioriteti.
– dronovi samoubice i to više tipoiva se u tišini testiraju i to domaćih proizvođača.
– Ide dodatna nabava Panzerhaubica PzH2000
– nabavlja se novih 30 Patrija sa Spike raketama i Bradley sa TOW raketama
– nabavlja se Javelin i Matador
– PVO kratkog dometa kupljen, nabavlja se i srednjeg dometa
– Elektronsko / cyber ratovanje je već pokriveno domaćim firmama i američkim donacijama, štoviše naši su prvi poslani u Ukrajinu kao pomoć protiv cyber napada …
– kupuju se korvete za mornacricu itd.
– nabavlja se 8 novih UH60M
Sve ovo je već kupljen/plaćeno ili je u fazi finaliziranja, tako da s tvog cijelog spiska nedostaje samo HIMARS ali i to će doći na red.
Razlika je što se kod nas o tome puno ne piše jer ljudi ne žele da država troši puno na oružje, jbg čudni smo u tom pogledu …

K

@Ivan
– dronovi samoubice i to više tipoiva se u tišini testiraju i to domaćih proizvođača.

Da, dok to ne vidimo na papiru, slici ili u nekom proračunu, tko zna o cemu je rijec i sto se i koliko nabavlja. Trenutacno stanje u HKoV po pitanju dronova je ocajno i ne djeluje izgledno da ce se tu pristup mijenjati.

– Ide dodatna nabava Panzerhaubica PzH2000

Otkud ta informacija, to su puste želje ili to postoji u nekom planu ili barem sluzbenoj izjavi? Nikad čuo do sada, a volio bih da je istina.

– PVO kratkog dometa kupljen, nabavlja se i srednjeg dometa

Kupljeno je novo PZO sredstvo vrlo kratkog dometa, a govori se nešto nejasno i neodređeno o nabavci PZO kratkog dometa u nekoj točci u budućnosti. Naši političari namjerno krivo koriste termine „kratki“ i „srednji“ domet za Mistral i MICA VL sustave ne bi li zvucali impresivnije.

– kupuju se korvete za mornacricu itd.

O razno-raznim nabavkama za mornaricu se govori vec 20 godina pa uglavnom nista od toga. Od svega, to je na najduzem štapu i ne postoji cak ni u vecini nejasnih i neodređenih političarskih govorancija. Eventualno je postojala perspektiva nabavke nekog domaceg izvanobalnog ophodnog broda (kojeg bi neki entuzijasti sigurno odlucili prozvati korvetom) od Brodosplita, ali kako je MORH odlucio zaratiti sa Brodosplitom oko one tekuce katastrofe sa obalnim ophodnim brodovima, to je uglavnom iščezlo kao ideja. Da nisu pustili Kraljevicu da propadne, možda bi nešto i bilo moguće….

To

K-Admiral Hranj u govoru na dan Hv citiram“Kupuju se dodatne pzh.Postoji snimka na YouTube,imaš i razgovor u Hrvatskom Vojniku.Isto se odnosi na dronove.Procitaj ili gledaj.

Vu

Kako lijepo izgleda Rafal u bojama HRZ-a milina je za gledati ga…..Pitam se gdje su oni koji su pričali kako ništa od Rafala i kako nikada neće doći u HRZ. Gdje su oni sada kako žive što rade, mogu li čitati ovaj tekst ili ih boli oko sirca možda :-)

Ai

Muko isskrstova više

RADAR je u svima Thales RBE2 !
On može biti opremljen s dvije vrste antena.
Pasivnom PESA i Aktivnom AESA

Odgovori
Dj

AESA radar se zove RBE2 AA i ima oko 838 GaAs TR modula. AN/APG-81 poseduje duplo vise, 1676.

Licno sumnjam da je konverzija moguca kroz puku promenu antene ali ako imas izvor za tu tvrdnju rado cu ga procitati.

mi

moram te razočarati ali nije , u starijim je RBE2 koji se mijenja sa novim radarom, a novi avioni imaju RBE2-AA radar tako da to nema veze sa ovim o čemu ti govoriš.Da pročitate samo malo šta koji standard znaći kod Francuza ne bi se pitali šta koji avion ima. RBE2 radari se više ne proizvode, a tko hoće naći i čitati imate dosta toga za naći da vidite razliku između F3 i F3R standarda, več se pisalo o tome ali i dalje lupate gluposti, svi avioni koji su isporučeni stranim naručiocima su isporučeni sa AESA radarima.

Dj

Nemam pojma da li se obracas meni ali daj linkove da procitamo. Gde ste nasli informaciju da se radaru rutinski menja antena i uredjaj pretvara u AESA? Ja uopste ne sporim opremu hrvatskih aviona. Mene cisto tehnicki zanima ta konverzija. Razumes? OPk, dakle izvore na sunce.

mi

@Djuka moj odgovor nije bio za tebe, nego za AirBag,kod starijih aviona se mjenja radar sa novim radarom kako si naveo, lova za zamjenu radar je dio od prodaje HRV a dio od GRČ aviona, novi zamjenjuju stare i mislim da su im ove godine ti avioni več isporučeni

Ki

Ako, i treba, neka im je, najiskrenije, sa srećom, velikim i čestim/redovnim satima naleta i plavim nebom, da su im maksimalno na korist, ali isključivo u Air Police misijama i presretanjima ovih u drtavim matorim Cesnama! Šala mala za Cesne, ali ovo što leti iznad naših glava, tipa Cesna iz ’73. sa počupanim kablovima za komunikacije i neispravnim ili poput DPF filtera na masnim dizelašima, skinutim transponderima, kako bi vršili lokalne „stealth“ letove na kratkim relacijama. Pa me upravo ovo natera da se zapitam, čime li „jadna“ (ni slučajno jadna, po prirodi najlepša, a po ljudima najgostoprimnija) Bosna odgovara na „intrudere“ (niti su EU, niti NATO) ako neka „stealth“ Cesna zaluta kad joj otkaže i navigacija, a vrlo je moguće za očekivati i namerne „čarter prečica letove“ radi uštede goriva, iz Slavonije do primorja!?
Inače, malo se našalih na račun komšija, a sad ću vala i na svoj! Ovde u mojoj blizini, na „gradskom aerodromu“ drugog po veličini grada u Srbiji (naš ponos i dika, naš tegljač i gurač, gde ne niče zgrada po zgrada, već komplet naselja od cc26.8k, zahvaljujući režimskom investitoru „Galensu“, našem ekonomskom pokrovitelju svakog opštinskog rebalansa budžeta za čitavu zemlju, pa i Beograd, 2 nova mosta i treći pešački, sa „lebdećim petljama“ gde se pre Beograda svi putevi iz zapadne i severne Evrope ukrštaju, Fruškogorskim koridorom i tunelima kroz lapor i krečnjak našeg prvog nacionalnog parka, itd itd isl… Naš ekonomski gigant, naš velelepni Novi Sad!) pola milke stanovnika danonoćno lete, uzleću i sleću na vrlo često zaraslu travnatu površinu, gde deda Pera iz Bačkog jarka, zato i ne stiže da pokosi blagovremeno, svaki drugi dan mora da pređe sa onom guralicom što rasipa ispod beli prah/iliti kreč za iscrtavanje belih linija/putokaza i „ivičnjaka“ (kao na fudbalskim terenima „druga liga zapad“ pozz za Atheist Rap)! Zvuči kao priča „ones apon a time“/“nekada davno“ u zemlji raznih čudesa, od kojih baš svako pije neku vodu, u Srbiji, na Čeneju (za neupućene, najbliže poznato mesto jeste Novi Sad😁), stoje dva Antonova An-2 u „besprekornom“ stanju, ovako na prvi, pa čak i na drugi pogled. Šalu na stranu, mada ga pretera, ali tačno znam da je onaj žute boje, ima beli i žuti, leteo do nedavno, do pre 3 godine sigurno. A, najveća smehoteka ili tuga, kako ko uzme, mada je to kod nas obavezno povezano, jeste činjenica da trenutno leti neki manji žuti avion, onako naoko „sportski“ model, verovatno za prskanje useva, a nama prska komarce, koji se samo još više razjare nakon svakog njegovog preleta! A da, ono što krasi divni mali sportski brzi jedno propelerac, pored sveže i na 13km uočljive žute boje, jeste njegov datum proizvodnje, koji je možda i stariji od Antonova!
Sve u svemu, neka kao slučajno zaluta jedna para Rafala HRZa, naš FK 3 neće biti na dužnosti, a ni Panciri, pa da imamo bar jednom u mesec ili dva nešto lepo, moderno, sa stilom (i to francuskim) ali itekako opasno i ubojito, da gledamo kako šaraju nebo zapadne Bačke, Srema, duž Drine… Mi smo vama oprostili, otud i poverenje! U zdravlje braćo vanzemljaci i široko plavo nebo želim pilotima, na koje sam BTW opasno ljubomoran! 😉

Odgovori
TT

Svaka čast majstore! Osobno bih volio i da letimo na aeromitingu u Beogradu, da se jednostavno družimo.

pp

Avioni i paket za njih, uz indeksaciju cijene i PDV ukupno je plaćeno 1.152.496.307 eura.
Zrakoplovi i paket usluga i opreme i naoružanja su plaćeni 999.630 000M Eura.
Indekasacija cijene i PDV su 152,5 M eura.
Ugovorom je predviđeno da je maksimalni iznos indekacije cijene 41 m eura ili cca 4,1% iznosa plaćenog Francuskoj.
Vrlo je vjerojatno da e Francuzi naplatiti maksimalni iznos indeksacije cijena, dakle 41milijun eura.
Tako će iznos PDVa za usluge i robe (nove) izositi 111.5 milijuna eura.
Stopa PDV-a je 25% u RH , dakle za obuku, simulator, rezervne dijelove, dokumentaciju i oružje izdvojeno je- –,5 M Eura.

Odgovori
Mo

Kako god i šta god odlična nabavka Hrvatske kojom su modernizovali svoje RV. Nama sada ostaje da vidimo hoćemo li i mi nabaviti Rafale.

Odgovori
TT

Trebali bi požuriti sa potpisivanjem ugovora za kupnju Rafala jer izgledno, pored ostalih kupaca te broja naručenih aparata i Saudijska Arabija ima potrebu za 54 letjelice.
https://www.france24.com/en/live-news/20231023-france-says-talking-to-saudi-about-rafale-fighter-sale

KK

Je da je stvar skupa ali dolazi u paketu. To je tehnoloski skok koji je bio potreban da se ocuva RV/RZ i stasa nova klasa pilota jer bivsi JNA kadar odavno resava krizaljke u penziji. A ako cemo o JNA, Rafale je bio na nisanu JNA. Radili su se projekti s Francuzima na umu, razmisljalo o razvoju YU lovca na platformi Rafala.

Koji god da se paket opreme avion dobio, bitno je obuciti kadar, tehnicare, projektili se dokupe, radari nadograde, SPECTRE se nabavi, ali jednom kada imas uhodanu i istreniranu ekipu. Treba sada nakon MiG-ova polako graditi stvari ispocetka. To ce trebati vremena i investicije. Takodjer, citam komentare i drago mi je da su se malo smirile tenzije HR/SRB jer ovo nije kupovina za neki okrsaj ili buduci sukob. S tim smo ludostima valjda zavrsili.

Sad se treba resavati NASAMS ili sl sustavi da vise ne padaju bojleri iz Ukrajine po Jarunu. Trebalo bi i tenkove obnoviti, uzeti Leo2 ili nesto slicno. Mornarica isto treba resurse.

Odgovori
Kr

Selak si je srušio kredibilitet kada je godinama lobirao za gripen. Ne bih ništa rekao da govori o sposobnostima zrakoplova ali tko je on da govori za što se ima novaca, a za što ne. Pa nije on državni rizničar. Novaca ima, a koliko će se trošiti na ratno zrakoplovstvo ovisi o premijeru (u našem slučaju to ne ulijeva optimizam).
Rekao bih samo da imati ratnu mornaricu je još skuplje od avijacije. A nama treba i to

Odgovori
K

Ono što Selak svakako ima su desetljeca iskustva neulaganja, i dapace krivog ulaganja vec malenih novaca, u HRZ. Iz perspektive kontinuirano niskih ulaganja i loših odluka o alociranju sredstava, opravdana je njegova briga da HRZ-u nece biti dana (velika) sredstva potrebna da se Rafale koristi kako treba, nego da ce u raznim stednjama biti svedeni na skupe paradne letjelice.

NS

Ako HR za oko 500-600 miliona placa naoruzanje a znamo da je osnovni komplet naoruzanja obicno 3 borbena kompleta po avionu (mada to zavisi od proizvodjaca do proizvodjaca ali i do kupca) tesko da tu moze da udje bilo sta drugo osim MICA RF i iC, nevodjenih i neke kolicine vodjenih bombi.
Krstarece rakete (SCALP) i protiv brodkse rakete (Exocet) su preskupe i posebno se nabavljaju isto kao i Meteor.
Naravno Hr moze kasnije po potrebi da dokupi to oruzje sto bi bilo i realno jer bi sad bilo previse finansiski a i svakako treba par godina da se postign potpuna borbena sposobnost. Ono sto bi sad Hr mogla da nabavi su recimo trenazni Meteor na kojim bi se obucavali oruzari.
Sto se tice protivbrodskih raketa to bi moralo da ide u dogovoru sa RM da se nabave od istog proizvodjaca zbog unifikacije i eventualno povoljnijih uslova nabavke.
Stalo poredjenje HR i SRB nema smisla jer realno HR i SRB vise nemaju otvorenih pitanja osim redovnog tabloidnog prepucavanja ciji je ve*i.
Osim toga HR je u NATO-u i jedina otvorena pitanja sa susedima su prema zastiti hrvata u BiH.

Odgovori
KK

Dobro i odmjereno receno. Vezano za rakete i mogucnosti, ne ispucavas sve u prvoj karti, i ovo je dugorocni resurs (avioni). Prvo ti trebaju posade, infrastruktura, i funkcionalan avion da presretne sto treba presresti. Bitno da nisu kante od MiG-ova koji hitno trebaju zavrsiti kod Roma u sekundarne sirovine. Kada si to resio, kasnije nadogradjujes. Na kraju krajeva, to je u interesu i RH i SRB. Zvucat cu Yugounitaristicki, ali vrlo realno, koja god da se sranja dese, uvijek cemo se bolje razumjeti interno medju sobom nego da komuniciramo s Tutom Bugarinom ili nekim Rumunom. Nato ili ne. Ovo govorim u svijetlu Ukrajinskog bojlera koji je zavrsio u ZG danas, neceg drugog sto moze dokrstariti sutra na neku drugu lokaciju. Vidimo da su vremena u kojima sve ide, da se veliki tuku, a mi smo mali pijuni na malom Balkanu, sposobnom da pokrene velika sranja. U svakom slucaju rado bih vidio stabilnu SRB s dobrom PVO i stabilnom ekonomijom nego nestabilnosti koje se vuku od 90-ih. I to prokletstvo nikako da stane. Politika drzi nogu na gasu. Ekonomija i dobar standard su cilj, a to nikako da dodje na red, jer nije interes.

da

Samo proizvodjac zna sta ce biti isporuceno i od njega zavisi da li ce izaci pouzdaniji podaci sta je stvarno isporucenoo od avionike. Sto se tice paketa naoruzanja recimo,ako ukljucuje meteore nece biti tu potrebno dugo cekati na odgovore.Uvek je bilo na Balkanu cije je koplje duze.
Digresija
Taman kad komsije budu sticali ozbiljnija znanja,nalete,nova iskustva ,, Srbija će ostati bez polovine migova pocev od 2027 pa na dalje zbog isteka resursa,samim time oslonac u tom trenutku na flotu ce nestati skoro preko noci,jer ce broj raspolozivosti biti sve manji.Onda se vracamo na pocetak a to je opstanak ovoga roda u vojsci..Vremenski okvir je 3-4 godine da nadjemo resenje jer vec tada moramo imati pocetni kontigent nekog xx visenamenskog aparata,zbog svih cinioca u lancu koja cine jednu celinu koji moraju biti spremni da prihvate nesto bilo to polovno ili novo..Pregovori sa zapadnim partnerima su ostali cini se na dugackom stapu, izjava na najvisem nivou od neki dan to i potvrdjuje.Daleko je sledeca decenija,vec su neke zemlje izrazile ili narucile dodatne kolicine aviona,cemu se nadati pitanje je sada…U bliskom okruzenju Bugarska,Slovacka,Rumunija,sire gledano svi nesto narucuju novo uglavnom ,manje njih polovnih modernizovanih aviona ,sto ce nas kao vojno neutralnu zemlju staviti u neki vid zaostalosti u tom segmentu…Mozda je smislenije kupiti polovne za njih prihvatljive tehnologije od istih koje bi bili spremni da isporice sa pristojnim rokovima.Isplatilo bi se I da izvucemo slicnu ponudu kao komsije..Bitno ne izgubiti potpuni kontakt I uvid u novije tehnologije odrzati komponentu, ocuvati cuvanje svog neba, ne davati previse novca, jer su bitni drugi rodovi u vojsci.
Novi visenamenski lovac za nas ranga f4r u kracem vremenskom periodu mozemo trenutno kupiti jedino iz Kine, sve i da se ukljuci u isporuku Kineska svemirska CNSA agencija, u visegodisnje kargo misije,slabe su sanse da dodju do nas.Moze nije lepo saliti se, ali smisao svega je da je bas nema, npr.u startu unapred ponuditi ogromne pare nekome ocigledno da nije upalilo ..Ovo podrucije je karateristicno,jos uvek pod nekim embargom,sadasnjih partnera. Nece da nam prodaju neke tehnologije i to je gotova stvar. Iz mnogo razloga je potrebna osmisliti strategiju neki vid asimetrije,ako dodjemo u losu situaciju .Vreme ce brzo protrcati. Izvinite sto skrenuh sa teme.
U svakom slucaju cestitke susedima.

Odgovori
be

Nigde nisam procitao koliko kosta sat naleta Rafala?Da li neko zna?

Odgovori
ma

Ovisi šta očekujete dobiti u podatku o trošku sata naleta? Da li je to samo trošak goriva (po kojoj cijeni)? Da li je tu i trošak pilota? Tehničara? Da li je u njemu i amortizacija aviona? Da li je tu i trošak remonta? Da li i trošak popravaka uzrokovanih nekom nesrećom? Oružja koje se ispaljuju na vježbi?
Recimo u USA izvješće senatu ovo sve pobrojano u troškovima u neki prosjek, pa netko uzme taj podatak i usporedi sa drugim podatkom gdje je samo trošak goriva po cijeni galona u saudijskoj arabiji – dobijemo tipičnu statističku budalaštinu sa svakom tom „cijenom naleta“.

ev

max
цена налета је један од параметара у тендерима за борбене авионе, један од неколико, он служи за успоређење шта си добио за оно што те то средство ефективно кошта, то је битан параметар, није ни близу једини! Али има на пример „тотал-кост параметар“, па има и „флај-авеј прајс“, то су све техно-економски параметри кој омогућавају успоређење!

Zi

Kada Srbija nabavlja nesto, uvek se kaze kako nije transparentno, kako se ne zna sta poreski obveznici placaju. A kada Hrvatska nabavlja, onda poreski obveznik ne mora da zna sta kupuje. Zapadno sagledavanje stvari. A u stvari se ne zna nista. Ni koliko su stari, ni sta imaju od radara, ni sta imaju od oruzja, nista. Toliko o transparentnosti hrvatske.

Odgovori
Ha

Ne gleda svatko isto kada se kupuje kod Amera sve se zna u metak jer ako nekim slučajem vlada koja kupuje skrije neke stvari na stranicama kod USA objavljuje se sve šta je kupac kupio i inicijalna cijena. Francuz i netko drugi ne mora da objavi ako neće.

om

Što reći kad Vučić ode na sajam i naruči dronove i štošta još. Meni je nezamislivo da naš Milanović ode negdje i nešto naruči. On samo laje i diže tenzije. Ne može se netko u civiliziranom i demokratskom društvu dići iznad svega i sviju i reći eto ja činim ,ja kupujem ja naređujem…. dakle daleko smo ovdje od pravila igre u kojoj debelo kršimo ustav pa je stoga apsurdno uopće i govoriti o nekoj transparentnosti , jer što znači biti transparentan ako je dotična kupovina plod mokrih snova jednog čovjeka.
Ili da pojasnim ako Vučić i samo on želi Rafale imat ćete ih ako ne bude nekih vanjskih prepreka , no lično mislim da su te prepreke nepremostive u ovom trenutku.

PS

@omniameamecumporto
Vi to onda još žešće padate na Vučićevu propagandu ili je samo prigodno koristite. LOL Niti on donosi ključne odluke o vazduhoplovstvu, niti je on naručio dronove. Donese odluku na kraju kad mu se predstave moguće varijante od stručnih službi VS i MO, to da. Koristi i preterano u propagandi, to da. I naravno da može neko u demokratskom društvu sve to da radi i da kaže ja, ja i ja. Ništa novo. Samo se izbegava, što radi natrljavanja na nos, što zbog mogućih posledica ako krenu stvari naopako pa onda krene nisam ja nego neko drugi, ali i da bi se narod odredio kao da je on to kolektivno postigao i lakše progutao trošenje novca. U pitanju je kolektivizacija odgovornosti a ne nekakav demokratski napredak (koliko god „ja pa ja“ bilo iritantno).

Zi

omniameamecumporto
„Ili da pojasnim ako Vučić i samo on želi Rafale imat ćete ih“
Rafale prvenstveno zele nasi piloti, pa tek onda svi ostali.

Mi

Ne odredjuju piloti budzet za vojsku. Jedan covjek je sad predsjednik, a sad premijer. Nista sporno ,tako je i kod nas sa Milanovicem ali kod vas taj jedan covjek ima iste ovlasti i kao premijer i kao predsjednik. To je nezamislivo u demokraciji.

Lj

Da smo svi sa ovih prostora malo pametniji, kao što nismo, ne bi ni kupovali taj lom. Ako baš treba za air police patrole, dosta je i eskadrila kineskih J-10. Ionako te skupe konzerve obara dobar PVO bez problema a i nema mnogo prostora da pilot ljudski okrene krug a da ne rizikuje prelazak granice. Umesto takvih paradiranja ulagati u život, lečenje dece, obrazovanje, poljoprivredu…inače na ovom Balkanu nećemo uskoro imati kome da ostavimo da živi posle nas. Nije moj komentar dovoljno ,,stručan“ ali sam siguran da većina ovako misli.

Odgovori
Ha

Osobno sviđa mi se odabir aviona jer stvarno za nešto više i ne treba a taj nudi i nešto više problem je „šira slika“ pošto si se rekao sa ovih prostora a ne neka država explicitno za Srbiju bez problema on je dovoljan Hrvatska da hoće ne može kupiti Kineza i ne dobiti iz Wašingtona teške sankcije gledaj Tursku i njenu akviziciju S400 odmah izbačeni iz F35 programa.

Mi

Te skupe konzerve uz pravo naoruzanje taj PVO lome sa sigurne udaljenosti. Valjda ti je poznato da pvo Srbije i Crne Gore 99’g. je radare uglavnom drzao ugasene i palio samo na trenutak da osmotri situaciju na nebu i potom brze bolje gasi da se ne otkrije. Zaista mislis da je to radjeno jer na nebu lete konzerve?

Zi

Milisav
Ti radari su sada modernizovani. Mnogo ih je teze i ometati, otkriti i gadjati. A da ne pomenemo nove i osmatracke i nisanske radare FK3, i Pancira, a o novim Francuskim da i ne govorimo.

Mi

Zicer

Modernizovane su i proturadarske rakete..

Te

Mislav.
Stay on Patriot and you’ll receive de F-35. Ro parliament comissions just approved the purchase of the first 32 F-35.

ev

Љубиша
Тај део око набавке за Ваздушно Патролирање и ПВО је у ствари права суштина целе приче! Свака нападнута земља је доживела да су се прво напали авиони и аеродроми, кад их имаш 12-25, рачинај да ће за толико минута у првом напада бар 50% бити уништени, остали се боруцкају још кој дан и то је то. То ће се догодити поготову ако немаш јаку ПВО, па ракетама, дроновима, ласерима сада већ извесно губиш 50%плус ,2Мрд Евра у првих пола сата! Дакле прво јака вишеслојна, на ометање што отпорнија ПВО , што бројнија, а авиони, ето на пример тај Ј 10 ЦЕ нека их буде, што заштићенији, па ако губиш, губитици су мањи и финансиски и војно пошто ниси много ни рачунао на њих а имаш мирнодопске патроле солидне. Земље многе, поговову мање, се бране са земље у највећој мери, није ни ПВО сада свемоћан нигне, али по мени у приоритету много испред борбене авијације!
Исто важи чини ми се за тенкове, али и све више за носаче авиона.

Mi

Teddy

?

Te

sorry Mislav,.
j
it was for Harry regardink Turkey. Excuse me please.

An

Za ppsd6,NS posmatrac

Uskoro će biti javno prikazivanje svega što je nabavljeno i aviona i naoružanja,.U matematici stvari stoje otprilike ovako -goli avioni oko 550 miliona eura,PDV se ne paća na korištene avione ,naoružanje oko 400 miliona eura ,indeksacija troškovi obuke oko 75 miliona tu negdje.Ukupno 1.153 mlrd eura+oko 45 miliona eura nova infrastruktura na PLesu-to je izvan ugovora.Rezervni dijelovi i naoružanje su predani,idu za RH po završetku infrastrukture na Plesu
.

Odgovori
An

Uskoro će biti javno prikazivanje svega nabavljenog.Matematika je otprilike ovakva-550 mil eura goli avioni.pdv se ne plaća 400 mil eura naoružanje,troškovi obuke, indeksacija oko 75 miliona tu negddje+40 miliona eura infrastruktura koja nije u ukupnoj cijeni nego posebno.Rezervni dijelovi i naoružanje su predani i biti će u RH po završetku infrastrukture.

Odgovori
kl

ftancuski ministar odbrane je rekao da ce rafali za hrvatsku imati isti borbeni komplet kakav su imali u sastavu francuskog zrakoplovstva, znaci, to nije rekao neki nedojebani ministar odbrane ili capo sa nase strane.
jbg, ako je bio dobro opremljen u francuskom zrakoplovstvu valjda ce biti dobar i nama.

Odgovori
Ro

Bit će svakako dobar.
Inače, evo novog izvora koji potvrđuje jednu od hipoteza da HRZ neće zaprimiti AESA nego PESA radare (ja sam iznio detalje na prethodnom članku o HR Rafalima), čisto da ostane materijala za polemiku i da nam nije previše dosadno.
Najmanje što očekujem od ostalih kolega koji se kunu u vjeru našeg HR establišmenta je neki novi ugovor koji još nije objavljen a uključuje naknadnu nabavu novih AESA kompleta za 12 aviona razine C3-R koja nije nigdje objavljena u budžetu ili se skriva pod nekom manjom stavkom (nije nemoguće za AP).

https://www.assemblee-nationale.fr/dyn/15/rapports/cion_def/l15b4601-tvi_rapport-avis.pdf

Obratiti pažnju na tekst na 56 strani gdje se spominju grčki i hrvatski avioni. Dokument je direktni zapis iz francuskog parlamenta, datira mjesec dana prije nego što je HR vlada potpisala ugovor sa FR.

Mi

Robert

Ovo je odlomak sa Thalesove stranice koja govori o AESA radarima.

Dedicated to the Rafale, the RBE2 is the Europe’s first-ever AESA radar delivered to Forces.

It is combat proven on board the Rafale for the French Air Forces. It also equips the Rafale for Egyptian, Qatari, Indian, Greek, Croatian, UAE and Indonesian Air Forces.

Mi

Robert

Evo Thalesove stranice. Obrati paznju na dio gdje eksplicitno pominje hrvatske Rafale i opremljenost Aesa radarima.

https://www.thalesgroup.com/en/active-electronically-scanned-array-aesa-rbe2-radar

Zi

Milisav
Kada se kaze RBE2 onda se misli na Pesa, a kada se kaze i naglasi Aesa RBE2 onda je Aesa radar. Tako da ovaj clanak ne potvrdjuje nista.

Mi

Zicer

Ajd jos jednom ali polako procitaj onaj odlomak. Govori se striktno o AESA i zemljama kojima ce biti isporucen.

mi

@Robert več sam ti prije odgovorio na tu temu, a ti opet uporno tražiš nešto u članku što ne piše, u članku piše kad se prevede na hrvatski kaže da se dio od prodaje hrvatskoj ponovno ulaže u nabavu opreme , AESA radara , TALIOS,OFS u tom cijelom članku se govori o zamjeni rabljenih aviona za nove i u tablici imaš redosljed primitka u francusku vojsku, a ono podnaslov nadomjestiti izvozni uspjeh RAFALE-a, sa razumijevanjem čitati, u cijelo tekstu se ne govori o poremi hrvatskih rafala nego da če se dio novca iskoristit za nove radare i novu opremu starijih avion, sve piše u tekstu, gdje se na početku govori da je 12 rabljenih grčkih zamjenjeno novim ali trenutno nema podataka kada če dobiti 12 novih koji mjenjaju hrvatske avione.
@Zicer avioni za strane naručioce isporučuju se sa AESA radarima.

Ro

@MikeV
Znam dobro što si napisao i zato sam u odgovoru naveo da sada dodajem novi izvor informacija u prilog ranije iznesene hipoteze. Ja jednako tražim argumente za i kontra AESA radara i spreman sam prihvatiti bilo kakav ishod. Nisam siguran da ovdje vodim diskusiju s odraslim čovjekom koji kritički preispituje dostupne informacije, ali možda griješim.

U svakom slučaju hvala ti što sad, možda i radi drugih komentatora, mogu citirati 1 rečenicu tik ispred ovog pasusa koji su ti prethodno naveo. Prevedi slobodno pa možemo prodiskutirati jel li to, ukoliko je istina, uopće mijenja izglede da se AESA radari ipak isporuče.

Ce d’autant plus que l’export s’accompagne d’une diminution de certains équipements – à titre d’exemple, les Rafale prélevés au profit de la Grèce sont équipés de radars à antenne active, contrairement aux appareils destinés à la Croatie.

Mi

Robert

A sto ta citirana recenica dokazuje?
Hajde upotrijebi tu kriticnost pa pokusaj razumijeti napisano. Da li negdje pise da su takvi Rafalei isporuceni Hrvatskoj? To bi samo znacilo da su uzeti iz tog kontigenta ali ne i da ce takvi biti isporuceni. Hitnost grcke geopoliticke situacije zbog stalnih napetosti sa Turskom je uzrokovala da se njima odmah isporuce zrakoplovi sa aesa i bez odlaganja. Hrvatskoj se ne zuri i zrakoplovi se i isporucuju sukcesivno kako se dovode na dogovoreni standard F3R. Vise izvora je ovdje postovano koji govore da su sve strane isporuke sa aesa radarima.

Mi

Mnogo je ovdje iznesenih kontradiktornih informacija ali ono sto znamo bez pogovora je da su predmet ugovora Rafale F3R verzije. Isto je navedeno i od hrvatskih i francuskih zvanicnika i predstavnika. Dakle F3R i s time u vezi mozemo citirati i slijedecu recenicu;

The new F3R standard for the Rafale has been developed by Dassault Aviation, Thales, MBDA, and Safran under a contract signed in January 2014. As previously reported by Jane’s , the F3R standard comprises major software and hardware upgrades that include the integration of the Meteor BVRAAM and the latest laser-guided version of the Sagem Armement Air-Sol Modulaire (AASM) modular air-to-ground precision weapon, the Thales RBE2 active electronic scanned array (AESA) radar, the Thales TALIOS pod, an automatic ground collision avoidance system (Auto-GCAS), an improved buddy-buddy refuelling pod, and the Spectra electronic warfare system.

mi

@ Robert Mislav ti je odgovorio na pitanje , ovdje se cijelo vrijeme govori o financijskom izvještaju i naknadi opreme koja je isporučena Grčkoj, ali to nema veze sa Hrvatskom, ministar zračnih snaga odgovara na pitanja kako če se nadomjestiti manjak opreme jer ti avioni su vlasništvo zračnih snaga i od njih se uzimaju, jasno ti piše da se od prodaje hrvatskih zrakoplova kupuje nova oprema za avione.Njegov zadatak je da preda zrakoplove pod određenim brojevima, ništa drugo a kakvi avioni idu u Grčku, Hrvatsku, Indiju i druge nije njegova briga, u tablici imaš sve brojno stanje i godine kad se šta isporučuje i prima i to je sve vezano za zračne snage, navy je drugi par čarapa.

mi

@Robert a u tekstu prije ti govori o obuci pilota i tehničkog osoblja , a nakon toga se zrakoplovi predaju dalje proizvođaču i tu će imati zastoj u obuci vlastitih pilota četiri do šest mjeseci.

Dj

Na str. 65 fakat stoji da su vazduhoplovi uzeti FR snagama, a za prodaju HR, sa PESA radarima (za razliku od grckih). Na Thalesovoj stranici tekst se cita kao da su svi ti vazduhoplovi prodati zadnjih par godina sa AESA ali se istovremeno kao model navodi PESA.

Realno, zasto bi francuzi iz svoga vazduhoplovstva izuzimali najsavremenije „AESA“ avione i isüorucili ih HR po povoljnoj ceni, kada mogu za iste pare prodati PESA ? Taj jedan radar kosta verovatno reda velicine 3-5 miliona. Izvori oko Hensoldt-a navode 2.8 miliona za jedan novi EF-2000 AESA radar.

mi

@ Djuka i ostali , u čemu je problem, avioni se izuzimaju iz zračnih snaga i idu u tvornicu na pripremu za narčitelja, Vlada RH nije sklopila ugovor sa francunskim zračnim snagama nego sa Francuskom vladom i Dassault i MBDA, valjda ministrica obrane Francuske zna šta je potpisala,kad cijelo vrijeme govori da su F3R standard
radar RBE2 se više ne proizvodi, proizvodi se samo RBE2-AA koji je preciziran za F3R, F3 ima RBE2, 2021 je standar potvrđen i svi novi su na tom standardu, a stari se stavljaju na taj standard sa Janes “ As previously reported by Janes, the F3-R standard comprises major software and hardware upgrades that include the integration of the Meteor beyond-visual-range air-to-air missile (BVRAAM) and the latest laser-guided version of the Sagem Armement Air-Sol Modulaire (AASM) modular air-to-ground precision weapon, the Thales RBE2 active electronic scanned array (AESA) radar, the Thales TALIOS long-range airborne targeting pod, an automatic ground collision avoidance system (Auto-GCAS), an improved buddy-buddy refuelling pod, and the Spectra electronic warfare system. The latest version of the Rafale will continue to carry the enhanced medium-range, air-to-ground missile (ASMPA) as part of airborne nuclear deterrence missions.“

Ro

Mislave, MikeV

Napredujemo.
Apsolutno se slažem da francusko zrakoplovstvo nema ništa sa finalnom verzijom aviona koji će preletjeti na Pleso, na njima je da izabrane avione od strane MORH-a izdvoje iz aktivne flote i pošalju na ‘overhaul’ kod Dasasult-a. Jel možemo sad zaključiti da ti avioni neće stići u Dassault sa AESA, nego sa PESA antenom, kako navode gornji izvori ? OK ? Idemo dalje.

Jedini način da na te avione stave AESA antene umjesto PESA je nova narudžba od Thalesa koja je možda, a možda i nije plasirana od strane MORH-a, to ne znamo.
https://www.morh.hr/ugovori-avion-rafale/
Ja tu ne vidim ugovor s Thales-om, ali ostavljam mogućnost da su naši ranije tijekom godine možda ipak naknadno ugovorili da kao Grci, ogule 12 antena sa njihove Tranche3 serije. Podloga za to bi moglo biti povećanje od XXX milijuna EUR koje smo ove godine prihvatili kao tzcvindeksaciju.
Nemam problem ako je indeksacija novi naziv za 838 T/R modula :).

Mi

Ne Roberte ne napredujemo vec stagniramo ili cak nazadujemo jer ti nikako ne kapiras.
Avioni su ugovorom F3R standard! Sta tu pobogu vise nije jasno covjece?
Da li Francuska ima ugovor sa thalesom pa ce ih isporuciti u tom standardu ili tko god ali dolaze kao F3R i vrati se na prethodni post pa pogledaj sta F3R donosi.

Ni

Bez i trunke sujete , već krajnje racionalno ; Potpuno nroire;ni bacanje para u sijaset novih HI TEC tehnologija. Vrhunski avion sa ogromnim znakom pitanja i skitanja realnog koštanja ? Ako imate mogućnosti kupite i 5 eskadrila i nikada nećete imati 8dgovor čemu ? Krajnje dobronamerno sam pisao da je za HRZ najbolji izbor T-50 Golden Eagle sa ciljem licence proizvoizvidnje . Vrhunski LIFT aviona svestrane namene. Neuporedivo jeftiniji a idealan za više rola. Gro novca može naći primenu u PVO sistemima . Gde je razvoj domaće industrije ? Takođe mnogo se kasni.

Odgovori
Ha

Nikola mislio si valjda na FA-50 T-50 je trenažna inačica nuđen prije par godina ali odbačen zbog mnogo razloga jedan od razloga nemogućnost BVR djelovanja sada su valjda popravili i to izgubio sam ga s radara kad je prekrižen s popisa. Što se tiče licence proizvodnje bojim se ništa od Poljaci tu već čine ogromne korake akviziciom Korejskih Himarsa , K2, a navodno su kupili i određeni broj golden eagla prva dva se navodno već štancaju licenco u Poljskoj.

An

Za Nikola Vuki

Hrvatska ima malu vojsku te bi bilo veoma skupo razvijati složene sisteme i ev proizvoditi u malim serijama .Jeftinije je kupiti već provjereno i dobro.Ali zato proizvodi npr izvrsno pješačko naoružanje .Ono što nedostaje a za nadati se da netko o tome razmišlja je tvornica municije.

Odgovori
Zi

Kazes jeftinije kupiti provereno. Problem je taj sto to provereno zastari vec posle par godina. I sta onda? kupiti opet? Ovako kad sam razvijas nesto, stalno ga usavrsavas i mozes da menjas i nadogradjujes prema potrebi i prema trenutnim pretnjama. A da ne pominjem da su vecina tih oruzja je planirana prema potrebama zemlje proizvodjaca. Jedan sistem koji je dobar za jednu zemlju, ne mora i obicno nije dobar za drugu.

Ja

Razmišljali o tvornici streljiva (još za vrijeme Krstičevića), dogovarali s Vukovićem i Žabčićem, napravili izračune, ali se jednostavno ne isplati (veći troškovi rada, veći zakonodavni, sigurnosni i ini zahtjevi). HS je ipak privatna tvrtka i računica je jednostavna – isplativije je uvoziti iz Srbije.

kr

Premijer je danas 24.10. u Saboru potvrdio da su 2 komada prešla u hrvatsko vlasništvo.

Odgovori

Mislim da su im prodali stare evione kao da su novi

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor