Erbasova borbena besposadna letelica SIRTAP dostigla je CDR (Critical Design Review) fazu u projektu, saopštio je Erbas.
– Dostizanje CDR faze je ključni trenutak u razvoju najnovijeg Erbasovog projekta koji potvrdjuje da su dizajn, predloženi metodi proizvodnje kao i celokupan program letelice spremni za početak proizvodnog procesa i da su u skladu sa zahtevima kupaca.
Ocenjeno je usklađivanje između proizvodnih kapaciteta i principa dizajna, osigurana je zrelost različitih sistema, podsistema i opreme, kao i predstojeće aktivnosti validacije i verifikacije do konačne sertifikacije sistema krajem 2026. godine.
Ova značajna faza u programu odobrena je od strane španskog Ministarstva odbrane, prvog kupca letelice SIRTAP, koje je u novembru 2023. godine naručilo devet sistema, od kojih svaki uključuje tri bespilotne letelice i jednu zemaljsku kontrolnu stanicu.
Proizvodnja komponenti prvog prototipa SIRTAP-a započela je sa učešćem značajnog broja španskih dobavljača, kao i drugih dobavljača iz različitih zemalja širom sveta. Prvi let prototipa očekuje se 2025. godine, što će otvoriti put za prvu isporuku u prvoj polovini 2027. godine.
SIRTAP će unaprediti taktičke sposobnosti španske vojske i vazduhoplovstva za napredne misije nadzora, prikupljanja obaveštajnih podataka i izviđanja, kako na kopnu tako i na moru. – navodi se u saopštenju Erbasa.
Tango Six je bio prvi domaći medij koji je u julu prošle godine izvestio o eventualnoj industrijskoj saradnji Srbije i kompanije Erbas koja bi se odvijala u dva pravca, jedan u pravcu zajedničkog naoružavanja lakog višenamenskog helikoptera H125M, a drugi u projektu besposadne letelice SiRTAP. Takođe smo analizirali kako bi Srbija mogla da učesvuje u razvoju pomenutih letelica, sa posebnim osvrtom na integraciju domaćih vazduhoplovnih ubojnih sredstava.
Istovremeno, Tango Six je pratio vesti o prvim koracima u razvoju besposadne letelice SIRTAP, krajem jula prošle godine špansko Veće ministara dalo je odobrenje Ministarstvu odbrane da nastavi sa razvojem letelice i ugovor dodeli upravo kompaniji „Airbus Defense & Space“. Ugovor koji osim razvoja, podrazumeva i nabavku sistema, potpisan je krajem prošlog novembra, čime je faktički pokrenut program za koji je interesovanje pokazala i Srbija.
Španija nabavlja devet sistema, svaki čine tri besposadne letelice i jedna zemaljska kontrolna stanica, a biće isporučena i dva simulatora. Iz Erbasa očekuju uspeh na međunarodnom tržištu jer letelica, između ostalog, sadrži komponente koje ne podležu Propisima o međunarodnom prometu naoružanja (ITAR).
Stojko
Sad jedno pitanje za poznavaoce tematike. U cemu je poenta nabavljanja necega sto je u startu vec prevazidjeno?
Sunny Boy
Na osnovu cega zakljucujes da je prevazidjeno?
Stojko
@Sunny Boy
Na osnovu toga sto Reaper leti vec 20 godina a Bajraktar Tb2 vise od 10. A po ovome sto najavkjuju, Airbus ce napraviti manje vise to isto , ali za 3 godine.
goran
Razvoj nikada ne prestaje. A nabavka je stvar potreba i vizije (svaka domaća nabavka nudi i mogućnost dalje prodaje, to jest izvoz, kao i nalaženje partnera). To što su SAD počele prve, nije razlog da ih niko ne stigne. Sposobnost korišćenja onoga što si samo kupio i onoga što si sam razvijao i proizvodiš je nebo i zemlja, posebno kod složenih sistema. Raste tvoja spsobnost i kao korisnika i kao kupca da stvari uradiš kako treba. Dakle poenta je u sposobnostima i da te uvek zezne ono što ne poznaješ dovoljno. Nije lako naoružati ni avion, a još je teže bespilotnu letelicu. Puno zemalja je pravilo svoja rešenja borbenih aviona, koji su i leteli, ali samo šaka njih je uspevala da ih naoruža. Isto je i sa bespilotnim letelicama, ako ne i teže.
Miloš77
To je kao kad bi se pitali zasto je Airbus odluco da pravi svoje vojne transportne avione? Zmaj se uvek moze bolje i jeftinije napraviti, sa boljim performansama. Taj zmaj onda moze da nosi najnovije elektronske uredjaje i naoruzanje. Ali bez zmaja nema letenja.
Avala7
Preciznije, Reaper leti vec 30 godina, a Global Hawk oko 20. Medjutim, to su platforme, kao sto je i Sirtap. Platforme se nadogradjuju, ostaje ista samo namena. Verujem da ce Sirtap biti daleko napredniji u trenutku usvajanja, nego sto je Reaper ili, naprimer Bajraktar.
Srbofil
@Miloš77
Ne nužno, zavisi kako je definisan razvoj i ponajviše proceduralni okviri serfitikacije i usvajanja.
Najveće usko grlo tih „sazrelih“ sistema i pristupa je što nisu modularni i procesi bilo kakve modifikacije i ponovne sertifikacije su spori. Primera radi, ako se protivnik pronađe način da ih uspešno ometa, ne možete tek tako mofikovati komunikacioni modul i produžiti životni vek letelice kao što to rade trenutno zaraćene strane u Ukrajini.
U koliko SIRTAP promeni taj pristup, može postati vrlo fleksibilna i potencijalno opasna letelica, ali ne zavisi samo od njih, potrebne su promene i u regulatornim telima, telima za sertifikaciju vojnih sistema, procedurama nabavke itd. Ceo evropski sistem(a i američki) je spor i totalno neefikasan, a to im je nekada bila glavna prednost.
Avala7
Saradnja na ovom projektu i sa Erbasom bi bila sjajna za Srbiju. I politicki i tehnoloski. Nazalost nece se desiti zbog „manjkavosti“ kojih trenutno imamo u „drzavi“. (koje nisu cak ni politicke nego druge vrste, a sto nije tema za T6, pre za neki „verovali ili ne“ portal)