[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta
Erbas trenutno zvanično komunicira da je SIRTAP ISR platforma ali je poznato da će njeno naoružavanje doći u narednoj fazi, moguće i uz učešće Srbije / Ilustracija: Airbus Defence

Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta

Erbasova borbena besposadna letelica SIRTAP dostigla je CDR (Critical Design Review) fazu u projektu, saopštio je Erbas.

– Dostizanje CDR faze je ključni trenutak u razvoju najnovijeg Erbasovog projekta koji potvrdjuje da su dizajn, predloženi metodi proizvodnje kao i celokupan program letelice spremni za početak proizvodnog procesa i da su u skladu sa zahtevima kupaca.

Ocenjeno je usklađivanje između proizvodnih kapaciteta i principa dizajna, osigurana je zrelost različitih sistema, podsistema i opreme, kao i predstojeće aktivnosti validacije i verifikacije do konačne sertifikacije sistema krajem 2026. godine.

Ova značajna faza u programu odobrena je od strane španskog Ministarstva odbrane, prvog kupca letelice SIRTAP, koje je u novembru 2023. godine naručilo devet sistema, od kojih svaki uključuje tri bespilotne letelice i jednu zemaljsku kontrolnu stanicu.

Proizvodnja komponenti prvog prototipa SIRTAP-a započela je sa učešćem značajnog broja španskih dobavljača, kao i drugih dobavljača iz različitih zemalja širom sveta. Prvi let prototipa očekuje se 2025. godine, što će otvoriti put za prvu isporuku u prvoj polovini 2027. godine.

Namera Evropljana je da se, kada su u pitanju ovakve letelice, oslobode ili minimiziraju zavisnost od Izraela i SAD / Ilustracija: Airbus Defence

SIRTAP će unaprediti taktičke sposobnosti španske vojske i vazduhoplovstva za napredne misije nadzora, prikupljanja obaveštajnih podataka i izviđanja, kako na kopnu tako i na moru. – navodi se u saopštenju Erbasa.

Tango Six je bio prvi domaći medij koji je u julu prošle godine izvestio o eventualnoj industrijskoj saradnji Srbije i kompanije Erbas koja bi se odvijala u dva pravca, jedan u pravcu zajedničkog naoružavanja lakog višenamenskog helikoptera H125M, a drugi u projektu besposadne letelice SiRTAP. Takođe smo analizirali kako bi Srbija mogla da učesvuje u razvoju pomenutih letelica, sa posebnim osvrtom na integraciju domaćih vazduhoplovnih ubojnih sredstava.

Istovremeno, Tango Six je pratio vesti o prvim koracima u razvoju besposadne letelice SIRTAP, krajem jula prošle godine špansko Veće ministara dalo je odobrenje Ministarstvu odbrane da nastavi sa razvojem letelice i ugovor dodeli upravo kompaniji „Airbus Defense & Space“. Ugovor koji osim razvoja, podrazumeva i nabavku sistema, potpisan je krajem prošlog novembra, čime je faktički pokrenut program za koji je interesovanje pokazala i Srbija. 

Španija nabavlja devet sistema, svaki čine tri besposadne letelice i jedna zemaljska kontrolna stanica, a biće isporučena i dva simulatora. Iz Erbasa očekuju uspeh na međunarodnom tržištu jer letelica, između ostalog, sadrži komponente koje ne podležu Propisima o međunarodnom prometu naoružanja (ITAR).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Sad jedno pitanje za poznavaoce tematike. U cemu je poenta nabavljanja necega sto je u startu vec prevazidjeno?

Odgovori
Su

Na osnovu cega zakljucujes da je prevazidjeno?

St

@Sunny Boy
Na osnovu toga sto Reaper leti vec 20 godina a Bajraktar Tb2 vise od 10. A po ovome sto najavkjuju, Airbus ce napraviti manje vise to isto , ali za 3 godine.

go

Razvoj nikada ne prestaje. A nabavka je stvar potreba i vizije (svaka domaća nabavka nudi i mogućnost dalje prodaje, to jest izvoz, kao i nalaženje partnera). To što su SAD počele prve, nije razlog da ih niko ne stigne. Sposobnost korišćenja onoga što si samo kupio i onoga što si sam razvijao i proizvodiš je nebo i zemlja, posebno kod složenih sistema. Raste tvoja spsobnost i kao korisnika i kao kupca da stvari uradiš kako treba. Dakle poenta je u sposobnostima i da te uvek zezne ono što ne poznaješ dovoljno. Nije lako naoružati ni avion, a još je teže bespilotnu letelicu. Puno zemalja je pravilo svoja rešenja borbenih aviona, koji su i leteli, ali samo šaka njih je uspevala da ih naoruža. Isto je i sa bespilotnim letelicama, ako ne i teže.

Mi

To je kao kad bi se pitali zasto je Airbus odluco da pravi svoje vojne transportne avione? Zmaj se uvek moze bolje i jeftinije napraviti, sa boljim performansama. Taj zmaj onda moze da nosi najnovije elektronske uredjaje i naoruzanje. Ali bez zmaja nema letenja.

Av

Preciznije, Reaper leti vec 30 godina, a Global Hawk oko 20. Medjutim, to su platforme, kao sto je i Sirtap. Platforme se nadogradjuju, ostaje ista samo namena. Verujem da ce Sirtap biti daleko napredniji u trenutku usvajanja, nego sto je Reaper ili, naprimer Bajraktar.

Sr

@Miloš77
Ne nužno, zavisi kako je definisan razvoj i ponajviše proceduralni okviri serfitikacije i usvajanja.

Najveće usko grlo tih „sazrelih“ sistema i pristupa je što nisu modularni i procesi bilo kakve modifikacije i ponovne sertifikacije su spori. Primera radi, ako se protivnik pronađe način da ih uspešno ometa, ne možete tek tako mofikovati komunikacioni modul i produžiti životni vek letelice kao što to rade trenutno zaraćene strane u Ukrajini.

U koliko SIRTAP promeni taj pristup, može postati vrlo fleksibilna i potencijalno opasna letelica, ali ne zavisi samo od njih, potrebne su promene i u regulatornim telima, telima za sertifikaciju vojnih sistema, procedurama nabavke itd. Ceo evropski sistem(a i američki) je spor i totalno neefikasan, a to im je nekada bila glavna prednost.

Av

Saradnja na ovom projektu i sa Erbasom bi bila sjajna za Srbiju. I politicki i tehnoloski. Nazalost nece se desiti zbog „manjkavosti“ kojih trenutno imamo u „drzavi“. (koje nisu cak ni politicke nego druge vrste, a sto nije tema za T6, pre za neki „verovali ili ne“ portal)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor