[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
Helikopter H125M – idealna zamena za srpske Gazele?
Helikopter H125 su u svetu koristile ili još uvek koriste oružane snage iz čak 50 zemalja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Helikopter H125M – idealna zamena za srpske Gazele?

Jedan od najpoznatijih tipova lakih višenamenskih helikoptera u istoriji avijacije jeste francuski Ecureuil (Veverica) odnosno porodica helikoptera koja je nastala razvojem ovog modela. Kao što je Tango Six već preneo, skoro je isporučen 7.000-ti primerak ove familije helikoptera koju trenutno upotrebljava 2.014 korisnika u 124 države u svim regionima sveta, a civilni i vojni korisnici su do sada imali preko 37 miliona sati naleta.

Nakon nabavki ruskog protivpožarnog helikoptera Ka-32 i Erbasove Super Pume, H125M bi mogao da bude sledeći novi tip helikoptera za srpske državne službe.

Na kraju ovog teksta pogledajte i detaljnu video prezentaciju poslednjih verzija H125 od strane Bertranda Tesijea, zaduženog za marketing u kompaniji Erbas Helikopteri, pilota sa preko 6000 sati na Gazelama. Prezentacija je bila deo trećeg Vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope u organizaciji Tango Six Eventsa.

Razvoj

Razvoj helikoptera Ecureuil započet je u francuskoj firmi Aerospatiale na samom početku 70-tih godina, sa namerom da se zameni helikopter Alouette II koga je početkom 50-tih godina konstruisala takođe francuska kompanija Sud Aviation koja je 1970. godine sa preduzećima Nord Aviation i SEREB formirala Aerospatiale. Prvi let prototipa jednomotornog helikoptera Ecureuil varijante AS-350C sa američkim motorom Lycoming LTS-101 izvršen je 27. juna 1974. godine, a prvi let AS-350B sa francuskim motorom Turbomecca Arriel 1A izvršen je 14. februara 1975. godine.

H125M na Buržeu 2019. godine. Tom prilikom prikazan je jedan od načina montiranja optoelektronske opreme / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na razvoj helikoptera Ecureuil uticalo je i to što se helikopter Gazela, razvijen 60-tih godina takođe u firmi Sud Aviation, slabije prodavao na civilnom tržištu. Zato je Ecureuil pre svega bio namenjen za civilnu upotrebu i vrlo brzo, već 1977. je pokrenuta serijska proizvodnja, isporuke su krenule marta 1978. kada je isporučen prvi serijski Ecureuil u verziji AS-350B.

Aerospatiale je istovremeno radio i na dvomotornoj varijanti pa je 28. septembra 1979. godine poleteo prvi helikopter varijante sa oznakom AS-355 Ecureuil 2. Vremenom su razvijene i vojne varijante, to su prvo bili jednomotorni AS-350L1 i L2, potom od 1990. godine i jednomotorni helikopteri sa oznakom AS-550 Fennec (vrsta pustinjske lisice iz severne Afrike), a dvomotorne vojne verzije su nosilke oznaku AS-555 Fennec 2. U Kini je na bazi jednomotornog AS-350 razvijen helikopter Changhe (CAIC) Z-11.

Danas Erbas Helikopteri proizvode samo jednomotorne varijante ove familije. Civilni H125 Ecureuil je do 2015. imao oznaku AS350B3e koji je prvi put predstavljen 2011. godine. Vojnim korisnicima se nudi H125M koji je ranije bio poznat kao AS550C3e Fennec. Član ove familije jeste i civilni H130 koji je svoj prvi let imao 1999. godine kao Eurocopter EC130, dok današnji proizvodni standard odgovara verziji EC130T2. Proizvodnja dvomotornih varijanti je prestala 2016. godine. Erbas ističe i ponosan je što Ecureuil drži svetski visinski rekord jer je maja 2005. godine sleteo na najvišu planinu na svetu, Mont Everest (8.848 m).

Tango Six je u posebnoj analizi objasnio, često zbunjujuć, način na koji je Erbas označavao svoje helikoptere.

Pakistan je jedan od novijih korisnika varijante H125M, optoelektronika je na krovu iznad kabine / Foto: Erbas Helikopteri

Osim zaista velikog broja civilnih korisnika, privatnih kompanija, raznih javnih državnih službi i organizacija (uključujući i policije i Žandarmerije), ovaj helikopter je imao i solidan izvozni uspeh kada je u pitanju vojno tržište. Tako su za svoje oružane snage familiju helikoptera Ecureuil/Fenec nabavile (ovde ćemo navesti i bivše korisnike) Alžir, Argentina, Australija, Bocvana, Bolivija, Brazil (proizvodio ga je po licenci u fabrici Helibras), nekadašnja Bocvana, potom Burkina Faso, Centralnoafrička Republika, Čad, Čile, Danska, Džibuti, Egipat, Ekvador, Francuska, Gabon, Gvatemala, Gvineja, Indonezija, Jamajka, Jordan, Kenija, Kambodža, Katar, Kina NR, Lesoto, Madagaskar, Mađarska, Malavi, Malezija, Meksiko, Namibija, Nepal, Nigerija, Pakistan, Paragvaj, Peru, Ruanda, Senegal, Singapur, Tajland, Tanzanija, Tunis, UAE, UK, Urugvaj, Uzbekistan, Venecuela, Vijetnam.

Ponuda za Srbiju

Erbas nudi H125 kao zamenu za sve svoje starije modele koji su danas u upotrebi u svetu, među njima je naravno i Gazela koju koristi RV i PVO Vojske Srbije kao i Helikopterska jedinica MUP-a Srbije. Tango Six je pre tri godine preneo informaciju da je ova kompanija nagovestila da bi želela da ponudi Srbiji helikopter H125, kako za vojsku tako i za policiju, a izvršena je i analiza potreba u oblasti obuke, nakon čega su u Erbasu zaključili da je H125 priuštivo, isplativo i efektivno rešenje da se uspostavi zajednički i moderan sistem obuke.

RV i PVO u proteklih par godina nije koristilo više od desetak Gazela, od kojih je najveći broj naoružanih GAMA / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

RV i PVO trenutno poseduje nešto preko 40 Gazela, ali je poslednjih godina bilo aktivno samo oko desetak. Koristi se za obuku pilota, za vezu, prevoz ljudi, koristile su se i za izviđanje i korekturu artiljerijske vatre,  tu su i naoružane protivoklopne varijante. Planovi da se verzije opšte namene naoružaju i modernizuju, kao i da se protivoklopni helikopoteri modernizuju, za sada nisu zaživeli i nije zvanično poznato u kojoj fazi se nalazi razvoj ovih projekata.

Gazele bi u RV i PVO mogle da služe do kraja ove decenije, ali postoji problem rezervnih delova koji su često nedostupni ili jednostavno vrlo skupi. MUP je u skorije vreme leteo na 4 Gazele, primljeni su i helikopteri iz Republike Srpske. Nema sumnje da će HJ MUP-a uskoro imati potrebu da zameni ne samo Gazelu, već i Bel-206 kojih takođe ima 4. Ukoliko se nastavi saradnja sa Erbasom, što je i logično jer su od ove kompanije već nabavljeni helikopteri vojni i policijski H145M, kao i policijski H215, onda bi sasvim sigurno zamena za Gazelu i Jet Ranger trebalo da bude H125.

Iako je vojni H125M višenamenska letelica koja se, između ostalog može koristiti i za obuku, Erbas ga reklamira kao helikopter za ISTAR (Intelligence, surveilance, target acquisition and reconaissance) misije, dakle za prikupljanje obaveštajnih podataka, osmatranje, otkrivanje ciljeva i izviđanje. To naravno mogu da obavljaju i naoružani helikopteri koji odmah nakon uočavanja ciljeva mogu po njima i da dejstvuju. Zato se kod namena navode i termini armed reconnaissance i light attack.

Za obavljanje pomenutih zadataka helikopter može biti opremljen Erbasovim sistemom za upravljanje vatrom HForce kojima se opremaju i helikopteri H145M i H225M. Navodi se još da H125M, među helikopterima kategorije u koju spada, ima najveći dolet što mu omogućuje da se njime izvršava još jedan zadatak – navođenje jurišnih helikoptera i aviona iz vazduha.

Erbas navodi da je helikopter izuzetno stabilan prilikom dejstva naoružanjem / Foto: Erbas Helikopteri

Proizvođač ističe da su kvaliteti letelice snaga, jednostavnost, odlična upravljivost, agilnost, da je lak za letenje i da je prilikom dejstva naoružanjem veoma stabilan. Pominje se i da su njegove prednosti na bojnom polju mala vizuelna silueta, smanjeni radarski i IC odraz što je postignuto primenom kompozitnih materijala i specijalnih boja, kao i mogućnost letenja na ekstremno malim visinama (tzv. profil NOE – Nap-of-the-earth). Pored toga, tvrdi se da u uslovima velikih nadmorskih visina i visokih temperatura (+50ºC), H125M može u punoj meri da pokaže maksimalne vrednosti svojih taktičko-tehničkih karakteristika.

U kokpitu se nalazi Erbasov sistem za prikazivanje VEMD® koji pruža tačne informacije o stanju u kome se nalazi letelica, kao i njegove performanse, što značajno smanjuje radno opterećenje posade. Unutrašnjost helikoptera je prostrana (zapremina kabine je 3 m³), nema pregrada između kokpita i kabine što, osim što olakšava komunikaciju među članovima posade i putnika, omogućuje odličnu vidljivost, čak i otpozadi. Posadu može činiti i jedan pilot uz još mesta za obično do 5 osoba, ili se može postaviti jedno nosilo.

Pogonsku grupu čini turbovratilni motor Safran Arriel 2D sa dvokanalnim sistemom za digitalnu kontrolu motora (FADEC – full authority digital engine control), maksimalne snage od 847KS (632kW). Maksimalna krstareća brzina je 245 km/h, maksimalni dolet 641 km, vrhunac leta 7.010 m, početna brzina penjanja 8,5 m/s, može ostati u vazduhu 4,5 časa. Maksimalna poletna masa je 2.250 kg, sa naoružanjem 2.450 kg i sa podvesnim teretom 2.800 kg. Maksimalna nosivost podvesnog tereta je 1.400 kg.

Naoružanje se nosi na dve podvesne tačke na dva modularna odbaciva nosača / Foto: Erbas Helikopteri

Ponuda palete naoružanja za H125M je gotovo identična ponudi za helikopter H145M. Tu je kontejner FN Herstal HMP400 sa jednocevnim mitraljezom M3P kalibra12,7 mm sa 400 metara. Masa praznog kontejnera iznosi nešto preko 89 kg, masa napunjenog nešto preko 138 kg. Osim toga, može nositi  kontejner Nexter POD NC621 sa jednocevnim topom M621 kalibra 20 mm sa 180 granata maksimalnog efikasnog dometa do 2.000 m.

Tu su potom 6-cevni saćasti lanseri FZ606, 7-cevni saćasti lanseri FZ233 ili FZ220 ili 12-cevni saćasti lanseri Thales FZ231 ili FZ219, svi za nevođena raketna zrna (NRZ) kalibra 70 mm, ali i poluaktivno laserski vođena raketna zrna FZ275 kalibra 70 mm dometa do 7 km. Po želji korisnika mogu se integrisati razni tipovi evropskog i američkog naoružanja, mitraljeza, topova, lansera NRZ, savremene vođene rakete vazduh-vazduh i vazduh-zemlja, a naoružanje se nosi na dve podvesne tačke dva modularna odbaciva nosača koji se montiraju na bočne strane trupa. Opcije optoelektronskih sistema su takođe mnogobrojne, jedna od njih je i američki sistem MX-15(D) sa laserskim obeleživačem cilja.

Komentari

s

„Po želji korisnika mogu se integrisati razni tipovi evropskog i američkog naoružanja, mitraljeza, topova, lansera NRZ, savremene vođene rakete vazduh-vazduh i vazduh-zemlja…“

Maljutka?

Odgovori
i

Mi na maljutke i ostala “modernizovana cuda“ treba da zaboravimo, i da se okrenemo novoj tehnici, pa sta kosta da kosta, jer je trenutno situacija u svetu takva, da bi svaki nas potencijalni protivnik dobio brzu pomoc u novojoj tehnici i sva ta zastarela tehnika ne bi mogla da odgovori izazovu. Neko moje misljenje. Ili da radimo kao Izrael i svi u vojsku i zene i muskarci i ozbiljna doktrina odbrane, ili se nekome vec jednom prikljuciti, pa sad ili zapad ili istok.

B

Modernizovane maljutke uopste nisu toliko lose. Ne mogu se ometati, solidna razorna moc, povecan domet… I sami ih proizvodimo.

Nemamo se kome prikljuciti, i na zapadu i na istoku imamo kolonijalni status.

S

@Branko
Na sajtu jedne domace firme koja se bavi preprodajom naoruzanj apoise da je domet tih Maljutki 2800m. Brzina leta 110m/s, sto ce reci da od trenutka ispaljivanja helikopter mora da stoji u mestu do 20 sekundi, kad je odlican cilj.
Maljutke u svim verzijama su bile dobr emozda za vreme izraelko arapskih ratova, ali trebalo bi se konacno pozdraviti i sa njima, i sa BOV-ovima, M-80 transporterima, Strelama 2m i slicnim JNA ostacima, a nadlezni bi konacno trebali da upregnu namensku industriju da napravi nesto bolje od municije 7,62mm ili sklopi vise od 6 Lazara godisnje. Ovako samo se raja lozi prikazivanjem naketa i prototipova po sajmovima, i vozikanjem istih Lazara unazad godina po Pasuljanskim livadama.
Konkretno za tu nesretnu GAMA-u su najavljivali i neke vodjene rakete nove generacije, pa mozda i nove Maljutke, za h145m su najavljivali laserski vodjene rakete, mozda i Spike, i od toga naravno nista nema niti ce biti, ali smo zato uspeno integrisali kontejner sa mitraljezom 12,7mm, jako koristan u modernim ratovima.

N

@Stojko

Dogovori se sam sa sobom, da li treba spucati milijarde (kojih nema) u zanavljanje tehnike VS da bi nam, sluzilo za parade kao sto cesto znas da napises kada se nesto kupi za VS jer po tebi ako Vojska ne ratuje ona sluzi za parade. Ili treba nabavljati koliko finasije dozvoljavaju, modernizovati i proizvoditi u skladu sa proizvodnim kapacitetima. Ovako ides iz krajnosti u krajnost, i tako godinama. Kad se nabavi nesto novo- kukumaces kako je nabavljeno malo. Kad se ne nabavlja nista- kukumaces zasto se ne nabavlja.

Sto se vojne industrije tice. Kakvu je vojnu industriju imala Srbija u vreme SFRJ? Koliko se ulagalo u nju od raspada SFRJ? Nije imala skoro nikakvu vojnu industriju niti se ulagalo u nju. Skoro sve vojne fabrike, sem fabrika municije i jos nesto sitno, izmestene su ili su bile skoncetrisano u ‘bratskim’ republikama.
Onda dolaze ’90-e, raspad drzave, ratovi, sankcije, odliv kadrova i na kraju Nato agresija kada nam je je i ono malo namenske sto smo imali skoro u potpunosti zalivadjeno. I sta ocekujes sada, da pravimo letece tenkove i avione 8 generacije, da ih stancamo kao igracke u hiljadama primeraka?
Dakle svesno ili nesvesno, iz samo tebi znanih razloga, omalovazavas trud ljudi koji su ostali u Srbiji i vojnoj industriji, a mogli su da odu preko gde bi ih cekao siguran posao i dobra plata. Da su otisli, mi bi danas morali da kupujemo od stranaca (ako bi uopste hteli da nam prodaju) i taj metak, i tog Milosa, i Lazara, i haubice, i granate, i eksplozive i barute itd. itd. Nesto slicno kao Hrvati- moraju i metak da kupe od drugih, 13-14 godina naoruzavaju tricavih 8 Patria ozbiljnije od 12.7mm.
Ako te put nekada navede ka Sarajevu tamo ces videti ogromnu fabriku UNIS-PRETIS, jedna od najvecih ako ne i najveca vojna fabrika u ovom delu Evrope, veca nego sve srpske vojne fabrike zajedno. UNIS-PRETIS danas citavu lepezu svojih proizvoda moze da izlozi na jedan omanji okrugli sto. Ili Bratstvo iz Novog Travnika, ili Soko Mostar. Nema ih nigde, a nasledili su najvrednije vojne fabrike bivse drzave. Ili Hrvatska, onolika brodogradilista, Djuro Djakovic, Koncar SUS itd. A danas ih nema nigde.
Ovo o Maljutci ne vredi komentarisati, opet komentarises nesto o cemu ne znas nista ili znas jako malo.

N

@ivkos

Nije sporno da Maljutka treba naslednika, i ne samo Maljutka, ali imate li predstavu koliko je novca potrebno za to?
Krenite od toga da Vojsci Srbije treba minimum par stotina modernih PO sistema samo za KoV plus verzije za helikoptere i slicno, pa onda za svaki lanser po 10-ak raketa. Jedan moderan PO lanser nije ispod par stotina hiljada dolara + rakete koje su takodje skupe. Kad se sve stavi na papir nije tesko zakljuciti zbog cega Srbija ne moze da zameni Maljutku tek tako kao sto neki misle. Da ne idem sad u detalje poput toga da li bi nam recimo Izrael prodao/mogao da proizvede u kratkom roku toliki broj lansera i raketa, pa obuka i uvodjenje u upotrebu, a to sve kosta i potrebno je dosta vremena.
Jedino resenje je domace resenje tj. domaca raketa recimo Pauk kada su helikopteri u pitanju. Ostalo zahteva ogroman novac i vreme, a bogami zavisi i od politike.

D

@Nikola
Apsolutno se slažem sa Vašim komentarom, pojedinci se ponašaju kao da smo Amerika a ne mala Srbija

J

Mozda bi za policiju bolje resenje bio H130, uz vrlo malu razliku u ceni. Treba uzeti u obzir fenestron i prostraniju kabinu u odnosu na H125M, a sve u funkciji neke HEMS sluzbe u buducnosti, i unifikacije flote.
Za vojsku mislim da nije potreban helikopter manji od H145M.

Odgovori
S

@John C. Colt
Potreban je helikopter klase Gazele prvenstveno zbog obuke. H125 je odlican nacin da se nabije veliki broj sati i stekne iskustvo za neuporedivo manje para od dvomotornih masina, takodje rasteretice tehnicki kadar, pojednostaviti logistiku, a istovremeno moze obavljati sve najcesce zadatke.

Takva masina podigne i efikasnost vecih helikoptera kroz manje izdatke za odrzavanje(dakle ostane vise para za velike masine), bolju obuku(jer je jeftinija, manje se cimaju mehanicari i do Pume ili 17ke ti dodju piloti sa vise naleta), a delove ne cekas, lako ih nabavis itd.

Naravno ne valjda ni da imas preterani broj malih helikoptera, ali to sigurno nije plan.

D

Slažem se da je H 130 bolji izbor

J

Srbofil,

Vojsci je nepotreban helikopter klase Gazela. I naoruzana Gazela je izgubila svaki smisao dolaskom H145M, zato se verovatno i odustalo od naoruzavanja preostalih primeraka, tako da H125M takodje nema smisla. U svakom slucaju, Gazela ce leteti jos par godina sigurno, u cilju obuke samo nadam se.

Sto se tice objedinjene obuke za vojsku i policiju, ako do toga dodje, nista vise od Robinsona R-22 ili R-44 nije potrebno za pocetnu obuku. Po ceni jednog H125M moze se uzeti skoro 10 R-ova.

S

Ah/Mh-6 Little bird je mnogo bolji izbor za zamenu Gazele. Jer nosi daleko bolju (veću) količinu vrhunskog naoružanja.
2 x 12.7 Gau-19
2 x M134 Minigun
Hydra-70 Rakete
Hellfire I Stinger.

B

John C. Colt,

Gazela može da prenese Malog Miloša na neku tačku što nije tako loše da gazele opskrbe više položaja sa Malim Milošem…

B

Kolika je maksimalna nosivost naoruzanja na bocnim nosacima kod Gazele, a kolika kod H125M?

Odgovori
D

Koliko košta jedan h125m?

Odgovori
B

Mislim da nama potrebe za zamenom za Gazelu.

Kada se istrose svi resursi Gazele, ja bih jednostavno presao na H145M, jer on nije bas toliko veci helikopter da to pravi neku razliku koja zahteva drugi helikopter.

Odgovori
А

@Beli

Х145М је двомоторац, што га чини класом изнад по питању цене налета, одржавања итд. у поређењу са Газелом.

С друге стране, Х125М, као и Газела, је једномоторац, што га чини далеко економичнијим решењем пре свега за обуку, али и евентуалне борбено-извиђачке задатке које би у будућности могао да ради Х145М као замена за Газелу. Мислим да, Х145М може бити замена за Газелу код нас, али то је истовремено скупље решење.

P

Crna Gora je dva helikoptera Bell Jet Ranger 505X, koji je u istoj klasi kao H 125, platila 3,26 miliona evra, što bi značilo da je za cenu samo jednog H-145M, koja je oko 12 miliona evra, moguće kupit čak 8 tih manjih helikoptera. Imati na raspolaganju 8 puta više letelica, pa makar i skromnijih mogućnosti, nekad ima svojih bitnih prednosti. Kao što odlični H-145M ima nekih ograničenja, pa se zato uzimaju i veliki H-215, isto verujem da ima rezona da se uzmu i lagani (posebno ako su višestruko jeftiniji) manji helikopteri, naročito za početnu obuku pilota.

V

Profa Fini,
Pa, početna cena oba helikoptera je oko 1.5 miliona dolarčića, s time da za H125 navode i najskuplju varijantu (3 miliona) dok kod Bell-a nema takvog podatka. Dakle, cene su slične a krajnja zavisi od toga šta hoćeš u njemu da se nađe od opreme.

A

Jel nije bolje da se kupi još koji H145. Ako isti obuhvata sve što ima i H125 onda je bolje da se pojačamo sa ovim što imamo. Neko navodi obuku i izviđanje, to sve radi i H145. Mislim da Srbija treba da nastavi sa kupovinom H145 kao i Super Puma i u dogledno vreme da se kupi eskadrila čistokrvnih borbenih helikoptera. Ako se i odlučimo na kupovinu ovog H125 onda samo neki manji broj, sve preko toga je bacanje para. Samo me interesuju dalja nabavka ruskih aparata, mislim da se ne bi trebali tako lako da se odričemo istih. Pozdrav.

Odgovori
a

Po meni iskreno nema smisla nabavljati potpuno nov helikopter i potpuno novu flotu helikoptera pored modela H145M, koji moze odlicno da obavlja sve zadatke koje radi danas Gazela, i to dosta bolje.

Prosto nabaviti dodatne H145M.

Odgovori
Т

US ARMY je на конкурсу од Bell 210, Bell 412, MD Explorer и AgustaWestland AW139 изабрао UH-72 (UH-145M) 459 комада. Иако користи и прастари модернизовани MH/AH-6M 47 комада, још је 74 комада наручила, једноставно војска споро мења радне коње на које су већ навикли. Тако мислим да се мало може добити са тренутном набавком лаког хеликоптера за који тек треба да се обучи људство за одржавање и ремонт, а да притом не нуди нешто спектакуларно у погледу борбених операција. Можда тек након завршетка кризе на Истоку Европе треба сагледати да ли ће дронови заменити лаке хеликоптере или не, односно колика је цена слања посада у скупој лаганој играчки а колика је корист.

I

Šta da radi sa topom dometa 2000m, kad trupna PVO sada ima domet najmanje 5km…
Rusi u Ukrajini ciljevima koje napadaju ne smeju da priđu na rastojanje manje od 5000m, lansiraju sa udaljenosti koja je veća od 5000m i beže.

Odgovori
a

Izvini ali ovo nema veze sa vezom.

T

VS nece ratovati sa Ukrajinom.

L

@TT VS će ratovati sa NATO :D Što je još gore.

Ж

Daleko je jeftinije dokupiti h145m nego se zajebavati sa Ecureuiljem iz vise razloga. Drugo, jedan razlog vise zasto je bolje uzeti H145M je pravljenje vojno-civilne vazduhoplovne akademije za vojsku i policiju gde bi po uzoru na Armijsku Avijaciju SAD, daleko brze pravili pilote, nego sto je dosadasnja praksa sa Vojnom akademijom (odnosno, umesto zavrsavanja vojne akademije, profesionalni vojnici sa zavrsenim fakultetom i navrsenih 2 godine sluzbe mogu da apliciraju za vazduhoplovnu akademiju za pilota helikoptera, kakva je praksa u vojsci SAD). I vojska i policija imaju isti tip helikoptera u upotrebi, sto je jedan ogroman benefit, a razvodnjavati pricu sa kupovinom Ecureuila je potpuno nepotrebna i bezveze prica. Bolja opcija za RV je zamena svih Gama sa H145M i kupovina srednjeg helikoptera u klasi Bell 412 EPI kao magateta koji ispunjava jaz izmedju H145M i Mi17V5 i koji bi izvrsavao gro posla, a pritom bi i politicki bio ogroman plus placanja haraca amerima.

Odgovori
t

Odakle samo ideje da ce Ameri dozvoliti vazelin?

J

Zasto uvek treba da se kacimo za nesto sto izumire,kao sto vec znamo ovaj helikopter vise se ne proizvodii, ako smo vec kupili izvestan broj H 145 zasto nebismo nastavili sa tom praksom.

Odgovori
N

Ko kaže da se više ne proizvodi?

А

@Jale

Прочитајте текст као треба, једномоторна верзија се и даље производи.

V

H145 kupiti u dovoljnim kolicinama i to je dovoljno.Za osnovnu obuku pilota helikoptera moze da posluzi i R22.

Odgovori
M

Vučić govori o bankrotu Srbije gdje ne zna da li će Srbija preživjeti zimu, a nastavljaju sa nepotrebnim trošenjem budžeta Srbije. Prioriteti… Fascinantno.

Odgovori
M

Za dzebanu mora da se ima. Makar nemali leba jesti neko vreme. Jer ako dzebanu nemas lako moze da se desi da ti ni lebac vise nece trebati.

Inace Airbus H125 – Tom Cruise approved.

N

Za odbranu mora uvek biti novca ma koliko. Da je kakve sreće da je unazad svak po nešto kupio, napravio,popravio,modernizovao.gde bi nam bilo kraja. Zaboravljate da su neki ranije gledali samo šta se može prodati i uništiti. I samog Miloševića bilo briga za vojsku a kad treba ajde vojsko. Ovo nema nikakve veze sa navijanjem za Vučića. Ovako nešto treba da radi svaka vlast malo po malo da se dobije jedna savremena, dobro obučena i naoružana vojska. Ne bih se previše vraćao u istoriju 1914, 1941,1999. Ali ko zaboravi istoriju taj budućnosti nema. A ono što ja lično mislim. Ne možemo se možda odbraniti ali učinimo sve da ne budemo lak plen. Ko ne želi svoju vojsku hraniće tuđu. Sve ovo ide u dobrom pravcu…

P

Ovo je kao što se vidi samo predlog. Niko nije doneo odluku da se kupuje. Isto kao kad bi meni neko rekao vidi što lep auto a onda me ukućani napali što bacam pare a nit sam kupio nit imam para, a samo rekao lep je Audi nije da nije.

M

Nigdje se ne iznose usporedni troškovi između H125 i H145.

Izgleda da tek trebaju da naoružaju H125 sa Spike ER2 raketama:
https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/premium-utility-helicopter-oems-eye-spike/

Bilo bi interesantno napraviti simulaciju napada (preživljavanja) H145 i H125 na: M145 HIMARS, PzH 2000 i M777.
Pretpostavljam da je najbolja opcija napad sa distance sa Spike ER2 raketama?
Ni K-52 i Mi-28 u ratu u Ukrajini se ne približavaju neprijatelju, već udaraju sa distance.

Odgovori
J

Na internetu sam našao da sat leta na H145T2 (to je naš H45M) košta oko 1800 dolara: https://www.aircraftcostcalculator.com/AircraftOperatingCosts/593/Airbus-Eurocopter+EC+145+T2 Na istom sajtu sam našao da sat leta civilne verzije H125 košta oko 900 dolara: https://www.aircraftcostcalculator.com/AircraftOperatingCosts/437/Airbus+H125-Eurocopter+AS+350B3e
Cene treba uzeti sa rezervom, jer zavise od puno faktora, a cena goriva je najznačajnija među njima. Međutim, ispada da je letenje na H125 duplo jeftinije nego na H145.

Pretpostavljam da ovaj helikopter koristi dosta delova koje korist i H145, tako da bi to olakšalo logistiku.

Teško je biti pametan. H125 koriste brojne policije u svetu, jer je jeftin za letenje. Ali u velikom broju tih zemalja policijske helikoptere ne koriste za evakuaciju povređenih ili za transport bolesnika. Drugim rečima, H125 je savršen za nadzor saobraćaja, ali ako dođe do nesreće na auto putu on ne može da sleti i pokupi povređene, nego treba da se podigne H145.

Slično je i sa vojnom upotrebom. Koliko je ovaj helikopter mobilniji od H145? Da li to povećanje mobilnosti i snižavanje cene leta opravdava ograničenja koja ima. A ograničenja nisu vezana samo za transportni kapacitet, nego i za šanse za preživljavanje. Dvomotorni helikopter ima veće šanse da preživi.

Helikopter je sigurno pogodan za obuku, pojednostavljuje je i pojeftinjuje. Za sve preko toga – nisam siguran. Možda neka školsko-borbena eskadrila?

Odgovori
S

@Jordan @Tegljacmete
Lako se izracuna. Uzme se razlika u pratecim troskovima, pomnozi se sa brojem sati koji su potrebni za obuku pilota, pomnozis sa brojem pilota koje obucavas/planiras da obucavas i vidis da li ti se isplati kupovina.

Moze lako biti da recimo za 5-6 godina upotrebe inicijalna nabavka plus upotreba pocnu da „stede“ u odnosu na H145m, a mozda i ranije.

Naravno graditi vertikalnu komponentu na lakim helikopterima(ala JNA i Gazela) nema smisla, ali nabavka manjeg broja H125 za obuku i lakse zadatke najverovatnije ima. Nije to neka preterana filozofija, stavi se na papir i izracuna se.

S

A ideja da se naooruza sa novim maljutakama je super dodat novo cvrsto gorivo odma ima duplo veci domet a stavit ove nove kineske tanke zice pa mogu se namotat duplo vise i et dupli domet il napravit i maljutku sa trodulim dometom namotat zice

Odgovori
D

Bio sam operator na Maljutkama (9M14M) ispalio bojevu tokom služenja vojnog roka (pre 40 godina). Maljutka kao sredstvo za PO borbu više nema šta da traži. Ni te varijante sve do 2T5. Princip vođenja rakete je ostao isti, menjala se bojeva glava. Velika rotacija oko zamišljene ose (80 cm) je vrlo nezgodna kada se raketa uvodi u borbeni deo leta, osobito na pokretnim metama (tenkovima), koje su sve brže, i imaju sve nižu siluetu. Ona može poslužiti još uvek u pešadiji, za uništavanje utvrđenih ciljeva (bunkeri, zgrade isl.), ali ne i za PO borbu. GAMA je danas glineni golub, ukoliko vodi PO borbu. Mora imati tenk (oklopno vozilo) u vidnom polju, i mora lebdeti dok ga ne uništi. Svima jasno šta bi se desilo sa njom. Pitanje je dokle se stiglo sa Paukom i Novom (Nova se lansirala sa Miloša, ali dokle se stiglo ne zna se)? Nova nije kabasta i liči kao nešto što bi moglo da se instalira na helikopter Gazela i time mu da još malo „života“.

Odgovori
Y

Dobro je podnoviti se, ali, sve što se može valja i treba kačiti i na dronove – nezavisno od toga šta i odakle pazarili.
To je i inače opšti trend u ovoj deceniji.
Ako već nismo u mogućnosti da pravimo heliće i borbene avione – za dronove nije kasno…

Odgovori
t

Totalno ludilo kupovati jos jedan helikopter. Gazela je u svoje vreme imala smisla sad apsolutno nema i potpuno je sumanuto menjati je za nesto novo. Laki helikopteri ne sluze nicemu na modernom bojistu i cak tesko oklopljeni i zastecieni sistemi imaju problema sa prezivljavanjem.

Ovo sa kacenjem raspale maljutke na sve i svasta ne bi mnogo komentarisao. Neprecizan nepouzdan sistem koji je zastario pre dve generacije kacimo na nesto sto ne moze da prezivi apsolutno nista. Totalno ludilo za paradne potrebe.

Odgovori
P

Zavisi od namenjen uloge. Ovaj helić je ponuđen za objedinjeni centar za obuku pilota gde treba pouzdan helikopter koji ima što niže troškove upotrebe a da može da se upotrebi i za još nešto pr. traganje i spasavanje i slično.

А

@tegljacmete

Надам се да схваташ да овој држави треба прво обучени пилоти да би ми били у стању да уопште причамо о томе ко и шта треба да лети изнад бојишта.

А ако су тачне цене наведене у коментару горе, за исту цену налета на Х145М ти можеш да обучиш двојицу пилота на Х125М или још боље да једном пружиш више сати налета пре преласка на комплексније машине. На све то, Х125М може да одмени и(ли) допуни Х145М у појединим задацима.

Једноставно речено, како год погледаш куповина Х125М има итекако смисла и бенефита по РВ на дуге стазе.

С друге стране, ова прича о Маљуткама јесте смешна. Маљутка, бар у РВ-у иде полако у пензију. Треба тежити новој ракети, било она домаћа или страна.

Odgovori
M

Za osnovnu obuku kupiti 6-10 helikoptera Robinson R44 Cadet i zdravo.
Solidno opremljen kosta 500.000usd, znatno manje od H125M.
I znatno jeftiniji u eksploataciji.
Kad napravis pilota, onda ga podignes na H145M i nastavi dalje.
https://robinsonheli.com/r44-cadet-helicopters/

Odgovori
F

Fina zamena za Gazelu, ali samo pod uslovom da uopšte ne ugrozi nabavke ozbiljnijih mašina – nikako po cenu odricanja od H145M, Mi-35M, pa, zašto da ne, i Ka-52. Ako bi hteli da nam odobre prodaju i par eskadrila AH-64 Longbow, ne bih ja ni njih odbio, ni slučajno! :)

Inače, onaj Herstalov pod sa mitraljezom kalibra12,7 mm je jako fin, ali sam ja ipak za Neksterov sa topom 20mm, kao i jednim Dillon minigunom na vratima, čisto radi ravnoteže. Naravno, uza sve to obavezno ide i odgovarajući broj Spike-LR2, kao i naših NOVA 145. Uz nezaobilazne Mistrale, Igle-S ili i Verbe, naravno.

Ne bi bilo loše integrisati komplet gamu vođenih PO raketa koje proizvodimo na svaki tip helikoptera koji imamo – nije loše da potencijalni kupci mogu da vide šta se sve može, a i za zlu ne trebalo, pa čak i na policijske, baš na sve sve osim specijalizovanih vatrogasnih i medevac/medical transport helikoptera.

Treba zakonom zabraniti i samo pominjanje nabavki bilo čega Airbusovog bez HForce 3, i full suite kontramera – nikako bez DIRCM, u rangu bar President-S ili boljih. Danas njime gasiš požar, a sutra možda i zapuca…

Odgovori
p

Najbolje je imati po jedan nov primerak od svih proizvodjaca na svetu. Tako kad izgubimo uskoro i sledeci rat, mozemo da napunimo vojni muzej, pod uslovom da nam ga kinezi zastakle, jer ne znamo ni to.

Odgovori
B

Ne znam koliko nam ukupno Gazela leti, ali evo neka leti 25. Gazela može da prenese jedan kopneni dron Mali Miloš što nije loše ako treba da se prenese na neku kotu teško pristupačnu ili ako treba brzo da se Mali Miloši prenesu na više strana …

Odgovori
t

Не видим проблем да Газела понесе Spike ER2 и Игла – В и ето доброг хеликоптера за мале паре који можемо да одржавамо.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend