Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024
[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo
U akciju gašenja požara je 17. jula uključen i helikopter Mi-171E makedonske policije / Foto: Dragan Cvetić

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

Prvi članak analize koja će biti objavljena iz tri dela možete pročitati ovde

Dolazak velikog broja inostranih letelica u Makedoniju poklopio se sa nizom vrelih dana sa temperaturama koje su konstantno bile iznad 40°C.

Srbija je poslala svoj novi helikopter Ka-32A11BC Helikopterske jedinice MUP-a Srbije sa vedrom kapaciteta 5.000 litara. Helikopter je stigao sa samo 50 sati naleta od svog prvog leta u fabrici. Poslat je 16. juna i već je u popodnevnim satima korišćen za izvođenje šest izbacivanja ukupno 30.000 litara vode iznad požara u Novom Selu, blizu makedonske granice sa Bugarskom. To je za srpski Ka-32 označilo početak njegovog prvog međunarodnog angažovanja i operacija.

Istovremeno, kombinovana flota ukupnog kapaciteta 21.620 litara, sastavljena od jednog hrvatskog CL-415, dva turska AT-802 i tri makedonska AT-802 započela je veoma uspešan napad na novi požar koji je izbio u blizini grada Bitolja na jugu zemlje. U ovim operacijama, Kanader je hvatao vodu na veštačkoj akumulaciji Streževo, dok su piloti Er Traktora izabrali da slete i zahvate vodu iz udaljenijeg i daleko većeg Prespanskog jezera.

Iako je turski T-70 zbog sistema NVG mogao da se koristi i za noćna gašenja, to ipak nije bilo dozvoljeno / Foto: Borjan Mihajlovski

Temperaturni vrhunac koji je počeo 16. jula rezultirao je pojavom velikog broja novih i velikih požara na raznim lokacijama širom Makedonije. Upravo u ovom trenutku je, kako smatra autor ovog teksta, napravljena potencijalno loša procena o tome kako nastaviti sa upotrebom vazduhoplovnih sredstava za gašenje požara. Naime, umesto da se sve letelice usmere na gašenje ili bar značajnog suzbijanja najopasnijeg požara na Serti, doneta je odluka da se raspoložive letelice upućuju za gašenje raznih požara širom zemlje. Ovo se pokazalo kao loša odluka jer nijedan od dva velika požara nije zaista ugašen, dok se u isto vreme desio nepovratan gubitak dragocenih resursa letelica i izgubljeno je dragoceno vreme za neke manje požare.

Ekstremno visoke temperature između 12:00 i 17:00 časova u kombinaciji sa potrebom za operacijama na veoma velikim visinama, značajno su povećale rizik od ozbiljnih nesreća i dovele do odluke da se upotreba helikoptera razumno ograniči u dve dnevne smene, od zore do podneva, i od 17:00 časova do malo pre sumraka. Iako je bio sposoban za noćne operacije gašenja požara uz pomoć NVG (Night Vision Googles), turskom T-70 nije bilo dozvoljeno da izvodi takve letove. Umesto toga, njegova posada je ostala da neumorno radi na požarištu Serta tokom dana, najčešće sakupljajući vodu iz reke Vardar na lokaciji Pepelište, selu na periferiji poznatog vojnog poligona Krivolak.

Rumunski C-27J / Foto: Ratno vazduhoplovstvo Rumunije
Avionom C-130H Rumuni su isporučili kartonske kontejnere za vodu / Foto: Ratno vazduhoplovstvo Rumunije

Ujutru 17. jula u Makedoniju su stigla dva transportna aviona rumunskog ratnog vazduhoplovstva: Alenia C-27J Spartan iz 902. operativne vazduhoplovne transportne i aerofotogrametričke eskadrile konfigurisanog za nošenje do šest kartonskih kontejnera od 1.000 litara i avion C-130H Hercules iz 901. taktičke vazduhoplovne transportne eskadrile. C-130 je doneo kartonske kontejnere i odmah se vratio kući ostavljajući za sobom transporter C-27J koji se odmah uključio u akciju bombardovanja požara na Begovom Polju, kraškom polju planinskog masiva Jakupice na severnoj strani vrha Solunska glava. Zanimljivo je bilo primetiti da je rumunski C-27J leteo sve svoje misije natovaren sa samo pet izbacivih kontejnera.

Srpski Ka-32 nastavio je rad na bugarskoj granici, ispustivši 17. jula oko 40.000 litara vode / Foto: Borjan Mihajlovski

Vodeni bombarderi CL-415 i AT-802 su 17. jula takođe nastavili sa bombardovanjem požara na Serti zahvatanjem vode iz Tikveškog jezera. U ovim operacijama su ih podržavali turski i makedonski helikopteri. Istovremeno, jedan od najdramatičnijih događaja tokom gašenja iz vazduha desio se kada je grupa od 12 ljudi (gradonačelnik opštine Novo Selo, grupa vatrogasaca i civila) bila opkoljena opasnim požarom u Badileni na planini Ogražden, blizu bugarske granice. Suočena sa najgorim scenarijem, grupa je na društvenim mrežama uputila dramatičan apel za pomoć nakon čega je helikopter slovenačke vojske Cougar odmah prekinuo gašenje požara i požurio na lice mesta, uspešno evakuišući ugrožene ljude koji su odvedeni na sigurno.

Policijski Mi-171E koga Makedonci zovu “Zver“ / Foto: Dragan Cvetić

Smena makedonskih vatrogasnih sredstava usledila je 17. jula i tada je jedna letelica aktivirana, a jedna prestala da se koristi. U akciju se uključio i makedonski policijski Mi-171E, registracije MAP-7710, „naoružan“ vedrom od 2.750 litara, i to nakon što je konačno prošao predviđeni 300-časovni pregled koji su izvršili tehnički stručnjaci makedonskog ratnog vazduhoplovstva. Istovremeno, DZS-ov Er Traktor AT-802A Fire Boss registarske oznake Z3-BGV administrativno je prizemljen zbog isteka plovidbenosti usled besmislene odluke prethodne vlade Makedonije da ove godine servisira samo dva aviona Er Traktora (Z3-BGT i Z3-BGU), ostavljajući tako avion Z3-BGV u neupotrebljivom stanju usred letnje sezone.

Međutim, ubrzo nakon prizemljenja Z3-BGV nova makedonska vlada odnosno njoj potčinjena Agencija za civilno vazduhoplovstvo rešila je ovaj problem, bar za kratko. Avionu je produžena plovidbenost najverovatnije za 30 dana, a njegovi letovi uočeni su na Flajtradaru 26., 29. i 30. jula.

Rezultati pridruživanja operacijama moćnog helikoptera Mi-171E (lokalni avio-spoteri ovu letelicu nazivaju „Zver“) postali su vidljivi već 18. jula kada je uspeo da ispusti preko 80.000 litara vode iznad tri požara: na planini Serta, kod sela Podles u Kavadarskom kraju, i u okolini grada Radoviš. Istog dana, Bell 412EP makedonske policije ispustio je preko 40.000 litara vode na požare na vrhu Lisec, između sela Gorno Jabolčište i Drenovo, i na selo Kalanjevo na planini Serti. Na vrhu Lisec, policijski Bell 412 radio je zajedno sa AW169 slovenačke policije, zahvatajući vodu na brani Lisiče, nekih 15 km zapadno od Velesa.

Zanimljivo je da se efikasnost slovenačkog vojnog logističkog sistema vrlo praktično pokazala 18. jula kada je avionom slovenačkih oružanih snaga Pilatus PC-6 Porter hitno u Makedoniju dovezen rezervni deo potreban za helikopter Cougar koji je bio privremeno prizemljen. Istovremeno, Vojska Crne Gore je isporučila rezervne delove za svoj helikopter Bell 412EPI koji se takođe veoma intenzivno koristio na raznim lokacijama u Makedoniji. Tog popodneva, sva tri turska vazduhoplova su završila svoje poslednje letove za gašenje požara u Makedoniji, i pod pritiskom potrebe da se vrate i gase požar kod kuće, napustili su međunarodni aerodrom Skoplje 19. jula u 05:00 časova. Istog dana hrvatski CL-415 i dva makedonska aviona AT-802A Fire Boss uspeli su da konačno ugase požar na planini Pelister kod Bitolja.

Iz nepoznatih razloga, Mi-171E makedonske policije nije operativno korišćen 19. jula, što je bio i poslednji dan slovenačkog angažovanja, pri čemu je helikopter AW169 viđen kako gasi požar kod Bogomila tako što je svoje 800-litarsko vedro punio iz rezervoara za vodu koji je obezbedio DZS. Nakon što su završili predviđeno vreme raspoređivanja, Slovenci su 20. jula napustili Makedoniju, a 21. jula i sve preostale strane letelice, osim crnogorskog helikoptera koji je krenuo ka Podgorici ujutru 22. jula.

U vazduhu vojska i policija, a na zemlji spoteri, suočeni sa bunom žitelja sela Desovo / Foto: Igor Božinovski

Hrvatski CL-415 zahvatao je vodu iz veštačkih jezera Mavrovo i Kozjak 20. jula za nastavak gašenja požara koji se pojavio u prirodnom rezervatu Jasen. Istog dana srpski Ka-32 je viđen kako vodom bombarduje planinu Serta, napadajući požare u okolini sela Selce i Puhče. Istovremeno, makedonski policijski Bell 412EP i Mi-17 makedonske vojske sakupljali su vodu iz dva veoma mala prirodna jezera (smešno je da su poznata kao Desovsko more) koja se nalaze u blizini sela Desovo, blizu Prilepa. Svaka od ove dve letelice izvršila je 17 izbačaja vode na požar kod Bogomile. U popodnevnim satima ova dva helikoptera je zamenio makedonski policijski Mi-171E koji se ponovo uključio u borbu, ispustivši 38.000 litara vode u rejonu Bogomila, i u selima Gabrovnik i Mokreni.

Operacije gašenja požara iz vazduha u Desovu bile su odlične prilike za makedonske spotere da naprave lepe fotografije. Pri tom su bežali od zmija otrovnica, ali su se suočili sa svojevrsnom ’’mekom pobunom’’ meštana lokalnog sela Desovo koji su okružili spotere tražeći od njih da pozovu svoje prijatelje koji lete helikopterima, i zamole ih da odmah prestanu da crpe vodu iz ’’Desovskog mora’’, jer je daleko potrebnija seoskim kravama. Da, pozivi su obavljeni i policija je ubrzo obezbeđivala mesto. Još jedna naučena lekcija – uvek obezbedite zone za zahvatanje vode!

Hrvatski CL-415 je imao nalet od 27 sati tokom kojih je ispustio 615 hiljada litara vode / Foto: Ministarstvo odbrane Hrvatske

Kada su se vratili kući, Slovenci su objavili da je njihov AW169  u gašenju požara naleteo 18 sati i ispustio više od 50.000 litara vode, suočavajući se sa izazovima kao što su „udaljenost izvora vode i težak pristup gorivu“. Autor ovog teksta ne razume šta znači „otežan pristup gorivu“ znajući da su makedonska policija i vojska mogle da odgovore zahtevima Slovenaca ukoliko bi oni zatražili da se dostave kamioni za gorivo, ako i gde bi to bilo potrebno. S druge strane, helikopter slovenačke vojske AS.532AL Cougar ispustio je oko 86.800 litara vode u 13 sati i 20 minuta stvarnog vremena provedenog u letu.

MUP Srbije je saopštio da su za pet radnih dana njegovi pripadnici uspešno ugasili požar kod sela Rosoman, stavili pod kontrolu požar kod grada Radoviš, a zajedno sa drugim domaćim i međunarodnim ekipama delovali su i u Novom Selu, na planini Ogražden, i u selu Piperovo. Helikopter Ka-32 izbacio je ukupno 182.000 litara vode.

Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo saopštilo je da je svojim CL-415 naletelo ukupno 27 sati i ispustilo 615.000 litara vode. Njihove rumunske kolege izvele su avionom C-27J 21 misiju, ispustivši oko 92.000 litara vode. Veoma aktivni bili su i Crnogorci sa 84.000 litara vode bačenih na požare.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ma

Znači taj jedan kanader u praksi izbacio više vode od svih ostalih zajedno?

Odgovori
Mi

To je svakom jasno i u teoriji i oraksi osim par nadobudnih. Izracunao sam da su za tih 27 sati svakih 15-16 minuta bacili vodu.
Meni je vise upalo u oci da su Air tractori po vodu isli na udaljeniju lokaciju u odnosu na Canadair. Zasto?

Ne

Na udaljeniju lokaciju i vece jezero. Ja bih rekao da se radi o obucenosti i praksi pilota.

Trenutno letujemu tucepima u hrvatskoj. Gledao ih pre 2 dana kako gase. Impresivni piloti. Kako uz biokovo lete blizu. Extra

Ba

Tako je, u Makedoniji! Volim kad ste dovoljno hrabri da prkosite nametnutim nepravdama

Odgovori
Ra

Gde su sada oni koji uporno pišu da kanader nema svrhu u Srbiji jer nema mora za punjenje, a u triput manjoj Makedoniji se punio iz više jezera i brana. Bacio u nekoliko dana više vode nego svih 12 helikoptera i aviona zajedno u dužem vremenu.
Srbija treba barem dva Air traktora jer helikopteri ne mogu tako uspješno da gase.
Danima gori na Goliji, kod Požarevca, i danima niko ne gasi. Logistika je nepostojeća.

Odgovori
Ne

U Srbiji imamo vise reka, ali manje jezera. Plus, i to odakle bi Kanader mogao da izvrsi zahvat je geografski udaljenije od pozara nego u Makedoniji ili Hrvatskoj. Radi se o isplativosti.

K

Kako impresivno djeluju ove brojke od 615 tisuca litara od CL-415 u usporedbi sa brojkama ostalih letjelica. Nije ni cudo da europske vlade i EU kolektivno inzistiraju na proizvodnji novih modela.

Odgovori
NS

Kanaderi izuzetno efikasni kada imaju blizu izvor vode sa kog mogu da se pune. Veliki broj sati naleta.
Za Hr odlicno resenje.
Za Srbiju ne toliko jer u Srbiji nema toliko vodenih povrsina pogodnih za kanadere tj hidroavione.
Ka-32 odmah iza kanadera kao najefikasniji helikopter – odlicno vatreno krstenje.

Odgovori
Ra

Ka32 je daleko iza kanadera, 1x kanader=4x ka32.
Kako su kapaciteti vode relativno blizu, to znači da kanader radi 4x više tura.

go

Apsolutno. Sve se svodi na broj litara po jedinici vremena ostvariv na datom području i naravno ukupni trošak održavanja letelice i letenja, a ako uz to može da posluži da gasi i visoke zgrade i za evakuaciju (a dovoljno je veliki Ka-32 da bude i mini bolnica) nema greške u tom izboru. Da je sve do kapaciteta, svi bi imali bombardere sa +40t vode (mada kako temperature idu gore, a okolina postaje suvlja, možda će uskoro trebati i ovo).

ma

Kanader je odlično rješenje za ova područja. Hrvatske posade su prije 15tak godina testirale Be200 i avion nije bio primjeren ovakvim uvjetima te se odustalo od nabave. Kanader ide sporo i zavlači se u svaku rupu, dok je Be200 namjenjen za gašenje velikih šuma na ravničarskom području.

Đ
Ne

Znaci po prakticnosti Kanader, pa Rusi, pa Nemci i ostali.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor