Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024
Prikazana prva slovenačka naoružana besposadna letelica: Pipistrel Virus SW sa laserski vođenim raketama
Pored kompanije Timtec, u razvoju letelice učestvuju i kompanije Devesoft, Guardiaris i Pipistrel / Foto: 24ur/Aljoša Kravaja

Prikazana prva slovenačka naoružana besposadna letelica: Pipistrel Virus SW sa laserski vođenim raketama

Kako je 26. decembra prošle godine preneo vodeći slovenački internet medij 24ur, na aerodromu Cerklje ob Krki je prilikom zvanične primopredaje transportnog aviona C-27J Spartan namenjenog ratnom vazduhoplovstvu Slovenije, prvi put javno bila prikazana i prva slovenačka naoružana besposadna letelica.

Reč je o vojnoj varijanti aviona Pipistrel Virus SW 121 koji ima četiri podvesne tačke za rakete vazduh-zemlja, i za koju se navodi da ima dolet od 500 kilometara.

Ovim prikazom javnost je mogla da vidi rezultat saradnje slovenačkog ministarstva odbrane i kompanije Timtec koji su septembra 2022. godine potpisali dva ugovora za realizaciju istraživačko-razvojnih projekata ukupne vrednosti nešto manje od 900.000 evra. Prvi ugovor se odnosi na razvoj odbrane od rojeva besposadnih letelica a drugi na razvoj naoružanog kombinovanog besposadnog vazduhoplovnog sistema.

Očekuje se da će za oko godinu i po dana nova letelica biti operativna i ispitana / Foto: 24ur/Aljoša Kravaja

U izjavi za medije, generalni direktor Uprave za logistiku pri Ministarstvu odbrane Slovenije Željko Kralj izjavio je da je letelica bazirana na civilnom avionu Pipistrel Virus SV 121 kome su za vojne potrebe ojačana krila na koja su postavljena četiri nosača za rakete vazduh-zemlja. Kralj je još rekao da se razvoj prototipa trenutno nalazi u šestoj od planiranih devet faza tehnološkog razvoja, da trenutno traju pregovori o nastavku projekta. Takođe se očekuje da će se uskoro potpisati i ugovor, a cilj je da za oko godinu i po dana dobije operativan i ispitan avion.

Kako dalje prenosi 24ur, letelica se može kontrolisati i iz aviona i sa zemlje, a njen dolet je čak 500 kilometara. Pokreće ga motor Rotax 912 iS, može da dostigne visinu od oko 5.400 metara, a brzina mu je od 220 do 230 kilometara na sat. Avion je opremljen stabilisanim optoelektronskim sistemom kompanije Timtec koji sadrži i laserski daljinomer i laserski obeleživač cilja koji može efikasno raditi danju, noću i u uslovima slabe vidljivosti.

Letelica ima ojačana krila i 4 nosača na kojima će moći da nosi do približno 150 kg borbenog tereta / Foto: 24ur / Aljoša Kravaja

Kada je reč o naoružanju, generalni direktor Uprave za logistiku rekao je da će četiri nosača raketa omogućiti letelici da nosi do približno 150 kilograma borbenog tereta. Međutim, kako kaže, još nije poznato koji proizvođač raketa će biti izabran, ali će najvetovatnije biti testirana izraelska, američka i eventualno francuska rešenja i potom izabrati najbolje.

U daljem opisu letelice, Kralj objašnjava da će, kako je avion dvosed, pilot ostati na svom mestu, dok će na drugom biti ugrađena oprema za daljinsko upravljanje. Osim toga, predviđeno je da u drugoj fazi bude razvijena zemaljska stanica iz koje će biti moguće upravljati sa nekoliko letelica.

Paralelno sa razvojem aviona razvija se i simulator koji je namenjen za obuku pilota ili njenih menadžera. U simulatoru se sprovodi niz različitih testova koji se potom primenjuju u praksi.

Naoružana bespilotna letelica je skoro u potpunosti rezultat slovenačkog znanja i saradnje slovenačke odbrambene industrije, vojske i akademske sfere, naglašeno je prilikom predstavljanja. Pored kompanije Timtec, u razvoju učestvuju i kompanije Devesoft, Guardiaris i Pipistrel, navodi 24ur.

Slovenačka vojska bi za nekoliko godina mogla dobiti oko 15 naoružanih besposadnih letelica ovog tipa / Foto: 24ur/Aljoša Kravaja

Ukoliko sve bude po planu, slovenačka vojska će za nekoliko godina imati eskadrilu sa 12 naoružanih besposadnih letelica ovog tipa. Moguće je međutim da će zbog postizanja željene operativnosti biti potrebno još letelica, generalni direktor Uprave za logistiku je kao primer naveo još tri letelice.

Međutim, kako tvrdi Kralj, do tada će morati da se prevaziđu neke prepreke i dugotrajne procedure.

– Sledi priprema obimne dokumentacije i sertifikacija aviona, što je u suštini najzahtjevnije. Za sertifikaciju takve letelice sa nosačima naoružanja, i za takve namene potrebno je dosta vremena. Zeleno svetlo moraće letelici da daju i Javna agencija za civilno vazduhoplovstvo Republike Slovenije (CAA) i kontrola letenja. Mnogo toga zavisi i od vremena isporuke raketa i naknadnog početka praktičnih ispitivanja – dodao je Željko Kralj.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Hmmmmm,
gabaritno gledajuci, malo prevelik za UAV.

Ako su vec izbacili posadu, mogli su i sam zmaj redizajnirati i umanjiti mu gabarite.

Odgovori
Ba

Svaka cast fanti!

Odgovori
С

Не знам за остале, али мени ово изгледа смешно,ово ни Мр. Но не би набуџио на свог пајпера. И која је уопште намена ове „летелице“ ? Хоће ли гађати нелегалне мигранте или криволовце, јер против иоле озбиљнијег ловачког друштва нема шансе. Поред свог напредка у сфери БПЛ ,ти се одлучиш да накачиш на цивилни авион ракете и бомбе?!? Пројекат ала Пера којот супер геније…

Odgovori
mi

U doba bespilotnih letelica za borbena dejstva ne vidim apsolutno nikakvu poentu ovog aviona.

Za borbena dejstva.

U stvari mislim da je svako ko bi kupio i seo u ovo, u doba kada postoje naoruzane bespilotne letelice, ludost.

Odgovori
PS

Propustio si deo da ovo i jeste naoruzana bespilotna letelica, barem za borbena dejstva. Za kontrolu granice u miru sasvim solidno rešenje.

ma

Ne vidim neku perspektivu u ovome. Još mi je jasno da se pipistrel koristi kao neka razvojna platforma, ali da je ovo gotov proizvod nema nikakvog smisla?!

Odgovori
op

Deluje veoma steltno…

Odgovori
Dr

pa sta znam Radarski odraz je verovatno malo manji od B747-8! i prosto mislim da ga mozete detektovati iz Washingtona , salim se ali zar nisu mogli da izdizajniraju nesto sa unutrasnjim nosacima raketa ? telo letelice bar da LICI na Barjaktara ili nesto slicno !
inace je to meta za vezbanje PVO!

om

Ovo stvarno nema smisla. Nije život pilota lutrija. Treba praviti dronove i na njih kačiti što se okačiti može. Budućnost ratovanja je bez čovjeka u zraku i na zemlji i vodi kad tvoja kiborg vojska pobijedi protivničku, država se bez žrtava jednostavno preda . To je smisao ratovanja a ekonomija i narod dalje živi pod drugim okolnostima.

Odgovori
Ž

omniameamecumporto

“Prikazana prva slovenačka naoružana besposadna letelica“

om

Sorry… ispričavam se, prebrzo sam odreagirao ,na brzinu me je zavarao civilni Virus.

Vo

Сматрам да је бесмислено на основи посадне (пилотиране) летелице правити безпосадну. Односно, дата беспосадна летелица „вуче“ беспотребно низ непотребних терета уместо да се та маса претвори у користан терет.
Чудно је и да сертификацију треба да врши цивилна агенција, ако се зна да је процес сертификације војних авиона у ЕУ прилично напредовао и да је MAWA (Military Airworthiness Authorities) издала правилник о сертификацији.

BS

Miloradovicu sve ti je oprosteno!!!

Odgovori
Vo

Тачно тако!!!

Mi

Kako sam shvatio pilotska kabina je tu dok traje razvoj kako bi pilot mogao eventualno preuzeti kontrolu nad letjelicom dok se daljinska kontrola upravljanja potpuno ne razvije. Kasnije ce vjerovatno doci do promjene dizajna i uklanjanja kabine, a time ce se promijenitini gabariti i oblik letjelice. Letjelica je kako pise u 6. od ukupno 9 fazi razvoja.

Odgovori
Ni

Aerosoutheast Europe, isti motor i gabarit, godinama unazad i el.verzija u najavi u okviru sdpr ponude, samo fali arsenal oružja. A smejali su se g.Matiću. Ako je mali avion sleteo krajem 80’ih ispred Kremlja i pored slojevite pvo,ovo ima smisla.

Odgovori
Ma

Tako je ! …upravo sam ja licno jos pre 14 godina imao ideju i taj zahtev i predlog i cak potpisao ugovor sa SDPR o tom razvoju … ali nasli su se par pametnjakovica da ih ne imenujem ,koji su smatrali da to nama nije potrebno a bili bismo 14 godina ispred njih i mnogih drugih i imali puno klijenata do sada ….ali to su Srpska posla …Postujem Iva Boscarola i sve sto je uradio svaka mu cast ali evidentno je njegova Drzava i narod vise volela uspeh lokalne privrede …. Da smo zivi i zdravi mi smo nebeski narod pa nam to nije potrebno …

Bo

Taj mali civilni avion osamdesetih Rusi nisu želeli da obore, imali su ga na radarima…

Mi

Nego? Zeleli su da im sleti na Crveni trg sa tko zna kakvim teretom, prljavom bombom ili sta vec. Nakon toga je bila cistka u vrhu vojske jer eto nisu zeleli. Ne da nisu zeleli vec nisu imali pojma.

Vo

Mislim da se ovde mešaju babe i žabe. Jedno je bezposadna letelica, a drugo je COIN pilotirani avion. Lično smatram da bi SILA bila loš COIN avion u odnosu na ono što je tada bilo aktuelno. Mnogo bolji avion te kategorije bi bio avion na turboelisni pogon na platformi aviona Lasta 1, što je takođe nađeno.

Ni

Gdine Matiću,poštovanje za Vaš rad i proizvode o kojima samo treba poslušati komentare pok.Suada Hamzića-slava velikom Suadu. Tužno je što ni u Kraljevu koje ima i tehničku i vazduhoplovnu istoriju nije bilo , a verujem ni u Jagodini, adekvatne podrške i shvatanja za inovacije i nove ideje u avijaciji. Ova naša Srbija je između dva sv rata imala 5 fabrika aviona i teh.kulturu, i dobre inženjere i proizvode. Tražite prave sagovornike, imate u okolini Mind Bratislava Milanovića sa svojim aerodromom u sklopu fabrike kao i ,,preko Morave“ u opš.Svilajnac-viševekovno trgovačko,obrazovno i razmišljanje kao i vizionarstvo ljudi poput Miloša Savčića, kao i tehnička škola i otvorenost uprave opštine, mogu biti dob.kombinacija u proširenju Vaših kapaciteta. Čestitke za dobijanje nemačkog komerc.sertifikata i sanitetski model SILA-e u Libiji. Imate dobre ideje, dokaz je konverzija i primena starih transportera ranga An-2 i sličnih od str. Kineza i u sukobu u Nagorno-Karabahu kao mamaca za otkrivanje pvo. I jedrilice uz manju konverziju mogu imati ozbiljne mogućnosti kao bpl. Dobra ideja će uvek naći kupca, tužno je što se naši ljudi ne podrže jer bi zarada bila svetska. Puno sreće u daljem radu. Kad god smo se smejali ,, malim koracima Slovenaca “ – otrežnjenje bi bilo vrlo konkretno , a njihova zarada i tehn.napredak još konkretniji. Hvala srpskim pilotima na Gazeli i H-145m za druženje sa svima na Divcima, slobodno i mirno nebo Srbije želim Vitezovima, Senkama, Pegazima, Tigrovima- i puno sati naleta :)

Sk

Da i mi nabudžimo Lastu ugradimo bespilotni sistem sa senzorima izvidjanja i vatre i eto lovca bombardera.

Odgovori
ev

Олуја у часи воде- превелики авион са премалим ракетицама.

Da

Slovenci su veoma ozbiljni u svakom segmentu tako da ocekujem da ce ovo biti odlicna bespilotna platforma.Jos ako ide u kombinaciji sa „Hellfire“raketama velikog dometa,onda svako ko se bude nasao na meti postace prah i pepeo.Mnogi su bili sedamdesetih godina pesimisticni za bespilotnu letelicu „PREDATOR“da bi na kraju to postala najefikasnija BL na svetu! Nije mi jasno zbog cega nasa namenska industrija Srbije nije iskoristila resenja sa „Predatora“, jednostavno Amerikanci dominiraju nebom…

Odgovori
Zi

Ovo ce biti na radaru jos dok polece. A moze ga oboriti jedan vojnik sa strelom, iglom ili silom. Mistral ne treba trositi na ovo!

Odgovori
Op

Na zapadu pod kojem spada I Slovenija, sprdaju se Iranu, njihovim dronovima, izgledom, podvjesnim sistemima, itd. A kod sad dolazi sa proizvodom istog izgleda aa?
Mislim prije svega na ove podvjesne sisteme.

Al ok, počeli su svoj razvoj, ovo je tek početak pa se prašta.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor