Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci objasnili kako i zašto obaraju ruske hipersonične rakete, neuspešan ukrajinski napad na rusku Crnomorsku flotu, iznad Ukrajine se odvija “dog fajt“ dronova

30. mar 2024

Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

29. mar 2024

Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

26. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

22. mar 2024

U Hrvatskoj u maju aeromiting AirVG: Prilika da se prvi put javno vide hrvatski Rafali, poslednji put MiG-ovi 21

21. mar 2024

Rumunija nabavila južnokorejske PVO sisteme Chiron

20. mar 2024

AERO.bg: Bugarska najverovatnije kupuje Talesove vojne osmatračke radare

19. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napadi na Rusiju, pritisak ruskih snaga na ukrajinsku PVO, prva ovogodišnja vojna pomoć SAD Ukrajini

15. mar 2024

[ANALIZA] Srbija je obnovila transportnu avijaciju, ali posao nije završen: Hoće li se zameniti i najstariji avion u RV i PVO – laki transporter An-2?

15. mar 2024
Vojne varijante aviona AT-802: Od ubijanja komaraca do ubijanja ljudi i tehnike
IOMAX derivat izložen na Buržeu 2015. godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vojne varijante aviona AT-802: Od ubijanja komaraca do ubijanja ljudi i tehnike

Kako smo u prethodnom tekstu analizirali upotrebu protivpožarnog Air Tractor AT-802, interesantno je osvrnuti se i na njegove vojne derivate.

Tango Six je bio prvi regionalni medij koji je 2015. godine napravio priču o prvom, letelici AT-802U kompanije IOMAX.

Sve je počelo 2009. godine kada je kompanija IOMAX predstavila oklopljeni vojni dvosedi AT-802U koji je u velikoj meri modifikovan kako bi nosio optoelektronski infracrveni senzor L3 Wescam MX-15 i korisni teret od 3.600 kg na 11 podvesnih tačaka.

Naoružanje je uključivalo bombe Mk82, rakete Hellfire, raketne lansere M260 i topove GAU-19 Gatling. Nakon toga, ukupno 24 AT-802U su prodata i isporučena Ujedinjenim Arapskim Emiratima (UAE) za prvobitno planirani transfer u Jemen. Do 2015. mali broj (najmanje tri) završio je u rukama pilota jemenske vlade koji su vodili građanski rat u toj zemlji a ostali su prebačeni u Jordan (6) i Egipat (12).

Impresivna nosivost ubojnih sredstava / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Različiti izveštaji sugerišu da su emiratski AT-802U, kao i avioni drugih korisnika, operativno korišćeni u Libiji, Egiptu, Saudijskoj Arabiji i Jemenu u obaveštajnim, nadzornim i izviđačkim (ISR) zadacima, i kao laki jurišnici. U međuvremenu, Kolumbija i američka vojska koristile su oklopljene, ali nenaoružane dvosede AT-802 u operacijama borbe protiv narkotika, kao sredstvo za ispuštanje herbicida i defolijansa preko površina na kojima se droga proizvodi. Međutim, interesovanje Kenije za 12 AT-802U nikada se nije ostvarilo.

Modernizovan kokpit. Broj osigurača ilustruje kompleksnost i brojnost dodatih sistema i podsistema / Foto: Petar Vojinović

U 2017. godini, kompanije L3 Technologies i ATi su predstavili dvosed AT-802L Longsword (oznake OA-8 Longsvord za azijsko-pacifičku regiju) svestrani ISR i laki jurišni avion. Imao je laki kompozitni balistički oklopljeni motorni prostor i kokpit, balističko staklo na vetrobranu, samozaptivne vodove i rezervoare za gorivo, sa opcijom ispuštanja goriva u slučaju nužde. Bio je opremljen Wescam MX-15 senzorom, ForceX sistemom za upravljanje misijom i staklenom kabinom, imao je 11 podvesnih tačaka i nosio 2.800 kg goriva ili municije, uključujući i precizno navođeno oružje. Sa autonomnošću leta od 10 sati, AT-802L je bio sposoban da preleti 645 kilometara dok je i dalje mogao da patrolira oko šest sati.

SAD planira da nabave do 75 AT-802U Sky Warden (OA-1K) za tri milijarde dolara / Foto: Air Tractor Inc.

Longsword je bio jedan od samo četiri aviona koji su ispunjavali rigorozne kriterijume američkog ratnog vazduhoplovstva potrebne za učešće u eksperimentu Light Attack Experiment (OA-X) u bazi Holoman u Novom Meksiku, a 2017. godine je izveo ukupno 41 nalet sa šest različitih probnih pilota RV SAD. Preimenovani AT-802U Sky Warden, izabran je u avgustu 2022. kao pobednik programa Armed Overwatch Komande za specijalne operacije Sjedinjenih Država (USSOCOM), sa početnom nabavkom od 6 letelica vrednih 170 miliona dolara koje se trenutno proizvode u početnoj maloserijskoj proizvodnji (LRIP). Ova nabavka će RV SAD omogućiti pristup prvim avionima koji bi nosili vojnu oznaku OA-1K i po zahtevu USSOCOM-a takođe će biti opremljena Falcon PRC-167 širokopojasnim taktičkim radio uređajima.

Konačni plan USSOCOM-a je da uloži tri milijarde dolara u do 75 dvoseda OA-1K kojim bi bilo naoružano pet eskadrila sa po 15 aviona, dok je istovremeno jedna eskadrila negde raspoređena, tri je na održavanju, a jedna služi za obuku. Vazduhoplovstvo očekuje da će do leta 2024. izvoditi testove na avionu, a da će instruktori biti obučeni da podučavaju studente do jeseni 2025. Komanda za specijalne operacije vazduhoplovstva (AFSOC) sada razmatra obuku probnih pilota i instruktora na komercijalnim avionima, učeći složeno letenje na ovom tipu aviona sa repnim točkom, pre nego što pređu na OA-1K. Planira da dovede skoro 200 pilota koji će popuniti flotu koja bi trebalo postigne početnu operativnu sposobnost 2026. godine, dok bi 2029. godine bila postignuta puna operativna sposobnost, a do tada bi bili isporučeni svi avioni.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Li

Upotreba poljoprivrednih avion u ratne svrhe nije nista neuboicajno ni na ovim nasim prostorima. Posebno od zapadnih NATO komsija pocetkom 90.ih.
Drugo, takve letelice, kao i npr. ex JNA J20 Kraguj imale su ( i imaju donekle ) jos nekog smisla u uvetima potpune vazdusne kontrole i nekavih manjih protugerilskih operacija ( tipa narko bande, krijumcari i sl. ) Masovni razvoj bespilotnih naoruzanih letelica ovakve i slicne „projekte“ cini u startu zastarlim ,preskupim i riskantnim po posadu.

Odgovori
St

Kraguj sa dva mitraljeza 7.62 i 300 kila tereta nikad nije imao smisla, sem da „glumi“ u Partizanskoj eskadrili. U njegovom slucaju trebali su da urade obrnuto, pa da od lakog borbenog aviona naprave poljoprivredni.

ra

U našem slučaju nama trebaju za suzbijanje komaraca zaprašivanje useva i eventualno gašenje požara i to ako naša država uopšte više vidi PA Vršac kao radnu organizaciju i potrebu jedne države za takvim vidom avijacije a o naoružanoj varijanti netreba razmišljati!!!

Mi

Stojko ne znas bas nista o avijaciji, odlican ti je nik. Utva je imala model poljoprivrednog aviona Utva 65.

Pa

@stojko
Zi’mi ti, gledao kako radi taj kraguj ’98. Kakav je bio u Partizanskoj?

ni

Pored toliko modela aviona COIN jos i AT 802 da naoruzavaju…..ne ide mi oruzje uz ovaj avion mada danas se kaci oruzje na sve sto leti

Odgovori
Ni

Slazem se 100% 👍🏻

Se

Hahaha, a sledeći korak je da vrate naoružane dvokrilce i dirižable u upotrebu. Resetovali ih Rusi, Kinezi i Arapi na fabrička podešavanja.

Odgovori
Mu

Moš mislit. Sad kad stave električni ili hibrid motor na avion poput Texan-a to će se uspeti na 30-40 kilometara visine. Raketa s data-linkom će biti u stanju srušiti F-22 2000 kilometara.

Mu

Nosivost 2800 kg. Znaš kolika se baterija može okačiti na to ? A Rimac ima gotov motor.

Sa

@Sebastijan
Ne znam jesi li čitao tekst, rade ovo od 2009. godine.

Kv

Ja mislim da bi ovakvi avioni bili idealni za lov na bespilotne letelice.

Odgovori
Fa

To sam i ja rekao kada su Rusi zasipali ukrajinske gradove sa Geranima.

Dobro opremljen turboprop, čak i sa mini AESA radarom u nosu, može biti mnogo više od COIN platforme.

Po meni, ovakvi avioni imaju puno potencijala i stoje rame uz rame sa dronovima.

Bilo bi dobro da se jedan takav projektuje iz početka i to kao specijalizovani jurišni-COIN-counter drone avion.

Prepravljanje poljoprivrednih i školskih propeleraca je nekako uvek sa previše kompromisa na uštrb performansi i vatrene moći.

Pa

Gledalli Partizansku eskadrilui pa trk ovde da komentarisete?

Jo

Hmm ….kako to da nema nikog da zakuka kako bi NAMA dobro došlo jedno 80-90 kom. u vojno-poljoprivredno-vatrigasno-S&R i VIP konfiguraciji odjednom.ALI da nam se to sve DONIRA , naravno.

Odgovori
Fl

Tri milijarde dolara za 75 dvoseda OA-1K-ili 40 miliona po komadu!
10 puta vise od civilne varijante!

Odgovori
Bo

Pojedini ovo hvale, a kude naseg Orla.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor