Makedonija i Grčka su ovih dana u plamenu i obe nacije su prethodnih nedelja bile glavni primaoci međunarodne pomoći u sredstvima za gašenje požara iz vazduha. Tango Six je u prethodnim nedeljama izveštavao o šumskim požarima u Makedoniji koji su doveli do razmeštanja nekih veoma egzotičnih aviona u zemlji.
Tako smo 1. avgusta izvestili da su južnoamerički avioni za gašenje požara Er Traktor AT-802 raspoređeni na međunarodni aerodrom u Skoplju kao deo nemačke pomoći upućene Makedoniji.
Ako to što argentinski i čileanski avioni lete i gase šumske požare na Balkanu nije bilo dovoljno pažnje vredno, danas izveštavamo da su se i letelice iz Australije našle u operacijama gašenja požara.
Prvi talas šumskih požara desio se u periodu od 11. do 24. jula i izazvao je masovno angažovanje protivpožarnih aviona i helikoptera o čemu smo opširno izveštavali prošlog meseca. Kada je 25. jula pala kiša, svi su mislili da su problemi nestali. Nažalost, požari su se vratili i 30. jula vlada u Skoplju je bila prinuđena da ponovo pozove međunarodnu pomoć u vazduhoplovima za gašenje požara.
Kako Tango Six saznaje, tri amfibijska aviona Er Traktor AT-802 „Fire Boss“ kojima raspolaže Direkcija za zaštitu i spasavanje (DZS) ukupno su proveli 208 sati i 45 minuta leta u operacijama gašenja požara tokom 19 intenzivnih operativnih dana u julu (12-31. jula, nije bilo letova 25. jula) tokom kojih je vrlo mala vazduhoplovna jedinica DZS-a radila sa samo tri pilota (od njih, dva penzionera angažovana po ugovoru) i uz podršku šest mehaničara. Uspeli su da zabeleže visoku operativnost i da napadnu šumske požare u 498 navrata ispustivši neverovatnih 1.245.000 litara vode na požare koji su goreli širom Makedonije.
Kao odgovor na apel Makedonije za pomoć, 1. avgusta na međunarodni aerodrom u Skoplju počinje da stiže međunarodna pomoć koju predvodi helikopter srpske policije Agusta-Bell AB.212 YU-HCD i još mnogo letelica.
Za našu današnju priču, međutim, zanimljivo je da je rescEU sistem Evropske unije obezbedio čak šest različitih Er Traktora koji su dopunili tri AT-802 u vlasništvu vlade u Skoplju. Prva su stigla dva kopnena dvoseda AT-802 koja je poslala Nemačka (LV-FBB registrovan u Argentini i CC-DER registrovan u Čileu) 1. avgusta, a narednog dana su im se pridružila dva amfibisjka Er Traktora u vlasništvu švedske kompanije SAAB (jednosed AT-802A „Fire Boss“, SE-MHO; i dvosed AT-802 „Fire Boss“, SE-MHP), a koji stalno rade po ugovoru sa Švedskom agencijom za civilne nepredviđene situacije (MSB). Dodatna dva švedska vatrogasna „Fire Boss“ aviona raspoređena su u Bugarsku.
Raspoređivanje švedskih aviona u Makedoniju bilo je kratko jer su stigli ujutru 2. avgusta i otišli ujutru 5. avgusta, pa su tako u zemlji delovali tri dana. Znajući da će švedski avioni morati da napuste Makedoniju 5. avgusta, rescEU je obezbedio zamenu u vidu dva druga protivpožarna Er Traktora, koje je obezbedio Kipar. Ova dva kopnena aviona AT-802 sa dva sedišta stigla su u Skoplje u popodnevnim satima 7. avgusta, poletevši sa aerodroma Pafos na Kipru sa pauzom za dopunu goriva na aerodromu Rodos u Grčkoj.
Kiparski avioni nose australijske registracije VH-DBK i VH-RKR.
Kipar je ranije ove godine objavio tender „FD15/2024“ za takozavani „wet lease“ (zakup aviona zajedno sa posadom, održavanjem i osiguranjem) četiri aviona za vazdušne operacije gašenja požara i vazdušnu patrolu za otkrivanje i gašenje požara, u dva lota: Lot 1 za dva aviona na 6 meseci tokom letnjih perioda 2024-2026 sa mogućnošću obnavljanja za 2027-2028; i Lot 2 za dva aviona za 5 meseci 2024. godine sa mogućnošću obnavljanja za period 2025-2027. Pobednik ovog tendera i njegova dva lota bila je španska kompanija „Titan Firefighting Company“ koja je za potrebe ispunjenja Lot 1 ugovora angažovala kao podizvođača australijsku kompaniju Central Highlands Aerial Services (CHAS) koja bazira u Emeraldu, u državi Kueensland (Queensland).
Kao odgovor na svoje obaveze prema Titanu, CHAS je 12. juna 2024. rasporedio svoja dva Er Traktora na Kipar. Ali sudbina je htela da ta dva aviona, po nalogu dobijenom od Evropske unije, odu dalje na zapad u Evropu i završe u Makedoniji 7. avgusta.
Reč je o jednima od najstarijih Er Traktora AT-802 koji danas lete u svetu. Proizvedeni 1996. godine, avion VH-RKR nosi fabrički serijski broj 802-0027 (dakle, 27-mi AT-802 proizveden u Olniju, Teksas, SAD) dok VH-DBK nosi fabrički serijski broj 802-0032. Poređenja radi, najnoviji slovenački avion AT-802 isporučen u junu ove godine nosi serijski broj 802A-1029.
Dalje istraživanje serijskih brojeva pokazuje da su dva australijska aviona ranije služila španskoj kompaniji Avialsa T-35 (prethodnik „Titan Firefighting Company“), VH-RKR je bio EC-GFX, a VH-DBK je bio EC-GHL. Drugim rečima, dva australijska aviona raspoređena u Makedoniji su zaista istorijski – 28 godina stare letelice koje su obišle svet i još uvek se aktivno bore protiv požara. U Makedoniji su delovali sa međunarodnih aerodroma u Skoplju i Ohridu pružajući značajnu pomoć trupama na terenu.
Kiparsko/australijska misija u Makedoniji je sada završena. Pre polaska sa Balkana, direktor makedonskog Centra za upravljanje krizama (CUK) Stojanče Angelov, 14. avgusta sastao se sa pilotima i vazduhoplovnim osobljem i uručio im zahvalnice. Angelov je iskoristio priliku da izrazi veliku zahvalnost na pomoći koju su posade i zemlje koje oni predstavljaju pružile Makedoniji.
U međuvremenu, čini se da Vlada Makedonije čita Tango Six i sprovodi neke od preporuka za reformu sistema civilne zaštite, a koje smo predložili u analizi koju smo objavili 2. avgusta. Naime, odlukom vlade u Skoplju od 13. avgusta naloženo je spajanje DZS-a i CUK-a.
– Prvi korak koji smo preduzeli je da donesemo odluku da DZS i CUK počnu proces spajanja, prvo optimizaciju kadrova, a drugo, da imamo jednu instituciju koja će u kontekstu kriznog upravljanja znati da pravilno postupi prema određene protokole. – kazao je novoimenovani premijer Hrsitijan Mickovski nakon sednice vlade 13. avgusta i dodao da će se reforme sprovesti kako se problem sa požarima ne bi ponovili sledeće godine.
Dogma
neunistive sprave !!
Vladimir
Mogli bi Makedonci, da kupe avione za gasenje požara.
Ako nemaju para da kupe,neka plate gašenje,a ne da neko troši svoje resurse skupo plaćenih aparata.
Vladimir
Da pojasnim,nisam mislio ništa loše,naprotiv,mislio sam na to,da su do sada imali prilike, da na delu vide efikasnost velikog broja letilica,i da shodno tome,treba da vide šta je najbolje za njih.Nije ozbiljno,da svake godine očekuju tudju pomoć,mislim da treba da kupe nešto,polovno ili novo.
Speedy
Imaju oni i avione ali nisu bili u stanju ni da plate pilote na 3.mjeseca , mogli su i unajmiti PP avione sa posadama ali i to treba platit, ovako joker zovi pa ništa ne košta („selo gori a baba se češlja“), i tako iz godine u godinu.
markus1463
Makedonija raslopaže dakle sa svega 3 pilota od kojih su 2 penzionera pilota angažovanih po ugovoru (verovatno po ugovoru o delu ili PP poslovi) za Air Tractor! To je stvarno malo, morali bi više da ulože u pilote, i da istima obezbede bolje uslove rada… Sve razumem i da nema novca i da se štedi, al ako se na tome bude štedelo i ubuduće, mogu lako doći u situaciju da nema ko da im gasi požare; a da pomoć EU država kasni ili bude onemogućena ili zauzeta gašenjem drugih požara i onda se postavlja pitanje šta onda, šta raditi u toj situaciji? U današnje vreme, kada suvremenske prilike drastične, ne sme se štedeti na takvim stvarima i ljudima koji su osposobljeni da reaguju i spašavaju ugrožene i gase požare…