[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
[RAT U UKRAJINI] Rusija iznad Ukrajine izgubila leteći radarski sistem A-50, istovremeno oštećeno i leteće komandno mesto Il-22
Prema zapadnim izvorima, VKS su rasxpolagale sa 10 operativnih A-50, među kojima su i modernizovani A-50U / Foto: Živojin Banković, Tango Six

[RAT U UKRAJINI] Rusija iznad Ukrajine izgubila leteći radarski sistem A-50, istovremeno oštećeno i leteće komandno mesto Il-22

Vazdušno-kosmičke snage Rusije (VKS) doživele su u nedelju 14. januara još jedno neprijatno iznenađenje iznad Ukrajine. U blizini Azovskog mora su skoro istovremeno pogođena, za VKS dva veoma važna i vredna aviona, leteći radarski sistem A-50 (zapadna oznaka ‘‘Mainstay‘‘) i leteće komandno mesto Il-22M-11 ‘‘Zebra‘‘ (zapadna oznaka ‘‘Coot-B‘‘).

Iako su u prvi mah ukrajinski mediji javili da su oba aviona oborena, i to iznad Azovskog mora, naknadno su na društvenim mrežama objavljene fotografije oštećenog aviona Il-22 čija je posada očigledno uspela da sleti. Ukrajinci tvrde da je prvo bio pogođen Il-22 (navodi se evidencijski broj 75106), i to oko 21 časa po lokalnom vremenu, u rejonu mesta Strilkove koje se nalazi u Hersonskoj oblasti na obali Azovskog mora.

Oštećeni Il-22 sleteo je na aerodrom Anapa koji s enalazi na oko 230 km od rejona prijavljenog mesta pogotka

Za A-50 se navodi da je pogođen oko 21:15 po lokalnom vremenu u rejonu mesta Kirilivka u Zaporoškoj oblasti, koje se, kao i rejon u kojoj je pogođen Il-22, takođe nalazi na obali Azovskog mora. Ukrajinski izvori prenose da je A-50 nakon pogotka nestao sa radara, da je posada prestala da komunicira sa posadama borbenih aviona taktičke avijacije. Postoje i tvrdnje da da je posada ruskog Su-30 videla kako se neidentifikovana letelica zapalila u vazduhu i srušila.

Na koliko-toliko relevantnim ruskim Telegram kanalima prvobitno je prenesena informacija da su oba pogođena aviona sletela, i da ima žrtava. Međutim, kako je vreme prolazilo postajalo je sve jasnije i postovi su sve više ukazivali da se avion A-50 ipak srušio a da je njegova posada poginula. Za posadu Il-22 se navodilo da je bilo povređenih.

Još jedna interesanan detalj ovog događaja je da su Ukrajinci objavili audio-snimak presretnutnog razgovora između pilota Il-22 i kontrolora leta na, kako se navodi, aerodromu Anapa, na obali Crnog mora, gde je oštećeni avion i sleteo. Autentičnost ovog snimka još nije potvrđena, na njemu se navodno može čuti da posada traži da se hitne službe aerodroma pripreme za prihvat oštećenog aviona.

Obaranje i oštećenje ruskih A-50 i Il-22 potvrdilo je ukrajinsko vojno rukovodstvo ali nije iznelo nikakve dodatne detalje ovog događaja. Sada se vode polemike kako su i čime pogođeni ovi avioni. Spekulacije da se možda radi o takozvanoj „prijateljskoj vatri“, odnosno da je letelice pogodila ruska PVO, ruski zvaničnici su demantovali.

Rejoni mesta u kojima su, prema ukrajinskim navodima, pogođeni ruski A-50 i Il-22 / Ilustracija: Google Earth

Ako bismo pogledali  Google Earth i izmerili daljinu između najbliže linije fronta i prijavljenih rejona u kojima su avioni pogođeni, videli bismo da je ta razdaljina bila oko 140-160 km. To bi bilo na krajnjem dometu najsposobnijih sistema PVO sa kojim Ukrajina raspolaže, američkog Patriota i evropskog SAMP/T, međutim, naravno da nije realno da bi Ukrajinci postavili ove sisteme na liniju fronta. Kako se za ruski A-50 navodi da mu je domet radara oko 300 km prilikom otkrivanja ciljeva veličine taktičkog borbenog aviona, bilo je za očekivati da ovaj avion leti i na daljinama od bar 150 km unutar teritorije pod ruskom kontrolom.

Flota aviona za elektronsko izviđanje i protivelektronska dejstva je dragocena ne samo zbog dobijanja obaveštajnih podataka, već zato što je i malobrojna. Pre rata u Ukrajini VKS su raspolagale sa samo 12 Il-22M-11, jedan su krajem juna prošle godine oborili pripadnici paravojne organizacije ‘‘Vagner‘‘. Osim toga, 3. aprila 2022. godine je ukrajinska PVO najverovatnije oštetila još jedan avion ovog tipa čija posada je uspešno prizemljila letelicu.

Kada je u pitanju leteći radarski sistem A-50, u inventaru je bilo 15 aviona, od kojih 8 modernizovanih A-50U, a zapadne procene govore da je ukupno bilo operativno oko 10 primeraka.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Opa,
ne znas sta je gore, da su ga Ukrajinci skinuli ili sami ruSSi.

Odgovori
No

Definitivno.

Ruske vojne sposobnosti se u kontinuitetu urusavaju i iznutra i od spolja… Decenijama! Mislim da su dosli do „point of no return“.

Rusi da zakotrljaju „exit strategy“, to je optimalan way out.

U suprotnom, Rusi ce se pre iznuriti.

Ukrajinci trenutno imaju kompletan mis-mas arsenala, i dobijaju ga na kasicicu. No to im dodaje resurse i to tako moze na neodredjeno dugi rok.

Nisam siguran u sposobnost Rusa da na taj nacin pridobiju Kinu, Iran, S. Koreju… Ili ako ih cak pridobiju, to je onda „completelly new ball game“. Koji direktno vodi u znacajno vece eskalacije.

Ako jos i nukleanre potencijale stavimo u jednacinu… Ludnica.

Dj

Gubitak ljudstva ovde je jos signifikantniji (nego same tehnike). Verovatno se radi o nekoliko pilota i reda valicine 10 operatera radara i ostalih sistema. Slicno se dogodilo 2018 kada je sirijski PVO oborio jedan IL-20 sa 15 clanova posade.

Pe

Kažu – The aircraft is manned by five flight crew and ten mission crew

Znaći 15 oficira od kojih sigurno nije ni jedan manji od kapetana – a mogli bi potegnutni do ranga pukovnika.

Pišu da je u njemu bio i neki general – ali to je već nategnuto – moguće ali nategnuto

Dj

U 21. veku takvi vazduhoplovi vise nemaju razlog da budu sa posadom, gubitak jednog takvog besposadnog asset-a bi se lakse dao izdrzati. Da ne govorimo da je zahvaljujuci modernoj komunikacionoj i racunarskoj tehnici delove sistema moguce izdvojiti iz letelice i drzati negde na zemlji. Sve sto treba biti airborne je antena radara.

Mi

Djuka
Malo si poranio sa tom konstatacijom. .. Amerikanci su odlcili da zamenu svoje stare E3 AWACS sa budućim Biing E7 pocevsi od 2027. Klasična platforma puna posade sa novim radarskim i drgim sistemima.
Bar jos 10-15godina ima da piloti lete i rizikuju svoje glave u USAF, a kamoli drugde.

St

U svakom skucaju nastavak dvogodisnjeg brukanja Ruskih vazdusnokosmickih snaga.

Dj

E7 je izabran jer vec leti i dostupan je odmah (prvi put poleteo pre 20 godina 2004) a nova platforma je hitno potrebna.

SAAB GlobalEye poseduje mogucnost operacija sa minimalnom posadom ili bez posade:

The GlobalEyecan be operated without any onboard operators, streaming its surveillance output to ground-based stations instead.

„streaming its surveillance output to ground-based stations“ – je upravo to sto sam napisao, nije potrebno drzati u vazduhu sav hardver za obradu i fuziju podataka, samo senzore.

Mi

Djuka
Slazem se da bi trebalo takve avione sto pre osloboditi posade, ali prvi E-7 ulazi u upotrebu USAF tek 2027, a i nece svi odjednom tada uci u upotrebu nago polako. Jedino ako imaju plan da E-7 postane bespilotan kad tehnologija to dozvoli, kao sto ce biti slucaj sa B-21. Sve to za sada nije savladano u praksi, nego postoje koncepti ili su u fazama testiranja.

Fe

Prvo dokaži da je avion oboren. Diskutuješ o jednom medijskom narativu.

Što se tiče ukrajinskih gubitaka tu pak stojiš na stanovištu da i ono što je dokumentovano video klipovima i fotografijama nekako ipak nije baš sigurno, tako da diskusija na tu temu nema mnogo logike.

mi

@ Feline ajde sad ovako ti dokaži da nije srušen!!!!

Gr

@MikeV
Šta tu ima da se dokazuje? Nema olupine, nema obaranja. Vrlo prosto.

Mi

Mislim da su to pojedinacni Patriot lanseri uvezani sa NATO sistemima koji rade iskljucivo dobro pripremljene ogranicene operacije. Falcone spremi se… biće jos dosta obaranja na obe strane

Ukrajici i Ameri polako pripremaju teren za F-16, gurajuci moderne NATO PVO sisteme sve blize liniji fronta. Sad to sve ima daleko vise smisla. Nece biti velikih promena na frontu zbig toga ali ce se dodatno otezati situacija u VaP-u. Odlicno su se uvezbli prvo sa HIMARS sistemom sakrivanja i koriscenja na blic blizu fronta. .

I onda neki tvrde kako je PVO prevazidjena grana…
Svakodnevno sa obe strane se obara 50‐90% dronov i raketa. Po meni je PVO prvo pocistio nebo od Bajraktara, a onda i postao glavni i jedini Bata ukrajinskog neba.

Sve sto udje u domet PVO rakete moze da se obori.

Odgovori
Va

Miloš77 Ovde gomila ni ne čita tekstove ,tako da stane opširno sve opisuješ !Sada će samo neko da bane sa komentarom veze bez veze ! Trupna PVO se inače tek pokazala super ,poput Tor sistema protiv manjih sistema ,takodjer Buk posebno zadnje verzije sistemi ne zaostaju u efikasnim suzbijanju sa neba ! Ovde pola njih ne shvata da pored S-300 i S-400 i Patriota nema letenja klasičnih borbenih zadataka avionima ! Ko što pola ne želi da prizna da u svakoj dobro pripremljenih akciji Ukrajinaca uništenje nečega ,pre toga prethodi detaljna skeniranja NATO i Amerike, Ruskog rasporeda odbrane i traženja rupa i šta može da se upotrebi za ostvarenja cilja !

Mi

Takodje, Rusi lete na desetine letova dnevno u VaP-u Ukrajne svaki dan. Obaraju desetine dronova sa PVO, a cesto i krstarece rakete. Sve to se ne racuna naravno. samo se racuna kad se nesto konacno pogodi. Svaka cast Ukrajincima na tome, ali rat je, i jako mnogo se desava o cemu se uopste ne pise. Kao na primer obaranje dvaili tri ukrajinska MiG-a i Suhoja zadnjih nedelja, iako jako malo lete. Dokaz su ukrajinski kanali, sahrane sa slikama(umrlicama) pilota sa datumima, i objave dejstvovanja ruskih PVO.
Ako Rusi ne rese ukrajinski PVO uskoro, F-16 ce dodatno da podupre isti. Ali sve to ide na donacije i poklone. Koliko ce to sve da se oteze tako videcemo..

Fa

@ Miloš77

Falcon standing by :)

Pe

@Vaste Zasluge Ukrajinaca pripisujete „Amerikancima“ jer ako su umesani Amerikanci onda nije tako ponizavajuci poraz, jer su Rusi na istom nivoi kao Amerika, dok je Ukrajina negde trecerazredna.
Medjutim, u vecini slucajeva upravo Ukrajinci su fantasticnom smeloscu i vestinom postigli drske pobede, nad Rusima koji su pokazali jako slab nivo u mnogim oblastima.
A „uspeh trupne PVO“ je u tome, sto posle 24 meseca napada na znacajno manju i siromasniju zemlju, Rusi ne mogu zauzeti Avdejevku ni Donjecku oblast, koja je na samoj ruskoj granici?

Mi

@Petrovic Dusan

kazete:
,,Zasluge Ukrajinaca pripisujete „Amerikancima“ jer ako su umesani Amerikanci onda nije tako ponizavajuci poraz, jer su Rusi na istom nivoi kao Amerika, dok je Ukrajina negde trecerazredna.“

Sami sebe sporite. Sta je ponizavajuce ako su Ukrajinci uspeli da obore (pa i samostalno) veliki A-50 ako su Rusi toliko losi. Ponizavajuce bi bilo da su Ukrajinci slabi i da jake Ruse neki tamo nesposobnjakovoci obaraju. Odlucite se vise da li su Rusi slaibi ili jak sposoban neprijatelj.

Ponizavajuce je kad neko sa svim parama i najmoernijom tehnologijom biva oboren ili pogadja od strane daleko slabijeg i tehnoloski inferiornijeg neprijatelja. Kao recimo dva pogadjanja F-177 u 1999. Ishod tog rata nije bio upitan niti promenjen, ali ti incidenti su bili ponizavajuci jer su bili od strane jako starih PVO sistema i jako male teritorije/vojske.

Nema nista ponizavajuce biti pogodjen u ratu od sposobnog neprijatelja. Ponarucito ne velikih sporih ili stacioniranih meta kao su A-50, Zgrade, parkirani brodovi i podmornice. Ponarucito ne sa najboljim NATO naoruzanjem.

Fe

@Miloš77

Pre spekulacija me temu šta je moglo da obori avion da vidimo prvo neki materijalni dokaz da se to dogodilo. Olupina, nešto u moru?

Be

Feline,
avion je pao, potvrdila ruSSka strana.

E sad, zasto je pao?

ima 3 potencijalna razloga:
1. skinuli ga Ukrajinci
2. srusen prijateljskom vatrom
3. pao zbog kvara

nijedan od 3 spomenuta razloga nije dobar za ruSSku stranu.

mada, ako mene pitas, najmanje boli po ruSSku stranu uzrokuje razlog pod brojem 1.

Jo

Beduin,

Srecom, tebe niko nista ne pita, al evo ja da te pitam… Gde moze da se vidi ta potvrda ruske strane? Neki link, neko ceduljce, nesto?

Mi

@Feline & John C. Colton

Tacno je da nema nikakvog dokaza da je A-50 oboren. medjutim nesto se desilo i imamo izbusenog Il-22. Dakle nije bio samo ukrajinski san. Interesantno je da nijedan drzavni ruski mediji nije ni pisnuo na temu. Mogli su bar da lepo pokazu da je A-50 sleteo kao i IL-22 i se sprdaju sa celim svetom jer svi ostali pisu i analiziraju dogadjaj. Upravo to cutanje me tera da verujem da je A-50 pao u vodu usled pogotka necije rakete.

Ba

Malo je verovatno da je greskom oboren od strane Ruske pvo. Veliki cilj, na velikoj visini, procena da je pogodjen na visini od 9000m, podaci koji su na netu. Tesko da cilj tolike velicine mogu da zamene sa Su25 ili Su24 koje uglavnom Ukrajinci koriste i to sve u niskom letu. Jos 140km u dubini Ruske teritorije. Vrlo moguce da su poceli da koriste F16 i verzije AIm120 c7 ili c8, koje tolike ciljeve mogu da pogode na tim daljinama i visini 9000m

Odgovori
Pe

Najvjerojatnije kobminacija – stari S300 radar (tako da se ne plaše da su unutar dometa) plus nova raketa – Patriot ili nešto slično – možda neka nova EU? I dok su navodili svoje rakete da uništi star S300 radar – taj stari radar je usmjerio raketu prem avionu i kad je bilo dovoljno blizu – sve je odradilo samonavođenje rakete.

Previše su vjerovali da su siguni i jako dugo lejeli na isti naćin – sve što se ponavlja – nađe se naćina kako riješiti.

U svakom slučaju bolno za ruse.

Sa

Vec su jednom zamenili 777-200 za Bog te pita sta, tako da vise nista ne cudi.

Pi

I ja sumnjam na AIM-120, u nekoj probnoj dobro pripremljenoj akciji uz maksimalnu podršku sa američke strane od satelita, Awacsa…
Žilavost IL22 je zanimljiva, ali repna sekcija je definitivno od prijektila vazduh-vazduh ili zemlja vazduh.
U svakom slučaju ozbiljan gubitak za Ruse, sad će morati da se udaljavaju i time budu značajno manje efikasni u pokrivanju VaP.
Da sam na ja RUS odavni bi proterao sve one Reapere, Awacse dalje od Crnog mora…mislite da Ameri ne bi u reverznom slučaju…
MIslim da su po medjunardnom pravu legitivan vojni cilja ko dokazano pomažu jednu stranu….

Odgovori
Mi

Nema AWACS domet do tog dela azovskog mora, ali imaju zemaljski radari. Ne verujem da je iko lud da posalje F-16 prema A-50 koji osmatra, i uz kojeg lete Su-35. Morao bi da se priblizi na distancu na kojoj ga A-50 pa i Su-35 odavno gledaju i znaju da dolazi. Najverovatnije je ispaljen Patriot sa ruba svog dometa.

Jedino me buni sto je fragmentna (eksplozivna) glava u pitanju jer sevide osteceja na repu Il-22. Rakete sa najvecim dometom Patriota nemaju bojevu glavu, koliko se secam, nego ufdaraju direktno.

Za sve jos nemamo potvrde… ali je A-50 izgleda nekako pogodjen.

Dj

>> Da sam na ja RUS odavni bi proterao sve one Reapere, Awacse dalje od Crnog mora

Kako bi ih proterao? Mislis ameri se nemaju cime suprotstaviti nekakvim ruskim piratskim akcijama iznad medjunarodnih voda Crnog mora? Vazdusnokosmicke snage ruske galaksije (sic!) gube kljucna sredstva od ukrajinaca koji ratuju manje vise stapom i kanapom. Mogu misliti kakva bi pogibija i stradija nastupila da se tu pojavi USAF i krene da ih reseta.

Mo

Djuka Pa nisu im to Huti da rešetaju,uostalom ni njih ne mogu da reše samo vazdušnim udarima koliko vidim !

Gr

@Djuka
Vrlo lako i elegantno. Ako su za USAF medjunarodne vode i za VKS su isto. Dakle niko ne može da zabrani npr. jednom Su 30 da leti paralelno sa Reaperom ili Global Hawkom i da im „pravi društvo“.
Awacsi koliko sam ispratio na FR, lete uglavnom iznad Rumunije i Poljske, to je već druga priča.

Fa

@ Djuka

P.S. Naziv „Vazdušno-Kosmičke Snage“ ima smisla jedino ako u svemiru postoje njive sa oboda kojih Rusi mogu ispaljivati omiljena im saćasta zrna u vis…

Dj

>> Djuka Pa nisu im to Huti da rešetaju

Mesecima se uzdrzavam da odgovorim na taj stupidni, a u medjuvremenu akutni huti-komentar, dakle Huti kontrolisu teritoriju na kojoj zivi 20 miliona stanovnika i u stvari su iranski proxy. Ti sad vidi koliko su oni mali, nikakvi, u sandalama itd. Ipak, dobice po pi*ci i oni i ajatolasi u Teheranu. To je prosto banda sa kojom su saudijci trebali da zavrse posao ali posto su nesposobni mora jbga da se umesa glavni igrac da tu gubi vreme. Kasnije ce biti USA hegemoni blabla, USA bi bilo kome outsourceovala regionalno liderstvo ali niko nece jer to trazi sredstva i rad.

>> Dakle niko ne može da zabrani npr. jednom Su 30 da leti paralelno sa Reaperom ili Global Hawkom i da im „pravi društvo“.

Mislis da NATO nema letelica da se prikljuci aeromitingu u medjunarodnom VAP-u iznad Crnog mora? Gde cemo zavrsiti tom logikom?

>> a oboda kojih Rusi mogu ispaljivati omiljena im saćasta zrna u vis

Sacasti lanseri su toliko ukorenjeni u tradicijama sovjetskog coveka da ce kapiram f-16 ameri prvo opremiti slicnim raketama kada ga isporuce ukrajincima, cisto da kulturni sok ne bude preveliki. Kasnije ce, posle nekih 5 godina, polako da ih prebacuju na UBS koja zaista pogode tamo gde se nanisani, ali ono kao, uvek…

Inace svemir je beskonacan i satkan od materije i antimaterije. Izvesno je moguce da u njemu postoji nesto kao anti-rusija, deo antimaterije, drzava koja je sve suprotno od onoga sto ova nasa nije, dakle miroljubiva, kulturna supersila, koja siri blagostanje sirom planete… Avaj mi se rodismo na pogresnoj strani.

Mo

Djuka Uh 😂 Ajatolasi inače dobijaju po pi…. Već skoro dve decenije koliko se priča i koliko se sećam ,Hute vidim lože ko i Talibane što su ložili ,razlog više da ih u kraćem roku sravne a ne bez rezultata da ih jure nad pustinjom super moćnom Hi tehnologijom ! A da glavni igrač kako okarakteriše a pod sakrivenim porukom hegemon ,inače isti onaj koji obezbedjuje svoju poziciju na bliskom istoku a ne zbog Saudijaca nekih koji su ušli u BRICS isto ! Politika je čudo treba obezbediti da budeš i dalje stabilan izvozni energenata Evropi posle odvajanje Rusije od Evrope a ne zbog nekakvih Saudijaca i Huta u sandalama ,to i deca ne veruju više ! Što bi rekao Šutanovac došla Amerika u Evropu 1945 i rekla dovoljno ste ratovali doneli smo mir ! Suština cele priče vladavina svetskim vodama trgovine i kontrolisanje istih i podržavanje hegemonije celog regiona ! Pa se ljudi pitaju odakle silne frakcije,od islamske države do Huta oraganizacije ,Hamasa pa sve do Mudžahedina u deset verzija ! Mislim da Amerika ima na papiru biografiju o svakoj organizaciji od stvaranja ! I Sadam je bio njihov dok ga nisu navukli na led !

De

Imate li neki merodavi dokaz za to obaranje sem rekla kazala i slike ostecenog Ila? To vam dodje na isto kao da vam ja kazem da se moja baba najela pasulja i onda ga oborila. Da li je ovaj portal postao toliko neozbiljan ? Pa ako je taj A50 leteo iznad Azova , kojim magijama ga je neko mogao oboriti od strane Ukrajinske PVO ili toboz neki F16, pa on mora da se digne na tu visinu od 9 000 m da bi imao sansu da ga smakne , a da ne pricam o tome da li bi bio primecen , znate li vi koliko je front odatle udaljen , presmesni ste postali kad se bavite nepotvrdjenim informacijama i bez ikakvih cinjenica izbacite clanak. Moguce da ga je licno Luk Skajvoker sa Iks Wingom srusio pre ce vam tako neko poverovati. Nemislim da nije oboren logicno mi je da je neki Rus to uradio ,dobio pare npr 100 000 000 dolara,rokno ga i pobegao katapultirao se iz su30 za npr Tursku.Ali to su samo nagadjanja ljudi bre.

Odgovori
Pe

Ima – imaju radarske slike gdje je i jedan i drugi nestao sa radara – a i sami rusi su priznali – bar za A50 – tako da obaranje je sigurno. Ovaj drugi je nestao iznad mosta – ima zapis poziva za aerodrom za sljetanje – i on je možda od PVO koji brani most bio srušen – A50 nisu rusi sami a srušen JE.

i to bez – Luk Skajvoker sa Iks Wingom

Dj

Pero Prvo to nije radar već animacija ! Drugo ima kratak razgovor sa Il-22 koji traži sletanje a A-50 je oboren najverovatnije ! Slabo pratiš nažalost !

Si

Aster 30 najlogicnije ako je skinut od strane Ukrajine. Ne znam jedino jeli dovoljno mobilan da ga se moze dovest na rub fronta po noci, postaviti, ispaliti i sakriti. Rakete su vrlo nezgodne, domet do cca 150 km, samonavodjene, fragmentirajuca glava. Patriot je preglomazan sigurno. Tesko da bi se s njim to moglo izvesti neopazeno. F-16 isto sumnjam, vidio bi ga Berijev prije nego bi dosao u poziciju za ispaliti AIM120. Ako ga je Ukrajina oborila jedino SAMP/T ima nekakvu sansu to izvesti i preziviti.

Odgovori
Dj

Mobilan koliko takav sistem moze biti. Osim toga mozda je dejstvovao bez radara tako sto su mu koordinate cilja prosledjene preko Link-16 od strane eksterne ELINT platforme, recimo USA/UK vazduhoplova koji je osmatrao situaciju negde iznad Crnog mora.

Re

Ovo je neka moćna raketa,neki S300,možda i S200 koga Ukrajinci još uvek imaju.Mnogi zaboravljaju da je Ukrajina u SSSR-u bila kičma namenske.Imaju ogroman naučni potencijal tako da mogu svašta da proizvedu.Mada ništa nije čudno s’obzirom na intezitet rata i utrošenih bojevih sredstava.Mi svi na Balkanu da se skupimo imali bi ubojnih sredstava za dan rata takvog inteziteta.Sa proleća očekujte mnogo veće krvoproliće nažalost.

Odgovori
Gr

…točno.. po skrivećki Ukri razvijaju svoj pzo jer su svjesn da zapad pomalo duši.s 300 im je na raspolaganju a patriote drže u pozadini za obranu gradova.

Vl

Ne zna se sta je gore po Ruse, da su sto je manje verovatno avioni oboreni prijateljskom vatrom ili da su ih sto je verovatnije Ukrajinci dokacili ciju je PVO cestiti Konasenkov sahranio dosad jedno tri puta, a komplet armiju jedno pet puta minimum. Lazi se uvek kao bumerang vrate onom ko laze, tu greske nema. Povoljnog izlaza za zvanicni Kremlj prosto nema, to i Putin shvata koji prosto vapi za pregovorima u svakom intervju.

Odgovori
Br

Nakon ulaganja za samo dve godine od 300 milijardi dolara u ukrajinsku vojsku, potopili su Moskvu i to jedva, unistili A-50, ostetili most, prugu i unistili desantni brod, jos jedan manji brod i podmornicu na suvom doku, jedno veliko skladiste municije i jednu pistu sa skupljim letelicama, ali to je to. I dalje daleko ispod ocekivanja. ne treba zaboraviti da je plan bio da se do jeseni stigne barem do mora, a presli su 2km od 150…

Odgovori
Vl

Sta je tamo neki flegsip sa ogromnim pvo kisobranom nazvan po glavnom gradu RF i A-50 kojeg Rusi imaju u jednocifrenom broju. Bitno da vi znate da je to nista i da su Amerikanci zalud ulozili navodnih 300 milijardi dolara.

Do

Imali su Ukrajinci relej u vazduhu lako bude i neki Global Hawk ili sl! U sustini ako pociste sada Rusi sve sto leti u 200km u skorije vreme po crnom moru bice jasnije sta bi! Ustaljene seme letenja su idealne za ovakve akcije zato svaki let mora drugaciji da bude ali eto Rusima jos skupih lekcija da se nauce ali nista ovo nece promeniti stvari iskreno ! Zapadnjaci vezbaju ukrajnskim rukama briga njih sto ce nestati … nemaju resenja zapadnjaci za ovo kako ide i bude tu jos ubode koka zrno akcija ali sve ce se to vratiti Amerima … za mesec dva tri gledaj samo kada se potopi Americki/Uk brod u crvenom moru

Odgovori
Pe

Pitanje za PVO strucnjake je: koja je sansa da ruska PVO „ne primeti“ dve dosta velike mete, za koje sigurno ima najavljen let u tom vazdusnom prostoru, i uredjaj „svoj-tudji“?
Pa taj A-50 i Il-22 nisu leteli prvi put iznad Azovskog mora u 24-om mesecu rata, vec najverovatnije svakodnevno.
Od pocetka rata Rusi propagandno pokusavaju da ublaze svaku pobedu Ukrajine „negativno napredovanje“ za beg iz Kijeva, „nepazljivo baratanje municijom“ za brod „Moskva“, a kad god Ukrajinci sruse avion „prijateljska vatra“..

Odgovori
Dj

Moderni radari su sposobni da identifikuju letelicu analizom radarskog odraza – lopatice turbine ili propeleri proizvode veoma karakteristicnu radarsku sliku, echo radara se elektronski obradjuje i poredi sa uzorcima iz radarove biblioteke, te se tako prepoznaje letelica. Pored toga ide IFF. Takodje i ja smatram da su ti avioni leteli nonstop iznad Azovskog mora i da je svako za njih znao. Ipak, mi ne znamo stanje ruskog PVO dole, mozda vlada veliki pritisak i posada su premorene, mozda se rade stvari na svoju ruku ili nestrucno upravlja sistemom. Prijateljska vatra je moze biti izmisljena kako se moral u VKS ne bi urusio itd.

Cr

@ PEtrovic Dusan- Kojekude, Postalo je opšte poznato da su se posle pregovora u Istanbulu, ruske snage povukle iz blizine Kijeva. Dakle u pitanju je diplomatska igra, koja je izneverila Ruse. Zbog toga mogu da potpišem da Rusi neće stati dok ne zgaze Ukrajince, makar im za to trebalo 10 godina i gomila resursa, ali defintivno neće odustati od toga. Istina je da se neki ruski gubici prikrivaju priajteljskom vatrom, ali je bilo i stvarnih gubitaka uzrokovanih prijateljskom vatrom, rat je i jednostavno se dešava.
Teško da se ovakvi podvizi mogu nazvati pobedom, jer ovakvi gubici ništa ne menjaju . Rusi će izgraditi novi avion, brod, podmornicu, ali kako stvari trenutno stoje, Ukrajine teško da će biti, barem ne u ovom obliku i veličini i stanovništvu…

Dz

@Crni Đorđe ovo je notorna budalastina. Rusi su pobegli iz Kijeva kad su izgubili bitku za Gostomel i tu prestaje sva prica. Te ruske bajke kako nisu hteli da udju u Kijev, pa su se takticki povukli iza reke Oskol i ostavili brdo tenkova itd su price za morone u koje cak ni Rusi ne veruju.

Cr

@ Dzabu- Kojekude, neće biti da je tako kako tvrdiš. Možda ako se gleda samo zapadna propaganda, pa neko da poveruje da je tako bilo. Koga i čega su se Rusi tačno uplašili kad su Ukrajinci bili navodno zatečeni i nespremni na početku sukoba? Rusi izgubili 2 čete tenkova pre Kijeva i padobrance na Gostomelu i pobegli kako tvrdiš? Jesu izgubili borbu za Aerodrom, to niko ne spori, ali šanse da tako smela operacija uspe, je jako mala. Pritom su Rusi krenuli sa kolonom oklopa dugom 60 km! Gde je tu vojna logika i strategija vojnih operacija? Da je tako kako tvrdiš oni bi se odavno povukli iz Ukrajine, jer su do sada imali veće gubitke od te dve čete oklopa, čisto logičko razmišljanje! A pritom su Ukrajinci navodno bili zatečeni, kako tvrde neki zapadni mediji, i nisu imali puno toga od oklopa da Rusima suprotstave . U isto vreme su počeli Istanbulski pregovori, i šta se tamo dogovaralo pa su onda Ukrajinci ubili svog pregovarača i poništili sve dogovoreno? Otkud znaš u šta veruju Rusi kad je pitanje da li imaš kontakta sa nekim od njih? Malo da se pogleda Telegram i nezavisni mediji pa bi se stekao drugačiji utisak od zvaničnih kanala, izašli bi iz „kutije“….

Jo

Šta mislite je li moguće da su ukrainci modificiralil „nešto“ da vidi radarski signal koji emitira A-50 i navodi se prema njemu ?

Odgovori
Ti

Jedino ako su im ameri doturili NCC-1701

Ve

Ovo realno Ukrajinci nisu učinili. Nemaju oni dovoljno znanja da bi ovako efikasno iskoristili zapadne PVO sisteme, niti je moguće bez dobre osmatračke opreme. Znači ako nije friendly fire onda je ovo bilo stoprocentno delo NATO snaga Ukrajine. Dakle ne asistencija OSU nego komplet isplanirana i sprovedena akcija od strane NATO-a. Dakle, jednak odgovor bi bio samo obaranje nekog NATO teškaša od onih što lete iznad Crnog mora ili Poljske. Što Rusi naravno neće učiniti.

Odgovori
Dj

Ukrajina je defakto u NATO, te funkcionise kao deo alijanse. Na isti nacin Nemacka nikada ne tvrdi da ima autonomnu vojsku, nego se Bundeswehr definise kao koaliciona armija, dakle vojska koja je zamisljena i funkcionise samo kao deo jednog veceg medjunarodnog odbrambenog sistema. Na slican nacin se definisu skoro sve armije zaopadnog sveta a vi kako cete na to gledat nas iskreno zabole, nego ti objasnjavam o cemu se radi i ako znam da gubim vreme…

Cr

@ Djuka Istina, dobro veliš, ali šta će biti tj. šta će se desiti ako se raspadne ta Koalicija i svako bude za sebe!? Rećićeš da se ne može raspasti, a mnoge koalicije su se vremenom raspale; a sećam se ne tako davno Jugosloveni nisu razmišljali šta će se desiti kad Tito umre, pa smo videli gde nas je dovelo to (ne)razmišljanje.

Dj

Ne postoje indicije da se koalicija moze raspasti. Pristupile su joj upravo dve veoma vredne clanice. Unutar alijanse imamo i dublje integrativne procese, Holandija i Nemacka vec vise decenijama integrisu svoje vojske. U medjuvremenu su sve holandske brigade integrisane u nemacke divizije, rade se zajedno nabavke opreme, vrsi se redovna razmena oficirskog kadra, standardizovana su pravila sluzbe itd. takvih projekata ima vise, svi su zauzeti, niko nema vremena slusa mracenje Radio Moskve…

Sh

@Veteran: Ukrajinci nemaju znanja? Izvinite, ali stvarno nemate pojma šta pišete. Da, oborili su ga Ukrajinci, verujem im, i to iz prostog razloga jer su to oni prvi objavili. Rusi su na Telegramu to potvrdili. I nisu ga oborili samo Ukrajinci, već i – Rusi. Svojim institucionalnim idiotizmom. Posle obaranja 3 Su-34 iznad Azovskog mora, samo kreten je mogao da naredi let A-50 i Il-22 toliko blizu linije fronta. I već dve godine lete ustaljenim rrutama! Kao i Moskva. Ništa nisu naučili.
@Crni Đorđe: Dream on! Rusi su NATO-u ovom glupom i besmislenom invazijom udahnuli novi život. Mogu ‘ladno da podignu spomenike Putinu i Šojguu u Briselu i Kijevu!

Si

Koliko sam vidio SAMP/T sistem ide na 2 vozila. Jedno komandno i jedan sa 8 lansera. 2 kamiona je relativno lako sakriti i napraviti jedan brz udar. Improvizirano ali dobro tempirano. IL 22 je spasen unatoc pogotku sto ide na ruku Asteru jer je bojna glava samo 15kg. Relativno mala u odnosu na ostale sisteme velikog dometa. Rep aviona je ostecen sto je sreca jer nije ulovilo tankove goriva pa ga je pilot uspio spasiti. Kod Astera je kill zone svega 2 metra pa su krila i trup ostala ili bez ili sa malim ostecenjima. Ugl nekako mi sve naginje na SAMP/T.

Odgovori
Ra

Ima li neko svjez podatak koliko imaju zaracene strane gubitaka u avionima i helikopterima?

Odgovori
ko

Ukrajinsi su mogli ovo da pogude sa starim sobvjetskim S200 raketama. Po ostecenjima na repu IL 22 reklo bi se da je sobjektska PVO raketa, za n jih eje karakteristicno punjenje sa kuglicama koje se aktiviraju na blizinski upaljac. Ostecenja od Patriot sistema bi bila potpuno drugacija

Odgovori
Vl

Još da se objasni kako posada A50 nije videla raketu S200 sistema (zajedno sa 50 okolnih radara srednjeg i dugog dometa?
U pitanju je ne mala raketa sa velikim toplotnim odrazom. Radari u krugu 500 km bi provrištali na takav cilj koji realno i Pancir sa njegovim radarima skida bez problema.
A tu je i pratnja od Su 30 koja je bila zadužena za rešavanje takvih pretnji.

Ovo moze biti samo PVO starije generacija.
Recimo S-200

Odgovori

Nanesena stata nije od amraam-a. Bojeva glava ima drugacije dejstvo i drugacije bi izgledala ostecenja.
Ovo je nesto starije sto nema prsten.

Odgovori
Ne

Desavs se, rat je. Izgubice Rusi jos i aviona i brodova. Medjutim, vazno je da su to pojedinacni slucajevi. U slucaju Ukrajine se radi o masovnom gubitku zivota, tehnike, teritorije, NATO oficira po bunkerima, ranjenom americkom sekretaru odbrane. Ukrajina je rusko igraliste, i to je jasno celom svetu. Naravno americki vojno industrijski kompleks i to koristi za sticanje novca, pa odrzava nekakvu iluziju odbrane. U realnosti se lagano urusava ekonomija EU, menja se sistem vrednosti, napusta dolar, itd. Svet je „zapadni“ samo jos u glavam onih koji su zaglavljeni u infantilnim akcionim filmovima iz osamdesetih i devedesetih . . .

Odgovori
е

@ненад

Истина, рат је, има губитака.
За Украјинце је ово signifikantno (први пут сам чуо израз баш овде) јер морају да подигну некако морал из канала.
Да би добили паре и наоружање од запада, Украјинци морају да регрутују 500 хиљада нових трупа. Сама цифра говори о украјинским губицима.
А50 се направи, треба 1-2 године, али направи се. Шта не може да се направи за 1-2 године је 500.000 пунолетних , мотивисаних, обучених војника. Под контролом Кијева сада живи 20 милиона људи, према западним и украјинским изворима.
Добровољаца више нема ни за испод нокта, а насилно мобиоисани, необучени и немотивисани војници су рецепт за масакр.
Авантура на левој обали Дњепра се завршава, снимци су застрашујући. Треба нешто да се прикрије тај дебакл.

Паре могу да се наштампају преко ноћи, али оружје, муниција и нарочито људство не.

Dj

>> Desavs se, rat je. Izgubice Rusi jos i aviona i brodova.

Oce ako bog da, iz tvojih usta u bozije usi. Ne moze taj olos da pobedi, to bi bila kosmicka nepravda.

Ma

Ovo je jedna od vesti za koje se može reći da se ne može verovati ni jednima ni drugima, jer ni jedna ni druga strane ne iznose dokaze niti njihove tvrdnje imaju bilo kakve logike. Prvo su ruski blogeri bliski MOd RF objavili vest da je oboren A 50 prijateljskom vatrom, što realno nema nikakve šanse, jer se toliki cilj ne može pomešati sa nekim manjim odrazom/ciljem tako da je to odmah isključeno. Posle toga su povukli A 50 sa liste oborenih aviona, isti ti blogeri, jako čudno zaista. Dalje, Ukrajinske tvrdnje, njihovih blogera da je avion gađan sistemom Patriot ne pije vodu zbog dometa. Jedino da su Ukrajinci nekako uspeli da unesu sistem PAtriot na teritoriju pod kontrolom ruskih snaga, i da odatle dejstvuju, samoubilačka misija u najavi. Patriot zauziuma ogroman prostor samo da se razmesti, dakle nema šanse da stane recimo na Hamer, nema šanse za tako nešto, jer to nije kutija šibica da se sakrije u džep! Ako ćemo da nagađamo i da se bavimo ekscentričnim teorijama, domet A 50 jeste velika za Patriot ali je F 16 nešto sasvim drugo, to već ima smisla, pogotovo ako se zna maršuta leta, ali to je nešto što se konstatno menja upravo zbog eventualnih zamki protivnika, i ako je pilot na tom F 16, išao u misiju sa namerom da se ne vrati. Uzgred rečeno Azovsko more je za ovakve letelice NEPRIJATNO BLIZU protivniku, Nije to SRJ 1999. godine sa sistemima dometa 15-20 km da pičiš Avaksom uz liniju fronta. Suma summarum mnogo pitanje koja za sada nemaju adekvatan odgovor. Stanje flote A 50 sudeći po sajtovima MOD RF 8 A50U + 5 A50. Inače neprijatno iznenađenje svakako ali daleko od katastrofe, ipak je rat i za očekivati je gubitke, koji dižu moral stanovništvu, ali ništa specijalno ne menjaju na terenu….

Odgovori
mi

Patriot PAC-2 ima domet 160 km:brzina 4.1Mach i visina 24 000 metara, udaljenost od fronta i Azovsko more je nekih 100 km , ne tvrdim da je njime skinut , ali samo da je moguče

Ma

@ MikeV Slažem se da je moguće, ali jako tesno. Dovesti tako dragocen cilj na samu liniju fronta, postaviti sistem, teško da istog trenutka ne bi bio poklopljen artiljerijom ili uništen nekim Iskanderom ili Lancetom. U današnje vreme je teško pomeriti kamion od tačke A do tačke B, a da se to ne vidi u realnom vremenu dronovima i satelitima. Možda pre S 200!? Svi su potcenili taj sistem, gotovo niko ga nije ni jurio da uništi, a on sa svojim krajnim dometom, pa čini se mogućim. Za spore ranjive velike ciljeve, S 200 je i dalje jako opasan. Doduše isti sistem može da obori i moderne lovake aviona kao onomad izraelski F 16 Barak/Soufa, ali to je vrlo retko, i graniči se sa naučnom fantastikom.

Dj

Obaranje je izvedeno u 21:10, dakle u vecernjim satima, moguce je bilo poslati jedan PVO sistem na predvidjenu lokaciju pod (sto se kaze) „okriljem noci“. Sumnjam da rusi vrse nonstop izvidjanje fronta iz vazduha termalnim kamerama ili sa SAR, pa mogu u realnom vremenu uociti, identifikovati i napasti par kamiona koji su se oko 20:30 pojavili negde na frontu duzine hiljadu kilometara.

Mi

Markus, taj Patriot nije bio kompletan pa da zauzima veliki prostor nego minimalni brij vozila. Mozda samo 3. Front je OGROMAN, a ne radi se o istururanju Bradlija ili par Leoparda napred na njivu sa ciljem kopnenog napredovanja gde bi ih FPV dronovi brzo uocili. Radi iskljucivo o sakrivanju i kratkom dejstvovanju isto kao i sa HIMARS vozilima, a to su veoma dobro savladali.

Sh

@Markus1463: Stanje flote A50U i A100 je sada tačo 3 A50U i jedan A100. Jer i ti avioni su konstantno u upotrebi već dve godine, kvare se, a delova je sve manje. Što se Rusa tiče, oni rutu nisu menjali, i to je dokaz nekompetentnosti rukovodstva VKS. Postoji, doduše i jedno opravdanje za let takve letelice toliko blizu linije fronta, a to je zaštita Krimskog mosta. Naime, Ukrajinci su dosta uspešno gađali ruske radare na Krimu i u blizini, jer zemaljski radar jako teško otkriva rakete poput Storm Shadow dok nije prekasno, ali za korišćenje iste rute nema opravdanja. Baš kao i u slučaju potapanja Moskve koja je istom rutom krstarila mesecima, kao turistički kruzer. E sad. čime su ga gađali, to je pitanje. Možda su osposobili i jedan Krug? Možda je bio i Patriot? To ćemo saznati verovatno za par meseci, najranije. Ono što jeste bitno navesti je da se S-200 može vrlo lako upariti sa komandnim mestom za S-300 Bajkal-1.

Dr

Ako je ostao još koji S-300 i dobio podatke od NATO ( ne paleći svoj radar -ako je to moguće) i na kraju samonavođenje. Ne znam što Rusi ćute. U Siriji su odmah priznali obaranje takvog aviona.

Odgovori
Dj

NIje moguce da S-300 ne paleci svoj radar sa podacima od NATO izvrsi uspesno gadjanje. Taj scenario moze samo sistem sa raketom koja se navodi prvo inercijalno na koordinate (sa ili bez radio korekcije pozicije cilja), pa potom sopstvenim tragacem lockuje cilj.

Kolega je gore spomenuo SAMP-T, on je jedini sposoban za tako nesto, sve ostalo ukljucujuci Patriot moralo bi koristiti radar i izlagati se velikom riziku.

Si

Nekako mi se cini da bi S300 sa glavom od 150kg prepolovio IL22 cak i pogotkom u zadnju polusferu. Ne bi ga pilot vratio sa promajom u vertikalcu.

Mi

@Sivi
…prepolovio bi ga kada bi ga pogodio. Ako eksplodira na 100-150m od njega, dobiješ ovo što vidimo. Tako i rade sve rakete Sx00 sistema. Priđu što bliže mogu, i rasprše hiljade gelera oko sebe.

Si

Miki nije bas 100-150 m blizu. To je dobro omasio. Ali znam sta hoces da kazes, ovakva steta se mogla dobiti ako je S300 detonirao na krajnjoj granici kill zone. Teoretski je moguce. Meni i dalje u citavu pricu pase jedino Aster. Ali isto tako teoretski. Mozda s vremenom procuri kakav detalj vise pa bude stvar jasnija.

Vl

Neverovatno mi je koliko se omalovazava sposobnost i tehnika Ukrainske vojske! Svi komentari su navijacki bez ikakve objektivnosti. Za rusomrzce Ukrajna ispade plemenska vojska koja gadja lukom i strelom i ubija Ruse samo zato sto su ovi nesposobni i zaostali, a za rusofile za sve je zasluzan NATO i USA i bez njih bi Ukrajna bila odavno pobedjena… Ukrajinska vojska je bilo dobro opremljena i obucena i pre samog rata, sto pokazuje nacin na koji su se suprotstavili Rusima i zaustavili ih inicijalno. Zapadna tehnika jeste vremenom igrala sve vecu ulogu, ali i pre njenog dolaska Ukrajna je imala dosta moderne ruske tehnike. Takodje Ukrajna ima i dosta iskusnu vojsku koja od 2014. ucestvuje u borbenim dejistvima, veceg ili manjeg obima. Malo realnosti bi bilo dobro svima, pustite vase navijacke strasti

Odgovori
Pe

Slažem se sa tobom – nisu Ukrajinci pali sa kruške. Sav raketni razvoj SSSR-a je bio u Ukrajini.
Motore za sve Mi helikoptere radi Ukrajinski Motorsich JSC. Rusi su pokrenuli lokalnu proizvodnju ali oni sami ne mogu napraviti dovoljno motora za svoju flotu helikoptera. (sad to što im je od 2014 i dalje MotorSich prodavao motore je druga stvar)
Raketni motori za SSSR svemirski projekt su SVI rađeni isključivo u Ukrajini. Rusi su napravili novi kozmodrom – sa stalnim problemima jer im onaj u Kazahstanu nije više siguran.
Nemojte miješati SSSR i Rusiju – nije to isto – nije ni slično.
Radarska oprema je razvijana u Ukrajini – recimo SE SPC Iskra
Da puno toga je sustavno ubijeno poslije 90-tih – ali ipak nije to ni malena ni tupa zemlja – nije to Gruzija – zaletiš se i pređeš.
Ako mislite da je to daleko – bliže je nama granica sa Ukrajinom nego od zapadne do istočne granice Ukrajine.
Tako da – slažem se ima tu dosta Ukrajinskog znanja i ideja.

Gr

Juče je iznad Rumunije P8 (poleteo iz Napulja) napravio ko zna koliko krugova. Takođe je bio i RAFov RC135 koji je doleteo direkt iz Londona.
Danas je leteo i Artemis blizu naše granice, što je i T6 objavio.
Jel ti stvarno misliš da su Ukrajinci mogli ovako nešto da naprave bez pomoći takvih sredstava?

Sh

@Grga: Pa i Ukrajina ima itekako respektabilna sredstva na zemlji i odličnu vojnobaveštajnu službu. Uostalom svaki RWR može da primeti nešto poput Lijane sa A-50. RC-135 je druga priča, ali ni on ne bi bio od neke naročite pomoći da su Rusi menjali kurs i vreme poletanja.

la

Pa ovi Rusi su stvarno neozbiljni! Prodavali su nam maglu pola veka a sada se na delu blamiraju…

Odgovori
Pi

a neki HARM koji se navodi na izvor zračenja radara sa A50? Harm može i Mig29da nosi posle modifikacija…

Odgovori
Dj

Nisam nikada cuo za tako nesto ali mozda. Moderni HARM-ovi dobiju pre lansiranja koordinate radara, ne navode se samo na njegovo zracenje nego koriste i INS, dobijaju korekcije radio vezom itd. U slucaju A-50 imamo radar koji menja poziciju prilicno brzo…

Mi

Ja se nesto mislim i da Ameri testiraju razlicite varijante produzavanja dometa za velike mete poput A-50. Recimo testitaju dron koji nosi VV aketu i prisunja se u domet iste, pa sta im bog da. Nema rizika po pilota, osim ruskog.

Druga stvar je nesto sto sam nedavno citao. SM-6 bez bustera ispod krila F-18, u ovom slucaju ispod krila ukrajinskog Su-27 recimo. To mu dodje nesto kao Aim-54 ili R-37 a mozda i veci domet.

Sa

Zasto bi komplikovali navodjenjem HARM rakete kada je A50 (i slicni njemu) ogroman avion sa cetiri motora, jos onom kupolom. Bog zna koliki mu je odraz, radarski i termalni.

Dj

Pitanje svih pitanja je da li je prosto neki zemaljski PVO uspeo da se priblizi frontu, predje u borbeni rezim, traga neko vreme za A-50 u kojem sedi 15 operatera, dakle situaciona svest je ogromna, uzme cilj u zahvat, osvetljava ga neko vreme i sve to prodje bez ikakvih posledica, naprotiv A-50 ne preduzme nikakve EW kontramere, nego na kraju strada. Sa druge strane sve navedene egzoticne alternative koje ukljucuju sofisticirane rakete sa ARH ispaljene u zasedi, realtime prenos podataka od NATO ISR itd. zvuce takodje po malo naucnofantasticno. To sto nas zanima niko nece objaviti, mozda nekada za 10 godina kada rat prodje.

Sa

@Djuka
Pocevsi od pretpostavke da je sve na A-50 bilo ispravno i da je imao mogucnost za kontramere.

Mozda treba primeniti Okamovu ostricu, najjednostavniji scenario je i najblizi istini. Mozda su Ukrajinci jednostavno prisunjali PVO neobicno blizu i hteli da obore sve sto su mogli za kratko vreme. Rusi su se osecali bezbedno tu gde su i nisu ocekivali, mozda nisu ni verovali da su gadjani i to je to.

Alternativno su Rusi sami sebe gadjali.

Sve ostalo mi zvuci kao mentalna gimnastika da se scenario prilagodi nasem poimanju sveta.

Dj

>> Zasto bi komplikovali navodjenjem HARM rakete kada je A50 (i slicni njemu) ogroman avion sa cetiri motora

Zato sto A-50 na duznosti poseduje jako dobru situacionu svest, odmah bi se otkrilo da ga je nekakav PVO nanisanio i gadja, posada bi mogla da preduzme uspesne protivelektronske mere, locira PVO, preda podatke o radaru nekom Su-35 itd.

Sa

@Djuka
>>> Zato sto A-50 na duznosti poseduje jako dobru situacionu svest

Paaa obzirom da se sada nalazi na dnu mora, izgleda da ga je uhvatila neka vrtoglavica u odsudnom trenutku.

Dj

>> izgleda da ga je uhvatila neka vrtoglavica

Pa izgleda da je to jos jedna sovjetska tehnoloska bajka i da te sklopocije ne odradjuju ni deo toga svega sto im se decenijama pripisuje…

Pr

Ovde je pre svega presudno donošenje odluke da se izvede ova akcija, sigurno su i posledice takve odluke detaljno analizirane.
Rusija je u ovom ratu napadnuta i aktivno se napada. Definitivno nije spremna da uzvrati i u velikoj je defanzivi.Amerikanci ovakvim akcijama pokazuju svoju ludost i spremnost sve da rizikuju.
Rusi će ovo sakriti isto kao i tragediju podmornice Kursk. Koju su dobro unovčiti. Ali ako ne dođe do recipročnog udara, zaista se treba dobro posumnjati u rusku strategijiju.

Odgovori
Si

Reciprocni udar bi bio pokusaj napada na NATO AWACS. Ukrajina nema AWACS. Rusija ne moze to izvesti jer nema snage za konvencionalni sukob sa glavninom NATOa. I Rusi i Ameri to znaju. Uzmi samo u obzir da je nedavno izasao 1000ti jubilarni F35 sa trake. Dakle NATO u upotrebi trenutno ima 1000 F35. Necemo brojati F22, F15, F16, F18, EF2000, Rafale… Kina je mozda jedina na planeti koja bi eventualno mogla parirati tim brojkama. Rusija sigurno ne.

Be

‘Rusija je u ovom ratu napadnuta…….’

Ti to ozbiljno?

mi

Beduin uvijek neki novi klinci sa zamjenom teze, to je isto kao da kaže da se je NATO morao braniti jer ga je SRJ 1999 napala!!!!!

Cr

@ Beduin i Mike V niste čuli za „Preemptive strike“ tj. Preventivni udar ili? Ili mislite da je to rezervisano samo za određene zemlje, a da za druge to pravilo ne važi, kao recimo za RF? Mene su naučili u Americi vrl odobro kada se koristi Preemptive strike, i vrlo dobro znam da bi Ameri uvek potegli za preventivnim udarom i da su tu gde jesu zahvaljujući takvom razmišljanju.

Mi

Ne bi trebalo potceniti Ukrajince, njihove sposobnosti a pogotovo njihovo poznavanje SSSR PVO sistema. Ne bih se uopšte začudio da u Ukrajini i dalje ima i stručnjaka i dokumentacije koji detaljno poznaju i opisuju Sxxx sisteme, sa izvornim sw kodom, komunikacionim protokolima, sa detaljnim algoritmom rada… Dakle, da ih poznaju daleko bolje nego što mogu da ih poznaju „obični“ korisnici ili strani kupci istih sistema. Mož’ biti da u UKR postoje i dalje stručnjaci koji i jesu učestvovali u razvoju raznih Sxxx.

Takvi ljudi, uz dovoljno motivacije, stručnosti i inženjerskih sposobnosti šireg razmišljanja, odrešene ruke i „nema se šta izgubiti“ stav, mogu smisliti neke Rusima neočekivane modifikacije, načine rada i načine korišćenja tih starijih sistema. Odličan inženjer koji ima source code određenih sistema, može nabudžiti nešto neočekivano (i sam to radim ponekad, ne za oružje, ali da za druge industrijske sisteme…) Možda eto samo za single use, ali dovoljno za ovakvu akciju.

I dalje, ako su Rusi neoprezno bili sigurni u sebe i ako je taj A50 danima leteo istim rutama (te razne varijacije AWACS-a uglavnom satima vrte osmice), pa relativno je lako napraviti mu sačekušu u određenoj tački, sistemom koji je dovoljno modifikovan da žrtva nema vremena da pravilno reaguje. Nadzvučna raketa kada priđe takvoj grdosiji na par km i samose navodi, nema njoj spasa (mislim na grdosiju).

Rekao bih da je ovakva akcija improvizacijama, čak i lakša nego što je bilo obaranje F117 od strane Srpske PVO u uslovima koji su ’99 vladali kod nas.

Odgovori
Re

Upravo tako sve od reči do reči.

Br

„Predsednik Volodimir Zelenski kaže da svet ne proizvodi dovoljno oružja da zadovolji potrebe Ukrajine.“

Verovali ili ne on je to stvarno rekao u Davosu. Pa kakav je onda plan i kako misli da pobede?

Odgovori
Mi

Sa obzirom na kako mu je 2023 prosla na bojnom polju, valda hoce da kaze da mu ni ceo svet ne moze pomoci samo sa donacijama oruzija, nego mora neko i da se direktno ukljucinu u rat protiv Rusije. Ali o pregovorima nema ovora. Nego tera ljude preko Dnjepra u sigurnu smrt gumenim camcima vec 6 meseci.

Recimo i da se dogovore i obezbede Ukrajni jos 120 milijardi vojne pomoci samo za ovu 2024, koji to plan predvidja uspesniju godinu na ogromnom frontu od 2023?

Am

Јеси ти читао најпознатију књигу за коју сви кажу да су је читали, а нису је читали (1984). То је рат који служи да би се водио.

Dj

Moze li izvor? Ja sam malo istrazivao i na internetu ne postoji nista slicno ni na jednom etabliranom mediju. Samo neki azerbejdzanski sajt izvestava a i tamo kada se pazljivo procita ispade da je rekao nesto kao: „kompletna svetska produkcija 155mm granata ne zadovoljava potrebe Ukrajine“.

Lep primer laznih vesti te sirenja poluistina & neistina :-)

>> (1984). То је рат који служи да би се водио.

To cini samo putinova RF (rat zarad anesteziranja naroda i ostanka na vlasti), zapad nema nikakvog razloga da potpiruje ili vodi ovaj rat, pa ni granata ne moze dovoljno da proizvede, koliko bi morali biti glupi njegovi lideri da ulaze u rat bez municije?

Mi

Djuka „zapad nema nikakvog razloga da potpiruje ili vodi ovaj rat“
U kojoj ti dimenziji planete zemlje boravis?
Pa Zapad i vodi ovaj rat, na celu sa Amerikom, najvecom ratno-profiterskom ekonomijom na svetu.

Am

@Djuka Нисам прецизирао на кога мислим. Само видим да је баланс снага изненађујуће фино подешен.

Да цео свет не може да произведе граната је тешко поверовати

Mi

Amater
Kad pogledas koliko kosta da se na Zapadu proizvedu granate 155mm postane jasno zasto je to tako. Manjak ljudi koji to mogu da prave podize cenu. Daleko vise ljudi ume da pravi web stranice :-)

ma

Miloš – zato šta na zapadu nema količine/zarade na granatama a na razvoju/injižerstvu ima. Gledajte na to ovako – ovi inžinjeri koji „rade web stranice“ mogu razvijati sisteme za elektronsko ratovanje, za pametno oružje, projektirati novo oružje, nove avione, kao i projektirati automatizirane tvornice koje će proizvoditi 100x više granata od zastarjelih tvornica gdje sada radnici te granate proizvode praktički u manufakturi kao prije 50-100 godina.

Da

Ala su oplevili „Patriotim PAC2″braca Ukrajinci ovu navodnu „drugu vojsku sveta“da zvanicno piloti ruske avijacije ne zele vise ni da lete iznad Azovskog i dela Crnog mora blizi Odesi😂Tako je to kada podcenis protivnika i posle dve godine vidis da nisi nikakva sila…

Odgovori
Pr

Sad je već jasnije, u bobardovanju Belgoroda su učestvovali francuski plaćenici koji su odmah posle pobojeni za odmazdu francuzi su srušili A 50 jer francuski avaks je na dužnosti u Rumuniji i osmatra crno more to ima you tubu. A sad su Rusi pobili i članove francuskog ministarstva odbrane koji su došli po tela pobijenih francuza. To je izgleda tek početak biće tu još ršuma. Francuzi su besni jer su ih rusi potisnuli iz Nigera i uzeli i uranijum. To su morali da urade jer se iza očiju javnosti sigurno opet štancuju nuklearne bombe.

Mi

A50 nije oboren, treba da objavite to u sledećem članku jer ste ozbiljan portal.

Odgovori
Ze

Moskva u remontu , Novorosijsk??
Barem 3 Su 35 plutaju po Azovu ??

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor