Najveći vojni aero-miting na svetu, „Royal International Air Tattoo“ – skraćeno RIAT, završen je juče nakon tri dana. Prema rečima organizatora, preko 150.000 ljudi posetilo je ovaj vojno-vazduhoplovni spektakl.
Od 248 letelica koje su doletele iz 28 inostranih zemalja u Veliku Britaniju, jedna se posebno izdvojila. Ne možda po činjenici da je u pitanju bio Erbas C295 (na RIAT-u su ovaj tip izložile četiri zemlje u tri različite verzije) već da su Vojska Srbije i RV i PVO odlučili da pošalju svoj najnoviji tip aviona i prvi put posle ko zna koliko decenija učestvuju kao prava „airshow ekspedicija“.
Zadatak je poveren 138. transportnoj avijacijskoj eskadrili koja zapravo predstavlja i najiskusniju jedinicu u srpskom RV i PVO kada su gostovanja na inostranim aero-mitinzima u pitanju. „Rode“ su 2011. i 2013. godine gostovale u Austriji na „Airpoweru“, bili su na statici u Kečkemetu dva puta a posetili su i Brno, Dansku i Tursku.
Iako bi možda dolazak sa jedinim preostalim Antonovom 26 predstavljao veću atrakciju, vremena se menjaju. Srbija je postala i Erbas mušterija i ta činjenica je već počela da se reklamira na inostranim vazduhoplovnim dešavanjima. Svkako je i za prvi put ka ovakvoj destinaciji sigurnije poslati letelicu za koju znaš da ima mnogo manju šansu da pokvari.
Nakon za njih rutinskog leta a za Tango Six jedinstvene prilike da iskusi jednu tipičnu misiju „Roda“, šestočlana posada Erbasa C295MW „29502“ započela je svoj šestodnevni boravak u bazi britanskog i američkog ratnog vazduhoplostva Ferford. Planirano je da se na Batajnicu vrate danas u popodnevnim časovima.
U centru stajanke i britanskih srca
Prvo iznenađenje, pored izuzetne organizacije i veličine događaja, bila je pozicija koju je organizator namenio srpskom transporteru na stajanci. Sivi Erbas postavljen je na njenom samom centru. Centru stajanke koja je dugačka par kilometara i za koju zaista treba kondicija.
Drugo iznenađenje bila je zainteresovanost profesionalaca i entuzijasta za srpsko gostovanje. Od kolega koji su takođe naručili ili dobili „Kazu“ u slično vreme kad i Srbija, do britanskih hobista i entuzijasta, kojima nema ravnih.
„Rode“ su tako razmenjivale prišivke, gostili su mlade entuzijaste, davali autograme i komunicirali sa posetiocima. Od kurtuazne vojne diplomatije do autentičnog entuzijazma da se popriča, inspiriše i sazna nešto novo.
Novo operativno iskustvo (sletanje na jedan od najzauzetijih vojnih aerodroma poštujući ograničene vremenske slotove), interakcija sa impozantnim brojem inostranih kolega i entuzijasta, predstavljanje oružanih snaga i svog vida na izuzetan način – „Serbian Air Force 502“ i njegova posada čekirali su sve stavke.
Sada je pitanje: na koje aero-mitinge ići u budućnosti, šta sve od letelica poslati i kako to logistički izvesti?
View this post on Instagram
grgas
koliki je onaj c-17 pokraj naseg. ako je toliko veci c-17 koliki je onda c5??? mrcina
Nislija
Pitaj googla i saznaces…nama tolika(sto kazes mrcina)u vojne svrhe uopste nije ni potrebna jer je nasa zemlja mala tako da je i ovaj odlican…
Nenad N.
Nislija
Ma lepo bi doslo jos par komada neke srednje nosivosti.
Milki
eheheh ovaj mali ko mrvica u usporedbi
Беук
Драго ми је што полако опет постајемо део цивилизованог света
Boki
Још мало па можемо и да учествујемо у сопстевном бомбрадовању.
И тај „цивилизовани“ свет је пијавица које ће се потлачени једном решити.
Мислим, свашта бих ти још рекао, али би било јако непристојно.
NOVI
@Boki
Baš tako, kratko, ali suštinski objašnjeno. Pametnom dosta.
Realni
Izuzetna reportaža kao i uvek od najboljeg vazduhoplovnog portala na ovim prostorima.Samo da je što više ovakvih dešavanja gde učestvuju naši piloti.Sticanje iskustva u što više naleta je neprocenjivo.Lepo je danas biti pilot kad se prilično leti na svim letelicama u VS i u MUPu.
Milan Kosanovic
Petre, fenomenalna naslovna slika, kapa dole!
lordsirgiga
E da je bilo srece pa da odu svi I An26 i Casa i Mig29 i Orao i Supergaleb g4 i G2 ala bi to bio sow za poetioce navikle na zapadnu tehniku.
Ali sta je tu je dobro je da je ista i otislo, odavno nismo nigde gostovali.
Nesto mi mala poseta za onoliku britaniju?
Aco
Upravo ulazi u VAP Srbije
Nenad N.
Da se ide gde god se moze i sa cim god se moze. Turci poslali Fantome, znaci Mig 29, An26, Mi35, bi bili kurioziteti!
Sivi
Ona slika sa vertikalcem u krupnom planu, jeli ono U2 u letu pored samog vertikalca sa lijeve strane??
Petar Vojinovic
Jeste.
Sivi
Savrsen tajming. Odlicna fotka. Ne mogu ni zamisliti koliko je tesko takvu relikviju drzati u letu.
Walter
Poslušajte pesmu / sa lirikom / iz Valensije koja peva o tužnoj sudbini stjuardese Vesne Vulović iz JATovog DC-9 koji se srušio iznad Čeških Kamenica 1972. i koja je jedina ostala živa posle pada sa visine od 10.160 metara – La Fumiga-RECORD MUNDIAL I Official Music Video .
Milan
A što ništa ne piše na avionu: registracija, Serbian Air Force
markus1463
Gospodine Vojinoviću odlična reportaža i fantastične fotografije, pogotovo naslovna fotografija! Hvala T 6 na sjajnoj reportaži i lepim vestima.