Kako Tango Six saznaje, Srbija danas dobija još jedan, ukupno do sada treći nemački laki višenamenski helikopter BK.117D3m (H145M), čime je nakon više od 5 meseci nastavljena isporuka ovih letelica.
Na Flajtradaru se tokom dana mogao pratiti let helikoptera H145M sa nemačkom privremenom registracijom D-HBKH (mogući srpski vojni evidencijski broj 14514) koji je prvo iz Nemačke doleteo do uobičajene „pit-stop“ stanice austrijskog aerodroma u Gracu, gde je sleteo malo pre 11 časova.
Na osnovu fotografija na kojima se može uočiti deo opreme helikoptera, D-HBKH je najverovatnije namenjen 890. mešovitoj helikopterskoj eskadrili ‘‘Pegazi‘‘, 204. vazduhoplovne brigade koja je bazirana na batajničkom aerodromu. Ova jedinica bi trebalo da u svojoj floti ima tri H145M namenjenih za traganje i spasavanje, medicinski prevoz, transport unutrašnjeg i spoljašnjeg tereta, kao i VIP prevoz.
Kao što je Tango Six ranije preneo, u februaru su isporučena dva helikoptera, jedan sa evidenijskim brojem 14513, kao i 14531 – primerak za prevoz veoma važnih osoba (VIP). U Nemačkoj su spoteri do sada primetili svih 10 srpskih H145M koji su naručeni 2021. godine.
Među njima se (pored dva isporučena i onoga koji danas stiže) još nalaze D-HBKD (14506) koji je već leteo iznad Srbije, tu je potom D-HADO (14507), D-HADT (14508), D-HADG (14509), D-HADA (14510), D-HADU (14511), i D-HBKT (još uvek nepoznat ev. broj).
altec
Kupovina ovih helikoptera (osim VIP modela) H145 je daleko najpametnija kupovina u poslednjih nekoliko decenija sto se tice Vojske i Policije.
Nadam se da ce se nastaviti opremanje ovim helikopterima i da ce se uzeti jos bar jedna eskadrila za VS i jos par komada za MUP.
Takodje se nadam da se ce u Srbiji u skorije vreme stvoriti HEMS sluzba i da ce takodje biti opremljena ovim vrhunskim letelicama.
Srbofil
@altec
Nisam primetio da je bilo prigovora na organizaciju i izvođenje hitnog medicinskog transporta unutar HJ MUPa, tako da ne vidim potrebu za zasebnom službom.
Što se vojske tiče, lovački/jurišni zadatak predviđa i dežurnu STS ekipu, pretpostavljam da je to primarna namena 3 H145m na Batajnici.
altec
Primer:
Desi se saobracajna nesreca, biciklistu je udario vozac automobila, 30km od centra Beograda, potrebno je pacijenta hitno odvesti u sok sobu.
Dezurni HEMS helikopter, ako vec nije negde, moze da dodje tamo na lice nesrece za manje od 10min. Ako uracunamo stabilizaciju i transport lica do helikoptera.. neka to traje 15min.. i let do bolnice 10min.. zivotno ugrozeni pacijent je u roku od 35min u sok sobi.
Pitanje za tebe, koliko bi dugo trebalo vozilu hitne pomoci u istom slucaju da dodje do mesta nesrece, zbrine pacijenta, i preveze ga u klinicki centar Srbije?
Ovo je svakodnevni scenario u Nemackoj npr..
Koliko je zdravstveni sistem u Srbiji daleko od ovoga?
Toliko o tome..
Srbofil
@altec
Postoje studije o upotrebi helikoptera za hitan medicinski prevoz i poznati su tačni scenariji kada je upotreba nužna, opravdana, neopravadana ili čak opasna. Nije pitanje samo kilometraže, već mesta, meteo uslova i drugih specifičnosti. HJ MUP-a vode zaista ozbiljni profesionalci sa ogromnim iskustvom koji te stvari znaju i imaju poprilično dobre procedure. Srbija baš ne može da se poredi sa Nemačkom čije ministarstvo zdravlja ima 70% veći budžet od republičkog budžeta Srbije.
altec
@Srbofil
Ne postoji HEMS ovog oblika samo u Nemačkoj, već i većini država EU.
(Pogledaj samo koliko je Češka npr pokrivena.. a postoji i u Hrvatskoj, Rumuniji, Mađarskoj..itd)..
radius koji pokriva jedna HEMS stanica je po pravilu oko 100km u krug..
Što se tiče toga gde se šalje helikopter, šalje osoba koja radi kao dispečer u centru gde stigne hitan poziv, tj ona odlučuje da li se šalje helikopter ili ne na osnovu informacija koje dobije prilikom hitnog poziva i naravno raspoloživosti samog helikoptera.
U praksi to ide ovako:
Neko pozove 112.
Kaže, udes, tu i tu, osoba bez svesti, loše stanje štagod, ko zove, uzima dispečer podatke te osobe. Istovremeno dok sluša ovo već odlučuje koliko je hitno i koji oblik pomoći da šalje. S obzirom da se radi o hitnom slučaju koji gde je žrtvi ugrožen život, šalje se na lice mesta helikopter, policija, vatrogasci i hitna pomoć (da i kola pored helikoptera).
Još tokom originalnog poziva HEMS služba dobija alarm sa osnovnim informacijama, gde, šta, stanje žrtve.
Oni su po pravilu već nakon 3min u vazduhu i lete prema mestu nesreće.
Od same stanice HEMS službe do mesta nesreće, nek je udaljeno 40km, helikopteru H145 treba oko 10min.
To tako ide otprilike..
takav sistem u Srbiji ne postoji… a trebao bi.
Spasava živote.
(Ko je ikad zvao hitnu kod nas zna koliko im treba da dodju na lice mesta, pogotovo u Beogradu, gde je kolaps saobraćaja 24/7)
_________
Što se tiče mupa.. znam da u HJ rade stručnjaci obučeni i osposobljeni da rade svoj posao…
isto tako znam koliko je vrh tog istog mupa ekstremno korumpiran.. no to je druga priča za druga mesta.
Veljko
Slazem se ,al je potrebno naoruzat ih Helfire raketama zrak zemlja za unistenje oklopnih vozila i bunkera
T5🇷🇸
Само још више улагати у њихово одржавање
Asa
To ce samo djukele vozat za sirotinju ne leti
Pantagruel
Ја и даље не могу да заборавим сцену који сам видео у фебруару 2011. године, на самој граници Немачке и Аустрије, а која је у мојој свести остала једно од најупечатљивијих искустава у животу, нешто што сам доживео само тада и тамо, па се питао да ли је ишта слично могуће у мојој земљи.
Био сам на тронедељном курсу о трансатлантској цивилној безбедности у Европском центру за безбедносне студије „Џорџ Маршал“ у Гармиш-Партенкирхену. Имали смо слободан викенд, па сам одлучио да са колегом из класе одем на једнодневни излет у планине (возом и жичаром). Купили смо карте од Гармиша до Цугшпица (у преводу на српски, „Ветровитог врха“) који је највиши врх немачког дела Алпа. Налази се на самој граници Немачке и Аустрије, на месту где постоји глечер и снег се не топи преко читаве године. Свака од те две државе је до самог скијалишта изградила засебан прилаз са своје стране, планинском железницом уског колосека и жичаром великог капацитета, у завршној деоници, чије станице више личе на метро него на гондолу.
Изгледа нестварно. Насеља и сва туристичка инфраструктура су доле. Гоређ хиљаде људи свакодневно излазе само на скијање и разгледање, а све активности се завршавају на сат времена пре првог сумрака када је обавезно да сви напусте то брдо. Имате где да купите и сувенире и кафу, па и нешто хране, постоје видиковац са телескопима и музеј изградње планинске железнице, али се јасно види да је све организовано тако да се у касно поподне затвори и поново оживи тек наредног јутра. Посебно ми је било забавно што је колега био мајор бразилске ватрогасне службе из Рио де Жанеира (сада је већ одавно пуковник) који је тада први пут у животу дошао у Европу, видео и додирнуо снег. Радовао се као дете, а неискусно је пошао у патикама за тенис и падао ми по стази, као Бамби на леду. Морао сам да га придржавам и вучем. Верујем да ће тај доживљај памтити доживотно.
Елем, да не дужим. У једном тренутку је неки скијаш пао, на неколико стотина метара од нас и задобио повреду. Огласили су се аларми и разглас. Видели смо ужурбаност, некакав покрет кроз масу и стаза је за веома кратко време била потпуно испражњена од скијаша, доле год нам је поглед сезао, а онда се изненада на небу појавио црвени хеликоптер Хитне медицинске службе и спустио право на снег. Видео сам како повређеном постављају фиксатор на врат и убацују Гану хеликоптер на носилима, а одмах потом и полећу. У року од десетак минута, река људи се вратила и све је наставило да се одвија као раније. Призор је изгледао као из акционих филмова, тако да се првих неколико минута питаш да ли је могуће да си му стварно сведочио.Волео бих да слична ефикасност буде могућа и код нас.
Petar
Bravo za Vojsku,bravo za drzavu.
To je primer brige o vojsci.
Zdenko
Bolje je imati bilo šta nega ništa. U slučaju ovih helikoptera, važno je ili je od životne važnosti, da njima ne raspolažu keramičari, vlasnici pečenjara, bivši vozači, radnici sa plantaže Jovanjica itd. Znamo kako se to završava, smrću nevinih ljudi. Hvala.
Tricki
Svaki drugi za vozikanje vip zvanica svasta!!
Branko
Ne znam zasto nisu kupii 11, pa da ih ukupno imamo 16, narocito sto imamo cak dva sarena VIP-a, sto je van pameti pored 20-ak helikoptera u MUP-u. Logicno bi bilo da Gazela i u buducnosti H125M, H145M, Mi-17v5/8T i Mi-35 bude po 16 komada.
Veljko
Samo ih naoruzati Helfire raketama ,i helikopteri ce biti vrhunski laki,mala potrosnja
Aleksandar
Srbija treba da kupi što više VIP letelica, što Hlikoptera, što Transpotnih aviona i ako može koji Rafal onako VIP. Mala smo zemlja ali zato znamo da se rasipamo.
zoran
Nije to generalno helikopter za borbena dejstva … pogledajte rat u Ukrajini, ne bi preživeo ni prvi borbeni zadatak.
branislav
Koja je svrha ovih lakih helikopterčića za Vojsku?Ima li on bilo kakve šanse da preživi recimo zrno12,7mm?O šilu ili bilo šta slično i da ne govorimo….Policija i mediko ok.
Goran
Ne razumen zasto je ofarban u ovim kamuflaznim bojama, nece valjda leteti kroz sumu?