Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024

General Bandić: Ministarstvo odbrane tek sad pregovara o nabavci naoružanja za Rafale; SAAB sa Gripenom ipak učestvovao u prvobitnom razmatranju za nabavku novog aviona

28. okt 2024

Slovenija nabavlja helikoptere za hitnu medicinsku pomoć

22. okt 2024

[PREDSTAVLJAMO KNJIGU] „Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M/Kvadrat: Od SFRJ do Srbije“

18. okt 2024

Piloti Helikopterske jedinice MUP-a Kantona Sarajevo školuju se u Crnoj Gori, dobijene prve PPL dozvole

17. okt 2024

Prve fotografije hrvatskih Rafala sa vežbovnim raketama vazduh-vazduh

15. okt 2024

Nova TV: Zaštitu vazdušnog prostora Hrvatske privremeno će obavljati borbeni avioni Mađarske i Italije

14. okt 2024

Poseta Erdogana Beogradu: Nabavka Bajraktara za Srbiju nije pomenuta, uskoro bi zbog toga mogao da profitira Erbas?

11. okt 2024

Bugarska Granična straža ponovo izabrala kompaniju „Airborne Technologies“ za nadogradnju helikopterske flote

10. okt 2024

Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

9. okt 2024

Aero-miting „Vršac 2024“ after video: Kako smo doživeli vazduhoplovni spektakl pod Bregom

8. okt 2024

[ANALIZA] Da li će Srbiji borbeni avioni Rafal biti isporučeni preko reda, ili je dobijen realan rok isporuke?

7. okt 2024
Grčka u skorije vreme naručuje dodatne Rafale, na prodaju nudi 108 borbenih aviona
Grčka je već naručila ukupno 24 Rafala (po 12 novih i polovnih), od kojih je do sada isporučeno 18 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Grčka u skorije vreme naručuje dodatne Rafale, na prodaju nudi 108 borbenih aviona

Pozivajući se na svoje neimenovane izvore, grčki vojni portal DefenceReview preneo je pre pet dana vest da su u toku pregovori između grčkih vazduhoplovnih snaga i kompanije Dassault Aviation o nabavci dodatnih novoproizvedenih višenamenskih borbenih aviona Rafal, i to u varijanti F4.

Kako se navodi, u narednim nedeljama se očekuje da će rukovodioci Dasoa doći u Atinu na novu rundu pregovora, a iznesena je i informacija da je Generalštab ratnog vazduhoplovstva Grčke izrazio potrebu za nabavkom najmanje 8-10 novih borbenih aviona Rafal uz pomoć kojih bi bila formirana još jedna lovačka eskadrila.

DefenceReview takođe napominje da je Generalštab ratnog vazduhoplovstva Grčke političkom rukovodstvu ministarstva narodne odbrane ‘‘izričito i nedvosmisleno‘‘ naveo da je osnovni uslov za povlačenje borbenih aviona Mirage 2000-5 Mk2, nabavka dovoljnog broja Rafala kako bi se zadovoljile prihvatljive operativne potrebe.

Kao što je Tango Six već izvestio, Grčka trenutno raspolaže sa 18 Rafala.

Takođe smo preneli i da je ove godine ostalo da se isporuči još 6 od ukupno 24 naručena aviona (po 12 polovnih i novoproizvedenih). U medijima su od potpisivanja prvog ugovora za nabavku Rafala za Grčku, bile iznošene informacije da bi na kraju kompletna brigada (ving) bila opremljena sa 48 aviona, dok su poslednje zvanične najave govorile o još samo 6 Rafala za grčko RV.

Grčki F-16C Block 52+ uskoro još moderniji / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Od skoro poznata namera Grčke je da njeno ratno vazduhoplovstvo poseduje oko 200 najsavremenijih borbenih aviona 4,5 i 5. generacije.

Od toga 84 F-16C i D Block 52+ i Block 52+ Advanced se dovodi na nivo F-16V (standard Block 72), a osavremenjavanje će proći i 38 F-16C i D Block 50.

24 grčka Miraža uskoro na prodaju / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Osim, za sada 24 Rafala, Grčka je izabrala i F-35. Zatražili su ponudu za 40 primeraka (u prvoj tranši se navodi 20 aviona), ali ugovor za sada nije potpisan.

U međuvremenu je objavljeno da će Grčka na prodaju ponuditi 108 borbenih aviona, od kojih 88 još uvek aktivnih među kojima su 24 Miraža 2000 u varijanti Mirage-2000-5EG i BG, potom 32 aviona F-4E (modernizovanih na nivo ICA), i 32 aviona F-16C i D u verziji Block 30 (takođe modernizovanih).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mu

Na 10 miliona grka 200 aviona 4,5 i 5. generacije. A dužni kao Grčka.

Odgovori
Mi

Na 10 miliona Grka pred vratima 85 miliona Turaka.

lj

I jedni i drugi su u NATO paktu.

Go

To je na 80 miliona Turaka

Mi

@Ljubitelj istorije

To sto su i jedni i drugi u NATO je samo otezavajuca okolnost za Grke, a ne sigurnost od napada Turske.

Zo

Ratna tehnika napreduje. Laserski zraci ce uskoro “ugasiti” lovacku avijaciju sa posadom.
Nisu ni Turci velesila kao sto se misli. Imaju oko 20-30 miliona Kurda, besnih sto nemaju svoju drzavu i cekaju svojih “5 minuta”

bg

I nama su Turci pred vratima, a imamo jos vise neprijatelja nego Grcka. Trebalo bi Srbija da kupi Mirage 2000 kao prelazno resenje do dolaska Rafala. Odlicna ideja da se premosti jaz.

Vl

ljubitelj istorije,
I ništa im nije značio Nato za Kipar…

Pe

@Vlad 1974 je za NATO bila vaznija Turska,nego Grcka, jer je najblize SSSR i Rusiji,a u Turskoj se skladiste Americke nuklearne bombe za prvi udar po Rusiji…

А

@bg

То смо већ одрадили са куповином МиГ-29. Ми практично имамо времена до почетка 2030тих да купимо и добијемо прве нове авионе. Куповина Миража није толико лоша идејам ал то је опет ново привремено решење.

Mi

@ljubitelj istorije
A znas kad ce Ameri i Englezi a tek Francuzi (ostali su boranija) da zarate sa Turcima zbog Grka ako (kad) ih ovi napadnu ?Mjeseca limburga.A bilo sta i pomaganje jednoj od strana ili drzanje po strani ce neminovno da bude kraj NATO.Zato se upiru iz petnih zila da ne dodje do konfrontacije izmedju Graka i Turaka…

Jo

@Miloš
Možda nisi primetio da se pre par godina, u vreme još jednog od zatezanja između Grčke i Turske, u Egejskom moru pojavio francuski nosač aviona. Grčka je u isto vreme naprasno počela da dobija rafale.
Amerikanci su napravili bazu u Aleksandrupolisu, 20 km od turske granice i 50 km od Bugarske. Na taj način je Turskoj zatvorena mogućnost kopnenog napada na Grčku. Jedino da upadnu u Bugarsku, pa da kroz Bugarsku zaobiđu Amerikance :) Proširena je i američka baza na Kritu, jedina luka u istočnom Sredozemlju gde mogu da uplovljavaju nosači aviona. Odmah pored luke se nalazi grčka vazdušna baza.

Turski avioni koji bi narušili prostor američkih vojnih baza bi bili OBORENI. Ne radi toga što bi se Amerikanci borili na strani Grka, nego zato što su to tuđi avioni koji nose oružje koje može ugroziti bazu. Sa druge strane, Grci bi bezbedno mogli da koriste Krit za napade na ciljeve u Turskoj.

Turska se pokazala kao nepouzdan saveznik i Zapadu, ali i Rusima. Sada su stali na žulj i Izraelu. Amerikanci će pokušati da promene režim vojnim udarom i ekonomskim merama, ali ako to ne pođe za rukom, pustiće Tursku niz vodu.

Ev

То је баш у ствари и најинтересантније , одакле од једанпут толике паре, толико већ задуженој држави, типујем на преко баре….
ако јесу они, зашто то раде?

Vl

A jel na prodaju S-300? Bolje da prodaju nama, nego da posalju ukrajini pod pritiskom

Odgovori
Me

A šta će nama polako prevaziđeni S300 oored FK3 koji je moderniji. Nije se nešto proslavio u Ukrajini pa ga koriste i za gađanje zemaljskih ciljeva.

Ma

bolje da pošalju u Ukrajinu…

Dr

Ne salju im pod pritiakom vec vrlo rado, kao i mi sto im saljemo

Mecka, eto bolje imati Nevu i Kub jos u upotrebi kao glavno PA oruzje nego S-300 koji pristojno obara bilo koji avion 4. generacije

Mi

Ne salju im uopste.

Va

Mečka Pa da,zato Grci neće da šalju S-300 jer se pokazao loš i ne žele da ga bezveze bacaju tamo !

Me

Vlad,
Glavno PA sredstvo je sada FK3 valjda, Sad za S300 je malo kasno. Videćemo da li se uzima i taj Kineski Buk. Pancire više ne možeš da dobiješ iz Rusije ni Mi35. Misliš da bi rakete i delove za S300 mogao?
Ako Ukrajinske avione onakve kakvi jesu računaš u 4. generaciju….

Vl

S-300 jeste polako prevazidjen, ali itekako potentan sistem za avione koje ima nase okruzenje, sto se odlicno vidi u ukrajinskom ratu. Slojevite PVO nikad dosta, to je jasno.
A pritisci na Grcku traju vec 2 godine, samo nemaju jos uvek nameru da popuste

Mo

Za koji će nam andrak S-300 kada su nabavljeni sistemi FK3?

Va

Vladimir Vladimir Grčki S-300 nije čak ni neka novija varijanta ! Ali neće da ga daju 🤷

Me

To što su i jedni i drugi u NATO nije garancija da ae ne pošibaju međusobno, zar ne?

Odgovori
Ik

Sve što zarade od turizma, ode na avione…

Odgovori
Ne

Evo prilike da opet nabavljamo od Grka,pocetkom 60tih F84G Thunderjet a sada mozda Miraz 2000-5
Naravno ne kao osnovni i glavni vec kao dopuna nekom novom avionu
Kad je mogla ona SFRJ,zasto ne bi i Srbija
Jos samo da stvorimo instant pilote za sve to,i to veci broj

Odgovori
Pa

Miraž su ponudili Indiji koja takođe koristi isti avion . Nisam siguran da li su Indijci prihvatili ponudu,ali …

Bo

Mislim da bi ovde bilo pravilo “nismo dovoljno bogati da kupujemo jeftine stvari”
Avion se ne proizvodi vise, ima relativno malo trziste polovnjaka, dobavljac sumnjivog morala, a ti moras i svi zemaljsku opremu da menjas. Neka hvala.

Re

Šta bi nam falilo uz odobrenje Francuza da uzmemo Miraže.Jel im se znaju resursi???

Odgovori
Bo

Da ti ih poklone, ispali bi skuplje nego da DOKUPIS jos migova 29

No

2007godište…nisu oni baš jeftini

Ba

Mirage u inacici koju posjeduju Grci je fantastican zrakoplov i vrlo opremljen. Dassault i dalje aktivno prati proizvodnju i svu potrebnu logistiku za iste. Osobno sam bio za Mirage u HRZ. Doista lijep zrakoplov i vrlo sposoban te suvremen. Ako je kojim slucajem istina da nece biti nista od Rafala za Srbiju nebih puno razmisljao o Mirage 2000 u zadnjoj inacici. Imaju ih pored Grcke i Katar, UAE u fantasticnim inacicama. Poprilicno nose naoruzanja a i sa MICA NG ce se znatno povecati domet a na trzistu je vec 2026.

Va

Vidim dosta ljudi priča o Miražu. To su avioni kojima su ili istekli ili su pred isticanje resursa. Drugo Mig koje mi imamo su jeftiniji i bolji od Miraža.

Odgovori
Pe

@Vaske A po cemu je MiG-29 „bolji“ od Mirage 2000? Da li znate u kojim operacijama je ucestvovao Mirage i sa kakvim rezultatima?
To je avion koji se odlicno pokazao u svim situacijama. Za razliku od MiG-29, koji je jedinu pozitivnu ulogu imao kao nosac protivoradarskih americkih raketa HARM u Ukrajini, ostalo vrlo lose.

Pa

@Petrovic Dusan
Po čemu je MiG-29 bolji od Mirage 2000?
-Mozda po dometu raketa?
130km kod MiG-29 vs only 60km kod Mirage 2000.

Mi

U vazduh Vazduh okrsaju tri srpska MiG-29SM+ sa R-77, R-73, i R-27ER protiv Miraza2000EG sa mozda boljim radarom i MICA raketama koje imaju kraci dometsrpski Migovi uz dobru taktiku mogu da se nose. Naravno taj scenario je ne realan, ali pominjem ga jer se diskutuje o nabavci tih Miraza 2000 kao zamena (unapredjenje) za nase Migove. Ne znam…2024 je. To nije neki iskorak, a zmajevi su preko 20 godina stari. Zaboravimo to. F-16 na MLU nivo je daleko bolji avion, ali opet nikako.

Jedan F-16 nam je sasvim dovoljan u muzeju ! Ne ponovio se.

Pe

@Miloš77 Avioni Dassault su imali sjajne performanse u svakom sukobu, u kojem su ikad ucestvovali.Posebno u rukama Izraelaca,koji je cak sam proizvodio kopiju aviona Dassault Mirage 5 pod nazivom Kfir koji je tamanio MiG avione kojima su upravljali najbolji sovjetski piloti pod „arapskom zastavom“-sto se zna, jer su mnogi poginuli.
Israel je pravio i svoju avioniku za taj Dassault i motor GE, a Dassault je za Izrael napravio balisticke rakete Jericho
Srpsko ruski MiG-29 ima sanse protiv aparata Dassault samo na papiru.

Si

@Petrovic Dusan
Istina je to sto govorite za Mirage u Izraelu mada mislim da su ti sukobi Migova i Miragea bili 70ih godina. Tada su na megdan isli Mig 21 i Mirage III a nesto kasnije Kfir C7, izraelska verzija Miragea. Doduse ti i Kfirovi i Miragei su vrlo brzo zamjenjeni sa i danas neprikosnovenim F-15. Mig 29 je ipak nesto drugacija prica u odnosu na tadasnji Mig 21 i jedina stvarna dobit sa kupovinom Miragea bi bila veca sposobnost srpskog RV za udare na zemlji. U tom slucaju bi Orao postao potpuno nepotreban ali ja ne bi odustao od Fulcruma. Nisam toliko siguran da bi ga Mirage znacajno nadmasio u zrak-zrak sposobnostima da bi opravdao kupovinu.
I tu jos imamo logisticki problem jer je srpsko RV optimizirano za sovjetsku tehniku i doktrinu. Mora se izgraditi paralelni logisticki sustav na NATO standardu da bi se taj avion koristio. Kod Hrvatske je donekle drugacija prica, sovjetski sustav se gasi i komplet zamjenjuje NATO sustavom. KoV je vec napustio 7.62mm kalibar i zamjenio NATO 5.56mm i napravio VHS jurisnu pusku u svojim pogonima, sad je to HRZ odradio sa Rafalima i jos je samo ostalo oklop prebaciti sa T72 na Leoparde, Leclerc ili Abramse. Kod Srbije je ipak znatno drugacija situacija. Sve je jos bazirano na sovjetskom modelu i tu je tesko uklopiti Miragea u logistiku. Da razgovaramo o F-16 ili Rafaleu onda cak i da. Ali za Mirage ne znam jeli isplativo.

Pe

@Sivi Zahvaljujem na detaljnom odgovoru, nisam ove detalje koje ste naveli znao ni uzeo u obzir

Cr

@Petrovic Dusan
Malo krivo.Izraelska verzija Miragea V zvala, koju je proizvodio IAI, zvala se Nesher, a tek poslije krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih je razvijem i u upotrebu uveden Kfir.Taj Nesher je bio pogonjen francuskim SNECMA Atar 9C motorom.

Inače, izraelci su Nesher u broju od par desetaka komada prodali Argentincima, u čijoj se službi zvao Dagger, i povućen je iz upotrebe tek prije nekih desetak godina.U sastavu argentinskog zrakoplovstva sudjelovao je u Falklandskom ratu kao jurišnik, i postigao je neke značajne pogotke u britanske ratne brodove.

Pe

Sav ovaj krš pokupovati u zamenu da Grčka ne prizna Kosovo.

Odgovori
Ma

Mogli bi f16 c/d blok90 koji su Grci dobili 2008 uzeti 10tak kom,mada i ovi Nasi Migovi mogu još 10tak god,da lete a i imaju ok radar i rakete koje su bolje od komsijinih Francuza koji i nemaju rakete ali imaju rezervnu gumu i malo im curka ulje…

Odgovori
Ps

I malo im fali senzora, i malo im fali obuke itd….

Th

@Markoo
F-16 C/D Block 90? To su vjerovatno Block 30.
Mislis ti stvarno da bi vam Grci prodali svoje F-16? Mozda Mirage 2000 sa odobrenjem Franzuske.

Ne

U razmisljanju oko polovnih Miraza kasnimo 10-15 godina. Osim ako nisu na poklon, a i tada . . .

Migovi ce sluziti jos 5-6 godina. Vise nam i ne treba. Sada smo (a i ceo svet) u ekspres loncu koji samo sto nije eksplodirao. Bolje da mi ne diramo taj poklopac i da samo cekamo. Cutanje nam ovaj put, na duze staze, izgleda ide na ruku.

Odgovori
Sa

2007 godište su miraži…nisu oni baš tako jeftini

Odgovori
Pe

Grcka je zemlja sa dosta dugova ka EU i svakako ce i ovaj posao pokusati da uklope u tu jednacinu, odnosno da starim avionima otplate neki deo novih i td.
Srbija ne bi ni imala dostup tim letelicama, naravno, i najverovatnije ce otici za Ukrajinu.

Odgovori
Mi

Otici ce za Ukrajnu ako se pokaze da situacija dozvoljava stepen rizika po pilota, i ako pilota bude bilo dovoljno uopste! To ce se pokazti u narednih 12 meseci (verovatno). Navodno Ukrajna dobija 50-60 F-16. To je povrh 40 Su-25 i MiG-29 koje su dobili do sada i kojih je dosta unisteno do sada kao i onih originalnih preko 100 ukrajinskih borbenih avion.
E sad, ako im i grcki avioni budu jako potrebni za dopunu onda znaci da imaju male sanse za prezivljavanje. A o pilotima da ne pominjem.

Bez dobrovoljaca iz NATO kluba nece ici kako treba. Reanosti rata protiv mocnog neprijatelja….Bolje da prekinu americko britansku polku.

Vl

Miloš77,
Avioni za Ukrajinu za Nato nisu problem, ali piloti jesu. Nema mnogo Nato pilota u penziji koji su toliko samoubilački nastrojeni. Zašto mi na pamet pada onaj film Air America?
Što se tiče Miraža, njih treba da lete piloti koji su obučeni za taj tip letilice. Njih će još teže iskopati nego pilote za F16.

Pe

@Milos77 @Vlad Posao pilota vojnog aviona u ratu je opasan, eto koliko su Rusi izgubili aviona, Su-30, Su-34,Su-35, Su-25, Tu-22M3, A-50, Il-22 i cesto sa ljudskim zrtvama, pa i dalje lete, ne jer su samoubice.
Zemlja od 40 miliona stanovnika „ne moze da nadje pilote“ nema bas logike. Ali obuka trazi vreme. Da li se mozda vec Ukrajinci obucavaju za druge modele aviona NATO?Ne znamo.

А

@Petrovic Dusan

Практично се неће десити, јер нема довољно Миража да би се оправдала инвестиција у обуку техничара и пилота за тотално нову платформу, нити има уопште техничара и пилота да би Украјина могла да тако разврстава флоту са различитим платформама. Зато ће Украјина остати искључиво на Ф-16, као авиону за који постоји прилика набавке највећег броја половњака те унификације флоте.

Итекако има логике. Теби у свакој генерацији природну предиспозицију за надзвучну авијацију има максимално типа 1% те генерације (а % је у пракси вероватно далеко мањи). А од тих максималних 1%, огромна већина из те конкуренције даље отпада из разних других разлога. Ствар је још гора, јер већина источних ваздухопловстава нема развијене системе регрутације да од тих максималних 1% навата што више људи за овај позив које може, већ се све своди на формирање љубави према авијацији која ће се развити код максимално 10ак дечака/девојчица из тих максималних 1% у нашем примеру.

Pe

@Алекса Matematika je sigurni pokazatelj:
Po podatcima iz 2021 u Ukrajini se ukupno rodilo 336096 dece.
Gender ratio za 2021-na 100 beba radja 53 devojcice i 47 decaka. , Jedan procenat iskljucivo muske populacije o kome pricate je 0,47.
Uzmemo ukupan broj beba (336096) i izvucemo taj jedan procenat muske dece – rezultat: 2021 se rodilo 1570 mogucih pilota.
Ili da se za 10 godina rodi 16000 mogucih pilota, za 20 godina 32000.
Jasno da nece svi od tog jednog procenata decaka postati piloti, ipak, definitivno ce ih biti vise nego sto je realno nabaviti aviona .

Ae

@PetrovicDusan
Ukrajina je mozda pre rata, do 2014, mogla da racuna na 40 miliona, a danas, bez otcepljenih regiona, i bez izbeglica iz okvira sadasnje Ukrajine koji se nalaze u EU i okolnim zemljama, moze da racuna najvise na 25-28 miliona ljudi, toliko ih ima danas. + trenutno vojno sposobno stanovnistvo masovno bezi i svakodnevno napusta granice zemlje, plaseci se najavljene masovne mobilizacije, + poginuli i ranjeni koji su najsposobniji deo stanovnistva, tako da se i taj broj rapidno smanjuje.

Mi

@PD
Mislim da dobrovoljaca u penziji sa Zapada ima koliko hoces. Dosadno im je, ne vole bas da putuju, i mnoge vise ih interesuje da ponovo osete taj tril i dobiju jedinstvenu poslednju priliku da upucaju MiG-a ili Suhoja o kojoj mastaju celog zivota. Jos povrh toga u brane interese USA, i padne dobra kinta… idealno.

A poznato je da su njihovi vojni piloti penzioneri u 50tim, pa i 60 tim godinama u dosta dobroj fizickoj formi. Za ukrajince da imaju dovoljno pilota za svih 50tak F-16 za narednih 12-24 meseca rata nema sanse. Jos kad pocnu da padaju…

Pe

Zanimljivo je primeniti jednacinu @Алекса na Srbiju: ide 51,4 zena na 48.2 muskaraca.
Taj 1% muskaraca je 0,482
Ukupno u 2021 rodjeno 64225
Od toga je jedan procenat samo muskaraca 309.
Dakle, ako je @Алекса tacno rekao, svake godine se rodi 309 decaka koji tehnicki mogu postati piloti.

@milos77 Sacakajmo da vidimo sta ce biti sa F-16 u Ukrajini.Nije iskljuceno da PVO Rusije moze da ih obori, ako do tad Rusima ostane jos PVO pogledajte slike sta im radi ATACMS u Krimu, S-400 samo tako gori.

А

@Petrovic Dusan

1% је максималан, % је у пракси вероватније и мањи. На то додаш да је пре свега ваздухопловство изубило сву своју ранију примамљивост, да систем за регрутацију практично није одмакао даље од пионирских дана авијације (никаква кампања регрутације код Укра колико знам), да и поред своје природне предиспозиције, деца из разноразних даљих разлога не испуњавају услове за пилота (иако би било логично да се бројни ови разлози у условима рата укину, ал не знамо како иде на том пољу код њих). Када све ово узмеш у обзир, од четвороцифреног броја веома брзо ћеш пасти на двоцифрен за ту генерацију, да је она хипотетички дошла данас на ред за регрутацију.

А када на то додаш да теби треба 1,6 пилота по авиону, за само оне Ф-16 ти треба бар 100 пилота ако желе 24/7 оперативност читаве флоте, што за Украјину реално јесте изазов да нађе. Сви активни припадници надзвучне авијације РВ Украјине не могу да пређу одмах на Ф-16, што значи да пилоти морају да се траже из других извора, како оних који су пре рата били на њиховој академији, те цивилних пилота (ако има природну предиспозији), па чак потенцијално из других родова и видова, а на крају и из самог грађанства (при чему ће обука за ове последње две опције бити вишегодишња).

Кад овако погледаш из ове перспективе, идеја подзвучног или кроззвучног јуришног авиона као што је наш Орао има чак јако доста смисла и данас, јер би за такве авионе природну предиспозицију могло да има већи % популације. Јесте да су такви авиони лошије платформе за употребу најједноставнијих вођених средстава у виду вођених планирајућих бомби, због слабије брзине пењања, али би биле више него довољне платформе за употребу (већих) вођених ракета.

Go

Grčka ima isti BDP per capita kao i Hrvatska, niži kreditni rejting za tri nivoa, zaduženija u odnosu na BDP duplo i ima šest puta više aviona po stanovniku od Hrvatske. Eto koliko će Hrvatska propasti s tih 12 aviona. Mogli smo komotno kupit još jednu eskadrilu novih da ne osjetimo.

Mi

Eto prilike za Srbiju, ako su pametni…

Odgovori
Vl

Prilika za Srbiju su 3 eskadrile J10 u D varijanti. I na to sve još eskadrila L15 za obuku i eventualnu borbenu upotrebu.
A što se tiče tih Miraža iz 2007 godine, njih bi i pre kupio nego nove Rafale…

Iv

@Vlad
Iskreno se nadam da će ta opcija pobediti. Ne razumem što se još bakću sa francuzima

Mi

@Vlad Problem je što Srbija nema dovoljno pilota ni za jednu eskadrilu, tako da će im tri eskadrile bezveze stajati.

ma

Grci su bili i ostali sila u RV i PVO, i nadamo se da će tako biti i u narednim decenijama, uprkos dugovima koje imaju. Njihova logika da pariraju u lovačkim avionima Turcima u odnosu 1:1 je opravdano, samo se bojim da će im biti sve teže to da isprate, uostalom svakome bi bilo teško da parira Turcima. Eh kad bi nam ponudili na prodaju te Miraže, i kada bi bilo ikakve šanse da kupimo svih 24 Miraža u verziji 2000-5EG i BG, pa Bog da nas vidi. Zaista mnobo bolje, jeftinije, jednostavnije i opravdanije rešenje nego nabavka novih Rafala, i svakako kvantitativno bolje rešenje. Realno 12 najmodernijih aviona ne može puno da pomogne ni u jednom velikom ratu, samo za Air Policing, jer bi takva eksadrila trajala ne duže od par dana aktivnog letenja u borbenim misijama, a posle toga…. 24 Miraža uz 14 Mig 29 Sm, to bi već bilo repsektivno RV, barem u Balkanskim okvirima.

Odgovori
Be

I Mirage 2000 zahtijeva potpuno drukciju infrastrukturu nego sto je Srbija sada ima.

A ta infrastruktura nije nimalo jeftina.

No da, u svakom slucaju, jeftinije nego Rafale.

Si

Pa evo ti samo jedan demantij. Kroz 5 godina ratovanja na ovim prostorima i vrlo intenzivnom upotrebom Migova 21 u istim tim sukobima od strane HRZ oboreno je svega 3. Ukupan broj nabavljenih ovih aparata tokom 25 godina je 50, od toga je 10 masina iskljucivo za rezervne dijelove, 10ak je bilo iskljucivo trenaznih modela dok je 25 modela Bis dovedeno na nivo potpune borbene funkcionalnosti.

Dakle od 25 borbeno koristenih masina u 5 godina rata izgubljene su u borbama 3 a napomena da govorimo o Migu 21, ne o Rafalu. Pa ako imamo tu statistiku za avion 2. generacije u sukobu visokog intenziteta po cemu molim te baziras zakljucak da ce 12 masina 4te generacije trajati nekoliko dana? Ponavljam da je Mig 21 izdrzao 5 godina (1825 dana) mislim da ce 12 Rafala u sukobu jednakog intenziteta izdrzati puno dulje i dati puno bolje rezultate nego sto to moze Mig 21. Uz svaki respekt Migu koji je dao cak i vise nego sto su njegovi konstruktori mogli i sanjati.

Ra

F16 C/D blok 30 verzije kupiti odmah i provesti modernizaciju na MLU 6.3.
Hrvatima su nudili F16 blok 30 za 8 miliona po komadu, ali su odbijeni zbog manjkave ponude i boljih ponuda drugih država.
Srbiji bi dobro došli jer mogu leteti još 20 godina i mlađi su od rumunjskih F16 koje kupuju gde stignu.

Odgovori
Be

to je sasvim OK opcija.

No, ipak, ulaganja u realizaciju tog projekta nece biti nimalo jeftina.

To znaci cijela infrastruktura i sustav.

А

@Rade

Само што постоји нешто што се зове амерички Конгрес, који одобрење за такав дил никада неће дати (осим ако администрација не погура то из неког разлога), због чега амерички авиони реално нису опција за нас. Ми смо Бел као опцију отписали за набавку хеликоптера, што само показује да за њихове ловце има јако мала шанса.

@Beduin

Нама не гине улагање у инфаструктуру шта год узели.

Mi

Ne hvala, imamo jedan u muzeju. Lako ih prastari Kub sistemi skidaju, a kamoli neki noviji. Prosli smo kroz MLU nasih NiG-29. Trebaju nam novi zmajevi. Ne polovni. Bili oni kineski ili svedski ili francuski. Kad se kupuje i placa puno da se menja sve iz korena onda najbolje novo. Govorimo o novom poglavlju RV Srbije, a ne nekoj privremenoj dopuni.
Hrvatska je obavila dobar posao za svoje RZ, i posle toga ce se nabaviti sledeci generacijski model. Isto tako i Srbija treba da kupi, a ne neke prethodnike 25 godina stare.

Vl

Rafal je star dosta vise od 25 god

Pe

@Miloš77 Dosta aviona zemalja NATO u ratu 1999 je koristilo bas F-16, nemam tacan broj, ili bih lako izbacio procenat uspesnosti PVO SRJ 1999.
Ali, ako znamo da je ukupan broj borbenih letova nad teritorijom SRJ 38500, i da je bilo dosta F-16 medju tim avionima, a srusen je svega jedan, matematika govori da je to izuzetno dobar avion.

Mi

Vlado,
Rafal je za generaciju mladji od Miraza 2000, i moze da se kupi kao nivoproizveden zmaj. Mirazi mogu samo da se kupe kao 20 i vise godina stari zmajevi. I jedno i drugo su ogromna prednost Rafala.

М

Nije nama pametno što uzimamo nove Rafale. Jednostavno taj avion će ostati neiskorišten a preskupa investicija s obzirom da će Kosovo u skoroj budućnosti dobiti članstvo u NATO-u, time naši Rafali gube svaki smisao.
Mislim da bi nabavka upravo Miraža ili F16 bila prava stvar. Ti nam avioni trebaju za vazdušnu policiju i u prvim danima rata za povremena PVO dejstva i dejstva po zemaljskim ciljevima. I to bi bilo ta upotreba u ratu.
Nama trebaju takvi jeftini a upotrebljivi avioni zapadne proizvidnje da bi mogli da ih održavamo. Ono što nam treba su PVO sistemi i pasivni osmatrački radari i novac teeba uložiti u njih a ne Rafale. Rafali će oligledno služiti da se mase talasaju i kliču, a našoj vojsci nepotrebni a našoj državi preskupi.

Odgovori
VR

Kada bi nam Ameri dozollili,ovi F 16 iz Grčke bi bili premija za Srbiju.
Na žalost, neće.

Odgovori
Vl

Grcka je neka druga dimenzija za sve u okruzenju. Jedino ce Rumunija da je prati kada nabavi F-35.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor