Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024
Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku
U Puli bi najverovatnije bili stacionirani avioni PC-21 francuskih vazduhoplovnih i kosmičkih snaga / Foto: Pilatus

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

Kako je prošle nedelje saopštilo Ministarstvo odbrane Hrvatske (MORH), potpredsednik hrvatske vlade i ministar odbrane Ivan Anušić sastao se 17. septembra sa gradonačelnikom grada Pula Filipom Zoričićem. Povod za sastanak koji je održan u ministarstvu, bilo je potencijalno osnivanje „centra za obuku pilota borbenih aviona“ na vojnom delu aerodroma Pula.

Priča o planu izazvala je u hrvatskoj javnosti i medijima negativne komentare i reakcije jer je izražena bojazan da će bi se u Puli formirala „vojna baza“ u kojoj će biti stacionirani i borbeni avioni Rafal, što bi negativno uticalo na grad i okolinu, pre svega što se tiče buke.

– Gradonačelnika Pule upoznao sam s projektom obuke pilota o kojem se pregovara s francuskom stranom i objasnio o kakvoj je obuci riječ. U Puli neće biti razmješteni Rafali jer se obuka pilota radi na školskim avionima, u ovom slučaju to bi bio Pilatus PC-21. Da budem slikovit, Pilatus PC-21 tiši je od civilnog, putničkog aviona, njegova buka je zanemariva.

U Puli se, bude li potpisan ugovor i dogovoren taj projekt, neće događati ništa invazivno, neće se osnivati nikakva francuska vojna baza, niti građani Pule, kao stanovnici turističkog grada, imaju razloga za ikakav strah od buke ili sličnog. – izjavio je ministar Anušić.

Da li će Hrvatska, i pored centra za obuku sa francuskim avionima, u narednom periodu ipak nabaviti zamenu za PC-9? / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

MORH navodi da je reč o projektu centra za obuku u okviru kojeg bi vojni piloti prolazili obuku na školskim, civilnim avionima Pilatus PC-21. U centru bi se osim hrvatskih pilota, obučavali i piloti iz savezničkih zemalja. Takođe se napominje da obuka na Pilatusu PC-21 omogućava prelaz na više tipova borbenih aviona – Rafal, F-16, Eurofajter, što bi omogućilo da se u tom centru obučavaju budući piloti tih borbenih aviona.

Iz MORH-a dalje pojašnjavaju da je plan da se centar za obuku pilota borbenih aviona realizuje sa francuskom kompanijom DCI koja je u mešovitom državnom (francuskom) i privatnom vlasništvu, a koja pruža usluge obuke pilota helikoptera i borbenih aviona u saradnji s francuskim oružanim snagama.

Takođe se navodi da je interes Hrvatske za osnivanje takvog centra omogućavanje kontinuiteta obuke hrvatskih pilota borebnih aviona Rafal. Istovremeno se napominje da će povratkom poslednjih pilota sa obuke u Francuskoj, francuska strana ispuniti svoju obavezu iz ugovora o nabavci Rafala. Na kraju se dodaje da se o ugovoru još uvek pregovora, i da još nije definisan datum osnivanja centra u Puli.

Srbija kupuje Rafale, a ima zastarele avione za obuku

Dok čekamo da se u narednom periodu potpiše ugovor o nabavci naoružanja za borbene avione Rafal koje nabavlja Srbija, kao i da se zvanično (nadamo se) objave detalji ugovora za same avione, možemo polako početi i sa pitanjima kako će Srbija rešiti pitanje obuke svojih pilota na ovom tipu letelice?

Deo tog pitanja bi mogli saznati upravo u objavljivanju detalja ugovora sa Dasoom. Za očekivati je da prvi budući srpski piloti Rafala budu obučavani u Francuskoj, i to po sličnom ili istom modelu kao i hrvatski.

Međutim, ako se u međuvremenu u Hrvatskoj formira pomenuti centar za obuku pilota, može se dogoditi da Francuska jednostavno usmeri Srbiju ka tom rešenju. Piloti instruktori i avioni bi bili francuski, vazduhoplovna baza hrvatska.

Portal OBRIS i autor Antonio Prlenda već spominju ovu mogućnost, navodeći pre svega pozitivne strane jedne takve saradnje, uz napomenu da bi ona mogla doprineti smanjenju tenzija u regionu, što bi mogla biti i jedna od namera francuske strane.

Hrvatska dakle aktivno radi na tome da u budućnosti obezbedi dalju konstantnu obuku svojih pilota. Ukoliko se ne bude oslanjala samo na centar za obuku u Puli, na red će u jednom trenutku verovatno doći i zamena postojeće tehnike na kojoj se obavlja obuka hrvatskih vojnih pilota.

Hrvatska za te potrebe trenutno koristi češke klipne školske avione Zlin 242L koji su nabavljeni 2007. godine i kojima verovatno u ovom momentu nije potrebna zamena ili ona nije hitna.

Zlin 242L / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Sa druge strane, tu su švajcarski turboelisni školski avioni PC-9M koji su kupljeni 1997. Za tri godine će dakle biti stari 30 godina, i o njihovoj zameni treba razmišljati (što bi upravo mogao biti avion PC-21).

Nije međutim nemoguće da se avioni PC-9M uopšte ne zamene, već da se u narednim decenijama puna pažnja posveti rešenju kroz potencijalni pulski centru za obuku.

Utve-75 odavno su “zrele“ za zamenu / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Stanje flote aviona za obuku u RV i PVO Vojske Srbije je dosta lošije.

Kandidati za buduće pilote prvo lete na prastarim Utvama-75 od kojih je najmlađa proizvedena 1985. godine. Potom se prelazi na donekle savremenu, digitalnu Lastu V-54, ali se onda ponovo leti na analognim i zastarelim mlaznjacima G-4 Super Galeb kojih isto tako ima malo. Među njima se nalazi poslednji proizvedeni primerak koji je star 33 godine.

Po ovome se vidi da je možda pogrešno što je Srbija prvo počela da rešava problem zamene borbene komponente ratnog vazduhoplovstva, a sa druge strane poseduje tehnički i tehnološki zastarele avione za obuku koji su stari tri ili četiri decenije. Troškovi nabavke takvih novih letelica su daleko manji od novca koji će se potrošiti na Rafale.

Nabavka nekoliko novih savremenih školskih aviona za zamenu Utve-75 može koštati svega par ili nekoliko miliona evra/dolara. Takođe, na tržištu postoje i cenovno pristupačne zamene za G-4, bilo da su to odgovarajući turboelisni avioni ili mlaznjaci. Potrebe isto tako nisu velike, možda nekoliko aviona, eventualno nabavka eskadrila sa do 12 letelica. Paket sa obukom, delovima i logistikom može koštati od oko 100 pa do oko 250 miliona dolara/evra.

Srbiji bi prvi Rafal trebao da stigne 2028. godine (ne znamo u kom mesecu), znači za oko četiri godine. Dovoljno vremena da se dogodi mnogo toga. Do tada ćemo saznati kako i gde će se obučavati srpski piloti, ne samo na Rafalima, već i šta će se dogoditi sa obukom vojnih pilota u Srbiji.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mu

„Piloti instruktori i avioni bi bili francuski, vazduhoplovna baza hrvatska.“
Moš mislit. Piloti instruktori i avioni hrvatski, baza također hrvatska.

Odgovori
Ne

DCI je francuska privatno-državna firma. Zapošljavaju pilote instruktore iz trećih zemalja, tako da ne moraju biti Francuzi ni Hrvati. Npr. bivši vojni piloti iz UK i SAR obučavaju pilote kadete Katarskog ratnog zrakoplovstva i lete uz bivše pripadnike Krila Oluje na PC-21.

Sa

@Vogun
sve isto ima i Hrvatska
istovremeno, isti jezik i mentalitet, blizu mora
srpski piloti bi se osjećali kao kod kuće
a o doprinosu u smirivanju tenzija i zbližavanju …

Ne

Izjava „može se dogoditi da Francuska jednostavno usmeri Srbiju ka tom rešenju“ se kosi sa izjavom ministra o obuci pilota iz „savezničkih zemalja“.

Odgovori
da

Tačna izjava glasi: „obuka pilota iz savezničkih i partnerskih zemalja“.

Kr

Srbija se ovom kupovinom usmjerila prema članstvu u NATO paktu. Dakle imat će mogućnost obuke u NATO zemljama.

Vo

(Google prevoditelj)

Bi li Srbija bila zainteresirana da zajedno s Mađarskom pokrene program obuke pilota borbenih aviona?
Mađarska je obnovila flotu strojeva za vježbanje. Tu je Zlin. Kupili smo Albatross L-39 NG prepravljen za stare avione. Dvije zemlje su suglasne da smo prije 20 godina s MIG-29 prešli na lovce zapadnog tipa. Jedini na ovom području imamo iskustva s prelaskom s MIG-a na NATO tip.
Imali bismo opremu da, ako dođe do kvara na srpskim avionima, možemo osigurati i daljnju obuku srpskih pilota. I mađarski piloti imaju određeno iskustvo u inozemstvu, redovno odlaze čuvati zračni prostor 3 baltičke zemlje, a stalno osiguravamo i zračni prostor Slovenije. Mogli bismo jeftinije obučavati vlastite pilote ako bismo stvorili rješenje s ekonomijom razmjera koje uključuje nekoliko nacija. A Beograd se ne bi trebao brinuti da mu se ne prodaju američke panike.
Zajedno sa Šveđanima radimo i tipsku obuku za Gripene. Imamo verziju s dva sjedala. Srbija je kupila i Rafale dvosjed, mogu to riješiti s Francuzima ili Grcima. Ali opći trening mogao bi se riješiti lokalno.

Ne

@Vogon

That’s interesting idea, and very feasible. Not many problems involved. Our respected countries are geographically much closer than Serbia and Croatia are. Our navies and police’ already have excellent cooperation. But, politicians have the last word in that.

Ma

i evo paradoksa….
cenjeni pisac teksta kaze
obuka u srbiji je utvi 75 pa onda na digitalnoj lasti pa onda na mehanickim g4….
zato se i ide na akademiju….
Prvo mora pilot da nauci da koristi i gleda istrumente da bi znao…
digitalni kokpit pruža bolju vidljivost i smanjenje kolicine indikatora obavestenja.
dodatni uredjaj je navigacija i tft ekran radi lakse orjentacije ivto je sve sto se razlike tice izmedju digitalnog i mehanickog kokpita tice
Naravno da starost aviona za obuku nije merodavno.
Na kraju americka vojska koristi skolske avione stare i po 50 godina….
Mi imamo provereno i veoma dobro skolstvo vazduhoplovno i ne sumnjam u uspesno skolovanje novih pilota kod nas…

Odgovori
Sa

E savaka cast na komentaru, samo nesto kude, dajte neki podvig da krene na bolje.

Sr

@Master
Starost aviona za obuku je veoma važna. Ako obuka ima iole ozbiljan intenzitet na starim aviona prouzrokovaće veliki down-time. Remontni kapaciteti i veličina flote Srbije ne bi bili dovoljni da tako stare avione drže u dovoljnoj raspoloživosti. U prevodu, mora novo ili u najmanju ruku modernizacija.

Dj

„Digitalno“ izvesno ne znaci samo „tft ekran“ i navigaciju nego i FBW, HOTAS itd.

Al

cemu avioni !? da li stvarno mislis da ce nas pilot sa 50 sati naleta,moci da parira bilo kom pilotu cak i slabijeg aviona sa bog zna koliko naleta i borbenih misija. Imamo tih par migova,i par aerodroma u slucaju konflikta ide sve u sjavola za par sekundi. Bolja varijanta je kvalitetan PVO,mozes sakriti sta hoces u nasim brdima i skidati ih relativno „lako“,jer u ratu nista nije lako. Za te pare smo mogli pokriti celo nebo,a ovako bacili pare da se dodvorimo tamo nekom,ko nam pri tom i veliki ne prijatelj. Ti pises o nasoj skoli letenja !? Koje bre letenje,koji avioni,poletis i dok piletis itasao si van granice…Razmisli logicno,nije borba igrica pa restart pa opet

Л

Aleksandar

Po ko zna koji put, PVO nije zamena za avijaciju, niti je približno efikasna kada može da sarađuje sa avijacijom. Nama trebaju i avijacija i PVO.

Drugo, ne postoji mogućnost da PVO sama pokrije čitavu teritoriju, jer bi za tako nešto Srbija morala da formira tri divizije PVO bar, sa nebrojenim brigadama i pukovima.

Treće, leti se sasvim normalno u ovom vazdušnom prostoru koji imamo.

Kr

U hrvatskim medijima se često provlači „aerofobija“, naročito kada je vojno zrakoplovstvo u pitanju. Ne znam kako bih drugačije to nazvao.
Npr. probijanje zvučnog zida se najavljuje u dnevniku i dnevnim novinama, kao da je to buka koja traje satima.
Onda se eksponiraju neki ljudi sa tvrdnjama: „pucaju nam prozori, sve se trese, evo palo mi ogledalo sa zida“ i slično.
A većina ljudi zrakoplov u niskom letu gledaju sa oduševljenjem.
Povukao bih i paralelu sa SAD-om i onim prizorima koje smo svi vidjeli kada F18 iznad plaže u niskom letu stvara udarne valove. I svi se tome vesele.
Obično je to u Zagrebu, a evo sad i Puli. Zabava za dnevno politikanstvo.

Odgovori
Pe

Karakteristicno za T6 ,uvek su protiv svoje drzave.
Sramno!

Odgovori
Ra

Misliš protiv vlasti? To je ipak nešto drugo. Izuzetno dobar i objektivan portal sa dosta informacija. E sad štp se te informacije i činjenice nekom ne sviđaju, to je druga stvar. Neki sebi daju za pravo da koriste i potežu veoma teške reči, bez ikakvog razloga i argumenta ali šta da se radi. To smo mi…

ma

Ne vidim šta je tačno loše rečeno? Fale nam LIFT avioni, tu nema priče. G4 je star avion, jeste da su imali dosta down-time’a u kasnim 90’tim i ranim 2000’tim ali i dalje su to stari avioni.

Priča o njihovoj modernizaciji se vuče već neko vreme po medijima i na tome se aktivno ne radi ništa.

Bila je priča pre sankcija za L-39, sada je to malo teže ali postoje dosta drugih ekvilavenata.

Lasta koja postoji već više od deset godina kao gotov proizvod nije zamenila stare UTVE tako da i to jeste malo tužno.

Na sve to treba i dodati lake transportere koji i dalje lete sa AN-2.

Sl

Nasmeja me, a kako to molicu? Ako neko ukaze na neki problem i da ga je potrebno resavati on je protiv drzave?

Ad

Misliš protiv onih koje se indetifikuju i izjednačavaju sa državmom? – To možda, kada postoji razlog za to, njima dobar ili dvoljan razlog.
Jel smo patriote samo kada hvalimo ono što je naše – čak i kao ne valja?
Ne znam šta je u tekstu rečeno što bi navelo na zaaključak „da su uvek protiv svoje države?
Da li to znači da „oni koji su uvek za svoju državu“ treba da govore i misle onako kao se tebi dopada?
Ne razumem šta ima loše u tome što neko priželjkuje novu flotu trenažnih aviona jer najmlađi u staroj ima 35 godina? Ili taj podatak o starosti aviona treba da se krije jer „volimo svoju državu“.

Dj

>> uvek protiv svoje države

Tipican komentar desnicara-patriJote, podanika diktature. Kad planirate izaci na ulice, legitimisati gradjane, proveravati da li su protiv države itd.?

Ni

Svaka kritika, ako je osnovana, uvek je dobrodosla. Ona gura drustvo, samim tim i vojsku, napred. Posto se autor teksta osvrce na starost nasih trenaznih aviona to znaci da T6 nije protiv Srbije vec skrece paznju da je vreme da se osavremene trenazne letelice.

Ni

@Djuka

I vi i komentator kom odgovarate idete iz krajnosti u krajnost. Tako da izmedju vas nema apsolutno nikakve razlike.

KK

Ocito nam treba neko izvana da radi organizaciju medju plemenima. Koliko je prilika propusteno da smo malo pitomiji i da se izbegla epizoda iz 91′, da smo se uvezali s namenskom industrijom radi izvoza na treca trzista (Afrika, Azija). Svima dobro i ekonomski i drugacije. Ali onda ne bi vise prolazilo jeftino politikanstvo i dizanja temperature kako se kome da.

Ali da, ako je sekira zakopana, saradnja je moguca.

Odgovori
Yr

Malo je naivno posmatrati „epizodu 90-ih kao izolovanu istorijsku priču. Problemi Jugoslavije su suštinski i vuku korene još od 1918. godine, načina na koji je formirana, činjenice da je formirana kasno kad su nacionalni identiteti već bili oformljeni, činjenice da nije imala jednu dovoljno jaku (kulturno, finansijski i vojno) kohezivnu stranu (Srbija ili bilo koja druga republika naprosto nisu bile dovoljno jake) koja bi nametnula jedinstven nacionalni narativ, pa sve do političkih bravura komunističke partije gde je država pravljena da čuva partiju a ne obrnuto i gde se kroz tinjajuće međunacionalne sukobe čuvala vlast. Sve je to samo isplivalo 90-ih kad je komunizam imao ogromnu ideološku krizu. Nažalost plaćeno je krvlju, sad ostaje da se smirimi i pustimo vreme da zaleči rane. Ovakve inicijative sa zajedničkom obukom bi svakako mogle pomoći da se proces ubrza.

KK

@Yrraf

Vrlo dobro receno. Mislim da jako dobro funkcionisemo zajedno kada je u pitanju zajednicki cilj. Kada bi se izvukli iz te neke neprekidne mantre mrznje i merenja ciji je duzi, tu bi se mogla dogoditi jedna pozitivna kohezija zasnovana na ekonomiji i koristi. Mislim da je ulazak u neke integracije van pitanja. Takodjer, bez obzira na medije i kako spinuju odnose, uveren sam da sluzbe ex-YU drzava zapravo jako dobro saradjuju.

Mi

Sad narucimo Sove od Utve i zamenimo Utve 75, a za mlazni skolski realno tu su nam Italijani sa M-346.
Samo sto su male pare u pitanju, mala provizija, a i ta skolska avijacija nije toliko atraktivna da se na dnevniku kaze „sad mi imamo bolju skolsku avjaciju od Hrvata“

Odgovori
Iv

Francuzi, ali i hrvatski piloti Rafaela, obuku rade na PC21 i onda direktno prelaze na Rafale. Dakle ni nema potrebe za kupovinom M346 ili nekog drugog sličnog zrakoplova.

St

@Ivan O.
Mi smo nekad imali akro grupu pa u cilju opste revitalizacije vazduhoplovstva i podizanja ugleda vojske , taj avion moze recimo da se koristi za nove Letece zvezde.
Osim toga, sekundarna uloga mu je laki jurisnik, i po vecini karakteiristika i napruzanju moze da zameni naseg starog dobrog Orla.
Sem naravno koriscenja za obuku.

Ne

@Milojko: „sad mi imamo bolju skolsku avjaciju od Hrvata“

Treba napraviti bolju akro grupu od „Krila Oluje“ i Vučić će biti sretan.

Sr

@Ivan O.
Zavisi kako definišete „potrebu“ i kakvu strukturu i tok obuke očekujete. Vazduhoplovstva koja imaju moderne mlazne trenažere na njima rade BFM, ACM i simulaciju upotrebe naoružanja uključujući i BVR. Prelaskom u borbenu eskadrilu pilota očekuje tipska sertifikacija i to je to, on je za 6 meseci spreman.

U vašem slučaju se cela ta osnova gradi na borbenom avionu. Znači zavisi kakvu raspoloživost i nalet od borbene flote očekujete.

Pe

Mozda je vec unapred receno Srbiji da imaju obuku u Puli, i zbog toga nema potrebe kupovati avione za obuku, sto je usteda.
Iako bi instruktori bili Francuzi, piloti iz Srbije imali bi kontakt sa pilotima iz Hrvatske, sto jeste korak ka pomirenju u odnosu na sadasnju situaciju koja traje u“tihom ratu“ od 1995.

Odgovori
Yr

Srbiju očekuje i zamena jurišne komponente i skoro je sigurno da će se ići na varijantu naprednog trenažera koji ima i juršinu verziju, pa da se istim aparatom pokrije i obuka i jurišni zadaci. Naš je sistem jako dugo oslonjen na školske mlaznjake, nisam siguran koliko je realno da idemo na turboelisni trenažer pa direktno na borbeni avion. Ja očekujem da se ide na „italijanski Jak-130“ ili možda na „kineski Jak 130“. Ovaj drugi ima odličnu jurišnu varijantu sa forsažnim motorima. Moj favorit naravno korejski T/FA-50 ali nisam siguran koliko je to realno. Za osnovnu obuku je vrv. najbolje ići na Sovu ili prosto kupiti par Zlinova pa posle na Lastu-95 ili Turbo- Lastu u budućnosti i onda mlazni trenažer.

Vi

Doslovno je Macron i najavio kako Srbija u „klubu Rafala“ otvara i mogućnosti regionalne suradnje. Parafraziram ali lako se da pronaći u njegovom govoru u Beogradu.

Ne

Daleko je još do bilo kakve mogućnosti regionalne suradnje. Ali tko zna, do 2030. svašta nešto može da se desi… Možda Srbija jednom uđe i u NATO. U EU navodno još neće u ovoj deceniji.

Dj

Odlicna stvar za srpske pilote za vreme obuke biti stacioniran u Puli, vikendom kao da si na odmoru, moze i familija da svrati itd. Kapiram da niko nece imati nista protiv.

Ne

Hrvatska je ove godine odbila i zahtjev Crne Gore za školovanjem vojnika.

Treba prvo proći sigurnosnu provjeru za ulazak u Schengen kao turist da ne završite kao Trifun i Severina. :)

Sa

„Za očekivati je da prvi budući srpski piloti Rafala budu obučavani u Francuskoj, i to po sličnom ili istom modelu kao i hrvatski.“
Ne bih baš rekao. Hrvatski piloti su prvih 12 meseci obuke proveli bazama Francuske ratne avijacije u Saint-Dizier, Mont de Marsan i Cognacu. Ta obuka je detaljno definirana MEĐUDRŽAVNIM sporazumom između Francuske i Hrvatske. U srpskom slučaju, kao što znamo, takvog ugovora nema već samo onog jednog ugovora sa Dasom. Što znači, da srpski piloti mogu imati obuku, u centrima Dasoa u Merignacu ili/i Biarritzu. Osim ako se nešto ne promeni u budućnosti. Kako god, jako puno nepoznanica i upitnika.

Odgovori
kr

Da to si u pravu, Grčka i Hrvatska su imale usporediv put kad je obuka u Francuskoj u pitanju. Srbija će vjerojatno imati drugačije organiziranu obuku pošto za sad nema naznaka da je potpisan nekakav ugovor sa francuskim zračnim snagama. Ono što bi moglo biti usporedivo je vjerojatna predaja prvih aviona srpskoj strani i njihov ostanak u francuskoj u Daso centru za potrebe obuke pa tek onda prelet na Batajnicu ako se stvore svi preduvjeti…
Što se tiće nekakve buduće obuke srpskih pilota Puli, to je vjerojatno koliko i ulazak Srbije u NATO…

Г

Поштујем овај портал,због доста проверених информација,али исто тако се насмејем „насловима“ као што је овај,волео бих само да су имали шта писати 2000-их година,а овако сваки саркастичан коментар је сувишан,наша војска је у сваком виду опремљенија више него икад и тек ће бити. Држава Србија брине о својој војсци,да не би морала ранити туђу.

Odgovori
Le

„Divim“ se pojedinim komentatorima ovdje koji pljuju na uredništvo TU portala, kojeg ja osobno jako cijenim jer je vrlo, vrlo profesionalno, što očito nekima ne odgovara! Neki bi nacionalistički zavijali i navijali čak i kad se to kosi sa zdravim razumom! Pitanje koje bih im postavio glasi : ako želite ući u EU nekada ( Nato neću da spominjem), pa kako mislite ući mimo Hrvatske volje da vas primi unutra, a stalno promatrate Hrvatsku i Hrvate kao neprijatelje??? Kako? Pa valjda nekakva normalizacija mora postojati sa obje strane! A to se nikada neće dogoditi sa narativom koji je trenutno većinski u Srbiji!

Odgovori
Ne

Uz postovanje, ima jedna zackoljica, ne zelimo da udjemo u EU i NATO. To „zeli“ srpski vrh, vecina Srba ne. Zelimo mir i prijateljstvo, ali ne preko EU. A ako postoji volja za tim, EU nam i ne treba.

Hi

Mislim da bi najidealnije resenje za zamenu Orlova i Galebova bilo M346. Boeingov T7/F7 ocigledno necemo dobiti, kineska varijanta (JL10) je dobra ali politicki diskutabilna, o ruskoj da ne pricam. Samim tim menjamo 2 tipa letelice jednim, koja moze da sluzi za obuku ali i borbena dejstva.

Odgovori
Al

Јел Србија може да купи рецимо четири пилатуса, и да заврши причу са Грчком око куповине Миража. Каква Хрватска, ми морамо имати у овом види потпуну аутономију.

Odgovori
Ne

Prije će to biti Super Tucano nego Pilatus PC-21. Švicarska je jako osjetljiva kome prodaje oružje, Hrvatska je 1997. morala potpisati da neće kačiti nikakvo naoružanje na PC-9M.

KK

@Nenad

Super Tucano je klasa i mimo obuke. Za sukobe niskog intenziteta, protugerilsku borbu itd, moze da nosi par komada GBU-31 ili sl bombi.

Me

Dobra prilika za Hrvatsku da se kupi T-50 / FA-50

Vl

Ako je to slucaj trebalo bi se dogovoriti sa hrvatskom stranom oko koriscenja usluga centra u Puli. Suvise smo svi zajedni mali da bi glumili neku snagu i izbegavali saradnju koja bi bila korisna obema stranama.

Odgovori
Ne

Možemo samo u zajedničku nabavu destilirane vode.

Saborski Odbor za obranu 25.09.2024.

„Pojačava se logistički paket-rezervnih dijelova, uključivo motore, podsustavi na avionu za stjecanje borbenih sposobnosti, proširuje se lepeza naoružanja.“

Ne

Nema potrebe za tako necim. U Srbiji ce biti reseno jos pre dolaska Rafala. Rafal je avion, nije NLO pa da je potrebno nekakvo cudo da bi se obucio za njega. Potrebni su avioni i znanje. Avioni ce biti kupljeni, vec postoje neke naznake, znanje se stice. Ako Francuzi imaju stvarno takve ideje, onda ne znaju sta rade.

Odgovori
Mi

Nikakvo znanje se ne stiče. Znanje će se steknuti kada Rafali dođu za desetak godina i kada srbijanski piloti i mehaničari prođu obuku od dvije godine pune operativnosti.

Dr

Prvi problem u Srbiji je politika tj. naš politički i vojni vrh. To je sačuvaj bože po znanju, kvalitetu, patriotizmu i moralu.
Drugi problem koji je najvažniji mi nemamo dovoljno pilota a ni kandidata za pilote ni za postojeće RV.
Takođe, važno je da je iz godine u godinu sve manje interesovanje za vojne škole pa se ne može napraviti kvalitetna selekcija mladih ljudi za RV.
Mislim da je slična situacija u CRO.
Nisam optimista.

Ne

Milki

Potvrdjeno je za 5 godina. Srpski piloti vec lete na mlaznim lovcima. To je pod znanje. Puna operativnost je veoma rastegljiv pojam i ne zavisi samo od ljudskog faktora, medjutim srpskom RV i PVO-u za sada dobro ide.

Dr KM

Slazem se za prvi deo. Za pilote – mislim da se radi o odredjenim ulaganjima. Da se stvori percepcija da je to dobar i isplativ posao. Koji takav mora i da bude. Ja cu biti optimista kada se resi ona „prvi deo“ vaseg komentara.

Iv

Dr KM17:23, 25. sep. 2024.
„Prvi problem u Srbiji je politika tj. naš politički i vojni vrh…“

Kad ti ne valjaju ostala ministarstva, ne valja ni ministarstvo odbrane.

Mi

@Nenad To nije znanje. Pokušavaš usporediti kruške sa jabuka. MIG29 nema apsolutno nikakve veze sa Rafalima.

Jo

Srbija će raditi preobuku pilota koji su već leteli na nadzvučnim avionima. Odakle vam ideja da su Grci (ili Egipćani) leteli na pilatusima da bi prešli na rafale?
Hrvatska je potpisivala ugovor sa Francuskom iz prostog razloga što je polovne avione kupovala od Francuske, a ne od proizvođača (Dasoa). Srbija kupuje nove avione i kupuje ih od proizvođača. Kako će se organizovati preobuka pilota, ostaje da vidimo.
Za Srbiju su verovatno interesantna iskustva koja ima Egipat, jer su oni vršili preobuku sa migova na rafale.

Odgovori
da

@Jordan: a nego od kuda nego od „pilota koji su već leteli na nadzvučnim avionima“, kadra tipo školovanih pilota i sposobnog tehničkog osoblja ima ko salate …. ovo je banalizacija i omalovažavenje struke (istina ne samo u ovoj branši a to je izgleda endemski u cijelom okruženju). Na najbolje što imaš ne šalješ bilo koga .
Ljudi se školuju n. godina , formu moraju održavat i logično je da idu (kod vas ) sa 29 na Rafele, a od kuda će? I što ih čeka? Opet n godina teškog rada odnosno specijalizacije . I onda vidiš genijalne komentare pa što nisu sa Rafalim presreli … a ne sa Mig-ovima… .
Pitanje, kad ekipa sa 29 pređe na Rafale ko će njih vozit.. ..

Jo

@Dado
Mislim da se piloti za mig-29 biraju među onima koji su leteli na orlovima, a oni su pre toga obučeni na G-4. Otprilike se išlo: Utva 75 – Lasta – G-4 – Orao – Mig-29. Verovatno će u jednom trenutku doći do zamene G-4 novim školsko-borbenim avionima, ali verovatnije je da to bude nešto kao M-346, nego klasični školski avioni kao što je PC-21.

Kao što je već rečeno, u naredne četiri godine ćemo videti šta će se sve dogoditi. Srbija je u drugačijoj situaciji nego Hrvatska, između ostalog i zato što trenutno ima dve borbene eskadrile (migovi, orlovi) i jednu školsko-borbenu (G-4).

Videćemo i zašto je Srbija kupila 3 dvoseda, umesto očekivana 2. Hrvatska je kupovala u odnosu 1:5, 2:10. Grčka je kupila 4 dvoseda, ali sa 6 novih aviona koje je naručila dostići će taj odnos, 4:20. Srbija je naručila u odnosu 1:3 (3:9). Da li se planira još 6 aviona rafale (pa bi odnos bio 3:15), ili je nešto drugo u pitanju – ostaje da se vidi.

Sr

@Jordan
To je bilo pre 10 godina. Imate tekstove na ovom sajtu o promenama u obuci pilota kada su dolazili Migovi 29. Nema Orlova, nema kečeva.

@dado
Poljaci kada su kupili F-16, njihov najbolji pilot Miga 29 je pao 3 puta za redom kurs obuke za F-16. Onda su poslali nove kadete bez prethodnog iskustva letenja na borbenom avionu, položili su iz prve. Lakše je usvojiti znanje od nule nego prepravljati već ustaljeno.

ae

Bojim se da su Rafali veliki balon od sapunice.

Odgovori
da

@Jordan, isprika, zaboravio sam odgovorit. Iz Vašeg odgovora se da zaklučiti da svako RZ (Scb, Cro,He..) inicijalno generira potrebe prema svojim procijenama, okolnostima, okruženju, mogućnostima… što je i jedino ispravno, bilo što drugo na bi bilo ni logično ni normalno.
Kad se vratimo na ishodišnu bazu za ovih par zrakoplovstva koja možemo spomenut/uspoređivat CRO je jedino moralo krenut od nule. Svi (ogromna većina) zrakoplovi su ne samo povučeni iz CRO da ne računamo koliko bi kome trebao pripast prema ekonomskoj snazi republika a prema tome i uplati u budget, sa time da je CRO ostala i bez opreme TO za razliku od SLO. To sad spominjem iz razloga što se je trebalo na n strana krenut od nule skoro pa u svim segmentima . Ključ je kao jasan/dogovoren , infrastruktura njegova na čijem je treritoriju a oprema po ključu doprinosu u budget za nabavu iste .. a i to više nema smisla jer je to zastarijelo, izraubano ili uništeno i tu smo gdje jesmo. Za buduće generacije je bitno je da sva ta tehnika konkretno Rafali ostane daj bože samo za nadzor i nabavni „overkill“ jer …. alternativa nije dobra i nadam se da smo bar nešto naučili, granice jesu kakve jesu , nove se tu mogu stvarat samo kao 90-ih. Nevaljaju AVNOJ-evske ? Što onda na 1914? Zato se (probat) ugledat na Njemačku/Francusku, Češka/Slovačka jer svaki drugi je MadMax scenarij..LP

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor