Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025
[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom
Svakim sajmom Edž sve veći. Još jedna akvizicija, ovoga puta i značajna prodajna aktivnost / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[UMEX 2024] Emiratski Edž predstavio besposadni žirokopter, nastavlja saradnju sa Bajkarom

Emiratski odbrambeni konglomerat Edž (EDGE Group) imao je tradicionalno zapažen nastup na ovogodišnjoj izložbi besposadnih platformi UMEX 2024. Ponovo je, kao i na IDEX-u i vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju predstavljen proizvodni portfolio kompanije koji je bio fokusiran na besposadne letelice i vozila, uz nekoliko premijera.

Na događaju je objavljeno da je Edž dobio do sada najveću narudžbinu Ministarstvu odbrana Ujedinjenih Arapskih Emirata za besposadne helikoptere. Saopšteno je i da je grupacija obavila akviziciju još jedne kompanije (20-te po redu) kao i to da je i dalje aktuelna najavljena saradnja sa turskom kompanijom Bajkar.

Ministarstvu odbrane UAE će, prema ugovoru potpisanom sa Edžom, biti isporučeno 200 besposadnih helikoptera HT-100 i HT-750, čime će se, kako je saopšteno, značajno unaprediti VTOL sposobnosti emiratskih oružanih snaga. Ove letelice biće proizvedene u Švajcarskoj, u kompaniji ANAVIA, u kojoj je novembra prošle godine Edž stekao većinski udeo u vlasništvu od 52%.

ANAVIA HT-100 / Ilustracija ANAVIA

Manja letelica HT-100 i veća HT-750 su višenamenski besposadni helikopteri kojima se mogu obavljati zadaci prikupljanja obaveštajnih podataka, osmatranja i izviđanja, a mogu se koristiti i za logističke misije, odnosno za transport tereta.

Na UMEX-u je iz Edža saopšteno da je njihov član postala i kompanija IGG („International Golden Group“) čije je sedište u Abu Dabiju. IGG je opisan kao vodeća emiratska kompanija za obezbeđivanje odbrambenih sredstava i bezbednosnih rešenja. Ujedno je i vodeći dobavljač za oružane snage, Ministarstvo unutrašnjih poslova, i druge bezbednosne organe Emirata.

Najveća Edžova premijera na UMEX-u i po gabaritima. Besposadni žirokopter GY-300 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nekoliko dana pre otvaranja UMEX-a, Edž i turski Bajkar, objavili su da trenutno sarađuju u oblasti besposadnih letelica. Rečeno je da se radi o integraciji emiratskih preciznih vazduhoplovnih ubojnih sredstava na izviđačko-borbene besposadne letelice Bajraktar.

Program integracije je deo Sporazuma o strateškom savezu potpisanog između dve grupe za saradnju na naprednim tehnološkim rešenjima u sektoru odbrane. U okviru programa je prvo planirano da Edž na besposadnu letelicu Bajraktar TB2 integriše svoju precizno vođenu municiju „Desert Sting 16“. Kasnije bi integracija, kako pomenute, tako i ostalih odgovarajućih vazduhoplovnih ubojnih sredstava, bila izvršena i na druge letelice turskog proizvođača.

Podsetićemo, Ministarstvo odbrane Srbije i kompanija Edž potpisali su u martu prošle godine na sajmu IDEX, kako je Tango Six tada izvestio, ugovor o „zajedničkoj proizvodnji napadnih dronova“. 

Bajraktar TB3 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Projektil „Desert Sting“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Interesantno da je kompanija Bajkar na ovogodišnjem UMEX-u izložila novu, palubnu verziju Bajrаktara koja nosi oznaku TB3. To možda ukazuje da bi emiratsko naoružanje moglo biti integrisano i na ovaj tip turske BPL, za koju postoji interes Emirata. Iako su 2022. godine pojedini zapadni mediji prenosili informaciju da je Emiratima isporučeno 20 Bajraktara TB2, kao i da je potpisan ugovor za paket vredan dve milijarde dolara u kome je i čak 120 letelica, do sada nema dokaza da UAE raspolažu sa ovim tipom drona.

Edž Grupa razvija i besposadnu letelicu „REACH-S“ koja veoma podseća na turski Bajraktar TB2. Model emiratske letelice prvi put je prikazan na vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju 2021. godine, a ministarstvo odbrane UAE je na istom događaju dve godine kasnije naručilo 100 ovih letelica.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

„Ministarstvo odbrane Srbije i kompanija Edž potpisali su u martu prošle godine na sajmu IDEX, kako je Tango Six tada izvestio, ugovor o „zajedničkoj proizvodnji napadnih dronova“.“
Da li je evo skoro godinu dana kasnije nesto od potpisanog i konkretizovano?

Odgovori
Ni

Videćemo na sledećem prikazu naoružanja. Pitanje je šta je sve stiglo ovim transportnim avionima koji su sletali na Batajnicu krajem prošle i početkom ove godine. Po ranijoj najavi predsednika nama je trebalo da budu isporučeni iz UAE dronovi (loitering) do kraja prošle godine (2023)…ali, ipak rokovi su malo „rastegljivi“….

Br

Klasa Bajraktara pa i nesto malo manji ili nesto veci naoruzaani dronovi se i nisu na kraju bas pokazali, narocito posto im je i cena obicno prilicno visoka, kao i visoka cena naoruzanja. Mislim da treba nabavljati manje besumne dronove kamikaze i izvidjace, pa nakon toga velike takticke dronove za velike visine kao Reaper, Wingman, Sirius… Cini mi se da srednji segment ne opravdava svoju cenu, barem u situaciji kada obadve strane imaju dobru PVO i gomilu raznih radara… Kada je Bajraktar onako lako obaran, zamislite sta bi zadesili CH92/5 ili Pegaza, koji lete dosta nize, plus se cuju kao traktor… (Motori su im inace najveca mana, ima naznaka da Kina namerava da celoj seriji CH dronova, zameni motore, jer ne samo da su bucni vec cesto i otkazuju.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs