Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024
Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica
14 godina uspešne borbe protiv lisica na Zapadnom Balkanu, odobrene pare za još dve sezone

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Kada bi morali da gradiramo konkretne razloge koji su srpsku generalnu avijaciju učinile finansijski održivom i perspektivnom, pojava Er Srbije (u kontekstu resetovanog načina zapošljavanja pilota od 2014. godine) nije ni blizu bitna koliko su bitne zapuštene besne frilens lisice.

Ovo je, naravno indirektno, juče potvrdio i šef delegacije Evropske unije u Srbiji Emanuel Žiofre koji je na aerodromu Ečka promovisao još jedan ugovor sa Upravom za veterinu Ministarstva poljoprivrede vredan 3,7 miliona evra namenjen finansiranju nabavke i distribucije vakcina protiv besnila – koje se izbacuju iz aviona.

Kako je navedeno, novi ugovor je u potpunosti finansiran iz fondova Evropske unije i obuhvata nabavku vakcina i oralnu vakcinaciju kroz četiri kampanje, dve prolećne i dve jesenje u 2024. i 2025. godini.

Kao što je poznato u vazduhoplovnim krugovima Zapadnog Balkana, izbacivanje mamaca protiv besnila (u formi jestivog keksa koji lisice jedu) iz aviona generalne avijacije počelo je 2010. godine i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji (nije precizirano da li je kompletna suma potrošena na vazduhoplovni deo operacije).

Emanuel Žiofre i zvaničnik Ministarstva poljoprivrede juče na Ečkoj / Foto: Kancelarija EU u Srbiji

– Vakcinacija se sprovodi izbacivanjem vakcina u obliku oralnih mamaca iz šest aviona koji poleću sa aerodroma u Trsteniku i Ečkoj na području cele zemlje, osim u naseljenim mestima, na vodenim površinama i velikim saobraćajnicama.

Današnja distribucija oralnih vakcina u Ečkoj deo je jesenje kampanje za 2024. godinu, u okviru koje je planirano da se ukupno distribuira 1.364.700 mamaca. – saopšteno je juče na zrenjaninskom aerodromu.

OK besnilo, ali da pričamo o satu letenja

Besnilo je, kako zvaničnici tvrde, iskorenjeno ali je to naravno u potpunosti nebitno u odnosu na činjenicu koliki je indirektan pozitivan uticaj ovaj projekat imao na revitalizaciju „malih aviona“ u Srbiji i Zapadnom Balkanu.

Naime, kroz tri veća vazduhoplovna preduzetnika koji su organizovali posao na osnovu EU finansiranja, od 2010. godine evropski novac išao je na do tada nezabeleženu utilizaciju polovnih jednomotornih aviona generalne avijacije privatnih vlasnika. Na njihovo redovnije održavanje (što je zaposlilo i manje MRO operacije u zemlji) i ono najbitnije – obezbeđena je do tada nezabeležena prohodnost mladih pilota koji su besperspektivno stanje između završene letačke obuke i prvog pravog posla u avio-kompaniji na ovaj način prevazišli.

Decenija smirivanja

Mladi i neiskusni letači (što se naknadno pokazalo kao operativni problem u preozbiljnim IMC situacijama uparenim za bisnisom) stekli su neprocenljivo letačko iskustvo koje u Srbiji i okruženju, sa srpskom ICAO dozvolom, nikada, ni na koji način u komercijalnoj stvarnosti, ne bi mogli da dobiju.

Da je ovo ipak Srbija i da će svaki gazda upropastiti priliku čak i kada dobije enormne količine novca za svoju poslovnu aktivnost, dokazano je i u ovom primeru. Kako je Tango Six godinama izveštavao, letačke operacije bacanja mamaca za besnilo iz aviona ispostavile su se kao statistički najnebezbednija vazduhoplovna aktivnost u domaćoj generalnoj avijaciji.

Istražitelj vazduhoplovnih nesreća Bosne i Hercegovine je u jednom izveštaju konkretno i naveo da je pritisak srpskih organizatora ovih operacija, zbog želje za profitom, ozbiljno ugrozio bezbednost letenja iznad njegove države.

Većih incidenata nije bilo od 2022. godine, lisice više nisu besne a srpska generalna avijacija, ni kriva ni dužna, već 14 godina ima poslovnog smisla, kadra i letelica.

Tango Six je 2011. godine izveštavao sa pripreme za let jedne jesenje misije izbacivanja mamaca sa aerodroma Lisičji Jarak:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs