Emanuel Makron najavio posetu Srbiji i finalizaciju vojnih ugovora odgovarajući na pitanje o Rafalima

19. jul 2024

Slovenija planira da nabavi francuske sisteme PVO Mistral

16. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

12. jul 2024

Mađarska sertifikovala transportni avion KC-390, njihova vojna flota Erbasovih helikoptera naletela 15 hiljada sati

10. jul 2024

[NAJAVA] Aeromiting CIAV 2024: Još jedna prilika da se vidi hrvatski Rafal, ali i privatni Galeb G-2, MiG-15, B-25 „Mitchell“

9. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi otvaraju novi front, pojačavaju udare po ukrajinskim vazduhoplovnim bazama, Ukrajinci dobijaju prve F-16 ovog meseca

6. jul 2024

Slovenija nabavlja nove osmatračke radare za sisteme PVO, u Crnoj Gori izvršena primopredaja slovenačkih besposadnih letelica

5. jul 2024

[REPORTAŽA] „Vatreni udar 2024“: Premijera SM kamikaza dronova i novog izraelskog 4D radara

5. jul 2024

Kako je ofarban Orao 001 u Muzeju vazduhoplovstva

4. jul 2024

Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] RV i PVO Vojske Srbije sada raspolaže i sa mobilnom verzijom Talesovog osmatračkog radara GM400 Alfa

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane Srbije danas predstavilo do sada nepoznat bespilotni vazduhoplovni sistem

2. jul 2024

[FOTO-REPORTAŽA] Memorijalna izložba “Vojni objektiv Nela Mirkovića“

2. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Poleteo prvi bivši kiparski Mi-35P namenjen RV i PVO Vojske Srbije

1. jul 2024

Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta

1. jul 2024

[ANALIZA] Novi detalji o sposobnostima kineskog raketnog PVO sistema kratkog dometa HQ-17A(E)

28. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu pogođen ruski komunikacioni centar, Rusi tvrde da je iznad Crnog mora posada MiG-a 31 “oterala“ američku besposadnu letelicu RQ-4 Global Hawk

28. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Prva fotografija kineskog PVO sistema HQ-17AE Vojske Srbije

27. jun 2024

[ANALIZA] Sve o grčkim Miražima koji bi mogli da budu prethodnica Rafalima u RV i PVO Vojske Srbije

26. jun 2024

Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024
[ANALIZA] Novi detalji o sposobnostima kineskog raketnog PVO sistema kratkog dometa HQ-17A(E)
Borbeno vozilo iz sistema HQ-17AE, sa oznakom 6F-17E

[ANALIZA] Novi detalji o sposobnostima kineskog raketnog PVO sistema kratkog dometa HQ-17A(E)

Kako je najavljeno juče, danas na Vidovdan u Kruševcu obeležena 635. godišnjica Boja na Kosovu. Deo događaja sadržao je prikaz naoružanja i vojne opreme uz dve premijere – javnosti je prvi put zvanično prikazan nedavno kupljeni raketni sistem PVO HQ-17A(E) i mobilni raketni sistem PVO MTU-4M na šasiji novog vozila „Zastava Hajduk“.

Raketni sistem PVO Tor sistem je kratkog dometa razvijen još u SSSR-u. Kina je od Rusije nabavila, prema različitim podacima, 6 do 9 baterija tada modernizovane verzije Tor-M1 i nakon toga ga u potpunosti kopirala i optimizovala kako bi kreirala sopstvene verzije. Ovi sistemi su činili okosnicu trupne protivvazduhoplovne odbrane kineskih kopnenih jedinica.

Sistem Tor je projektovan 80-ih tako da bude u potpunosti sposoban da se suprotstavi PGM (precizno navođenoj municiji) kao što su krstareće rakete, laserski navođene bombe (obično sa mnogo manjim radarskim odrazima u poređenju sa tipičnim borbenim avionima).

Zahtevi koje je uspeo da ispuni bili su na kraju Hladnog rata impresivni. Borbeno vozilo 9A331 može da otkrije ciljeve sa radarskim odrazom od 0,1 m² sa verovatnoćom od 50% na daljinama od 25 km. Može da prati ciljeve i gađa ih svojim vertikalno lansiranim raketama 9M331 na maksimalnim daljinama od 12 km i na visinama do 6 km.

Što se tiče borbenih sposobnosti, Tor-M1 i HQ-17 su u stanju da gađaju dva cilja istovremeno. Kada se ne suočavaju sa napadom zasićenja, da bi se povećala verovatnoća uništenja, baterija Tor M1/HQ-17 će ispaliti po jedan projektil iz dva borbena vozila da bi pogodila jedan cilj. Kada je pod pretnjom zasićenja, jedno borbeno vozilo može da ispali dva rakete uzastopno na dva različita cilja.

Vozilo 6R-17E za dotur i pretovar raketa u sistem HQ-17A(E)

Sredinom 2000-ih, Kina je počela da kopira i unapređuje sistem Tor-M1, a zatim su početkom 2010-ih počeli da unose više samostalnih rešenja i tehnologija u ovaj koncept. Sistem HQ-17 prvi je završeni projekat. Prvi put je 2016. godine prikazano borbeno vozilo, skoro identično ruskom 9A331 iz sastava Tor M1 sa nekoliko razlika u spojašnjosti. Do tog vremena, Rusija je već razvila poboljšani sistem Tor M2/M2U.

Nova unapređena varijanta HQ-17A(E)

Varijanta HQ-17A(E) je mnogo sposobniji sistem u poređenju sa Tor M1 i HQ-17. Za ovu verziju se navodi da može istovremeno navoditi 4 rakete na 4 cilja. Jedno borbeno vozilo je u stanju da traži, zahvata, prati i pogađa ciljeve dok se kreće brzinom do 25 km/h.

Što se tiče mogućnosti novije verzije HQ-17A(E), navodi se da može efikasno dejstvovati na ciljeve u vazduhu na daljinama do 15 km i na visinama do 8 (10) km. Svako borbeno vozilo može nositi do 8 projektila zemlja-vazduh.

Već po navedenim borbenim mogućnostima vidimo da je sistem, barem na papiru, ojačana verzija ruskog sistema Tor-M2U sa povećanim dometom po daljini (15 km u odnosu na 12 km), dok za ruskom verzijom sistema Tor-M2 “zaostaje” po tome što nosi dvostruko manje raketa (8 u odnosu na 16) iako su gotovo izjednačeni po dometu (15 km  u odnosu na 16 km).

Ovde vredi napomenuti da se u javnim podacima mogu naći informacije da postoji i verzija raketa dometa do 20 km, čak se pominje i da poseduje aktivnu radarsku glavu za samonavođenje na terminalu, ali o tome za sada nemamo nedvosmislenu potvrdu. Ono što zvanično znamo je da se rakete navode celom trajektorijom leta radio-komandnim putem.

Ajde da vidimo šta kažu zvanični prospekti o osnovnim komponentama ovog sistema, pa ćemo na kraju možda još nešto zaključiti.

Borbeno vozilo iz sistema HQ-17A(E), sa oznakom 6F-17E

Vojska Srbije danas je u Kruševcu pored sistema izložila i njegove specifikacije, koje takođe prenosimo.

Borbeno vozilo namenjeno je za PVO jedinica Vojske, objekata i rejona od izviđanja i napada iz VaP-a, sa malih i vrlo malih visina.

Sastav:

– osmatrački radar
– radar za praćenje i navođenje
– optoelektronski sistem
– sistem za komandovanje i kontrolu
– sistem za upravljanje i izvršenje vatre
– terensko vozilo
– sistem elektro napajanja
– klima uređaj
– navigacioni sistem
– uređaj za noćnu vožnju

Terensko vozilo na kome su smešteni sistemi Borbenog vozila ima oznaku EQ2280DY30 i proizvod je kompanije Dongfeng. Vozilo je naslednik vozila EQ2230DY20 koje je korišćeno za raketni sistem PVO HQ-7(B).

U pitanju je vozilo pogona 6×6, u određenoj meri je oklopljeno, ima ugrađen automatski sistem za gašenje požara i, prema nekim navodima, centralni sistem za naduvavanje guma. Takođe ima ugrađen sistem za snižavanje klirensa vozila.

Operativne sposobnosti:

Borbeni komplet za jedno borbeno vozilo je 8 PAR (2 modula sa po 4 PAR). Omogućava jednovremeno gađanje do 4 cilja na daljinama do 15 km i visinama do 8 km sa verovatnoćom uništenja od 0,8 – 0,9.

Vreme reakcije je manje od 8 sekundi od momenta otkrivanja cilja do momenta lansiranja protivavionske rakete. Omogućava gađanje svih vrsta ciljeva koji lete brzinama do 1020 m/s. Vreme prevođenja sistema iz marševskog u borbeni položaj je do 3 minuta. Borbenu poslugu čine tri čoveka. Omogućava gađanje ciljeva iz pokreta, prvi brzinama 25-30 km/h.

Iz svega navedenog vidimo da se radi o borbenim i operativnim mogućnostima raketnog sistema PVO kratkog dometa.

Vozilo za dotur i pretovar iz sistema HQ-17A(E), sa oznakom 6R-17E

Vozilo je namenjeno za transport i pretovar do dva modula sa PAR sa leve, desne ili sa zadnje strane vozila.

Sastav:

– oprema za pretovar
– kontrolni uređaj
– hidraulični uređaj
– uređaj za napajanje električnom energijom
– pomoćni uređaj
– pomoćni ram
– terensko vozilo
– uređaj za noćnu vožnju
– radio-uređaj
– satelitska navigaciona oprema
– kran

Terensko vozilo sa opremom i sistemima vozila za pretovar i transport raketa ima oznaku SX2306, i proizvod je kompanije Shaanxi. Pogon je tipa 8×8, takođe ima oklopljenu kabinu u određenoj meri. Na zadnjem delu vozila je montirana dizalica, za manipulisanje modulima sa raketama. Prema dostupnim snimcima, na vozilu se mogu u isto vreme transportovati do dva modula sa po četiri rakete

Operativne mogućnosti:

Omogućava dopunu Borbenog vozila sa punim borbenim kompletom. Vreme pretovara jednog modula traje do 15 minuta. Omogućava pretovar u noćnim uslovima korišćenjem uređaja za osvetljavanje. Omogućava smeštaj i transport do 2 modula sa PAR. Poslugu čini 3 čoveka.

HQ-17AE veoma impresivan za sistem PVO u svojoj klasi i svakako će doprineti povećanju bezbednosti neba nad Srbijom.

Što se tiče same primene, sistem će najverovatnije biti korišćen za zaštitu raketnih baterija FK-3 koje se takođe nalaze u sastavu jedinica za PVD Vojske Srbije. Pretpostavka je da će barem po dva Borbena vozila HQ-17A(E) (minimum za rad u režimu veza i za međusobno pokrivanje) biti određena za zaštitu svake od raketnih baterija FK-3 i isto tako i za zaštitu komandnog mesta raketnog diviziona. Ono što je posebno važno, a što smo takođe imali prilike da saznamo, jeste da se sistem HQ-17A(E) može integrisati u Komandno-informacioni sistem (KIS) raketne baterije/diviziona FK-3, što će omogućiti kvalitetnije sadejstvo i subordinaciju među jedinicama.

Četvorocevni lanser MTU-4M

MTU-4M prijem i obradu podataka o cilju dobija sa radara tipa „Žirafa“. Obrada digitalnih podataka podrazumeva korekciju primljenih podataka o cilju u zavisnosti od odlaganja signala sa radara, predikcije linearnog praćenja, proračuna daljine do cilja i azimuta cilja.

Sistem je dizajniran za lansiranje raketa 9K32M Strela-2M(A) i 9K38 Šilo. Integrisan je u terensko vozilo NTV i uključuje termalnu kameru, globalno navigaciono satelitski sistem, radio uređaj (TDMA) „Thales“, tablet i monitor.

Broj raketa na lanseru je 4, a opremljen je i mitraljezom 12,7 mm, za potreba samozaštite.

MTU-4M

Sistem ima i 4 rakete za dopunu, a one se nalaze sa strana vozila u posebnim odeljcima. Platforma na kojoj se nalazi kupola sa naoružanjem i sistemima senzora će biti žirostabilisana, te bi u konačnici trebalo da omogući posadi dejstvo raketama u pokretu, a predviđena je i ugradnja na brodove rečne ratne flotile.

U kabini vozača, nalaze se dva pulta u sklopu jednog upravljačkog kompleta, pult komandira i pult operatora. Na pultu komandira prati se situacija u VaP-u po podacima sa radara (opciono sa drugih senzora) i uočeni cilj se pritiskom na odgovarajući taster prebacuje na pult operatora dok se kupola sa naoružanjem usmerava ka cilju po azimutu. Operatoru ostaje da posebnom upravljačkom palicom cilj pronađe po visini i da po dobijanju gotovosti, izvrši lansiranje raketa.

Radi se na tome da upravljački komplet sa pultom komandira i operatora bude modularan, što bi omogućilo njegovo izdvajanja više desetina metara od vozila i daljinsko upravljanje četvorocevnim lanserom.

MTU-4M se napaja sa akumulatora 4×135 Ah, dok mali eksterni agregat dopunjuje akumulatore omogućavajući mu, praktično, neograničeni odnosno dugotrajni rad.

Domet sistema MTU-4M zavisi od dometa raketa koje se koriste. Sa raketama Strela-2M, domet je do 4200 metara po daljini i 2300 metara po visini, a sa raketama Šilo domet je do 5200 metara po daljini i 3500 metara po visini.

Napajanje za rakete Strela-2M je izvedeno preko bloka automatike i direktno spojeno na akumulatore za napajanje, tako da praktično nema ograničenja u vremenskom trajanju rada.  Hlađenje glave za Iglu (Šilo) je iz posebne boce za azotom. Ta boca se postavlja između dve rakete Šilo da bi instalacija visokog pritiska bila što kraća. Omogućava 30+ ciklusa gađanja sa Šilom.

Indikator cilja „Tragač“

U planu je da sistem ima više režima rada. Pored navedenog centralizovanog režima u kome se podaci primaju sa radara „Žirafa“, predviđena je i integracija sistema indikacije cilja “Tragač”.  “Tragač” je izviđački uređaj namenjen za posmatranje i praćenje raketnog sistema pomoću senzora u dnevnim i noćnim uslovima. Sistem je namenjen za prijem i obradu podataka cilja dobijenih sa radara „Žirafa“ ili drugih radarskih sistema koji koriste isti protokol („ASTERIX“)  i vrši zahtevane proračune, pripremu podataka za usmeravanje i praćenje do 3 projektila prema dodeljenom cilju.

Integrisan je na prenosni raketni sistem za navođenje zemlja-vazduh 9K38 Igla (Šilo). Sistem uključuje optoelektronski blok (termalna kamera, GNSS, elektronski kompas, inklinometar i elektronski okular), telekomunikacioni sistem (radio-uređaji „Thales“) i terminal na oružje.

Predviđen je i režim autonomnog rada, u kome bi komandir odeljenja kada uoči cilj odgovarajućim eksternim pokazivačem cilja (slično kao kod PA topa Bofors) pritiskom na dugme usmerio platformu prema cilju, nakon čega bi nišandžija vršio precizno pronalaženje cilja.

Budućnost ovog sistema može biti veoma perspektivna u ARJ PVO brigada kopnene vojske (ali i u jedinicama Rečne ratne flotile) radi zamene povučenih sistema Strela-1M i sistema za lansiranje lakih prenosnih raketnih sistema sa vozila točkaša, posebno u borbi protiv bespilotnih letelica i dronova

U svrhu potvrde da je cilj u zoni, planirana je instalacija i laserskog daljinomera.

U Kruševcu je prikazana borbena stanica na šasiji vozila “Zastava Hajduk” što pokazuje mogućnost integracija na više tipova vozila. Treba napomenuti, u tom smislu, da se ipak još uvek radi o funkcionalnom modelu sistema i da se i dalje isprobava više opcija, sistema, senzora i nosećih šasija.

Navodi se i potencijalna integracija “sistema za borbu protiv dronova”. Tu se verovatno misli i na sisteme elektronskog ometanja.

 

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je koautor nove knjige „Ešalon – Istorija razvoja sovjetskih i ruskih radara, komandno-informacionih sistema i sistema automatizacije“ i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku.

Predstavljanje nove Zoranove knjige i način na koji je možete naručiti pročitajte ovde – https://tangosix.rs/2022/19/07/nova-knjiga-esalon-sve-o-sovjetskim-i-ruskim-radarskim-sredstvima-komandno-informacionim-sistemima-i-sistemima-automatizacije/

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Re

Naci komplet dopuna od 8 raketa oko 30 min što će se priznati izuzetno dug period u savremenim uslovima ratovanja ČINIMI SR DA JE TO NAJVECA MANA OVOG SISTEMA A ZNALI SE KOLKO JE VREMENA POTTEBNO ZA DOPUNU JEDNOG KOMPLEYNOG LANSERA OD 4 RAKETE ZA FK3 I DALI MOGU NA TE LANSERE DA SE DODAJU DODATNI KONTEJNERI SA RAKETAMA NPR. DA IH NEBUDE 4 VEC 6 ILI MOZDA 8 ( GOVORIM O FK3 LANSERU)

Odgovori
Mi

Nema smisla da uzme 15min da se promeni jedan pripremljen paket „modul“ od 4 rakete, ili oba za 30min. Mnogo je kume!

Takodje ako moze da se pojasni taj prelazak iz marsevskog u birbeni polozaj za 3min. Da li to podrazumeva parkiranje tri vozila i maskiranje, sa obzirom da je sistem sposovan da dejstvuje po ciljevima iz pokreta?

Op

Lanser FK3 sa hidraulikom, je rađen da nosi i pokreće teret 4 raketa i pratećih kontejnera. Nadogradnja može, ali prohodnost i stabilnost čitavog lansera pogoršava i svaka raketa više na lanser, može u rotaciji da oduva svoje izduvne gasove direktno u kabini, jer je zaštitna ploča koja se direktno izad kabine nalazi, ograničenih dimenzija. Nastala bi samo šteta po vozilu, vozilo bi moglo nedje dobro da se zaglavi a lanser više nije adekvatno stabilan tokom lansiranja rakete ili salvo raketa.

Zo

@Miloš77

Miloše, norma za pretovar (utovar) 2 kontejnera-modula 9M334 sa po 4 rakete sistema Tor / Tor-M1 iznosi 25 minuta.

Mi

Da li se mozda zna koliko uzme pretovar Pancira kad se skroz isprazni? Sa obzirom da se pojedinacno pune cevi sigurno je jos vise. To bi mogao biti povelik manjak ovom sistemu u blizini fronta, ili kad se posalje salva jeftinih dronova tipa Geranj, pa odmah posle toga drugi talas sa ozbiljnim raketama.

Am

Sećam se da sam bio mali i da sam se čudio kako ne može da se iskopa rupa za voćku za 3 minuta, ma ne, za minut!

A onda mi deda dao rilj u ruke… Nisam iskopao rupu. Uopšte!

Pa nemaju te rakete 100 grama, nisu od kartona, pa da ih staviš tek tako.

Da preparkiraš kamion, treba ti 5-10 minuta.
Dizalica ne može bez 5 da uradi ništa

Re

Miloš 77

To si lepo primetio za zasićenje Pancira,zato nam ove Zastave Hajduci trebaju u ogromnim količinama u borbi protiv dronova.Mali,brzi sa mitraljezima i lakim PVO sistemima spregnuti 3D radarima da ni ptica ne proleti.

Br

A ovaj NTV Hajduk je oklopljena verzija NTV, ili je samo drugaciji dizajn?

Odgovori
Br

I gde je tacno pozicioniran mitraljez 12.7mm, ne vidi se ni na jednoj slici? Da li je u sklopu lansera, poput kod jednog od prototipova ili je zasebno postavljen.

Ne

Hvala na dobrom objasnjenju i analizi. E jos kada bi svega bilo vise od po cela dva komada. Bojim se da necemo videti nista jos novo u dogledno vreme. Bar jos 2-3 godine. A bojim se i da na bilo kakve avione mozemo da zaboravimo. Rukovodstvo nije „opredeljeno“ ka naoruzavanju (tema za drugaciji portal od T6)

Odgovori
JA

Браво зс MTU-4M

Odgovori
mr

Ko može da proceni kakva bi efikasnost bila protiv himars-a, atacms-a, scalpa i sličnih orudja koja su korišćema za uništavamje ruskih pvo sistema u Ukrajni. Navodjenje tehničkih podataka ne znači mnogo. Bilo bi dobro da Kinezi gurnu par bazerija na ratište, radi provere. Na paradama i vežbama su svi efikasni 100 odsto.

Odgovori
Pe

@mr Pa ako ova americka oruzja iz 1980-ih unistavaju S-400 vec koliko puta,sta mislite?
A Amerika ima i najnovija oruzja koja se uopste ne koriste u Ukrajini..

Re

@mr

GMLRS i ATACMS su dizajnirani kao jeftini sustavi, sto znaci da ih korisnik moze ispaliti u velikom broju koji ce zasiti bilo koji obrambeni sustav.

Tako da uopce nije vazno jel mozes presresti pojedinacni projektil, sto skoro svaki obrambeni sustav moze jer to su obicni balisticki projektili.

Mi

Ne lupajte mnogo, HQ-17 I slicni sistemi su namenjeni za neutralisanje aviona, helihoptera, krstarecih raketa, planirajucih (jedrecih) bombi I BLA, znaci sve vrste aerodinamickih ciljeva pri supersonicim brzinama do 3 maha.
Balisticke rakete velikog dometa su klasa za sebe I potrebni su veliki, namenski sistemi poput S-400/500, Antey 2500, Patriot I sl. Problematika obaranja takvih ciljeva je velika I skoro niko ne moze da je u potunosti resi. Ukrainci lansiraju Po 20tak raketa sa Patriot-om u nadi da ce oboriti jedan Iskander. Cinjenica da Rusi obaraju te ciljeve redovno je uspeh Sam za sebe. Nijedna baterija pomenutih Sistema me moze da prezivi iznenadni napad ovim raketama Ako ih ima dovoljan broj, sve ima svoju meru. Lako je I jako jeftino Amerima da salju rakete a da Ukrainci rizikuju svoje zivote da ih koriste, racunica je tu mnogo prosta.

Pe

@Miroslav objektivni video snimci i fotografije pokazuju dosta unistenih ruskih S-300/400 sistema, tacnije-delova sistema,jer se svaki sastoji od komandnih vozila, radara, i lansirnih vozila.
Reci da Rusi „redovno“ obaraju Atacms i Storm shadow/Scalp se bas ne slaze sa ovim dokazima.

mr

Znači protiv balističkih raketa je učinkovitost upitna, tj. slaba. Čemu onda služe ovakvi sistemi pri odbrani sistema većeg dometa. Dron otkrije položaj baterije fk3, recimo, ispali se salva od 20ak raketa i baterije više nema. Zvuči jednostavno.

Vl

mr,
Zasićenje se rešava većim brojem oruđa i višeslojnom odbranom. Jedino totalni amater može pomisliti da će samo HQ 17 braniti FK 3. Oko takvih sistema se organizuje više krugova odbrane a HQ 17 je učesnik u jednom od njih.

Br

@Petrovic D.

Zna li se cime su unisteni Patriot, Iris, Nasams i SAMP, posto sigurno nisu primitivnim ruskim oruzjem.

Mi

@Petrovic Dusan
Istina je da je dosta baterija PVO Sistema pogodjeno Ali je jako puno raketa I oborenokao sto je u isti mah jako jeftino Amerima da ih Ukraincima salju na koriscenje.
Nekoliko stvari tu treba uzeti u obzir, Obavestajno prikupljanje podataka, izvidjanje iz svemira I dalekometnim BLA poput Global Hawk I Reaper MQ je kljucuspeha u celoj prici, to je sustina. Amerikanci su ti Koji to omogucuju I Jos dodatnog obradjuju sve to da bi Ukraincima servirali gotove informacije na tacno.
Sa tim imformacijama dostavljaju balisticke rakete velikog dometa sa kasetnom municijom.
Ako Rusije naprave I najmanju gresku, sta ocekujete da ce da se Desi sa baterijom S-400 koja se otkrije I na nju se lansira 8 do 10 ATACMS raketa sa kasetnim punjenjem. Jedna je samo dovoljan da prodje.
Sudeci Po slikama kasetna punjenja pokriju oblastonod oko 250-300m u precniku I unistice svaki neoklopnjeni cilj. Te rakete u terminalnoj fazi putuju brzinom od oko 1km/s (3 mah.). Shvatate li o kakvim vremenskim ogranicenjima se tu radi.
Na kraju, kao I uvek, pogoditi lanser ne znaci puno, pogoditi I vise njih ne znaci puno, kljucno je neutralisati radare I kontrolna vozila.
Na kraju treba pomenutih da Rusi rade to isto, dve baterija S-300PU su unistene, komplet sa radarine i sve u zadnjih nedelju dana, Ukri ih vise I nemaju, samo je ostalo Patriot da cuva Kijev.

Mi

@mr
Pa nije bas tako jednostavno poput „dron otkrije bateriju lansira se 20 tak raketa“ I kraju.
Kljuc cele price je, kao sto sam pomenuo, obavestajno izvidjacki aparat SAD-a. I infrastrukura potrebna za to koja je gradjena zadnjih 60 godina sto u svemiru sto na zemlji. Ukrainci samo izvedu na polozaj nesto sto je glorifikovani mobilni visecevni lanser raketa Ali sa ATACMS raketom I ispale 10 komada na njima date ciljeve.
Ukrainci su poslednja a verovatno i najmanje bitna karika u tom lancu, sto bi ameri rekli „kill chane“.

Bo

mr
ispalis 20 raketa na sta? Na jednu bateriju? Kao prvo baterija HQ17 ima na raspolaganju 32 rakete. Kao drugo baterija je rasporednjena tako da je lanser od lansera i od radara daleko vise stotina metara. Zasicenjem mozes unistiti jedno vozilo, ne celu bateriju. Kao trece, koliko tih raketa kojima napadas imas za bacanje? Govoris kao da ih imas na hiljade!
Jednostavno Srbija ima FK3, HQ17, Pancir, Nevu, Kub, Pasars, Mistral, Strele, Silo, Igle….I da bi ri zasitio sve sisteme potrebno ti je vise stotina, ako ne i hiljada raketa. Imas li ih toliko?

PS

@mr
To važi za sve u životu. Možeš da kažeš zašto uopšte neko trenira boks kad i Tajsona može da izmlati seljak sa tarabom.
Sve može da se uništi i u ratu se uvek nešto i uništi. Preklapanje sistema, avijacija, pametna upotreba sistema i preventivno uništenje pretnje. Vazda je avion bilo najlakše uništiti na aerodromu. Mi to naravno nemamo čime pa ostaje pametna upotreba kao najbolje sredstvo zaštite kod malih država.

Haos sa dronovima će trajati još neko vreme, ali malo ko može da priušti ovakav pičvajz kao u Ukrajini. Tako da nije baš merodavna za sve moguće sukobe. Ako neko „običan“ ispali 20 balističkih raketa, koliko uopšte ima na stanju za ostale ciljeve? Računica na kraju nije baš jednostavna.

Pe

@Miroslav Ne postoje dokazi o rusenju ATACMS raketa.Bila je jedna Storm Shadow koja se ocigledno cela srusila zbog greske.
Sve,sto su Rusi pokazali od ATACMS raketa su ostatci posle udara rakete o cilj.
Opet, i Srbija je jednom pogodila F-117 uspesno, pa mogu i Rusi slucajno da potrefe neku raketu cak sa tim ruskim pvo, samo je to kao i sa F-117 jednom u vise hiljada letova.

Ps

PD
Potvrdjeno je pogadjanje 3 F117….tkzv nevidljivi sa raketom iz 1960-te….takva sramota i poniženje nije zabeležena u istoriji ratovanja….

ma

@ Petrovic Dusan- od trenutka kada su pristigli S 300V nešto više nema spektakularnih uspeha ATacms-a u poslednje vreme. Ti S 300V su upravo namenjeni za obaranje raketa i nema im ravnih, ti sistemi su u toj nameni daleko potentniji od S 400, PAtriota i sl sistema. Drugo evo pre neki dan snimka uništenja 2 M270 i 1 M142 Himarsa, zatim bombardovanje voza u Harkovu krcatog zapadnom opremom, pa spektakularnog i vrlo jasnog snimka uništenja ukrajinskih aviona Su 27 na Aerodromu Myrhorod u Poltavskoj oblasti i to kasetnom municijom takođe iz Iskandera. Sve to je cena prilažena napred navedenih sistema liniji fronta, dakle nema više raspoređivanja oko Kijeva, čime isti Ukrajinski sistemi zapadnog porekla ulaze u domet Iskandera, Lanceta ali i protivradarskog oružja. A sve to je nužno zbog ruskog korišćenja jeftinih, a jako uspeških bombi FAB 500, 1500 i od skora FAB 3000. Mnogo zapadnih analitičara je tvrdilo da Rusija bombu FAB 3000 neće uspeti da pretvori u „glide“ bombu zbog njene veličine kao i da neće biti aviona koji je može baciti, svega par meseci kasnije Rusi su ipak uspeli. Dakle vreme razbija tvoje tvrdnje i tvrdnje mnogu drugih zapadnih analitičara.
Inače Rusi su se na više mreža pohvalili da su zarobili netakntut kontrolni sistem ATACMS rakete, tako da je pitanje koliko će ATACMS rakete biti uspešne u narednom periodu. To su sve mere i kontramere, jer protivnik ne sedi skrštenih ruku već radi na kontramerama, i to je stalna borba. Jednom, dva najviše tri puta možeš da iznenadiš protivnika, posle toga nema uspeha, jer se protivnik izvežbao i čeka te spreman.

Dj

Kontrolni sistem ATACMS je verovatno star 30 godina i izvesno je bio poznat SSSR-u. Ima prosto jedan INS I mozda GPS modul. Ko dodje u posed istog moze da proceni kvalitet komponenti i mozda tehnickog resenja i to je to.

Pe

@markus1463 Te „glide bombe“ je prva koristila nacisticka Nemacka 1943-1945, i nema razloga zasto to i Rusija ne bi mogla skoro 100 godina kasnije.To se lako moze zaustaviti udarom po aerodromima, ali za sad Ukrajina nema dozvolu za to-sto je svakako politicki uspeh Rusije koja i dalje uspeva da odvrati zapadne politicare pretnjama.
A S-300 kao i S-400 jesu unistavani kako leta 2023, tako i proslih meseci, o cemu postoje kako video, tako i foto dokazi, i to se nastavlja, nema Rusija nikakvih „jos boljih“ sistema, cak su izvukli S-400 sa ostrva kod Japana (Kurili) jer imaju gubitaka, i doveli jos nezavrsen S-500 – to govori o stanju, da nije dobro.

Il

Zorane na neki nacin ima potvrda za ovo „ali o tome za sada nemamo nedvosmislenu potvrdu“

Baca je govorio o nacinu vodjenja rakete i rekao je da je kupljena jeftinija vrrzija.

Odgovori
Mi

Poenta Sistema I jeste da ima komandno vodjenje, to cini rakete jeftinijim I zbog toga ces ih i cesce koristiti Ako zatreba ukljucujuci I na vezbama.
Odmah cim im nije skuplje znaci nije dobro.

Bo

Ilija
Miloradovic je rekao da su rakete jeftine, a ne da je kupljena jeftinija varijanta!

PS

Ne postoji skuplja verzija pa je ovo kao jeftinija. Konstruktorski je to tako rešeno u startu.

Re

Za HQ17 samo nabaviti u buduće rakete većeg dometa od 20 km.Inače ok sistem.Nadam se da su naši imali borbeno gadjanje u Kini kao sa FK3 mada nigde nije objavljeno.U buduće bi trebalo i FK3 sa vertikalnim lansiranjem uzeti ali i sa većim dometom raketa.MTU4 nam treba u ogromnim količinama i konfiguracijama najviše za dronove.Medjutim potrebna nam je licenca za ozbiljnij sistem od Strele 2m koja je ipak zastarela i ima premali domet.Mistral 3 je mama.Žirafu je potrebno modernizovati da bude 3d radar jer u 2024 ništa bez 3d radara.Uzeti još Talesovih radara GM60 i GS40 za ova zastavina vozila.Još tu ima dosta posla oko umrežavanja ali dobro je kad se krenulo u tom smeru.I naravno sve sisteme automatizovati prvenstveno Pasars koji je prvobitno tako i zamišljen.Svesti posade na minimum minimuma.Srbija mora samostalno proizvoditi topove 30,40 i 57 mm,programiranu municiju za njih kao i savremene MANPADS sisteme pa i ove manje 3d radare.Nežaliti pare za PED i svu ostalu elektroniku,laserske obeleživače,daljinomere itd.To bi bio neki preko potreban minimum najupotrebljivijih sredstava u ratovima proizvedenih u sopstvenoj režij koja se posle kače na sve moguće.Samo dati našoj pameti odrešene ruke i neke nagrade da ljudi od toga lepo žive i uspeh je tu.

Odgovori
Mi

Sve mi se cini da ovo vozilo 6R-17E ce bit nova platforma za NORU.

Odgovori
Br

I za Noru i za Tamnavu. Nemacka odbija da nam isporuci kamione MAN 8X8, koji su civilni kamioni i time krse propise STO, posto nismo pod sankcijama, ali nista im ne mozes…

Dj

Koji konkretno propis STO Nemacka krsi prema Srbiji koja btw. uopste nije clan STO (odnosno WTO). Zaista zabrinjavajuce nepoznavanje osnovnih cinjenica o sopstvenoj drzavi….

E

Miraz
Могао би то да буде и на пример лазар 4 продузен у варијанти 10 пута 10 ( неки лазар 5?) или нека модернија верзија Фап-а можда, од страних или Кинески или можда Татра? Дакле има сигурно и домађих и станих варијанти. Убеђен сам да раде на томе , Чињеница да то мора да буде неки приоритет за Нору.

Ne

Znači , višeslojna PZO .
Odličan posao.
Stoji da nisu testirane u borbenim uvjetima i nadam se da i neće .

Nevezano , baš me zanima kako Hr stoji s nabavom PZO srednjeg dometa ?
Nigdje ni A ni B po Hr portalima o mogucoj kupovini .

Odgovori
Mi

Jedan dan ce da osvanu u Hrvatskoj bez pompe i to je to. Sa Rafalima je bilo vise prikulljanje politickih bodova ali kad su nabavljane PZH2000 nije bilo nikakvih informacija ni da se razmatraju.

Br

Kako nema nista, bice skoro sve Francuzi i nemacki top. Mistral 3, 24+200 lansera, 4 baterije MICA NG, 4 baterije SAMP/T i SkyGuarddian 35mm PAT, uz GM 400/200 i nove 3d Zirafe. Stingeri, Igle i verovatno Boforsi ostaju, ali kako skoro nista nije jos naruceno, trebace verovatno 7-8 godina za sve ovo.

Si

Hr obicno izda priopcenje kad je posao pri kraju ili zavrsen. Najave se vrlo rijetko vide. Zadnje sto je receno javno je da ce se odabir korvete i PZO srednjeg/dugog dometa objaviti do kraja 2024.

Ne

Mislav

Sivi

Bov 3/20 mora ostati jer mislim da je stvarno dobar kao antidron zaštita .
Igla također Je nije toliko osjetljiva na ic mamce a i domet od 5000 m je ok .Može poslužiti.

E sad , do unazad god dana PZO Hr se oslanjao na par sustava još iz rata- Strela2m , Igla , Strela 10 i Bov 3/20 što je sramota za državu koja je članica NATO.
Da mi nismo u 30 god mogli kupiti moderan sustav kratkog i
srednjeg dometa !
Ej , od kraja rata naovamo !

Ok , Mistral – 3 je sada operativan , ali bojim se da ćemo zlatom plaćati sustave srednjeg dometa ma koji to sustav bio . Rat u Ukrajni je digao cijene vojne opreme.

Osim toga , da prilikom sklapanja ugovora sa Francuzima u vezi Rafala oni nisu uvjetovali PZO zaštitu baze na Plesu i da nije ona “”kanta”” doletjela i pala na Zg , pitam se što bi bilo i u vezi Mistrala .

Zato želim znati što i kako u vezi nabave PZO srednjeg dometa.

Li

Hrvatska kao NATO i EU clanica kupuje proverenu i kvalitetnu opremu na Zapadu.. Javnim nabavama i transparentno kako u normalnim zeljama prilici.
Ove kineske chunga lunge kakve kupujemo u Srbiji su ko moj elektromoped verovatno . Ísti je takodje made in PRC. Ima deklarisovan domet 60 km jednim punjenjem,
U relali i je tako nekako. Kada ga vozi Kinez od 50 km sa vetrom u ledja.
Inace mi ne dosegne ni 70% deklariranog .

PS

@Ling Li
Mani mistifikaciju. Ni ovde ništa nije kupljeno napamet. FK3 dokazao pogađanja na maksimalnom dometu a i ovo je sigurno testirano pre uzimanja. Nije se amo pojavilo ovde pa sad ne znamo šta ćemo sa njim jer nemamo nikoga obučenog. Pripremalo se dugo, ljudi obučeni i evo ga.

Bo

Moze li neko da objasni koja je sustinska razlika izmedju Strele 2m i igle? U kojim situacijama se koristi igla a u kojim strela?
Koliko sam razumeo, rakete su IC navodjene. Kakva je njihova efikasnost protiv malih dronova sa elektro pogonom koji ne emituju toplotni odraz?

Odgovori
Mi

Odkad to elektro motor Ili bilo Koji elektronski sklop Koji intenzivno radi na emituje toplotu. Kad ukljucis usisivac, on se ne greje?

Zo

@Boki

Stariji senzori vide cilj kao tačku ili mrlju i zbog toga se vršila kombinacija senzora u različitim spektrima rada. Na Streli-2 postoji senzor koji radi u kratkotalasnim IC frekvencijama koji cilj vidi kao užarenu tačku (mlaznik) i njega je bilo lako ometati i najobičnijim bakljama (Flares).
Zbog toga je na Igli-1 (Šilo) kao privremeno rešenje usvojen senzor na srednjim talasima koji bi trebalo da avion vidi kao mrlju zbog ugrejanih delova oplate, ali serija mamaca je to mogla da zbuni. Na Igli je dodat i kratkotalasni senzor, koji bi trebalo da detektuje mamce u trenutku paljenja jer su oni i napravljeni za te senzore, čime bi se oni u logičkoj jedinici GSN razdvojili od pravog odraza. Sa pojavom nove generacije mamaca (one dimne) koncept je postao nepouzdan, pa se na Verbi probalo sa dodavanjem trećeg senzora koji radi ili u IC ili UV spektru, ali bliskom vidljivom delu spektra. To bi bilo ono fotokontrastno detektovanje pa bi se preklapanjem sa već pomenutim dosta smanjili efekti ometanja.

Ne

Ukratko , Strela 2m cilja i obara avion dok je u perimetru ciljnika ili odlasku .
Igla je manevarbilnija i može gađati cilj koji je i u dolasku , tj nema potrebe čekati da cilj u zraku dođe u perimetar….. raketu ispaljuješ odmah čim uočiš cilj.

Ne

Ako cilj nema toplinski odraz i ako je izvan dometa Strele ili Igle ( do 4500 m ) ,oba sustava su beskorisna .

Zo

@Nenad Hr

Citat: „Ukratko , Strela 2m cilja i obara avion dok je u perimetru ciljnika ili odlasku .“

Strela-2M gađa i ciljeve u odlasku i ciljeve u dolasku, jedino što je maksimalna brzina ciljeva u dolasku gotovo dvostruko niža od maksimalne brzine ciljeva u odlasku (550 km/h u odnosu na 950 km/h).

Bo

Ok hvala na odgovorima, razumem sad.

Da li se kupola sa naoružanjem i sistemima senzora moze sklopiti ili je ta kupola fiksirana na vozilu? Verovatno se razmisljalo o dodavanju Mistral-3 ali njihov broj je za sada mali.
Bice zanimljivo videti krajnji rezultat sa dodatim sistemom za el. ometanje (antidron puska ili neki ometac).

St

@Miroslav
Znas koji problem ovde imas? Jesi li se nekad opekao na mltor drona, verovatno nisi jer ti motori prema preporukama proizvodjaca ne treba da se teraju da rade tako da se pregrejavaju, jer onda dolazi do drugih ostecenja. A to je vec na 70-80 stepeni. Tako da je pitanje da li Strela uopste moze da detektuje cilj koji je 10-20 steoeni topliji od okoline. I naravno drugi problem koji vidimo na svim vojnim vezbama kad se gadja minobacacka osvetljavajuca granata, je velicina cilja. Strela uglavnom prodje pored granate ali je to za vezbanje zadovoljavajuce, a za ratovanje bas i nije. Vece dronove za benzinskim motorima ne moze ni da dohvati zbog visine leta. Tako da je Strela 2m jedno davno prevazidjeno orudje koga ima mnogo pa se ne zna sta bi sa njim, i proglaseno je perspektivnim i sluzi za zamazivanje ociju naroda.

Am

Amatersko pitanje:

– male dronove, tipa Mavic ili FPV sa granatom, to ne može nijedan IC MANPADS da gadja

– Baba Jagu, poljoprivredni dron, metar u prečniku, nosi 40 kila, spor, nema šanse da se ne greje dovoljno, ili grešim?

– Nešto tipa Barjaktar, zar ne može i to da skida?

– I one prepravljene Cesne da ih tako nazovem, može i to?

————

Jel mi dobra intuicija?

Sr

@Stojko
Noviji dual-band IR optički sistemi u koliko imaju LWIR mogu raspoznati hladne mete, čak i male dronove na bezbednim udaljenostima, samo što su skupi.

U koliko bi tehnologija glave za navođenje ostala nepromenjena, onda je sistem ograničen na helikoptere i krstereće rakete.

Ra

Nenad Hr
A koji to sistem obara ciljeve koji su van dometa?

Odgovori
Ne

Rafal

Boki je postavio suštinsko pitanje i možda čovjek nije upućen . Shvaćaš .
Za tvoj info , bio sam operator na oba sustava + 3/20 mm, pa ako tebe ponešto zanima , pitaj :-)

Ra

Nenad Hr
Ako cilj nema toplinski odraz i ako je izvan dometa Strele ili Igle ( do 4500 m ) ,oba sustava su beskorisna .

Ja sam postavio pitanje na ovu vašu genijalnu konstataciju i evo ponoviću ga.
Ako je cilj izvan dometa pvo sistema, koji sistem je koristan? Jel su samo Strela i Igla u tom slučaju beskorisni sistemi?

Ne

Miroslav

Boki je postavio pitanje za male elektro dronove .
Dali je njihov toplinski odraz dovoljno jak da ga registrira senzor glave Strele / Igle ?
Senzor Strele će detektirati toplinu žara cigarete na 100 m ( provjereno ).

Odgovori
Av

Nenad HR

Zar cigarete razvija od 400 do 700 Celzijusa. Nemoguce je da mali elektromotori dronova razviju i priblizno toliko.

Si

Pitanje je koliki toplinski potpis imaju elektromotori na dronovima. Ne znam jeli to itko testirao dosada. Doduse proizvodjaci se brzo moraju prilagoditi iskustvima sa dronovima iz Ukrajine.

Mi

Nekoliko stvari je tu bitno. Koliki je intenzitet zracenja, kolika je zraceca povrsina I kakvo je okruzenje odnosno pozadinsko zracenje.
Svako toplotno zracenje je izuzetno lako otkriri po hladnom danu, ocigledno. Tu je ista filozofija kao I kod standardnog kamufliranja u vidjivom spektru.
Mali dronovi na sebi imaju dosta elektronike koja jako intenzivno radi I greje se jako. Inace sta ce im tako Jake Litijumske baterije a I one odu za 15 min.

Ne

Avala 7

Za male elektrodronove ne znam.
Ranih 90 ih nije bilo.

Ali senzor Strele reagira na žar cigarete do 100 m. Zaista , nebih to tvrdio da nismo probali u vojarni …… iz čiste dokolice .

Sl

Pozz
Senzori na igli i streli reagiraju na ic- infracrveno isijavanje, toplo hladno nema veze, reagirat će na ogledalo ako ima odbljesak, cigareta moze ima ic, moze dobiti zahvat na oblak, moze dobiti zahvat na dron ako ima neki metal koji bljesti ili tako nesta slicno, znači mora imati infra crveni odraz, obična sijalica npr odmah ce reagirati dok neonske cijevi nula bodova, ledice nula bodova….

Br

Mislim da je nas BOV-3 sa 3X20mm, na blago oklopljenoj sasiji nesto najbolje sto postoji za borbu protiv mini dronova, uz naravno dodatak kvalitetne optike i dve Strele/Igle… Plus ih vec imamo dovoljno. I jos puno vucnih trocevca. Nekako mi se cini bolje da smo PVO vozila pravili vec od PVO vozila, sto je sigurno bilo lakse nego njihova potpuna prepravka u KIV i OT, a onda nova sasija za PVO…

Odgovori
ma

HQ 17 AE je u odnosu na sistem Tor M i Tor M1 bolji pre svega zbog činjenice da je u pitanju točkaš, a ne guseničar. Gusenice na Tor sistemima, zbog toga što su iste guesnice dosta uske, a sistem Tor težak, pokazale su značajne nedostatke u Ukrajini prilikom vožnje sistema. Interesantno je da Ruska M 2 varijanta kao da kopira HQ 17, što znači da su svesni nedostatka guesnične varijante i d unapređuju i optklanjanju sve nedostatke. HQ 17 A(E) je definitivno sistem koji je bolji od Tor M i M1 varijante, da li je na nivou M2 to je već pitanje.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor