Krajem januara u češku vazduhoplovnu bazu Pardubice sletela su prva dva mlazna trenažna aviona Aero L-39NG koje će koristiti centar za obuku kompanije LOM Praha (CLV-LOM – Centrum Leteckého Výcviku LOM).
Ova institucija, čiji je vlasnik češko ministarstvo odbrane, primarno će obučavati pilote ratnog vazduhoplovstva Češke ali i pilote drugih članica Severnoatlantskog saveza u okviru programa NATO Flight Training Europe (NFTE).
Prvi sporazum o nabavci L-39NG za CLV-LOM potpisan je još decembra 2019. da bi ugovor o narudžbini četiri aviona bio sklopljen sredinom novembra 2022. Uz to, postoji i opcija za još četiri aviona.

Ugovorom koji je vredan oko 83 miliona evra obuhvaćena je obuka pilota i pripadnika vazduhoplovno-tehničke službe, rezervni delovi i potrošni materijal, pilotska oprema za letenje na velikim visina, pilotska oprema za preživljavanje, sistem za planiranje i analizu leta, sistem za obuku na zemlji, oprema za opsluživanje i održavanje, logistička podrška u toku i nakon isteka garancije.
CLV-LOM je tek drugi korisnik L-39NG koga je oktobra prošle godine proizvođač nazvao ‘‘Skyfox‘‘.
Prva država koja u operativnoj upotrebi ima novu generaciju Albatrosa je Vijetnam koji je sredinom februara 2021. potpisao ugovor za paket sa 12 aviona, isporuka prvih šest realizovana je sredinom avgusta 2024, još tri aviona predato je u septembru. Prvi vijetnamski primerak je ujedno bio i prvi serijski L-39NG čiji je prvi let izvršen 24. aprila 2023.
Treći vojni korisnik postaće ove godine i Mađarska čiji je prvi primerak poleteo 19. januara ove godine. Ova zemlja naručila je aprila 2022. godine takođe 12 aviona, od čega će četiri biti u izviđačkoj verziji opremljenoj američkim optoelektronskim sistemom L3 Harris WESCAM MX-15.
Narudžbine četiri aviona za Senegal iz aprila 2018. i najava nabavke šest aviona za Ganu iz decembra 2021. usled finanijskih i političkih problema nisu realizovane.
Miraz
Jedno 6 do 8 ovih aviona za Srbiju,da zamjene G4.
Stojko
4 aviona plus sve ostako za 83 miliona? Pa mi to nikad ne bi smo kuplii, mnogo je jeftino, nema mesta za „manevrisanje“.
Perko
Za slicne pare obucis radnike i inzenjere, napravis alate koji fale i nastancas slican broj G4, apsolutno uz inostranog partnera i neku razumnu modernizaciju. Dobili bi prve primerke tek kroz vise godina jer smo sa kadrovima bas tanki. I svakako dobijes bolji avion. Osnova je bolja od Albatrosa.
Teško se nađe odgovarajući motor, to da, ali G4 je višestruko bolje rešenje.
To traži promišljanje na strateškom nivou i opredeljenost države da ima sposobnu avioindustriju. Inače, jedina vajda od L39NG je što je novoproizveden, osavremenjen i jeftin, ali za druge potrebe praktično svaki savremeniji školsko borbeni avion je bolji. Istočni, zapadni, kako god.
Mada me ne bi iznenadilo da se kupi. Novo je novo a sa Česima smo kao OK.
Aco
Ovo je F16 za G4.Odlična preglednost iz kabine,novi motor,električne komande leta,glass cocpit, širok spektar naoružanja…Mnogo muzike za malo para.
Ljuba Truba
Aco „onaj“ G4 za „onaj“ L39 je F-22,a G4 kada bi se sad modernizovo i poceo da proizvodi recimo kao G4NG bio bi F16 za ovu letecu nakazu.
Znas kako su rekli za Britanci za Moskita,avion koji lepo izgleda,lepo i leti.
G4 je lutka za ovog „Daunovca“.
Pilsner Urquell
Crni oblaci dolaze za Skyfox, sve lici da se ponavlja scenario sa L-159.
Prosle godine nema ni jedne „firm order“. Od ukupno 28 cvrstih i 4 opcije, za sada je proizvedeno ukupno 15 komada, sto znaci da 2027 mogu da zatvore proizvodnju ako ove godine ne bude cvrstog ugovora od barem 10-15 novih komada. Ako se dobro secam u jednom od poslednjih razgovora, direktor Aero Vodochody je rekao da sa ovim cenama sirovina i energija moraju da izrade 80+ komada da bi vratili ulozeno u razvoj. Posto zapad kompletno prelazi na turboprope (poput PC-9) za osnovnu obuku, sanse za prodaju vise od 80 komada su gotovo ravne nuli. Jedina nada za sada ostaje Afrika, Azija i privatne flote. U Evropi je ostala sansa samo u Slovackoj za par komada (ne vise od 8). Isto vazi i za M-345 za koji se moze reci da je danas gotovo mrtav projekat.
Ovo pisem cisto za one koji se zanose sa idejom o nekom modernizovanom G-4 i kako to moze doneti finansijske koristi i izvozne mogucnosti. Mnogo pametnije i jeftinije bi bilo zavrsiti projekat Kobac ako vec postoji tolika zelja za sopstvenim razvojem i razbacivanjem para.
Perko
„koji se zanose sa idejom o nekom modernizovanom G-4 i kako to moze doneti finansijske koristi i izvozne mogucnosti“
Nipošto nekakva jagma, samo samostalnost u održavanju i zadovoljenje istih potreba po sličnoj ceni. Ako već pričamo o klasi L39NG. Ako hoćemo bolje i više onda bolje i više i zbogom G4.
Od Kobca otprilike nema ništa i zašto bi ga pravili kad već imaju aktuelni projekat od te neke Laste TP sa kojom izgleda i ne odmiču baš negde.