Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

2. okt 2025

[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50

1. okt 2025

[PARTNER 2025] Emiratski „EDGE“ prvi put izlagao u Beogradu: Najava prodaje novog tipa lutajuće municije Srbiji i povlačenje zajedničkog projekta iz ponude

30. sep 2025

[PARTNER 2025] PR-DC treći put na Partneru: Zaokružen FPV portfolio, razvija se nova anti-dron kinetička platforma

29. sep 2025

[PARTNER 2025] EDePro raketa ALAS XX ušla u naoružanje Vojske Srbije

29. sep 2025
Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu
Predviđena je modernizacija 10 aviona na nivo IAR-99SM / Foto: INCAS

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

Kako su krajem oktobra preneli rumunski mediji, ministar ekonomije, digitalizacije, preduzetništva i turizma Radu Miruca izjavio je da izraelska kompanija Elbit, zbog pružanja pomoći Ukrajini, obustavlja sve druge projekte, uključujući i modernizaciju rumunskih školsko-borbenih aviona IAR-99 Soim.

Rumunski ministar napomenuo je da su Izraelci o problemu obavestili preduzeće „Aviaone Krajova“ sa kojom imaju ugovor o isporuci softvera za modernizaciju IAR-99. Takođe se navodi da se Elbit poziva na klauzulu o nepredviđenoj situaciji („force majeure clause“) zbog koje nije u mogućnosti da ispuni svoje ugovorne obaveze.

„Avioane Krajova“ tako ne može da ispoštuje ugovor koji ima sa rumunskim ministarstvom odbrane, koje već obračunava penale koji iznose 3,6 miliona evra.

– Ugovor ima sledeće aspekte: „Avioane Krajova“ mora da isporuči avione IAR Soim poboljšane u odnosu na postojeće.

To zavisi od softvera koji proizvodi izraelska kompanija. „Avioane Krajova“, ako Izraelci ne isporuče softver prema ugovornim uslovima, suočava se sa kaznom od oko 11.000 evra. Međutim, ako nisu u mogućnosti da isporuče avione rumunskoj vojsci, penali dostižu i do 10-11 miliona evra. Ta kompanija je kontaktirana, pogledali smo ugovor, u ugovoru su ti uslovi. Pokušavamo da na ljudski način dobijemo taj softver.

Pre dve nedelje je bio transfer softvera, piloti su uradili neke testove, avion je dosta poboljšan. Uputili su poslednje zahteve za fino podešavanje parametara tog softvera i, koliko sam razgovarao sa onima koji su u Upravnom odboru, već će neki od aviona biti isporučeni rumunskoj vojsci. – objasnio je ministar.

Do sada je modernizovano pet IAR-99 koji su naleteli 150 sati / Foto: Liviu Dnistran/ „Avioane Craiova“

Miruca je kazao da se trenutna situacija trenutno analizira u ministarstvu odbrane ali i da je odluka Elbita vremenski ograničena.

– U osnovi, kompanija „Elbit Systems“ pozvala se na činjenicu da je rat u Ukrajini počeo i da su ih mnogi subjekti širom sveta zamolili da daju prioritet pomoći Ukrajini, zbog čega, kažu, nisu bili u mogućnosti da isporuče deo onoga što je trebalo da isporuče Rumuniji na vreme, izuzevši ih od klauzula o kašnjenju. „Avioane Krajova“, takođe žrtve ovog kašnjenja, nastavljaju sa onima koji moraju da plate za ovo kašnjenje. To je komercijalna, pravna diskusija između ova tri subjekta. – naglasio je ministar.

Kako se dalje navodi, početkom septembra, predsednik Slobodnog sindikata kompanije „Avioane Krajova“, Viktor Peca, zatražio je od ministra odbrane, Jonuca Mošteanua, da interveniše kako kompanija ne bi bila kažnjena zbog kašnjenja u modernizaciji aviona IAR 99 za obuku pilota F-16, pošto „kompanija nije kriva“, a kazne „bi značile katastrofu za kompaniju i ugrozile bi program opremanja Oružanih snaga“.

Peca je pritom istakao da je pet aviona završeno krajem prošle godine, da već imaju 150 sati naleta, ali da nisu homologovani, jer je kompanija Elbit zakasnila sa finalnom verzijom softvera, što je obaveza preuzeta ugovorom.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ti

Jednostavno njihova kopija od nas G-4 Super Galeb. Samo sto je nas bolji…

Odgovori
YP

Mitomanija umreti kod nas nikada neće.

Sr

Teško da će na sudu proći klauzula i nepredviđenoj situaciji kada Izraelska kompanija nema nikakve veze sa ratom u Ukrajini. Platiće Amerikanci penale i to je to.

Odgovori
Mi

Tako je, samo nece Ameri platiti penale vec NATO.

Me

NATO nije strana u ugovoru.

Mi

Hocu da kazem da U.S (Tramp) nece nista platiti. Platice Evropljani jer je naoruzavanje Ukrajnae razlog za „force majeure clause“

Th

Da su Rumuni pametni uvalili bi Srbiji te krseve. U Srbiji nikad dovoljno
stare dotrajale tehnike. Izgleda da jos zalite da ste rastopili T-55ice.

Da moraju bas pilote za F-16 da skoluju na tom avionu. Trose bezveze
novce. Nek Amerikanci ili neko drugi da im skoluje pilote. Ne mora da
bude cijelokupna obuka. Nekako je bezveze da neka zrakoplovstva kao
HRZ imaju dva dvosjeda za obuku. I to na 10 jednosjeda. Jedini smisao
da neko sa ovako malom zrakoplovstvom radi sam obuku je da neki
postanu piloti bez da su za to stvarno sposobni. Ovako se stvara samo isti nesposobni kadar koji je bio u JNA.

Odgovori
Jo

Upoređuješ HRZ sa 12 nadzvučnih aviona i rumunsko vazduhoplovstvo koje u ovom trenutku ima 67 F-16 i 32 naručena F-35. Kada povuku F-16, planirano je da imaju 48 F-35.
Rumunija treba da trenira 15 pilota godišnje. Trening u inostranstvu bi koštao 2 miliona po pilotu (za ovaj deo treninga za koji se sada koristi modernizovani IAR-99). Cena kompletnog projekta modernizacije je 60 miliona. Prema tome, oni će dobiti 12-15 godina treninga po ceni 4 godine. Avioni će imati F-16 kokpit i softver za simulaciju.
Ovo je samo LIFT trening, tako da mi nije jasno zašto pominješ hrvatske dvosede koji se ne koriste za LIFT nego za konverziju i taktičku obuku.
Da nije ovih problema sa kašnjenjem, moglo bi se reći da je Rumunija napravila odličan posao. Bolje rešenje nego npr. Pilatus PC-21, jer mogu da treniraju sa pravim oružjem i koriste F-16 kokpit. Uštedeli su 1-2 meseca obuke.

Mi

Sva sreća pa nekom kod nas nije pala na pamet modernizacija Galeba, kad ni Rumuni tri puta veći ne mogu da završe posao, mogu misliti kako bi tek mi prošli, odnosno možemo i videti sa modernizacijom Orla koja se kreće brzinom hendikepiranog puža. Da smo imali malo pameti, rasprodali bi sve po Africi i kupili bi nove aparate da zamene i jedan i drugi ali eto, možda nas Francuska spasi na kraju, mada teško. Od babe devojka ne može.

Odgovori
Ž

Miks

Африканци одавно купују ново, сигурно им не би били интересантни српски Г-4 стари 30-40 година.

Pe

Upravo suprotno, postojale su različite ide je modernizacije i mogle su da se sprovedu prilično brzo. Zašto je zakočeno je druga priča pa ostasmo na ovom što je sad. To je bio neuporedivo lakši i korisniji posao od modernizacije Orla na kome se baš temeljno radilo.

St

Pala je na pamet modernizacija Orla, to mu dodje na isto. Ali nikome sem Srba nije pala na pamet modernizacija Orla iz muzejskog depoa.

Pe

@Stojko
Vade iz depoa i drugi… Ameri vadili B-52, „voze“ ih unuci prvih pilota… I jos ga ne povlace.

Ali sve predlozene modernizacije G4 su sve bile razumne i G4M i G4MD pa i neka kasnije predlozena laka modernizacija. Greota za taj avion. Posebno sto su i sve modernizacije bile dovedene skoro do kraja. G4M je i leteo, MD verzija nije sprovedena ni na nekom prototipu ali je mogla da se odradi odavno. Ozbiljni naucnici su radili na tome.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor