[EKSKLUZIVNO] Premijera najvećeg FPV drona kompanije PRDC do sada: Mantis sa minom kalibra 120 milimetara

1. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusija koristi hipersonične rakete Cirkon, čeka se odluka Švedske o slanju borbenih aviona Gripen Ukrajini

1. mar 2024

[ANALIZA] Koliko se vojnih aviona i helikoptera proizvede i isporuči ruskoj vojsci?

28. feb 2024

Vijesti: Crna Gora namerava da nabavi novi laki prenosni sistem PVO, razmišlja se i o nabavci anti-dron sistema

27. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Obaranje još jednog ruskog A-50, pad Avdejevke, prvi ukrajinski piloti F-16 završavaju obuku na leto

24. feb 2024

Mađarska nabavlja još četiri švedska višenamenska borbena aviona Gripen

23. feb 2024

Vojska Srbije prvi put prikazala Repelent, državni vrh misli da Hrvatskoj neće biti prodate rakete Meteor, najavljena serijska proizvodnja FPV dronova

15. feb 2024

Tales za Tango Six: Ground Master radari se mogu integrisati i sa PVO sistemima istočnog porekla

13. feb 2024

Srbiji isporučen još jedan helikopter H145M, ovog puta stigao VIP primerak

12. feb 2024

Vojne varijante aviona AT-802: Od ubijanja komaraca do ubijanja ljudi i tehnike

12. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Smena u ukrajinskom vojnom vrhu, smanjenje vojne pomoći EU, kod Kijeva počela izgradnja fabrike besposadnih letelica Bajraktar

9. feb 2024

[POSLEDNJA VEST] Počela isporuka novih helikoptera Erbas H145M za RV i PVO Vojske Srbije

8. feb 2024

Ukrajina želi da uvede novi vid oružanih snaga posvećen isključivo besposadnim platformama

7. feb 2024

[RAT U UKRAJINI] Masovni ukrajinski napad na Krim, potapanje ruske raketne korvete, Hrvatska vojna pomoć do sada 181 miliona evra

2. feb 2024

Rumunija nabavlja helikoptere H215M u mornaričkoj varijanti

1. feb 2024

[UMEX 2024] Rusi promovišu uspostavljanje proizvodnje svojih dronova u inostranstvu

31. jan 2024

Vijesti: Helikopter Bel 412 Vojske Crne Gore pretrpeo havariju motora na zemlji, šteta se procenjuje do milion evra

31. jan 2024

[UMEX 2024] Intervju sa suosnivačem PR-DC-a: Novi FPV dronovi, dosadašnja iskustva u prodaji i status uvođenja prvih proizvoda u Vojsku Srbije

31. jan 2024

Vučić: Blizu smo kompletiranja tri baterije FK-3, Repelent je u našim rukama, nabavljen je kineski PVO sistem HQ-17

30. jan 2024

[UMEX 2024] Bugarski dron-kamikaza Nemesis

30. jan 2024
Rumuni ozbiljno prema obuci za F-16: Prikazan prvi modernizovani školsko-borbeni avion IAR-99SM
Prvi IAR-99SM 715 u maskirnoj šemi poput one na rumunskim F-16 / Foto: isečak iz video snimka televizije TVR Krajova

Rumuni ozbiljno prema obuci za F-16: Prikazan prvi modernizovani školsko-borbeni avion IAR-99SM

Kako je prošle nedelje prenela rumunska televizija TVR Krajova, iz fabrike Avioane Craiova izašao je prvi modernizovani školsko-borbeni avion IAR-99SM namenjen ratnom vazduhoplovstvu Rumunije. Na objavljenom video snimku vidi se da prvi završeni primerak nosi evidencijski broj 715 i da ima maskirnu šemu farbanju gotovo identičnu onoj na rumunskim borbenim avionima F-16.

Prema ugovoru vrednom 56,86 miliona evra kojeg su 14. avgusta 2020. godine potpisali Generalni direktorat za naoružanje Ministarstva nacionalne odbrane Rumunije i kompanija Avioane Craiova S.A., generalni remont i modenizaciju treba da prođe 10 jednomotornih mlaznih školsko-borbenih aviona IAR-99 Standard (IAR-99S).

Izgled instrument table modernizovanog IAR-99SM / Foto: isečak iz video snimka televizije TVR Krajova

Strani partner je ponovo izraelski Elbit Systems kome je 14. decembra 2020. godine rumunska kompanija Avioane Craiova S.A dodelila ugovor približne vrednosti od 27 miliona dolara za prvu fazu programa modernizacije školsko-borbenih aviona IAR-99S. Tada je saopšteno da će ugovoreni radovi biće izvedeni u roku od 4 godine, a u ugovorom je obuhvaćena i integrisana logistička podrška.

Novi ugovor koji se tiče ovog procesa potpisan je marta ove godine, Elbit Systems ima obavezu da za nadogradnju rumunskih IAR-99, kompaniji Aviona Craiova isporuči pakete napredne avionike, virtuelni sistem za obuku, savremene donje prikazivače (HDD), gornji prikazivač (HUD), navigacioni sistem, sisteme za aktiviranje naoružanja. Tako unapređeni IAR-99 omogućiće efikasan prelazak rumunskih pilota na borbene avione F-16 iz sastava rumunskog ratnog vazduhoplovstva.

RV Rumunije trenutno raspolaže sa 19 aviona IAR-99 od kojih je 10 IAR-99 Standard (ev. brojevi 701-708, 716 i sada je jedan modernizivan IAR-99SM 715) i 9 savremenijih aviona IAR-99C Șoim (jastreb) (evidencijski brojevi 709, 711-713, 717, 720, 722 i 724-725) koje je krajem 90-tih takođe modernizovao izraelski Elbit (deo aviona je isporučen iz fabrike u periodu 2003-2008). Rumunski IAR-99 lete u sastavu 951. eskadrile za naprednu obuku, 95. vazduhoplovne baze „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu“ Bakau.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

al

4, 3, 2, 1… Eh Super Galebe 4MD…

Odgovori
Sr

@alexanto
Pogledajte koje godine je rumunsko RV kupilo F-16, pa kad su stigli, pa kad je dobijen IOC, FOC itd. a tek sada modernizuju trenažere.

Iz njihovog iskustva zaključujemo da RViPVO mogu sačekati da se potpiše ugovor za nove avione i tada krenuti u modernizaciju Galebova(ako postoji želja da se zadrže u službi).

Ne

Srbofil
Da,ali oni vec 20 i vise godina lete na modernizovanoj verziji Soim
Mi planiramo nabavku novih aviona recimo 2030,zar mislite da ima rezona 2035 krenuti u posao modernizacije koji bi ako gledamo Orla trajao do 2040 i neke?
Po meni je suludo tada leteti na avionima gde bi najmladji 745 bio star 50 godina a ostali blizu 60.Nema od toga nista
Resenje je kupovina bilo kog trenaznog aviona,a vidimo da danasnji vec uveliko premasuju i sposobnosti Orla tako da bi taj novi bio idealna zamena za oba

al

@Srbofil
Sve se slažemo, to je neki logičan redosled poteza kad se zna šta se hoće. Više je bila opaska da će da krene kuknjava u stilu „šta smo mogli mi“… Kod nas je problem što kad dodje vreme za VBA, Galebovi više neće biti za remont…

Mo

A avioni stariji od pilota koji lete na njima. Samo kupovina novih školsko-borbenih aviona, Ermaki M346, i da budemo mirni sledećih 30 godina.

Sr

@Nebojsa
Sve to stoji, ali ako se hipotetički potpišu ugovori o nabavci novih VBA 2024 ili 2025, može se i 2026 krenuti u modernizaciju Galebova naspram tehničkih zahteva novih aviona ili ući u proces nabavke novih trenažnih mašina.

@Motorista
Galeb je u klasi M-345.

А

@Nebojsa

Говоримо о авионима који вероватно нису ни пола ресурса потрошили за ових 50 година, што уствари отвара сасвим реалистичан простор за њихову модернизацију и потенцијалну експлоатацију од додатних 15-20 година.

@Srbofil

Ја стварно не бих искључио могућност да Галеб буде модернизован и поред набавке новог тренажера и то поготово ако нови тренажер буде надзвучан (Т-50 или Т-7), чисто ради могућности пружања више сати налета на релативно јефтинијој платформи, чиме би смо се вратили на тростепену обуку позне ЈНА, где се са Утве прелазило на Г-2, па тек касније на Г-4.

Bu

Apsolutno , sa odabirom novih lovacko- bombarderskih aviona, koi ce najverovatnije biti Kineski , bice naruceni i L15, i to u vecem broju, kao fantastican trenazer i laki jurisnik, sa fantasticnim mogucnostima kao savrsenom cenom ,dvomotorac, u veliko prevazilazi mogucnosti Orla recimo, a uveren sam da su Kinezi spremni da odobre i pomognu da kacimo na njega i neke nase proektile. No o tom- potom.

KK

Vezano i nevezano za temu, ali moram da prozborim. Kolike nacije koje smo prije smatrali, iz Jugoslavenske perspektive, 3. ligom (Poljaci, Bugari, Rumuni, Madjari i sl), danas nas u regionu ostavljaju u prasini i vojno i ekonomski. A mi se jos nismo maknuli iz 90-ih nego se grizemo i dalje.

Odgovori
bi

KejKej, gorepomenute nacije su se u međuvremenu resetovale…od exJu samo je Slo delimično prošla kroz to…ostali neće za našeg veka, a to je preduslov za prosperitet.

Sr

@KK
Zato što oni, osim Bugarske, nikad nisu zapravo bili „treća liga“ nego su za vreme postojanja FNRJ/SFRJ imali ograničenja usleg mnogo lošijih komunističkih diktatura u odnosu na onu našu, i nisu imali pristup zapadnim tržištima, finansijama i tehnologiji u onoj meri u kojoj je imala Jugoslavija. Izuzetak je Bugarska, koja je zapravo, ako gledamo isključivo tehnološki, za vreme komunizma imala najveći napredak(kompjuteri, svemirski program, sateliti, metro, nuklearka itd) i na žalost sve to se rasulo u nepovrat.

Eh sad kod nas ratovi, sankcije, decenija bez investicija…..mi smo zapravo i odlični ako pogledamo šta se sve izdešavalo.

Sh

@KK&Srbofil&BioVideoOdleteo: Rumuni nikada nisu bili treća liga što se vazduhoplovstva tiče. Prvi mlaznjak na svetu je napravio Rumun, Henri Coanda, koij je poleteo 1912. u Bukureštu! Prvi rumunski avion je proizveden 1910 (Aurel Vlaicu Nr.1)!
Dalje, za razliku od Kraljevine Jugoslavije, Rumuni su uspeli da serijski proizvode lovce, koji su uspeli da obaraju ne samo sovjetske lovce, već su oborili i dobar broj P-38 Lightning. U Drugom svetskom ratu su imali preko 100 lovačkih asova!
Za vreme komunizma, Rumuni ne samo da su proizvodili Jak-52 i Ka-126, već su licencno proizvodili Pume i Alouete III, zajednički smo radili Orla, a taj isti Soim je projektovan u doba Ceausescua. Također, po licenci su proizvođeni Britten Norman BN-2 Islander, kao i putnički avioni BAC-1-11. Od lakih aviona, IAR-823 je po svim karakteristikama bio bolji od Utve-75. Prvi Rumun, Dumitriu Prunaru, je odleteo u svemir 1987.
Metro u Bukureštu je napravljen 1979., i to isključivo domaćom tehnologijom.
Da nastavim niz?
O Mađarima i Poljacima može i knjiga da se napiše, a ne post.

Va

SheikhZayeb Druze bez ljutnje ali Henri Coanda nema nista sa mlaznim avionima koje je on tako okarakterisao ,i nigde ga ne pominju u razvoju mlaznih motora ! Takodje pred WW2 ,KJ je proizvodila licencno Blehaiem Britanski i tada moderan Nemacki bombarder Dornie ! Krenula da proizvodi sopstveni IK-3 moderan lovac ,imala lepu flotu aviona i programa ali zbog povratka rata sve to je prekinuto ! Za razliku od Rumuna koji su nastavili da postoju kao drzava i deo bloka saveznika Nemačke ! U svemir je lik zavrsio zahvaljujuci SSSR-u a kasnija proizvodnja Nas školski avion G-4 je bio ispred njihovog u toj klasi ! A vidim da bi pisao o svima knjigu dok smo mi na zadnje mesto bili izgleda !?

Ni

@KK
Samo jugoslovenska nadmenost. Mislili da ako imaju farmerke i patike na nogama da su neka sila, a za to vreme Bugari pravili 100,000 kompjutera godišnje i uveli informatiku u škole 15 godina pre Jugoslavije. Nema IT inženjera koji nije čuo za bugarske računare Pravec 1 i Pravec 2. SSSR je radio na ovim kompjuterima.

Ma

Bugari nas presli? Prodaji malo Bugarskom pa vidi kakva je to beda, onako zapustenih predela, loše putne infrastrukture…tako nečega nema u Srbiji. Ne posmatraju Sofiju (koja i nije nesto posebno) niti njihove primorske gradove koji su malo uredjeniji. Dno su, Rumuni su na nesto visem nivou ali ne toliko da im zavodim na bilo čemu. Poljsku ne znam…

Ma

Pametna odluka, uz modernizaciju će izvući maksimum iz aviona koje već imaju i koji poznaju do najsitnijih detalja. Da uzimaju nove školske, što bi bilo bolje ali verovatno znatno skuplje i sporije rešenje, proteklo bi dosta godina dok bi ovladali istim avionima u potpunosti (obuka pilota, avio mehaničara, izmenjena logistika i sl.) . Nema šta, kapa dole našim dragim susedima Rumunima, pametno rade.

Odgovori
Bu

Verovatno se radi o avionima novije proizvodnje ,gde se takva modernizacija isplati, to nisu ni neke velike pare. A avion je skolski u izvonom obliku, samo kada se nakaci savremena elektronika ,postaje munja nebeska😂,. Drago mi je, Rumuni su nam prijateljski narod.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor