Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024
Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16
Novogodišnja renesansa evropskog projekta. Izložena konfiguracija naprednog vođenog naoružanja na nemačkoj letelici tokom vazduhoplovnog sajma ILA 2024 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

Najnovijim narudžbinama višenamenskog borbenog aviona (VnBA) „Eurofighter“ EF-2000 koje su u poslednjim danima prošle godine objavile Španija i Italija, proizvodnja ovog tipa VnBA osigurana je do sredine sledeće decenije.

Ako se ima u vidu da će narednih meseci dodatne primerke najverovatnije ugovoriti Nemačka i Katar, EF-2000 bi mogao ostati na proizvodnjim trakama i u drugoj polovini 2030-tih.

Nove EF-2000 prvo je 20. decembra naručila Španija, u programu modernizacije ratnog vazduhoplovstva pod nazivom Halcon II ugovoreno je 25 aviona od kojih 21 jednosed i 4 dvoseda, i oni će biti isporučeni u periodu 2030-2035.

Prethodno je u projektu Halcon juna 2022. godine naručeno 20 aviona, i ukupan broj EF-2000 za Španiju sada iznosi 118 primeraka. Prethodno je bilo naručeno 19 aviona Tranše 1, 34 primeraka Tranše 2 i 20 u verziji Tranša 3A.

Detalj sa potpisivanja ugovora za još 25 novih EF-2000 za Španiju / Foto: „Eurofighter“

Svi avioni naručeni u programima Halcon i Halcon II biće u verziji Tranche 4 (4+), i u RV Španije zameniće deo flote borbenih aviona F/A-18 Hornet, i to u vazduhoplovnim bazama Saragosa i Torehon. Kako se navodi, novi španski EF-2000 biće opremljeni naprednom avionikom, elektronskim skenirajućim radarom (E-Scan), poboljšanim sistemom za upravljanje vatre koji podržava upotrebu raketa Brimstone III i Meteor, novim senzorima i poboljšanom sposobnošću umrežavanja.

Samo tri dana nakon Španije, Italija je potpisala ugovor za još 24 EF-2000 takođe u varijanti Tranche 4 (4+).

Ovi avioni će u RV Italije zameniti još uvek aktivne primerke iz Tranše 1, a broj naručenih aviona popeo se na tačno 120, do sada je ukupno isporučeno 28 aviona Tranše 1, 47 Tranše 2, i 21 u verziji Tranše 3A.

Iz Konzorcijuma „Eurofighter“ najavljuju da će španska i italijanska, kao i predstojeća nemačka narudžbina, uz očekujuće buduće izvozne prilike, u sledećoj deceniji dovesti do povećanja broja naručenih letelica na između 100 i 200. Samo je najnoviji španski ugovor obezbedio proizvodnju do bar 2035. godine.

„Mock-up“ EF-2000 kojim se reklamira nova varijanta ovog aviona – Tranša 5, ILA 2024 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

„Eutrofighter“ za sada ima 107 novih čvrstih narudžbina, među kojima je i 38 aviona za Nemačku koji su naručeni novembra 2020. godine kroz program ‘‘Quadriga‘‘. Prvi od 30 jednoseda i 8 dvoseda biće isporučen sledeće godine kada bi trebalo da bude i naručeno još 20 aviona u verziji Tranše 5, kako smo izvestili sa prošlogodišnjeg avio-salona ILA. Do kraja decenije Nemačka bi trebalo da naruči i 15 aviona u varijanti „Eurofighter“ EK specijalizovanih za elektronsko ratovanje i suzbijanje protivničke PVO.

Početkom decembra prošle godine objavljena je informacija da bi Katar uskoro trebalo da naruči još 12 primeraka EF-2000 naručiti dodatan broj ovih aviona. Ovoj zemlji bi do kraja 2025. godine trebalo da stignu poslednje od 24 letelice ugovorene decembra 2017. godine, prvi su isporučeni avgusta 2022.

Tokom ove godine pojavile su se spekulacije da bi EF-2000 mogla nabaviti i Turska. Tome se do sada protivila Nemačka, ali je turski ministar odbrane Jašar Guler 13. novembra prošle godine zvanično objavio da je Nemačka odobrila potencijalnu prodaju ovih aviona Turskoj. To je prva zvanična potvrda o turskoj zainteresovanosti za EF-2000, navodno su pregovori u toku za nabavku 40 aviona.

“16-ce“ u komšiluku

Još jedan tip borbenog aviona koji će sasvim sigurno biti u proizvodnji bar do početka sledeće dekade, je američki F-16 koji je prošle godine obeležio zavidan jubilej – 50 godina od prvog leta.

Omaž pola za pola veka postojanja na prošlogodišnjem RIAT-u. Najbrojnija statika aviona F-16 na nekom aero-mitingu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Lokid Martin trenutno isporučuje varijante Blok 70 i 72. Bahrein je tokom 2024. dobio 11 od 16 naručenih aviona, Slovačka u julu ove godine prva dva od 14 ugovorenih (u pitanju je bila isporuka, primopredaja u SAD je izvršena u januaru).

Još 6 aviona (dva dvoseda veće lete u SAD) slovačko RV primiće u 2025, a preostalih 6 u 2026. godini.

Prvi bugarski F-16 na svom prvom letu 22.10.2024. / Foto: Lokid Martin

U SAD je 22. oktobra obavljen prvi let F-16C Blok 70 (evidencijski broj 311, fabrički broj MV-1) za ratno vazduhoplovstvo Bugarske.

To je prvi od 8 aviona (6 jednoseda i dva dvoseda) ugovorenih jula 2019. godine. Prvi avion trebao je biti isporučen još jula 2023, a poslednji iz tog ugovora početkom ove godine. Poslednja zvanična informacija koju je u septembru izneo vršilac dužnosti ministra odbrane Atanas Zaprjanov, govori o tome da će prvi bugarski F-16 stići u drugoj polovini 2025. godine.

Istovremeno je nastavljeno opremanje ratnog vazduhoplovstva Rumunije polovnim F-16 koji su nabavljeni od Norveške. Od 32 ugovorena aviona, u periodu od 29. novembra 2023. do 13. decembra 2024. u Rumuniju je stiglo 15 primeraka. Prva isporuka se sastojala od jednog dvoseda F-16BM (evidencijski broj 1632) i dva jednoseda F-16AM (1624 i 1645).

Rumunija trenutno raspolaže sa 32 F-16, do kraja 2025. očekuje se isporuka preostalih 17 koji su nabavljeni od Norveške. Na fotografiji su poslednja tri F-16 isporučena Rumuniji u 2024. godini / Foto: Ministarstvo odbrane Rumunije.

Potom su 19. aprila 2024. u 71. vazduhoplovnu bazu „General Emanoil Ionescu“, Kampja Turzi sletela još tri F-16 (1622, 1628 i 1629), i to su prvi avioni tog tipa kojim će biti opremljena druga eskadrila RV Rumunije, 48. borbena eskadrila. U istu bazu su 28. juna sletela još tri primerka (F-16AM 1618, 1626, i F-16BM 1649), potom 24. oktobra tri jednoseda (1625, 1639, 1643), i 13. decembra poslednja tri aviona za ovu godinu (F-16AM 1636, 1638, i F-16BM 1646).

RV Rumunije tako trenutno raspolaže sa 32 F-16.

Isporuka preostalih 17 aviona očekuje se do kraja 2025. godine čime će biti kompletirane tri eskadrile sa ukupno 49 primeraka. Ovi avioni služiće dok god ne stigne njihova zamena u vidu američkog borbenog aviona 5. generacije – F-35 Lajtning II. Rumunski parlament odobrio je u novembru ove godine nabavku 32 F-35A za 6,5 milijardi evra, a prvi avioni bi trebalo da budu isporučeni 2031. godine. Konačan cilj je opremanje tri eskadrtile sa ukupno 48 aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

al

Eee, da su bar oni koji odlučuju o nabavkama EF u Italiji, Španiji, Kataru i Nemačkoj, svraćali u komentare na T6, pročitali bi kako taj avion nije ni za šta… Neka ih, neka žive u neznanju i dalje.

Odgovori
Ne

cak stavise mislim da je taj avion potentniji u dogfightu od Rafala.

No

Ma odličan je …kao lovac i bolji od rafala…
samo iz našeg ugla je preskup…za Katar je
to sitnica…a ostali su u EF.Turska ima
problem nabavke najsavremenih aviona
pa su prinuđeni na EF2000…a mogli bi i
„pozajmiti“ nešto za nihov kan.

Vl

Eurofajter je takodje krs, ovo je samo podgrejavanje lesa. Ali je problem sto nemaju sta da drugo da kupe, obzirom da se F35 pokazao kao jos gora solucija, nesposobna cak i za air policing. Kako su im nedostupni ruski i kineski avioni, narucuju svoje, iako su preskupi i zastareli. Evropa nije na vreme razvila avion 5. generacije i sada su zarobljeni u vremenu.

Qu

Ovde ljudima valja sve sto nije evropsko/americko. Samo da se tera inat. Izuzetak je Rafale, jer ga je kupila Srbija pa je postao najbolji, da nije ne bi ni on valjao.

Bo

Gomila porudzbina F-35 kao i F-16 sa svih strana. Cak i polovni F-16 idu kao alva.
Ne razumen koji je problem sa F/A-18, zasto niko ne uzima taj avion a realno je odlican?

Odgovori
mi

Čisto racionalisanje sa cenom i održavanjem i nema tu ničeg lošeg. Za F16 se zna da je prilično jeftiniji a nudi slične performanse; recimo da se nosivost podvesnih tačaka veoma malo razlikuje (7 prema 8 tona). S druge strane F/A 18 je napravljen za prevlast, dva motora po dogmi su idealni za operacije iznad vodenih površina pa eto odakle Špancima; za veliku većinu ostalih uobičajenih zadataka taj avion je overkil. Naravno da je F18 sveukupno bolji avion i bolja borbena platforma ali je pitanje šta će od svih tih performansi ikada zatrebati jednoj Rumuniji, npr – njima bi pre odgovarao F22 u kontekstu hipotetičkog velikog konvencionalnog sukoba, a ne F/A 18.
Drugo pitanje koje se postavlja je kome će USA pristati da proda F/A 18 i koliko će time rušiti neke regionalne balanse (Bliski Istok, Balkan…) a ima i sindroma prodaje Tomketa Iranu: ti prodaš nešto u najboljoj nameri, promeni se vlast i tvoje oružje bude upereno protiv tebe i tvojih saveznika. Zamisli odgovor na pitanje da li bi nama prodali F22 sve i da imamo pare i potrebe za takvim aranžmanom, a onda postavi pitanje da li smo mi njihov saveznik u miru, koliko je pouzdan taj naš status (kakav god bio), da li bi bili to i u hipotetičkom ratu sa nekim durgim, i eto ti odgovora zašto dobismo Rafale a ne F16. A dobro je i to što dobismo.

St

Nemaju svi 3+ milijarde za 12 aviona 4. generacije.

Ne

@Stojko

Super Hornet kosta manje od Rafala.

@Milan

Lojalnost se kupuje, ne uteruje batinama. Narocito ne ljudima kojima je inat nacionalni sport. Kada to Zapad shvati (i plati, kao na primeru Poljske) bicemo na konju i mi i Zapad.

Jo

F-16 je brži, okretniji i ima 60% veći domet. Prednost F/A-18 su dva motora, što je bitno za mornaricu, i veća nosivost. Nije problem da li će Amerika da proda Superhornete, prodali su ih Kuvajtu. Problem je što nema zainteresovanih kupaca. F-16 je i jeftiniji za održavanje.

To

Rumunija ekstra posao uradi.

Odgovori
Vi

Isto kao i Srbija. Modernizujemo Orlove dok ne dodju Rafali 🤣

Il

Radim u jednoj stranoj kompaniji koja prodaje elektronske komponente i jedan od kupaca mi je bivsi Ferranti koji sada pod drugim imenom pravi delove za EF. Duzi vremenski period znam da se povecava proizvodnja EF ali sem Nemacke nisam znao ko ce biti novi kupci.

Odgovori
Ne

Moj izbor bi uvek bio Super Hornet. Zvanicno avion sa najduzim trajanjanjem resursa.

Rumuni pametno planiraju. E sad jos desetak godina dok postignu famoznu borbenu operativnost eskadrili. A da, izgleda osim Srba i Hrvata drugi nemaju problema sa tim stvarima…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor