Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

2. okt 2025

[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50

1. okt 2025

[PARTNER 2025] Emiratski „EDGE“ prvi put izlagao u Beogradu: Najava prodaje novog tipa lutajuće municije Srbiji i povlačenje zajedničkog projekta iz ponude

30. sep 2025

[PARTNER 2025] PR-DC treći put na Partneru: Zaokružen FPV portfolio, razvija se nova anti-dron kinetička platforma

29. sep 2025

[PARTNER 2025] EDePro raketa ALAS XX ušla u naoružanje Vojske Srbije

29. sep 2025
Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka
Među državama koje još uvek nisu dobile svoje prve Rafale je i Srbija. Isporuka 12 primeraka planirana je za period 2028-2030 / Foto: Bojan Lutrig

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

Pre nekoliko dana sa proizvodnih traka kompanije „Dassault Aviation“ izašao je 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal.

Vest je došla neposredno nakon objave francuskog proizvođača o otvaranju novog proizvodnog pogona u Seržiju, severozapadno od Pariza.

Iz Dasoa napominju da u programu koji se nalazi pod nadzorom Generalne direkcije za naoružanje i inženjerskog rukovodstva kompanije, učestvuje 400 francuskih kompanija, a kako smo nedavno javili, moguće je da će im se uskoro pridružiti bar jedna kompanija iz Srbije.

Iz Dasoa je ovom prilikom poručeno da je proizvodni program Rafala “kamen temeljac industrijskog i vojnog suvereniteta Francuske, zahvaljujući kritičnim tehnologijama koje je razvio i izvoznim uspesima koje je postigao“.

Takođe se podseća da su do danas Francuska i osam izvoznih kupaca naručili 533 aviona kao i da je ostalo da se isporuči još 233 primerka.

Prve jedinice naoružane Rafalima postale su operativne u francuskoj mornaričkoj avijaciji 2004. godine, a u francuskom ratno-vazduhoplovstvu 2006. godine.

Prvi izvozni avioni isporučeni su 2015. ratnom vazduhoplovstvu Egipta.

Jedna od bitnijih poruka u sklopu obeležavanja ovog ključnog trenutka je i potvrđivanje plana da se proizvodnja Rafala poveća na četiri aviona mesečno.

Oko 60% Rafala naručilo je osam stranih zemalja, među njima i Grčka / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Zbog moguće a potom i realizovane narudžbine Srbije, Tango Six je u proteklih nekoliko godina posebno detaljno pratio zvanične informacije o proizvodnji i isporukama borbenih aviona Rafal.

Naša zadnja analiza odnosila se na polugodišnji izveštaj Dasoa za tekuću godinu u kome se navodi da je za šest meseci isporučeno 7 Rafala, a tom prilikom je navedeno da je i dalje cilj da kupci u 2025. dobiju 25 aviona ovog tipa.

Tada smo ujedno i ponovili informacije o broju proizvedenih i isporučenih aviona u prethodne dve godine – 2023. on je iznosio samo 13 (samo dva za izvoz), dok je prošle godine taj broj porastao na 21 (7 za izvoz).

U toku ove godine, za sada, primećeni su novi avioni za francuske vazdušno-kosmičke snage, zatim za Egipat, a poleteli su i po jedan prvi primerak za UAE (naručio 80) i Indoneziju (naručila 42 aviona) kojima predstoji ispitivanje. Ove dve države će svoje prve avione dobiti sledeće godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Do sada sruseno 3, sa tendencijom daljeg umnozavanja.

Odgovori
Fr

Kada indijski piloti, koji napreduju po sistemu kasti i žvaču betel, polete u borbu protiv zapadnjački obučenih pakistanaca… Call sign Holly cow vs. call sign Moghul…

с

Срушено због лошег бођења баздухопловне операције или лоших доктринарноих ставова

Ig

Zato je bolje da smo uzeli SU35S ili jos bolje MiG 35.

Bo

@Ivan

Jos bolje Mig-35 ? Od cega bolje Su-35?

Drzave pocinju proizvodnju aviona 5. i 6. generacije a ti pises od migu koji ne postoji.

Pe

Errrr, sankcije, bilo ko? Padaju nekom na pamet? Rusija je pod sanckijama još od pre Ukrajine. Zato smo uzeli FK3 a ne S400. Mogle su da se ugovaraju samo relativno sitne nabavke inače sledile sankcije. Posle Ukrajine to je tek nemoguća misija. Stigao nam je samo deo onoga što smo naručili i to samo neborbena sredstva.

Th

Sruseno 3 od napravljenih 300, kakva statistika!
Moram negde da pronadjem koliko je sruseno F16 svuda po svetu, za MIG29 znamo brojeve, za SU familiju takodje

Ig

@Bole
Kolega, bilo je ironicno naravno, posto Su i MiG „nisu“ obarani uopste.

Ra

Banglades kupuje 20 aviona j10c I radare za 2,2 milijarde dolara. Dakle mogli smo da kupimo minimum puk za ovu eskadrilu Rafala.

Go

@Frankovac
U ajde, Pakistanci zapadnjački obučeni a Indija ih maksimalno razvali u svakom ratu do sada. Mnogo ti podcenjavaš Indijce koji šalju rakete i satelite u svemir.

Ž

Rafal

Не, не купује Бангладеш Ј-10.

У вести стоји:

“BAF could buy up to 20 J-10CE jets by 2027.“

Ra

Zivojin Bankovic
U pravu si mada je poenta bila da se otprilike zna cena a ona je mnogo niza od cene Rafala. Posebno što se govori da će eventualna kupovina aviona biti plaćena u narednih 10 godina. Dakle I kredit na duži period i cena drastično niza.

Bo

@Rafal
Odakle ti cena za J10? Indonezija kupuje 42. kom za preko 9 milijardi sto mu dodje 210+ miliona po komadu kao rafal.

Br

Cela EU nema ni pravi projekat aviona 5. generacije, dok vec leti 6. generacija… Na duze staze cela EU nije perspektivna, a o avionima da i ne pricamo. Pored svega toga Rafal je skuplji od svih aviona 5. gen. koji su trenutno u proizvodnji, F-35, J-20, J-35 i Su-57. Plus ih Pakistanci izobarali sa jeftinim kineskim malim jednomotorcima… plus znamo da cemo imati velikih problema sa naoruzanjem i opet kupujemo za nenormalan novac…

Odgovori
Th

Kako znamo da cemo imati problema sa oruzjem?
Mislim moguce je sve, ali Vi tvrdite da vec znate.
Niko nije mogao ni da sanja da cemo potpisati ugovor za nove avione, pa se potpisalo, zasto isto tako ne bi moglo da se desi i za adekvatno naoruzanje?

St

Nenormalan novac znaci nenormalne provizije.

Vl

Kvalitet na kraju uvek pobedi. Rafal je najbolji primer.

Odgovori
Re

Ko je u mogucnosti (bogat) kupuje novo i najmodernije a ko nije (citaj: siromah) kupuje staro i polovno ili ceka da mu nesto poklone.

Odgovori
Ne

Ko je bogat uzme donirano polovno od Bjelorusije pa im onda uvede sankcije…

Pa

@ realnost Kada „bogati“ imaju manji BDP od „siromaha“, upola manje plaće i kupovnu moć i kada „bogati“ masovno dolaze na rad kod „siromaha“ onda znaš kako živiš u deluziji na pogon kompleksa.

Os

@Padobranac, da je to tako kako pišeš, valjda bi bilo obrnuto. A nije. Izgleda da vam računice ne idu od ruke, kao uostalom ni finansije.

On

Ko ima para kupuje novo. Ko nema, polovno ili čeka poklon.

Vi se hvatate za BDP i prosečne plate. BDP je samo procena. Nije egzaktan. Ne pokazuje ko zaista raspolaže novcem.

Dug Hrvatske po glavi stanovnika je oko 12.700 evra. Dug Srbije oko 5.600. Više nego dvostruko. Pokrivenost uvoza izvozom u Hrvatskoj jedva iznad 50% ili tu negde. U Srbiji oko 85%. Većina ljudi u Hr prima minimalac. Penzije su bedne.

Ni vojska nije izuzetak. Dobar deo opreme je polovan ili donacija. 12 haubica PzH-2000 polovne. Četiri helikoptera Black Hawk, dva donacija. 16 Kiowa Warrior donirano iz zaliha. 89 polovnih Bradley vozila, deo donacija. Dva broda Helsinki-klase polovna. M270 MLRS tražena donacija. Avioni Rafal polovni i zastareli. Dakle ništa novo, sve polovno i/ili poklonjeno. Eto koliko vam dobro ide.

Ekonomija tone. Preti grčki scenario. Dok drugi investiraju milijarde u najnovije Rafale, najsavremenije helikoptere i bpl-ove, najmodernije i najnovije PVO i raketnu artiljeriju, pruge, najsavremenije vozove i gradove (Beograd na vodi), Expo, … zaduženi su upola manje od vas. A vi živite na kredit i ne gradite ništa. Pogledajte razliku između beogradskog i zagrebačkog aerodroma. Gde su vam te pare? Da li ih je iko ikad video?

Računanje BDP-a je kao prodaja auta. Kupac ga ne prebaci na sebe. Formalno ga imate, ali nemate ga zapravo. Isto je sa prodajom resursa strancima. Uračunate njihovu imovinu i profit u svoj BDP. Nije to više vaše. Taj novac ne možete koristiti za škole, bolnice, puteve ni vojsku.

Sve to pokazuje paradoks: oni sa većim BDP-om po glavi stanovnika često troše tuđi novac i žive na kredit. Zašto je tako teško priznati boljem da je bolji, kao vaši košarkaši u Atini 1995?

To

Ostaje jedino deluzija-Jedno je mogucnost a drugo realnost.Netko moze a netko ne..Netko je pametniji a netko mozda ne..Siguran sam da se nekome ponudila takva prilika kao nama,prihvatili bi je..Bez razmisljanja..Nemoj o financijama..

sa

Onako kako jeste: Inače ne pišem komentare, ali kad vidim ovakve besmislice shvatim koliko je jaka moć samo-poricanja… Meni stvarno nije jasno da li vi zaista vjerujete ovo što pišete ili ste potpuno kontaminirani jeftinom propagandom? Hrvatski državni proračun za 2025. iznosi 37 mlrd eura, a srpski budžet za 2025.
22 mlrd evra (Hrvata duplo manje od Srba). Samo za kulturu Hrvatska je u 2024. izdvojila 423 miliona eura, a Srbija mizernih 129 miliona.
Do prije par godina kleli ste se u BDP i stope rasts istog, a kada je postalo razvidno da Srbija u sljedećih 50 g. ne može stići Hrvatsku, onda BDP nije bitan? Više se nitko ni ne sjeća one priče kako će Srbija u 2021. prestići HRV po ukupnom BDP-u. Na kraju 2024. BDP Hrvatske 93 mlrd, a SRB 83 mlrd. Od 2022. stopa rasta hrvatskog BDP-a HRV raste po većim stopama od SRB. Ali sad se srpska priča okrenula prema javnom dugu. Ako je javni dug sad bitniji od BDP-a, kako to da Srbija ima manji kreditni rejting od HRV i misiju MMF koja kontrolira financije? HRV ima veće prosječne/medijalne pleće, mirovine, veći paritet kupovne moći, ima nižu stopu nezaposlenosti (4.1%, a u SRB 8.2%), veću financijsku imovinu građana, duži životni vijek, bolji sustav borbe protiv korupcije i vladavinu prava (hvala EU), veći postotak recikliranog otpada, puno veći udio obnovljivih izvora, 5G mrežu od 2022. (SRB nije ni počela uvođenje), mlađi vozni park, 1330 km autocesta (SRB 907 – sjeća li se netko kad je AV rekao da će u 2017 prestići HRV po dužini autocesta?), Srbi dolaze u HRV radit, a ne obrnuto, HRV ima bolje javne usluge, opću sigurnost, zdravstvo, obrazovanje i političku stabilnost ( HRV se prema svim relevantim međunarodnim rang-listama kvalitete života nalazi na 45. mjestu u svijetu, a SRB na 82.) Činjenicu da je HRV član NATO/EU, Šengen, Euro zone, a vrlo brzo i OECD neću ni spominjat. HRV: tako blizu, a tako daleko. Po svakom pogledu, izuzev oružanih snaga, HRV debelo šiša Srbiju. Zapravo, SRB više zaostaje za HRV nego HRV za Slovenijom. Štoviše, SRB nije u stanju ekonomski sustizati ni Bugarsku. Srbija je u Europi razvijenija samo od Moldavije, Albanije, S. Makedonije i BiH, a pojavio se zaostatak realnog BDP po stanovniku za C. Gorom. SRB je trenutno na oko 50% prosjeka EU dok je najslabije razvijena država članica EU Bugarska na 64%. I to su suhi, egzaktni podaci bez političko-popagandnog busanja. SRB je zapela u postkomunističkoj tranziciji davne 2003. kada je ubijen Đinđić.I to dolazimo do oružanih snaga. HRV puno manje ulaže u vojsku od Srbije ne zato što nema novaca već stoga što politički vrh Hrvatske (čitaj Plenković) smatra da to nije strateški prioritet jer ne vidi realnu oružanu prijetnju našoj nacionalnoj sigunost. I tu se, na žalost, jedino slažem sa Vama: Croatian army – donation army.

Pe

@samo kažen
Niko ne spori da živite bolje, koliko je EU upumpala novca u nove članice, zlo i naopako da ne živite. Tu se i vidi koliko je Bugarska npr. neefikasna.

Ali malo i frizirate, da se ne lažemo. Svi političari to rade pa i vaši.

Vi u u autoputeve računate npr. i one deonice sa samo dve trake što ne postoji verovatno nigde u svetu, dok se kod nas u tim razmatranjima (i prešlo je i zvanično 1000km) uzimaju u obzir samo deonice koje održavaju Putevi Srbije gde ne spadaju brojni motoputevi dugački desetinama km (npr. Kragujevac Batočina itd. koji svi imaju po 4 trake) ili otvorene deonice na koridorima koji nisu kompletno završeni, pa tako na Dunavskom koridoru otvorene dve deonice i ostala još jedna za koji mesec da se otvori a u statistici se ne navodi nijedna itd. I u nekim drugim oblastima slično.

OK, bolji ste u globalu ali nisu moguća realna upoređenja po mnogim parametrima, što bi rekao Vuk Drašković „don’t mix frogs and grandmothers“. Jer političari firziraju podatke svako iz svog razloga.

Be

radim kao expat u naftnoj industrial za jednu kompaniju kluba 7 sestara.
vozim toyotu Verso start sad vec 8 godina.

e sad….vi koji bi cijenili po starosti karoserije, zakljucak sami izvedite.

Ž

@ Samo kažem – malo istine, umesto medijskih spinova ne bi bilo na odmet. Bez iskrivljenih brojeva, ispraznih parola i demagogije o superiornosti. Jedan komentator iznad je već vrlo precizno objasnio stvari, ali nijedan njegov argument niste ni pokušali da pobijete. Niti je to moguće.
Da li je realno da neko sa mega-aferama poput Agrokora, koje su državu koštale više desetine milijardi evra i dugoročno je zadužile više nego pola infrastrukture Srbije zajedno, od čega se neće oporaviti decenijama, nekome priča o ekonomiji i razvijenosti!?
Elem, BDP nije egzaktan podatak, to je procena. Hrvatska ima javni dug po glavi stanovnika 2,3 puta veći, a uz to i duplo manje stanovnika, što znači da je realno zaduženija po glavi stanovnika 4,5 – 5 puta više. Uz to, izvoz pokriva tek polovinu uvoza, pa nije jasno čime mislite da vraćate te dugove. Srbija je tu skoro izjednačena i to bez pomoći EU fondova.
Što se tiče plata, brojke zvuče lepo dok ne pogledate medijan – 50 % zaposlenih prima manje od 870 evra, a 15 – 20 % radi za minimalac od oko 560-570  evra. U realnom sektoru prosečna plata je 700 – 1.000 evra. Dakle, većina građana živi znatno ispod proseka. To nisu slike prosperiteta koje se plasiraju u javnosti.
Što se industrije tiče, Srbija ima realni sektor: naftna i automobilska industrija (Fiat, Stellantis, BMW u planu), IT izvoz preko 5 milijardi evra godišnje, rudarstvo, poljoprivredu, železaru, namensku industriju, razvoj AI tehnologija i eUsluga. Hrvatski BDP, s druge strane, drže turizam i EU fondovi, to nije proizvodnja ni tehnološki razvoj, već “laka privreda”.
Srbija danas ima najveći infrastrukturni zamah u regionu: autoput od mađarske do grčke granice, “Miloš Veliki”, Moravski koridor, 2 kraka autoputa prema BiH, modernizovane pruge (i najmodernije vozove, 200 km/h) i brze saobraćajnice u svim pravcima, i sve u vlasništvu države, nema koncesija. Srbija je u mnogim segmentima pretekla Hrvatsku, prim strane investicije, Srbija privlači rekordne iznose (npr. projekti kao što je „Beograd na vodi“, EXPO, fabrike).
U energetici – Srbija proizvodi višak struje, Hrvatska uvozi i do 35 %. To je jedini razlog zašto Hr elektroprivrede nije prodata.
Hvalite se 5G mrežom, samo izostavljate „sitnicu“ da se radi o mreži Dojče telekoma (čitaj Nemačka firma i mreža). Srbija nije uvela 5G ali to nema veze sa novcem i tržišnom ekonomijom. Telekom Srbija (u domaćem vlasništvu) ima akvizicije vredne stotine miliona evra širom Balkana i dominira u sportskim pravima i medijima (Sport Klub, Arena sport –  samo prava za Premier ligu su plaćena 600 miliona evra) koji, ironijom sudbine, zapošljavaju i brojne hrvatske novinare i tehničare. Ili Comtrade IT inženjere. Visokokvalifikovani i visokoobrazovani kadar za razliku od sezonskih konobara, koji dolaze da spoje kupanje i džeparac, kad se već i na to referišete kao nekakav argument. Ne vidim da u Hrvatsku dolaze srpski inženjeri.
Namenska industrija Srbije ne pravi “metke”, nego visoku tehnologiju: dronove, samohodne haubice, raketne sisteme, bespilotne letelice, brobena vozila, itd. i izvozi više od 1,5 milijardi dolara godišnje. Hrvatska većinu vojne opreme dobija polovno ili kao donaciju.
Budžet za kulturu 423 miliona evra?! Pa zar niste nedavno za polovne rafale jedva skupili 900 milona? Ispada da se Hollywood nalazi u Zagrebu a ne u LA. Sa tim novcem ćete sigurno osvojiti najmanje tri Oskara i osnovati svoj „Netflix Balkan“.
Srpski filmovi, serije, muzika i pozorišta poznati su širom regiona. Samo Beograd ima više pozorišta nego cela Hrvatska. Srpska filmska (visoka produkcija) i muzička scena daleko je razvijenija i prepoznata širom regiona: od Kusturice, Bregovića, Bajage i Čolića do Cece i narodnjaka koje, ruku na srce, i vi najviše slušate. Srbija troši oko 250–300 miliona godišnje, ali ima neuporedivo veću produkciju. Tako da to sa budžetiranjem ostaje prava misterija.
Najzad, apropo  razvijenosti, voznog parka i sl. da li ste ikada bili u Beogradu? Višemilionski grad, pun života i razvoja, investicija, univerziteta i projekata, uz besplatan javni prevoz za sve, pa čak i za vas. Koji grad u Hrvatskoj tome može da parira?
Zvuči groteskno kada se poredite sa Bugarskom koja je i površinski i po broju stanovnika duplo veća, bivša carevina a kao moderna država egzistira još od 1878., Sofija višemilionski grad, u EU mnogo pre vas, ali vi u komentaru gledate sa visine samo nije jasno po kom osnovu.

Mi

MiG-35 postoji ali naravno da nije na nivou Rafala. Evo po hiljaditi put svima koji pričaju o SU-30/35 jedno pitanje za razmišljanje. Ako danas ne možemo ni naftu da uvezemo bez odobrenja Amerike, kako mislite da bi išao uvoz eskadrile aviona iz Rusije? Manite se priča šta bi bilo kad bi bilo, tako se ne vodi država i vojska. Gleda se šta su realne opcije i u skladu sa tim se i nabavlja. Kad je pao zid u Berlinu, ovde niko nije skapirao šta se desilo i to neshvatanje smo skupo platili. Danas se dešava novo pomeranje i mi smo dobro udaljeni iza nove gvozdene zavese i u novoj podeli pripali smo EU/USA ali mnogi i dalje to ne kapiraju.

Odgovori
Ra

Nova podela tek sledi i nemoj da lupetas o tome kome smo mi pripali. Kad se završi rat u Ukrajini moći ćemo da vidimo gde smo mi a i ostali.

Mi

,,Ako danas ne možemo ni naftu da uvezemo bez odobrenja Amerike, kako mislite da bi išao uvoz eskadrile aviona iz Rusije? Manite se priča šta bi bilo kad bi bilo, tako se ne vodi država i vojska. Gleda se šta su realne opcije i u skladu sa tim se i nabavlja“

Tako je. Stvarno ne znam šta tu još nekima nije jasno. Ni Egipat nije mogao da dodje do Su-35. Danas je sve gore i gore na tom polju. Alżir dobija od Rusa šta hoće samo zato što geografski nikog nije briga za to da li imaju Su-35 od R37M i R77M ili ne.

Sa

Ja na kontinentu ne vidim nikakvu podelu, svi su na jednoj strani…

М

Htedoh da napišem jako sličan komentar ali i tvoj komotno mogu da potpišem.

Mi

Kako će Srbija da leti Rafale bez goriva ?

Odgovori
Yr

Spremili smo 2,5 hiljade flaša od Koka Kole u kojima ćemo prenositi kerozin preko Bugarske granice. Plus nabavljamo kontingent od 27 Pasat karavana za prevoz iz BiH. Nema zime, samo neka stignu.

Mi

Kupicemo francusko gorivo za jos 3 milijarde.

De

@Yrraf
a da probamo na foru „tetke iz Kanade“, 200x xxx lit?
Eto resenja.

mi

Meni se čini da naši pucaju na još jednu eskadrilu i to 5. generacije od Kineza.Jedno 20-ak komada,puna šaka brade.Uz nove rafale i Bog da nas vidi. živeo naš predsednik,koji je najzaslužniji za obnovu naše vojske pa makar bio sendvičar najveći na svetu.
Bolje ja sendvičar a da imamo vrhunsku vojsku,nego tragač dlake u jajetu i večiti kritičar sa onom vojskom pre 10-15 godina.

Odgovori
Ni

A šta ti imaš lično od ovakve ili od onakve vojske od pre 15 godina? Šta ti to menja u životu? Mislim da su samo pripadnici Vojske Srbije merodavni da ocenjuju vojsku.

Ro

533 naručenih aviona = dokaz da strpljenje popravlja
233 aviona do isporuke = Dassault ima posao do 2050. godine
60% aviona za izvoz = Francuska brani svoj suverenitet tako što ga prodaje drugima
Dassault ne prodaje avione; on prodaje priče o moći. Balkan ne kupuje avione; on kupuje priče o pripadanju. I dok se u francuskim pogonima polako sklapaju mehanizmi, na Balkanu se brzo sklapaju narativi.
Prava borba se neće odvijati u vazduhu; odvija se u fabrici značenja gde svaki Rafale postaje simbol nečeg većeg – francuskog ponosa, hrvatske integracije, srpske agilnosti. I možda, samo možda, kada se svi ovi različito obojeni Rafalei jednog dana nađu u istom vazdušnom prostoru, shvatimo da je najveći trijumf ne u tome ko će pobediti, već u tome što smo svi zajedno uspeli da pretvorimo oružje u najskuplju dramsku predstavu ikad izvedenu.

Odgovori
Jo

Kada trend potražnje krene nadole , postoji li plan za sve te nove pogone i radnike? Retoričko pitanje.

Odgovori
Ne

Verovatno ce se ici na nov evropski avion. Ciji razvoj vec godinama lagano, i nezno, sabotira bas Daso. Valjda po logici: cekaj da prvo rasprodamo ovo sto vec ide.

Sa

Ne razumem insinuaciju, plan za pogone, radnike? Dessault je akcionarsko drustvo izlistano na pariskoj berzi (i kurs im je jako dobar u poslednje 2 godine). Ima upravni odbor, akcionare, menadzment, moze otvarati pogone i zaposljavati radnike po sopstvenoj volji, te ih isto i zatvarati/otpustati. Dobar personal brzo nadje posao u nekom drugom pogonu ili industriji. Niko se nije u firmi rodio, da bi tamo morao docekati penziju.

Sr

@Sale
Da, ali i ne. Država Francuska je tu ključni igrač. Ona daje izvozne dozvole, ona je glavni kupac, ona subvencioniše gubitke kada posla nema, ona plaća razvoj itd. To važi za sve „privatne“ gigantske konglomerate vojne industrije čitavog sveta.

Ne

Tako ste dosadni s tim Rafali…

Odgovori
Sr

Боље нов него послован, Рафал. Али много бољи и јефтинији је, Ј10C.

Odgovori
Fr

Srbija postaje Venecuela polako ali sigurno…. Pod sankcijama se troše pare na parade i avione koji se mogu isključiti iz Brisela…

Odgovori
Da

Hah,kad bi to moglo tako da se isključi niko im ne bi kupovao avione.Može država proizvodžač da te zeza za rez.delove remont i slično,al to mogu svi.Pa valjda naručilac aviona vodi računa od koga uzima avione….

Sa

Proizvodjac takvih platformi koje zavise od azuriranosti podataka za recimo Spectru itd. teoretski mogu klijentu obustaviti slanje dopunskih podataka. Takodje moguce je da se platforma ne proda svima sa istim paketom podataka. Ako recimo Spactra u najpotentnijoj varijanti koristi podatke o pretnjama (radarima i drugim izvorima elektromagnetnog zrcenja) dobijene od USA ili NATO saveznika, onda je pitanje da li oni dozvoljavaju proliferaciju tih podataka Indiji ili Srbiji. Sto se Srbije tice svakako je potpuno svejedno, niti ce joj neko gasiti avione, niti ce ona vazduhoplove koristiti protiv bilo koje drzave koja joj je u dosegu. Oni ce samo leteti onako, kao preskupi hir autokrate od 3-4 milijarde, da bi siromasna drzava od 6 miliona stanovnika imala nadzvucnu avijaciju.

Ne

Zanimljivo. Dakle, pojedine komšije veruju (ili namerno pokušavaju da provociraju) da će neko blokirati prodaju najnovije tehnologije ugrađene u najsavremenije avione Srbiji, samo da bi ugodio Hrvatskoj? I to zato što bi ta tehnologija učinila njihove polovne avione starije generacije još gorim? Možete se tešiti floskulama i šalama koliko hoćete, ali pošto nemate kapaciteta za ozbiljnu konkurenciju, ostaju samo zluradi komentari. Vremena samoupravnog socijalizma su prošla, danas je kapitalizam uveliko, sve se meri kroz rezultate/novac, svi imaju troškove koje moraju plaćati (hale, radnici, energenti, …) i žele da zarade, (Nemaš novac? Ajde zdravo!) Iluzije, demagogije i soc. parole su ostale davno iza nas, za vreme hladnog rata. Inače bi vam, kao saveznicima i važnoj članici, za isti novac ili još jeftinije prodali najnoviju verziju rafala ili bi vam ih jednostavno poklonili. Ali nisu ludi.

Ne

@Neverovatno

Zaboli „pojedine komšije“ za vaša međuvlaška prepucavanja…

„preskupi hir autokrate od 3-4 milijarde, da bi siromasna drzava od 6 miliona stanovnika imala nadzvucnu avijaciju.“

„Nemaš novac? Ajde zdravo!“

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor