Nakon što je Tango Six juče objavio da je Falkon 6X novi avion Avio-službe Vlade Srbije, saznajemo da je letelica dobila registraciju YU-RSB i da je obojena (nalepnice) identično kao i Embraer „Legacy“ YU-SRB.
Kako Tango Six takođe saznaje, novi državni Falkon prvi put je poleteo 7. decembra 2023. godine. Avion je kao „zelen“ iz fabrike u Bordou preleteo do Arkanzasa u januaru 2024. godine odakle se sa opremljenom putničkom kabinom zaputio na aerodrom Le Burže kod Pariza 9. aprila ove godine. Samo dan pre državne posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Parizu, predsedniku Francuske Emanuelu Makronu.

Proizvođač 6X familiju reklamira krilaticom „first ultra-widebody purpose-built business jet in the industry“, odnosno njegovu putničku kabinu kao „najvišu i najširu u poslovnoj avijaciji“ (zapravo u njegovoj kategoriji).
Sa tri i po puta većim doletom od starijeg brata iz flote Avio-službe, Falkona 50, 6X iz Beograda može leteti direktno do Tokija, Kejptauna, Majamija, Njujorka i Sijetla. Za razliku od Falkona 50, novi avion ima samo dva motora, „Pratt & Whitney“ PW812D.


Iako Falkon 50 YU-BNA trenutno nije u letnom stanju, ovaj 43 godine stari avion bi mogao biti još jedna rezervacija za stalnu postavku Muzeja vazduhoplovstva. Pod uslovom da menadžment Avio-službe ima sluha za tako nešto u poređenju sa opcijom prodaje za kanibalizaciju/staro gvožđe i ako će novi menadžment muzeja biti proaktivniji od nekadašnjeg vojnog.
Tehnologije
6X je trenutno, bez konkurencije, avion sa najmodernijim kokpitom u Srbiji. Iako nije prvi sa „Honeywell Primus epic EASy“ paketom avionike u našoj zemlji, YU-RSB će biti prvi koji će imati „FalconEye Combined Vision System“ koji je razvio izraelski Elbit.
Ovaj vizuelni sistem, prepoznatljiv po tri kamere na nosu letelice i širokouganim HUD staklima u kokpitu, prvi je uređaj ove vrste na svetu koji kombinuje „synthetic vision“ prikaz mapiranja terena kroz internu bazu sa objektima i preprekama i IC i „low-light“ kamere za aktivni „sensing“ u jedan univerzalni prikaz.


„FalconEye“ je sertifikovan od strane FAA i EASA-e za prilaze pri slaboj vidljivosti do 100 fita. U takvim napetijim situcijama pilotima za preciznije i rasterećenije fizičko upravljanje pomaže Dasoov „Digital Flight Control System“, koji je potekao iz vojnog programa kompanije kojoj srpska država ovih dana plaća po više osnova.
6X je prvi Falkon opremljen dijagnostičkim sistemom „FalconScan“, koji nadgleda i izveštava o 100.000 parametara vezanih za preventivno održavanje ili kvarove.
Igor
Podrzavam kupovinu, ali mi nije jasno zašto se čak i u VIP avionima nije išlo na kupovinu istog proizvodjaca. Prvi Embraer a sad Falkon, zbog održavanja i svega ostalog mislim da je bolje da su u floti avioni istog proizvodjaca…
Pere
zato sto se kupuje bez izrade TT studije i bukvalno kao kad ides u IKeu pa uzimas sta ti podne pod misku.
Dušan
Jer je Embraer (sasvim slučajno) nabavljen od firme koja je kupila Galeniku, a Falcon od firme koja nam je, sasvim slučajno, prodala Rafale.
ne kažem da to ima veze za korupcijom…
Yrraf
Zato što je Falcon apsolutni overkill za dobar deo letova avio službe vlade Srbije. Stvarno nema potrebe da se ovakvim vrhunskim biznis džetom vozi neka leva delegacija do Brisela npr. Falcon 6x je avion ranga prevoza najviših državnih službenika i to u posebnim prilikama.
tax
Embraer nema dolet niti ima u ponudi avion sa potrebnim doletom. Ime proizvodjaca nije bitno, avion druge klase i da je od Embraer-a nebi imao nikakvu kompatabilnost sa trenutnim Legacy 600 – bilo bi isto kao da su uzeli od nekog drugog proizvodjaca.
Nisu uzeli G800, niti sirokotrupca. Znaci nisu se rasipali. Da su se rasipali uzeli bi ACJ319 ili 320 koji su istih karakteristika kao kupljeni Falcon 6X, ali po tri puta vecoj ceni. Ovo je dosta promisljena i razumna kupovina, koja ispunjava potrebe za relativno malu cenu. Kosta kao dva mala helikoptera – ne vidim ovde nikakvo rasipanje.
Branko
@tax
Dva mala helikoptera kostaju 3mil evra, dva H145M kostaju 8 miliona, dva Mi-17 kostaju 24 miliona, a ovaj avion kosta preko 50 miliona, za nas verovatno 60 ili kao 40 malih helikoptera.
max
Prekrasan avion.
No kad bi npr u hr vladajući kupovali još jedan avion za svoje potrebe (pored postojećih ispravnih) sa mojim novcem, ja bi prvi digao bunu.
Jedno je nabavna cijena, a drugo troškovi tog aviona, osoblja itd.
Pogotovo znajući koliko se zloupotrebljava vladin avion (vožnja sina na utakmicu itd), i koliko zapravo i taj postojeći malo leti.
Perko
Srpska flota ima realno jedan Embraer koji je u ovom trenutku star tipa 18-19 godina a Falkon počeo da se raspada još pre 15 i ne leti (star je preko 40 godina), Lirdžet je isto preko 30 godina star, doduše leti i verovatno ovi matori moraju u penziju pa opet ostajemo na istom broju od dva aviona. Ništa nije večno.
darac
Ne zaboravimo i nedavno nabavljena dva nova VIP helikoptera. Ima se , može se.
K
Pa s obzirom da ce Challenger Vlade RH uskoro imati 30 godina, mozda nebi bilo na odmet da i nasi razmisle o novom zrakoplovu. Ali valjda netko prati stanje tog aviona i naznaciti ce kada ce trebati u nabavku novog.
Masinbbna
U zadnjih godinu dana vize su nam uvele 3 drzave sa kojima smo imali bezvizni rezim jos iz doba Juge, a Tajland je Kosovu ukinuo vize do 90 dana, a nama vizu i dalje traze.
Nesposobna diplomatija, ali zato novi avioni da mogu se luksuziraju po svetu.
Propast drzave uzivo.
Саво
Поздрав које су нам земље увеле визе у задњих годину дана
Nemanja
Vize su nam uveli Kuba i Tunis sa kojima smo imali bezvizni režim od 60-ih, za treću nisam siguran.
MiKajlo
Uveli su nam vize jer smo i mi njima. To su uglavnom afričke zemlje, kojima smo mi uveli vize zbog moranja u skladu sa naredbama EU.
Pera
Kada se planira kupovina prvo pitanje je za koje potrebe se koristi. Nerazumno je kupiti „ultra long range „….
Nas narod kaze:ima se, moze se.!!!
tax
Nije nerazumno. Trenutni avion ne moze da doleti ni do Njujorka ni do Pekinga. Svaka delegacija koja se salje mora da slece usput u neku trecu zemlju da dotoci goriva, kao putovanja avionom pre 100 godina. Nisu uzeli Gulfstream G650 pa da se kaze sta ce im dolet. Ovaj avion sa ovim doletom pokriva potrebe drzave da se stigne do glavnih gradova vecih svetskih ekonomija bez sletanja: SAD, Kina, Japan.
Pavke
Ako Jermenija,Bugarska i Albanija mogu da imaju a319 mozemo i mi jedan ovako ozbiljniji avion!
Rex
Možemo da imamo i nacionalni stadion i EXPO, i one super kul stadione po gradovima koji nemaju ni fudbalski klub, a i da nemamo za plate profesorima i da imamo poljski wc u 1/3 škola. Možemo i da dajemo za euroligu i za ligu šampiona, i da kupimo prenos premier lige za 600 miliona, pa što ne bi i avion. A fasade zgrada i plafoni po bolnicama da nam padaju na glave. Sve može. Al imaćemo Falcone i Rafale…
Realnost
Rex, to je odlična platforma za vašu kandidaturu za Predsednika. Obećajte da nema prenosa fudbala, nema Rafala i Falcona sve dok se ne srede fasade, plafoni po bolnicama i wc-i po školama. Ako pobedite, plaćam večeru po vašem izboru! Ma šta ako pobedite, plaćam večeru ako dobijete 1% glasova sa ovako nerazumnim predlozima!
CANE
Dobar dan svima ?????
Pre bilo kakvog komentara iznesite broj vase diplome vaseg zaposljena ili neki dokaz o vasim vasim stručnim radovima vezano za ovu temu . O kupovini auta odlučuje onaj koga isplaćuje
o kući brodu avionu ista osoba sta je koga briga za vas komentar i vase misljenje .
Pokusajte da radite nesto za sebe i ne kritikujte ljude koje lično ne poznajete jer je ispod
ČASTI ako me razumete ČAST ima čovek a nema životinja !
Nenad N.
„Cane“
Taj avion placa drzava, znaci narod. Ne pojedinac. Znaci svaki pojedinac u tom narodu ima pravo da se pita.
D. Lukić
Avion Falcon 6x nema tri i po (3,5) puta veći dolet od starijeg brata iz flote Avio-službe Falkona 50. Naime, Falkon 6X ima, ako je verovati proizvođaču, dolet od 5.500 nm, ali sa osam (8) putnika i NBAA IFR Reserves Imajući u vidu, da Falkon 6X ima kapacitet putničke kabine do 16 putnika, kao i činjenicu, da na dužim letovima sigurno neće leteti sa NBAA IFR Reserves, skoro sam siguran, da je njegov optimalani dolet sa 14-16 putnika oko 4.500–4.700 nm. Kada je u pitanju Falkon 50 isti je početkom 80’tih godina prošlog veka odleteo relaciju Beograd-Shannon-Gander-Cancun v.v. sa proširenom posadom koja se menjala u mestu Gander, jednim mehaničarem i 10 putnika. Zahvaljujući povoljnom vetru, Falcon 50 je u povratku iz Gander-a doleteo direktno u Ljubljanu. Inače, dolet Falkona 50 preko kopna i sa 12 putnika je 2.300-2.500 nm.
Lale
Jel njemu neće da pukne guma? Serviseri obučeni?
Nemanja
mi smo tako bogata zemlja,pa imamo 53miliona da damo za avion,dok nam se deca lece kako?gladnih i siromasnih nazalost sve vise … Ovo sluzi da hrani ego jednog coveka,koji ce ga najceace i koristiti.Al svemu jednom dodje lraj
Petrovic Dusan
@Nemanja Mozda bi trebalo da izracunate koliko kosta letenje starim avionom, koliko kosta odrzavanje starih letelica,sta kad ne radi, i kolika je novcana korist od diplomatskih putovanja nasih politicara, koji god da je predsednik iz koje god politicke partije. Novo je u vazduhoplovstu (i ne samo) cesto jeftinije od starog
Perko
Ovo služi da zameni mator avion i da se kupi mesto za stolom sa nekim evropskim glavonjama. Mala smo država i to tako ide. Plaćaš harač. Ako nećeš onda ulaziš na sporedni ulaz zgrade na sastanak sa pomoćnikom zamenika čistača prozora, što je taj o kome pričaš več iskusio. To je tako u odnosu sa svim velikim zemljama, istočnim, zapadnim svejedno. Mi nismo veliko carstvo već državica od 6 miliona ljudi. I treba da shvatimo da ćemo plaćati i plaćati da bi imali kakav takav mir.
Ostalo… i najbogatije države leče ljude donacijama, postoje granice moći svake države.
Ako si čuo za Met Galu, verovato misliš na šarene haljine, duge noge manekenki i šta već. A to je samo najveći redovan donatorski skup Metropoliten muzeja u Njujorku. I takvih događaja ima širom sveta. Nigde novca za kulturu, zdravstvo i društvene potrebe nema sasvim dovoljno. Uvek može još. Samo mi nemamo uređenu tradiciju donatorstva.