Prošlonedeljna vest našeg portala o nabavci novog aviona za Avio-službu Vlade Srbije Daso Falkona 6X, prešla je u danu objavljivanja, sasvim očekivano, i na politički teren. Od interesantnog političkog trenutka do gotovo sinhronizovane nabavke civilnog i vojnog programa Dasoa od Strane Srbije, broj zanimljivih činjenica o ovim letelicama i kompaniji koja ih proizvodi zaslužuje još priče.
Srpska mejnstrim javnost nije ni stigla da se pošteno pobuni zbog najavljenog izdatka od 2,7 milijardi evra za vojne avione. Iako je bilo za očekivati da će se „dajemo tri milijarde evra za vojne avione a nemamo kanalizaciju tuitu“ emotivna argumentacija češće zadržati u javnom prostoru, danas je u Srbiji nemoguće da se bilo šta, makar i mrvicu kontroverzno, zadrži u fokusu medija i javnosti duže od tri dana.
Dok je nabavka Falkona odmah bila preneta od strane profesionalnih medija (ni reči o nabavci u korpusu neprofesionalnih privatnih i državnih medija), Tango Six izveštavanje da iznos za kupovinu Rafala od 2,7 milijardi evra nikako nije konačan niko nije preneo.
Zahvaljujući nikad goroj političkoj atmosferi u srpskom društvu vrlo je verovatno da će teme Rafala i novog državnog Falkona pojesti neke druge teme koje motivišu novo masovno zgražavanje bez većeg udubljivanja.
Što je na neki društveno neodgovoran način i dobra stvar. Ljubiteljima vazduhoplovstva će ostati da sa ili bez griže savesti pričamo o dve nabavke koje su, ako se gleda isključivo vazduhoplovni ugao, nešto istorijski verovatno neponovljivo, u neposrednom geografskom okruženju jedinstveno i vanredno interesantno.
Daso stil

Jedinstvena sinergija kompanije „Dassault Aviation“ ogleda se u proizvodnji Rafala i Falkona unutar istog proizvodnog kompleksa na aerodromu Merinjak u Bordou – poslovni model koji izdvaja Daso kao jedinu kompaniju na svetu koja vojnu i poslovnu avijaciju proizvodi pod istim krovom.
Do sada je u ovom kompleksu proizvedeno preko 10.000 letelica, od čega 2.600 Falkona od kojih je, prema proizvođaču, negde oko 2.200 u službi u 90 zemalja širom sveta.
Poznato je da Daso izuzetno polaže na marketing i tu imaju, koliko god to subjektivno zvučalo, više stila i originalnosti nego bilo koji američki proizvođač poslovnih aviona. Privilegija da im „flight test“ piloti lete i na Rafalu i na Falkonima pruža im nebrojano prilika da ih zajedno snimaju i na različite načine promovišu.
Dve marketing krilatice o Dasou ste nesumljivo već čuli. Citat Marsela Dasoa da avion koji lepo izgleda lepo i leti i to da Falkoni imaju pedigre vojnog programa sa kojima dele fabrički prostor.
Od sajta Falkon brenda koji za svaki zaseban model aviona trenutno u prodaji (ima ih pet) ima po jednu „air to air“ fotografiju Falkona i Rafala u formaciji, do video materijala koji je, iako se sastoji od gotovo uvek istih kadrova, izuzetan.
Interesantno je da su Falkon 6X i Rafal dvojac pre mesec dana dobili svoj kratki promotivni „air-air“ video. Nikako omaž Srbiji koja je jedina država na svetu koja je kupila ova dva tipa aviona.
„Vojni pedigre“

Industrijska proizvodnja Rafala i Falkona toliko je vertikalno i horizontalno integrisana da se obe letelice projektuju u softverskom projektnom okruženju CATIA koje je Daso napravio za svoje potrebe a danas ga koristi gotovo cela vazduhoplovna industrija. Softver koji je razvijen za vreme projektovanja prvih Daso Miraža doniran je i beogradskom Mašinskom fakultetu.
Najviše pominjan segment „vojnog pedigrea“ Falkona je „fly-by-wire“ (FBW) sistem ili kako ga Daso zove „Digital Flight Control System“. Kompanija je počela da razvija svoja patentirana „FBW“ rešenja na Miražu 2000, usavršila ih je na Rafalu, da bi Falkon 7X bio prvi poslovni avion na svetu sa ovakvim načinom upravljanja.
Upravljivost, koja i nije toliko presudna za civilni poslovni avion, bila je prikazana na Buržeu 2023. godine kada je prazni Falkon 6X izveo interesantan prikaz sa „max deflection“ nagibima od preko 60%. Novi avion Vlade Srbije moći će da sleti, na primer, na vršački aerodrom i druge geografski ekskluzivnije lokacije.
Podrška

Za razliku od OEM-ova koji proizvode veće avione i druge letelice, proizvođači poslovnih aviona poznati su po pouzdanoj i organizovanoj „after market“ podršci. Ne samo zbog dugoročno veće zarade već i zbog obećanja mušterijama da će raspoloživost, odnosno „dispatch rate“ biti uvek na visokom nivou.
Kada je održavanje u pitanju Daso se hvali 24/7 podrškom, posebno za AOG situacije koje u određenim uslovima rešava i svojim kompanijskim avionom. Motori Falkona 6X, PW812D imaju, prema tvrdnji proizvođača kompanije „Pratt & Whitney Canada“ 99,99% „dispatch rate“.
Kada je reč o plovidbenosti Falkon brenda, za razliku od vladine Avio-službe i njenog YU-BNA koji je trenutno prizemljen, pojedini primerci koji se približavaju 50. godini službe i dalje su aktivni.
Daso je pre dve decenije formirao i svojevrsno udruženje operatera Falkona, nazvano „Operators’ Advisory Board“, sa ciljem da dobije inpute i predloge od najaktivnijih korisnika. Jedan od brojnih rezultata ove inicijative bio je i razvoj sopstvenog EFB proizvoda. Među članovima Falkon OAB-a je i srpska kompanija „Prince Aviation“ koju predstavlja njen suosnivač Slobodan Stričević.
„Prince Aviation“ je do sada bio operater tri Falkona, dok se trenutno u srpskom registru nalazi još jedan. YU-RSB će tako biti šesti Falkon ukupno koji se ikada našao na YU registru.
Tango Six je nedavno izvestio da je Princ krajem decembra prošle godine obavio do sada najduži let u svojoj istoriji. Njihov Falkon 2000LXS YU-FVJ obavio je let od Ciriha do Rio de Ženeira.
DUSAN
A protiv koga ce mo koristiti NATO letelice?Bosne,Rusije,Ukraine,Svajcarske?
Blue
Za odbranu teritorijalnog integriteta Srbije, i zastitu njenih gradjana.
Ne kupuje se Rafali, Puls sistemi, dronovi, helikopteri, radari, PVO da bi stajali na livadi.
Jole7
Protiv svakog ko nas napadne. Kad postaviš tako detinjasto pitanje, treba da razmisliš zašto druge zemlje u regionu nabavljaju slične ili iste avione. Mi sa tom nabavkom samo stvaramo balans koji nam osigurava mir, bezbednost, ravnopravnost.
Jovan
@Blue
Pišete….Aj da ne pišem svašta. Oko nas sve zemlje članice NATO pakta. Kad bi hteli, razlupali bi nas kao zvečku. I to sa daljine, bez ulaska njihovih aviona na našu teritoriju. Tako da ona poslovica ispeci pa reci.
Branko
Kosovo nije u NATO
imbot
Znači ako Srbija nije u NATO-u ne treba joj novi avioni. Kada bi tako razmišljale sve evropske zemlje koje nisu članice onda nijedna ne bi imala ratno vazduhoplovstvo. Pitanje protiv koga je toliko ižvakano i prevaziđeno. Protiv koga ostale zemlje kupuju kada zanavljaju svoj RV?
Deki
Branko
Kosovo nije u NATO samo im je tamo najveca baza.
Blue
@Deki koliko su ono baza i opreme ostavili u Avganistanu?
Dejanera
@Jovan
Pa pises svasta. Eno Austrija i Svajcarska su neutralne zemlje sa svih strana okruzene NATO zemljama i nemaju izlaz na more a imaju borbene avione i nabavljaju nove. Ako bi NATO hteo isto bi ih tako razlupao kao i nas ili kao tu zveckua ne bi ni morali da udju u njihov vazdusni prostor! I da, onaj deo sa ispeci pa reci vazi pa kreni sa pecenjem.
Branko
@Deki
Najvea baza NATO u Evropi je u Nemackoj, Bondstil nije ni blizu. Takodje, Bondstil je zadnjih godina izgubio na znacaju, akcenat je prebacen na Rumuniju i Poljsku, tako da sada tamo ima jako malo vojnika i opreme.
TT
@DUSAN Protiv koga ce Svajcarska da koristi svoje avione, protiv Kine?
TT
@ Deki Bonstil je bukvalno prazan ..
Srđan
mene više interesuje kako ćemo sa komplet MIG i Galeb osposobljenim osobljem, alatima, raznim uređajima i šta sve ne održavati Rafale?
Milan
A sa kim planiramo da ratujemo kada pucamo 3 milijaarde na avione? Sve smo rupe popunili pa ostalo samo još avione da kupimo.
Blue
Nisakim, kao i ovi sto kupuju Himarse, Leparde, Rafale, Barajktare i tako.
Miki
Kupujemo da ne bi ratovali.Kupujemo nove letelice da bi bili normalna država.Dok nismo niŝta kupovali i spali na 3 pouispravna helikoptera sve je bilo ok.Dodjoŝe poplave,požari a onda se proziva drżava da ne radi niŝta.Pade jedan helikopter u magli,pošto nije imao navigacione uredjaje odgovarajuće,kriva drżava.Helikopter je inaĉe bio star oko 40 godina.Nabavi država najmodernije nove helikoptere ,opet ne valja.
Flik
Ni Indonezija, Egipat, Indija, Pakistan, Filipini nisu sve rupe popunili, pa kupuju lovce da bi se odbranili.
Vlada
Sedenje na dve stolice ……kupovina NATO tehnike uz postojeću istočnog bloka jeste konfuzan i nelogičan potez iz aspekta politike i strateških interesa, naročito sada kada dolazi do jasne bipolarizacije sveta.
Rafal
Kada dolazi do bipolarizacije sveta, sedenje na dve stolice je nelogican potez? Ti se bas razumeš u geopolitiku!? Sedenje na dve stolice je jedini logičan i racionalan potez. Pritom za sada funkcioniše dobro. Ako bude nužde odredicemo stranu, do tada saradnja sa svima.
Pajo
@Rafal
sjedenje na dvije stolice koštalo je Srbiju upravo kod skuplje nabavke Rafala.
Da se nije toliko oklijevalo i „vagalo“ od koga će se kupiti eskadrila, mogli ste proci jeftinije.
Ovako je ugovor sklopljen u najnezgodnije vrijeme (rat u UA i globalna nestabilnost).
Rafal
Pajo
to vi mislite da je koštalo skupo dok ne budete videli da je vaš aranžman bio skuplji od našeg. Koštalo je onoliko kolika je cena novih Rafala tog nivoa uz sve što prati ugovor o kupovini ( napredna obuka pilota, rezervni delovi…). Pogledajte grčki ugovor i shvatićete da oni polovne Rafale nisu platili skuplje jer ste vi pametni a oni glupi već zato što njihovi Rafali imaju viši nivo opreme od vaših. Svako je platio svoj aranžman onoliko koliko kosta. Nas je skuplji jer je bolji, toliko bi ste i vi platili da ste kupovali nove avione i isti paket opreme.
Fishbed
@Rafal
Govoriš napamet, a lijepo ti je u tekstu stavljen link iz kojeg se vidi da finiširanje pregovora o opremi i naoružanju za Srbiju tek predstoji. Dakle cijena se još ne zna. Može biti samo još veća.
Rafal
Fishbed
Ne govorim napamet i jako mi je poznato da će se naoruzanje posebno platiti. Ne razumem sta ti je sporno? Savremeni avioni ovog tipa su skupi. Vi ste platili dosta jeftinije ali ste dobili proizvod bas koliko i košta. Zato sam i naveo primer grčke koja je svoje polovne Rafale platila značajno skuplje od vas ali su znatno bolje opremljeni od vaših. Ako mislite da ste nekog z……. razmislite da li je moguće da jedna tako mala zemlja sa malo iskusnih ljudi te struke ( jer je vaše iskustvo vezano za mig 21) prevesla Francusku. To nije realno. Kad budete plaćali nadogradnju koja neće biti f4.1 nivo videćete kako ste zapravo prošli.
Pajo
@Rafal,
uopce se nisam referirao i usporedjivao nabavku RH i Srbije.
iznio sam golu činjenicu da je vaš tender trebalo raspisati ranije jer bi financijski bolje prošli.
Sad proučite koliko su Grci (2,5 mld EUR) platili za 12 poslovnih i 6 novih aviona plus gomila naoružanja (Meteor, Scalp EG, Exocet,…) i usporedite to sa onim sto je Srbija platila 2,7 mld.
Ako i nakon te usporedbe kažete da ste nabavku napravili u pravo vrijeme, mogu samo reći. čestitam odlicno ste prošli.
Pajo
@Rafal,
nitko nikoga nije prevario prilikom pregovora ( niti Grci niti RH ili netko treci). Nije to prodaja na sajmu polovnih automobila.
Jednostavno je tada bila takva cijena.
Stabilno okruženje, nema rata u UA, ne baš prepuna knjiga narudžbi, sve je to utjecalno na tadasnju cijenu.
Meni osobno je sada krivo da RH nije uzela isti ili sl. aranžman kao i Grci.
Ovako je izvjesna nabavka 6 dodatnih novih (poslije usvajanja pune operativne spsobnosti) ali je otvoreno pitanje cijene koju će za njih trebati platiti.
Rafal
pajo
odgovorio sam ranije ali mi nisu objavili odgovor. Cena jeste bila takva i to je realna cena za vaše avione. Oni su još uvek respektabilni koliko to mogu biti sa avionikom koju imaju.
Zao je i meni sto nismo kupili su35 ili bar dve eskadrile Rafala ako smo se za njih već odlučili.
Jovica
Uz lepu cenu… Naš predsednik će kao Putin da leti u 6x u pratnji dva rafala..
Arhivar
Sopstveni entuzijazam za vazduhoplovstvo ne treba mesati sa geostrateskim ili ekonomskim aspektima kupovine Rafala
Markoo
Sasvim je okej što će leteti Rafal F4 i Falkon 6X krilo uz krilo,a bilo bi još bolje ako će doći još +2eskadrile borbenih višenamenskih aviona tako da bi imali oko 50 spremnih u svakom momentu …
Arhivar
Rafali su preskupi za nas, pogoto kada se uzmu u obzir ruske ili kineske alternative.
Hrvatska koja ima duplo jacu privredu od nas uzela je polovne za 40% sume koju mi placamo
Blue
Kojim je istekao resur preko 30%, koje sada hoce da modernizuju jer su znatno losi od F4.1. standarda (tome se nisu nadali kada su pregovarali), kojima trenutno Madjari i Italijani cuvaju nebo jer ce njihovi da udju u upotrebu tek 2026, i onda modernizacija i na kraju kada sve prodje dobice avio opet losi od nasih sa 70% cene novog i resursima koje sam gore naveo.
Privredu nemaju ali imaju prihode od turizma koji opet zna se gde idu
Stvarnost vs Neznanje
@Blue, Istekli su resursi i preko 30 % američkim F22 Raptorima, pa što onda i jesu li zato lošiji od novih? Mađari i Talijani čuvaju nebo samo dok završimo s prvom fazom obuke, a to je do kraja ove godine. Potreba za lovljenjem i presretanjem neke Cesne koja je izgubila komunikaciju nije ništa tako strašno. Inače kao članica NATO pakta ionako moramo propuštati NATO avione preko hrvatskog neba. Dakle, no big deal. Avione ćemo podignuti na razinu F4.1, također no big deal. To da privredu nemamo je žešća glupost. Hrvatski turizam u BDP -u sudjeluje oko 19 %, ostalo je ostala privreda. Nominalni BDP Hrvatske 96,20 milijardi dolara, Srbija BDP 82,550 milijardi dolara, pa računaj imamo li privredu. A evo ti još jedne računice, Hrvatski proračun, rashodi ove godine 37 milijardi dolara, Srbija nešto manje od 20 milijardi dolara. Ovo ti je najbolji i najpribližniji podatak s koliko tko raspolaže novca. 37 milijardi naprema 20 milijardi, a Hrvatska ima skoro duplo manje stanovnika, dakle po glavi stanovnika je još veća razlika. Prihodi od turizma idu u proračun, gdje bi išli?
Tomass
Blue-F3-R je trenutno najmoderniji Rafal.F4 ne postoji.Proizvodi se za vas i ostale.Indonezija je kupila nove F3-R.Hr eskadrila je operativna krajem 2025g.Francuska modernizira F3-R zato sto je to najbrojniji aparat u francuskoj eskadrili.Zakonom zagarantirana minimalna placa u hr je 970 eura neto..Kolika je kod vas?450-500 eura.Toliko o ekonomskoj snazi..
TT
BPD Srbije je $88.634 billion (nominal, 2025 est.), Hrvatski $96.03 billion (nominal, 2025f).
Takodje po MMfu rashodi Srbije su bili 24 milijardi 2022., sada su vrv znatno veci ali ne mogu naci tacan podatak.
Nema potrebe frljanjem podacima kada se isti mogu proveriti za 5 sekundi.
Stvarnost vs Neznanje
@TT Pa što onda nisi pronašao za 5 sekundi na stranicama Ministarstva finansija RS, a tamo piše ovo: „Ukupni prihodi i primanja predviđeni predlogom budzeta za 2025. godinu iznose 2.346,2 milijarde dinara, dok su rashodi i izdaci planirani u iznosu 2.660,2 milijarde dinara.“
Dakle, ovo je najtočniji podatak jer je sa stranica MF Srbije I siguran sam da si ga vidio, ali ti se ne uklapa u priču..
Ovo za BDP sam gledao na wikipediji, na engleskom. i tamo piše 82.550.
Usput, nisam imao namjernu nadgornjavati se sa tko ima veći… nego ovom što veli da Hrvatska nema privredu dokazati kakve gluposti piše.
Stauffenberg
12 rafala je dobar početak,ali je zaista smešno kao vojno neutralna zemlja,bez minimum 36 višenamenskih aviona mi smo veoma slab plen. Ja sam za varijantu da kada dobijemo svih 12 rafala,poručimo još 12 i još 12 ali od drugog poizvođača zbog eventualnog pritiska i ucena.Orao bi gurao dok ne dođe druga eskadrila.Plus treba PVO pojačati što više.
Slobodan
Džaba nama i atomska bomba kad nemamo Muda!
mile
Petar Vojinovic pa nije bas da nije bilo kritika po vojnim grupama ali prohujalo sa vihorom koga interesuje sta misli plebs, ono i dalje ima nije da nije svajcarci se ozbiljno bune za svojih 36 f35 koje su platili 6,1 milijardu koliko citah spremaju i referendum e sad mozes li da zamislis to kod nas
Realni
Izvanredna nabavka dva odlična Aviona.Konačno prave,nove ispod čekića mašine.Neka košta ali bar znamo zašta smo dali pare.Rafal je realno najbolji avion koji smo mogli kupiti.Volim ja i SU-35s ali nije realno da bi nam ga Rusi prodali,bar ne zbog rata u Ukrajini.I opet nije bolji od Rafala.Od Rusa izvući one MI-17 i Pancire koje smo platili.Srednji helikopteri su nam veoma kritični,premalo ih imamo.Čim se uhodamo sa Rafalima i dobijemo adekvatno naoružanje za njih odmah dopuniti eskadrilu na 16 aparata i naručiti drugu.Orlove,Galebove,29-ke u penziju po muzejima.
Nenad N.
Sa vazduhoplovne strane sjajno, sa vojne malo, a sa finansijske verovatno neodrzivo. Da je bar broj komada veci.
Bila bi fantazija da kupimo one grcke Miraze, pa posaljemo u Daso da nam apgrejduju na RMV. Francusku je to kostalo oko 500 miliona za 50 komada. Znaci nas bi oko 200. (u realnim ne „pomognutim aplikacijom“ uslovima), sto je izdrzivo. Orlove u penziju i brzi prelazak na zapadno naoruzanje.
Vladimir
Bas bistro, kako to nikom nije palo napamet u vojnom vrhu. Kupimo lepo 20ak kom sledece godine, oni nam apgrejduju do 2027-28, mi lepo odskolujemo pilote i mehanicare do 2030, uvedemo u naoruzanje 2031, a resursi isteknu 2036. I onda bacimo svo znanje, delove i naoruzanje. Perspektivno, nema sta
Vultur
Nisam ni za ni protiv Rafala. Uzimam to kao datost. Samo bih replicirao gospodi koja kažu: “ NATO avioni…“:
Francuska ima 100% samostalnu vazduhoplovnu industriju. Francuska koristi metrički sistem. Npr F-16 je sav u colovnim i British Imperial merama ( ne možeš ni običan šraf da napraviš sam…)
Nebojsa
Ovo je fantastična nabavka ,definitivno. Posle podizanja iz pepela civilne i vojne avijacije na Svecki nivo, i odličnom i pažljivom odabiru letelica, vreme je da se obnovi Vladino stanje letelica i zamene se letelice iz pete decenije eksploatacije ,novim . Izbor je sasvim logičan. Srećno.