Indijski mediji preneli su početkom nedelje vest da će ratno vazduhoplovstvo ove zemlje u septembru, nakon više od 60 godina upotrebe, povući iz naoružanja svoje borbene avione MiG-21.
Kako se navodi, svečana ceremonija biće organizovana u vazduhoplovnoj bazi Čandigar, a poslednji avioni pripadaju 23. eskadrili ‘‘Panteri‘‘ koji su inače stacionirani u bazi Nal-Bikaner, i deo su 46. brigade koja je pod Jugozapadnom komandom.
Indija će tako nakon Srbije i Hrvatske, takođe ceremonijom, obeležiti penzionisanje ovog tipa letelice.

MiG-21 je za Indiju sasvim sigurno najznačajnija vojna letelica u dosadašnjoj istoriji ratnog vazduhoplovstva koje postoji 93 godine.
Ne samo da je to najbrojniji, već je ujedno i prvi supersonični avion u RV Indije, a na različite načine korišćen je u gotovo svim značajnim ratnim sukobima, počevši od 1965. godine, samo dve godine nakon prvih isporuka. Interesantno je naglasiti da je MiG-21 bio u naoružanju indijskog RV dve trećine vremena postojanja ovog vida indijskih oružanih snaga.
Ipak, sovjetski lovac-presretač je i mlazni avion sa najviše udesa i katastrofa u indijskoj vojnoj avijaciji.
Od uvođenja u upotrebu do danas je u udesima izgubljeno oko 490 aviona, sa oko 200 poginulih pilota i oko 60 civila koji su stradali na zemlji.
Pritom ćemo navesti da je prema različitim izvorima RV Indije koristilo ukupno 900-940 primeraka, od čega je najviše istovremeno korišćeno oko 550. Samim tim Indija je najveći strani korisnik ovog tipa, ne računajući Kinu koja je nakon prekida odnosa sa SSSR-om samostalno razvijala svoje varijante MiG-a 21 (kineska oznaka J-7) i proizvela ih na hiljade.
Prvi MiG-ovi 21 isporučeni su Indiji početkom oktobra 1963. kada je stiglo samo osam primeraka u varijanti MiG-21F-13, a sledeće, 1964. godine u naoružanje su primljena još dva MiG-a 21F-13 kao i dva MiG-21PF. Zatim je nabavljena licenca i to za MiG-21FL, jedinstvenu varijantu koja predstavlja hibrid verzija MiG-21PF i PFM.
U periodu 1966-1973 u indijskim pogonima proizvedeno je 205 letelica. Vremenom je udeo delova proizvedenih u Indiji dostigao 60 procenata. Prethodno je iz SSSR bilo isporučeno 54 MiG-21FL.

Sa licencnim sklapanjem i proizvodnjom varijante MiG-21M krenulo se 1971. godine, ukupno ih je bilo 158. Potom je 1973. godine iz SSSR stigla i varijanta MiG-21MF kojih je nabavljeno 65. Nakon toga je već 1977. počela isporuka delova za sklapanje 75 MiG-21bis, a u periodu 1979-1984. u Indiji je proizvedeno još 220 aviona ove varijante.
Za razliku od jednoseda, svi dvosedi su bili sovjetski, prvih 6 MiG-21U-400 je stiglo 1964. (ukupno 45 MiG-21U, podvarijanti U-400 i U-600), potom je od 1971. počela isporuka MiG-21UM, ukupno ih je bilo 70 od kojih su neki isporučeni kao polovni 1997. iz Ukrajine.
Indija je 1996. godine potpisala ugovor za modernizaciju 125 aviona MiG-21bis na nivo MiG-21bisUPG nazvan ‘‘Bison‘‘ koji je zasnovan na standardu modernizacije MiG-21-93.
Prototip MiG-21bisUPG poleteo je početkom oktobra 1998., prva dva modernizovana aviona predata su RV Indije avgusta 2001. godine a poslednji 2006. godine. Prvobitno je bilo planirano da se MiG-21 iz naoružanja povuče još 2017. godine ali je kašnjenje njegove zamene u vidu domaćeg borbenog aviona Tejas, uticalo da se to prolongira za osam godina.
Masindraaa
Brate oni vise poubijali svoje nego neprijatelje ovim avionom.
Neka uzmu jf17, taman je na bazi 21ce, poboljsace odnose sa Pakistanom, a i dokazano da Kinezi ruse Francuze gde stignu. Win win za sve.
Motorista
I vreme je da starac ode u penziju. Odslužio je svoje odavno.
KK
Dimi, udara sacastim lanserima, nevodjenim bombama, moras biti pravi pilot da bi ovime upravljao. Ne neka meka, digitalna pahulja.
branislav
Šta reći za nemačke pilote i F104 starfajtere koje su piloti prozvali,,mrtvački sanduk,,?
U periodu prelaza sa klipnih na mlazne avione izginulo je mnogo YU pilota u kratkom periodu što sigurno ne znači da su avioni bili loši!!
Petrovic Dusan
Iz ovih brojeva imamo gubitak 5 aviona od 10 ili preko 50 %.
Ako jedan pilot ne leti više od 10–15 godina tokom 60 godina potrebno je 5- 6 generacija pilota.
Ako uzmemo oko 1000 pilota po generaciji,recimo da su imali 5000 pilota Oko 200 je poginulo.
Ispada ili 1 od svakih 25 pilota (4%) !?
Digitron ne gresi, to je cifra.
Multi Boy
A sad izračunaj koliko ih je poginulo u Jugi:
http://www.avijacijabezgranica.com/jrvudesi.html
Multi Boy
Gubitci otprilike: 123/216=56.94 %.
Oboren pritom 1 helikopter Bell 206.
Svrha: ???
https://en.wikipedia.org/wiki/1992_European_Community_Monitor_Mission_helicopter_shootdown
Željko Tucaković
Nije Vam dobra računica.
Ukupno je u svim varijantama nabavljeno 261 MiG-21, a ne računajući vazduhoplove koji su uništeni od strane NATO na zemlji i u borbenim dejstvima nad Hrvatskom i Bosnom izbubljen je je 41 avion (31 jednosed i 10 dvoseda) što je činilo 15,7% od broja nabaljenih aviona , i poginuo je 51 pilot. To je značajno manje od Indijskog proseka, a ubedljivo najviše udesa u našem vazduhoplovstvu imao je F-84 Thunderjet koji je je odneo 57 života, i za period od 1954-1970 god imao je čak 24.68% izgubljenih aviona od ukupnog broja u udesiima. Dešavalo se u nekim godinama i 8 pilota da popgine na F-84.
Petrovic Dusan
Odlično ako je kod nas padalo manje MiG-21. Mada SFRJ je bila bar 10 puta manja od Indije, nema Himalaje i nema monsune i okean.I nismo imali indijski proizveden MiG-21 (srećom).
P. P.
Željko, kako je ukupno pao 41 avion, a poginuo 51 pilot?! Nisu sve bile katastrofe, neki piloti su se spasli, a avioni su uništeni. Koliko se sećam sa linka na Palubi, koji je postavio čovek iz RV, oko 95 Migova 21 je izgubljeno, poginulo pedesetak pilota. To već ima smisla.
Markus1463
Indija je poboljšanjima tj modernizacijama aviona mig 21 izvukla maksimum iz ovih aviona. Jedna je od retkih zemalja koja ih je do kraja efektivno koristila, a ne samo za popunjavanje brojnog stanja u izveštajima. Mig 21 je uvek bio vrlo zahtevan avion za letenje, a ne treba zaboraviti da su Indijci svoje Mig 21 proizvodili licencno, što uz svo poštovanje, sumnjam da je njihov nivo tamošnje metalurgije tada bio na istom nivou kao u SSSR, kao i kontrola kvaliteta, tako da je to verovatno, pored obuke i izuzetne složenosti aviona za upravljanje bio ključan razlog za padove i gubitke mnogih letelica i što je najtragičnije mnogih pilota.
Južna pruga
Jedino oni i Rumunija koja je sa Izraelom takodje izvršila odličan remont i modernizaciju.Na žalost naše rukovodstvo nije imalo sluha za mig 21 iako smo i posle 1999 imali na stanju ceo jedan avio puk migova 21
Jordan
@Južna pruga
Ako se ne varam, naši migovi 21 su ocenjeni kao neperspektivni i od ruskih, a ne samo od naših stručnjaka. Možda deo razloga za to treba tražiti i u lošem održavanju tokom devedesetih. Mig 21 je bio koncipiran kao potrošna roba, nije se očekivalo da će dugo ostati u vazduhu.
slavke
@Jordan
Iako su bili medju najmladjim na svetu i sa najmanjim naletom, vreme je ucinilo svoje – nasi Mig21 nisu vise bili rentabilni i perspektivni za dalju upotrebu. Npr, na trzistu je postojao radar koji je mogao da stane u radom sa max dometom od 100-110km sto je vec tada bilo nedovoljno za bilo kakve efikasnije operacije. Pa i 1999.nisu leteli jer su bili zastareli…
Najveca steta je nacinjena kada su nabavljani – dok su svi ostali kupovali nesto bolje i modernije, mi smo nabavljali Mig21 koji je vec tada bio inferioran u odnosu na glavne avione drzava i njihovih alijansi koje su okruzivale bivsu SFRJ
Petrovic Dusan
A kad bi Izrael uradio nase MiG-29? Mada verovatno nemaju za to dosta preostalih casova resursa; ipak, samo da zamislimo sta bi bio MiG-29 sa savremenom izraelskom elektronikom i radarima…
Lapan
koji gubitak
Južna pruga
Jordane si početkom veka su bili u stanju da se remontuju a 2015-2020godine posle 20 godina neuslovnog čuvanja nisu bili za remont ja sam mislio da je modernizacija trebala biti u vreme kad su to radili Rumuni i Indija a ne sad
Jordan
@Južna pruga
Ni ja ne govorim o modernizaciji sada.
Rumunija je počela planove za remont još 1991. godine, a remontovane avione je počela da dobija 1995. godine. Indija je završila program modernizacije do 2005. godine. Neka me neko ispravi ako grešim, ali Srbija je nakon rata 1999. imala svega 40-45 Mig 21 novijih verzija, a od toga je 15-30 moglo da se osposobi da leti. Kada su procenjivane mogućnosti remonta i modernizacije, Rusi su ocenili da avioni nisu bili perspektivni za modernizaciju i remont. Svih 5 Mig-29 su remontovani u periodu 2005-2009, ta procena da Mig-21bis nisu vredni remonta potiče iz tog perioda ili neposredno pre toga.
Dragan
Lepo je pokojni pukovnik Suad Hamzić, u jednom od svojih tekstova opisao boravak u Americi sa vazduhoplovnim inžinjerom Ratkom Obradovićem, radi testiranja aviona F-5, i boravka u SSSR-u radi upoznavanja sa Migom-21. Tadašnji načelnik VTS-a general Rendulić je rekao, da više znaju o avionu F-5 iz dokumentacije koju su pukovnik Suad i inžinjer Ratko doneli iz Amerike, nego o Migu-21 koji je skoro 20 godina već u naoružanju tadašnje JNA.
Tihomir
”Od uvođenja u upotrebu do danas je u udesima izgubljeno oko 490 aviona, sa oko 200 poginulih pilota i oko 60 civila koji su stradali na zemlji.”
Boze moj!
Južna pruga
Mislim da su oko 2013-2014 proglašeni neperspektivnim za remont.Migovi 21bis JRV-a nisu imali veliki nalet tako da ja imam dve teorije Jordane.Prva zbog neuslovnog čuvanje da su postojala ošteċenja na zmaju aviona jer su veċina bila u to vreme 30+ godina ili pod dva ruje su želele da nam iz svojih zaliha prodaju 29ke što se na kraju i desilo
Jordan
Možda grešim, ali mislim da su u isto vreme pregledani i Mig-29 i Mig-21, pa je odlučeno da se remontuju Mig-29, jer su Mig-21 procenjeni kao neperspektivni. Inače bi remont Mig-21 verovatno bio jeftiniji. Remont Mig-29 je počeo 2005. Poslednji Mig-21bis je povučen 2015, tako da mi se ne uklapa da su čekali do 2013-2014 da ih proglase neperspektivnim.
Da stavimo stvari u perspektivu. Remont Mig-29 je koštao 5-10 miliona po avionu. Remont hrvatskih Mig-21bis je 7 godina kasnije koštao 1,7 miliona po avionu. Da je postojala bilo kakva šansa da se u onoj besparici uštedi, verovatno bi se remontovali Mig-21. Zato mislim da je tvoja prva teorija verovatnija.
Zika
Zemlje koje i dalje koriste MiG-21 (ili J-7) :
Angola, Sirija, Egipat – Koriste J-7 za jeftinu odbranu
Sjeverna Koreja – Ima aktivnu flotu J-7 ,članak se osvrće na indijsko iskustvo, mada prica sa MIG -21 je najznanimljivija zbog kineskih adaptacija MiG-21 koja je dobila potpuno drugačiji tok razvoja. Nakon prekida sa SSSR-om 1960-ih, Kina je razvila sopstvene varijante pod oznakom J-7 (Jian-7) koje su evoluirale u potpuno nove platforme.Proizvedeno preko 2,400 J-7 aviona u više od 20 varijanti
Razvijen napredni trenazni avion JL-9 (FT-7) sa modernom avionikom
Eksportovani u preko 30 zemalja, uključujući i Pakistana (što stvara ironičnu situaciju gde su Indija i Pakistan koristili derivacije iste platforme)Poslednje kineske varijante imaju A2A refueling i modernu avioniku, daleko ispred originalnog MiG-21 dizajna
Vlado
Indijci se ovako i onako rešavaju ruske modernije tehnike. Mig-21 spada u sovjetske muzejske eksponate.