[POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

3. dec 2021

14. po redu Novogodišnji kup u Muzeju vazduhoplovstva 11. i 12. decembra

29. nov 2021

Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

26. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. nov 2021

Vlada Hrvatske objavila cenu Rafala: Eskadrila i prateća oprema koštaće 1,155 milijardi evra

25. nov 2021

[PARTNER 2021] VOJIN od nedavno sa najmodernijom opremom: Kako je domaćim snagama razvijen Sistem automatizacije centra Vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja – SA cVOJIN

24. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Eksplozija u proizvodnom postrojenju kompanije EDePro

23. nov 2021

[REPORTAŽA] Jedan dan sa nosiocima Ordena zasluga za narod: „Da prvi prenesemo vesti, kakve god da su“

23. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Intervju: Nenad Miloradović o aktivnostima Ministarstva odbrane na sajmu u Dubaiju

22. nov 2021

Rusija protivsatelitskim raketnim sistemom “Nudolj“ uspešno pogodila cilj u svemiru

19. nov 2021

Slovenija potpisala ugovor vredan 72 miliona evra za nabavku aviona C-27J Spartan

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Srbija sada može kupiti i modernije: Poleteo modernizovani protivpožarni helikopter Ka-32A11M

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Kompanija Green Power Turbine Systems prvi put izlaže u Dubaiju: Premijerno predstavili prvi srpski ramjet motor

17. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32

16. nov 2021

Još jedna rekonstrukcija epizode iz 1999. godine: PVO jedinice Vojske Jugoslavije protiv američkog aviona EA-6B Prowler

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Povratak putničke avijacije nakon Kovida kroz trocifrenu narudžbinu, srpske plave uniforme po sajmu u značajnijem broju i Ruski Vitezovi

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Vazduhoplovni spektakl u pustinji počinje danas: Srpske premijere, Rusi i nafta ponovo iznad 80

14. nov 2021

[REPORTAŽA] Šta je taj Dubai Expo 2020 i ima li ga smisla obići?

13. nov 2021

Da li je najavljen razvoj novog ruskog sistema PVO S-550?

13. nov 2021

Vojni budžet Srbije za 2022. godinu: 1,123 milijarde evra

11. nov 2021
BIS za Dvadesetjedinicu: Kad jedan mladić penzioniše svog starijeg kolegu
Od Jugoslavije, do Srbije brzinom zvuka i bukom koja se pamti / Foto: Ministarstvo odbrane

BIS za Dvadesetjedinicu: Kad jedan mladić penzioniše svog starijeg kolegu

Portparol, mladost, snaga i inspiracija srpskog ratnog vazduhoplovstva, pilot u penziji Boriša Mandić, juče je organizovao ispraćaj svom kolegi lovcu-presretaču MiG-u 21. Pomoć u organizaciji Mandiću pružili su (logično) RV i PVO ali i Ruski dom gde je sinoć održan drugi, svečaniji, deo ove dvodelne manifestacije.

Letelica je tako posle više decenija dostojno ispraćena nakon 58 godina službe idejom uvek interesanog Mandića. Gosti prvog dela manifestacije na batajničkom aerodromu čak su imali privilegiju da osete i šarm nekadašnje sovjetsko-jugoslovenske tajnovitosti kada novi istočni lovac dođe na ovaj aerodrom (sećamo se Suadovih priča o naređenjima da se okrene glava u drugu stranu kada se šeta stajankom). Sve je dakle bilo u duhu interesantno organizovanih vojnih događaja.

Mandić je uspeo da probije jučerašnji događaj u mejnstrim medije koji su takođe preneli činjenicu da je ovaj tip aviona penzionisan. RV i PVO i Ministarstvo odbrane razumljivo nisu želeli da javno objave svoju odluku da penzionišu avion (ako takva zvanična odluka uopšte i postoji) budući da je on efektivno prestao da leti zbog tragedije nakon koje je vojna organizacija, ponovo razumljivo van medijskih reflektora, utvrdila i indirektne uticaje na događaj u kontekstu propusta u organizaciji letenja, odnosno planirajnu i izvršenju zadatka.

 
Tada je Tango Six prvi objavio da ovaj avion više neće leteti što je donekle bilo i logično uzimajući u obzir broj i stanje drugih aviona ovog tipa. Jednostavno, više ih nije bilo u letnom stanju, vraćanje u vazduh još samo jednog (možda) nije bilo rentabilno. Sa druge strane, da se tragedija nije dogodila dvosed bi i dalje leteo budući da mu je do isteka resursa ostalo još godina. Nekoliko pilota u jedinoj čisto lovačkoj eskadrili RV i PVO i dalje je letelo samo ovaj tip a on se mogao koristiti za razne prateće zadatke: izviđanje vremena, vežbe presretanja sa drugim tipom MiG-a, (ograničeni) air policing i na kraju kao učesnik nekih (lokacijski bližih, da ne preterujemo) aero-mitinga da srpsko RV i PVO ima želju za svojom promocijom. Ne zaboravimo inovativnost ljudi iz RV i PVO koji su ovaj dvosed i naoružali.

Naravno, tu je i drugi sloj razmatranja rentabilnosti ostanka ovog tipa (da se pomenuta tragedija nije dogodila) koja je ozbiljnija, ima veze sa širim smislom, budžetom (iako postoje argumenti koji kažu da bi dalja eksplatacija bila i skupa ali i jeftina, zavisi koga pitate). Kako je juče konstatovao pilot u penziji hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (koje se uprkos svojim španskim serijama od nabavki novog aviona i dalje uzda u Dvadesetjedinicu) MiG-ovi na ovim prostorima nikada nisu leteli dovoljno. Dvosed (najmlađi od svih proizvedenih) je nakon potencijalnog remonta mogao da leti do 202(5)6. godine, što je ranije i bilo najavljivano. Dodajmo na prethodne moguće upotrebe i još neke fantastičnije, kao na primer iznajmljivanje inostranim flight-test organizacijama, avion je možda mogao da ostane. Možda.

Arhiva

Ukoliko ste avio-entuzijasta juče i danas mogli ste na društvenoj mreži da vidite dosta fotografija službe ove letelice čija je pomenuti dvodes poslednji put leteo u septembru prošle godine. Poslednji jednosed u srpskom RV i PVO leteo je takođe u septembru ali 2015. godine.

Ako ste imali tu nesreću da ne čujete ni jednu priču ljudi koji su leteli ovog neergonomskog prebrzog gutača kerozina osuđeni ste na Tango Six za neke interesantne sadržaje koji će vam koliko toliko utoliti glad za mignostalgijom.

Svakako pročitajte iscrpan tekst našeg Živojina Bankovića o jugoslovenskoj službi MiG-a 21 i zaronite u arhivu naših tekstova pokojnog Suada Hamzića o mlađim i opasnijim za letenje verzijama ove letelice.

Za kraj, jedno od naših omiljenih iskustava od kad se bavimo ovim poslom. Simulacija aktiviranje dežurne pare (lampaš je uvek bio brži u startovanju od LCD mladića) na novogodišnje veče u vizuelnoj atmosferi Tom Klensi hladnoratovske dramaturije:

Komentari

R

Ovaj mali čupkasti žućo je definitivno najbolji deo tima. Čuvar miga u zimskom periodu.

Odgovori
I

Ovom na slici ostav za salutiranje.
Bar za sliku bi to trebao uraditi po PS.

Odgovori
L

Interesantan fakt je da sat na ruci jednog od ovih momaka u stroju ima 10-100x vise racunarske snage od kompjutera radara apgrejdovanog aviona u pozadini…

Odgovori
S

Liegestuhl Klappbar
Nije vam to neka „mera“. Prosecan telefon, u pogledu radnog takta, broja tranzistora itd. ima vise „snage“ od racunara F-35, ali to se ne moze direktno porediti jer nisu napravljeni na isti nacin, niti za isti posao niti mogu da zamene jedan drugog.

M

Po toj logici su krivi dizajneri i inzinjeri koji su razvili avion, a jos vise Komanda i politicari koji su pozurivali da se sve nove letelice razviju 10 puta brze nego sto je otrebno. Onda masovna proizvodnja, i sve to zahvaljujuci trci u naoruzanju. Onda greske ne dovoljno iskusnih pilota, i tehniocara.

Avion je ustvari najmanje kriv.
Danas su kriterijumi za sigurnost dan i noc od doba F-104, MiG-21, a da ne govorim iskustvo i znanje steceno zahvaljujuci tim navedenim starijim avionima u kojima su piloti toliko ginuli.

M

@Nikola
Ovaj komentar o sigurnosti F-104 i MiG-21 iznad je za Vas.

S

@Milos77
Problem u toj analogiji je sto su Bisovi stigli novi ’82. i vec tada su bili nezamislivo zastareli, prevazidjeni i prakticno neupotrebljivi za staru drzavu. Ne mozemo ga porediti sa F-104 koji se nije proizvodio i mahom bio povlacen ili vec povucen. Dobro je neko rekao, mi od kraja 60ih nemamo kvalitativno i kvantitativno konkurentno RV.

L

Nije vam to neka „mera“. Prosecan telefon, u pogledu radnog takta, broja tranzistora itd. ima vise „snage“ od racunara F-35

31 PowerPC procesor u centralnom racunaru F-35 + dedicirana graficka jedinica sa nepoznatim brojem GPU poseduju definitivno vise racunarske snage od prosecnog telefona! Za potonju je broj tranzistora i takt ireleventan odnosno ne mogu se posmatrati izolovano.

S

Liegestuhl Klappbar
Jedino sta je irelevantno je vas komentar poredjenja potrosacke elektronike i misijskih racunara i SUV borbenih masina. Pogledajte samo bandwith kom. protokola SUV, pa u poredite sa vasim internetom kuci i sve ce vam biti jasno.

L

Pricate odoka, centralna racunarska jedinica F-35 sa zaista starijim PowerPC procesorima IBM-a ima po nekim navodima 70 GFlops racunarske snage dok vas prosecan telefon ima mozda 5.

N

Samo neko kome je vrana popila mozak moze
da se tako ophodi prema mrtvackom sanduku
zvanom Mig-21 , koji je odneo vise od 50 pilota
u smrt a bar jos toliko ih se jedva spasilo kata-
pultom . Samo je f-104 bio smrtonosniji za
pilote ( oko 100 pilota poginulo u Nemackoj )
ali su ga zato brzo izbacili iz upotrebe .
Ti jadnici na mozak sto su ucestvovali u tom
tzv. Ispracaju trebali su da pozovu i rodbinu
poginulih pilota na ispracaj da im uvelicaju
svecanost .

Odgovori
A

@Nikola

Samo neko ko nema pojma o čemu priča može da baca ovakve tvrdnje. Nije nikakva javna tajna (kako je vi pravite) da su avioni starijih generacija bili manje bezbedni za letenje od aviona današnje generacije, što neumanjuje njihov značaj i važnost, jer se nešto iz istorije ne može tumačiti i procenjivati po sadašnjim standardima.

N

Sam podatak o 50(ili 53)poginula pilota nista ne kazuje o kvalitetu aviona
Potrebna je dublja analiza samih katastrofa,zatim ostvareni nalet u tom periodu od 58 godina itd
Eto i ta prica o F104 u Nemackom vazduhoplovstvu,meni je uvek bila zastrasujuca zbog broja nesreca
Ali kada sam saznao da je ta ista Nemacka imala preko 900 primeraka u upotrebi samo to je bilo dovoljno da tu pricu dovede u neke razumljive okvire,bar meni

A

Kad stane zbog kvara,isti je problem,bio to Stojadin ili Mercedes.

W

Prekjuče je na vojnoj paradi LNA u Bengaziju / Libija / snimljen pad prilikom počasnog preleta aviona MiG-21 ,pri čemu je ,leteći nisko,poginuo pilot ./ snimak otvorite na vest o ovom događaju na Amazon1.Amazon .Twitter ./ Na paradi je prikazan i FAP kamion sa 2 VBR ,kao i prelet 3 Su-24 .

d

Boriša Mandić je toliko truda rada i samoodricanja uložio da bi ostvario svoj san, letjeti na MiG-u -21 BIS, da je samo on, s toliko ljubavi i pažnje, mogao organizirati ispračaj svog aviona MiG-21 u „mirovinu“.Vidim komentare o padu dvosjeda, pa da s nadovežem, ako želimo izbjeći mirnodopske katastrofe u zrakoplovstvu, mora postojati stega i prije svega samostega pilota pri izvršavanju letačkih zadaća i priprema leta pa makar i za odstupanje od zadaće, ali pripremiti se za to na zemlji. Drugo, Zapovjednici moraju poznavati karakter pilota i razinu obućenosti i prema tome planirati zadaće. Treće, postoje situacije, iskušenja ,u koje pilote ne treba dovoditi(let oko svojih bližnjih ili dva klasića ili bliska prijatelja). Naravno i kvalitetno održavanje tehnike. To sigurno možete učiti od Hrvatske, razapinju novinari i ministra i vladu o neispravnosti aviona, ali do sada samo je jedan avion (diskutabilno) imao problem i vjerojatvno pao zbog kvara, sve ostalo po mojoj skromnoj procjeni možemo pripisati ljudskoj pogrešci.

G

Da li je za poslednju nesreću kod nas kriv avion ili piloti subjektivno ili objektivno mali nalet i neobučenost. Avion koji je napravljen u rekordnom broju primeraka, koji najduže leti od svih u istoriji nazvati mrtvačkim sandukom može samo neko zlonameran.

Odgovori
I

@Gale
Kao i za brojne nesreće koje su se desile. Nema nikakvih konkretnih stvari. Za konkretnu nesreću se jedino pouzdano zna da se piloti nisu držali plana leta i da je jedan pilot hteo da preleti preko svog sela.
Ostalo je zataškano u skladu sa tradicijom.

6

Nema tajne, zna se sta je bilo. Prevucen let i to je to. Slab nalet, jaka tragedija. 21-ca ne trpi greske pri vecim brzinama na nizim visinama.

B

Brzina glavu cuva…..

Prije bi kazao kako je bila greska pri malim brzinama nego velikim

6

Beduin

Ne ne, u ovom slucaju je doslo do dinamickog prevlacenja, nije bilo nikakve male brzine, inace slazem se sa vama, uvek sam leteo sa vecom brzinom nego visinom….

B

Ti to ozbiljno???

Daj molim te, zar se uredjaj tezi od zraka moze odljepiti od zemlke statickim uzgonom????

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend