Elbit ponovo objavio da je dobio ugovor od “jedne evropske države“ – Srbija kao mogući budući korisnik njihovog DIRCM sistema

6. Feb 2026

Višedecenijsko prisustvo izraelskog Elbita na Balkanu: Srbija kasni ali postaje dominantan klijent

3. Feb 2026

[UMEX 2026] Elbitova lutajuća municija „SkyStriker“ u Abu Dabiju predstavljena i u verziji koja se može lansirati iz raketnog sistema PULS

29. Jan 2026

[ANALIZA] Sve o varijantama i podvarijantama Rafala: Vodič kroz četvrt veka konstantnog unapređivanja francuskog borbenog aviona

28. Jan 2026

Predstavljen Subaru Bel 412EPX za Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo

27. Jan 2026

Predstojeće tri godine: Najdramatičnija evolucija srpskog civilnog i vojnog vazduhoplovstva u novije vreme

26. Jan 2026

Francuska će biti prvi korisnik besposadnog helikoptera VSR700

23. Jan 2026

[ANALIZA] Kako bi Srbija mogla da unapredi svoje helikoptere Erbas H145M: Samozaštita, naoružanje i umrežavanje sa besposadnim letelicama

23. Jan 2026

[UMEX 2026] Elbitovo rešenje za borbu u složenim i urbanim uslovima: FPV dron LANIUS-X

22. Jan 2026

[UMEX 2026] Novi i borbeno dokazani dronovi i lutajuća municija iz Rusije: Rosoboron, Kalašnjikov i Zala u Abu Dabiju

22. Jan 2026

[UMEX 2026] Premijera srpskog Tandem Ikara, dominacija Kineza i povratak Izraela na sajmove odbrambenih tehnologija

21. Jan 2026

Hrvatsko Ministarstvo odbrane formalizuje teoriju o „inferiornim“ srpskim Rafalima: Rupe u logici zemlje koja je kupila starije i polovno

20. Jan 2026

„Vitezovi“ Rafala: Intrigantna zajednička istorija Srbije i Hrvatske pred početak upotrebe novih francuskih borbenih aviona

19. Jan 2026

Španija finalizovala ugovor za nabavku turskih trenažnih aviona Hurdžet

15. Jan 2026

„New York Times“: “Venecuela bila nespremna, nesposobna i neorganizovana za sukob sa SAD“

13. Jan 2026

Čiji su Rafali bolji i kako je hrvatski ministar odbrane Anušić indirektno isprozivao marketing službu Dasoa

13. Jan 2026

[ANALIZA] Zabaležena upotreba rakete AGM-88 HARM u Venecueli – šta nam to govori o PVO aktivnosti u noći napada?

12. Jan 2026

[ANALIZA] Mogućnosti borbene avijacije ratnog vazduhoplovstva Venecuele: Skromni efektivi nedovoljni za bilo kakav ozbiljniji otpor američkoj intervenciji

9. Jan 2026

[ANALIZA] Izveštaj Dasoa za 2025. godinu: Minimalno premašen plan isporuka Rafala, spoteri ipak primetili više aviona

8. Jan 2026

[ANALIZA] Zbog čega se Venecuela nije bolje branila i ima li sa čim?

7. Jan 2026
[POSLEDNJA VEST] Vučić: „Srbija sa velikom stranom silom počinje proizvodnju visoko sofisticiranih dronova u Srbiji“; Da li je reč o Izraelcima?
"Skystriker" još jedan tip lutajuće municije uskoro u upotrebi Vojske Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Vučić: „Srbija sa velikom stranom silom počinje proizvodnju visoko sofisticiranih dronova u Srbiji“; Da li je reč o Izraelcima?

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da će u Srbiji, kako je kazao, „najkasnije početkom aprila“, početi sa radom „prva velika fabrika dronova“ u saradnji sa „jednom velikom stranom silom“.

Izjava nije sadržala konkretnije informacije osim da će reč biti o „visoko sofisticiranim dronovima“. Tip letelica takođe nije otkriven.

Vojska Srbije trenutno ima ili će za kratko vreme u svoje naoružanje prihvatiti – ukupno 30 različitih tipova manjih i većih besposadnih platformi za vojnu upotrebu.

– Ulažemo mnogo i iznenadili biste se kada biste znali koliko danas imamo bespilotnih letelica u našim skladištima i onih dronova kamikaza, a i nekih drugih. Kupujemo i nastavljamo da kupujemo.

Uskoro krajem marta, najkasnije, početkom aprila, očekujem otvaranje prve velike fabrike u našoj zemlji dronova i sa ponosom ističem da će biti reč o visoko sofisticiranim dronovima, ne o Komarcu 1 kojim smo zadovoljni ili Komarcu 2, već visoko sofisticiranim dronovima koje radimo sa jednom velikom stranom silom. Biće proizvodnja ovde u Srbiji. – kazao je Vučić.

Predsednik države je, između ostalog, govorio i o PVO kapacitetima. Međutim nejasno je da li je najavio nabavku novih sistema ili komentarisao započete nabavke:

–  Verujem da ćemo uskoro moći da vam se pohvalimo da imamo tako višeslojnu (PVO) i tako dobro i tako snažno raspoređenu sa nekim novim sredstvima koje nabavljamo.

PVO koju po svojoj slojevitosti, po svojoj snazi, vatrenoj moći malo koja zemlja u Evropi ima. I verujem da ćemo time obradovati naše građane. –

Izraelci ili neko drugi?

Hermes 900 uskoro u naoružanju srpskog RV i PVO. Vojna oznaka letelice najverovatnije će biti D-86, od „daljinski pilotiran vazduhoplov“. Prva prikazana letelica za potrebe promocije u sklopu vojne parade i Partnera nosila je evidencijski broj „86239“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Najava sa malo informacija koje bi mogle da identifikuju zemlju ili kompaniju koje će u Srbiji napraviti postrojenje i proizvoditi „visoko sofisticirane“ vojne dronove svakako u prvi red spekulacija stavlja dve zemlje – Izrael i Kinu.

Ako bi morali da pogađamo, termin „visoko sofisticirane“ pre ukazuje na Izrael, iako je Srbija od Kine, Izraela i Ujedinjenih Arapskih Emirata kupila po minimum dva različita tipa vojnih bespilotnih letelica.

Najmanja verovatnoća je da se radi o Emiratima, budući da ova zemlja sve proizvode koje prodaje kroz, na primer kompaniju „EDGE“, već uvozi i radi po principima partnerske proizvodnje, u nekim slučajevima i ozbiljnijim „joint venture“ projektima. Srbija bi u tom slučaju bila treća zemlja, što nije nemoguće ali deluje malo verovatno.

Mogućnost da je reč o zajedničkom poslu sa Kinom je takođe manje verovatna opet zbog sintagme „visoko sofisticirane“. Ne zbog toga što kineske kompanije nisu u stanju da se takmiče po modernosti svojih rešenja u ovom segmentu, već, kako Tango Six saznaje, iz razloga nezadovoljstva srpskog RV i PVO određenom kineskom opremom u operativnom pogledu.

Igra pogađanja stoga ostavlja Izrael, posebno kompaniju Elbit kao najverovatnijeg partnera.

Kako je Tango Six prvi izvestio, Vojska Srbije je od izraelske kompanije Elbit kupila besposadne siteme „Skystriker“ i „Skylark“, kao i druge sisteme što je na štandu kompanije tokom sajma naoružanja Partner 2025 bilo prilično transparentno i izloženo.

Interesantno je, i možda indikativno u rekonstruisanju najavljenog zajedničkog potrojenja, da će Srbija jedino od Elbita kupiti tri različita tipa bespilotnih sistema. Treći je i najveći do sada najavljeni – Hermes 900.

Podsetićemo, Srbija je sa Elbitom potpisala ugovor u iznosu od 1,395 milijardi evra, kako je Tango Six rekonstruisao u avgustu ove godine.

Poslednji argument u rešavanju misterije čije razrešenje naginje ka Izraelu je i najinteresantniji segment saopštenja o velikom ugovoru sa Srbijom. Reč je o delu u kojem je bila citirana izjava direktora kompanije Bezalela Mahlisa, da će ugovor uključivati i „industrijsku saradnju“, što je, vrlo verovatno, najizvodljivije u domenu vazduhoplovne industrije.

Na kraju, moguće je i da neće biti reč o bespilotnim letelicama većih gabarita.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Ja tipujem da se radi o Izraelcima u oba slučaja,i dronovi i pvo sistem.

Odgovori
Le

Sad otvaraju fabriku da bi uskoro sve to privatizovali i punili džepove.

Fr

Kad kažu „velika strana sila“ i „visoko sofisticirano“, meni iskreno prvo padne na pamet Hrvatska. Posebno uz ovu priču o dronovima. Orka je već tu, tehnologija „sofisticirana i vrhunska“, a pošto fali granata i bombi, logično je da se udružimo. Regionalna sinergija. Ako nije to, onda stvarno ne znam ko bi drugi bio.

Ze

Ja tipujem da je ipak ugovor sa Rusima

Su

Franne, bilo bi lepo da se udruzimo i nadjemo zajednicki interes, ali su ekonomski interesi iza politike.
Uz to nisam siguran da Srbija ima potpuni pristup NATO trzistu zbog svog neprihvatanja nekih ugovora u poslednje vreme.

Bl

“iz razloga nezadovoljstva srpskog RV i PVO određenom kineskom opremom u operativnom pogledu”
Pa ako su nezadovoljni zasto se nabavljaju nove kolicine FK-3 ili jos gore HQ-9B?

Odgovori
Il

Verovatno nisu zadovolj i sa CH92a kao i Pegazom koji bi trebalo da bude radni konj, a za tako nesto ga sa razlogom nema u dovoljnim kolicinama.

Xy

Taj deo teksta se odnosi na dronove, ne PVO. Ali kao i uvek, politika je ono što određuje od koga ćemo nešto kupiti, ne kvalitet ili realne potrebe…

Ne

Posto smo samo citaoci, mislim da mozemo da kazemo sta od kineza nije valjalo. Od pocetka koriscenja se prica da je to CH-92. Kako sam ja cuo od ljudi, motor se gasi u letu, a elektronika cas radi cas ne radi. Zato je i uzeto vise CH-95 koji su odlicni.

Mi

pa ti pricas ono sto si pročitao da nismo zadovoljni Kinezima,i to stavljala u. komentar,a sta ako su kineski Bas..CH92 i 95,nisu jedine bespilotne ima Kina Jos ,nego smo mi kupili bas ta 2lošija sistema

Mi

ch 92 su padali jednom i moguće da je tu problem. Al me zanima dali je samo to. Iskreno više bi voleo da vidim Izraelske pvo sisteme u nošoj vojsci nego kineske. S obzirom da je kupljeno šta je kupljeno mislim da se tu naradnih 15 godina neće ništa menjati

Mi

@ Milan
S obzirom da HQ22 čini kičmu Kineske pvo srednjeg i dugog dometa,a HQ 17 trupne pvo i da ih imaju u velikom broju,moje mišljenje da se ne radi o njima.

Il

Prodaja municije Izraelu je jedan od najboljih diplomatskih poteza. Srbija je pomogla Izraelu kad je najvise trebalo i kad mnogi nisu hteli. Izrael se sada zavljaljuje tako da pokaze drugima kakvu su priliku propustili.

Odgovori
om

Kakav diplomatski potez. Diplomacija je profinjena visoka politika u rukavicama. To je obična trgovina u tajnosti koja ima svoje ime i može čak biti rizična i nepromišljena prema vlastitom narodu s obzirom da su na drugoj strani Arapi koji imaju specifičan način borbe i ne gledaju blagonaklono na to. Politički to je konfrontacija sa političkim okruženjem kojemu se približavate. Vučić nije diplomata, nema on tu žicu već je impulsivan i povodljiv lik koji puno solira, al nešto mu baš ne ide niti doma niti vani.

Jo

@omniameamecumporto
Nisi u pravu, jer su isporuke municije bile samo deo srpske podrške. Izraelski timovi su igrali u Srbiji kao na domaćem terenu međunarodne utakmice. Srbija mora da balansira sa Arapima, ali podržava Izrael. Ana Brnabić je bila prvi predsednik parlamenta koji je nakon početka rata u Gazi posetio Izrael. Izraelski predsednik je bio u Srbiji.
Postoji i istorijska tradicija u odnosima Srba i Jevreja, ali ne bih sada da načinjem tu temu.

KK

Ako su izraelci sto to znaci? Ruska/Kineska/Izraelska PVO sredstva? Francuski/Ruski radari.

Vala bit ce posla da se sve to uigra.Ovo do sada je bilo rubno nategnuto ali izvedivo, ali nije li ovo malo preterano?

Odgovori
Ne

Kaos. Sistemi ne mogu komunicirati između sebe. Radari, PZO, dronovi, itd. Američki ne mogu komunicirati sa kineskim, europski ne mogu sa ruskim, kineski ne mogu sa američkim, ruski ne mogu sa ruskim, itd, itd. To su totalno drugačiji softwari i hardwari, komunikaciju između njih jednostanvo nije moguća. Ali to je tako kada gradiš vojsku na „politici četri stuba“, gdje skačeš sa jedne stolice na drugu i kupuješ sisteme na principu politike, da zadovoljiš političke „blokove“, a ne što je potrebno vojsci. Kaos

mi

@KK
Ovo slušam od početka ruske SVO u Ukrajini kad su u pitanju Ukrajinci jer dobijaju sve i svašta sa svih strana pa kao noćna mora,popravke,delovi i td. pa evo bore se zaista žilavo i uspevaju da uvežu sve te različitosti.
Nekako mi kroz ovu vrstu primedbi uvek provejava ono nešto kao da Vučić to sve nabavlja po svom nahođenu itd. Pre mislim da Vučić generalima izloži gde su nam otvorena vrata,koliko para imamo a onda oni njemu kažu u skladu s tim šta nam treba,koliko nam treba i šta je od toga moguće uvezati a šta ne i onda se to nabavlja.

Jo

Različiti sistemi se mogu integrisati na određenom nivou da rade kao celina, na različite načine. Npr. kada kupuješ nešto online, obično se sajt poveže sa platformom za plaćanje, koja koristi potpuno drugačiji softver, da bi obavio transakciju. Bankomat koji radi na specijalnoj verziji Windowsa se poveže sa bankovnim sistemom koji koristi potpuno drugačiji hardver (mainframe) i softver (cobol) . Kada su vojni sistemi u pitanju, Izraelci su majstori za takve stvari. Rumuni su do nedavno leteli na Mig-21 avionima, koji su bili integrisani. Imali su izraelske radare, a izrealske kacige i laseri su navodile izrealske i ruske rakete, ali i drugo precizno oružje. Integracija sa NATO je bila dovoljno dobra da su učestvovali sa njima u zajedničkim misijama iznad Baltika.

Vl

micko,
Pre se nabavlja ono gde je provizija najmasnija…

Ki

Danas svi civilni i vojni radari podrzavaju otvoreni ASTERIX standard, tako da integacija moguca i izvodljiva i od strane osrednje IT firme, nekog instituta itd. Sta mislite kako jedan veliki radar deli informacije sa okolinom? Kako radi taj VOJIN? Prosto, skupljaju se ASTERIX podatci iz razlicitih izvora (radara) i konsoliduju u jedinstvenu situacionu sliku.

М

крај марта, почетак априла отварање а ми данас тек сазнајемо
да није то прекратак рок за изврадњу такве неке фабрике

Odgovori
ku

Naravno da je prekratko. Ali u ovo doba diplomatske poluizolacije svaka „magla“ dobro dođe.

Xy

šraf industrija? neko napravi mi sklapani, to se trenutno radi na frontu u Ukrajini (obe strane) sa dronovima.

Re

Trebali su da otvore javnu raspravu,pitaju MO Alvanije,Hrvatske,nvo sektor.Da sve transparentno objave…i naravno da se IZVINE.Bez toga ne ide.

Vo

E bas mi je zao sto tebe nisu informisali kad ću počeli da je prave

Si

Ja se izvinjavam, ali nekako ne verujem ovom čoveku ma šta da obeća i najavi. Čini mi se da bi ipak trebao da otvori neku fabričicu pa da onda kaže „Otvorili smo“ ili „Počeli smo“ a ne „Otvorićemo“ i „Počećemo“. A i nekako ne bi bio prvi put da se nešto obećava..

Odgovori
Ra

Sima Kosmos
A ne bi bilo pri put i da se nešto uradi. Ili možda misliš da je stanje kako uvojsci tako i u državi isto ili gore nego ranije? Možeš ti da veruješ II ne veruješ. Preuelicavanja ima ali parada na kojoj nije sve pokazano priznaces da nije ista kao ranije.

En

To sto si ostrascen i zaslepljen, to je ipak tvoj problem….jer da nisi, video bi da 99% najavljenog iz domena odbrane je sprovedeno u delu, znaci sa reci na dela…ali dobro, sad da ovo nisi rekao, uopste ne bi bio u trendu, a to je ipak najvaznije da se dopadnes u drustvu

Ri

sta je do sada slagao? sve sto je rekao je ispunio. mozete ga mrziti al boljeg presednika srbija nikada nije imala.

Va

Може ли мало аргумената – шта је конкретно обећао а није испунио или у мањем броју случајева својски се потрудио да испуни али није успело због објективних околности? На паради се видело много више од обећаног и ја сам склон да поверујем у оно што обећава.

Dr

Hteo objektivno da prihvatiš ili ne što se tiče vojske ispunio je sve što je obećao.Ako krenemo sa listom šta je sve nabavio i šta je vojna industrija na ovj ili onaj način proizvela videćeš da nisi uopšte upravo to što ti imaš nešto lično protiv ovog ili onog ne dajeti za pravo da neobjektivno i isključivo kritički nekog potcenjuješ.Mnogo je novca uloženo u vojsku to je činjenica.

Al

A sta to nije ispunjeno sto se vojske tice?

Pe

@Aleksandar
Objektivno je reći da je Vučić uradio sve što je najavio u vezi vojske, pa i neke stvari o kojima nije unapred govorio.
Da vidim koji drugi predsednik Srbije je tako radio svoj posao od 1991?

Mi

Ovo da RV i PVO nisu zadovoljni sa CH-95 ili CH-92 je za mene jako zanimljivo da čujem. Odustalo se od Bajraktara u korist CH-95, a izgleda da se nisu nešto pokazale. Imali smo onaj slučaj otkaza jedne letelice. Ukoliko se koriste za izviđanje oko adm. linije možda su se pokazale kao osetljive na ometanje. Ko zna, može biti svašta ali sigurno da niko iz vojske ne sme da izađe i javno kaže da ne valjaju jer nemamo mehanizme kontrole nabavki, sve nabavlja vrhovni komadant, a gde on da pogreši nešto.

Odgovori
Ju

Meni više miriše Francuska… u svakom slučaju pametno za Srbiju…

Odgovori
З

jel se nešto vec zna o Networked Warfare komponentama? Ima li ih u ugovoru? Ako je ch92 ko samsung a52, sto bi bilo sasvim moguće, onda bi reko puno hvala ručao sam, ne mogu više. I lepo sa Elbitom dalje, a izraelci su maheri za pvo, program elbita umrežavanje vs da nas Bog čuje i pogleda. Nemo se mučio sa papriku, kupi o’ma dobro sa ocenom odlično i onda na večeru. Iovako te ch te fk frk,trk, trnde mrnde, dugmići ki led lampice, a posle ne diraj jer niko ne zna kako treba da se konfigurise, ala android. I dan danas nemam pojma di taj aparat sačuva slike.

Odgovori
Mi

Deluje mi da Gavran koristi komponente Skylarka , možda grešim ali po dimenzijama i dizajnu dosta su slični.Dugo nisu mogli da reše navodjenje od jednom zadnjih godinu dana sve radi očigledno da je neko priskočio najvereovatnije jevreji.Voleo bih da grešim ali mi tako deluje.Vojni vrh je dobro procenio što se skoncentrisao na dronove oni su ključ što Rusi na frontu napreduju kao puževi.Kombinacija precizne raketne ,klasične artiljerije i dronova sa dobrim informacionim sistemom obeležavanjem ciljeva daje ubitačnu kombinaciju.

Odgovori

Ako je tako, tj. posao sa Izraelcima je „the best“ opcija! Koliko oni smatraju Srbiju finansijski isplativom u smislu jeftine radne snage, toliko Srbija više ne pruža usluge, kako školovanih, tako onih samoukog kvalitetnog radnog osoblja kao nekad, niti treba! A, sinonim koji je već 3/4 decenije vezan za Izrael, uopšteno, ne samo u vojnoj industriji „visoko sofisticirana tehnologija“ neće biti ostvariv više ni ovde kod nas, u napaćenoj i greškom režima, duboko podeljenoj zemlji! Svakako će naši radnici u, zamislimo, budućim proizvodnim postrojenjima visoko sofisticiranih borbenih hardvera i softvera za stranog proizvođača, zahtevati ono osnovno, a to je visok standard u odnosu plata i gotovih proizvoda! Izraelci nikada nisu, a sumnjam da su i u ovom slučaju, ukoliko se stvarno radi o njima, ušli u bilo kakav biznis bez prethodne podrobne operativne provere! Pa, Bože zdravlja i dobre volje, da vidimo i to, kako bismo na, trenutno možda i najbitnijem polju, sarađivali sa nekim, sa kime se u svakom pogledu isplati sarađivati!

Odgovori
Ra

O Izraelu se radi, jer definitivno je prelomljeno u korist Izraela onda kad je bilo glasanje o onoj nesrecnoj rezoluciji u UN, tada se radilo sa Iranom i gledalo kako da se odnosi podignu na neki normalan nivo, oni su sve to hteli, ali opet ta njihova islmisticka crta kad je trebalo da se pokaze, je l jeste ili nije, odlucila se uprakos svemu, da glasa „za“, tad smo videli da sa njima nema mnogo sta da se prica i zaigralo se 100% na Izrael, a iskreno msm da je to pun pogodak. Iran i dalje ima pristup pojedinim stvarima u BiH, na stetu Srba…

Odgovori
om

Ne znamo koja je to moćna zemlja, ali saznati ćemo uskoro. Moguće da je to Izrael. Čudna politika Vučića, vjerujem samo njegova jer vlada ne postoji. Dakle sjedenje na više stolica i podoban svima, ne zamjerati se nikom. A ono ispadne zamjeriti se svima. Putin od najvećeg brata postao omražen. Trump izgleda da nešto debelo zamjera Vučiću koji jadan niti spavao nije da bi mu prvi čestitao. Erdogan ga otpilio i naoružava Kurtija. Si se nešto slabo javlja. Orban je sad najveći brat, ali tu se igra neka igra oko NIS-a, makar ovaj crta neke čudne mape i seljaka Vojvodinu Aca Srbin mu ne zamjera. I sad Izrael vojno i Arapi kapitalom, zakleti neprijatelji Vučićevi novi partneri. Izrael nešto baš nije obljubljen niti u Europi za koju se Vučić kao zalaže. Čudna neka politika. I na čemu Srbija na kraju ostaje. Gdje su stvarni saveznici. Konfuzija da ti pamet pomuti.

Odgovori
Br

Mi smo samo u ovih par meseci isporucili Tamnave naoruzane 262mm koje ce vrv imati izrealsko vodjenje, prodali smo tehnologiju Dancima za proizvodnju G2000 raketa i Danska ce imati prvu fabriku artiljeriske municije zahvaljujuci srpskoj raketnoj tehnologiji. Isporucili smo prve od 48 Nora B52 Azerima? Sta je vas uspeh? Izmuzli ste neke beskamatne kredite od EU za njihovo oruzje ?

Br

Izgleda da se radi i sklapanje MALE CH95 za sudanske pobunjenike jer Kina ne zeli da se mesa u konflikt otvoreno

om

Brad@ Naš uspeh je..evo malo sam se potrudio. To su sve novosti zadnjih mjeseci.

1. DOK-ING (Besposadni sustavi i robotika)
Rheinmetall (Njemačka): Potpisan sporazum o osnivanju zajedničke tvrtke (Joint Venture) za razvoj i proizvodnju besposadnih kopnenih sustava (UGV), uključujući platforme za protuminsko djelovanje i logistiku.
Slovenija (Ministarstvo obrane): Intenzivna strateška suradnja na razvoju obrambenih tehnologija, uključujući projekt „ubojice dronova“ (anti-drone sustavi) za koji je interes iskazalo 13 članica NATO-a.
LIG Nex1 (Južna Koreja): Suradnja dogovorena u Seulu u rujnu 2025. usmjerena je na zajednički razvoj naprednih besposadnih sustava.
2. Đuro Đaković Specijalna vozila (Oklopna vozila)
KNDS Deutschland (Njemačka): Potpisan Memorandum o razumijevanju za održavanje i servisiranje borbenih oklopnih vozila, primarno tenkova Leopard, čime tvrtka postaje regionalni centar za održavanje.
Tatra (Češka): Suradnja na održavanju i opremanju Tatra kamiona za Oružane snage, što jača integraciju u europski lanac opskrbe.
3. HS Produkt (Vatreno oružje)
Springfield Armory (SAD): Dugogodišnja suradnja na američkom tržištu proširena je 2024. i 2025. ekskluzivnim ugovorom prema kojem HS Produkt distribuira i prodaje Springfieldovo vatreno oružje na europskom tržištu.
Brazil: Razvoj i pobjeda na natječaju za vojnu policiju države São Paulo s novom strojnicom u kalibru pištolja (Kuna).
4. Ostale inicijative i EU projekti
Europski obrambeni fond (EDF): Hrvatski klaster konkurentnosti obrambene industrije aktivno sudjeluje u međunarodnim konzorcijima kroz projekte poput EOA („Unapređenje prilika za sve“) u suradnji sa slovenskim partnerima.
Hrvatska tvrtka ORQA iz Osijeka postala je jedan od ključnih igrača u modernizaciji vojne tehnologije, posebno u segmentu FPV dronova (First Person View) i sustava za prijenos videa s niskom latencijom.
Njezine najznačajnije međunarodne suradnje i vojno-strateški projekti uključuju:
1. Suradnja s RapidFire (SAD)
Orqa je sklopila strateško partnerstvo s američkom tvrtkom RapidFire, koja je dio grupacije konkurentne na tržištu obrambene tehnologije SAD-a. Ova suradnja omogućuje Orqi direktan pristup američkom vojnom tržištu, gdje se njihove videonaočale i sustavi koriste za upravljanje bespilotnim letjelicama i drugim daljinski upravljanim sustavima.
2. Projekt JEY-CUAS (Europski obrambeni fond – EDF)
Orqa je aktivni sudionik konzorcija u sklopu projekta JEY-CUAS (Joint European sYstem for Countering Unmanned Aerial Systems).
Partneri: Leonardo (Italija), Indra (Španjolska), Hensoldt (Njemačka) i drugi europski giganti.
Cilj: Razvoj zajedničkog europskog sustava za borbu protiv dronova. Orqa doprinosi svojim rješenjima za vizualizaciju i upravljanje u realnom vremenu.
3. Suradnja s Rheinmetallom (Njemačka)
U sklopu širih inicijativa povezivanja hrvatske i njemačke obrambene industrije, Orqa surađuje s Rheinmetallom na integraciji svojih naprednih video-sustava u veće borbene platforme, poput besposadnih kopnenih vozila (UGV) koje Rheinmetall razvija u suradnji s DOK-ING-om.
4. Razvoj FPV sustava za ukrajinsko ratište
Iako su detalji često povjerljivi, Orqa je tijekom 2024. i 2025. postala prepoznata po razvoju specijaliziranih FPV kontrolera i naočala prilagođenih potrebama modernog ratovanja. Njihova tehnologija omogućuje operaterima upravljanje dronovima u uvjetima snažnog elektroničkog ometanja, što je rezultat suradnje s raznim međunarodnim obrambenim subjektima koji analiziraju iskustva s bojišta.
5. Projekt INDY (Energy independent strategic deployment)
Orqa sudjeluje u još jednom značajnom EU projektu — INDY. Cilj je razvoj energetski neovisnih strateških rješenja za vojne kampove, gdje Orqa doprinosi kroz sustave digitalnog nadzora i daljinskog upravljanja koji štede energiju i optimiziraju resurse na terenu.
Zašto je Orqa strateški važna?
Za razliku od tradicionalnog oružja, Orqa proizvodi „mozak“ i „oči“ modernih sustava. Njihova sposobnost da proizvedu potpuno europski proizvod (bez kritičnih kineskih komponenti u prijenosu videa) čini ih ključnim partnerom za NATO i EU u postizanju tehnološke suverenosti.
1. Orqa kao nositelj proizvodnje
Krajem prosinca 2025., Orqa je službeno objavila lansiranje Globalnog programa za distribuiranu proizvodnju s ciljem dostizanja kapaciteta od više od milijun dronova godišnje.
Trenutni kapacitet: Tvrtka u svom osječkom sjedištu može proizvesti oko 280.000 jedinica godišnje.
Model širenja: Kapacitet od milijun dronova planira se ostvariti kroz partnerstva na tržištima Sjeverne Amerike, Europe, Bliskog istoka i Indo-pacifika, gdje će lokalni partneri proizvoditi dronove koristeći Orqine standardizirane komponente.
Da zaboravih još Tursku i strateško partnerstvo Orqe i Bayraktara.
Ima toga još…ali ne piše mi se više.

Br

Slabo sta ti je ovde konkretno. Ono sto jeste konkretno radi se o prosirenju starih saradnja i slicno. Sve neki memorandumi. I prodaja malokalobarskog oruzja. Doking je stari igrac. Ja sam ovde naveo konkretne isporuke oruzja visoke dodate vrednosti
Srbija je potpisala rekordan ugovor za Nore, potvrdila da ima kvalitetan MLRS cim je isporucila i 262mm sto znaci da ce on pre ili kasnije imati vodjenje. Srbi su ti prvi da se hvale praznim pricama. Orqa je za sad firma sa 66 zaposlena i prometom od 66 miliona evra. Hrvatski IT isto tako na papiru izgleda impresivno sa svim tim unicornima. Koji mahom zaposljavaju napolju a ne u HR. Al po podacima srpski IT bez ikakvih unicorna isplacuje vece neto zarade. Izvozi vise ikt usluga per capita. To je ono sto se broji. Nabroj mi sta se realno isporucilo. Ovi nasi popinju neku saradnju sa Airbusom za H145m. Ja i dan danas ne videh da mi imamo neki izvoz od toga

KK

Evo bas citam pa u prolazu da priupitam

“ I na čemu Srbija na kraju ostaje. Gdje su stvarni saveznici.“

A koji su to Hrvatski saveznici? Madjarska koja u mape ucrtava Rijeku? Slovenija koja 30+ godina vojno okupira Svetu Geru? Italija koja ima otvorene pretenzije prema Dalmaciji i Istri? Francuska koja vam je prodala avione 18 godina stare da bi onda prodala naprednije masine nama, pa sad ima da placate unapredjenje i generalke? Vakanda? Zemlja X? Koja je to zemlja koja ce vojno stati uz vas? Pisi kuci propalo.

Da se Amerika sutra povuce iz Evrope, racunaj da imas rat ekspresno brzo. I to cak i izmedju clanica NATO. Da se opali metak (a ni fabrike za proizvodnju metaka nemate), koja zemlja bi poslala jednog vojnika u Zagreb? I ti nesto prozivas Srbiju. Za nama ste 20 godina, a nemate ni sankcije niti ste u okruzenju. Ponavljam, polu-zemlja s katastrofalnim rezultatima koja ima puno da radi da stigne Srbiju.

Jo

@omniameamecumporto
Pisao sam o tome na nekim drugim temama, pa ću samo ukratko ponoviti. Orqa dronovi sami po sebi nisu tehnološka inovacija. Ono radi čega su interesantni je to da su „China Free“, zadovoljavaju američke NDAA restrikcije i mogu se proizvesti u velikim količinama. To je sve. Investicija u namenskoj industriji u iznosu od 5 miliona dolara je, za američke pojmove, kikiriki. Posebno kada se radi o kupovini deonica.

om

Brad@ Hrvatska je dio EU zajednice i mnoga vrata su nam otvorena. Mi koristimo sve te mogućnosti i samo ove godine na vojnom polju sklopili smo desetak strateških partnerstava koje nam pomažu da ne budemo samo kupci tehnologija, već i kreatori. Ali nije to samo na vojnom polju. Naš nuklearni institut Ruđer Bošković u partnerstvu sa Španjolskom osnivač je DONES koji u Granadi ima laboratorije koji se bave materijalima koji su potrebni za razvoj fuzionih tehnologija za europski ITER koji gradi fuzionih reaktor . U taj DONES priključio nam se i Japan nedavno. Da ja ne pričam izguglaj DONES, pa će ti se otvoriti puno toga još. EU je velika prednost nema gdje nas nema, ali o tome se ne piše. A gdje je vas Vučić, diplomata odveo. Ogadio je ime Srbin u svijetu. Pitajte dijasporu kako im je dok ih Aca Srbin predstavlja na europskom putu i u svijetu.

Da

Omnia,ajdee
To što napriča je većinom može biti nekad ,osim hs -a

Dr

Sve to sto si nabrojao zvuci ok, ali samo na papiru. U praksi, HS Produkt raspolaze sa svega nekoliko modela lakog pesadijskog naoružanja, dok je Djuro Djakovic pre svega remontni zavod sa veoma ogranicenim kapacitetima. Sve ostalo je samo slovo na papiru. Cak i u slucaju da postoje ozbiljne namere za realizaciju pomenutih projekata, za to su neophodna ogromna finansijska ulaganja, strucan kadar, adekvatna infrastruktura, kao i godine, ako ne i decenije razvoja, buduci da relevantno iskustvo trenutno ne postoji. Dovoljan primer za poređenje su standovi odbrambene industrije Republike Srbije i Republike Hrvatske i sama ponuda na razlicitim sajmovima naoruzanja, kako u regionu, tako i u svetu. Kao i ostvareni izvoz izrazen u novcanoj vrednosti obe zemlje, koji se u slučaju hrvatske kreće na nivou od približno stotinak miliona evra, dok se u slucaju Srbije meri u milijardama evra…

Th

@omniameamecumporto

Ja ovde samo ne vidim brojeve isporucene opreme. Vidim da su sve to neki joint venture, saradnje…ali nigde broj proizvedene opreme u vasim tvornicama koja je prodata i isporucena krajnjim kupcima…ili toga nema?

om

Dobro dečki nije to ništa, ako vi tako kažete. Ja mislim da niste u pravu. Jedina vaša prednost su raketni motori, što ste u staroj Jugi ostavili samo za sebe. Sve ostalo možemo dostići ili kupiti. Na kraju krajeva naš jedini cilj je odvraćanje i u tom smislu ćemo se pripremiti.
Mi nemamo primisli o nekakvom širenju u slučaju promjene povijesne okolnosti. To što vi izvozite u glavnini je municija granate i raketna punjenja, tu nabijate kumulativ. Da toga nema bili bi daleko ispod nas. Ne vidim ja tu posebno neku tehnologiju već uplitanje države u posao privatnih firmi bez jasnih pokazatelja . Glupo mi je već govoriti što mi izvozimo jer mi smo za vas totalno industrijski propali. Nemamo ništa, ali ipak BDP per capita nam je dvostruko veći. Dakle kad bi nas bilo koliko i vas duplo bi vas prešišali. Cijene su nam iste a plate 60% veće.
Pravimo energetske transformatore i izvozimo ih po cijelome svijetu. Orqa gradi tvornicu dronova u Americi, Končar gradi tvornicu u Americi da bi prevladali Trumpove carine. Dvadeset tramvajskih kompozicija ovih dana dobio je Zagreb i tu se neće stati. Sve domaća proizvodnja. Domaći tramvaji već desetljećima voze po Zagrebu. Vlakovi…imamo domaće baterijske vlakove, koji voze po našim prugama i sve druge u našoj proizvodnji. Teške mašine za razminiravanje prodajemo od istoka do zapada…
Naši piloti biti će uvijek pet godina iskusniji od vaših i istrenirani u punini onoga što mašine nude a podatkovne veze omogućuju. Dakle trening sa partnerima. Vi za sada zahvaljujući predsjedniku te partnere nemate ali nemate još ni zrakoplove. Tko zna možda se do tada nešto i promijeni ali mi ćemo imati uvijek pet godina prednosti na Rafalima.

Pe

@omniameamecumporto To sto pisete je vezano za naucna istrazivanja koja nemaju neku jasnu primenu u ratu.
A koliko su bitna „otvorena vrata EU“ najvise pokazuje vojna proizvodnja EU od 2022-znacajno manja od Rusije, koja ima manju ekonomiju od Italije.
Spanija koja u vreme dronova narucije stotine helikoptera?
EU nastavlja da zivi u iluziji luksuznog zivota sa mnogo slobodnih dana i odlicnom socijalnom pomoci, u nadi da rata nece biti…I Srbija je blize od EU pravom savremenom ratu..

LI

@omniameamecumporto
Cijenim tvoj napor da dokažeš da RH ima neku obrambenu industriju. Ipak, moramo priznati da nas je nesposobna politička elita u zadnjih 25 godina dovela do trenutnog katastrofalnog stanja. R. Srbija je desetljećima ispred nas ne samo zbog vojnih tvornica preostalih iz bivše SFRJ koje su više-manje sačuvali (uz neke iznimke) nego i zbog VTI-a koji nije uništen kao kod RH. Npr. RH je uništila ne samo zgrade nego prije svega tehnički i obrazovani kadar i R&D u obrambenim tvrtkama kao što su: Đuro Đaković (sada strano češko vlasništvo), Končar SUS, Torpedo, Brodosplit (specijalni objekti), Brodogradilište Kraljevica, Brodarski institut, Institut Ruđer Bošković i mnogi drugi…čak smo ukinuli vojno-tehnički savjet koji je osnovan u srcu najgoreg rata 1993. Na žalost moramo priznati trenutno stanje i krenuti od toga…ipak za sada ne vidim da postoje kadrovi koji bi pokrenuli bilo kakav značajniji razvoj. Ministar Anušić ima volju ali na žalost nema znanja.

Th

@omniameamecumporto

Sve je to OK, ovde se pokrenula prica o brojevima prodatih orudja, oruzja i municije. Ja sam shvatio iz Vaseg pisanja da je Republika Hrvatska ispred Republike Srbije, ali nikako da dobijemo konkretne brojeve. Nikako da shvatim da li Orqa proizvodi stotine hiljada ili stotine miliona dronova, ili potpisuje memorandume o gradnji fabrika? Nista zlonamerno, samo pokusavam da zapisem brojeve ali iz Vaseg pisanja to nije vidljivo. Za memorandume i sporazume sam shvatio to mi je skroz OK, ali to govori da jos nista nije pocelo da se radi/gradi. Ono sto sam shvatio je to da Vi hocete da kazete da Hrvatska proizvodi high-tech oruzje i opremu, a da Srbija proizvodi low-tech koji ne zahteva visoko obrazovanje, infrastrukturu, inovaciju…itd.

Sto se tice nasih pilota, morate da razumete da mi letimo u punom rezimu vec odavno, na modernizovanim letelicama koje imaju dovoljan domet da prave problem i Vasim Rafalima. Nemojte o pilotima, o avionima mozemo da diskutujemo.

KK

@LIMACH

Vrlo realna procena stanja. Umesto tupog ponavljanja 500 recenica, u 5 recenica sabrao si stvari kako jesu, bez iluzija, deluzija i kako je.

Dr

ako je rec o izraelu srbija je uradila nesto jako dobro za drzavu svoju upala kasika u med.samo se okrenuti ka izraelu pratiti njih i srbija ce za kratko vreme stati na visoko polje medju svima u evropi

Odgovori
Х

Управо тако, једино су Јевреји део запада који може да нам продаје оружје. Блиски су Јевреји и са Грчком и са Кипром. Са те три земље ми једино можемо и требамо да правимо савез. Да будемо срећни ако имају интереса да будемо у савезу са њима. Осим тога једино је Израел мала земља са свих страна окружена непријатељима и успешно ратује. Једино они и могу да нам помогну у прављењу стратегије и опремању војске. Кина и Русија имају потпуно другу доктрину ратовања и опремања која је ок за њих али нама би била пропаст.

Jo

Saznaćemo veoma brzo, ali mislim da se radi o Izraelu i da se ne radi o tome da je ovde radna snaga jeftina, jer ima i drugih država gde je radna snaga još jeftinija.
Srbija se pokazala kao pouzdan partner i ima iskustvo i znanje u namenskoj industriji. Pozicija Srbije je takva da omogućuje izraelskoj vojnoj industriji stratešku dubinu. Iran ili eventualno Turska ne bi mogle da izvedu vazdušni udar protiv Srbije osim kroz NATO prostor. Sasvim je izvesno da to ne bi mogli da izvedu. Radi se o sofisticiranim proizvodima koji se transportuju vazdušnim putem. U slučaju potrebe za pomorskim transportom, tu je Solun. Grčki sindikati mogu da se bune – ali Grčka je potpisala vojni sporazum sa Izraelom i Kiprom.

Strateški, tesna saradnja sa Elbitom i Izraelom bi otvorila vrata i za neke druge projekte. Možda vredi podsetiti da Elbit drži centar za obuku pilota u Grčkoj (Kalamata) i da bi srpski piloti mogli da idu u Grčku na obuku. Centar poseduje avione F-346 i simulatore za sve avione koje Grci imaju ili trebaju da dobiju (znači i Rafal), a instruktori su izraelski piloti.

Što se tiče UAE, oni nisu „velika strana sila“ (Izrael to jeste, ima jače vazduhoplovstvo od Francuske ili Velike Britanije), a „visoko sofisticirane dronove“ kupuje kao i Srbija, od Izraela. Za UAE bi možda politički bilo zgodnije da te iste dronove uvozi iz Srbije, radi pritiska islamskih zemalja. Kažem „možda“ jer Emirati nemaju problem da otvoreno sarađuju sa Izraelom.

U svakom slučaju, ovo je jako lepa vest za Srbiju!

Odgovori
Pe

Izrael ima fantastične i kvalitetne vojne tehnologije, ako je to istina, ovo je vrhunski vojni uspeh za Srbiju i veliki politički uspeh Srbije.

Odgovori
Ci

Priča oko dronova je uveliko počela i nju će biti jako teško isprati jel ova tehnologija napreduje velikom brzinom. Mene nešto drugo interesuje koje je Avione, i sa kojim namenama je Srbija kupila od Kine. Može još jedan tekst – analiza vezana za ovu tematiku.

Odgovori
zo

Otvaramo neke fabrike naoružanja i vojne opreme a uvozimo sve vrste mesa, voća, povrća, hemije itd…ulaže se samo u ono što donosi novčanu dobit sad i odmah…
Modernu vojsku trebamo imati – još samo da otkrijemo ko će to napasti Srbiju i zbog čega ako je svrha „odvraćanje od agresije“.

Odgovori
Yr

Politika deluje konfuzno ali je u suštini jedina moguća. EU je ekonomski jedini mogući partner i zbog toga se proces pristupanja sprovodi kako se sprovodi. EU odgovara da nas tim procesom drži podalje od drugih integracija nama odgovara da imamo normalnu ekonomsku saradnju sa blokom koji nas fizički potpuno okružuje i da nismo izolovani. Sa političke i pravne strane, EU je potpuno neprihvatljiva, naprosto ne priznaje nam sopstveni ustav, međunarodno priznate granice ni obavezujuće rezolucije SB UN, znači nakakva prava integracija pravno nije izvodljiva, zato smo u limbu. Geostrateški gledano, mi smo potpuno izolovani od bloka koji priznaje naš ustav i teritorijalni integritet, znači ne možemo da se direktno integrišemo sa istim. Ta izolacija nam pravi problem i kod naoružavanja pa onda zaobilazimo to sarađujući sa Izraelom pošto njima ne sme niko da kaže ne. Arapi ko Arapi, sa Izraelom potpisuju ugovore i ćute a ovamo štite palestinsku braću, sumnjam da nam mnogo zameraju što kupujemo oružje. Sa starim osmanskim liscem se ganjamo poprilično toplo hladno, on Albancima pošalje dronove, mi na Kipar haubice i raketne bacače, pa da vidimo ko će kome više da zavuče. Ako baš pretera, možda kakav tovar oružja stigne i do vesele ekipe poznate pod skraćenicom PKK. Mi imamo otvorenu ranu, koju on s vremena na vreme posoli, ali ima ih i on i to više od jedne. Tako da je spoljna politika Srbije u biti jedan ogroman napor da se što duže ostane neopredeljen i neutralan dok se globalna situacija ne promeni, a oni čiji su interesi direktno suprostavljeni našim ne oslabe u geo-političkom smislu. Hvala bogu evo poslednjih 20-ak godina sve ide polako u tom pravcu a mi makar znamo da čekamo i obično dočekamo. Ispratili smo Osmanlije na smetlište istorije, smrdljive Habzburge i jedno dva Rajha, pa ćemo valjda i ovom današnjem videti leđa.

Odgovori
Mi

Tako nekako, potpisujem.
Ziveli 🍺

Osvrnuo bih se samo malo na danasnju i buducu realnost kad je pitanje u izolaciji i okruzenosti. Svet se smanjuje i sve je lakse doleteti potrebne delove pa i mocnu opremu (sve je kompaktnija) dogod se nadje nacin da se preleti. Zato nam je vazan dobar odnos sa komsijama kao sto je Madjarska, Grcka, pa i Izrael, Egipat.. itd.

Sto se mora tiče, vidimo sve veće probleme u transportu. Morski i podvodni dronovi postaju svakodnevna realnost, i kao i ove letece, svaka šuša ce ih imati da teroriše neprijatelja ili sabotira prevoz bez da prizna da je bila oficijalna namera vlade te zemlje. A sa druge strane imamo i neopiratstvo kao sto je U.S.A koja jednostavno preuzme kontrolu (i vlasnistvo) nad brodom drzava koje im se trenutno ne svidjaju. To mozda postane nova normalna stvar koja ce jako usporiti vec veoma spor nacin transporta vaznih sistema i komponenti.

Sl

To je to, ojačajmo stara, prirodna savezništva, nije Srbija od juče, čim sam čuo da nabavljamo Rafale setio sam se da ih Grci imaju u svom arsenalu, radimo ono što možemo, kako i kad možemo, tu je i Egipat i Indija, a od Izraela smo dugo bežali, da ne bi ugrozili odnose sa islamskim državama, ali izgleda da se,hvala bogu, krenulo u pravom pravcu, sa zemljom koja ne želi da joj se ikada više ponovi genocid, što je i naš cilj.

Al

Generalno dobra analiza naseg trenutnog polozaja.

Re

Držati se Izraela ko pijan plota.Imaju vrhunsko naoružanje koje mogu bez problema da nam dostave,imaju lobiste u svim centrima odlučivanja,ne mirišu Turke kao i mi što je dobro za nas i još dosta drugih stvari preko slične istorije gde se odlično razumemo pa na dalje.Kineze će Zapad odavde potisnuti kao i Ruse,shodno tome treba na vreme delovati.Gledati isključivo samo svoj interes bez mnogo emocija.Dobro je što smo jako popravili odnose sa Madjarima ali malo čudi odnos sa Rumunima jer smo sa njima kroz celu istoriju bili baš dobri a sad su odnosi nekako mlaki.Moralo bi to mnogo jače.Kinesko naoružanje koje smo uzeli je iz nužde,osrednje,bilo je u tom momentu daj šta daš.Ako je istina da im se dronovi nisu baš najbolje pokazali onda to mnogo govori.Sa Izraelcima nema greške kao i sa Francuzima,bar do sad.Ipak su klasa iznad Kineza,a to kako su im Pakistanci oborili Rafal mi ni 100-ti deo te priče ne znamo.Ne treba se mnogo kladiti ni na UAE jer su oni ipak Arapski svet,a u slučaju nekog pičvajza ovde zna se koga bi podržali kao i Turci i Iranci.Zato puna podrška saradnji sa Izraelom i kad je njima gusto slati odavde sve što im je potrebno ili preko trećih zemalja da baš ne zabadamo prst u Oko Arapima.Vremenom od Izraela tražiti otpriznanje Kosova koje su priznali medju zadnjima pod pritiskom Amerike.

Odgovori
Ko

Bilo bi dobro da su u pitanju Izraelci jer su po kvalitetu i tehnoloskim dostignucima sam krem. E,sad malo nevezano za ovu temu ali bilo bi jako lepo i korisno da Tigrovi iz 241 lovacko-bombarderske dobiju novu eskadrilu jer su Orlovi koje koriste usli u cetvrtu deceniju. Sad ce neko da napise da B52 leti od pedesetih godina itd ali mislim da je J 22 jako ogranicen sto se tice modernizacije

Odgovori
Ni

Samo sto Izraelcima nista nije palo s neba.
Krenuli su od nicega, pogledajte samo razvoj njihove puske Galil da ne idemo na slozene sisteme, muku mucili ali nisu se predavali. Gde god su mogli, to rade i danas, uvek se vode onom nasom: Use i svoje kljuse. Natavno, to ne znaci da ne saradjuju sa drugim drzavama ali pre svega gledaju sebe jer ih je istorija naucila da kad dodje do krkljanca obicno niko ne priskoci u pomoc. Zato Izrael i jeste tu gde jeste, a mi koji smo veliki geostratezi zasluzeno smo tu gde smo, zahvaljujuci nama samima.

Ma

Bravo !

Odgovori
Br

Srbija,- zemlja bez impresivnih unicorna. April 2025- prosecna neto plata delatnost J62 2609 evra
Hrvatska travanj 2025 J62 delatnost- 2011 evra

Pricajmo o stvarima koje su isporucene i generisu dobit, a u isto vreme su iskorak. Sta sad mi trebamo da se hvalimo saradnom sa Dassaultom o kojoj ne znamo da li i kako ce izgledati. Dassault je upisao 70 miliona evra u srpsku firmu. Utva navodno treba da pravi delove. Da li se time mogu hvaliti dok se ne desi- ne

Odgovori
Ni

Najverovatnije Izrael.
Da je bilo pameti pa da se davnih dana uslo u pricu sa Izraelmo,sa svim, gde bi nam bio kraj.
Ali nazalost nasi politicari od raspada bivse drzave kao da nisu bili svesni da pokret nesvrstanih vise ne pije vode.
Forsirali smo pitanje Palestine, iako od toga nismo imali nikakve koristi. Ali dobro niko nam nije kriv.
Tek zadnjih godina vidljivo je da se distanciramo od newvrstanih a sve vise saradjujemo sa Izraelom. Sto je za svaku pohvalu.

Odgovori
с

Зашто се војни ваздухоплови не означавају са тробојком која има српски грб да ми неко објасни

Odgovori
Jo

Osnovna oznaka na avionu je roundel, onaj okrugli znak. Srbija ima jako lep i prepoznatljiv znak. To što vidiš na repu je fin flash, a ne državna zastava. Vazduhplovstva sa tradicijom tu obično pokazuju pravougaonik ili kvadrat sa nacionalnim bojama, odnosno bojama sa roundela. Npr. RAF tamo nema zastavu Velike Britanije, nego 2 ili tri polja u bojama (crvena, bela, plava). Amerikanci isto tako tamo nemaju zastavu. Grci prikazuju plavo-belo polje. Neke države koriste roundel kao fin flash. Ideja je da se pripadnost aviona lako prepozna. Neka vazduhoplovstva bez tradicije tamo kače državni grb ili zastavu (sa grbom), ali to je izuzetak a ne pravilo.
Srpsko vazduhopolovstvo nije repa bez korena, prva eskadrila je formirana 1912. godine.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs