Ministar finansija Vlade Srbije i vođa projekta specijalizovane EXPO izložbe u Beogradu 2027. godine Siniša Mali nedavno je održao javnu prezentaciju planiranog izgleda fizičke lokacije ovog događaja. U jednom delu prezentacije Mali je pomenuo i nove detalje plana za „leteće taksije“, što je prvo pominjanje ovog koncepta u srpskoj javnosti nakon nekoliko meseci.
Ono što je novo i vredno pažnje je svojevrsna rekvalifikacija celog eVTOL projekta u okviru EXPO-a. Siniša Mali je, između ostalog, na pomenutoj prezentaciji, kazao:
– Obećali smo da ćemo imati i demo leteće taksije, u smislu šta je njihov potencijal i šta mogu da urade. –
Ministar finansija je time preciznije opisao da će EXPO iskustvo eVTOL letelica zapravo biti promotivni, demo, letovi koji se neće obavljati u regulatornom okviru komercijalnog vazdušnog saobraća, iako je Direktorat civilnog vazduhoplovstva već počeo da proizvodi regulatorna rešenja koja bi to omogućila. Po svemu sudeći je organizaciona i regulatorna dinamika, uprkos postojanju neke vrste rešenja, i dalje neizvodljiva.
Letovi će dakle biti, najverovatnije, ograničeni na jednu lokaciju, za ograničen broj ljudi, bez mogućnosti da budu masovno korišćeni.
Ovo je svakako i najrealnije, odnosno trenuntno organizaciono i regulatorno predstavlja najveći domet ovakve vrste letelica i njihovog koncepta upotrebe. Nešto što je nedavno dokazano i u Japanu – dakle niko trenutno na planeti nije otišao dalje od toga.
Mali je pominjanje „letećih taksija“ završio sa izjavom da će „Srbija biti prva koja će omogućiti leteće taksije na svojoj teritoriji, jednom kada i evropska regulativa bude završena i to dozvoli“.
Kako je Tango Six ranije izvestio, Srbija se navodno već odlučila za jednog eVTOL proizvođača, američku kompaniju Arčer.
Perko
To je bilo i logično. Niko ozbiljan nije ni mislio da bi se takav saobraćaj, da je sve i idealno, mogao i obavljati van neke striktno definisane linije i to kao neka fora skupog promotivnog autobusa.
Синиша
То је логично. Да свако може бити пилот, не би људи толике школе завршавали и пролазили толику обуку. Могу мислити шта би било, када би луд.ке са асфалта, преместили у ваздух.. Имали би веће губитке за два дана, него за време целог бимбардовања ’99.г. и ’41.г. заједно.
Miloš77
Pola vozaca nije u stanju da vozi na 4 tocka i da se drzi pravila. Zamislite tek koja bi sloboda tamo gore bila za neke „taksiste“ :-)
Nenad N.
Ma nemoguce!? A ja mislio da je vlast ozbiljna…. Jel pomenuo i koliko ce to da nas kosta, a koliko stvarno kosta?
Лазар
летећи аутомобили и летећи такси неће у следећих 200 год. бити у плану.
није могуће извести са садашњим технологијом а тек памећу возача
Amater
Па биће без возача, побогу?!
Дестинација полетања, слетања, протоколи за принудно слетање.
Не видим зашто би било компликованије од самовозећих аутомобила.
Goran
Svakako da bi i kod nas ovakav vid saobraćaja bio veoma dobar , i zahvalan da se odmah uvede, pre svega u letećoj hitnoj pomoći, vatrogasnim službama, gorskoj službi spasavanja, hitnoj službi saobraćajne policije, itd. takva primena bi zaista veoma brzo u mnogome olakšala život građana. Ali ko će u opšte ovako nešto da pročita, a kamoli da primeni. Koga baš briga za građane. Kad i hitna pomoć kad treba neće ni da dođe. Kad takva služba koja je nekada Izuzetno radila, sada samo otaljavaju svoj posao. znači i da je i celo društvo otišlo u tri lepe, p.m. A odgovornost, savesnost, čovečnost, su izgleda zaboravljeni pojmovi.
Лука
Јел се оно кад врти мотор по зиду на вашарима звало „зид смрти“, е то је то исто само модерније.
Miki
Ništa ovo neće biti pristupačnije od dosadašnjih helikoptera, jer realno gledano, to i jesu. Određeni pad cene zbog jednostavnijeg pogona će biti, ali i dalje izuzetno skupo kada zaista dobije homologacije da prevozi ljude.
Dalje, podeliće se na pilotirane od strane ljudi, i na autonomne, bez pilota.
Pilotirani, pa za pilote će važiti pravila kao i do sada za pilote, sa svim obukama i type rating sertifikatima.
Autonomni, na utvrđenim rutama i sa emergency protokolima jesu verovatna budućnost (demo modeli već lete kojekuda, i kao test primerci se zapravo vrlo lako prave), ali to je decenijama daleko od sertifikacije i ikakve komercijalne primene.
Naravno da to nikada neće biti masovni leteći taxi sa taksistima k’o Bruce Vilice u Petom Elementu.
Ja ću u to ući kada ga na tržište izbace Airbus, Embraer, Boing, ili eto bar Kamov, kada dobiju EASA i FAA sertifikate (…i pored Boing i FAA fijaska sa Max-om), pa onda prođe još par godina uspešne eksploatacije bez incidenata.
Ovako, leteća ćeresla od novokomponovanih firmi, sa rokom završetka letelice isforsiranim pojavom na sajmu, neka ‘fala. Nek’ leti i EXPOnira se onaj naš političar.
Amater
Ја у то седам искључиво ако је кинеско.
После деценија DEI кадровске политике, исељавања производње и идеологије која форсира све осим знања и суштине, Запад више нама ништа.
Сумњам да су у стању да саставе, а уверен сам да не умеју ни да измаштају.
Ако сте и даље у ковинском бункеру, погледајте рангирања универзитета, погледајте број публикација, патената… Није битна област науке, јер је графика исти за сваку.
Кина је са својим лудилом завршила пре 30 или 40 година, Русија пре 20 или 30, а Запад га активно ужива. Ниједан епохални проналазак у овом веку неће више доћи са Запада
Pera
Daj rešite više bolnice, gradski prevoz, ulice, kanalizaciju, da decu lečimo bez sms poruka, da ljudi mogu da prežive od plate, da su kriminalci koji su pokrali budžet u zatvoru..ne glupirajte se sa letećim automobilima.
Lara B
Iz godine u godinu broj lečenja ljudi SMS-ovima se smanjuje.
Ali izgleda da broj zluradih kao ti se povećava.
Milki
Ne hvala. Neka neko testira i neka kaže.
Ivan
Ma kakvi bre leteći taksiji to je bilo smešno i neizvodljivo još u samom startu!Pored pada nadstrešnice još samo treba i neki taksi da se sruši po glavama ljudi od toga nema ništa.