Jučerašnja poseta britanskog premijera Kira Starmera Ankari rezultirala je potpisivanjem ugovora za prodaju višenamenskih borbenih aviona EF-2000 Turskoj.
Iako je u prvih mah javljeno da je čitav posao vredan osam milijardi funti, i da se nabavlja 20 aviona, turski ministar odbrane Jašar Gjuler izjavio je da se nabavljaju 44 aviona, od kojih će 24 biti polovna – po 12 će biti kupljeno od Omana i Katara (obe države imaju avione Tranše 3A).
Prema različitim izvorima, paket od 20 novoproizvedenih aviona vredan je 5,4 milijardi funti, dok preostali novac ide za korišćene letelice.
Rok isporuke novih Tajfuna Tranše 4 je 2030. godina.

Pored saopštenja kancelarije britanskog premijera da je reč o najvećem ugovoru za prodaju EF-2000 u proteklih 20 godina, treba podsetiti da je Saudijska Arabija decembra 2006. godine potpisala „mega-ugovor“ za čak 72 aviona, dok je Katar 2017. naručio 24 primerka.
Takođe je istaknuto da će ovaj posao Ujedinjenom Kraljevstvu doneti dodatne poslove, međutim, treba podsetiti da se glavne komponente aviona proizvode u Nemačkoj, Italiji I Španiji, dok se u UK, u Vortonu nalazi linija za finalno sklapanje.
Ono što pojedini analitičari primećuju je da će sada biti zanimljivo videti šta će biti sa flotama EF-2000 u Kataru i Omanu?
Dok se Katar odriče polovine svoje flote (mada je bilo najava da će naručiti još 12, dakle ukupno povećanje sa 24 na 36), Oman će ostati bez svih 12 letelica koje trenutno koristi.

Ovom nabavkom Turska će samo delimično rešiti problem obnavljanja svoje flote borbenih aviona čiju okosnicu trenutno čine američki F-16. Nove letelice nisu nabavljene dugo godina, a flota lovaca-bombardera F-4 Phantom II je odavno zrela za povlačenje iz upotrebe. RV Turske trenutno raspolaže sa nešto manje od 240 F-16 nabavljenih u periodu 1987. do 2012.
Zbog nabavke ruskog raketnog sistema PVO S-400, SAD su 2019. godine izbacile Tursku iz programa F-35 u kojoj je učestvovala sa uloženih 1,25 milijardi dolara, dok su turske firme proizvodile 937 različitih delova za ovaj tip aviona. Turska je trebalo da nabavi ukupno 100 F-35A (postojao je interes i za 20 F-35B), naručila ih je bila samo šest, a izvršena je primopredaja četiri primerka.
Potraga za novim borbenim avionima trajala je godinama, takođe se godinama čekalo i odobrenje za nabavku EF-2000 koje je konačno ove godine dobijeno od Nemačke.
Paralelno sa naporima da se ovakvi avioni anbave u inostranstvu, Turska aktivno radi na razvoju svog višenamenskog borbenog aviona KAAN.
LAZARVS
Koliko se sećam 4 primerka F-35 koji su izrađeni za Tursku nisu preuzeti od turskog RV, ostali su u SAD.
Živojin Banković
LAZARVS
Примопредаја је обављена у САД, што је уобичајна пракса.
Ilija
Pa nije bas da se u Britaniji avion samo sklapa. Proizvode i oni svasta nesto.
Predlazem da istrazite TT Electronics. Znam da oni kupuju elektronske komponente za EF.
Živojin Banković
Ilija
Нико није написао да УК ништа не производи, и да је тамо само линија за склапање.
Aks
Radar proizvode u britaniji
Multi Boy
Paket od 20 novoproizvedenih aviona vredan je 5,4 milijardi funti. To je 7,18 milijardi dolara. Odnosno 359 miliona dolara po avionu. Sad se vidi koliko je gašenje proizvodnje MIG-21bio pogrešan potez.
Jale
Ko bi jos kupio MIG-21 sa neznam kojom modernizacijom?
Multi Boy
MIG-21se prodavao za 4-7 miliona dolara po komadu. Za 7,18 milijardi se uzme 1000 aviona. Avion na Mach 2 s dobrom raketom i radarom će i za 100 godina biti problem.
Pogled
Srbija 250 miliona dolara po avionu? bez naoružanja. to je bolje?
i s čim to uspoređuješ MIG-21??
Jale
MIG-21 ima tako lose letne karakteristike da je samo F-104 losiji od njega Nemci su ga zvali proizvodjac udovica a MIG-21 leteci kovceg kao i sto jeste SFRJ je narucila 261 MIG-21 od toga 70 je palo 90% pilota izgubilo zivot.
Stojko
@Multi Boy
Ma sta ce mu raketa, skolovacemo pilote kamikaze. Ili iznajmiti od Hamasa ili Kim Dzonga.
Mada, racunam da za cenu jednog Mig21 moze da se kupi bar 2 Mig15 ili par komada Mig-9 pa ne znam dal je bolje imati 1000 dvajesjedinica ili 20000 Mig-9.
xtrimi
Ajde malo logike . Nađi 1000 pilota i 5000 osoblja za održavanje tih 1000 aviona. I opet dobiješ glorifikovanu kamikazu.
Disko Partizan
MiG-21 se prodavao po toj ceni pre 50 godina, i ni tada nije mogao nista, bukvalno nikakav radar, situaciona svest 0, mala nosivost nevodjenih par sredstava, neka bomba i rakete koje zbog radara tehnologije 50tih nisu verovatno nikada nista pogodile.
To je u principu mlazni motor sa malim krilcima na kojem sedi pilot sa radio stanicom u krilu, a sa zemlje ga navode negde da vidi sta se desava.
KK
Polovni avioni postaju ozbiljna i skupa roba.
Vlado
Turci očito ne žale novac ne bi li kupili kvalitetan avion i bili ravnopravan takmac susednoj Grčkoj.
Jordan
Čak i sa ovim nabavkama, Turska će i dalje zaostajati za Grčkom. Sa F-35 i Rafalima, Grčka će dominirati vazdušnim prostorom iznad Egejskog mora.
Stojko
Ili je Turska politika kupovine ista kao nasa – posrednicka provizija na 5 milijardi je veca od provizije na 2-3 milijarde.
Jordan
@Stojko – Da li ti imaš neke konkretne dokaze o posredničkim provizijama, ili samo polaziš od svojih moralnih vrednosti, od onoga što bi ti uradio da si u poziciji da pregovaraš za veliku nabavku?
Multi Boy
32600 američkih dolara po kilogramu. LOOOOOL.
KK
Za ovde ili poneti? :)
xtrimi
A mi poljoprivreda je naša šansa . 1kg paradajza 100rsd ili 1 EUR treba kompozicija voza za 1 kg aviona
Rodoljub
Zanimljivo koliko para Oman baca :Jedan sat letenja Eurofajtera se procenjuje na između 25.000 i 40.000 EVRA (oko 30-45,000 dolara). Da bi pilot postao operativan, potrebno mu je 150-200 sati letenja na tipu.
Samo letenje: 200 sati x 35.000 € = 7,000.000 evra po pilotu. To je preko 7.5 miliona dolara samo za vreme u vazduhu, bez simulatora, instruktera, goriva i održavanja…..Obrazovanje i Obuka Tehničkog Osoblja (Održavanje)Ovo je još veća i šira investicija. Za svaki avion koji leti, potrebno je desetine visokokvalifikovanih inženjera i tehničara. Izgradnja ili adaptacija hangara koji zadovoljavaju stroge standarde.
Nabavka specijalizovane opreme za održavanje (posebni alati, dizalice, test oprema) – milionski troškovi.
Crni
Oman i Katar su zlatne koke za BAE. Tekuće i svako drugo održavanje im je 100% autsorsovano, naoružavanje letelica takođe. Katarci samo lete a i to je pitanje da li su oni ili neko drugi. Tehničari primaju sumanute plate a bog sveti zna koliko BAE još skine kajmaka preko. Mislim da je vrlo slično i u Saudijskoj Arabiji, baš im ozbiljan reket lupaju.
Turska će sigurno insistirati da obuči svoje tehničko osoblje.
Srbofil
@Rodoljub
Nepisano pravilo je da borbeni avion kosta oko 10 miliona godisnje.
Deformero
Kakve li kalkulacije…dalo bi se zaključiti da je ratna aviacija skupa, koje iznenađenje.
Multi Boy
Pa letiš na bateriju. Kompresor na motoru daje polovicu potiska motora. Motor od 90 centimetara može dati oko 18 do kilonewtnon-a potisne sile. S dva spremnika u kojem je baterija, motor i kompresor dobiješ oko 40 kilonewton-a. Sasvim dovoljno za patrolu. Bateriju napuniš na solarni panel.
Rodoljub
Oman nije mogao da podnese ogromne troškove održavanja Eurofajtera, pa ih prodao dok su još ‘sveži’. dobijali ih od 2017 Samo obuka pilota i opremanje baze koštali su koliko i sami avioni! Ovo je podsetnik kako najsavremenije oružje može postati finansijski teret.Pitam se da li se nešto slično može dogoditi i sa Rafalima u Srbiji? Ako se pokažu previše skupim za održavanje, hoće li ih za par godina prodati, recimo, Grčkoj?“
Realni
Zadnji voz smo uhvatili sa Rafalima pod „Tihim“ sankcijama u poluratnoj svetskoj situaciji kada je „Gvozdena Zavesa“ već podignuta prema Istoku.Šta reći kada se jedna Turska koja je skoro pa prvorazredna u Natou mučila oko nabavke Aviona po paprenoj ceni, a kamoli mi.Hvala ti predsedniče Makronu još jednom na iskrenom prijateljstvu.Odličan dil imamo i sa Izraelom.Jedini segment gde se nešto dobro uradilo u državi je ulaganje u odbranu.Kako se bude komplikovala situacija u svetu,sve će biti teže i skuplje doći do kvalitetnog naoružanja.90% nas bi volelo da su se nabavile „Suške“ i naravno Ruski helikopteri Mi-17 kao i plaćeni Panciri ali šta je tu je.Živeti i preživeti se mora,još uvek žingliramo nekako na više stolica,do kad videćemo.
Jordan
Složio bih se sa tvojim komentarom. Pokazaće se da su Rafali bili odličan posao, kao i sve ovo što dolazi iz Izraela.
Turski ugovor od 8 milijardi funti ne uključuje polovne avione koje će Turska kupiti od Omana i Katra. Na 20 aviona i naoružanje odlazi 6,42 milijardi evra, a na podršku, trening i rezervne delove još 3,1 milijardi evra. To je 476 miliona evra po avionu.
Srpski ugovor ne uključuje naoružanje, ali da Srbija kupi oružje (po avionu: 10 meteora, 15 MICA, 5 SCALP, 25 AASM), na naoružanje će otići 510 miliona evra. Čak i sa dodatnim treningom, rezervnim delovima i održavanjem – srpski Rafali neće koštati više od 320-340 miliona po avionu.
Što se tiče samih aviona – Rafale ima 60-65% šansi da obori Eurofighter. Ovo su javno objavljene informacije NATO Monte Carlo kompjuterskih simulacija (10.000). Simulacije su bazirane na zajdničkim vežbama pravih aviona i pravih pilota.
Drugim rečima – Srbija svoje avione plaća 30% manje, a kupuje avione koji će u 6 od 10 slučajeva oboriti Eurofightere.
I Grčka i Hrvatska i Srbija su napravile odličan posao sa kupovinom Rafala.
marrio237
@jordan . ti kao da nisi citao tekst. u tekstu pise da navedeni ugovor UKLJUCUJE i polovne avione. cak i precizira iznos.
Jordan
@marrio237
U tekstu se jasno kaže „prema različitim izvorima“, u međuvremenu su se stvari razbistrile i ja sam komentarisao na osnovu toga.
Reuters (https://www.reuters.com/world/middle-east/uks-starmer-discuss-eurofighter-jets-sale-with-erdogan-turkey-2025-10-27/): „Separately, the defence ministry said Turkey plans to buy 12 more Typhoons each from Oman and Qatar.“
Preneo sam za šta će biti potrošeno 3,1 milijardi evra (2,6 milijardi funti). Ovaj ugovor od 8 milijardi funti je međudržavni ugovor sa Velikom Britanijom, a Edrogan je prošle sedmice, tokom posete Omanu i Katru, razgovarao o kupovini polovnih aviona. Katar je prošle godine naručio 12 novih Eurofightera, a moguće je da će naručiti i dodatne Rafale. Oman se odriče Eurofightera i pregovara za dodatne F-16 što će im pojednostaviti logistiku u smanjiti troškove.
Sunny Boy
Jordane, „u 6 od 10 slucajeva“ je previse pojednostavljeno. Mnogo zavisi kako se koriste avioni, koje im je naoruzanje, podrska sa zemlje,… Nije sve do aviona.
Južna pruga
FTC2000G modernizovana kopija miga21 je krenula sa prodajom za zemlje sa ograničenim budžetom.Radar moderan, nadzvučne brzine 1.2 maha,vv vođena sredstva sa dometom 70-80km verovatno sa mogućnošću integracije naoružanja sa naših migova 29 verujem i vodenih sredstava vazduh zemlja sa orla 2.0 idealna zamena za orla u primarnoj nameni kao jurišni avion ali i kao lovac na sekundarnim zadacima jedno 16 komada taman po ceni jednog EF2000
Srbofil
@FTC2000G ima malo popravljenu brzinu sletanja i stabilnost ba srednjim i malim visinama zbog modifikovanih krila u odnosu na Mig-21, na ustrb maks. brzine, ali je to i dalje najgori avion za onu ulogu za koju je Orao zamisljen. Bukvalno ne bi mogli smisliti nista gore.
Jordan
Načelno, FTC2000G bi mogao da zameni Orao i Galeb – ali to se neće desiti. Bilo bi veoma komplikovano ostvariti integraciju sa Rafalima i celim sistemom koji Srbija gradi. Modernizovani Orlovi će biti privremeno rešenje, koje će zadovoljavati potrebe. Teško je reći šta će se događati nakon što Rafali počnu da stižu. Ne bi me iznenadilo da Srbija kupi još 6 Rafala i 8 M346. Što se tiče dronova, mislim da će tu biti veoma prijatnih iznenađenja.
Južna pruga
Kinezi su doktorirali mig21 jer su ga proizvodili skoro 50godina u više hiljada komada.Pa nije to roba sa buvljaka tako da čisto sumnjam da je najgori izbor.FTC2000g ili L15 su best buy za Srbiju u odnosu cena/kvalitet.
Srbofil
@Južna pruga
Potražite JH-7. Da je FTC2000 dobar za tu ulogu, JH-7 ne bi postojao. Pritom resurs jadan, ne može se nalet ozbiljan ostvariti, znači obuka nikakva. To je za Afričke države avion.
Perko
Apsolutno se slažem da je nikakva zamena za Orla. MIG-21 kao platforma je napravljen kao lovac/presretač i platforma apsolutno nema nikakve karakteristike koje mogu da joj pomognu za jurišna dejstva (neposrednu podršku trupama na zemlji).
U stvari, potpuno je pogrešna platforma za to. Napravljen je da brzo poleti i presretne cilj na nebu a ne da manevriše prema terenu u niskom letu. Zapravo, neke od nesreća na MIG-21 su verovatno i izazvane niskim letenjem. Prosto nije napravljen za to.
Zaljubljenik
@Južna pruga
FTC-2000 može jedino da vrši funkciju lakog lovca (a ni to ne može najbolje). Kao jurišnik je lošija platforma od našeg Orla… Ako se zaista traži nadzvučna platforma za zamenu Orla (i Galeba), tu debelu prednost imaju južnokorejski FA-50 i pakistansko-kineski JF-17, sa indijskim Tedžasom na dalekom trećem mestu.
L15 bi s druge strane bio solidna kupovina, al opet je tu potencijalni problem politika. Sa te strane, italijanski M346 je sigurna kupovina. Relativno sposoban jurišnik, sa kakvim takvim lovačkim sposobnostima, te dobra zamena za Galeba.
Jordan
Mig-21 pripada jednom drugom vremenu, sa potpuno drugačijim konceptom. Očekivalo se da će 60-70% aviona biti oboreno tokom prvog borbenog leta, zato su motori bili predviđei za svega 1000-1500 sati. Išlo se na to da se proizvede što veći broj jeftinih aviona.
JL-9 (FTC-2000) je napravljen sa sličnom idejom, za trening. Trebalo je brzo obučiti stotine pilota modernih kineskih aviona, a postojeći JL-7 (MIg 21 dvosedi) nisu bili pogodni za to. Razvoj potpuno nove platforme (JL-10, odnosno L-15) je išao sporije nego što se očekivalo. Bilo je potrebno obučiti pilote J10 koji su trebali da stignu, i to što pre. JL-9 je zadovoljio taj zahtev, oko 70% delova je poskidano sa starih JL-7.
Zašto bi ovaj avion bio potpuno pogrešan za Srbiju? Srbija je zemlja sa malim brojem stanovnika i malim brojem potencijalnih pilota, tako da se treba fokusirati na kvalitet. Postoji razlog zašto Kinezi svoje pilote J-16 i J-20 obučavaju na JL-10, a ne na ovom avionu.
Južna pruga
FTC2000G ili L15 best buy for Serbia
zato što je:
1.Pristupačna cena višestruko niža od zapadnog reketaškog lobija
2.Moderna tehnologija koja gotovo ne zaostaje u odnosu na konkurente
3.Korektan odnos Kine koja prodaju i održavanje i ceo biznis ne meša sa politikom ili u manjoj meri od drugih
4.Fleksibilnost i prilagođavanje proizvoda želji i specifičnim potrebama kupca
5.Veliko iskustvo u proizvodnji aviona i raketnog naoružanja koje ih je od plagijatora iz 60ih 70ih godina prošlog veka pretvorilo u lidera inovativnosti 21 veka u svim sferama tehnologije,telekomunikacije,informatike, auto industrije,brodogradnje,naoružanja itd.Nosači aviona i dva aparata 5 generacije,npr.
Pogledajte u svojoj kući aparate ili garderobu,obuću 80% made in PRC
Srbija nema ekonomsku snagu za još jednu eskadrilu skupih zapadnih aviona jer za najmanje 4milijardi € koliko košta još jedna eskadrila a cene idu gore može da dovede za taj novac sve ostale segmente armije na nivo 9/10,vrlo dobro. Državni i vojni vrh koliko sam upućen želi da očuva i drugu borbenu eskadrilu a čini mi se da je bacanje para kupiti školsko borbeni avion podzvuče brzine,v-v rakete dometa manjeg od 70-80km.Nama je potreban aparat kao platforma potentan za nadogradnje kako sa tehničkog aspekta tako i proizvodjač/zemlja koja je svetski lider a to Češka,Brazil,EU tehnološki a Rusija politički nisu a USA ne da,bar za sada i skupi su.A omalovažavanje legende miga 21,od nadam se avio entuzijasa me je zaprepastio jer koliko se sećam indijski mig21 bizon obori f16, jeste starije generacije ali pobedi se u zube ne gleda a taj 21 bizon je po v-v sredstvima i radaru za 30 do 50% slabiji od FTC2000G ili L15. A što se tiče voljenog legendarnog NAŠEG ORLA J22 i G4 i ovih kineza nebo i zemlja.Vreme će pokazati koja će biti nabavka u budućnosti ja mislim treba biti racionalan.
Jordan
@Južna pruga
M-346 je bolji izbor za Srbiju jer se već koristi u obuci za Rafale u Francuskoj, Egiptu, Kataru i uskoro Grčkoj, pa srpski piloti mogu preći na Rafale uz minimalno dodatno vreme obuke. Kokpit, fly-by-wire i avionička oprema potpuno podsećaju na Rafale, dok bi L-15 zahtevao dodatnu obuku. Srbija sa 12 naručenih Rafala (pa čak i ako ih bude 24-28), ne treba celu eskadrilu trenera; 6-8 M-346 dovoljno je za obuku i povremenu laku borbenu podršku, bez preteranog ulaganja. Katar koristi 9 M-346 sa 36 Rafala.
U vojnim operacijama M-346FA koristi isto precizno naoružanje kao Rafale (AASM, GBU-12/49, MICA), ima puno bolje elektronske protivmere (Seer RWR, MAWS, ECM) i povezuje se sa Rafalom preko Rafalovih linkova i sistema koje Izrael razvija za Srbiju, omogućavajući razmenu podataka i zajedničko delovanje. Izraelske snage već integrišu M346 u svoj C4 sistem. L-15 nema tu interoperabilnost i koristi kinesko naoružanje što usložnjava logistiku.
Upotreba L-15 za trening bi zahtevala dodatne sate za preobuku sa L-15 na Rafale.
Sa druge strane, katarski instruktori su ocenili da je preobuka sa M346 na Rafale bila 30% kraća od očekivane, jer je okruženje u kokpitu do te mere slično da se piloti mogu odmah fokusirati na naprednu obuku.
L-15 je dobar avion, ali nije za Srbiju.
Južna pruga
Jordan sve je to ok i siguran sam da su tvoje informacije tačne ali kolika je cena m346.U toj kombinatici nama je potrebno 12 Rafala + 8-12 m346 to je po sadašnjim cenama 4-5 milijardi,jer kupovinom samo m346 ne ispunjavamo cilj a to je druga borbena eskadrila.Veliki je to novac za mnogo veće ekonomije,24 rafala i 10ak m346 bi bilo savršeno ali sumnjam .Moje mišljenje je da će se posegnuti za dvadesetak kineza 8-10 za obuku i 12 borbenih i to verovatno L15.Spinovao sam malo sa FTC2000G da vidim šta ljudi misle
Gale
Zamislite kako je to moguće da se Turci nisu opredelili za Rafale IV, a Srbija se opredelila. Plus Turcima treba mornarička opcija aviona. Pitanje glasi, ko je pametniji, Turci ili Srbi.
Srbofil
@Gale
Previranja oko istočnog mediterana(potencijalna ogromna eksploatacija gasa), Grčka se protivi Turskoj, a Francuska je na strani Grčke.
Perko
Zato što je Francuska otvoreno podržala Grčku na mnogo sporova sa Turskom. Grčku i Tursku samo članstvo u NATO i urgencije jačih članica sprečava da se zakrve do kraja iako se povremeno gledaju preko nišana i obore po koji avion (inače dokaz da NATO avioni itekako mogu da gađaju jedni druge).
Jordan
Niko ih ne pita šta žele, nego šta mogu da kupe. Turska ne bi mogla da dobije Rafal. Ali ako gledaš samo nabavke kao takve, Srbija je kupila bolje avione i platila 30% manje – pa ti proceni ko je pametniji. Inače, da li si čuo za odbrambeni ugovor Francuske i Grčke iz 2012?
Thomas
@Jordan
Zasto Turska ne moze da dobije Rafale a Srbija moze iako je van NATO
Saveza i prizeljkuje njen kraj kao i Europske Unije?
Srbija moze da kupi J-10. Turska mora uzet zapadno. Uzeli S-400 i
sada ne mogu dobit F-35.
Gale
Jordane, kako je to Srbija napravila dobar posao. Vi poredite osobine aviona ne uzimajući u obzir realno okruženje. Srbija, mora da menja sve zbog tih aviona, piloti će imati minimalni nalet zbog visoke cene naleta, šta će biti iskorišćeno u stvarnosti od osobina Rafala. Kompletno održavanje nece biti u Srbiji, imali smo obećanje za Momu da će da brine o novim helikopterima Airbus-a pa ništa. Mislim da smo na nivou domaćina koji je kupio Ferarija a vozi ga po makadamskom putu od kuće do posla. A plus politička komponenta, kupuju se avioni od neprijateljske zemlje koja je priznala Kosovo i koja je u NATO paktu.
Jordan
@Thomas
Turska ne može da dobije Rafale zato što Francuzi ne žele da ih prodaju. Pre nekoliko godina je francuski nosač uplovio u Egejsko more da malo rashladi Turke. Grčka mora imati vazdušnu nadmoć nad Turskom, baš kao i Izrael.
Turska može da kupi J-10, baš kao što je kupila i S-400. Zašto nije?
@Gale
Da, Srbija mora da menja sve radi Rafala i hvala Bogu da će da zameni. Morala bi da menja i da uzme bilo koji drugi avion. Nabavka Mig-29 je omogućila preživljavanje nadzvučne avijacije i to je to.
Činjenica je da je Srbija kupila bolje avione od Turske, i to za manje para, baš kao što je činjenica da postoje objektivni razlozi zašto su kupljeni francuski, a ne kineski avioni.