Šesti po redu festival vazduhoplovstva i tehnologije TEKNOFEST 2023, prva i za sada jedina takva manifestacija u Turskoj, održana je u periodu od 27. aprila do 1. maja. Ove godine TEKNOFEST je upriličen povodom 100 godina moderne turske države, a dešavanja su se odvijala na tri lokacije, u Ankari, Istanbulu i Izmiru. Glavni događaj je organizovan u sedištu TAI Aerospace Centre u Kahramankazanu, blizu Ankare, gde je prvi put javno predstavljen prototip prvog turskog višenamenskog borbenog aviona nastao iz projekta MMU (Milli Muharip Uçak – nacionalni borbeni avion) poznat i kao TF-X (Turkish Fighter).
Pročitajte i naš jučerašnji tekst o ekspanziji turske vazduhoplovne industrije.
Događaju je prisustvovao i turski predsednik Redžep Tajip Erdogan koji je objavio da je avion, za koji se navodi da pripada 5. generaciji, nazvan Kaan (turska verzija reči Kan odnosno Han). To je dvomotorna srednjekrilna letelica sa bočnim usisnicima vazduha motora i dva vertikalna stabilizatora, a izgledom veoma podseća na slična aerodinamička rešenja kod drugih borbenih aviona 5. generacije, pre svega američkih F-22 i F-35. Prvi let je bio planiran za 2025. godinu, ali je to sada promenjeno i najavljeno je da će se to dogoditi već na kraju ove godine.
Odluka da se razvije borbeni avion donesena je u Turskoj još krajem 2010. godine, tada je definisano da će domaća letelica zameniti američke borbene avione F-16 iz sastava turskog ratnog vazduhoplovstva, ali i nadopuniti buduću flotu takođe američkih F-35 u čijem razvoju i proizvodnji je do pre par godina učestvovala i Turska koja je međutim, zbog nabavke ruskog sistema PVO S-400 isključena iz programa, a avioni nisu i neće biti isporučeni.
Za projektovanje je mobilisana gotovo čitava turska vojna industrija, pod vođstvom kompanija TAI i TUSAS, 2015. godine su predložena tri koncepta (dvomotoran i dva jednomotorna), a 2017. godine je odlučeno da se prihvati dvomotorna varijanta. Turska država je nastojala da namenskoj industriji obezbedi finansijska i druga sredstva u osvajanju i nabavci potrebnih tehnologija koje su pre svega stizale sa zapada, što je naravno slučaj i sa obezbeđivanjem jedne od glavnih komponenti – pogonske grupe. Svakako da je su Turcima pomogla dragocena iskustva u proizvodnji delova i sklapanju borbenog aviona F-16, kao i osvajanju tehnologija potrebnih za proizvodnju delova za avion F-35 (deset turskih kompanija proizvodilo je 937 različitih delova).
Razvoj su usporavali politički i ekonomski problemi, od mnogih rešenja i saradnje sa zapdnim firmama se u međuvremenu odustalo (npr potpuna ili delimična saradnja sa Švedskom, UK, Rusijom). U junu 2021. godine tursko ratno vazduhoplovstvo je izašlo sa taktičko-tehničkim zahtevima među kojima treba istaći da letelica mora imati slabu uočljivost u širokom spektru elektromagnetnog zračenja, superkstarenje, fuziju senzora, mogućnost umrežavanja radi razmene podataka sa drugim platformama, ubojna sredstva velike preciznosti.
Proizvodnja delova za prvi prototip započeta je početkom novembra 2021. godine, prve fotografije sklapanja TF-X objavljene su krajem novembra 2022., a prva taksiranja su izvršena sredinom marta ove godine, što je takođe bilo medijski propraćeno. Kao i u slučaju ostalih letelica koje se razviju u Turskoj, i ovde imamo vrlo ambiziozne najave o vremenu potrebnom da se razvoj završi i avion uveden u naoružanje. Planovi objavljeni pre dve godine navode izradu tri prototipa, prvi let aviona u verziji Block-0 2026., u verziji Block-1 2029. i isporuku prvih serijskih letelica 2030.
Iako je TAI ranije objavio taktičko-tehničke karakteristike (TTK) aviona u kojima je navedeno da će maksimalna brzina Kana biti 2,2 maha, pre tri dana je najavljeno da će to ipak biti 1,8 maha. Od ostalih za sada poznatih predviđenih TTK poznato je da je avion dugačak 21 m, ima razmah krila 14 m, visinu 6m, površina krila je 60 m2, maksimalna poletna masa nešto preko 27 tona. Za borbeni radijus se navodi da će biti 1.100 km, vrhunac leta 17.000m i maksimalno eksploataciono G opterećenje +9/-3,5.
Elektronska oprema i svi senzori su kompletno turske proizvodnje, od AESA radara kompanije Aselsan, preko integrisanog optoelektronskog sistema, sistema za elektronsko ratovanje. Pogonsku grupu na prototipu čine američki turboventilatorski motori General Electric F110-GE-129 čije se finalno sklapanje za potrebe opremanja aviona F-16 radi i u turskoj kompaniji TAEC (Turkish Air Engine Company). Međutim Turci će i kod Kana nastojati da obezbede domaće motore, u toku je tender za dobijanje ugovora za razvoj na kome učestvuje turski TRMotor (podružnica kompanije TEI – Tusas Engine Industries), potom takođe turski TAEC i konzorcijum turskog Kale Group i britanskog Rols Rojsa.
Naoružanje će takođe pretežno biti tursko, do sada je razvijeno ili se radi na razvoju gotovo svih ubojnih sredstava koje jedan savremeni borbeni avion treba da ima u arsenalu, od raketa vazduh-vazduh, preko raketa vazduh-zemlja i vazduh-more, protivradarskih raketa, krstarećih raketa, nevođenih i vođenih bombi.
opet ja
Impresivan avion, impresivna vojna industrija.
PSA
Ima tu još puno da se radi ali zanimljivo. Važan korak napred ali i čip za pregovore da od Amera izvuku šta im treba. Da u ovom trenutku imaju sve svoje ne bi kukali za pakete modernizacije F-16. Ali važan korak za njih, dok je komšijama opomena.
Vlado
Lepo izgleda, cini se da ima svetliju buducnost od Su-57.
Sasa
Ne ne izgleda lepo!
Loša linija amaterska, komšije Grci mirno spavaju.
Miloš77
Nisu mi jasni ti vertikalci nabudzeni povrh motora. To je bas anti-stealth. Ostatak zmaja je skoro klon F-22. Svaka cast za trud, ali kao i kod korejanskog prototipa ne vidim nista inovativno osim brzine procesa, ako samo i to nije neki trik. Ako su ustanju da stvrno ubrzaju razvoj i u rekordnom roku pocnu serijsku proizvodnju onda je to samo za sebe uspeh zaprvi put. Verzija 2 ce biti puno bolja i jos brzi proces.
Što se motora tiče… svi osim F-22 čekaju na neko „bolje sutra“ izgleda :-)
Алекса
@Miloš77
Код дизајна стелт ловца ипак нема баш претераног простора за иновативна решења, јер ипак закони физике важе подједнако за све.
Miloš77
@Aleksa
Ja se baš ne slažem sa tim stavom, iako ima istine. Vise je do jeftinijeg i proverenijeg pristupa.. smanjenne vodljivosgi 4te genetacije zmaja
Pirovac
ovo po izgledu, kao kada je Iran predstavio Qaher F-313 (IAIO Qaher-313)
iv
Znaci sad pred izbore nema sta nema pa jos Erdogan na plakatu. (ne kazem , zavidan napredak al….)
PeleBC
Negdje sam ipak pročitao da je ime Kaan od tiule koje tradicionalno imaju azijski vladari (npr. Mongoli, ali i turkofoni narodi srednje azije). Malo čudno da ime bude po Hunima.
Njegos
@PeleBC
Dodao bi i podatak na vas komentar da su se i bugarski knezevi u prvom bugarskom carstvu nazivali sa Kan. Verovatno je imalo isto znacenje sto i „Kaan“
Yoda
Kanovi tj. Mongoli su ih ugazili više puta – tačnije kadgod su hteli – dok se Zlatna Horda ili kako već se zvala nije raspala.
Milicinog zeta Bajazita su zarobili kod Angore i u kavezu im je umro naumučen.
Sve su pobili osim Stefana Lazarevića i srpskih oklopnika koje su, zbog prikazane hrabrosti, pustili da se pod oružjem povuku.
I mene je začudilo jer nisu ista grupa naroda turkofoni i Mongoli…
Mislim, imaju dosta potencijalnih, istorijskih i autentičnih naziva za mašinu ovakvog tipa…
Bu(l)gari/Volgari su imali kanove kada su u valjda 9. veku banuli na Balkan – i zauzeli skoro sve…
Mečka
Prepoznaju se delovi koncepta i F22 i Su50 (kokpit i njuška npr.). Nije Raptorsky ali recimo neki Raptoroglu.
Kikimora
Sasvim je normalno da ce avion liciti na F22, jer kad se zahtjevi podudare, onda se podudare i rjesenja.
Miloš77
Ponekad da ako hice da se uspara vreme i malko iskopira. Ali nikakonobavezno.
Na primer:
F-104 i MiG-21
F-16 i MiG-29
F-15 i Su-30 ili 27
A-10 i Su-25
.. pa ond..
YF-23 i YF-22 i F-35, pa i Su-57, J-20
Zmajevi koje sam naveo nisu ni nalik jedan drugom, a pravljeni su za manje iste uloge.
Jovan M.
Da li je to jedini mogući oblik letelice?
Yoda
Interesantno da EU nema svoj aparat 5. generacije, a eto Turska će imati…
EU je krenula sa projektom aviona 6. generacije FCAS, ali su Nemci nešto naljutili Dassault i projekat izgleda tapka u mestu…
Međutim, najavljuje se tzv. Super Rafale F5 za 2035. godinu koji će, možda, biti 5. generacije…
Stručnjak
Svi kopiraju amere po avionima , kad amer izbaci novi avion ceo svet ga kopira nakon 10 godina po izgledu aviona. Izgled je moderan ,ali je unutra trulo nije prava stvar i kvaliteta kao u američkim avionima.
———–
Zaboravio sam napisat godina uz broj 10 , nije dupli
Su-PAK
Isti slucaj kao kod Su-57, vidljivost pozadi = nula
iv
Vratio sam se na ovu temu, Kina sa resursima neuporedivo vecim od Turskih se muci da napravi pristojan motor dok se Turci nadaju da ce to ici glatko. Francuzi nisu mogli ispeglati indijski motor ciji razvoj je bio puno duzi i indijci su mogli nakupiti puno vise iskustva. Ja samo mogu reci da sumnjam da ce ici glatko. Druga stvar , Turska ozbiljno ulaze u nauku i moje iskustvo sa njihovim inzinjerima je vrlo pozitivno. Profesionalci . Imao sam srece da posetim univerzitet METU u Ankari , pored univerziteta koji je fantastican je odmah pozicioniran i TAI. Veza izmedju kompanije i institucije u to vreme vrlo cvrsta. Doduse naucni kadar nije bio odusevljen Erdoganom .Sve ovo je ocigledno plod dugogodisnjeg pametnog gradjenja kapaciteta. Nazalost ovih dana turska ekonomija se generalno pati , ubija ih inflacija i svi moji poznanice se zale da je puno losije i kao da ne ide na bolje.