BEG airport status
Dubai 2013: Počeo festival preterivanja

Dubai 2013: Počeo festival preterivanja

Dubai air show, aeromiting koji ima istoriju dugu 27 godina, a održava se na svake dve godine, počeo je juče i trajaće do 21. novembra. Ove godine prvi put se održava na novom aerodromu Al Maktoum. 2011. godine na ovom skupu učestvovalo je 960 izlagača iz 50 zemalja, a novih porudžbina bilo je u vrednosti od 63 milijarde dolara. Ove godine će date brojke svakako biti premašene, površina na kojoj se aeromiting održava je duplirana, a Dubai Air Show će učvrstiti svoje mesto kao najbrže rastući skup posvećen avijaciji u svetu. Kao što je to bio slučaj 2009. i 2011. godine Tango Six je na licu mesta i donećemo vam najnovije vesti, fotografije i reportaže.

 

Dobrodošlica
Dobrodošlica

Imajući u vidu da se Dubai air show održava na svake dve godine, dosta toga se promenilo od kada su se predstavnici avioprevoznika i proizvođača poslednji put okupili u Dubaiju. Oni koji su pre dve godine potrošili milijarde na nove avione u svojoj floti doživeli su ozbiljnu ekspanziju, a potreba za novim „igračkama“ možda je veća nego ikad. Zato se na ovogodišjem aeromitingu u Dubaiju najviše i očekuje od velike trojke iz Persijskog zaliva. Pod ovom sintagmom naravno misli se na Emirates, Qatar Airways i naravno Etihad, koji su 2011. svojim porudžbinama prevazišli sva očekivanja menadžera Airbusa i Boeinga, o kojima dotični verovatno nisu sanjali ni u svojim najlepšim snovima. Veliki deo tih porudžbina ne samo da još uvek nije isporučen, nego će proći još niz godina dok ne stigne i poslednji poručen avion. Takav je slučaj sa porudžbinom Emiratesa od čak 90 Airbusa A380 koji će biti isporučivani sve do 2017.
 

Umesto četiri hale koje su bile na staroj lokaciji sada je napravljena jedna koja po ukupnoj površini veća od prethodnih
Umesto četiri hale koje su bile na staroj lokaciji sada je napravljena jedna koja po ukupnoj površini veća od prethodnih

Prema rečima Hogana, čelnog čoveka Etihada, kompanija iz Abu Dabija trenutno ima flotu od 80 aviona a očekuje se da do 2020. ovaj broj bude udvostručen. Ovakve izjave navode nas da pomislimo da će ovaj Dubai air show biti rekordan po broju porudžbina, tako da od njega svi učesnici očekuju mnogo: kako veliki, platežno sposobni kupci iz Persijskog zaliva, koji će biti svakako najveće mušterije, tako i proizvođači koji spremno čekaju.

Međuitim, nisu tri najveće kompanije u Zalivu jedini potecijalni kupci na aeromitingu. Polako, ali prilično sigurno ekspanziju doživljavaju dva low cost prevoznika iz UAE, Air Arabia i Fly Dubai koji leti i za Beograd. Njihove flote potpuno se razlikuju kada su proizvođači u pitanju: Air Arabia ima flotu koji čini isključivo Airbus A320, dok FlyDubai ima 31 letelicu proizvođača iz Sijetla sa oznakom 737-800. Međutim, prema najavama čelnika ovih kompanija, nakon skupa u Dubaiju odnos snaga će biti potpuno promenjen. Čelni čovek  kompanije FyDubai najavio je da su pored već proverenog Boeinga u igri i Airbusi A320 neo, dok sa druge strane, iz Air Arabia najavljuju da planiraju da svoju Airbus flotu dopune najnovijom Bombardier C serijom, a pominje se i Boeing 737 max.
 

Jedini miting gde izlagači mogu parkirati svoje letelice ispred svojih šalea
Jedini miting gde izlagači mogu parkirati svoje letelice ispred svojih šalea

Toranj je preseljen sa DXB-a na novu lokaciju
Toranj je preseljen sa DXB-a na novu lokaciju
Poslovna avijacija
Poslovna avijacija
Raznovrsnost
Raznovrsnost
Pres centar
Pres centar
GV-SP (G550)
GV-SP (G550)
Letački program prvog dana. Otkazan zbog peščane oluje.
Letački program prvog dana. Otkazan zbog peščane oluje.
Vojna avijacija

 
Međutim, fokus aeromitinga neće biti samo na civilnoj avijaciji. Zemlje Saveta za saradnju Persijskog zaliva (UAE, Katar, Kuvajt, Oman, Bahrein i Saudijska Arabija) sa preko 500 borbenih aviona vrlo su interesantna ciljna grupa za proizvođače vojnog naouražanja, koji će se svakako boriti za svoje mesto na ovom tržištu, učešćem na Dubai air show. 2011. jedan od najvećih posovnih dogovora bio je sklopljen između Saudijske Arabije i Boinga o nabavci 84 lovca F-15Sas, kao i modernizovanje 70 postojećih. SAD će svakako imati šta da ponude kupcima iz Zaliva kada su lovci u pitanju. Imajući u vidu da Lockheed’s F-35 nije dostupan za kupce na Srednjem Istoku, osim Izraela, u igri ostaje F-16. Pogotovo jer se Boingovi F15 i F/A-18 Hornet koje zemlje ovog regiona poseduju, bliže kraju svojih resursa. Dok Boing ima veliki dil sa Saudijskom Arabijom još sa aeromitinga iz 2011, Lockheed je već počeo da isporučuje drugi deo ugovorenih lovaca F-16 Emiratima. Posle izostanka sa poslednjih aeromitinga na Buržeu i Farnborou amerikanci su se vratili sa svojim „koralom“ koji je posebno obogaćen sa heli-opremom marinaca
 

Američki "koral"
Američki „koral“

Pored navedenih proizvođača iz SAD, kao čuvari zalivskog neba, u konkurenciji su i francuski Dassault Rafale kao i Eurofighter Typhoon, kao predstavnici evropske vojne industrije, mada imaući u vidu statistiku, u zemljama Persijskog zaliva, ipak su zastupljeniji američki lovci, a da li će se se odnos snaga na nebu promeniti, videćemo nakon narednih 10 dana, kada će biti održan najveći avio-skup u Dubaiju do sada.
 

Pustinjska oluja

 
Nova lokacija aeromitinga se pored odrednica Dubai World Center i Al Maktoum International može opisati jednostavnije i kao „u sred pustinje“. Da je ogromni DWC kompleks okružen peskom mogli smo se uveriti juče posle pogoršanja vremena i prave peščane oluje. Letački program je otkazan uz nadu da će se danas nastaviti uobičajenom Dubai zimom – sa ne više od tridesetak stepeni.
 
2013-11-17 16.53.48
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj