BEG airport status
Jedan Orao manje

Jedan Orao manje

BEOGRAD – Juče se u ataru sela Mrčajevci oko 12:30, prilikom probnog leta tj. provere tehničke ispravnosti vazduhoplova, srušio lovac-bombarder J-22 Orao evidencijskog broja 25155 241. lovačko-bombarderske eskadrile “Tigrovi“, 98. vazduhoplovne brigade sa aerodroma Lađevci. Pilot major Ivan Pantić se uspešno katapultirao a tom prilikom je lakše povređen a prebačen je na Vojnomedicinsku akademiju radi kontrolnog pregleda. Iako je avion pao relativno blizu naseljenog mesta niko nije povređen a pričinjena je manja materijalna šteta. Uzrok pada tek treba da se utvrdi.

 
 

Srbija danas nakon poslednjeg udesa, na papiru poseduje 9 jurišnika J-22, foto: Dimitrije Ostojić
Srbija danas nakon poslednjeg udesa, na papiru poseduje 9 jurišnika J-22, foto: Dimitrije Ostojić

Orao 25155 (fabričkog broja 054) proizveden je decembra 1986. a kako je životni vek ovog tipa aviona 25 godina, može se zaključiti da je ovom primerku 2011. istekao vek upotrebe. Ipak lovcima-bombarderima Orao produžen je životni vek za 5 godina te je 25155 mogao da leti do 2016. Remontovan je 2007. godine.

Ovo je već treći udes ovog tipa vazduhoplova za poslednjih pet i po godina. Podsetimo da se 21. maja 2008. u ataru sela Baranda srušio J-22 ev.broj 25114 usled kvara sistema UPSU (uređaj za poboljšanje stabilnosti i upravljivosti). Major Tomas Janik uspešno se katapultirao ali je tom prilikom zadobio prelome leve potkolenice i tri pršljena a od tada nije više leteo. Sledeći udes desio se 3. juna 2010. kada je pilot major Slobodan Jocić zbog nemogućnosti sletanja na aerodrom Lađevci usmerio J-22 ev. broja 25156 u Gružansko jezero. Avionu se nije mogla izvući leva noga glavnog stajnog trapa, pilot je prethodno pokušao da to uradi mehaničkim putem i dva puta je stajnim trapom dotakao poletnu-sletnu stazu kako bi se noga odbravila. Major Jocić se uspešno katapultirao ali je povredio deveti kičmeni pršljen i kao i major Janik nije više leteo. Ostaci aviona izvađeni su iz jezera 5. juna a Jocić je za svoj postupak predsedničkim ukazom nagrađen Zlatnom medaljom “Miloš Obilić“.

Od 1981. godine kada je avion Orao uveden u naoružanje, samo u udesima je (računajući i jučerašnji) u vazduhoplovnim snagama SFRJ, SRJ/SCG, Republike Srpske i Srbije, izgubljeno 29 aviona (dva aviona na borbenim zadacima) od toga 14 J-22, 6 dvoseda NJ-22, 4 izviđača IJ-22 i 5 dvoseda INJ-22. Poginulo je 8 pilota a od 28 udesa pre poslednjeg u 17 slučajeva je uzrok pada bio tehnički kvar.

Stanje lovačko-bombarderske avijacije Vojske Srbije nije na zavidnom nivou ali je nešto bolja situacija nego što je to slučaj sa lovačkom avijacijom. Srbija danas nakon poslednjeg udesa, na papiru poseduje 9 jurišnika J-22 (od toga tri sa motorima koji imaju dodatno sagorevanje), 7 dvoseda NJ-22, 8 izviđača IJ-22 i dva dvoseda INJ-22. Od toga u 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili “Tigrovi“ na Lađevcima su aktivna samo tri J-22 i dva NJ-22. Još jedan J-22 vrlo retko leti za potrebe Centra za letna ispitivanja Tehničko-optinog centra na aerodromu Batajnica. Avioni varijanti IJ-22 i INJ-22 ne lete već gotovo 8 godina pa tako Srbija danas nema operativne izviđačke vojne avione.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

Zaista tuzna slika i prilka naseg RV. Sramota je svih nas, a najvise politicara sadasnjih i bivsih garnitura. Treba ih sve za ja*a obesiti na sred Terazija da vise dok vrane i svrake ne pojedu ono malo mozga sto im sluzi da unistavaju ovu zemlju.

A onda ih treba samleti na sitne komade i s njima nahraniti svinje. Da bar neko ima koristi od njih, jednom!!!

Odgovori
12

Ma Vlado, bolje prvo za vrbu pa onda za ja*a, i posle oni viču "Joj-joj" (Yo-Yo štos).

A izgleda da će slika biti još tužnija, jer ne samo RVom, već čitavom vojskom vlada vojna mafija, koja u dosluhu sa sadašnjim i bivšim političarima uništavaju našu odbranu, a uljuljkavaju nas pričom da više nemamo neprijatelje u svetu. Ako nemamo neprijatelje, to ne znači da ne treba da imaš oružane snage.

Jo

Pa , ne bih ja krivio političare . Na kraju krajeva , političare bira narod , a izbori su relativno slobodni . Narod bira pro-zapadne stranke već duži niz godina , a poznato je da je jedan od zahteva Zapada prema našoj zemlji i tzv "reforma" Vojske , što u praksi znači njeno redukovanje na što manju moguću meru .

Što se tiče Vazduhoplovstva kao takvog , već desetak godina kruže priče da se planira gašenje mlazne komponente i zadržavanje samo određenog broja helikoptera i eventualno transportnih aviona (slično Albaniji) . Naravno , i meni je ovo zvučalo kao teorija zavere , ali u poslednje vreme se pitam ima li tu ipak neke istine , s obzirom šta se sve dešava . Izvesno je da su sva davana obećanja ostala samo mrtvo slovo na papiru , i da je svake godine sve manje i aviona i obučenih pilota .

Du

Terazije su sveto mesto na kom su visili rodoljubi. Ne treba ga skrnaviti sa politicarima…

Odgovori
OR

Svaka cast Zivojine Bankovicu! Evo ja kao pripadnik VS konkretno ViPVO, kazem svaka cast za informacije. Samo ima tu ima nesto drugo na sta treba skrenuti paznju, i malo razmisliti pre bilo kakvog objavljivanja.. Naime evo ja sad posle ovog teksta znam situaciju u 98.vbr, 241.lbae, orlovima itd.. Trebao si jos samo dostaviti kopiju izvestaja o operativnim sposobnostima 98.vbr, operativnu evidenciju, eventualno stanje morala, i mozda broj lk. od pilota pa bi to bio onda jedan odlican,kompletan izvestaj za pripadnike stranih bezbednosnih sluzbi…..

Odgovori
Jo

Strane obaveštajne službe mnogo bolje od Živojina Bankovića i svih nas znaju i kakvo je stanje u Vazduhoplovstvu , i što je još crnje , kakvo će biti za nekoliko godina . Tako da je stvarno krajnje vreme da prekinete sa tim besmislenim pričama o nekakvim ogromnim vojnim tajnama , kad i vrapci znaju da nam se sistem odbrane raspada .

OR

Ma sta kazes Jovice, znaju aa?? A sta mislis kako znaju? Pa sine moj bas na ovakav i slicne nacine znaju, tako sto neki npr. "Zivojini" stupaju u kontakt sa strancima ili ne mora strancima, dovoljno sa hrvatskim obavestajcima ili sa nasom bracom crnogorcima pa lepo kroz opusten razgovor dodju do potrebnih informacija.. Nece sigurno amerikanac ili nemac dodji ispred aerodroma i slikati, ili stupati tek tako u kontakt.. jer je mnogo efikasnije preko gore pomenutih nasih bivsih bratskih republika dolaziti do info koje one prosledjuju amerima itd.. A kad bi tako razmisljali svi kao ti onda bolje da preimenujemo ViPVO u neki letacko-akrobatski klub galeb, a vojsku u dobrovoljno lovacko drustvo pa da se svi onda druzimo i uz pivce i razmenjujemo informacije.. Inace ni ostale oruzane snage u okruzenju nisu u boljem stanju ali to ne znaci da se treba iznositi "prljav ves"..

Ж

Немам никакв контакт са странцима нити обавештајцима. А странци су долазили на аеродроме и сликали до миле воље шта су хтели па сами закључили шта лети а шта не. Део тих инфомрација имате на линку који сма поставио у мом посту. Нема Србија на десетине или стотине борбених авиона и није тешко тако нешто закључити.

И опет понављам. Изнео сам податак на колико авиона Орао може тренутно да рачуна В и ПВО али не и колика је оперативна способност. То не могу и не треба да знам.

Што се тиче околних ваздухопловстава даћу само пример Бугарске где се на њиховом војном порталу Криле износе све информације везано како за бројно стање тако и за број ваздухоплова на које могу да рачунају. Тако данас имамо податке да њима може да лети 5-7 МиГ-29, 3-4 Су-25, 4 ПЦ-9, 3 Л-39, 3 Ц-27, 1 ПЦ-21, 1-2 АС-532, 2-3 Ми-17 те да им не лети ни један МиГ-21, Ан-26/30, Л410, Бел 206 и Ми-24.

Ж

Ово што сам написао није никаква војна тајна. Узмите литературу и гледајте слике па ће вам све бити јасно. Наравно да ја не могу и не треба да знам колика је оперативност војних авиона, то је релативно и може да се мења из дана у дан. Данас имате 5, сутра 3, прекосутра један исправан авион Али када негде напишете да Србија има 26 Орлова људи би помислили да је то супер при том немајући појма какво је у ствари стање. А знате добро да стране безбедносне службе боље од нас знају какво је стање, уосталом имате гомилу страних војних изасланика који редовно посећују наше војне базе. И страни ваздухопловни ентузијасти их посећују и објављују евиденцијске па чак и фабричке бројеве авиона и хеликоптера који се нелазе у В и ПВО. Ево вам пример. http://www.scramblemagazine.nl/military-database/

OR

…"Od toga u 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili ”Tigrovi” na Lađevcima su aktivna samo tri J-22 i dva NJ-22. Još jedan J-22 vrlo retko leti za potrebe Centra za letna ispitivanja Tehničko-optinog centra na aerodromu Batajnica. Avioni varijanti IJ-22 i INJ-22 ne lete već gotovo 8 godina pa tako Srbija danas nema operativne izviđačke vojne avione."
IZVINI MOLIM TE A STA JE OVO AKO NE OPERATIVNA SPOSOBNOST-OPEARTIVNOST? OBJASNI MI MOLIM TE? NISI JOS UPISAO CASOVE LETA, SAMO TO NEDOSTAJE..
"Али када негде напишете да Србија има 26 Орлова људи би помислили да је то супер при том немајући појма какво је у ствари стање.." AHA, ZNACI TVOJA ULOGA -ODNOSNO TI SI OVLASCEN DA PREDOCIS OVOM NARODU KAKVO JE STVARNO STANJE JEL? ZANIMLJIVO..
DALJE, AKO GLEDAMO TAKO I TO TVOJE STANJE STO IZNOSIS JE ISTO TAKO RELATIVNO I JER JE SKLONO PROMENI..I KOJA JE SVRHA ONDA DA TI NAS KAO INFORMISES KAD VEC SUTRA TA TVOJA INFORMACIJA MOZDA NPR. NEMA ZNACAJ?!?
"А знате добро да стране безбедносне службе боље од нас знају какво је стање, уосталом имате гомилу страних војних изасланика који редовно посећују наше војне базе."
TE POSETE SU ZVANICNA KONTROLA NAORUZANJA I VOJNE OPREME KOJE SE SPROVODE PO BECKOM SPORAZUMU BD-99, GDE SE PRITOM NEMA UVID U OPERATIVNU SPOSOBNOST, NEGO SAMO BROJNO STANJE-EVIDENCIJU..

Jo

Uvaženi gospodine , naučite prvo da isključite Caps Lock na tastaturi pre nego što krenete u rasprave . Strane obaveštajne službe dobro znaju kakvo je stanje u našem Vazduhoplovstvu i Vojsci uopšte , jer ne samo što postoje gore spomenuti sporazumu , nego su pojedinci iz MO (uključujući i ministre) redovni gosti po stranim ambasadama (uključujući i pojedine bivše ministre) , kako nam je pre izvesnog vremena otkrio WikiLeaks . A i da nisu , i laiku je jasno u kakvom stanju mogu da budu avioni proizvedeni pre 25-30 godina koji se slabo održavaju .

Što se tiče toga da li narod treba da zna – narod je taj koji plaća i Vas i vojsku u celini , pa bi bilo red da dobije račun za te pare koje mu se svakodnevno uzimaju . Posao novinara i jeste da informiše , a to što pojedincima to smeta jer se otkriva da su beskorisni paraziti koji džabe državni hleb jedu je već njihov problem .

Vl

Ako si ti pripadnik VS onda nemas pojma sta pises. Jos od kada je potpisan sporazum bivsih drzava SFRJ o medjusobnom nadgledanju vojske. Prema tome, sta se ima sakriti sto se da videti golim okom?

Moze se kolicina i ispravnost aviona utvrditi za nedelju dana. Treba ti satelit, dva sluzbenika da beleze brojeve operativnih aviona i eto velike tajne. Do mojega!!!

OR

ILI NPR. NEKI PAMETNJAKOVIC KAO TI DA IM OLAKSA JOS SVE TO.. NADGLEDANJE VOJSKE NEMA VEZE SA ANALIZOM OpSp.. AKO MOZDA TI DOSTAVLJAS IZVESTAJ SA TE ANALIZE STRANCIMA TO JE ONDA DRUGA STVAR..
A OVO DRUGO STO SI NAPISAO, NE RAZUMEM NA KOJI NACIN SE TO MOZE REALIZOVATI, OSIM AKO OPET KAZEM NEMA NEKIH PAMETNJAKOVICA IZNUTRA KOJI CE TO ODRADITI ZA NJIH..
ALI DOBRO, S'OBZIROM DA MI NEMAMO NIKAKVU BEZBEDNOSNU KULTURU, SVE MI JE JASNO..DO MOJEGA

Vl

Ti si budala na kvadrat, a ne orao.

Da nisi budala znao bi da je u Orlu engleski motor. Kada god Srbija kupuje rezervne delove za taj motor, oni verovatno zovu Donji Pic*ovac da se ne otkrije borbena sposobnost i ooerativnost tih aviona?

Svaka fabrika zna koliko i kada treba servisirati proizvode. Dovoljno je da prate nabavku rezervnih delova pa znaju. Cak i kada nema nabavke to je vec dovoljna informacija o borbenoj gotovosti aviona.

Kakva glupost! Izgleda da si neobavesten da je Drug Staljin umro?

Go

Ljudi koji svesno cute, znaju istinu.

Odgovori
Mi

Ovo je samo deo vecnosti u kojij smo mi prolazni vezivni element. Niti ce RV nestati, niti ce Srbija ostati bez svojih heroja jer njih ima svako vreme, a svi oni koji su, i do danas a i nadalje, radili medju nama, za propast Srbije, nece uspeti. Mi i dalje postojimo, nasi klinci su vrlo sposobni, kada bi smo primenili britanske i americke kriterijume pri regrutaciji pilota, imali bi smo isti broj pilota kao i oni, mnogo veci od nas. U buducnosti nece biti bitna tehnika nego sposobnost. Yato sve najbolje zelje za oporavak nasem Paracincu i jos mnogo lepih lupinga iznad Morave!

Odgovori
Vl

Kako je moguce imati dobrog pilota bez tehnike? Trci po dvoristu rasirenih krila i vice brrrrrrm, brrrm, iiiiiiiiiii, buum???!!!

pe

Ovolika količina budala na kvadrat, kub i dalje se teško može pronaći na jednom mestu. Razglabaju državni čimbenici a ne rade svoj posao. A glupost koja se proteže do neba i dalje se i dalje uvećava…..
Ostali primeri koji dokazuju moju teoriju:
– glupost 1: na aerodromu Batajnica se održavaju aeromitinzi, trke, razne civilne manifestacije, ne uzimajući u obzir da aerodrom pirotehnički nije bezbedan, da ne pričam o skladištu sa (?) stotinama tona ubojnih sredstava + postojanje desetina neeksplodiranih bombi velikog kalibra preostale od bombardovanja 1999 godine.. Ali bitni su "prihodi".
– glupost 2: uzimajući u obzir tačku 1, konverzija dela aerodroma kako bi se delimično koristio za kargo saobraćaj je dno ljudske inteligencije.
U poslovima urbanizma i uređenja teritorije to bi trebalo kao primer najveće ljudske gluposti proučavati na visokim Vojnim akademijama i fakultetima arhitekture i prostornog planiranja..
I to kao lekcije:
a) ratno lukavstvo: rušenje mosta na Neretvi u II svetskom ratu
b) kraj ljudske inteligencije: cirkus na aerodromu Batajnica.
Ove činjenice se prikrivaju da ne bi došle do generala Dikovića jer bi neke "slomio"

Odgovori
Vl

Hm, o kolicini gluposti na ovoj temi bih e mogao sloziti, ali ima par stvari u tvom tekstu koje me intrigiraju.

1. Koliko je sire poznato Aerodrom Batajnica je pirotehnicki saniran. Ne znam za postojanje bilo kog ubojnog sredstva od NATO zlocinaca na aerodromu. Ako gresim, prihvatam ispravku, ali jedino cinjenicama.

2. Skladistenje ubojnih operativnih sredstava se nikada nije vrsilo na aerodromu u vecim kolicinama. Za to postoje objekti za skladistenje ubojnog materijala u mirnodospkim uslovima. I ti objekti su dovoljno udaljeni od aerodroma. Na samim aerodromima se skladisti minimalna koliicina ubojnog materijala, sem u ratnim uslovima.

3. Aerodorom Batajnica nije jedini vojni aerodrom u svetu na kom se odrzavaju aeromitinzi. Znaci, radi se na nacin koji je svetski prihvacen kao bezbedan.

4. Bezbednost od 100% je prirodno nemoguca. To je stanje katatonije, letargije i neaktivnosti. Priroda takva stanja ne prepoznaje i ne koristi. Kao deo prirode covek je podlozan prirodnim zakonima na koje ne moze da utice, niti da ih menja.

ev

Jesi li ti nekad bio na a.Batajnica? Možda bi trebalo da pitaš nekoga da te odvede nekad!

Vl

Bio sam. Umeo sam uvek sam da ga pronadjem. Hvala na savetu.

pe

Bezbedan je aerodrom onoliko koliko je bivsi ministar "garantovao" bezbednost publici na aeromitingu. A da skladište ubojnih sredstava ne treba da bude na aerodromu – to je tačno. A da li ga stvarno ima – znam ali ne moram da kažem, jer sam patriota ne pričam okolo vojne stvari.
Da li je pirotehničara neko pitao za bezbednost – Nije.
Raspitaj se postovani gospodine Vlado kod ljudi koji rade na Batajnici, da li je tačno ovo što i vrapci znaju – a ja napisao o skladištu i o oko 15 neeksplodiranih projektila koji jos nisu izvađeni i počivaju "u miru".

Odgovori
Vl

Ne znam za 15 neeksplodiranih projektila. Znam da po izjavi osobe kojoj je posao da deaktivira neekspolodirana ubojna sredstva, Batajnica je sanirana.

Nisam rekao da Batajnici nema skladista ubojnih sredstava. Ima ih i bice ih. To je normalno na svim vojnim i mesovitim (vojno-civilnim) aerodromima.

Kladim se da ako ste putovali svetom, bar jedanput ste prosli kroz mesoviti aerodrom. Iz ovog sto pisete vidim da ste preziveli. Koliko znam, ne postoji jedan slucaj u svetu da je civilni deo aerodroma bio ugrozen zbog prirode aerodroma.

Frankfurt am Main je primer mesovito civilno-vojnog aerodroma. Ono sto se cuva na juznoj platformi (vojnoj) i sta se prevozi vojnim avionima kroz taj aerodrom nije moguce izjednaciti sa svim ubojnim sredstvima koje danas poseduju sve zemlje bivse SFRJ. Koliko god to bilo malo ili mnogo sredstava na Balkanu.

Pri tome civilni deo aerodroma je jedan od najvecih aerodroma Evrope i Sveta.

Odgovori
St

Vlada, dobri su ti komentari. Čudim se da još uvijek ima paranoika koji vide špijune čak i na vojnom otpadu.

Vl

Aero3,
Kolicina gluposti na svetu je srazmerno proporcionalna kolicini neznanja. Drugim recima sto vece neznanje, to veca kolicina gluposti. Sto se paranoje tice, to je poprimilo takve razmere da ni lekari vise ne lece takve slucajeve.
A danas je svako strucnjak za sve osim svog sopstvenog zivota. Pa onda imamo apsurd da psiholozi sa razorenom sopstvenom porodicom savetuju ljude kako da rese porodicne probleme. Ili ovde na Tangu pisu ljudi koji u avion udju jednom ili dva puta godisnje, a smatraju se pozvanim da daju sud o temi o kojoj pojma nemaju.
Dosla neka cudna vremena, kao sto nekada rece Ivo Andric.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

VJ na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

To nije ni približno prosto, kao što misliš. Imao sam priliku da vidim radove na izgradnji stajanki i umetnute piste. Priprema toga je veoma kompleksna zbog specifičnosti opterećenja od stajnih trapova aviona. Čak i to što zoveš asfalt nije onaj isti kojim se prave putevi. Više nego žalosno je što je dozvoljeno da se divlja…

01. Dec 2024.Pogledaj

Zoka na: Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

izvini druze, ali praiča se o avokompanijama, a ne aerodromima. i nije region SEE, nego cela Istocna Evropa.

01. Dec 2024.Pogledaj

Samo kazem na: Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

avion koji prilazi pisti velikom vertikalnom brzinom obično vise ne leti nakon toga.

01. Dec 2024.Pogledaj