Proteklih nekoliko nedelja bilo je zaista napeto u Srpskom vazduhoplovstvu. Medijski veoma intenzivno eksploatisan slučaj sa „šrafovima“ praćen štrajkom „JAT Tehnike“ i incident sa JAT-ovim avionom u Istanbulu. Tu je i recikliranje priče o besmislu finansiranja JAT-a u svetlu dolazeće vizne liberalizacije i dugoočekivanog prodora Low-Cost operatora na domaće tržište.
Na umu stručne javnosti su mnogo ozbiljnije stvari.
Poslovična neefikasnost, nemar uslovljen inercijom političke podobnosti i opšta diskonekcija iz stvarnosti su i dalje odlike struktura koje bi trebalo da vode računa o našem vazduhoplovstvu. Odsutstvo proaktivne brige, razvojnih planova i njihova realizacija su misaone imenice. Ali izgleda da je stvarnost ozbiljnija i od toga.
Tango Six Blog će od danas početi sa objavljivanjem konkretnih događaja, odnosa, problema i radnji koje ako se ne graniče sa nestručnošću i diletantizmom, ono sigurno sa kriminalom, moralnom i profesionalnom korupcijom. Počećemo od „JAT Tehnike“.
Pred Vama je transkript dijaloga sa jednog od foruma (zatvorenog tipa) između mehaničara i inženjera pomenutog preduzeća. Pored očigledne međusobne netrpeljivosti pominju se konkretni događaji teškog kršenja bezbednosti ljudi, tehnike i na kraju zdravog razuma.
Sva imena, user-name-ovi i bilo koje odrednice identifikacije ne postoje (mesta u tekstu gde stoji „XXX“). Kontaktiranje nadležnih institucija radi dobijanja zvaničnih reakcija je obavljeno nekoliko minuta posle objavljivanja ovog posta i svi koji imaju želju biće uključeni u diskusiju o ovom i sličnim slučajevima. Sa moje strane brzina objavljivanja tih zvaničnih reakcija nikako neće dolaziti u pitanje. Indikativna će biti brzina reagovanja posredno i neposredno nadležnih institucija.
Transkript je objavljen bez ikakvih redakcija sadržaja i smisla.
Postoje mnogo gori, opasniji i neverovatniji slučajevi od ovih koje ćete upravo pročitati. Sva ta dešavanja, organizacije i pojedinci će biti „obrađeni“ u do sada neviđenom nivou detalja sa izvorima koji su u centru zbivanja.
Pratite Tango Six Blog u sledećih nekoliko meseci i saznajte sve. Zaista sve.
Transkript:
Cudo da niko ne spominje skorasnje incidente dva eminentna clana licenciranih, XXX i XXX (fuel X-feed valve) koji su zbog svoje gluposti pod izgovorom da cine JATu zbog kasnjenja i svog neiskustva napravili amaterske greske. Nema dela (CSD), avion na zemlji. Nema vremena, zbog kasnjenja, mora da ga ima i radove izvesti po proceduri (fuel X-feed valve)…
A, sta se desilo? Nisam bas upucen u te incidente.
Jedan je na platformi menjao X-feed valve sa punim rezervoarima da bi smanjio zadrzavanja aviona!? Posledica? On okupan gorivom na bolovanju, platforma poplavljena gorivom, vatrogasci, kasnjenje itd. Drugi je vratio stari od opiljaka ocisceni uljni filter CSD-a posto novog nije bilo, posle pregrevanja. Posledica lose analize greske, CSD otkazao u letu itd…
I dalje, posle ovoga, tvrdite da ste nosioci posla?
Za ovo se dobija otkaz i krivicna prijava, ali to je samo još nekoliko budalaština u nizu šteta koje nanosite, a za koje s nekim, samo vama znanim, pravom tražite enormne plate. Dok je inženjera u Tehnici vi cete biti pomocno tehnicko osoblje, jer drugo i ne zaslužujete, niti ste sposobni. Sada cete opet izvesti „sindikalnu vratolomiju“ u smislu pritiska na rukovodstvo, da sve prodje, kao da ništa nije bilo, pa cete QA da naterate, (kao i kada je sa Jet2-a pao vertikalni stabilizator „zbog promaje“, vaše promaje u glavi) da izda prolongiranu SP za letece zamene delova. Improvizacije koje izvodite na avionima, tvrdeci da ste strucniji od inženjera (znate vec ono baljezganje:“ Ja mogu da radim sve što inženjer, ali on ne može da radi ono što i ja“, da znate da ste u pravu, niko normalan ne radi što i vi) su primeri rizika koji ce, pre ili kasnije, rezultirati katastrofom.
To što pokušavate da budete ono što su piloti u Jat-u, je uzaludno, ne zaboravite da imaju akademiju, malo više od srednjeg cetvorogodišnjeg školovanja, pa se shodno tome spustite na zemlju i kurblu u ruke, pa zamenite onu privremeno zaposlenu decu koju tretirate kao roblje.
Kolega XXX sad ga bas preteraste! Kao prvo Onaj ko radi moze i da pogresi, mada postoji cinjenica da LM nije bas „oprezan“ prilikom koriscenja AMM, a sigurno nije to radio bez znanja T-AKV. Kao drugo, kolega vama se nikad nece desiti da tako pogresite posto nista ne radite, a i ono malo dokumentacije sto izdajete i neznate da dobro prevedete i pravilno date ref. pa stalno nesto menjate ili izdajete EO na zavrsetku radova. Ma nikad bre ne znate, ni sta treba da se radi, niti vam je ispravna dokumentacija. Zato kolega poklopite se usima jer ce nasa rec biti presudna ko od vas nesto vredi, a ko ne vredi!!!!!!!
Kao prvo kolega ni u jednom od ova dva slucaja ne radi se o „ko radi taj gresi“, vec o nedovoljnoj profesionalnosti, a to znaci ne pridrzavanju procedura i imanja na umu „bezbednost pre svega“! Kolega su verovatno podlegle pritiscima: gubitak slota, kasnjenje, putnici u gejtu, a verovatno i infantilnoj nepromisljenosti tipa “ Ja znam kako i radicu po mojoj skracenoj proceduri, a pri tom mozda i ispadnem i frajer posto bez mene sve staje“…
Na zalost takvih primera OPASNOG kurcenja je koliko neces i samo nas Svevisnji izgleda cuva od najgoreg.,Zamislite samo da se na 40 stepeni, zbog APUa (koji je verovatno radio) ili statickog praznjenja, zapalilo to prosuto gorivo koje je curilo kao potok iz aviona na C poziciji , ispred aerodromske zgrade pune putnika!!!!!!??????
Mislim da li mozete da zamislite, posledice takve nepromisljenosti. Za takve stvari se u ozbiljnim sistemima kaze „Hvala na saradnji, ne trebaju nam kockari. Hvala Bogu, da nas je opet pogledao.
Sto se tice inzenjera dzaba sada sve. Slazem se da su 60% najmanje za kapiju, ali kolega doslo je njihovih 5min, a cujem da pored XXX, ostre i kolceve i spremaju loj kao u veme janjicara.
Slazem se… donekle. Komunikacija preko radio-veze, kontakt sa T-AKV, dovodi u pitanje samo jedno: Ko je dozvolio da se takva opravka radi na platformi?. Da li sef smene zna ko je na platformi i mogucnosti i znanje doticnog kolege?
Za takve poslove ne postoje „skracene“ procedure, a sto se tice „pritiska“ to se samo moze pripisati mobingu LM rukovodstva da mehanicar ne bi bio kaznjen i normalno da su ga svesno gurnuli u prekrsaj i nakraju ce mehos biti kaznjen, a oni se opet lepo izvukli cistih ruku iako imaju radio-vezu u svojim kancelarijama.
Naravno da ne podrzavam takav postupak naseg kolege, jer vec poodavno su izgubili naviku da citaju AMM i sama ova brzopletost je zaista mogla sve nas da previse skupo kosta, ali kako je to kod nas (iz ranijih primera) doticni kolega ce najverovatnije u skorijoj buducnosti biti neko i nesto kod nas u JATT.
Sto se tice inzenjerskih 5 min…. ne bih se slozio sa Vama kolega, jer sve je organizovano tako da ne odgovaraju nizasta i da imaju sve vreme ovoga Sveta za pisanje DC, EO ili LO-ki, i za sve to jos dobijaju stimulacije, jedva cekaju da u hangar udje strani avion, pa tek da onda nemaju posla. Moje neslaganje se prvo odnosi na ono da oni NISU IZVRSIOCI, niti ce ikad biti, a ukazivanje na njihove propuste i nerad, naravno, pisanim putem na oglasnim tablama sindikata ili preko sefova odeljenja (normalno da su uz mehanicare) bi ih i te kako spustilo na zemlju.
Suma sumarum je da treba postaviti sindikalce i sefove odeljenja koji su za mehanicare, a ne inz dupeuvlakaci i sve ce se promeniti u mehanicarskih 5 min, normalno da i budu ljudi koji znaju posao, kako ne bi dolazilo do onakvih nezeljenih propusta, a i znali da pariraju inz pokusajima da prisiljavaju mehose na sve i svasta.
XXX je tipican primer „mehanicara“ koga zakonom treba ukloniti od aviona. Tako moze da napise samo govedo, sta znaci: „Ko radi taj i gresi“, ti si kreten, debil, zbog takvih dolazi do padova aviona, konju jedan. Zbog ovakvog razmisljanja treba ti jebati mater, debilcino retardirana, moglo je pola aerodroma da ode u vazduh, magarcino nestrucna. Najzalosnije je sto verovatno imas ovlascenje, a treba te oterati kod XXX da sa onim surcinskim zenskim olosem cistis hangar. XXX je O.K. covek, ali za ovo bi morao da popije pored otkaza i zatvor, zajedno sa sefom smene.
Sto se tice dokumentacije, ovo je dokaz da vecina vas i ne cita istu, jer bi ste radili kako treba, ne bi vam se deslio da, recimo, zamenite kapotaze, pa da se pola Evrope smeje vasoj „strucnosti“, a Boeing se raspituje o cemu se radi, da se ne ponavljam oko vetikalca na Jet2.
Jebem ja vama mater u guzicu oboma,jer X feed ventil je menjala XXX smena….pa zasto cutati o tome,otekla jaja XXX a XXX se ne mesa u posao, niti XXX u znanje
Ajde kolega magarce, procitaj jos jednom sta sam napisao! Dokle ce LM mehosi i IRE-ovci da krse PROPISE? Uzimate delove sa neplovidbenih aviona, kradete delove sa stranih aviona, gde su vam papiri o ispravnosti tih komponenti, a jos i ne proveravate zamenjivost P/N, SVE U IME DA AVIONI NE KASNE! Kad ste vi BILI SVESNI SVOJIH POSTUPAKA?
Ko mu je rekao da ZAMENI X-FEED ventil? XXX sam odlucio, nije nego!
P.S. Elevatori su sa CSA a ne sa Jet2. A jos da ne zaboravim, SVA TA SRANJA KOJA SPOMINJES JE PROIZVOD LM strucnosti.
Ovo sto citam u prethodnim postovima je blago receno za nevericu! Kolika kolicina neznanja, nezvaspitanja i bezobrazluka! I vi posle imate da kazete nesto za Inzenjere u Tehnici ? Pokrite se usima mehanicari, uzmite kanticu za ulje, mazalicu i na avion, a mi cemo MORATI da vam dodelimo po jednog inzenjera da vas nadgleda jer ste postali opasni za firmu! Izgleda da vam se od tolike „strucnosti i znanja“ pomutio mozak, pa sve cesce jadni ne znate sta radite ni kako radite! Ali zato vidim da ste puni teorija, ko je za sta vise kriv, kako TREBA da se radi. A rezultati kolege ? PORAZAVAJUCI !
Pokazite javno svima koji vas nisu upoznali ko ste i kakvi ste a posebno gde vam je mesto! Pored vas takvih mislim da su moji komentari suvisni !
Glodjite se i dalje
Molim POSTOVANE kolege da se SUZDRZE od PSOVANJA
Tema je veoma skakljiva i interesantna. CINJENICA JE DA SVAKI MEHANICAR (bilo B1 ili B2) MORA DA SE PRIDRZAVA AMM i PROCEDURA!!
Tu jednostavno ne mogu i ne smeju postojati bilo kakvi izgovori, tipa:“ slot“, „kasnjenje“, „mora se“…
To su gospodo GLUPOSTI!!
Ko misli da ne mora, jednostavno – nije mu mesto u ovoj firmi tj. NEMA STA DA TRAZI U AVIJACIJI!!
Kada bi bolje i vise koristili dokumentaciju, sigurno bi nam i „pomoc“ inzenjera manje trebala.
Kolega, rezultati su odraz ukupnog stanja u JATT. Kako je organizovano, tako se i radi. Sve vise licimo na Tehnicko odrzavanje neke niskobudzetne avio-kompanije iz Sharje ili Lagosa. Pa ne mislite valjda da mehanicari SAMI zele da odrzavaju avione JAT AW, bez delova, bez uplata od strane istih, bez adekvatnog potrosnog materijala?
Sramota je pljuvati ljude koji su se dokazali van granica ove jadne Srbije. Da li postoji i JEDAN ing. (izuzimajuci GENIJALNOG XXX) koji je opstao „preko“ duze od par meseci?
Prema tome, okrenite se pravom problemu (ako zelite nesto da promenite na bolje). Ovi ljudi (mehanicari) su DOKAZALI da u NORMALNIM OKOLNOSTIMA umeju i mogu da rade i po svetskim standardima. A sta je sa vama?
Ko je od inzenjera otisao i radio „PREKO“ ? (OSTAO DA RADI)
Da li da pominjem kolegu XXX koji je prvi povukao nogu jos u XXX. Ili kolege koje su emigrirale u kanadu i SAD, kolege koje rade po Australiji. Do poslednjeg primera XXX koji radi u XXX…
To je kolege vas najveci problem, SAMO vidite ono sto zelite i bitni ste koliko sami smatrate da jeste !
Dok ste takvi NEMA VAM POMOCI ! A ja mogui da pisem izgleda sta hocu, to nema ko da procita od slepe mrznje koja vas vodi prema svima !
Pogledajte samo recnik na ovim forumima, kada vam nesto odgovara moze covek na hleb da vas maze a cim nesto nije kako ste vi UMISLILI krecu psovke, podmetanja i vredjanja !
Ni jedan moj kolega nikada na taj nivo nece da se spusti a zato nam valjda sluzi ovo „malo“ skole sto imamo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Toliko za sada …. A sada kolege pljuvacina (po vasem obicaju) …
Svima nama je bilo jasno da je bilo pitanje dana kad ce nas zadesiti neka nesreca, s obzirom kako se radi kod nas u JATT. Za sada sta ja vidim kao dobro u ovoj nesreci je sto ovo nece moci da zataska nase rukovodstvo i kontrola kvaliteta, samim tim Direktorat ce morati da preduzme neke korake kako se ovakve stvari vise nebi ponavljale i ugrozavale bezbednost kako nase imovine tako ni lica.
Dosta je toga da „se mehosi snalaze“ kako bi odrzavali linije JATAW, bez delova i materijala, i na sebe preuzimali apsolutnu odgovornost.
Naravno u svemu tome, kao nas XXX trljaju ruke jer upravo oni to i cekaju potpuno nevini u svim ovim snalazenjima (nikad ni culi tako nesto).
Kolega XXX, daleko je veci broj mehosa koji su napustili JATT a vase kolege koje su prosle godine napustile firmu kao sto su XXX i XXX i njihov opstanak (za sada) mogu da zahvale jedino sto su otisli u kompaniju u povoju a i tamo mislim da XXX pokriva XXX kako bi ovaj opstao.
Kazete:Pokrite se usima mehanicari, uzmite kanticu za ulje, mazalicu i na avion, a mi cemo MORATI da vam dodelimo po jednog inzenjera da vas nadgleda jer ste postali opasni za firmu !
Svi mi znamo da je to vasa davnasnja zelja da uposlite svoj „visak“ bez imalo obraza i stida dali ste vi uopste sposobni za tako nesto ali se postavlja pitanje „KAKO CETE ONDA MOCI PO CEO DAN DA IGRATE IGRICE I GOOGLATE?“. Olicenje vaseg viseg skolovanja je sadasnja situacija u kompaniji bez delova, materijala i alata sa nejasnom izdatom dokumentacijom i gomilom neplacenih racuna Boeingu za „pametna“ pitanja.
Izvin’te kolega sa kojim pravom su nase pojedine kolege preuzele takvu odgovornost, te se igraju tudjim zivotima? Zasto je potrebno da DCV povuce korake, valjda je normalno da svaki kolega ZAUZDA sebe od takovih improvizacija? Priznajem LEDIM se od takvih odluka i preuzimanja odgovornosti!
Jel’ nema serviceable dela, validnog materijala, validnih procedura, alata, potrebnih uslova za izvrsenje radnog zadatka….ako nema onda kolega nema ni intervencije, pa neka rukovodstvo cacka mecku i trazi odgovorne. Ali to je vecini kolega strano zbog licnog kalkulisanja i dokazivanja, neznanja i neimanja hrabrosti da se avion prizemlji ako ne postoje gore pomenuti uslovi… Pa necete valjda da skocite u ambis ako to zahteva sef, TAKV ili ingosi… Ja kada mi sef ili ingos trazi „Ma daj sarni to ili ugradi to“ odnesem mu knjigu i kazem da to sam uradi… Normalno onda gospoda trce da tetki odnesu lek… Pa ne bi valjda vario probusen rezervoar sa sve gorivom na sopstvenim kolima?
Jeste sistem kompletno degradiran ali to nije izgovor i tu se slazem sa XXX, ko to ne kapira nema sta da trazi u avijaciji! Da smo pametni kao sto nismo onda samoinicijativnim preuzimanjem odgovornosti , ne bi krpili i pokrivali tudji nerad, a kasnjenja i prizemljeni avioni bi vrlo brzo razotkrili nerad i neradnike jer bi to onda diglo prasinu na malo „visem“ nivou…
Mi sami smo i dalje najveci problem!
Aleksandar
Ovo je zastrašujuće do nivoa da ne znam šta pametno da komentarišem. Prašinari se mrze sa nadređenima, jedni drugima svaljuju krivicu.
Stvar je u svakoj firmi prilično čista – odgovornost ide odozgo. Ovi odozgo ne mogu da se vade da ne znaju šta su ovi dole radili, jer je njihov posao da to kontrolišu i nametnu proces koji će im omogućiti kontrolu.
Misko
Sa ovim zadnjim se potpuno slažem i mislim da je to jedini izlaz iz začaranog kruga u koji smo upali…a to je da treba sve odraditi po propisima (koji nisu džaba napisani!) i onda videti koliko će aviona ostati na zemlji i kakav će to uticaj imati na putnike, odvijanje saobraćaja i ugled kompanije. Krpljenje stvarno nije ni za vojnu, a kamoli za civilnu (čitaj: mirnodopsku!) avijaciju.
Želim ljudima iz Jata i Jat tehnike da što pre izađu iz tog ZAČARANOG KRUGA!
p.s. ja bih doveo neke čestite i stručne Nemce da upravljaju i Jatom i Jat tehnikom neko vreme dok se stvari ne dovedu na svoje mesto.
Bokani
Ne moraju Nemci ili bilo ko drugi da sredjuje stvari u kompaniji, vec mora da se uvede strog sistem nagradjivanja i kaznjvanja, koji ce biti definisan po striktno odredjenim kriterijumima! Kod nas to ne postoji jer se to svodi na ono " ma dobar sam sa sefom sektora, na Adi smo svaki vikend zajedno"!!! E , tu je problem, pomesala se druzba i sluzba, okumili se mnogi i to je to! Vrana vrani oci ne vadi!!!Druga stvar da ima mnogo ING-a u Tehnici to je ocigledno i tu je haos. Recimo MTU cini mi se na 250 mehanicara ima oko 5 ING-a. Ovde na approx 500 MEH dolazi oko 160 ING-a.SIT Singapore kad je dolazio u posetu jedan od komentara je bio:"vi ste vazduhoplovna industrija?" Treca stvar, napise se primedba(nalaz), ING pita "a sta da radimo?" MEH odgovori, ING napise to i potpise i nikom nista! UZAS! Nema pojedinacne odgovornosti i morala! I medju nama MEH naravno da ima kurcevitih koji su "skolovani u NASA-i" to nije sporno.Ali veoma je sporna NESTRUCNOST i NEODGOVORNOST sa vrha piramide! Samo kazna i kontrolisanje, a ne stekovanje monitora tako da niko u prolazu kroz kancelariju ne moze da vidi desktop! Sve u svemu ,kad nestanu repovi komunizma stvari ce se polako sredjivati!
Vladimir
Nemojte da prenosite vase neslaganje ovde. Svi ste podjednako krivi za stanje u JAT Tehnici. Niko od vas nema pravo da kaze jednu rec. Da ste radili svoj posao kako treba, bilo bi metsa za ve. Ovako, sami cete odseci drvo na kome sedite.
Misko
"Bokani" ako hoćete da napravite brze i kvalitetne promene u ovom trenutku kad je korupcija i nepotizam uzela toliko maha onda morate pozvati nekog sa strane "hladnog, racionalnog, sposobnog, čvrstog i apolitičnog" stručnjaka. Po meni to nisu ni Španci, ni Italijani pa ni Francuzi…za to se jedino mogu pobrinuti Nemci. Ponavljam, ako hoćete brze promene. Da ne pričam da mu morate dati odrešene ruke, da kažnjava i izbacuje za lenjost, nedisciplinovanost, mućkanje, nestručnost, nesposobnost i sl. (sve ono što je komunistički sistem rada ostavio u amanet!). Drugo, takav čovek ne bi na zaposlenog gledao kao na brata, šuraka ili ljubavnicu od Mike,Žike ili Pere, već bi tražio jasno određeno izvršavanje zadataka i ne bi ostavljao mnogo mogućnosti za dodatna objašnjenja i bla, bla priče. Sujeta bi se svela na minimum. Dati mu dobru platu i određeno vreme da upravlja. Ko od naših Srba sada sme da kažnjava nekog koji je rođak od nekog ili sl.? Ajde budite pravični pa recite gde su takvi ljudi? Jesu li među živima?!?
Nikada takođe ne bih mogao reći da nema pametnih i stručnih ljudi u Srbiji ili Jatu (mnogi su se već dokazali po belom svetu…), ali ponavljam ovde postoji nešto što se zove BOLESNA i NERADNA atmosfera i ZAČARANI KRUG koji iz toga proizilazi. Vrlo brzo bi takvom našem čoveku postavili nogu kroz nekakve izmišljene političke povezanosti sa nekim, degradirali autoritet na drugi način…ili ne daj Bože ubili bi ga na kraju!!! Molim vas shvatite da je ovo borba sa zlim osobinama u ljudima koji su na pozicijama, to je borba sa zlom koje se naročito ugnezdilo od kad javno odustasmo od Boga kao merila dobra.
I molim vas nemojte me pogrešno shvatiti, nisam ja za EU i sl. priče, ja sam samo da se dovedu Nemci da na određeno vreme upravljaju srpskim firmama…
Bokani
Onda dovedite Nemca da bude predsednik republike,vlade,ministar finansija, ekonomije i sl.
Misko
Dobro, ja razumem vašu želju za ovim šaljivim predlogom, međutim kao sto sami znate to je nemoguće…ali, dovesti ih na čelo par državnih firmi mislim da je moguće i vrlo korisno.
U svakom slučaju to je moja želja za brzo izlaženje iz krize…a ako nastavi da se menja kao dosad moramo se naoružati strpljenjem i trpljenjem, jer će taj proces biti bolan i dugotrajan (na žalost u mnogo slučajeva čak do trenutka urušavanja i propasti tih privrednih subjekata i institucija!), jer će prethodno biti dosta presipanja iz šupljeg u prazno i onih čuvenih "crvenih" repova koje ste i sami naveli…
Vladimir
Ja nisam za Nemca. Ja sam za ni po babu, ni po stricevima. Veoma prosto i veoma srpski. Jos od onomad, iz narodnih junackih pesama. A sve ostalo, gore, pomenuto je ogromna sramota.
Bokani
U potpunosti se slažem sa Vladimirom! NE MOŽE tu i NE TREBA NEMAC niti bilo ko spolja da nas dovodi u red kad sve to radi ova parazitska vlast, pa pogledajte samo da se više ne ponavljam ko je na čelu DCV-a! O čemu pričamo?!
Misko
U tom slučaju jedino poštena privatizacija Jata i tehnike može da pomogne…odnosno naći uspešnog strateškog partnera! Sami neće moći ništa!
Vladimir
Sami mozemo puno. Znanja i sposobnosti ima. Samo nedostaje politicka volja. Imamo hiljade strucnjaka dokazanih sirom sveta. Jedino treba politicka volja da se izaberu pravi i kvalitetni i da im se da pravo da rukovode na bazi strucnosti i ekonomskog dobitka, a ne po rodbinskim, kumovskim i politickim vezama. Srbiju su drzavom, napravili u XIX veku, trgujuci sljivama i svinjama, Srbi. Samo treba da se ugledamo na te pretke i da opet gradimo svoju zemlju. Jednostvano, zar ne?
Alex
Gospodo… gospodo… Sam sam, delimicno, u struci. Medjutim, treba li da obican putnik moli boga kad kroz finger ulazi u avion Jat-a?
Sto rece neko gore, ne radi se ovde o opravci necije ves masine, vec o ljudskim zivotima, da li samo 2 u kokpitu, ili 100, 200, 300, bebitno… i tu za propuste ovog kalibra nije dovoljna disciplinska mera, ima tu jako mnogo elemenata krivicne odgovornosti, i to ne samo jedne osobe. Mislite o tome. Ako se jednom nesto desi, a desice se ako ovako nastavite, onda ce biti kasno za kajanje.
Misko
Poštovani Vlado, ja se slažem sa vama 100%, međutim ima jedna razlika između tadašnjeg Srbina i ovog sadašnjeg. Nemojte zaboraviti da je ovo društvo prošlo kroz 50 i više godina nerada, nepotizma, spletkarenja, potkazivanja (jedni smo druge cinkarili što Slavu slavimo, šta još reći…!!!)…generalno smo kao društvo poklekli, ne samo da su izbledele nego su čak i potpuno nestale osobine koje krase jednog časnog, poštenog i hrabrog čoveka…!
Hvala Bogu pa još ima kvalitetnih i stručnih ljudi, ali zar stvarno očekujete da će jedan takav čovek ući u borbu sam sa tim spletkarošima i njihovim potomcima tek tako?!? Bez ikakve podrške i od koga?!? To može jedino NAIVAN kvalitetan čovek…ali nažalost od takvoga naivka je mala vajda u ovom sistemu…ovde je potrebno, baš kao što piše u Bibliji, da budete i bezazlen ali i mudar kao zmija! I pored takvih osobina vam je potrebna podrška. Gde ćete je naći? U radnom narodu, u medijima, u pravosuđu…?!? Danas ljudi neće da žrtvuju ni svoje vreme a kamoli nešto više…
Sudeći po onome što srećem po Srbiji još nismo sazreli za takvu promenu, i još da dodam promena spolja prethodno zahteva promenu iznutra…idemo ka tome ali sporo…
Vladimir
Misko, tvoj pogled na problem je tacan. Ali ja dodajem, da ako Srbin moze da bude profesionalan i strucan u svetu, moze i mora da bude takav i u Srbiji. Prvo u Srbiji, pa onda svukud dalje. Sta nedostaje Srbiji? Politicka volja da se odnosi postave na ekonomsku i trzisnu osnovu, a ne na lopovluk, veze, poznanstva, ja tebi-ti meni i sta god drugo ti bilo drago. Znam kako izgleda u Srbiji. Znam kako izgleda u svetu. Jedina je razlika politicka volja i podsticaj u pravom smeru. Jednostavno, zar ne?
Misko
Vlado, pitate me šta nedostaje Srbiji…pa puno rada naravno i ta zdrava atmosfera za rad. U Srbiji danas nemate osećaj šta je SVETO, eto recimo da pođemo od rada. Rad bi takođe trebalo da bude svetinja, da se poštuje čovek koji radi, da se poštuje njegov rad, bilo on đubretar, inženjer, pilot ili sveštenik. Danas na svakom koraku omalovažavanje rada, klinci sada besposleno sede po parkovima i kad im se spomene pošteno zarađivanje hleba, smeju se i sprdaju. Kažu za takve da su budale!!! Nemaju primere među starijima, na televiziji ili među svojim uzorima…niko im ništa ne govori!
Meni kao pojedincu je jedino bilo jednostavno (a što mogu delom i vama zahvaliti) što se setih juče za Sv.Petku i zapalih jednu sveću u Crkvi za naše krštene čelnike u Jatu i državi da im Bog da pameti i razuma da donesu najbolje odluke i hrabrosti da ih sprovedu u delo…ostalo sve je dosta komplikovano…
Vladimir
Mi pricamo isto. Samo ja vise verujem u ovo zemaljske nacine poboljsanja situacije u Srbiji. Bog je na nebu, a nebo je daleko. Use i u svoje kljuse. Nije prvi put u istoriji da negde zavlada nemar, javasluk i beznadje. Svaka nevera dodje i prodje. Mada, Ja licno nemam mnogo poverenja u celnike JAT-a, a ni Srbije.
Misko
Ma ja sam nekako ubeđen da su nam i verovanja slična. Ja Boga vidim u dobrom ponašanju ljudi i naročito u dobrim delima i radu koji pokazuju, znači Bog je uvek prisutan. E sad ako hoćemo da radimo kao naši preci onda se ujedinimo u Božje ime i zbacimo korupciju, nerad i nemar.
To neće doći preko noći, ali kad se udruže znanje, iskustvo, mudrost, poštenje i čestitost u jednoj zajednici (kolektivu) i kada to DOBRO preovlada po snazi u odnosu na ovo sadašnje ZLO koje se ogleda u nemaru, neradu, nepotizmu, neprofesionalizmu, bahatosti itd…tada možete očekivati da je taj JAT-ov "avion" konačno zauzeo pravi kurs, odnosno da je počeo na ozbiljan način da igra na tržištu.
Ja kao običan klijent i dalje koristim usluge Jata (i paliću sveću i moliću se Bogu pred svaki put…naročito posle onoga što se desilo novom novcatom avionu Air France-a kad se vraćao iz Brazila!)…možda malim delom što je nacionalni avioprevoznik, a možda ipak i kao podrška tim vrednim ljudima kojih ima unutar kompanije…
U zdravlje!
Dušan
Sad treba sesti u JATov avion.
papani nismo ni za K
kolege respect…. prvo ovo inzenjersko govedo da napushim zbog odvratnog ponashanja i nekolegijalnosti, sramota za jednog dr mra sa tako visokom shkolom i isturpijanim nokticima…. ovako, moje mishljenje je da ima mnogo inzenjera, ali mnogo onih koji ne rade.druze kad bi se poshtovaale sve procedure i ljudski faktor onda bi odavno imali katanac na vratima a onda ne bi mogao da dobijesh svoju lepu platicu za guglanje po barakama…a ja sam ubedjen sto se tice one price nosioci posla, strucnost bla bla, da sumarno gledano mehanicari ti isti sa kurblama i mazalicama znaju vishe o avionima ali sam ubedjen da inzenjeri znaju vishe o hemijskim olovkama tipa parker i sl… cinjenica je da vas ima mnogo i da ste besposleni, a kad bi doveli shvabu on bi vas ili uposlio ili ukinuo…a stvarno ne vidim kako bi mogao sve da vas uposli, nema ljutish, necu da se svadjam to je samo moje iskreno mishljenje, a voleo bih da raspravljamo malo ovde da vidim da li sa u pravu… pozdrav
airmech73
O boze me sacuvaj ove aviokompanije…
Mjesto da meh i ing suradjuju, rade jedni za druge, a vi se ponasate ko u djecjem vrticu. sramota