ORLANDO – Jedan od dominantnih utisaka na ovogodišnjem sajmu u Orlandu je veličina i pozitivan trend rasta after market segmenta biz-jet industrije. Prenosimo trendove za ovu godinu i pitamo očigledno pitanje – ima li tu mesta i za kompanije iz Srbije?
Jedina svetla strana smanjene prodaje novih aviona je dramatično povećan obim ulaganja u postojeće avione. Prateća industrija je procvetala. Bilo je to vidljivo i u Ženevi tokom EBACE-a ali tek je vidljivo na ovogodišnjem NBAA-u.
Od najjednostavnijih zahvata kao što je popravka nameštaja u kabini do farbanja aviona. Kompanije koje rade redizajn i zamenu kompletnih kabina beleže značajan rast prodaje pa samim tim imaju mogućnost da dodatno investiraju u nove tehnologije. Sada je relativno povoljno moguće u potpunosti zameniti unutrašnjost aviona najnovijim nameštajem ali i audio-video-telekomunikacionim sistemima. Zajedničko za ovu granu industrije je da se u mogome oslanja na ručni rad. Tehnologija je u drugom planu, ono što se traži su plemeniti materijali (koža/drvo) i vrhunski zanatski rad. Možda je šansa naših kompanija da u ovom segmentu ponude svoje usluge?
Zanimljive su i kompanije koje sertifikuju male kućne aparate, frižidere rerne i kafemate, za upotrebu u avijaciji. Potražnja je velika jer ta oprema značajno unapređuje kvalitet putovanja a izdatak je zanemarljiv posebno kada se radi o zameni kompletne putničke kabine aviona.
Prateća oprema, poput meteo radara, radara za praćenja saobraćaja, termovizijske i infracrvene kamere i druga telekomunikaciona oprema sada su mnogo dostupnije. Zaista veliki broj vlasnika aviona se odlučio da svoje letelice unapredi novom dodatnom opremom čime je u mnogome povećana i bezbednost letenja.
Unapređenje ili zamena avionike i motora je daleko komplikovaniji zahvat i podleže rigoroznom procesu sertifikacije. Pa ipak, u zadnjih par godina pojavilo se desetine novih “upgrade” programa. Proizvođači agregata ali pre svega proizvođači avionike za relativno kratko vreme izbacili su na tržište poboljšane verzije svojih proizvoda. I što je najbitnije, po daleko povoljnijem cenama. Trend će svakako biti nastavljen budući da takve intervencije ne samo produžuju operativni vek aviona već na viši nivo podižu bezbednost i udobnost letenja. Neke kompanije čak su ponudile i kompletno reparirane avione koji na tržištu konkurišu novim avionima.
Ima li mesta srpskim kompanijama u ovom segmentu? Svakako da ima, pitanje je samo ima li znanja i volje da se kvalitetom odgovori na stroge standarde?