Iznad ruskog grada Irkutska u kome se nalazi avijacijski zavod OAO “Korporacija Irkut“ od početka godine mogu se videti novi vojni avioni namenjeni izvozu. Reč je o školsko borbenim avionima Jak-130 za Belorusiju i višenamenskim borbenim avionima Su-30SM za Kazahstan.
Ugovor za četiri školsko-borbena aviona Jak-130 (NATO oznaka – “Mitten“) Belorusija je potpisala još decembra 2012. godine sa rokom isporuke u 2015. godini. 10.februara ove godine saopšteno je da će piloti i tehničko osoblje beloruskih vojno vazduhoplovnih snaga krajem februara otići u Rusiju na obuku.
Prvi beloruski avion Jak-130 imao je prvi let 27. februara, drugi 15. marta, treći 27. marta i četvrti 6. aprila. Prvobitno je bilo planirano da avioni budu isporučeni u martu ali će u aprilu ipak biti predata samo prva dva aviona. Avioni Jak-130 će u RV Belorusije zameniti 10 čehoslovačkih školsko-borbenih aviona L-39C “Albatros“ koje je 2005. godine Belorusija nabavila od Ukrajine a koji se nalaze u sastavu 206. Centra za obuku pilota, 116. gardijske jurišne avijacijske baze Lida.
Belorusija će tako faktički postati četvrti inostrani naručilac aviona Jak-130 ali tek drugi korisnik. Alžir je prvi naručio 16 aviona 2006. čija je isporuka završena krajem 2011. Drugi naručilac bila je Libija za 6 aviona 2010. godine a treći Sirija sa 36 aviona 2011. Godine. Usled izbijanja građanskog rata u ove dve države avioni nisu isporučeni a izrađeni libijski avioni su po svemu sudeći uvršeni u rusko RV. Deo sirijskih nedovršenih aviona i dalje čekaju povoljnu priliku za isporuku. Komandant beloruskog RV izjavio je u februaru da će se nakon prijema i početnog korišćenja Jak-130 naručiti dodatna količina ovih aviona.
Vlada Kazakhstana saopštila je 4. februara ove godine da će njihove vazduhoplovne snage uvesti u naoružanje ruski višenamenski borbeni avion Su-30SM (NATO oznaka “Flanker-H“) a naknadno je saopšteno da je ugovor za prva 4 aviona potpisan još prošle godine sa rokom isporuke u maju 2015.
Prvi avion poleteo je 31. januara, drugi 8. februara, treći 19. i četvrti 27. februara a sudeći po njihovim fabričkim brojevima ovi avioni su bili namenjeni VVS Rusije. Avioni će biti uvedeni u sastav 604. vazduhoplovne baze Taldi-Kurgan gde se baziraju jurišnici MiG-27 i lovci Su-27.
Medijima je takođe saopšteno da će Kazahstan do 2020. ukupno naručiti 36 ovih vazduhoplova za sumu od oko 2 milijarde dolara. Varijanta Su-30SM nastala je na bazi indijske izvozne varijante Su-30MKI koju je Indija u nekoliko ugovora naručila ukupno 272 komada.
Novembra 1996. potpisan je prvi ugovor za 8 Su-30K i 32 Su-30MKI, 1998. za još 10 Su-30K, 2007. za još 18 Su-30MKI koji su zamenili 18 Su-30K, novembra iste godine za još 40 aviona i decembra 2012. za još 42. 2000. godine potpisan je ugovor za licencnu proizvodnju 140 aviona, prvi Su-30MKI predat je Indiji 2002. a prvi avion sklopljen u Indiji predat je 2004. godine.
Mušterije
Danas se u RV Indije nalazi preko 200 ovih aviona. Sledeći korisnik je bio Alžir koji je 2007. potpisao prvi ugovor za 28 aviona u varijanti Su-30MKA. Prva 4 aviona predata su decembra iste godine a poslednji avion novembra 2009. Drugi ugovor za još 16 aviona potpisan je aprila 2010. i poslednji avion isporučen je krajem 2011.
Još avgusta 2003. Malezija je potpisala ugovor za 18 aviona Su-30MKM, prvi avioni bili su isporučeni juna 2007. da bi poslednji stigli avgusta 2009. Rusija je marta 2012. potpisala ugovor za 30 aviona Su-30SM a prva dva aviona predata su na ispitivanje decembra iste godine. Drugi ugovor za još 30 aviona potpisan je krajem decembra 2012. Za Mornaricu Rusije potpisana su dva ugovora, prvi za 5 aviona decembra 2013. i drugi septembra 2014. za 7 aviona.
Emil
Kazakhstan? Gde je ta zemlja čudnog imena?
Petar
… nikad oni nece u Evropu.