BEG airport status
Sirija: Pregovori Rusa i Amerikanaca, ofanziva vladinih snaga i provokacije PVO Sirije Posade ruskih helikoptera Mi-24P imaju sve više posla / Foto: Ivan Sidorenko

Sirija: Pregovori Rusa i Amerikanaca, ofanziva vladinih snaga i provokacije PVO Sirije

Nekoliko proteklih dana na ratištima i na nebu Sirije bilo je vrlo dinamično i zanimljivo. Dok Rusija i SAD pregovaraju o bezbednosti letenja u vazdušnom prostoru Sirije, vladine snage uz veliku vatrenu podršku ruske avijacije, pokreću kopnene ofanzive. Turska je sve nervoznija a Irak je uz pomoć novog obaveštajnog centra pokrenuo vazdušne udare protiv islamista.

Generalštab Turske saopštilo je pre dva dana da je 11. oktobra sirijska protivvazduhoplovna odbrana ozračila nišanskim radarima 4 lovca F-16 od 12 koliko ih je taj dan istovremeno patroliralo blizu tursko-sirijske granice. PVO je avione navodno držala na nišanu 3 minuta i 9 sekundi a turski piloti izvršili su, kako je saopšteno demonstraciju neophodne reakcije.

Ovo je te sedmice bio četvrti incident u vazduhu koji je prijavila turska vojska a prethodno su 5. oktobra prijavili da je lovac MiG-29 neidentifikovane pripadnosti držao na nišanu turski F-16 4 do 5 minuta. Kasnije 6. i 10. oktobra prijavljeno je i radarsko ozračivanje sirijske PVO turskih borbenih aviona koji su leteli u blizini sirijske granice.

syria-su-30sm-russian-air-force
Rusi i Amerikanci rešavaju problem bezbednosti letenja iznad Sirije, ruski avion Su-30SM / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Rusko Ministarstvo odbrane trenutno tesno sarađuje sa kolegama iz SAD na izradi rusko-američkog sporazuma o bezbednosti letenja tokom borbenih dejstava u vazdušnom prostoru Sirije. Pre dva dana Amerikancima je putem vojno-diplomatskog kanala upućen predlog sporazuma koji su izradili ruski eksperti koji su imali na umu predloge američkih kolega na zajedničkoj video konferenciji održanoj 10. oktobra. Sutradan je došlo do bliskog susreta ruskog i američkog borbenog aviona kada su avioni jedan od drugog bili udaljeni svega nekoliko kilometara i kada su piloti vizuelno mogli da potvrde i prepoznaju o kom tipu letelice je reč. Američki vojni zvaničnik Stiv Voren rekao je da su se posade oba aviona ponele profesionalno i dodao da je ovaj incident ukazao na neophodnost uvođenja protokola o bezbednosti vazdušnog saobraćaja.

Kako je u utorak prenela agencija Rojters dva visoka sirijska oficira izjavili su da se sprema velika kopnena ofanziva sirijske armije protiv pobunjenika na područiju grada Alepo i njegove okoline. Ofanziva će proširiti kopneni napad koji je pokrenut prošle nedelje u provinciji Hama. Pripreme za napad su u jeku, u toku je mobilizacija sirijske armije, elitnih boraca Hezbolaha a u napadu će učestvovati i nekoliko hiljada iranskih vojnika. Neposrednu vatrenu podršku pružiče ruske vazduhoplovne snage. Zapadni deo grada Alepa kontrolišu vladine snage dok pobunjeničke grupe kontrolišu istok. Severno od grada vode se borbe između pobunjeničkih frakcija i Islamske države koju u tom region bombarduju vazduhoplovne snage SAD.

Prekjučerašnji dan bio je značajan i po tome što je Irak započeo vazdušne udare po ciljevima Islamske države uz pomoć novog obaveštajnog centra koji su formirale Rusija, Sirija, Irak i Iran. U obaveštajniom centru u Bagdadu nalazi se šest članova od kojih su dvojica ruski generali saopštio je irački zvaničnik. Izvršena su četiri bombardovanja i uništeno 13 ciljeva.

Prethodnog dana tj. 12. oktobra ruske vazduhoplovne snage izvele su čak 88 misija i pogodile 86 ciljeva u Siriji, najveći broj od početka angažovanja.

Prilog televizije Life News iz vazduhoplovne baze Basel Al Asad

Kopnena ofanzive sirijske armije praćene su dejstvima ruskih helikoptera Mi-24P

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Am

Zdravo, jel moze malo pojasnjenje?
Kada radar sa zemlje uhvati avion, avion to detektuje, ako dobro razumem.
E sad, koja je razlika izmedju toga i „drzanja na nisanu“.
Odnosno, da li su Sirijci / taj Mig prosto imali ukljucen radar kao ono, defanzivnu redovnu meru, ili su na neki nacin bili realna pretnja, kao da ce da pucaju?

Odgovori
Ж

Модерни авиони имају уређеај који сигнализира када је авион „озрачен“.Он показује одакле долази емисија зрачења.Показује да ли је у питању ПВО систем,АВАКС,Ловачки авион.Новији уређеају чак показују који је тип ловачког авиона у питању.
Он показује када је озрачен осматрачким радаром и показује када је авион „нанишањен“.
Ловачки авион има неколико радарских режима.
Дакле тај уређеј показује када те неко нишани.Одакле те нишани и са које раздаљине.
У принципу у авиону почиње све да пишти.

Р

Да, имају могућност да прикажу о којој је летелици реч, али АКО и САМО АКО, је пре тога неким чудом познат радар тј. његове могућнсоти и опсег у коме ради. Ако се то не зна не могу да утврде о ком је реч авиону. Мани се игара у којој се на СПО системима види о ком је типу авиона реч.

Као што си рекао могуће је да се прикаже, да ли је реч о АВАКСУ, ПВО систему или авиону, али још увек је немогуће приказати тачан назив самом система, авиона….Сем оних старијих које су амери ваљано изучили……

Постоји разлика у зрачењу радара. Тако да радар ако је у моду за претраживање тотално другачије исијава зрачење, него уколико је у моду захвата циља. ЈЕр када се покуша захватити циљ, тада радар максимално исијава своју пуну снагу. То се такође детектује на СПО уређајима. Значи ово је једна обична провокација од стране НАТО и Турске и жели се на све могуће начине издејствовати дејство СиРВ као и СиПВО, какоби се оправдали напади на исте….

Ж

Американци су упознати са свим авионима које је поседовао СССР до распада.Једноставно добили су их од сателита СССР-а.
Једино немају МиГ-31 :)

Odgovori
Ze

Kakve veze ima satelit sa fizičkim izgledom i avionikom i tehnologiji koja je upotrebljavana početkom devedesetih i sada posle više od dvadeset godina…hoćeš da kažeš da na istom principu radi radar i avionika na Migu 29 koji je proizveden 86god i na nekom novijem vazduhoplovu?

DE

Varas se. Radar „Zaslon“ (osnovna varijanta) sa aviona MiG-31 im je dobro poznat. Sve detalje o tom radaru dobili su od Adolfa Tolkaceva, zaposlenog u sovjetskom sistemu odbrane. Pored svih detalja za radar MiG-a 31, Amerikanci su svojevremeno dobili i podatke o radaru za MiG-29A, kao i za PVO sistem KUB…
Sistem za upozorenje na ozracenje u osnovi daje informacije o ozracenju centimetarskim (najcesce X-bend, na lovackim avionima) i milimetarskim radarima (najcesce Ku bend, na PVO sistemima).

Pe

Kao i obično većina je u KRIVU!

SVE velike super sile (SAD, Rusija, Kina, Indija, … ) imaju ELINT (ELectronic INTeligence) i oni zahvaljujući tome većinom SVI znaju sve frekvencije i signale svih mogućih postojećih radara u serijskoj upotrebi.

Njihovi signali nalaze se u računalnoj memoriji suvremenih letnih računala u borbenim avionima i oni kada ih detektira suvremeni RWR uređaj (AN/ALR-69 ili SPO-15 Beryoza) ZNAJU po signalima u memoriji KOJI tip radara ih je ozračio.

Da li je to tip avionskog, zemaljskog ili brodskog radara, kojeg sustava, da li se radi o radaru za rano upozoravanje, o motrilačkom radaru, o ciljničkom (nišanskom) radaru ili o radaru za aktivno radarsko samonavođenje u raketi.

Na osnovu toga letno računalo pilotu daje smjer (ne i udaljenost!) iz kojeg dolazi potencijalna prijetnja i vizualno (grafičko-simbolički na HMD, HUD ili HDD) i akustički upozorava pilota ili čak poduzima i predlaže protumjere (izbacivanje chaffova, aktiviranje aktivnih mjera ECM ukoliko avion ima u sebi ugrađene takve uređaje (Rafale SPECTRA) ili podvjesnike (AN/APQ-184), povećanje ili smanjenje visine i/ili brzine/visine leta, izvođenje proturaketnog manevra, …)
http://i.imgur.com/tAs6TOK.jpg

Primjer RWR pokazivaća u F-15C sa kratkim prikazom primjera prijetnji, njihovog prikaza i značenja simbola.

Odgovori
22

Niko nije „pazio na času“ kad je gospodin Hamzić pisao o tome kako se i zašto još onomad koristio „R“ kontejner na L-14i. U današnje vreme tehnologija je naprednija, ali je osnovni princip isti.

Pe

Upravo tako! I kao što ima u njegovim tekstovima pitanje i odgovor zašto su svi letjeli “blizu“ jedni drugima? Da “isprovociraju“ druge da uključe svoju opremu, a ELINT zabilježi signal radara ili odgovarajuće opreme, recimo komunikacijske.
Zaključak je jasan, oni koji trebaju znati znaju i imaju sve potrebne podatke.

Ni

Nije se radilo o avionu MiG-29. Kao sto vidite na slici koja ilustruje clanak oznake pripadnosti su na brzinu prefarbane na avionima koje Rusija upotrebljava u Siriji. Sirijski avioni imaju jasno nanete oznake pripadnosti. Neko je od turaka avion pogresno prepoznao kao MiG29. S obzirom na blizinu aviona Su30 najverovatnije nije ukljucivao sopstveni radar. F16C ce uvek prikazati isijavanje protivnickog radara ali ako tip radara i njegove karakteristike nisu unete u memoriju uredjaj nece prikazati odgovarajucu ikonicu i dati odgovarajuci signal. Su30 je najverovatnije smisljeno poslat da zapreci agresivne patrole Turaka s obzirom da su teroristicka uporista teritorijalno „naslonjena“ na tursku granicu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Beduin na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@ Vogon it's not just an aircraft that was purchased. it is entire system that was purchased, entire new philosophy. so, yes, I consider this acquisition as justified one. years in front of us will definitely see placement of order for a brand new crafts. it will be easier to digest those ones when you…

02. Dec 2024.Pogledaj

Pajo na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Djuka, Srbofil zašto bi se bilo koja kako kazete "mala" zemlja EU ili NATO-a odrekla.svog prava da svoje oružane snage organizira i ustroji na nacin kako to sama hoće? To što ste dio saveza ne znači da se određene komponente morate odreći. Po vašem shvaćanju Belgija i Nizozemska ne bi trebale imati nadzvucne komponente, a…

02. Dec 2024.Pogledaj

Padobranac na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Ne bih se složio kako je to šuplja priča. Ostaje fakt kako novi ne bi došli još koju godinu, pa bi time vremenska praznina bila još i veća. Ovako 7 zrakoplova je tu, svaki mjesec stiže po jedan dodatni a obuka se uveliko provodi. Ono što jeste vidljivo ovdje, kako je priča sa izraelskim Baracima…

02. Dec 2024.Pogledaj

Vogon na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

(Google prevoditelj) Kao Mađar, ne vidim problem u tome da hrvatski narod održava let. Ne tako davno Srbi su govorili da žele kupiti dvadesetak aviona, jedan polovni kako bi brzo prešli na zapadni tip i jedan u novoj proizvodnji. Ako Slovačka s 5 milijuna stanovnika može održavati desetak novoproizvedenih, najmodernijih F-16V, to nije opterećujuće ni…

02. Dec 2024.Pogledaj

MedoMed na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Zaslužena mirovina :( Jako dobro je imati Saveznike. Hrvatska ne treba žrtvovati obuku pilota na Rafalaima.

02. Dec 2024.Pogledaj