[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024
Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari
Poslednji javni nastup HRZ MiG-ova 21, ovogodišnji AirVG održan u maju ove godine / Foto: Dimitrije Ostojić

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Ministasrtvo odbrane Hrvatske (MORH) saopštilo je 30. novembra da će se od nedelje 1. decembra mirnodopski zadatak nadzora i zaštite vazdušnog prostora Hrvatske, privremeno obavljati iz vazduhoplovnih baza susednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske, kao i da će se to obavljati italijanskim borbenim avionima EF-2000 i mađarskim Gripenima.

Istovremeno se navodi da Rafali neće obavljati ovu dužnost „kako se ne bi uticalo na obuku pilota“.

Italija će hrvatski vazdušni prostor čuvati borbenim avionima EF-2000 / Foto: Uroš Mitrović

Takođe se naglašava da Hrvatska neće imati troškove, odnosno da te usluge neće plaćati. Pritom se napominje da ‘‘i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju obuke svojih pilota za Air Policing, odnosno formiranje dežurnog borbenog dvojca, privremeno su povjeravale svojim saveznicama‘‘.

Ovome je prethodilo potpisivanje bilateralnih sporazuma (Technical Arrangement) na nivou oružanih snaga, u ime ministarstava odbrane potpisali su ih komandanti ratnih vazduhoplovstva, i njihova primena je počela upravo 1. decembra.

Iz MORH-a još navode da su do primene tih sporazuma dežurni borbeni par činili avioni MiG-21, da od juče oni više neće biti u sastavu tog dežurstva, odnosno neće se više koristiti za Air Policing.

Italijanski i mađarski borbeni avioni trebalo bi da čuvaju hrvatski vazdušni prostor do postizanja početne operativne sposobnosti hrvatske eskadrile naoružane Rafalima. Ranije je zvanično objavljeno da bi to bi trebalo da se postigne do kraja 2025. Sada MORH navodi da bi saveznički avioni trebali biti angažovani ili do kraja sledeće godine, ili do početka 2026.

Rafali će MiG-ove zameniti tek kada, krajem 2025. godine, postignu početnu operativnu sposobnost. Do tada Mađari i Italijani čuvaju hrvatsko nebo / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

191. eskadrila lovačkih aviona, 91. brigade HRZ-a sa aerodroma Pleso trenutno raspolaže sa 7 Rafala (5 jednoseda EC i dva dvoseda DC), preostalih pet jednoseda treba da stigne do kraja aprila 2025, tempom od jednog aviona mesečno. HRZ je poslednjih godina koristio svega nekoliko MiG-ova 21 za koje je zvanično bilo saopšteno da im resursi ističu 2023-2024. Stoga je upotreba ovih aviona u Hrvatskoj najverovatnije završena, a bile su to poslednje aktivne „Dvatesetjedinice“ u Evropi.

Karijera MiG-a 21 u hrvatskom ratnom vazduhoplovstvu trajala je skoro 33 godine. HRZ je svoj prvi primerak dobilo 4. februara 1992. prebegom pilota JNA Danijela Borovića avionom MiG-21bis-SAU (L-17) ev.broj 17133 iz vazduhoplovne baze Žejava kod Bihaća. Prelet je izvršen predveče toga dana po mraku, a Borović je sleteo na aerodrom Pula. Avion je dobio hrvatski evidencijski broj 101 i uvršten je u 1. eskadrilu borbenih vazduhoplova. Oboren je 24. juna 1992. iznad Bosne i Hercegovine.

Sledeća dva aviona MiG-21 hrvatsko RV dobija 15. maja 1992. takođe preletom pilota JNA hrvatske nacionalnosti i to sa aerodroma Ponikve kod Užica. Taj dan formacija od osam aviona MiG-21 (četiri para) je uvežbavala program za Dan RV i PVO. Prvi je poleteo pilot Ivica Ivandić u avionu MiG-21bis-SAU 17167 koji se odvojio od svog para i odleteo na aerodrom Resnik kod Splita. Nakon njega pilot Ivan Selak avionom MiG-21bis-Lazur 17235 vrši preletanje na aerodrom Pleso kod Zagreba. Selakov avion u HRZ dobija evidencijski broj 102 i naziv „Osvetnik Dubrovnika“, otpisan je 2004. godine. Avion kojim je preleteo Ivandić postaje 103 „Osvetnik Vukovara“, oboren je 14. septembra 1993. iznad Vrginmosta.

Krajem 1993. i početkom 1994. Hrvatska i pored embarga na isporuke naoružanja uspeva da preko Ukrajne iz Kirgizije, nabavi 40 aviona MiG-21 proizvedenih u periodu 1972 i 1980. Avioni su do riječkog aerodroma na ostrvu Krk dovezeni transportnim avionima, nakon čega su odvezeni u Vazduhoplovno-tehnički zavod „Zmaj“ Velika Gorica gde su sklopljeni.

U Evropi više nema aktivnih MiG-ova 21, hrvatski su bili posledniji / Foto: Dimitrije Ostojić

U naoružanje je ušlo 23 jednoseda MiG-21bis (ev. brojevi 104-126), tri dvoseda MiG-21UM (ev. brojevi 160, 162 i 163) a ostalih 14 aviona je kanibalizovano za rezervne delove. Borbeno su upotrebljavani sve do kraja ratnih sukoba septembra 1995. U tim akcijama oboren je još jedan MiG-21bis (ev. broj 119), 2. maja 1995. iznad zapadne Slavonije u akciji „Bljesak“.

Šest aviona izgubljeno je u miru. Prvi 16. aprila 1995. (avion br. 104), drugi 14. avgusta 1996. (avion 109), dva aviona jednoseda (avioni br. 108 i 120) izgubljena su 23. septembra 2010. kada su se na vežbi gadjanja ciljeva na zemlji, kod Slunja, sudarila u vazduhu, piloti su se spasili katapultiranjem. 5. avgusta 2014. se usled tehničkog kvara srušio jednosed ‘‘121‘‘, a poslednji udes dogodio se 22. decembra 2022. godine kada je izgubljen dvosed ‘‘164‘‘ čiji piloti su se uspešno katapultirali.

Hrvatska se 2003. godine odlučuje za remont i modifikaciju osam svojih jednoseda (108, 110, 115, 116, 117, 120, 121, 122), a iste godine su nabavljena i četiri dodatna dvoseda (ev. brojevi 164-167). Po nekim podacima nabavljeni su iz Poljske mada ima i indicija da su to u stvari rumunski avioni. Ugovor od 8,2 miliona dolara sa rumunskom kompanijom „Aerostar“ obuhvatao je remont tih 12 aviona kao i ugradnju zapadnih sistema za komunikaciju, identifikaciju i navigaciju. Nakon remonta avioni su označeni kao MiG-21bisD i MiG-21UMD (D – Dorađeni).

Još jedan remont i doradu hrvatski MiG-ovi 21 prošli su u Ukrajini, u periodu od 2013-2015. Na remont čija je ukupna vrednost bila 17,7 miliona evra poslato je samo 7 postojećih aviona (jednosedi 116, 117, 118 i dvosedi 164-167), dok je 5 jednoseda MiG-21bis dokupljeno (ev. brojevi 131-135). Vrlo brzo će se ispostaviti da su nabavljeni avioni problematični, i da su 2016. godine čak 4 prizemljena (svi osim 133).

Pre Hrvatske, MiG-ove 21 je prethodno iz naoružanja maja 2023. godine povukla Rumunija, u Srbiji su prestali da lete nakon tragedije koja se dogodila 25. septembra 2020. Skromna svečanost ‘‘ispraćaja u penziju‘‘ organizovana je na batajničkom aerodromu maja 2021.

Hrvatska je oproštaj svojih MiG-ova za javnost održala maja ove godine na Plesu, odakle je Tango Six izveštavao.

Tango Six je 2015. godine objavio detaljan članak o istoriji upotrebe MiG-a 21 u periodu od 1962.- 2015., a nakon povlačenja iz upotrebe u Srbiji i izuzetno interesantni autorski tekst Saše Olujića, penzionisanog pilota koji je leteo na ovom tipu aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sr

Znači cela ona priča kako se ide na polovne avione zbog rokova isporuke kako ne bi bilo „lufta u čuvanju VaP“ je šuplja. I dalje ni vidim poentu zadržavanja nadzvučne komponente HV u kontekstu NATO, ali razumem želju da se ista zadrži.

Odgovori
To

Islo se na polovne jel novi jos ne bi doslii. Znami koliko je roj isporuke za noce Rafale i nove F 16.Bugarska i Slovacka jos nisu dobili svoje nove F 16. A narucili su ih prije nego hr Rafale. Ne brini za Hrz

Dj

Realno ako jedna Bavarska nema sopstvenu lovacku avijaciju ili sta znam, Bec koji ima duplo veci BDP od Hrvatske, ni ja u kontekstu NATO ne razumem potrebu razlicitih patuljastih EU drzavica da istu skupo placaju i trose desetine miliona evra godisnje na minimalno letenje.

Sr

@Tomass
Sasvim je svejedno da li ce godinu, dve, tri ili koliko vec, saveznicki avioni cuvali VaP HR.
@Djuka
Ne bih koristio termin „patuljaste“, HR je znacajna zemlja geopoliticki, ali svakako ne vidim +12 aviona kao neki mega diprinos NATO, u koliko znamo da je takticka avijacija upravo najjaci adut tog saveza. Sa druge strane veci broj tenkova, haubica…e to bi bilo znacajno.

Vo

(Google prevoditelj)

Kao Mađar, ne vidim problem u tome da hrvatski narod održava let. Ne tako davno Srbi su govorili da žele kupiti dvadesetak aviona, jedan polovni kako bi brzo prešli na zapadni tip i jedan u novoj proizvodnji. Ako Slovačka s 5 milijuna stanovnika može održavati desetak novoproizvedenih, najmodernijih F-16V, to nije opterećujuće ni za hrvatski narod.
Ja kao Mađar vidim problem u tome što Zagreb kupuje dosta rabljenog oružja. Bradly IFV star 40 godina, pored njega su francuski strojevi stari 20 godina. Mnogi dijelovi će se istrošiti i trebat će ih zamijeniti u starim glačalima. Troškovi će vjerojatno biti veći od troškova novih strojeva. Moraju nametnuti dodatni ratni porez na turizam ili će ratni potencijal biti nizak.

Pa

Ne bih se složio kako je to šuplja priča. Ostaje fakt kako novi ne bi došli još koju godinu, pa bi time vremenska praznina bila još i veća. Ovako 7 zrakoplova je tu, svaki mjesec stiže po jedan dodatni a obuka se uveliko provodi. Ono što jeste vidljivo ovdje, kako je priča sa izraelskim Baracima bila promašena.

Zl

HRZ nabavlja borbeni avion iz razloga da ne ugasi borbenoj zrakoplovstva i samim tim izgubi borbene pulote,mehaničare najzvučnije aviona,jer nije problem kupiti novi zrakoplov kad to zatrebalo,već stvoriti iznova borbene pilote i mehaničare,jer za to treba vremena. Hrvatskoj je USA obećao F15 blok 50/52,od nacionalne garde Minnesote ali njima kasni isporuka F35,koji su trebali zamijeniti 50/52ke,pa je USA na tenderu RH nudio nove F16V blok 70/72 i rok isporuke 2028 g,jer su rumunji i slovaci naručili već nove F16 V. Također USA je s F16V sudjelovala na tenderu u Indiji i plan je bio da se izgradi nova tvornica za F16,ako bi Indija uzela F16.Kako je Indija uzela Rafale F3R,mi smo se odlučili za izraelski F16 blok 30 Barak,koji je na nivou F16 block 50/52,a čak i bolji za 500 mil dolara,no USA je povukao kočnicu, jer su slovaci i rumunji krenuli odustajali of novih F16 V. Kad smo se odlučili za Rafale,USA nam je nudio F35,6 komada + simulator+osnovno naoružanje za 1,5 milijardi dolara.Ali to je preveliki skok za nas i skup sat naleta preko 45000 dolara,dok je Rafale oko 20 000 dolara sat naleta. Želje su jedno,mogućnosti i know-how drugo.

Be

@ Vogon

it’s not just an aircraft that was purchased.
it is entire system that was purchased, entire new philosophy.

so, yes, I consider this acquisition as justified one.

years in front of us will definitely see placement of order for a brand new crafts.
it will be easier to digest those ones when you have the supporting system all set up.

Dj

Slovenija se odlucila da nema lovacku avijaciju, a oni su svojim rezultatima do sada pokazali da znaju sta rade!

Protiv koga Madjari, Slovaci, Hrvati i ini planiraju dizati te avione? Jedna je stvar imati par stotina tenkova i transportera, a sasvim druga letelice koje po komadu kostaju par stotina miliona.

Neefikasno je imati 5 mikro avijacija u srednjoj Evropi. Jedni Gripene, drugi f-16, treci f-35, cetvrti Rafale, kakav cirkus…

Holandija ima mocnu avijaciju ali su u poslednjih 10 godina uvideli da je besmisleno posedovati sopstvene tenkovske jedinice, te su se integrisali u nemacke divizije i sada od nemaca iznajmljuju tenkove za obuku sopstvenog ljudstva, koje bi onda po potrebi ratovalo pod nemackom komandom. Takodje je Nemacka svoje slabasne jedinice mornaricke pesadije integrisala u mnogo jace holandske. Ja ocekujem da se slicno desi sa avijacijom. Ne znam, ako dve najbogatije evropske zemlje rade takve integracije, sta sprecava druge da pokusaju.

Be

Djuka,
cini mi se kako nikad nisi cuo za standarde i standardizaciju

Sr

@Djuka
Holandske oklopne brigade nisu dobar primer jer je Holandija odlucila da tenkovi nisu potrebni u Evropi i povukla ih potpuno, a onda se nakon 2014. predomislila(jos jednom predomislila posle 2022.), s toga je usla u takav aranzman sa Nemcima. Holandija je ekonomski gigant, mogu da plate i nosac aviona kada bi hteli.

da

Konstatacija u ovoj ili onoj rečeničnoj formi da će do početne operativne sposobnosti hrvatske eskadrile naoružane Rafalima dežurstvo preuzeti mađari i Talijani (n x objavljeno na T6 i u tekstu i komentarima) se vuče od potpisivanja (Hr) ugovora za Rafale tako da ne vjerujem da je tu u pitanju neinformiranost, Hr piloti što u Fr što kod kuće debelo gomilaju sate, vidi se rafali su u zraku pa ako nisu ne znam čiji iznad Plesa onda su to vježbovni letovi da bi u planiranom roku mogli preuzeti obaveze. I ne , Hrvatska kao ni jedna druga zemlja kojoj je stigla prva tranša nije imala potpuno obučene pilote (obuka u Fr) tako da neće imati ni Srb. što je logično i normalno jer obuka ima svoj plan , trajanje ide dinamikom koja ovisi o okolonostima ….

Ik

Gripen je bio najbolji zrakoplov za nas, ali nasa losa povijest sa Svedjanima nam je ostavila dosta nepoznanica…….M-346 FA je mozda najbolja opcija(air policing i obuka) posto sredstva koja nam je dala EU dodijelila primarno je morala biti potrosena za zrakoplov proizveden u Europi.

Pe

@Ikar
M-346, bez obzira na verziju, ne može da obavlja poslove nadzora vazdušnog prostora. Prosto je prespor da stigne i prestigne bilo koji ozbiljniji putnički avion. Nije poenta da ga obori, već stigne, identifikuje te ga u odnosu na situaciju isprati iz vazdušnog prostora ili do aerodroma (ako je zalutao) ili da ga prisili da sleti. M-346 jeste dobar avion ali prosto nije za tu ulogu.

Ro

jedna od lepsih shema bojanja na 21cama

Odgovori
Be

Pozdrav balalayki

Odgovori
Me

Zaslužena mirovina :(
Jako dobro je imati Saveznike. Hrvatska ne treba žrtvovati obuku pilota na Rafalaima.

Odgovori
Pa

@Djuka, Srbofil
zašto bi se bilo koja kako kazete „mala“ zemlja EU ili NATO-a odrekla.svog prava da svoje oružane snage organizira i ustroji na nacin kako to sama hoće?
To što ste dio saveza ne znači da se određene komponente morate odreći.
Po vašem shvaćanju Belgija i Nizozemska ne bi trebale imati nadzvucne komponente, a znamo kako mocne zračne snage imaju. Belgija mislim 40-tak F16 i naručenih 34 F35. Nizozemci 40 F35 (F16 su dali UA).
Procjena RH da zadrži nadzvucnu komponentu temeljia se na procjeni sigurnosti neposrednoj okruženja RH.
Zadnja dogadjana u blizem i daljnjem susjedsvu pokazuju da se u toj procjeni nije prevarila.

Odgovori
Go

Pajo, jako dobro ste to objasnili. Hrvatska ima jako negativna iskustva iz recentne prošlosti i nikako se, zbog smještaja u i danas problematičnoj regiji, ne može uspoređivati s dosta drugih članica NATO saveza koje se ne nalaze u hrvatskoj situaciji.
A kao zemlji ipak relativno pristojne ekonomije koja raste iz godine u godinu nije joj teško održavati ovakvu sposobnost a sasvim je sigurno da će se u budućnosti, kada se odradi neke druge kapitalne nabave kao što su kupovina PZO sustava srednjeg/ većeg dometa, tenkova, himarsa, ali i kupovine 2 do tri korvete što je najveći projekt za mornaricu, ići i u nabavu bar još jedne eskadrile aviona uz vrlo izvjesno podizanje rafala F3R na neki u tom trenutku najnoviji standard.

A a propos „malih“ zemalja a NATO članica, kako se skepticima recimo uklapa Češka nabava nadzvučnih aviona iako zemlja nema hrvatska recentna iskustva iz devedesetih niti se nalazi u na bilo koji način problematičnom okruženju?!
Donekle je dobar primjer i Švicarska iako nisu članica saveza, ali su mala zemlja koju ni potencijalno nitko ne ugrožava a ipak su do zuba naoružani uključujući i nedavnu narudžbu aviona F-35.

Sr

@Pajo
Nikakvih prava se niko ne odriče. Prosto kad imaš ograničene resurse, onda se optimizuju troškovi. Holandija ima 17 miliona stanovnika i BDP 1.2 triliona dolara. Vojni budžet Holandije je kao republički budžet HR. HR bi morala podići budžet za trećinu da bi dostigla nivo Srbije, a Srbija je baš mala ekonomski i vojno i ima ceo jedan rod vojske manje(mornaricu), samim tim veći budžet za RV i KV, koji je opet premali(Mađarska ima duplo veći budžet za odrbanu)…ALi ok, šta je tu je. Očigledno se HR odlučila da pokrije „sve“ elemente sopstvenim snagama, makar po malo.

Dj

U Evropi postoje primeri integracija u svrhu konsolidacije resursa i efikasnijeg upravljanja. Upravo u domenu avijacije imamo Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC), pa onda Central Route Charges Office (CRCO), NATO AWACS, Multinational Multi Role Tanker Transport Unit (MMU) itd.

Go

Odluka o nabavi novijih polovnih rafala je bila jako dobra i logična uzme li se u obzir da bi bilo koja opcija s novim avionima značila značajno dulje vrijeme čekanja na njihovu dostavu i stavljanje u punu funkciju jer je migove 21 trebalo povući do kraja ove godine.
Oni koji tvrde da Hrvatskoj kao „maloj“ zemlji i članici Nato saveza ne treba nadzvučna komponenta zrakoplovstva ili jako slabo poznaju prilike u široj regiji, recentnu tragičnu prošlost s čijim se posljedicama i danas nose brojni hrvatski građani, onu nešto dalju prošlost, slabo prate današnje globalne prilike, ili se naprosto prave blesavi.
Članstvo u NATO savezu ne daje nijednoj članici pravo da isključivo od drugih očekuje da ih se brani u slučaju rata jer se ne radi o humanitarnoj organizaciji, a treba i izdržati početni udar dok se velika i inertna organizacija kao što je ovaj savez uopće i pokrene. Uz to, tko to danas može biti siguran što i kako će biti za 5, a kamoli 10-15 godina!? Svaka ozbiljna država, osobito one koje se nalaze u vrlo problematičnom okruženju i čiji su brojni gradovi i sela žestoko razarani iz zraka prije jedva nešto više od trideset godina, itekako vodi računa o tome da bude u sigurnosno-obrambenom smislu što više samodostatna.
U slučaju Hrvatske treba znati i to da je država izrazito razvedena što zahtijeva jako dobre i sposobne kapacitete za nadzor vlastitog zračnog prostora, uz kopno posjeduje i velika prostranstva unutarnjeg i vanjskog pomorskog pojasa, ima jako razvijen turistički sektor u kojem je od krajnje važnosti i percepcija sigurnosti zemlje. Hrvatska je i zemlja koja zbog svog položaja i karaktera ostvaruje i veliku frekvenciju zračnog prometa pa je i tu važna snažna nadzvučna komponenta.
Posljednje a nimalo beznačajno, kao članica NATO saveza Hrvatska i inače mora provoditi tzv. air policing koji bi, kada ne bi imala svoje kapacitete, morala MASNO SKUPO godišnje plaćati upravo zemljama koje će sada taj posao obaviti iznimno godinu dana i besplatno dok recimo istu uslugu susjedna Slovenija plaća, iako zauzvrat i ne dobiva pretjerano detaljan i čest nadzor!

Na kraju, ovaj je eskadrila samo početak priče jer se odlukom o zadržavanju ove komponente odlučilo i za budući razvoj koji, temeljem postojeće taktičke studije, predviđa i buduće nabave bar još jedne do dvije eskadrile nadzvučnih aviona, a sigurno s vremenom i podizanje sadašnjih rafala F3R na modernije standarde jer je ovaj avion i odabran zbog mogućnosti budućih nadogradnji.

Odgovori
Pr

Treba jedna eskadrila u Zadru i jedna na Plesu u Zagrebu

Go

Pravednik, slažem se! S obzirom na oblik i karakter zemlje minimum bi bio upravo taj da se ima dvije eskadrile u dvije baze, jednu na jugu u Zadru, drugu na Plesu.
Hrvatskoj je osobito potreban dobar nadzor poprilično velikih morskih prostranstava a tu nastupa baza u Zadru kao idealna lokacija, na kojoj bi čim prije trebala biti druga eskadrila.
Idealno bi, naravno, bilo kad bi Hrvatska imala 40-ak aviona kao veličinom usporedive države, ali je na neke srednje staze ipak daleko realniji scenarij s dvije eskadrile, ne toliko zbog toga što si Hrvatska financijski to ne bi mogla priuštiti kroz otplate na rate, već zbog izrazito jakog i glasnog otpora jednog dijela javnosti i dijela oporbenih političara i populista koji redovito rade veliku galamu kod bilo kakvih vojnih nabava pozivajući se u maniri svih ignoranata na NATO kišobran bez shvaćanja da svaka članica MORA i sama ulagati u vlastitu obranu, kao i to da živimo u ozbiljnim vremenima gdje treba biti spreman za sve opcije.

KK

@Goran

Da li je Pula jos sposobna da radi s lovackom avijacijom?

Bas gledam mapu, Zadar je idealan jer je sredisnje rasporedjen, a citao sam i da se planira obnova podzemne avio vojne baze u Splitu (Cetina). Ne znam koliko je velika i koliko aviona moze primiti, a ni i koliko je zapustena. U svakom slucaju ako je gradila JNA, na betonu se nije stedilo.

Dr

gola je laz da Slovenija placa air policing .ne placaju ni Balticke zemlje i ne znam zasto se to stalno ponavlja

Me

@KK
„planira obnova podzemne avio vojne baze u Splitu (Cetina)“
Prvo: nIje Cetina nego Divulje, Cetina je rijeka koja se ulijeva u Jadransko more u Omišu, a Divulje su područje pored sadašnjeg aerodroma.
Drugo: teško, pitanje je dimenzija aviona i postojećih tunela.

Ima i raketna baza u Žrnovnici, ali ta je u funkciji.

Jo

Pozdrav miguška,leteo si u društvu najboljih.

Odgovori
Ne

Meni nije jasno zasto ne moze i obuka i dezurna para. Da li je obuka pravi razlog? Pa to je avion, nije leteci tanjir, niti su ti ljudi tek juce seli u kokpit. Malo se preteruje sa tom mistifikacijom obuke na modernim borbenim avionima. Pa i u Srbiji klinci netom sa akademije lete MiG-29.

Odgovori
Mi

Da li može obuka i air policing ? Može. Da se obuka vrši samo na četiri Rafala, umjesto trenutnih sedam, što bi bila čista glupost i neinteligencija. Zašto žrtvovati obuku pilota i izgubiti godinu dana ako imaš saveznike koji će obavljati air policing besplatno u sklopu NATO-a ? Srbija će se naći u istoj situaciji 2034 kada dođu Rafali, ali problem je što nemaju saveznike pa će biti zanimljivo vidjeti kako će zapravo riješiti taj problem. Možda će platiti nekome ( moguće Mađarska ili Rumunjska ).

Go

Mislim da se nimalo ne pretjeruje s obukom tim više što u Hrvatsku još uvijek nije stiglo svih 12 aviona nego 7, a za sada nema puno pilota koji su prošli cjelokupnu praktičnu – letnu obuku, a oni koji su ju i odradili u Francuskoj imaju planom predviđenu ulogu instruktora za one koji se tek trebaju upoznati s rafalima i sami steći puni set sposobnosti. Dakle, teško je u tim uvjetima, gdje su upravo povučeni i Mig-ovi 21, očekivati da dva pilota služe dežurni dvojac rafala a istovremeno rade vrlo intenzivnu i zahtjevnu obuku novih pilota koji se tek susreću s ovim naprednim sustavom.
Treba uzeti u obzir i činjenicu da u Hrvatskoj piloti prelaze s daleko manje naprednih mig-ova 21 koji su generacijski značajno ispod na tehnološki izrazito sofisticirane strojeve 4.5 generacije koji danas slove za jedne od, ako ne i najbolje avione napredne četvrte generacije.
Srbija će 2028. ili koju godinu iza, ovisno o tome kada budu dolazili rafali, imati donekle lakšu situaciju jer će piloti na ove avione prelaziti s mig-a 29, dok će se, do daljnjega, moći i dalje raditi air policing s migovima. Ali nemojte se zavaravati, golema je razlika između leta u mig-u 29 i rafalu koji je neusporedivo napredniji i samim time složeniji avion zbog čega će i srpski piloti morati proći vrlo sličnu proceduru uz slično vrijeme kao i oni iz Hrvatske za stjecanje potrebnih sposobnosti. A takve se stvari ne može odraditi za mjesec, dva. S tim da ne treba zaboraviti i obaveznu obuku tehničkog osoblja koja je možda i složenija, a za koju je, primjerice, Hrvatska u Francusku poslala oko 70 pripadnika tehničkog osoblja. Dio pune spremnosti i kapaciteta za eksploataciju su i ti stručnjaci koji u Hrvatskoj i dalje uče za potpuno i rutinsko preuzimanje svih zadataka koji idu uz eksploataciju novih aviona.

Ne

Milki

Bilo bi lepo da podelis ako imas neka saznanja o tim Rafalima 2034., jer vidis ugovor kaze do 2030. A garant ugovora je Francuska drzava. Ideja i jeste da se Migovi i Rafali preklope, tako da za Srbiju zasad nema problema u tom smislu.

Inace, od 7, a uskoro 8 aviona, dva jednoseda sigurno mogu da se izdvoje. Obuka se ionako vrsi na dvosedima. Cini mi se da je razlog pre finansijske prirode, jer ako se Madjari i Italijani ne placaju, zasto ne iskoristitit. Pametno.

Br

@milki
srbija nije u NATO i ova vrsta policinga se na nju ne odnosi pa ni nema obaveza. prouči malo kako je postavljen AP u okviru NATO i cijeli sustav PZO i tko daje naredbe. kad im dođu prvi rafali
srbiji će sigurno ostati 29-ki u aktivnoj službi sa starim pilotima koji neće moći na preobuku tako da mogu imati slobodni dežurni par.

Mi

@Brtuala Kakve veze ima civilni zračni promet sa NATO-om ? Lima o čemu ti pričaš ?

Jo

Drago mi je da je konačno neko u Hrvatskoj objasnio da se u NATO air policing ne plaća, pošto je svojevremeno neko pustio priču kako bi Hrvatska mogla zarađivati od toga.

Drago mi je da su Mig-21 završili karijeru, jer je to na kraju bilo mučenje za pilote.

Odgovori
Go

Priča o zaradi se vjerojatno odnosila u prvom redu na susjednu BiH jer sve države trebaju nadzor zračnog prostora, ne samo Nato članice.
Inače, air policing se u NATO savezu možda ne plaća izravno, ali itekako masno koštaju troškovi obavljanja izrazito skupih letova što sve članice plaćaju kroz doprinose savezu. S tim da nije jednaka razina nadzora kada imaš vlastite kapacitete pa isti sam obavljaš ili kada ti, kao u slučaju susjedne Slovenije ili tri zemlje Baltika to rade savezničke zemlje. E sada, zamislimo i neki hipotetski, krupni globalni poremećaj i recimo raspad ili nefunkcioniranje NATO saveza, a ti se moraš braniti a nemaš vlastite kapacitete čak ni za izdržati početni udar dok se konsolidiraš i eventualno primiš nečiju pomoć!
Mnogim je državama daleko sigurnija opcija graditi vlastite kapacitete u predviđanju svih mogućih pa čak i danas nezamislivih scenarija.

Jo

Priče su uključivale i Crnu Goru i Sloveniju, a ne samo BiH. Slovenija je više puta to demantovala i objasnila da plaća samo kada zatraži podizanje aviona, a to je jednom u nekoliko godina. NATO brani vazdušni prostor članica koje nemaju vazduhoplovstvo i to se ne plaća. Crna Gora se pokriva iz Italije. Kada Amerikanci završe bazu u Albaniji, možda će i iz Albanije, ali za sada je Bari bliži nego Zadar. BiH je poseban slučaj i šansa da prihvati air policing iz Hrvatske (ili Srbije) je ravna nuli. Sve dok je tamo misija NATO/EU, nema ni potrebe.

Si

Nego zna li neko koliko može jednu državu koštati iznajmljivanje tuđeg vazduhoplovstva za kontrolu vazdušnog prostora? Ima li kakav stručnjak da nam kaže kako to funkcioniše, od čega zavisi, da li se plaća kešom ili u naturi, i koliko uopšte košta? I ima li negde u svetu neki primer da je neko iznajmio tuđe avione da mu čuvaju vazd. prostor, a da nije u istoj vojnoj organizaciji?

Odgovori
Mi

Na primjeru Hrvatske ti mogu reći ovo. Ne samo da ništa ne plaća već mađarski i talijanski avioni možda nikad i ne uđu u zračni prostor Hrvatske. Mnogi imaju sliku da će njihovi lovci krstariti hrvatskim nebom patrolirajući, a stvarnost je da će u Hrvatsku ući samo na poziv Nato komande u Španjolskoj i to isključivo ako za to bude potrebe. Dakle ako bude potrebno presretanje ili identifikacija neke letjelice koja je izgubila vezu. Ukoliko se ne dogodi takav slučaj nikad neće ni ući u hr.zračni prostor. Zato ništa i ne košta jer troškova i nema.

Si

Pa to uopšte nije loše. Koj’ će mi onda vazduhoplovstvo? Zašto bih trošio silne novce za skupe letelice, obuku ljudstva, rezervne delove i potrošni materijal, održavanje aerodroma, i ostale skupe igračke? Dogovorim se lepo sa nekom susednom zemljom ili vojnom organizacijom, iznajmim ih da mi čuvaju vazdušni prostor, potpišem par ugovora, i miran sam. Ako njihovi avioni ne moraju da preleću iznad moje glave – još bolje. I to sve za džabe. Ne lupam glavu da li je bolji MiG od Rafala ili kad će poleteti ovaj ili onaj prototip, i koliko košta sat leta i da li ima ovaj ili onaj senzor ili radar. Milina. Neka drugi lome glavu oko toga, ja ne moram. Lepo, a?

Yo

Neko od komentatora je pomenuo ponudu Lokida Indiji F-16 aparata, međutim, to je bila posebna verzija koju su nazvali F-21, a koja je bila F-16 „na steroidima“ – unapređena svim i svačim što se moglo sa F-35, nuđeno je i preseljenje kompletnih proizvodnih linija iz USA u Indiju – jer se tada mislilo da nikom više neće prodati niti nuditi F-16 i sve kapacitete su hteli da preusmere na F-35…
Rafal je na tom tenderu pobedio i ponudu F-21, Super Hornet, Eurofighter, Gripen, MiG-35…
Sve vesti iz Indije je teže pratiti i onima koji se baš trude jer se stalno nešto menja ili nište tenderi zbog optužbi za korupciju i sl., pa se u računicu ubacio i Tejas kao indijski proizvod, ali se izgleda opet objavljuje tender za valjda 136 aviona – hteli su Rafale, ali ih ne mogu čekati 10 godina koliko im je iz Dasoa navodno saopšteno pre par meseci.
Očigledno ima nečeg u Rafalu čim je toliko tražen…
Ponude će se ponoviti, možda sada i Rusi uskoče sa SU-57 M(E) jer ga već nude na prodaju, a sarađivali su svojevremeno sa Indusima na njemu i želeće Indusi borbeno isprobanu 5. generaciju, ali mi nije jasno kako je Lokidova ponuda F-21 završila kao mrtvo slovo na papiru kod eventualnih drugih velikih vazduhoplovstava / kupaca…
Navodno je naprednija varijanta u odnosu na F-16 b. 70/72, a zemlja kupac je u originalnoj ponudi Indiji mogla i da ga izvozi. Pričalo se da nema idealnije platforme za kasniji prelaz na 5. gen. F-35 – navodno daleko sposobnija i od novog Gripena i bila bi zanimljiva i za paralelnu upotrebu sa F-35…

Odgovori
Bo

Neka mu je srećna penzija.
Jedan od najboljih ratnih aviona u 20. veku u Evropi je zadnja penzionisala NATO država (ironija života), a ne zemlja porekla ili bivša članica Varšavskog ugovora.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor