Bugarsku vazduhoplovnu bazu Graf Ignjatijevo posetili su 12. januara premijer Bugarske Bojko Borisov i Ministar odbrane Nikolaj Nenčev a glavni povod je bio uspešna ugradnja motora za lovce MiG-29 koji su dobijeni iz Poljske.
Tom prilikom je nakon datih izjava za novinare, na dvosedu MiG-29UB (bort 33) na kome su motori ugrađeni, leteo i sam ministar odbrane. Prethodno je saopšteno da su poljski motori uspešno testirani sa posadom koju su činili komandanr RV Bugarske general-major Rumen Radev kao i komandant lovačke eskadrile major Lubomir Slavov.
Premijer Bugarske i Ministar odbrane iskoristili su priliku i u obraćanju medijima najavili dalja ulaganja u bugarsku vojnu avijaciju. Obećanja premijera i ministra odbrane Bugarske odnosila su se na oživljavanje remontog zavoda ’’Avionams’’ iz Plovdiva (bivši zavod ’’Terem – Georgi Benkovski’’) koji se nalazi u bankrotstvu. Zavod će ponovo postati državni a u njemu će se remontovati ne samo motori za lovce MiG-29 već i za jurišne avione Su-25 kao i za helikoptere što će otvoriti nova radna mesta, naveo je premijer Borisov.
Ministar Nenćev rekao je da će se do kraja januara objaviti ugovor za nabavku 6 novih motora RD-33, agregata i drugih rezervnih delova kako bi se operativnost lovaca podigla na viši nivo i kako bi Bugarska samostalno mogla da kontroliše svoj vazdušni prostor. U bugarskim medijima pojavile su se informacije da će se ti motori možda nabaviti direktno iz Rusije ali je ministar potom demantovao te tvrdnje.
Ruska kompanija RSK MiG je nakon potpisivanja sporazuma o saradnji između Bugarske i Poljske 22. oktobra 2015., već zapretila da će u slučaju realizacije ovog ugovora ona potpuno prekinuti da logistički podržava flotu bugarskih aviona MiG-29 i odbiti svaku buduću saradnju po ovom pitanju.
Poljska je nakon sporazuma dve države o saradnji po pitanju remonta motora za lovce MiG-29, isporučila Bugarskoj dva svoja remontovana motora RD-33 (proizvedena 1989.) 29. decembra prošle godine. Odmah sutradan u Poljsku su transportovana prva dva od 6 motora koji će, po istom ugovoru biti remontovani u poljskim vazduhoplovnim zavodima. Bugaska će dva poljska motora moći da koristi vremenski u naredne dve godine ili za period od 200 sati naleta.
Remont 6 motora koštao je Bugarsku skoro 6,14 miliona evra a nakon remonta motori će moći da se koriste narednih 8 godina ili 350 sati naleta.
Nakon povlačenja iz upotrebe lovaca-presretača MiG-21 Bugarska je ostala samo na jednom tipu lovačkih aviona. U lovačkoj eskadrili 2/3, 3. lovačke avijacijske baze Graf Ignjatijevo ostalo je samo nekoliko aktivnih aviona MiG-29A/UB. Flota od 16 aviona MiG-29 jeste remontovana u periodu 2006-2009. ali na njenu operativnost i borbenu sposobnost od tada nije dovoljno obraćana pažnja, finansiranje održivog stanja je bilo nedovoljno a situacija se vremenom sve više pogoršavala do te mere da je Bugarska morala da samostalno aktivira pet aviona MiG-21 koji bi dopunjavali malobrojnu aktivnu flotu lovaca MiG-29.
U poslednjih nekoliko godina letelo je svega 4-8 aviona MiG-29 a danas se može računati na svega 4-5 aviona koji bez logističke podrške neće moći leteti još dugo.
Nikola
Tipicna balkanska prica. Umesto da ministar odbrane bude okrivljen zato sto avijacija umire, oni ga jos voze da mu se dodatno uvuku