BEG airport status
Odgovor Ministarstva odbrane: Savez nije trebalo da nam plaća zakup već investira u održavanje Jarka, aerodrom će ići na otuđenje Ministarstvo odbrane: Vazduhoplovni savez nije trebalo da nam plaća iznajmljivanje Jarka već samo da ulaže u njegovu infrastrukturu i da nas pita sme li nekome nešto da iznajmi / Foto: Tango Six

Odgovor Ministarstva odbrane: Savez nije trebalo da nam plaća zakup već investira u održavanje Jarka, aerodrom će ići na otuđenje

Prošlonedeljna zvona za uzbunu oko sudbine Lisičjeg jarka privremeno su utihnula odlukom DCV-a da ne zatvori najveći mali aerodorm u Beogradu, podzakupaci koji su hteli da pričaju sa nama imali su podeljena mišljenja, dok je Vazduhoplovni savez stava da je problem nastao oko vlasništva i načina korišćenja aerodroma. Jedini komentar koji nismo dobili prošle nedelje bilo je viđenje druge strane u sporu, Ministarstva odbrane.

Danas smo dobili i njihove detaljnije odgovore na seriju naših pitanja o situaciji na Jarku.

Kako je za Tango Six potvrđeno u Ministarstvu odbrane, ugovor sa Savezom o zakupu „Vojnog kompleksa“ je istekao:

– Vazduhoplovni savez Srbije koristi Vojni kompleks „Lisičiji jarak“, po osnovu isteklog Ugovora o zakupu koji je zaključen oktobra 1998. godine.

Ugovorom je, između ostalog, precizirano da se zakup kompleksa ne plaća, ali je zakupac u obavezi da čuva i vrši redovno i investiciono održavanje nepokretnih stvari. Takođe, zakupac nema pravo da vrši bilo kakvu izgradnju, dogradnju, rekonstrukciju ili adaptaciju i promenu namene objekata, kao ni izdavanje dela zemljišta u zakup trećem licu bez odobrenja. – kažu u Ministarstvu.

20160920_111313
Ministarstvo odbrane: Kompleks će biti ponuđen Gradu Beogradu kao prioritetnom kupcu / Foto: Tango SIx

Odgovor na pitanje „šta se to promenilo baš ove godine“ sledeće je sadržine:

– Prilikom obilaska vojnog kompleksa „Lisičiji jarak“ utvrđeno je da ga koristi više aeroklubova („Skydrive“, „Krila Beograda“, „Udruženje ljubitelja starih vazduhoplova“ i drugi), kao i da postoje tri nova drvena objekta visokogradnje, montažno-demontažnog tipa, čelične konstrukcije, od kojih je jedan još uvek u izgradnji, dok su preostala dva završena i u funkciji (jun 2016. godine).

Imajući u vidu nesavesno korišćenje vojne imovine, te da nisu ispunjeni uslovi za dalje korišćenje aerodroma od strane Vazduhoplovnog saveza Srbije, jer nepokretnost ne koriste oni već više aeroklubova za koje nije poznato po kom osnovu i po čijem odobrenju koriste navedeni vojni kompleks, Ministarstvo odbrane je obavestilo Vazduhoplovni savez Srbije o raskidu Ugovora. –

Budućnost Jarka?

Kako su za naš portal rekli u Ministarstvu odbrane „vojni kompleks Lisičiji jarak“ uvršten je u Master plan raspolaganja vojnim nepokretnostima koje nisu potrebne sistemu odbrane Zaključkom Vlade Republike Srbije iz juna 2006. godine, te je predviđen za otuđenje.

– Taj vojni kompleks čini zemljište ukupne površine 166,5490 ha, i 8 objekata visokogradnje, ukupne površine 1.716,08 m².

Za vojni kompleks „Lisičiji jarak“ urađen je licitacioni elaborat i dostavljen Republičkoj direkciji za imovinu radi pribavljanja procene tržišne vrednosti, a nakon toga, shodno proceduri Master plana, kompleks će biti ponuđen Gradu Beogradu kao prioritetnom kupcu. Naime, procedura Master plana podrazumeva da pravo preče kupovine vojnih kompleksa uvrštenih u Master plan imaju lokalne samouprave i Ministarstvo odbrane je u obavezi da kompleks prvo ponudi opštini, odnosno gradu na čijoj se teritoriji kompleks nalazi, a po proceni Poreske uprave Ministarstva finansija. – pojašnjeno nam je u Ministarstvu odbrane.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

mn

lici da je neko zaboravio da plati reket…. ili je samo ispao iz milosti pogresnom partijskom linijom….

Odgovori
Go

Ako ima neko upućen da mi odgovori – nije mi jasno kako to Ministarstvo odbrane želi da proda nešto što je u vlasništvu Države, a MO je samo korisnik?

Umesto svih ovih glupiranja, a u skladu sa tim da Lisičiji jarak nije potreban Vojsci (tj. „predviđen je za otuđenje“), zar nije logično da MO jednostavno prestane da bude korisnik i dalje Država nađe novog korisnika (Vazduhoplovni savez ili na konkursu, pa ko da više, ili kako je već u interesu Srbije i srpskog vazduhoplovstva)? Znam da to tako ne ide u praksi gde svako gleda da se ogrebe, ali aman bre više…

Odgovori
Mi

Pa Golube MO je država ako nisi znao. I tako država prodaje državnu imovinu. Na koju ti državu misliš nije jasno i šta podrazumevaš pod državom.Master plan i podrazumeva prodaju po principu ko da više. MO če usmeriti novac u nešto drugo kao što se desilo sa prodajom kasarne na Voždovcu ili kasarne Konjička škola u Zemunu.. Možda investiraju u a.Batjnica kome svakako treba finansijskih sredstav za obnovu nažalost i nakon 17 godina posle bombardovanja. Inače mnogi sportski aerodromi potiču iz one loše države koju smo rasturili a koja je preko SSNO (Savezni sekretetijat za narodnu odbrnanu, tako su tada zvali MO) iste gradio u konceptu opšetnarodne odbrne i bili su u nadležnosti armije. Tada su i mnogo moćniji i organizovaniji aeroklubovi postojli na tim aerodromima jer je ta zemlja bila zaiteresovana da ima što više pilota i padobranac, a obuka je bila skoro za dž. ili simboličan novac kroz članrinu kluba. Danas je kapitlizam i lete samo bogati.Valjda je to princip zdrave konkurencije među ljudima uspešni napred neuspešni stoj. A uspešan je onaj ko zna da pravi pare. U vojnom vazduhoplovstvu postoji pojam aerodromsko čvorište koji se sastoji od više aerodroma A, B ili C kategorije. Tako je i ovde slučaj. Za a. Batajnica kao aerodrom A kategorije vezano je u infrastrukturnom smislu a i u smislu upotrebe u ratu više aerodroma kao što su Kovin, Krušedol, Lisičiji jarak i mnogi drugi. Problem je siromašne države koja nema novca za održavanje ovih aerodroma pa su mnogi u Master planu. A verovatno je i pitanje upotrebe istih u vojnom smislu sa današnjim stanjem avijacije njenom perspektivom i savremenim načinima ratovanja itd, bla, bla, bla, bla. Lično mislim da je iza priče cilj kapitalista da za male pare ako može ništa, 0 dinara, dođu do značjne imovine što je mnogo puta već viđeno na ovim prostorima u procesu tranzicije. Drugarski pozdrav!

Go

@Ministar bez države

Ja sam se trudio da ne budem maliciozan, ali to je i meni prvo palo na pamet – da neko uz pomoć MO želi da se dočepa aerodroma…

Šta god da je, očigledno je da država nema nikakav plan i da je vazduhoplovstvo, kako vojno, a civilno tek, poslednja briga…

ma

Izgleda da plodno zemljiste na kome je aerodrom mnogo visi cilj nego bilo koje vazduhoplovstvo. Grad Beograd kao prioritetni kupac prodace nekom tajkunu, pre nego da uzima zakup od aeroklubova koji su na aerodromu. Voleo bih da je drugacije… tako vec hoce i sa aerodromom u Eckoj….

Odgovori
La

Za revitalizaciju aerodroma Lisičiji Jarak, VSS je participirao za IPA fondove Evropske unije.
Pred EU smo se legitimisali kao savez od 80 aeroklubova, 500 sportista, godišnjim prihodom od 500.000 evra, 5 zaposlenih i vlasništvom nad sportskim aerodromom Lisičiji Jarak.
Namena sredstava IPA fondova, kroz projekte A3-Net i CAN, je prekogranično povezivanje malih aerodroma u regionu Jadrana (Balkana).
Na Skupštini VSS su predstavljeni projekti revitalizacije aerodroma Lisičiji Jarak u vidu ograđivanja aerodroma, čak asfaltiranja piste, benzinske pumpe, požarne, radio i navigacione opreme, carine i popravke hangara i kontrolne zgrade.
EU i RS su odobrili sredstva od gotivo 720.000 evra.
A3-NET: 216.000 evra
CAN: 503.072 evra
Ukupno: 719.072 evra
Pare su potrošene a namena tih sredstava je najedanput promenjena i za taj novac smo dobili avion Silu 450C, džip Nisan, par takmičenja, manifestacija i okruglih stolova o bezbednosti u vazdušnom saobraćaju.
Po mojoj proceni vrednost od 120.000 evra.
Gde je nestalo gotovo 600.000 evra ?
U aerodrom Lisičiji Jarak sigurno nije.
Možda, da su te pare potrošene za šta su bile i namenjene do ovoga ne bi ni došlo.

Odgovori
Sa

Ako je i 50% ovoga tacno, a nekako imam osecaj da je i vise, onda je ovo ALARM za uterivace reda i zakona!
Kulminacija svega u ovom obliku je ustvari bila neminovna, a MO je u tom slucaju vise nego svesno sta se tamo zaista desava.

Nadam se da ce drzavni organi pokazati da su dorasli zadatku i zastiti najveci aerodrom generalne avijacije u Srbiji, a pri tome izgrednike i „master planere“ pomenutog kriminala privesti pravdi.

ps. …nego mi nesto u glavi odzvanja ona pesma od BS-a…. :(

Zo

Ja radim na EU projektima 12 godina i već mi je poznata priča gde oni koji ništa ne znaju o načinu funkcionisanja ovih složenih projekata obično najviše pričaju protiv njih. Prošle godine sam čitao da je taj Vazduhoplovni savez Srbije dobio nagradu među više od 600 projekata u Srbiji kao jedan od najboljih. Znate li vi šta je potrebno da bi se to dobilo??! Ja znam koliko rada, truda, papirologije, dosadnih pravila, zalaganja, odricanja, profesionalnosti i znanja je potrebno da bi se uopšte sprovodio jedan projekat. A kamoli da biste bili među najboljima. Pri tome su kontrole za sve EU projekte toliko rigorozne, da nema šansi ni za kakve nezakonite radnje. Tu su vam kontrole spoljnih revizora koji su potpuno nezavisni i samo vam banu, tu je kontrola Ministarstva finansija koja ima zadatak samo da vam skine pare, a ne da vam ih odobri, a tu je još dva nivoa kontrole iz programskog tela….
Dalje, ne znam kako je tačno izgledao njihov budžet, ali najnormalnija stvar u svakom projektu je da se rade promene tokom trajanja projekta. Neke stvari se pokažu da trebaju a nisu bile planirane, neke stvari koštaju manje, neke više, zato i postoji telo koje sagledava ove promene i daje ili ne daje odobrenje za njih. U svakom slučaju, EU ima vrlo stroge kriterijume šta koliko košta i šta su realne cene nečega i načine na koje to komparira, tako da je nemoguće da odobre neki trošak koji je veći od realnog.
I na kraju, ako je taj Savez uspeo da iz projekta dobije kako vi pišete “avion Silu 450C, džip Nisan, par takmičenja, manifestacija i okruglih stolova o bezbednosti u vazdušnom saobraćaju”, svaka im čast, jer to su sredstva i kapital koji ostaju, a organizacija događaja je nešto što na duge staze uvek donosi povraćaj investicije.

La

Poštovani gospodine Zorane Jovanoviću, tvrdite da ste radili i radite na EU IPA projektima, kako ste onda ispustili važan detalj o obaveznom sufinansiranju od 15% i da nisu ULL Sila 450C i džip Nissan dobijenji baš džabe.
Učešće VSS od 15% za A3-NET i CAN projekat iznosi 107.860 evra a vrednost dobijenih sredstava je 85.000 evra, koja su, po meni, VSS-u nepotrebna i biće samo trošak.
Dobijena su za nešto što nije posao VSS-a.
Ponavljam, VSS je nevladin granski savez, bavi se isklučivo vazduhoplovnim sportom i nema obavezu da se bavi spašavanjem i delovanjem u slućaju požara i elementarnih nepogoda !
Potrošeno je gotovo 720.000 evra, pri čemu je VSS uzeo kredit od 197.000 evra. Tvrdim i dalje da je razlika izmedju dobijenog i potrošenog 600.000 evra uz gore pomenuti kredit.
To nije nikakav uspeh već ogroman teret i šteta naneta VSS-u.
Promenom početnog cilja IPA projekta (revitalizacija L.Jarka) u aktivnosti VSS-a oko delovanja u slučaju katastrofa i elementarnih nepogoda (SAR), je obmana Skupštine VSS, koja im je dala mandat za revitalizaciju aerodroma Lisičiiji Jarak.
Menađžment VSS-a je zloupotrebio ime aerodroma L. Jarka a novac potrošio na nešto što nije posao našeg saveza.
Lično mislim, da je većina novca otišla na preplaćene studije, honorare, dnevnice, pomenuta sredstva i poznate akcije čija je namena bila besomučno trošenje IPA novca. Neko bi rekao „pranje“. To se naravno uklapa u jedan od ciljeva CAN projekta, oko bezbednisti i delovanju u slučaju prirodnih katastrofa, ali to nije posao ni obaveza VSS.
Nama ostaje bančin dug, gde će ULL Sila i džip Nissan, verovatno, otići u zalog za novi kredit (refinansiranje).
Ako ne znate, za kredit od 197.000 evra VSS je dao u zalog :
– zakup restorana „Aeroklub“ u Uzun Mirkovoj,
– zakup kancelarija „Kontrolora leta“ u Uzun Mirkovoj,
– zakup firme „Šatl-er“ na Lisičijem Jarku,
– novi džip KIA Sportage, koga vozi Generalni sekretar VSS
Ovo nije nikakva poslovna tajna i sve se može naći na APR-u u odeljku „Založno pravo“.

La

Ministarstva su tela drzavnog aparata, pa bi ja tu stavio jednakost. Ne bih razdvajao vlasnistvo drzave od vlasnistva MO. Prodajom te imovine vojska, obicno, dolazi do stanova.
Licno mislim da Beogtad mora imati sportski aerodrom a ko ce njim upravljati to je druga prica.

Odgovori
La

Ako je VSS pokrenuo neki sudski spor protiv MO, to je samo da bi se dobilo na vremenu i da bi se zamazale oči jadnih zakupaca Lisičijeg jarka. Mišljenja sam da VSS tu nema šta da traži i da ne možemo dobiti spor protiv države. Samo će se od Redovnih sredstava za sport MOS-a plaćati advokati i sudski troškovi a ishod je poznat.
Umanjiće se sredstva namenjena za sport i tako napraviti još veća šteta. To je VSS već debelo iskusio kroz niz izgubljenih sudskih procesa, sve u cilju da zaštiti svoj javašluk.

Odgovori
Ni

MO i Vojska republike Srbije je drzavna institucija ali ono sto je u njihovom vlasnistvu je njihovo i oni sa time raspolazu, a ako im nesto vise ne treba, oni uzmu pa to prodaju i pare idu u budzet MO i VSRS a ne u budzet nekog drugog ministarstva. Kako smo ti i ja drzavljanin ove zemlje, a ono sto posedujemo je lična svoina, pa kad nesto ti prodas to tebi pripada ide u tvoj dzep, a ne u moj tako isto je i slucaj sa ovim sto pitas.

Odgovori
La

Na sajtu CAN IPA evropskih fondova se mogu pročitati ciljevi partnera VSS.
http://project-can.eu/aeronautical-union-of-serbia/

Na kraju teksta su navedeni ciljevi VSS-a, a to je:
Betoniranje piste i obezbedjenje uslova za rad policije i carine, što će obezbediti prihvat malih i ULL letilica, jer je aerodrom Nikola Tesla preopterećen.
Za ovu namenu je odobreno skoro 720.000 evra iz evropskih IPA fondova.
Šta je od toga uradjeno na Lisičijem Jarku zaključite sami.
???

Odgovori
Mi

Očigledno Vi zamišljate da IPA tako nekome da pare na lepe oči pa neka troši kako hoće. EU projekti ne funkcionišu tako prijatelju. Odobri se budžet definišu se faze projekta, te se pokreće i finansira jedna po jedna. Kao što reče kolega Zoran kontrole su rigorozne i svaka sitnica se analizira pre nego legne novac. Onih 600.000 evra za koje se pitate gde su nestali, su verovatno oni koji tek treba da se rasporede i uplate ako EU nastavi finansiranje cele priče sa promocijom i rekonstrukcijom Jarka.
VSS je dobio jedan deo odorenih para za aktivnosti i sredstva koja je nabavio. Za neku konkretnu rekonstrukciju piste i zgrada tek treba da se daju pare, ali pre toga mora da se ovo pitanje oko vlasništva reši, inače će EU da ugasi projekat.

Bo

Koloko mene pamcenje sluzi, pomenuti jarak je pripadao aeroklubu “ Beograd“ i „Akademskom aeroklubu“ ,koji je ugasen, a dat im je od pokojnog Aleksandra Rankovica sa sve kamionom i gradjevinskim materinalom za podizanje hangara i pratecih objekata koji po papirima jos uvek pripadaju AKB. Pa je otetk od VSJ odnosno sada VSS. To je istorija Jarka. Da je savez nedomacinski poslovao to znaju svi. Steta bi bila da Jarak izgubi funkciju aerodroma. Najsretnije resenje je da se nadje neko ko ce domacinski poslovati Jarkom na opste dobro svih vazduhoplovaca koji ga koriste.

Odgovori
La

Nažalost, dragi kolega Radojčiću, nije baš tako ili bi bar tako trebalo da bude.
U nemogućnosti da od VSS-a dobijem podatke o realizaciji IPA projekta, lično sam se obratio kancelariji RS za IPA projekte.
Informacije su javne prema Zakonu o dostupnosti informacija od javnog značaja. Nema tu šta da bude tajna, niti je VSS tajna organizacija.
https://www.dropbox.com/home/Public?preview=IPA+RS.pdf
VSS mora da sa 15% učestvuje u realizaciji IPA projekta svojim sredstvima (sufinansiranje).
VSS je to platio i još malo preko toga 197.000 evra. ???
Zadužili smo se kreditom kod Unikredit banke.
Čim je VSS platio sva sredstva su odobrena za trošenje.
To tako funkcioniše, a sve se pravda računima u vidu, honorara, skupih a besmislenih studija, dnevnica, i već pomenutih akcija, takmičenja, okruglih stolova i sredstava u vidu ULL i džipa.
Pranje para na veliko.

Znači mi smo platili i zadužili se a šta smo dobili ?
KO ĆE TO DA VRATI ?

Odgovori
La

Kao što se iz dokumenta može videti, oba IPA projekta su završeni (A3-NET i CAN). KRAJ
Ko je šta uradio, uradio je.
Na Lisičijem Jarku ništa.
Nije jasno kako je promenjena namena IPA projekta, od revitalizacija Lisičijeg Jarka, na angažovanje VSS u bezbednosti i spašavanju u slučaju elementarnih nepogoda i katastrofa.
Skupštini VSS je rečeno nešto drugo.
Kakve mi imamo veze elementarnim nepogodama i katastrofama ?
VSS je isključivo sportska organizacija čija je namena unapređenja vazduhoplovnog sporta.
VSS nije državna služba niti Gorska služba spašavanja.
Tako piše u Statutu VSS.

Odgovori
La

Izgleda da link ne funkcioniše pa šaljem novi
Odgovor kancelarije za IPA projekte RS (evropske integracije):
https://1drv.ms/b/s!AiKTUHJDTg8FlmgnIKCf1RKZogE4

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

алекса na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

ikim - "vojnog mehaničara, koji je umeo da odradi generalku na motoru TAM-150, ali je morao da zove svog kolegu da mu rešava mehaničke probleme na Zastavi 101 (pričam o 80-tim godinama prošlog veka). Jebeš takvog mehanničara" Са овим си рекао све о свом знању. Ништа не знаш, а волиш да се трпаш. Свака ти…

27. Nov 2024.Pogledaj

max na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Jako ovisno što smatrate pod "hipersonična rakete". Mnoge balističke rakete lete hipsersonično još od 1950tih, slično kao današnje ruske kojim se toliko hvale a zapravo ima samo brzinu. Ali još nitko nije uspio napraviti "pravu" hipersoničnu raketu, koja bi osim brzine >mach5 trebala biti potpuno upravljiva, postići visinu, koristiti hipsersonični motor (tipa scramjet), preciznost, stealth…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Miloš77 Nigde nisam video da se pominje MiG-29 i ne vidim koje veze ima taj sovjetski projekat sa avionima Dassault u 2024. Cak sam procitao da je prvi izvor jugoslovenskih pilota 1980-ih bio avion Dassault, a ne MiG-29, ali je to bilo preskupo. Valjda jedino uspesno primenjivanje MiG-29 u istoriji je kao bombarder RV Ukrajine…

27. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Nikola "Hypersonic glide vehicle" (ne znam kako prevesti na srpski), nalazi se na vrhu balisticke rakete, odvaja se.Prednost je da se kasnije zapaza na radaru nego klasicne (takodje manevrisuce jos od 1960) bojeve glave. Treba razumeti da ne postoji PVO koji moze da zastiti ni od klasicnih bojevih glava + mamaca interkontinentalne rakete nivoa 1960.…

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Djuka Bojim se da vi ne znate sta su hipersonicni projektili. Nemojte samo potezati pricu oko ICBM kao dokaz bilo cega, jer nije za poredjenje. Nije za poredjenje ni cinjenica da hiperosnicni projektili nisu od juce, imaju ih od sredine 20 veka. U razvoju novih hipersonicnih sistema Rusi jesu otisli najdalje, nakon njih Kinezi, cak…

27. Nov 2024.Pogledaj