BEG airport status
An-26 – Poslednji od Aviona

An-26 – Poslednji od Aviona

Svaka prava opčinjenost letećom spravom počinje u njenom kokpitu. Tom intimnijem delu letelice čiju ste spoljašnost videli na bezbroj fotografija do tada. Ukoliko imate sreće da posetite ili sednete u bar jedan, prava ozbiljna vazduhoplovna buva počinje da inficira. Centralni ili overhead, fuse ili piedestal. Svi ti satići, prekidači i štasvene. Spektar pažnje i ugaona širina pogleda prirodno su široki za onog ko je tu prvi put i prirodna fascinacija šarenilom nastaje (kao takvim ili ako se uključi dijagnostika).

Flat panel MFD-ovi i ostala modularna ergonomska rešenja koja su manja, jednostavnija i jeftinija počela su da zamenjuju steam filosofiju baš negde u vreme kada je moja generacija doživljavala svoju verziju avijacijskog otkrovenja. Jednostavnije rečeno, pre ćeš biti fasciniran satićem koji ima neka čudna ruska slova nego LCD-om u kojeg i onako buljiš većinu svog „običnog“ vremena.

An-26 jedan je od poslednjih primeraka pravog komlikovanog, u svemu preteranog i tripliranog, robusnog aviona kojeg možemo videti u Srbiji. Počev od te prve i najbitnije stavke, kokpita, preko broja članova posade i njihovih zaduženja do kvalitetnog ispunjenja svoje dizajnirane uloge – ni jedan nije bio oboren prilikom ratnih evakuacija i drugih misija. Prenatrpan, arhaičan, opremljen modernim GPS uređajima ali i slide-rule old-school put-vreme-brzina back-up sistemom u formi jednog celog čoveka izumrlog reda zvanog – na-vi-gator.

Dok će većina fensi kinteimajućih batica već pre svog baby ground school-a znati da programiraju top of descent, cost index goriva i ostale FMS setinge, malo njih, ako ne ni jedan, ni po završetku svog kompanijskog čeka neće znati da izračunaju wind correction angle, koriste E6B ili jednostavno podele dva broja. To je nova realnost. Ne zna se da li je po sredi prirodan evolutivni tok smene i pojednostavljna tehnologija ili posledica drugih retrogradnijih faktora ali jedno je sigurno – sve je manje avijatičara. Da li su modernom vazduhoplovstvu potrebniji oni ili dobro plaćeni operatori sistema druga je priča.

Momci sa kojima sam imao zadovoljstvo da letim pre neku nedelju na ruti LYBT-LYKV-LYNI bi u slučaju otkaza i samog neba po kojem lete mogli na ruke da premoste elektro-sistem koji je riknuo na preostala redudantna dva, izračunaju gde su u sekundu na karti sa lenjirom i olovkom, urade borbeni spiral descent uz poneki beličasti trag na nebu i zalepe mrcinu za beton bezbedno. Poslednji od muških aviona. Negde u kategoriji Dromadera, An-2 i obične visokoperformansne jedrilice. Aviation 101.

Fotografije: Dimitrije Ostojić

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Si

Super!

Odgovori
Vu

Bravo! Svidja mi se tvoj nacin razmisljanja! :-)

Odgovori
@N

Verujem da je veliko A u naslovu posta stavljeno sa razlogom. Meni je samo pogled na analogne instrumente dovoljan za istinsko poštovanje

Odgovori
Bo

ima nas jos zivih pilota koji smo se ucili i mucili sa kruznim i klizecim racunarima. Nazalost ili lakse racunari su sve promenili. Ako otkazu sta onda?

Odgovori
Bo

Aristo kruzni i klizeci. Precizan do barem pete decimale

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj