BEG airport status
Avioni F-16 Brakeet stigli u uzvratnu posetu Hrvatskoj, država Izrael zvanično učestvuje u obeležavanju vojne akcije „Oluja“ Tri dvoseda Brakeeta u poseti Zagrebu i Kninu / Foto: MORH

Avioni F-16 Brakeet stigli u uzvratnu posetu Hrvatskoj, država Izrael zvanično učestvuje u obeležavanju vojne akcije „Oluja“

Da ne bude da samo Srbija zna kako da upotrebi svoje ratno vazduhoplovstvo za političke izjave i promociju juče popodne su na bazu Pleso Hrvatskog Ratnog Zrakoplovstva (HRZ) sletela tri višenamenska borbena aviona F-16D Brakeet kao deo ekspedicije ratnog vazduhoplovstva Izraela.

Kako prenosi Obris Izraelci su na Pleso sleteli dan ranije sa transportnim C-130H. Juče su sletela tri dvoseda „063“, „041“ i „023“. Komandant 91. zrakoplovne baze pukovnik Željko Ninić leteo je u Izraelu upravo u dvosedu „041“.

Hrvatsko ministarstvo odbrane (MORH) fokusiralo je svoje saopštenje i dolazak IAF-a na učestvovanje dve od tri izraelske letelice u preletu iznad Knina u okviru nastupajuće državne proslave vojne akcije „Oluja“ u nedelju  što će predstavljati prvo zvanično učešće neke strane države i njene vojske (ako izuzmemo paradu sa zastavama) u njenom redovnom obeležavanju za 23 godine. Kako prenosi Obris poseta je organizovana na incijativu države Hrvatske i MORH-a.

Izraelske avione je kroz vazdušni prostor „sproveo“ MiG-21 HRZ-a / Foto: MORH

Poseta će pružiti pilotima HRZ-a letove upoznavanja sa njihovim budućim višenamenskim borbenim avionom čiji ugovor o kupovini i vojno-industrijskoj saradnji još nije potpisan. Činjenica da su u poseti tri dvoseda ići će u korist upoznavanja „nove“ tehnike od strane većeg broja pilota i tehničara HRZ-a.

Kako je Tango Six ranije pisao, proces nabavke polovnih aviona F-16 C i D sa lokalnim izraelskim modifikacijama naišao je na kontroverze kako u stručnoj tako i u laičkoj javnosti Hrvatske.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

ma

Bar su uspjeli preletjeti odjednom, sto je velik uspjeh za tako stare avione :)

Odgovori
Iv

Javila se laička javnost kao prva na komentarima. Čestitam!

Oz

Ivor

Zanimljivo kako oni koji najmanje znaju, imaju prvi najveću želju nešto reći.

Takvo ponašanje ili razmišljanje, bolje rečeno nedostatak razmišljanja, je izgleda svojstven ovim prostorima. Na temama o srpskom RZ i PZO / RV i PVO uvijek prvo idu domaći laički komentari i kritike. Isto sad kad je nešto pozitivno o hrvatskom RZ i PZO. Uvijek se može naći nešto loše, ali postoji i pozitivno. Ali kad kažeš nešto loše (bilo što, makar glupo i površno) onda si, valjda, zanimljiv i jako pametan.

ma

Evo ja priznajem da sam laik. A sad bih molio vas stručnjake da mi date primjer u zrakoplovstvu gdje se u službu tek uvode 35-40 godina stari avioni s planom da ce služiti još dodatnih 30g (citiram ministra Krstičevića) Koja ozbiljna vojska (a može i civilna kompanija) planira letjeti sa 60g starim avionom?

Sp

1)naravno da je bolje novo ako se ima novaca za njega. No s obzirom da se nema ovo je najbolja opcija
2) avion se sastoji od zmaja, elektronskih i upravljačkih sustava i motora. – Izraelci su već zamijenili elektroniku prije par godina (modernizacija na barak 2020 standard) a zmaj (koji je potrošni materijal) će se obnoviti (čitaj zamijeniti istrošeni dijelovi) u programu SLEP koji će se provesti kad se potpise ugovor. Neće to biti potpuno novi avion ali najvjerojatnije kada ode u rezalište za 30 godina jako malo dijelova ce biti originalnih. Programom ŠLEP avion će dobiti garanciju dodatnih sati letenja.
Da li ti je pomoglo?

Sp

Btw, pretpostavljam da USAF smatraš ozbiljnom vojskom? Oni još uvijek koriste nekoliko desetaka B52 bombardera (i to prilično intenzivno) iako su zadnji primjerci proizvedeni čini mi se 1962. Naravno uz dobro održavanje i stalne nadogradnje. Bas kao i ovu izraelsku verziju F16.
Naši ljudi uspoređuju ovu kupovinu sa kupovinom auta pa misle stara kanta no nije to bas isto.
Pozdrav

bu

@max Koja ozbiljna vojska planira letjeti sa 60g starim avionom ? AMERIKA. Dan danas Amerikanci koriste, lete avione ( bombardere ) iz vremena Vijetnama.

Ed

@max
USAF provodi SLEP i modernizaciju na ukupno 841komada F-16 medu kojima su i block 40 / 42 proizvedeni 1988-1993 s ciljem upotrebe i nakon 2048.godine
Dakle 60+ godina.
Za ove u HRZ, po mom skromnom misljenju, ne treba ocekivati da ce trajati vise od 20-25 godina.

ma

Malo ste preinacili pitanje? Dajte mi konkretno koje je to 30-40godina stare avione USAF tek kupovao RABLJENE da bi ih koristio iducih 30 godina?
Jasno da oni medju ogromnim inventarom imaju i neke avione koje su narucili NOVE pa ih i dalje odrzavaju i opremaju (iz ovih ili onih razloga – a obicno je to za gardu/trenin ili slicno ali NIKAD kao primarni lovac). Ali da bi kupovali 30-40 godina stare rabljene avione, to bogami nije nitko vidio.

Sp

Max, nisam siguran kuda ciljaš s tvojim pitanjem ili se samo praviš pametan.
Alternativa je 1) platiti vise novaca (ako se ima) za nove avione sličnih karakteristika, 2) ugasiti zrakoplovstvo ili 3) uzeti rabljene avione.
Mislim da je o 1) izlišno govoriti. 2) je legitimna opcija koju je država Hrvatska odbacila jer vidi vrijednost u zadržavanju borbene komponente ratnog zrakoplovstva. Ostaje 3) koje po mojem osobnom mišljenju je napravljeno prilično dobro s obzirom na ono sto sam ja vidio i pročitao.
Čini mi se da mnogi od drveta ne vide sumu. Izjave profesionalnih političara za vrlo laičku i priglupu javnost nisu relevantne, nitko od njih neće biti na poziciji moći niti za 20 niti za 30 godina. Stoga okačio mački o rep da ćemo mi na ovim avionima letjeti još 30godina, no 20 ili 25 bismo možda i mogli.
Probaj razmisliti zašto je ovo dobro za hrvatsku i hrz kao napredak sa 2. Na 4. generaciju, kao razvoj sposobnosti i sustava, kao razvoj odnosa sa Izraelom i SAD i ne zanemarivo kao akvizicija najboljih sposobnosti u odnosu na potencijalna krizna žarišta u hrvatskom susjedstvu. Sve u svemu u prilično dobro u odnosu na ono s čime se raspolagalo.
Jednako to vrijedi i za srpsku RV i Migove, najbolje sto se moglo u datom trenutku. Jedino sto mislim da sve smeta je konstantno šmaranje i laganje u vezi modernizacije, transparentnost = 0. Neka im je sa srećom osim protiv nas ako ikada zaiskri. No u takvom nesretnom slučaju ukoliko do njega ikad dodje nadam se i vjerujem da će se nas F16 pokazati kao pobjednik.
A sad ti meni reci kako bi ti rješio ovaj problem, 1), 2), ili 3)?

Zo

Ovo je premoćno. 3000 kilometara bez slijetanja.
Odmah pokrenuti nabavu još 2 dvosjeda i 2 jednosjeda.

Odgovori
Me

6 dvosjeda nam još treba. Jednosjedi ne.

ox

@zonzi Bilo vi vrh da se još kupi 10+2. Koja je to mašina. Predivan avion.

Za

@Zonzi- bez slijetanja ali ipak na prvoj trečini rute su se prikopčali na „kazanče“. Tako kaže njihov pilot. Bez dopunjavanja nebi došli. Poždere on jako puno na sat leta.

mr

Izgleda da je na ovim prostorima lovačka avijacija isključivo u funkciji propagande i političke promocije, kako ovde, tako i tamo. Evo, sad Izraelski avioni preleću Knin, suzra će poneki suhoj da preleće Batajnicu i tako u krug. Usput ćemo do beskraja da čitamo hvalospeve o našoj avijaciji, a Hrvati o svojoj, a ni jedni ni drugi ne mogu da sastave jednu poštenu eskadrilu.

Odgovori
Mr

Steta da nismo odmah uzeli bar 16 do 20 jednosjeda i 4 do 6 dvosijeda! Iako da se mene pita 32 jednosjeda (16 na Plesu 16 u Zadru) i 8 dvosjeda (u Pulu)

Odgovori
Vu

@ Mr.D

Ne bi bilo loše niti 24 jednosjeda i 6 dvosijeda ( 12 Pleso, 12 Pula i 6 Zadar). A moglo bi se i 6 zrakoplova prebaciti na Ćilipe samo se mora urediti vojndi dio zračne luke. Ali za sada od toga ništa, samo sam na dva tri mijesta pročitao da se razmišlja dokupiti još 6 komada ali to je bilo sve tko zna možda postoje planovi nako 5-6 godina. Možda dokup zrakoplova ne bi bio toliko skup jer bi se kupovali samo zrakoplovi i naoružanje, nema obuke itd.

Sp

Ne treba zuriti i zaletati se. Prvo treba ove staviti u uporabu, skolovati pilote i mehanicare, uspostaviti sustav, vidjeti koliko je stabilan obrambeni proracun. i tek nakon toga ici na nabavu ukoliko su stvari pozitivne i postoji mjesto u budzetu (treba nabaviti i PZO sustav, osnaziti mornaricu i obnoviti oklopnomehaniziranu komponentu). pretpostavljam da tamo negdje oko 2023/2024. Kao laiku cini mi se da je bolje dodati jos 6 aviona i nabaviti par aviona za obuku pilota – za prijelaz sa pilatusa na F16, ukoliko ce proracun to dopustiti.

Mr

Sto da se na kraju pokaze dobra stvar!? I krene rasprodaja i nebude vise baraka?? Ok mi smo prvi probili led…. Da nebi krenula npr. južna Amerika, istocna Europa u shopping?? Kao kad smo kupovali kanadere 22-23 mil. dolara sada ispod 35 ga ne dobijes (ukoliko pokrenu opet proizvodnju)

Ox

@Vukovarac Polako, nema žurbe. Proizvedeno je preko četiri tisuće F16, gdje će oni biti „ovdje“ još jako dugo. Bilo bi lijepo da se uzme još 10+2, ali Hrvatska se fokusira na helikoptersku komponentu. Dolazi još Kiowa OH-58, raspravlja se o Black Hawk UH-60 i onda se nadamo da je Apache AH-64 na redu, gdje je strateška komponenta savršena, u koordinaciji sa PZH2000 i ostalim vozilima / tenkovima na zemlji.

Ni

Komsije ce uzivati u vrhunskoj tehnici iz 80tih, mogu da zamislim koliko sati odrzavanja ce biti potrebno za jedan sat leta, Izraelci su najbolje prosli oslobodili su se kanti koje su ispustile dusu, umesto na otpad prodali ih Hrvatima.
Ucesce Izraela u obelezavanju Oluje je krajnje skandalozno, narocito kada se uzme u obzir prijem Izraelskog predsednika u Hrvatskoj i reakcije na njegov obilazak Jasenovca.

Odgovori
Ma

Srce mi je puno zbog tvoje iskrene brige za naše zrakoplovstvo.

Nego, jesi primjetio nešto neobično?

Kada Srbija nabavlja SOVJETSKE MiG-ove (proizvedene tko zna kad), modernizirane na SOVJETSKI standard iz 1989., onda su to „modernizirani MiG-ovi“.

Kada Hrvatska nabavlja AMERIČKE F-16 proizvedene 1989., modernizirane na IZRAELSKI standard iz 2014., onda su to „stare krame“?

Jel’ ti vidiš tu nešto neobično?

Ma

@ Nikola- sigurno će biti potrebno mnogo novaca za samo jedan sat naleta na F-16- ici. Rumuni, koliko čujem, već kukaju kako je skup sat naleta na njihovim F-16. Ne bih se nikako složio da su Izraelski Baraci kante, to nikako. Imaju odličnu elektroniku, odlično su održavani, imaju ogroman dolet i mogućnost nošenja čitave palete naoružanja V-V i V-Z i pored starosti zmaja aviona. Za taj novac dobijaju izuzetno upotrebljive lovce 4-te generacije uz potpunu logističku podršku, koji će im omogućiti znatan tehnološki skok. Prelazak sa 2. na 4. generaciju aviona je sigurno veliki pomak.
Kada je u pitanju Izraelsko učešće u obeležavanju „Oluje“ svakako to nikako ne doprinosi pomirenju, dobrosusedskim odnosima i stabilnosti na prostoru bivše nam države.

om

To o reakcijama ste vi napisali, samo niste napisali da je Izraelski predsjedni škakljao uši Vučiću u Beogradu. Hrvatska država nema ništa sa kvislinškim režimom iz NDH i mi sadašnji ljudi ne možemo biti krivi za nešto što su tamo prije 75 godina uradili neki zločinci.Meni se čini da se vi nikako ne možete pomiriti sa tim već stalno kopate po prošlosti.,Izraelci su naravno to odavno shvatili. Vratimo se mi lijepo u sadašnjost,oni znaju da mogu računati uvijek na našu protivpožarnu eskadrilu. Garant ih požar više nikada neće opustošiti,dok je nas i naše skromne pomoći.Gasiti ćemo i na jednoj i na drugoj strani,kapacitete imamo.
Ovo jučer bila je demonstracija moći ovih mašina što se tiče preleta. Inaće dvosjedi su nešto najmoćnije što se tiče elektronike u smislu elektronskog ometanja i izviđanja. Ovi su na nivou Sufe i Izrael ne ide niti u jednu akciju bez ovakovih mašina. Zato se i vraćaju neoštećeni i neprimjećeni. I na kraju da nam je još barem 6 takovih starih kanti sa najmodernijom elektronikom koja je uopće dostupna u ovom trenutku. Pun pogodak za HRZ naravno nećemo ovdje politiku.

Zo

Borbeni avion lovac-bombarder koji u komadu preleti 3 000 km je vrhunac vrhova. Znači, u izvrsnom je stanju i možemo mu samo poželjeti dug i uspješan život.

Oz

Nikola

A reci… Mig 29, Orao, Super Galeb… je tehnika iz kojeg desetljeća??? Da se zadržimo samo na RV Srbije, da ne idemo u druge rodove.

O garancijama Boeinga (proizvođača) i preostalim satima F-16 Barak je sve napisano na T6. Možeš pročitati. Biti će respektabilne platforme. Kvantni skok u odnosu na trenutno stanje. Jedini negativni zaključak je da će teško potrajati duže od 25-30 godina uz dovoljnu trenažu pilota, i trebati će ranije nabavljati nove zrakoplove nego što je to predstavljeno javnosti. Naoružanje će biti „koliko para, toliko muzike“. Ali bar Baraci imaju veliku nosivost (veću od standardnog F-16) i „kače“ iznimno široku paletu UBS.

Te

@Markus 1463
I have never heard, in Ro, somebody complaining about the F-16’s flying hour costs. As far as I heard, they fly the F-16 a lot. And I really mean a lot.
The costs should be around 20.000 USD/hour, which is not too much. Of course, in comparison with the MiG-21 Lancer, the costs are higher, but the quality of the asset is much higher too. The impact of an F-16 with JHMCS, AIM-120C7,AIM-9X Bl.ll, Sniper Advanced pod is much more significant than that of a Lancer with it’s Dash helmet, Python 3, Magic ll and Litening pod.
As for the croats, they acquaire a significant capability. The Barak/Brakeet, as all Bl.50 and beyond, are tough fighters, very strong and reliable. They are far of being weak or obsolete.

Te

Also, when you buy the F-16, you, in fact, acquire a capability which is constantly updated in time. All the F-16’s, A/B or C/D’s, can be upgraded to V standard. See Taiwan, for A/B’s and Greece, for C/D’s.
Each of those upgrade standards have a certain quality and you know exactly what you buy in terms of resourse and capabilities.

om

Nikola, stvarno ne razumijem šta te vodi kada tako pišeš. Ove mašine prešle su udaljenost puno veću nego što je udaljenost
Zagreb-Moskva. Koje kante to mogu ,to su vrhunski zmajevi koji kad dobiju SLEP od 3000sati mogu štošta pružiti nadograđeni i modernizirani na 2020 Barak standard. Pogledaj malo kartu,
Ili se samo priupitaj mogu li to vaši Migovi. Kad vi u Srbiji tako pričate još mogu razumijeti ,zapravo jasno mi je zašto,ali kad naši komentiraju…..pa…, kad malo razmislim i onda mi je jasno.

le

@Markus 1463

Toliko Rumuni kukaju da planiraju nabavku dodatnih F16.

Ni

Pozdrav za dobronamerne komsije iz Hrvatske, sto se tice stanja srpskog vazduhoplovstva ono je podjednako katastrofalno, ako ne i gore od vaseg. Ali da se neko ponosi time sto je uvezao polovne avione iz Izraela ili Rusije, to je suludo i komentarisati. Postoji li razvijena zemlja u svetu koja kupuje avione stare 30 i vise godina, pa to ni bivsa SFRJ nije radila. Sto se tice price oko NDH i vase proslosti bolje da ne nacinjemo tu temu. Proslost kako bliska tako i daleka vam je za primer.

Ni

@omniameamecumporto
Podrazumeva se da avion moze da preleti 3000 km, ako je to uspeh onda…no comment. Koliko ste mocni najbolje govori broj ljudi koji svake godine napusti Hrvatsku. Sto se tice proslosti, cime se vi ponosite to je sramota, a o suocavanju sa zlocinima iz bliske I daleke proslosti necu ni da govorim.

Du

Kakve su samo to kante ????
Naši MIG-ovi su toliko superiorni i u dobrom stanju da ni Rusi ne mogu da ih sastave.Toliko su novi da su odavno zaboravili kako se održavaju pa im treba malo vremena.Po jedan avion godišnje će modernizovati , ali mi ćemo biti regionalna sila.

le

Nikola, ljudi napuštaju plate od 700 i 800 eura radi još boljih jer nam je tržište rada otvoreno. Šta će se dogoditi kada seSrbiji otvori to tržište. Ja ću ti reći; zadnji koji izađe može samo ugasiti svjetlo s obzirom u kakvom je stanju vaša ekonomija!

Da

Svaka čast za nabavku aviona, dobra je to mašina. Ali sam tužan kad pročitam da je Izrael prva zemlja i prva armija koja učestvuje na obilježavanju Oluje (zvanično sa borbenim sredstvima). Tužno, nadam se da će promeniti odluku, još nije kasno.

Odgovori
Te

The wounds are too recent, on every part, but you should do all your best to heal them. You, serbs, and you, croats, are very proud and, sometimes, you even exceed in that. It will not be easy to admit your own mistakes or to forgive the others mistakes, but you have no choice. Admitting a mistake and forgiving another is an act of great courage and dignity.

ha

Zašto bi Izrael trebao promijeniti odluku?

I5

Tedy, it’s easy to deal with mistakes of others…..
Own ones are bigger issue

Te

I58uzi
You seem to be a wise man..
But an unhealed mistake can led yo another.
Yes, it is easier to give advices, but we have our owns mistakes and always the one who is not implicated sees the things straighter. But maybe I’m wrong.

Ha

Tedy USA is in a constant war all around the globe. Mind your own business. Srecno Hrvatima sa „barakama“ mi treba isto da gledamo svoja posla i svoju muku.

Go

Zvaćete vi Miloradovića da vidite ima li kakvih raketa da mogu da se upasuju na Baraka. To dok potpišete ugovor, dopremite avione pa krenete sa koštanjem samo oko prostog letenja. Polako samo :)

Odgovori
Yo

Smešno, Izrael svake godine od Amerike dobija donacije u vidu vojne opreme u vrednosti od više milijardi dolara, što je slučaj i sa ovogodišnjom donacijom, najvrednijom do sada.
Dakle izraelci voze raptore a susjedima uvaljuju kante.
Samo se vi tešite i prozivajte migove, koji su btw rusi dali za dž, ali da ste ispali rije, jeste. 😂

Odgovori
Me

@YOLO,TI POJMA NEMAS O BARACIMA,kante glupi izraelci ih koriste i modernizirali na 2020,ali ti Laprdas i ostanes ziv…

с

Молим лаике какав сам и ја да прочитају чланке на овом порталу у вези набавке Барака и њиховух карактеристика.Можда, понављам можда нешто науче. Такође и ћланке у вези МИГ-а 29. Такође молим домољубе да се држе јутарњег , вечерњег и сл, а наше родољубе да се посвете листовима као информер ало и сл. Нисам дошао на овах портал да читам ваше квази патриотске будалаштине.

Odgovori
AL

Pre nego sto izbije virtualna tuca, ‘ajde malo razmislite ljudi. Prvo, odnose Srbije i Izraela ne kvari Izrael, nego drzavni vrh Srbije, preciznije ljudi jedne specificne ideologije koji su jos uvek u tom drzavnom vrhu. Igrom slucaja imam informaciju iz prve ruke. Drugo sta je Izrael trebao da uradi ovom prilikom? Da odbije poziv drzave Hrvatske, a treba da im prodaju tu istu tehniku za pola milijarde dolara i potencijalno ugrozi ceo posao jer nikakav ugovor jos nije potpisan? Povodom „Oluje“, sva steta je uradjena pre 20 i kusur godina, imamo pravo da se ljutimo, ali to je njihova drzava i mogu da proslavljaju sta god hoce i kako hoce, to je njiovo pravo, kao sto mi npr. slavimo 9. Januar(i treba ga slaviti).
Radi se o cistom promovisanju biznisa i „dobrih odonsa“, iskulirajte ljudi i fokusirajmo se malo na nasu zemlju, imamo posla preko glave.
A na temu F-16 vs Mig-29, kao i sve, svede se na pilota i naoruzanje, nema potrebe za raspravom.

Odgovori
sr

Коначно један нормалан коментар. само да те допуним још у Југи смо турали прст у око са Палестинцима, а ни сад нам дипломатија са Израелом није боља. Паре су паре и ми то никако да схватимо. Стално турамо нос у туђе двориште

Po

Dzaba nam u Srbiji da imamo i 4 puta jacu vojsku nego sada, kada nemamo drzavu, kada drzava nije narodna. Jer da jeste, na ovo bi morala da reaguje najostrijim diplomatskim merama. Bas me briga za avione, ovo je pljuvanje od strane Izraela na sve ono oko cega se prenemazu 70 godina!

Gu

Bio je neki ekonomski interes i zato je ex Yu gurala Palestince.. imali si nacelan suport… Sad nam je sve nebitno oko te teme.. u arapskom svijetu necemo više nikada zabiti ni jednu lopatu a kamo šta graditi. Tu si sada drugi igraci..iz francoske.. engleske.. USA.. njemacke

Л

Руски мигови дошли копном растављени.
Израелски Ф-16 прелетели из цуга толику даљину.
Мени се чини да наши МИГ-ови ни након модернизације (чак и ако буде спроведена онако како је Вођа најавио), немају шта да траже наспрам ових израелских машина.
Комшије чини ми се много темељније решавају проблеме.

Odgovori
AL

Problem se sveo na dozvole i sl. jer nemaju transpodere za civilni saobracaj, a morali bi preleteti preko tudjeg vazdusnog prostora, lete oni u Rusiji preko mnogo vecih razdaljina nego sto ima izmedju Srbije i Rusije. Sa 3 rezervoara koliko i nose Baraci, preletele bi 29ke 3k km, posto mogu oko 2.000 sa jednim rezervoarom u gondoli, jedino je pitanje ulja, morali bi bas lagano da krstare na 10k m. Sto se tice temeljnosti….sve ce zavisiti od naoruzanja, to cemo videti i za jedne i za druge. Povodom „trazenja“, polovicna eksadrila polovnih aviona ne sluzi ni za kakav sukob 2 drzve, tako da nije bitno. Niti postoje razlozi za isto, prevazidjena prica. Nabavljaju se i Baraci i Fulkrumi zarad drugih stvari

Š

Budući da ne postoji ni teoretska šansa da bilo koji hrvatski i srpski avion imaju bilo kakve borbene aktivnosti, ni za pet, ni za pedeset godina, a pogotovo ne međusobno – ne znam što te brine. Ovo je sve predstava za narod. Da li je neki avion „bolji“ ili „lošiji“, te koliko jest ili nije „moderniziran“, nije nimalo bitno, jer ama baš nijedan od tih aviona nikada neće ispaliti nijedno topovsko zrno, a kamoli da izbaci bombu ili ispali raketu.

su

Ma dajte vise otkacite.
pa sto ce zemlje nase velicine raditi sa lovcima 4te ili nedajboze 5 generacije. Pa Rusija, ogromna zemlja, je rjesila da SU57 prekomandira u 6 rjesenje za 6tu generaciju (ai, zemlja – svemir, bez pilota).

Mi cemo, za 2-3 godine imati nesto F16 sa totalnim nadzorom sistema u pilotovoj kacigi.

Rusija je davno zakljucila da se avioni pbaraju sa zemlje, raketama, a ona je nesto puno veca nego ova sela okolo.

Odgovori
Dr

Skupe igračke za naše plemenske zajednice.

Odgovori
mi

mnogo toga je ovde nejasno, ako je sud u hagu karakterisao oluju kao udruzeni zlocinacki poduhvat, a izralel salje svoje avione da uvelicaju taj gore pomenuti poduhvat, onda mi stvarni nista nije jasno, ko pije a ko placa..naravno znam pare su pare, da li onda znaci ako imas para da ne mora da imas ni malo dostojanstva… nekako mi se ipak cini da nije bas sve u parama… ali vreme ce pokazati svoje…

Odgovori
Ju

Ta kvalifikacija Oluje je pala u žalbenom postupku protiv Gotovine i Markaca.

Iv

Znas kada ce moci Hrvati da predju 3000km sa njihovim f16 kada i ako stignu/Nikada.Porediti hrvatske pilote i izraelske je smejurija.Da f16barak u rukama izraelskih pilota i IAF sistema je ubica, 30godina eksplatisu f 16 u sukobima.F16 i blok 70 u hrv sa njihovim pilotima koji jos lete na 2generaciji je glineni golub.To kao kada bi dao coveku koji ima ficu i garazu za ficu i ceo zivot vozi ficu, mclaren bolid i pokazao mu komande i rekao teraj.Hrvatska nema nista za prihvat f 16, kadar,infrastrukturu, mehanicare itd.Nema ljutnje ali je tako,zivi bili pa videli kada i ako dodju svemirski baraci

Odgovori
Sp

Vidim da te bas smeta to sto ce Hrvatska imati bolje ratno zrakoplovstvo od Srbije pa omalozavas. Barem na ovom portalu se treba suzdržati od takvih pogleda.
Pozdrav

Ro

Ivan Užice,
Sve danas kupiš: znanje, vještine, alate, strojeve…
Sad bih trebao reći kako ni Srbija nema ništa za heliće H145 i Mi35, ali ne želim na taj način razgovarati.
Hrvatska je u paketu kupila i obuku pilota instruktora i tehničara i … ako bude potrebno kupit će i doobuku. Isto ništa nije imala ni za Kiowe, pa sad ima i pilote i tehničare.
Puno sreće sa H145 i Mi35. U miru ih poderali.

Mr

Sto??? Pa mi i vi cemo sada vrsiti airpolicing od Afrike do ruske granice sa nasim baracima i vasim 29-kama!!! Mogli bi i više da smo\ste uzeli 2 zrakoplova više!! 10 baraka i 10 29-ica…. Ma koji region pa sad smo sila na kontinentu😉😉

Fr

Pa tko su najbolji piloti u akrobacijskom letenju , tko je sa prastarim migovima obavlja zadaće koje zapad izvodi sa 4+generacijom , čiji piloti voze kanadere do Izraela i ostaju u zraku radeći danima , grdno se varaš oko naših pilota . Nakon što sidnu u ovione na kojima se puno više može posvetit letenju i sto puta manje posla koji izvodi po prekidačima MIG21 ubrzo će pokazat za što su spremni kao što su impresionirali Amere oko izvidničkih helikoptera za koliko su svladali sve i kakvom preciznošću su odrađivali bojeva gađanja !

Ju

Nerazumijem zašto Izraelci nebi sudjelovali na proslavi Oluje? Dal netko stvarno misli da oni iz ratova 90-tih favoriziraju bilo koju stranu? Srbi i Hrvati za njih je vjerojatno isto ko dva Afrička plemena, samo u ovom slučaju Hrvatska ima bolje odnose sa njima još od pomoći u gašenju požara, kroz međudržavne ugovore pa sve do sveobuhvatnog ugovora o vojnoj i gospodarskoj suradnji uz nabavku aviona. Oluja će vjerojatno vječno biti nešto što će drugačije gledati Srbi,a drugačije Hrvati, ali kakve veze s tim imaju Izraelci?

Odgovori
I5

Osim ciljnickih sprava za RAKove i bespilotnih letjelica, nista

De

I onda jedan BUK sistem ili S-125 iz 60.godina proslog veka zavrsi posao za 10 sekundi….

Odgovori
om

Koji je postotak oborenih izraelskih aviona. Svaki takav stroj napravio je višestruko veću štetu protivniku nego što je njegova vrijednost. To je zapravo bitno, Sva ta protuavionska oruđa sa vrlo malom efikasnošću djelovala su protiv izraelskih aviona .Pusti s toga priče. Uvijek će biti dobrih aviona i raketnih sistema .

Fr

Da vidi se u Siriji kako završavaju posao u nekoliko desetljeća pogodili jedan jedini avion a Izrael u tom periodu pogazija im pzo , infrastrukturu , skladišta , što poželi o žrtvama ni ne pričat. To je sramotno za jednu zemlju koja je puna protuzračnih sistema iz Rusije sa druge strane nepostoji zemlja koja nebi potpisala gubitak jednog zrakoplova u toliko godina rata i deklasiranja neprijatelja!

Tv

svako je slobodan da veruje nekom izvoru, do granice slepila

Mr

Ovi što se posipaju pepelom neka za početak izguglaju „A6M2 Zero“. Kada pogledate taktičko tehničke karakteristike (nadam se) shvatićete da su ljudi pre 70+ godina preletali 3000+ km bez sletanja. Koga nije zabolela glava od silnog čitanja mogu da probaju kao nadgradnju da shvate da su „neuništivi“ Baraci neuništivi tako što iz vap drugih država lansiraju mini krstareće rakete „Delilah“. Opet se nadam da nema onih što veruju da će zrakoplovci ikad biti u stanju da ponove nešto slično. Šta se dešava kad se ovaj scenario makar malo naruši plastično je prikazala posada Sirijskog Sa-5. 2003 je par severnokorejskih 9.13 uspešno presreo i držao u šahu preko 20 minuta američki RC-135S na preko 240km od severnokorejske obale , a prvi F16 su uspeli da reaguju tek kad su se ovi vratili u svoj vap.

Odgovori
Go

Nevjerojatan uspjeh za Hrvatsku. Nadam se da ćemo ga iskoristiti da nešto naučimo, da se zbližimo s najboljima. Amerikanci nas smatraju najlojalnijim partnerom Evropi odatle donacije kojih ce biti jos. Ova priča s Izraelom nije prošla bez SADa.
Šta Hrvatska može dobiti iz ovog. Najmanje je bitan avion, bitna je tehnologija, transfer znanja, pristup tehnologiji i inovacijama. Infrastuktura, piloti, mehanicari, ustroj, procesi, procedure, domaća industrija, kooperacija, razvoj novih platformi. Sve ovo da smo platili duplo više a da nismo dobili avione vrijedilo bi. Ljudi, znanje je jedino što vrijedi! Avioni se uvijek mogu kupiti. Mi smo za vrijeme rata kupili 20 migova u dvije godine, pitj boga po kojoj cijeni i kad smo bili totalno švorc, ali da nismo imali znanja u održavanju i pilote da njima upravljaju…
Ne zavaravajte se, u slučaju rata država može kupiti i pedeset 16-ica odjednom ako treba ali ako nemaš znanje šta će ti.
Malo oko toga ima li se za nove F16 Blok 70 ili neke hoš modernije i skuplje… RH svake godine za poticanje civilnog društva (razne udruge) izdvaja 2 000 0000 000 Eura. Taj novac se nije izdvajao za tu namjenu tijekom rata. ;)

Odgovori
Mr

Nabavku vojne opreme ne prati obavezno sticanje znanja, za šta su najbolji primer Saudijska Arabija i sitnije zalivske zemlje. Što se Hrvatske tiče u mirnodopskim uslovima propala je upotreba helikoptera Mi-24 i Defender, dok su elz spale sa dve na jednu a tehnika je spojena kako bi i ta jedna imala sredstva s obzirom na brojne nesreće uzrokovane neznanjem i sumnjivim poslovima sa nelicenciranim zavodima. Hrvatska nije prva zemlja koja smatra da će uvozom izraelske tehnike na njih preći i nešto „šmeka“ koje medijski prati izraelsku armiju, da podsetim celokupni izvoz aviona Mirage III/V se zasnivao da izraelskim iskustvima iz šestodnevnog rata, da bi borbene mogućnosti ovih aviona danas bile predmet sprdnje ponajviše zahvaljujući Argentini koja je direktno od Izraela nabavljala Mirage III i derivate Nesher i Dagger.

ox

@Goran Kada je riječ o aviona, Izraelu je poslana zamolba za dokup još 6 F-16. Ali da, treba razvijati dobru vojnu suradnju sa Izraelom, i to preko Amerike sa kojom imamo jako dobre odnose. Izrael ima mnoge dobre vojno tehnološke stvari koje bi se isplatile kupiti / razvijati. Proizvedeno je preko četiri tisuće F16, gdje će oni biti „ovdje“ još jako dugo, tako da bi bilo lijepo da se uzme još F-16 kroz godine, ali trenutno, Hrvatska se fokusira na helikoptersku komponentu. Dolazi još Kiowa OH-58, raspravlja se o Black Hawk UH-60 ( nakon 2020, MI-8 se daruje i prodaje Ukrajni, nisam siguran ), gdje eskadrila UH-60 se tada ne dovodi u pitanju, pošto se moraju zamjeniti MI-8, a nakon toga se nadamo da je Apache AH-64 na redu, gdje je strateška komponenta savršena, u koordinaciji sa PZH2000 i ostalim „vozilima“ na zemlji. Totalno se trebamo okrenuti zapadnoj „naprednoj“ tehnologiji. Već je počelo opremanje borbenih vozila Patria AMV sa daljinski upravljanom vatrenom stanicom Izraelskog Elbita, te su već neka vozila dobila kupolu UT30Mk2 naoružanu 30mm topom Mk44 Bushmaster II i protuoklopnim sustavom Spike.

Mr

Oxonos molim te ako znas od kud informacija za dokup jos baraka?? A za jos kiowa cuo i ja, ali za kanibalizaciju!?

Š

Dragi Oxonos, nije Izraelu poslana nikakva zamolba za dokup još 6 komada, jer još uvijek nije čak ni potpisan ugovor o kupnji ovih 12 koji se spominju, nećeš vjerovati.

Što se Patrie tiče, još uvijek nije isporučen nijedan primjerak DUOS 30L, a kamoli da je ijedno vozilo (od njih ukupno planiranih osam!) njime opremljeno.

ox

@Mr.D Da, još 10 Kiowa OH-58 za kanibalizaciju, izvor rezervnih dijelova za ovih 16 ( jer dosta NATO zemalja se javilo da ih žele „ispod cijene“, pa zašto ne uzeti one starije za dijelove, „dok ih još ima“ ). Od kuda informacija za dokup ? „Iznutra“. Nigdje u medijima / internetu nećeš naći ( barem mislim ) jer je to i cilj, pošto Izrael mora razmotriti i donijeti odluku.

Mr

Oxonos….pozlatile ti se rijeci!! Jos iz vremena natjecaja govorkalo se da krajni limit 700mil eu! Ajde ako ce za jos 300 mil. dokupiti jos 6 jednosijeda i dva dvosijeda i pametno trositi resurse mozda ima nade da budemo mirni 20ak godina ( neka pilot leti 150-200 sati godisnje a zrakoplov 75 do 100 )! Za kiowe ja bi uzeo min. 14 kom! 4 za obuku da ovih 16 stedimo i 10 za dijelove!

sl

Razlog zasto ugovor jos nije potpisan je mozda taj sto Izael tvrdi da je ugovor vrednosti oko 750 miliona USD, a Hrvatska oko 500 miliona USD.
A razlika u ceni je nastala jer nisu uzeti u obzir troskovi transfera, promena dela avionike i slicno, ali i inflacija. Takodje, kupac je smatrao da ce dobiti i cene usluga i opreme kao USAF ili IAF, sto nije slucaj, jer ce vecinu poslova u prvo vreme raditi podugovaraci koji rade na komercijalnoj osnovi…

Ro

Slavlje
Ili je još ponešto u ugovoru. Izrael govori da smo kupili tri Brakeeta s plesa, a prije se govorilo o 10+2, moguće 18…
Uostalom, vidjet ćemo…

sl

@Robi
Na Izraelskoj televiziji su tokom jula diskutovali da je tu vise od 500 miliona USD, na primer:
– Izrael racuna proviziju banaka od oko 3%, sto je 15 miliona USD, inflaciju tokom projekta od min 2% sto je jos oko 10 miliona USD… (nema kamate)
– prvi put sam cuo od njih da Rumunija jos uvek vecinu poslova odrzavanja aviona podugovara i da Izrael ocekuje da date poslove u RH obavljanju njihove organizacije i da se tu prica o desetinama miliona USD.
Sto se tice dvoseda, verovatno postoji potreba da se uzme vise takvih aviona kako bi se ubrzala preobuka, kao i odrzavanje trenaze u kasnijem periodu (slicno sto je Srbija uradila).
Sto se tice F16D, MoD Izraela prelet iznad Knina (ne zelim ulaziti u politiku) nezvanicno pravda time da su to Hrvatski avioni i da Hrvatska moze da radi sa njima sta zeli, a da su piloti IAFa leteli dok se Hrvatski ne obuce, a da je rok isporuke vrlo blizu – 2020.
Inace, Izrael smatra da je ugovor zakljucen i da su ostali samo potpisi i aktivno radi na ispunjenju svojih obaveza (slicno kao u slucaju satelita sa Vojsku SiCG – otkaz podrazumeva naknadu sve stete)

Ro

Slavke,
Ma Izraelce nije nitko nadmudrio u financijama, nećemo ni mi. Isto tako, oni će sve svoje obveze korektno izvršiti i neće si dozvoliti lošu reklamu u toj grani industrije gdje su možda i najcjenjeniji partner.
Procjena je da jedan izraelski F16 sa SLEEPom košta dvadesetak milja dolara i bilo bi šteta ne uzeti još 4-6 komada, od koji 2-4 Brakeeta koji je stvarno višenamjenski.
LP

Ro

Slavke
Prigodom objave izbora ovog zrakoplova je jasno rečeno kako je ponuda Izraela u visini 500 000 000 dolara, a cijena korištenja zrakoplova tijekom životnog vijeka oko milijardu. Za onih 12, odnosno 10+2. Sada slijedi usuglašavanje svih stavki ugovora i potpisivanje ugovora.
LP

Ig

Nadam se da cemo jos koji Brakeet dokupiti. Premalo smo uzeli dvosjeda. Brakeet je puno bolji avion od Baraka iako je malo tromiji.

Odgovori
br

Boing pokrece opet liniju za f16, Slovacka je narucila 14 novih f16 block 70, sad mi trebamo uletiti sa 6 novih f16, taman cemo imati obucene pilote i tehnicare. Onda to ima smisla, tek onda smo sila, pored toga mozemo kupovati rakete od Izraela, puno jeftinije.

Odgovori
Fr

Neće bit tako ali kroz neko vrime bit će F-16I Soufa koji komad , tek po sljedećoj zamjeni novih dole u obzir.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj