BEG airport status
[EKSKLUZIVNO] I ko na kraju kupuje Jat? Lufthanza ili Er Baltik?

[EKSKLUZIVNO] I ko na kraju kupuje Jat? Lufthanza ili Er Baltik?

Uprkos tome što su kasnili dva dana za Tango Six Blogom u objavljivanju imena jedinog entiteta koji je otkupio tendersku dokumentaciju, Blic je pre neki dan jedini detaljnije pojasnio ko stoji iza potencijalne investicije. Ukoliko vam i dalje nije jasno ko je tu u kom kapacitetu, ko je glavni i sa koliko procenata, vratimo celu priču na plastično pojašnjenje. Sećate se Gordona Gekoa, naivnog Čarlija Šina koji insajder informacijom upropaštava očevu aviokompaniju i pohlepe koja je bojila svu tu zanimljivu dramaturgiju?

Isto se sada dešava sa Jatom sa tim da pohlepe i zlih ljudi nema, već je u pitanju kredibilna igra investitora koji deluju na globalnom nivou i rade ono što je Gordon u osnovi radio. Nalaze propale firme, restruktuiraju ih, ulažu u njih i na kraju ciklusa izlaze iz priče sa profitom prodajući svoj deo.
Ta vrsta oportunog kapitalizma rezultat je neprofitabilnosti često državnih firmi koje nemaju tu sreću da imaju veze sa strateškim resursima ili monopolom. Dakle Jat je odavno propala firma koja se održava u životu zbog socijalno-političkih razloga i sada je došlo vreme da se to preseče. Klupko koje se sada odmotava jedina je nit koja povezuje slobodni kapital i moguće rešenje. Naravno da niko ko se profesionalno bavi komercijalnim vazdušnim transportom ne želi da ima veze sa Jatom. Zato su tu investitori koji su spremni na rizik.

Petoro ljudi spasa

U izvorima bliskim Jatu saznajem da ih ima petoro. Glavni jeste Nemac, ali Blic ne pominje da je tender upravo produžen da bi se čekalo da se ova grupa investitora finansijski konsoliduje iz razloga što im zvanična Letonija pravi problem. Možemo sada pretresati arhive i loviti famozno „pre roka i uz koju psovku“ ministarstvo i ljude iz struke koji se u istom blamiraju u izjavama da postoji više zaineresovanih. Ali nećemo.

U planu je 36 aviona i otpuštanje skoro 80% zaposlenih sa nepotrebnih radnih mesta što će ostaviti minimalan broj realno potrebne administracije i naravno letačku operativu (pilote i kabinsko osoblje). Država je krenula u pripremanje terena i trenutno je u toku izrada nove sistematizacije radnih mesta koja suptilno nameće dobrovoljne prevremene odlaske uz program koji će biti modeliran po jednom uspešnom jedne druge državne kompanije. Injekcija kapitala koju bude upotrebila Petorica biće iskorišćena za izmirenje Jatovih dugova. Država će i dalje biti većinski vlasnik što je uvek dobro za kreditno zaduživanje i nov aluminijum (ili lizovan stariji) će zasijati na ejpronima AB-a.

Nemac – što znači Lufthanza?

Dokaza nema ali ima osnovanih sumnji koje se baziraju na stvarima koje će se uskoro dogoditi. Prva je ta da je Jat blizu sklapanja dugoročnog ugovora za održavanje svojih aviona u Lufthanza Tehnici. Potez koji jednim brzim odšrafljivanjem spojeva na krilima može oboriti Jat Tehniku, ovoga puta zauvek.

Takođe, razmišlja se o sklapanju ugovora sa Lufthanzinom podružnicom u vezi redovne obuke Jatovih pilota na simulatorima. Slučajnost ili dovoljan detalj da se stavljaju ovako provokativni naslovi?

Vreme će pokazati a vi će te o tome prvi čitati na Tango Six Blogu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Go

Ko god pravi plan da u Srbiju uposli 36 aviona se u komercijalnu avijaciju puno ne razume.

Odgovori
Go

Sprema se slučan scenario u Srbiji. BAS trazi svakakve uslove da udje u JAT. Otpis dugova, preferencijalan status (tamo gde moze), poreske i druge olakšice. Onda nekoliko godina muze JAT, pravi gubitke i novac se odliva direktno na Bahame. kad jat opet bude imao 200 miliona gubitaka BAD se zali da mu se drzava previse mesa u posao, da drzava ne zeli da pomogne JAT-u itd. To kod Latvijaca i njihovog JATa nije uspelo. Država je izbacila BAS iz igre i preuzela kontrolu pre neki dan. JAT i srpska država srljaju u veliku prevaru. Pitanje je da li je koga briga.

Odgovori
Pe

Hvala na doprinosu temi Gorane.

Naravno da ne hvalim potencijalne investitore nego sam upotrebio poredjenje sa Wall Street-om i napomenuo da ovde nema slicne dramaturgije. Kredibilna igra jeste, sada da li ce biti odigrana na stetu drzave ostaje da se vidi.

Ili drzava nije uradila due diligance ili je u pitanju kriminal. Katastrofa u svakom slucaju.

Go

Nemac se zove Bertold Flick, bivsi CEO Air Baltika i shareholder BAS-a. Poslednjih nekoliko meseci se skrivao u Nemačkoj jer su ga Latvijske vlasti malo tražile. =) Pre nekoliko sedmica su ga Latvijske vlasti primorale da odstupi sa mesta CEO Air Baltika, a sve to je uljučivalo upade policije u kancelarije BAS-a. BAS je trenutno pod istragom. Vlasnik kompanije je Taurus Asset Management Fund Limited sa Bahama iza koje stoji ovaj lik: http://www.baltic-course.com/eng/transport/?doc=4
Sve u svemu prevara veka. U Air Baltiku su pokusali nagovoriti drzavu da pokrije gubitke i da finansijsku injekciju kompaniji gde je njihov CEO napravio sve te gubitke. Sva sreca u Letonaca je mnogo više pameti nego u nas.

Odgovori
Ph

Mene najvise ovde brine ovo pisanje o Lufthansa Technic i JAT tehnici? Da li su oni sisli s uma? Ne podrzavam JAT tehniku, suplji su i korupmirani i tu curi na sve strane, ali zbog aviokompanije kojoj nema spasa osuditi na propast kompaniju kao sto je tehnika (koja ima potenicjala i mogucnosti za razvoj, mnogo vise nego JAT Airways, samo da je pameti), samo da bi se ustedeo koji evro ili zadovoljio koji Svaba je secenje sopstvene noge i stetnije za vazduhoplovstvo u Srbiji nego da se JAT potpuno ugasi i celo trziste ostavi na milost i nemilost stranaca. Ako je ovo istina, izgleda da se blizi vreme da ponovo probaju da privatizuju tehniku, pa ce sada prvo da ide srozavanje vrednosti, prodaja, pa opet promena plana u JAT-u (ili gde vec), kad firma postane necija.

Odgovori
SI

ne slazem se da je prevara u pitanju. zna se sta je prevara. kad bi nasa vlast bila glupa pa neko da dodje pa da im uzme nesto. To bi bila prevara,a ovako se to zove 5 posto. Znaju sta hoce, nasli su ko je spreman, i ko ce im dati 5 posto. sve ostalo nije bitno.

Sve dok ima majmuna spremnih da placaju te kombinacije bice i onih koji uzimaju. Prosto i jednostavno.
I ne shvatam sto se vi zbog toga brinete i nervirate. Nema Jat-a pa nema. nema ga ni Vanuatu, pa niko ne place. Narod ima kes i treba mu ga uzeti. Nisam primeto da placete nad sudbinom svajcarskih stedisa kad im investicioni fond pukne 20 /30% za godinu dana. tako i ovo isto, Poreski obveznici u srbiji i narod imaju dovoljno para cim to tako funkcionise i cim ce tako biti i u narednom periodu. Da nemaju para resili bi taj problem nekako.

Da im JAt treba imali bi ga. evo ja prvi nisam leteo JAt-om skoro osam godina. I dok je ove pameti necu ni letei JAT-om za moje pare. Bio bi lazni moral kad bih ja drugim agovorio da lete JAT-om a sam ne koristim usluge istog.

Na kraju dana ,iapk treba biti posten i pogledati sebe u ogledalo. To je ono sto ce ostati iza nas. A ne 5% provizije. to se potrosi kao i bilo koji drugi novac.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj