BEG airport status
[INTERVJU] Kompanija Air Tractor Europe: Želimo da Srbiji prodamo naše protivpožarne avione Crnogorski dvosed AT-802 "4O-EAD" / Foto: Igor Božinovski

[INTERVJU] Kompanija Air Tractor Europe: Želimo da Srbiji prodamo naše protivpožarne avione

Nedavno održan Srpsko-Španski poslovni forum u Beogradu imao je i svoj mali vazduhoplovni element. „Na marginama“ ovog događaja kompanija iz Španije koja zastupa najpoznatiju američku kompaniju za proizvodnju višenamenskih i protivpožarnih aviona susrela se sa nekoliko predstavnika vazduhoplovnih entiteta iz Srbije koje ona vidi ili kao operatere Air Tractora AT-802 ili kao podršku eventualnoj kupovini od strane naše države.

Tango Six je tom prilikom dobio ekskluzivni intervju od gospodina Franciska Brosete (Francisco Broseta), predstavnika kompanije Air Tractor Europe. Po svemu sudeći kompanija planira da aktivira svoje prodajne kapacitete i ubedi Srbiju da joj je konačno vreme da poput komšija nabavi nešto ozbiljnije od helikoptera kada je gašenje požara u pitanju. Nakon nedavnog uspeha u Crnoj Gori Španci veruju da je Srbija konačno spremna da pazari nešto konkretnije. Broj nedavno najavljenih nabavki novih i polovnih letelica im svakako uliva nadu.

Francisko Broseta sastao se sa više domaćih vazduhoplovnih kompanija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vidite li Srbiju kao korisnika Air Tractor letelica?

Air Tractor Europe, kao ekskluzivni zastupnik američkih Air Tractor aviona u Evropi, Africi i Bliskom Istoku je u protekloj deceniji, kada je reč o vazdušnim protivpožarnim sredstvima, prodao preko 80 Air Tractor AT-802 protivpožarnih aviona vladama Hrvatske, Crne Gore, Makedonije, Kipra, Izraela, Španije, Portugala, Francuske i Italije, i nastavio je da im pruža logističku podršku. Imajući ovo u vidu, uspeh AT-802 u njegovoj protivpožarnoj ulozi je neosporan i mi predviđamo još veću prodaju u Grčkoj, Bugarskoj, Bosni i Hercegovini, Albaniji, Turskoj, a takođe i u nekim, moglo bi se reći neočekivanim zemljama, koje su pokazale sklonost ka šumskim požarima, poput Švedske na primer. Evropska Unija i njen Zaštitni mehanizam civilne zaštite, takođe vide AT-802 kao deo šire strategije koja će obezbediti pouzdane vazdušne protivpožarne snage za članove EU i zemlje koje su joj pridružene. Činjenica da je Srbija ustanovila Ministarstvo za zaštitu životne sredine jasan je znak da je vaša zemlja posvećena zaštiti prirode, šuma i harmonizaciji sa evropskim standardima u ovoj oblasti.  I naravno, zbog svega ovoga, u budućnosti vidimo i Srbiju kao korisnika naših aviona.

Kako bi Srbija koristila ovu letelicu uzimajući specifičnosti naše teritorije u obzir?

AT-802 se pokazao kao ekstremno uspešan protivpožarni avion koji je idealno prilagođen za prve ofanzivne protivpožarne misije. On je veoma jeftin u nabavci, veoma jeftin za održavanje i veoma efikasan da napadne i ugasi bilo koji požar pre nego što se proširi i pretvori u katastrofu. Čak i tada, nekoliko aviona može veoma efektivno da se suoči sa vatrom, te je njegov kapacitet vode od 3.104 litre zaista značajan, a pogotovo kada se udruži sa još tri ili četiri aviona koji nastavljaju sa neprekidnim „bombardovanjem“.

Koncept prvog napada protivpožarnih aviona bazira se na jeftinom letnjem patroliranju nad onim rutama koje su se statistički pokazale kao sklone šumskim požarima. Tada je jedina ispravna stvar da se odmah napadne požar sa 3.104 litra vode, pene ili retardanta dok je vatra još mala, benigna i laka da se kontroliše. Ovo se odlično sprovodi u Španiji i Hrvatskoj i ove zemlje su zapravo primeri kako AT-802 treba da bude pravilno korišćen. Shodno tome, ovaj koncept je sada prihvaćen i implementiran od strane vazdušnih protivpožarnih jedinica širom sveta.

Makedonski AT-802A Fire Boss / Foto: Air Tractor Europe

Kakva su iskustva naših komšija u korišćenju ovog tipa letelice?

Balkan je zasigurno oblast sklona šumskim požarima i stvari ni u budućnosti neće biti mnogo bolje. Svake sledeće godine biće sve više i više požara, a iskustvo i statistike pokazuju da će se katastrofe događati ciklično, na svakih pet do sedam godina. Zbog toga, nacije u regionu treba da se pripreme, a neke su već i značajno investirale u protivpožarne avione.

Mi u Španiji imamo veoma topla leta sa velikim i užasnim šumskim požarima koji, nažalost, odnose i živote. Požarne tragedije koje su zadesile Portugal 2017. godine samo su primer iberijskih problema sa šumskim požarima. U tom smislu, slobodno mogu reći da smo mi u Španiji jedni od onih koji najbolje znaju kako bi požari trebalo da budu ugašeni. To je jednostavno: osim prevencije, mi imamo i nerazdvojni trio: protivpožarni avioni i helikopteri u vazduhu, kao i vatrogasci na zemlji. Svako od njih ima svoju ulogu i svi zajedno čine savršenu i uspešnu protivpožarnu kombinaciju. U tom smislu helikopteri su odlično sredstvo za precizno gašenje požara i transport ljudstva do kritičnih tačaka, kao i za evakuaciju ljudi u životno ugrožavajućim situacijama. Ali, bez brzih i visoko sposobnih aviona uspeh nikada nije zagarantovan.

U ovom regionu ovaj trio funkcioniše gotovo savršeno. Grčka poseduje ove letelice, Hrvatska ima 6 AT-802. Makedonija i Crna Gora (svaka ima po 3 AT-802 u vlasništvu) su takođe dobri u većini slučajeva i veoma retko im je potrebna inostrana pomoć. Makedonija, na primer, koristi svoje AT-802 kao primarno protivpožarno oruđe, a vojni Mi-17 veoma retko dolazi kao podrška i to samo onda kada je preko potreban. Međutim, 2017. je bila katastrofalna za Makedoniju i Crnu Goru i obe su zahtevale inostranu pomoć i bile ojačane izraelskim AT-802.

Održavanje motora PT6 aviona AT-802. Pogonska grupa sa čijom eksploatacijom u Srbiji postoji dosta iskustva / Foto: Air Tractor Europe

Srbije kupuje nove letelice, međutim to su sada primarno helikopteri. Spremni ste da ubedite naše rukovodstvo da su ovakvi avioni opravdan trošak?

Drago nam je što vidimo da će Srbija uložiti u nove helihoptere, ovo je veoma  dobro i korak bliže je izgradnji efikasnog sistema za zaštitu šuma od požara. Međutim, sistem ne bi bio kompletan bez kapaciteta koji obezbeđuju protivpožarni avioni. Verujemo da je AT-802 na kopnu odlično, pristupačno, ekonomično i stvarno efikasno rešenje za Srbiju.

Naša kompanija procenjuje da će AT-802 avioni biti idealni za zaštitu centralne i južne Srbije i da će isto tako pomoći susednim državama kada im bude potrebna pomoć. Srbija je velika nacija i trebalo bi da bude sposobna da zaštiti sebe i  pomogne svojim komšijama. Formiranje AT- 802 flote nije nešto što je skupo. Koliko je malo ulaganje u naše avione pokazuje jednostavna činjenica da za cenu jednog Mi-17 koji ima protivpožarni kapacitet 2.000 do 2.500 litara vode može se nabaviti ukupno 5-6 potpuno novih kopnenih AT-802 aviona koji tako obezbeđuju impresivnih 15.500 do 18.600 litara. I da, AT-802 mogu poletati sa postojećih aerodroma kao što su Beograd, Niš, Kraljevo ali isto tako i sa aerodroma sportskih kubova koje vidimo širom Srbije.

Kakve su vaše procene budućeg tržišta ovakvih aviona u regionu ali i Srbiji? Kome još možete prodati dodatne letelice, kada će doći do zasićenja?

Mi smo kompanija sa skoro 30 godina iskustva sa protivpožarnim avionima i prisutni smo na Balkanu duže od 15 godina. Mi znamo dosta o Srbiji. Ono što nas je impresioniralo kao kompaniju u Srbiji jeste da je ona odradila dobar posao da zadrži svoju dragocenu, prekovekovnu vazduhoplovnu tradiciju i posle mnogo turbulencija u regionu tokom prethodnih decenija i dalje održava visoko sposobne vazduhoplovne obrazovne institucije, proaktivne naučne baze, kvalifikovano osoblje i naravno sposobno održavanje, popravke i remontne kapacitete.

Ova Srpsko-Španska konferencija zaista je bila dobra prilika da nas podseti da država Srbija i njeni privredni partneri traže Air Tractor AT-802 kao avion koji ne samo da može štititi srpske šume već i može biti izvor dobrog poslovanja u ovom delu regiona. Naša poslovna predviđanja jesu da u ovom regionu možemo prodati najmanje još 20 AT-802 u narednih 5 godina i da je sjajna prilika za našu kompaniju da sarađuje sa lokalnim kompanijama koje se bave održavanjem, logistikom i obukom pilota. Zainteresovani smo da poslujemo sa Srbijom, a na srpskim institucijama i kompanijama je da prepoznaju potencijal koji dolazi sa našom kompanijom i avionom AT-802.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Jo

Rece gospodin „Srbija(Srbi) je velika nacija“ e hvala mu, ulepsa mi jutarnju kafu :) Inace zaista bi bilo vreme da nabavimo ovu letelicu. Jeftina, laka za odrzavanja, vrlo korisna. Bilo bi idealno da kupimo jedno 3,4 i ako bi tome uspeli da dodamo jedan polovan AN-32P kojeg sigurno mozemo povoljno da dobijemo od Rusa znacajno bi unapredili svoje protiv-pozarne kapacitete.

Odgovori
PP

Ima Srbija odlične PP kapacitete…. ali se ne koriste. Mislim na JAT PA Beograd.
Potrebno je možda malo uložiti u obnovu resursa i opreme.
Bilo bi lepo da u skladu sa ovom temom napravite i reportažu u Vršcu.

Ž

Јоца

Ан-32 се производи у Украјини.

Руси немају Ан-32П.

Jo

Zivojine, znam naravno da se proizvodi u Ukraj. Ali ne mislim na nove Andonove koje Ukri najavljuju, nego zar verzija iz sovjetskog doba namenjena gasenju pozara sa cini mi se 8-9t kapaciteta ne nosi oznaku AN-32P ako nisam pobrkao? Rec je o avionu koji se proizvodio do 89′ ili 91′ valjda su Rusi jedan takav vec slali zbog pozara mozda u C.Gori pre par godina, mislim da je bas AN a ne neki Iljusin. Elem, mislio sam da kupimo jedan takav polovan, mogao bi da sluzi jedno 20-25 godina, ako nisam pobrkao oznaku, u sv.slucaju prica se odnosi na avion iz SSSR doba.

Zo

Za bilo kakav efekat minimum dve.
Izgleda naivno alo mochna letelica
ne samo gasenje pozhara u agrrokulturi zaprasivanje prihrana poseva,

Odgovori
Go

Veoma bih voleo da Srbija nabavi ove letelice, možda čak šest. Onda bismo mogli po tri da rasporedimo na dva aerodroma, recimo Niš i Užice, ili po dve na tri aerodroma, Vojvodina, Niš i Užice, ili kako god već treba prema tome gde su požari najčešći. Uz to, mogu se napraviti baze za punjenje i na strateškim sportskim aerodoromima.

Neko je nedavno pomenuo da Hrvatska koristi dronove za izviđanje – fantastična ideja. Dok jeftini dronovi koji mogu dugo da provedu u vazduhu izviđaju i pronalaze požare, Traktori čekaju spremni. Priznajem da bi takve „dežurne pare“ više voleo da vidim :)

U vremenu kada države izdvajaju milijarde (i više) za vojne budžete, niko da izdvoji par (desetina) miliona za preko potrebno gašenje požara. Dokaz kuda ide civilizacija…

Odgovori
Mr

Cast i respect firebossu i volio bi da ih imamo jos bar 4 do 6 kom. Ali za vas susjede preporucio bi nosace vodenih bombi za an32 (mogu se ih skidati)! I svakako kamov helić koji se moze nadopunjavati iz montaznog bazena, rijeke i potoka….
https://m.youtube.com/watch?v=GmqX_EiyNqs

Odgovori
ve

Srbija bi mogla da proizvodi avione poput ovog bez problema.

Odgovori

Od sledece godine bi Srbija trebala da ima 5-6 komada Mi-17V5 sa Bamby Bucket vedrima kapaciteta 4000l vode po helikopteru.

Odgovori
LA

Ne može se uporediti cena održavanja Mi-17V5 sa troškovima za
AT-802.

Odgovor se odnosio na kapacitet vedra i na brojno stanje vazduhoplova koji mogu gasiti pozare. Naravno da je odrzavanje skuplje ali su brzina punjenja vedra vodom i kapacitet vode po jednom naletu veci nego kod AT.

Yr

Bilo bi lepo imati 6-10 komada u sektoru za vanredne situacije raspoređenih na 3 lokacije. Uz dežurni ruski teškaš u Nišu i obnovljenu helikoptersku flotu VS i MUP-a, bili bismo vrlo ozbiljna država po pitanju zaštite od požara uz vrlo razumna ulaganja.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj