Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
Hrvatskoj nakon donacije dva helikoptera UH-60M odobrena nabavka još dva helikoptera istog tipa
SAD su već u dva navrata organizovale prezentaciju helikoptera UH-60M u Hrvatskoj / Foto: Ministarstvo odbrane Hrvatske

Hrvatskoj nakon donacije dva helikoptera UH-60M odobrena nabavka još dva helikoptera istog tipa

Kako je juče preneo portal Obris, Hrvatska je započela proces nabavke američkih višenamenskih helikoptera Sikorsky UH-60M Black Hawk. Nakon što je američki State Department prethodnog dana odobrio moguću prodaju dva helikoptera ovog tipa Hrvatskoj, u početku nije bilo sasvim jasno da li se radi o početku sprovođenja realizacije američke donacije UH-60M koja je objavljena oktobra 2018. godine ili je u pitanju direktna nabavka ovih letelica.

Zbog ove nedoumice, iz Obris-a su pokrenuli detaljnu proveru o čemu se tu radi i iz službenih američkih izvora im je potvrđeno da se zapravo radi o kupovini UH-60M preko linije FMS – Foreign Military Sales a nezavisno od donacije dva helikoptera koja je dogovorena ranije. Kako dalje navode isti izvori, Hrvatska je zahtev Sjedinjenim Državama za kupovinu dva UH-60M poslala još u julu ove godine. Hrvatski portal podsetio je i da je to deo plana da hrvatsko Ratno vazduhoplovstvo postepeno dobije ukupno 10 Crnih jastrebova.

Obris takođe podseća da bi prva dva UH-60M koji će biti predmet donacije (vrednost od 53,2 miliona dolara u potpunosti pokrivaju SAD) i koji bi trebali da stignu sledeće godine, trebala biti u konfiguraciji za specijalne jedinice i iznosi informaciju da je ovoga puta reč o dva primerka u standardnoj varijanti. Kada je reč o vrednosti helikoptera koji se kupuju, navodi se da je procenjena vrednost čitavog paketa oko 115 miliona dolara od kojih se oko 38 miliona dolara odnosi na same helikoptere a ostatak na prateću opremu i rezervne delove.

U prenošenju vesti da je američka Agencija za odbrambeno-bezbednosnu saradnju DSCA (Defence Security Cooperation Agency) objavila da je State Department odobrio moguću kupovinu dva helikoptera UH-60M, Obris je naveo i spisak dodatne opreme koja je navedena u saopštenju DSCA a koju je, pored dva helikoptera, Hrvatska zatražila od SAD.

Na spisku se, pored dva UH-60M u standardnoj konfiguraciji za američke državne korisnike (GFE – Government Furnished Equipment) nalazi i do 9 motora T700-GE-70 ID, do 9 sistema navigacije GPS/INS H-764GU (Embeded Global Positioning/Inertial Navigation – EGI), IFF transponderi AN/APX-123A, radio uređaji AN/ARC-201D RT-1478D i AN/ARC-231 RT-1808A, potom rezervni delovi, oprema za logističku podršku, oprema za komunikaciju, uređaji za noćno letenje, alati, oprema za ispitivanje, usluge kalibracije, naoružanje, municiju, osiguranje samih helikoptera, podrška za osiguranje operativnosti, publikacije i tehnička dokumentacija, obuka kadra i uređaji za obuku, izviđanje lokacija, usluge tehničke logističke podrške Vlade SAD i ugovornih izvršitelja kao i ostala logistička i programska podrška vezana za čitav posao.

DSCA u svom saopštenju napominje da obaveštenje da je State Department odobrio Hrvatskoj nabavku helikoptera ne znači da je posao sklopljen, što kako Obris navodi predstavlja formalnu činjenicu. Hrvatski portal takođe podseća da se priča o nabavci UH-60 provlači još od 2014. godine, da su od tada američki helikopteri ovog tipa dva puta boravili u Hrvatskoj i da je sada konačno izvesno da će doći do potpisivanja ugovora za kupovinu prva dva helikoptera.

Međutim, Ministarstvo odbrane Hrvatske će ovaj posao morati prvo da predstavi pred Odborom za odbranu hrvatskog Sabora, koji bi, kako navodi Obris, prema Zakonu o odbrani, pre pokretanja procesa trebalo da iznese svoje mišljenje. Prema izvorima Obrisa, iz SAD bi za oko 15 dana u Hrvatsku trebalo stići službeni dokument sa konkretnom cenom ove željene nabavke Hrvatske nakon čega bi odbrambeni resor trebao pokrenuti proceduru u Saboru.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

115 milky $
Ouch

Puno I previse

Odgovori
ox

Tehnologija košta.

ah

puno para – jeste
previše ili premalo ???
kad ne znamo šta je sve u ponudu uključeno….

Fr

Uglavnom za vašu informaciju – Mi smo helikopterska velesila
Mi 8/171=24
OH 58 =16 (10 za dijelove sa mogućnosti uvođenja u operativnu upotrebu )
Bell R 206B=8
UH 60M= 4
AW 139=3
CE 135P2=2
Bel 206= 3
Bell 212=1

Sve zajedno 61 helikopter.

Mi

https://imgur.com/a/ksZ2VUq zašto brišete

Fr

Page – https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/sikorsky-black-hawk-helicopter.html . Helikopter koji u borbenoj konfiguraciji uz svu tehnologiju nosi 2 × 12.7 mm GAU-19 gatling gun, APKWS Hydra 70 vođeni projektili , AGM-114 Hellfire, AIM-92 Stinger , Izraelske Spike NLOS: dometa preko 25 km težine 70 kg pa i top 30mm itekako je borbeni helikopter http://interactive.rotorandwing.com/black-hawk-evolves-with-new-weapons-system-kit/. Nama su najbolji i većina svjeta ga tako gleda naravno vi se stim neslažete i imate pravo na to mi smo zadovoljni.

Fr
B

Franko

Ako racunamo sve helikoptere na stanju, kao i narucene 35ice i preostale 145ice, Srbija ima trenutno 63 helikoptera, samo vojska :)

de

B

Pa ako racunamo narucene onda Hrvatska ima 81

д

Franko14:31, 02. nov. 2019.
Uglavnom za vašu informaciju – Mi smo helikopterska velesila
Mi 8/171=24
OH 58 =16 (10 za dijelove sa mogućnosti uvođenja u operativnu upotrebu )
Bell R 206B=8
UH 60M= 4
AW 139=3
CE 135P2=2
Bel 206= 3
Bell 212=1
Баш лепо свака част , ајде сада наброји ловачку авијацију и ПВО системе. Ваша је ствар шта купујет и по којој цени , али вршити набавку хеликоптера којих тренутно имате сасвим довољни, а у потпуности запоставити ПВО и ловачку авијацију је смешно.Како ће ти хеликоптери у случају неке ратне ситуације да лете ако немаш контролу свог ваздушног простора , знам сада ће прича НАТО , савезници , синергија итд.

Fr

U nekim stvarima MI171 je nezamjenjiv i zato ostaju . Imaju resursa do iza 2037. godine uz odgovarajuće kalendarske remontne svakih 8 godina.
imaju resursa do iza 2037. godine uz odgovarajuće kalendarske remontne svakih 8 godina.
https://youtu.be/khzy-qdrv6Q

Fr

Dali je borbeni presudite sami i dali ima još koji na svjetu višenamjenski koji mu može parirat- https://youtu.be/1oVLodQxQv4

Fr

Da završimo ovu raspravu sa dometom od 25 km!

https://imgur.com/a/gcOqezu

Fr

дане Nebrini ti za naš PZO i borbenu eskadrilu uskoro ćemo popričat o ovom što si pitao! https://imgur.com/a/uy0Y4rd
Brigaj od ovome imaš o čemu https://imgur.com/a/mJsugor
https://imgur.com/a/Uv1QHka
https://imgur.com/a/e1PULr9
https://imgur.com/a/vK3QPET
Ili ovome što piše vaš stručnjak za M84
https://imgur.com/a/fYH259l

Be

Vidi Franko, ja sam itekako zabrinut i za nadzvucnu komponentu RZa kao i za potpuni nedostatak sustava koji se iole moze nazvati PZO sustavom.

Stoga, obuzdaj se….zbilja zna takvu samarcinu odvaliti da se upisas u gace

д

Franko ја ти укажем на неке нелогичности у овој набавци ,а ти ми стављаш слике алкоса и указујеш ми на корозију. Јa ти кажем немате ПВО а ти ме обавештаваш о нишанским справама м-84. Просипаш овде одушевљење са набавком два хеликоптера ко да си потпарол официра ЈНА Крстичевића који је тренутно врши дужност министра обране Хрватске. Хрватска је самостална већ 28 година и за то време нисте набавили никакав систем ПВО, али баш никакав осим стреле 10 ,а и то је остало у Кончару од бивше државе. Авиајција вам је на нивоу 70-тих година прошлог века. Када се то укаже одговор са ваше стране је да ни 91 нисте ништа имали па сте победили и поразили „агресора“. Погледај колико Хрватска има генерала и нарочито погледај шта су по професији, конобари , возачи аутобуса, пензионисани легионари. Ви сте употпуности преузели матрицу СФРЈ- првоборци – бранитељи, голоруки народ-моћни агресор, вечне прославе неких годишњица . Сада се кријете иза НАТО-а и сваки одговор је да вам нешто не треба јер сте ви боже мој у НАТО-у. Не знам које си годиште , али да је мени неко 70-тих рекао да ће за 10 година да се распадне ссср и варшавски пакт без опаљеног метка ја не бих веровао, то ти је тема за размишљање шта ако се то деси а ви немате ни авијацију ни пво, додуше имате хеликоптере да могу да евакуишу ВИП грађане.

Fr

Beduin Ti netribas brinut niti imaš za što uskoro ćeš se uvjerit u to! Jel ovo ozbiljna protuzračna , 17 posto zahvata cilja u Siriji , operatere zbunjuju ptice na radarima izvještaj Ruskog stručnjaka!
https://youtu.be/Ex1518keVc0
2 puta uništa https://youtu.be/dPOb9CO3aWI
https://youtu.be/-1UMo3HhCjE

Be

Nisam se ja niti oko kosher bureka pretjerano brinuo……

Sto volim ove youtube strucnjake

д

Franko лако је вама немате радаре па вас ништа не збуњује. Након искустав у сирији руси су одлучили да пређу на НАТО стандард Strijela – 10CROA1 и на BOV-3.

д

Franko ове проекције буђета за наредне године јесу ли изражене у кунама или еврима.

Ma

Nije to ništa Litvanija je za 6 helikoptera uh-60m platila nevrovatnih 300 miliona dolara.A ovde su verovatno i donirani ušli u cenu od 115 miliona tako to izgleda.Ovo je čista pljačka reketiranje na moderan način , Sovjeti su kritikovani kako su pljačkali istočnu evropu a ispada da nije Sovjeckog oružja Istočnoevropljani nebi imali vojsku.Pitanje je ko će da plaća održavanje ovako preskupog oružja?

Odgovori
Du

Pa Litavski onda ispadnu jeftiniji po komadu nego ovi. U članku piše da su helikopteri 38 M a paktet 115 m. vjerojatno je u tom paketu i oprema za održavanje, alati djelovi… Očito se to moralo uzeti jer bez toga nebi ni ona 2 „poklonjena“ imali čime servisirati i održavati.

Fr

Smišno je gledat kako pokušavate ocrnit najbolji transportno borbeni helikopter na svijetu . Uz to cjena vas muči za 4 helikoptera 9 motora naoruzanje , obuka pilota , tehničara rezervni djelovi kompletna zemaljska oprema itd! UH-60M Black Hawk je helikopter s rotacijskim krilima koji je Sikorsky Aircraft dizajnirao i proizveo kako bi zadovoljio evoluirajuće potrebe u ratovanju. Radi se o moderniziranoj verziji helikoptera UH-60 Black Hawk.

UH-60M ima mogućnosti multi-misije i sadrži novi zračni okvir, naprednu digitalnu avioniku i moćan pogonski sustav. Može se koristiti za obavljanje taktičkog transporta, uslužnog, borbenog pretraživačko-spasilačkog, jurišnog napada, zapovjedništva i kontrole, medicinske evakuacije, održavanja u zraku, pretraživanja i spašavanja, pomoći u katastrofama i gašenja požara. Nudi poboljšanu situacijsku svijest i veću održivost.

Američka vojska je rasporedila UH-60M za podršku borbenim misijama u Iraku i Afganistanu. Sikorsky je do jula 2012. isporučio 400 komunalnih helikoptera UH-60M, a predviđeno je isporuka oko 956 helikoptera do 2026. godine.

UH-60M Black Hawk dizajn i mogućnosti
Helikopter UH-60M Black Hawk odlikuje se monolitnim dizajnom i nudi bolje kvalitete upravljanja i aktivnu kontrolu vibracija. Pričvršćen je s dvotočkovnom dvostrukom opremom za slijetanje, sklopivim glavnim i zadnjim rotovima rotora koji su zaštićeni od balističkih oštećenja. Može izvršiti misije tijekom dana ili noći u svim vremenskim uvjetima.

Neke od glavnih značajki uključuju sustav zaštite od udara žica, grede kotača protiv pluga, odredbe za odmrzavanje rotora, aktivni sustav upravljanja vibracijama, sklopivi stabilizator i repni stup.

Električna oprema instalirana u helikopter uključuje kontrolnu svjetiljku, prijenosno svjetlo za održavanje, podesivo svjetlo za slijetanje i formacijska svjetla koja su kompatibilna s noćnim naočalama.

Kabina UH-60M
UH-60M Black Hawk ima stakleni kokpit s uobičajenim sistemom arhitekture avionike (CAAS) i digitaliziranim avionskim paketom aviona 1553. Kokpit je opremljen s četiri integrirana zaslona leta i misije s otvorenom arhitekturom Rockwell Collins za poboljšanu situacijsku svijest, inercijalnim (EGI) navigacijskim sustavom Honeywell dvostrukim ugrađenim globalnim sustavom za pozicioniranje i dva kanadska Marconijeva elektronička sustava upravljanja letom.

Uključuje i dva ultrafrekventna (UHF) / vrlo visokofrekventna (VHF) AM / FM radija, integrirani senzor munje za oluju, digitalnu kartu za pomicanje, četveroosni potpuno povezani autopilot, automatski pretraživač smjera, pet digitalnih integriranih upravljačkih stanica ( ICS), VHF omni range (VOR) / prijemnik instrumenta za slijetanje (ILS) i plavi sustav za praćenje sile. Instaliran je i sustav za snimanje noćnog vida za pružanje situacijske svijesti visoke rezolucije.

Zrakoplov također sadrži Goodrichov integrirani sustav upravljanja zdravljem vozila za nadzor motora, prijenosa i rotora helikoptera. Ugrađeni su i snimač podataka o letu u kokpitu i memorijska jedinica koja može preživjeti pad sustava.

Pogon i performanse
UH-60M Black Hawk pokreću dva General Electric T700-GE-701D motora sa zaklopom. Svaki motor generira maksimalnu snagu polijetanja od 2.974kW i jedan neaktivni motor (OEI) snage 1.447kW. Pogonski sustav sastoji se od pomoćnog pogonskog agregata, mjenjača, četiri širokokoordna kompozitna noža i jednog točaka za zatvaranje kruga i tlaka.

Zrakoplov je opremljen i s dva samozabrtvajuća rezervoara za gorivo od 360 g. Otvori za dovod gravitacije instalirani su na lijevoj i desnoj strani prijelaznog dijela.

UH-60M može letjeti maksimalnom brzinom krstarenja od 280km / h i nudi maksimalni domet od 511km. Može raditi na stropu koji lebdi u (HIGE) od 3,206m i stropu koji lebdi izvan tla (HOGE) od 1,831m.

UH-60M Black Hawk razvoj, narudžbe i isporuke
U travnju 2001. američka vojska odobrila je program nadogradnje više od 1.500 Black Hawksa u konfiguraciju UH-60M. Sikorsky. https://youtu.be/SBt0xjz4BbU
https://youtu.be/QR854MD-CaE

Franko
Los Vam je ovaj google translate.
Ne videh da je iko napisao da je helikopter los vec da je preskup.
Da li je najbolji? Tesko pitanje i tezak odgovor. Nijedan od ponudjenih helikoptera nije najbolji u svim misijama u kojima bi se mogao koristiti. Svaki ima svojih prednosti i mana.

Dr

@Franko

Daleko je UH-60 od najboljeg transportnog ( uporedite kapacitete sa drugim helikopterima i sve ce vam biti jasno) a jos dalje od borbenog helikoptera. Niko ne pokusava da ga ocni, ljudima jednostavno cena bode oci. Ali, zanimljivo kako bi neki cenzurisali svaki kriticki komentar kada je tema nabavka necega za hrvatsku vojsku, jer boze moj to je odmah najbolje i ne sme se kritikovati samo zato sto se nabavlja za Hr. A kad je tema nabavka necega za Vojsku Srbije baca se i drvlje i kamenje, o omalovazavanju da i ne govorim…

Fr

Page za tvoju informaciju u ovu cjenu uračunato je djelovi logistika , obuka rezervni motori , motore i ono najbitnije potpora s oružjem za čak 8 helikoptera u ovoj turi , Cjena je odlična!

Fr

Jedini helikopter višenamjenski transportni koji se može u konfiguraciji pretvorit u čisti borbeni i daleko je najbolji od svih ostalih!

Dr

@Franko

Da je tako kao sto ti kazes ne bi amerikancima borbeni helikopter bio Apac, a UH-60 mahom kao transportni helikopter.
Kao sto napisah iznad daleko je on od najboljeg transportnog, uporedi koliko vojnika ili tereta moze da preveze sa drugim helikopterima i sve ce ti biti jasno, a jos dalje od borbenog helikoptera.
Bezveze dizes dzevu oko dva transportna helikoptera, kao da se radi o dva strateska bombareda.

Franko
Niste me razumeli uopste. Ne mozete proglasiti neki helikopter najboljim na svetu jer se Vama svidja ili zato sto ste ga Vi kupili. Apac je bolji od njega kao borbeni helikopter. EH-101 je bolji kao protiv podmornicki. Hrvatski Mi-171 kao srednji transportni jer jednostavno ima vecu nosivost. Primera koliko hoces. Helikopter je definitivno dobar. Jedan od najboljih u svetu i to niko ne spori. Moj komentar je da je paket preskup. Cenu moze da opravda ako je logisticki paket namenjen i za neke buduce nabavke, ako je ukljucena obuka za vise pilota i tehnicara i ako je paket naoruzanja obiman. Ukoliko bi se objavio sadrzaj celog paketa mozda bi se cena mogla opravdati.
Link koji ste stavili sa sajta proizvodjaca da je helikopter najbolji je promotivni materijal. Pa i na Airbusovom sajtu necete naci da je najbolji Lockheed Martin ili Sikorsky. Cak su i Ameri kupovali Mi-17 da bi mogli da imaju upotrebljiv helikopter u gudurama Avganistana.
Mislim da ce Hrvatskoj ovaj helikopter mnogo znaciti i da ce odlicno dopuniti flotu HRZ obzirom da je kategorija izmedju Kajove i Mi-171.

Pa

Zar nece postati regionalni centar za remont istih helikoptera I logsticki centar?
Pravi helikopteri u pravim rukama.

Fr

Krivu Drinu nitko nemože ispravit tako ni tebe nigdje nisam napisao da je bolji od bilo kojeg čisto borbenog mada je sigurno bolji od dosta njih , ja govorim i pišem što si trebao i sam skužit da je daleko najbolji višenamjenski helikoper daleko najbolji. Dali znaš koliko akcija misija su Amerikanci rješavali upravo sa ovim helikopterima pa u sveijednom sukobu su uz Kiowe Apace sudjelovali i oni. Mišaš kruške i jabuke Amerikanci ga imaju jel može radit ono što Apac, nemože a to je prevoz vojnika , tereta , gasenje požara , itd a uz to ga je moguće vrlo brzo postavit u borbenu konfiguraciju i itekako je opasan jel koristi sve naoruzanje kao Apac, jedino se rjetko montira top 25, 30 mm ali ako imaš love i želiš može i to , elektroniku ima kompletnu za borbene misije ipak naravno da je čistokrvni borbeni bolji ali nama nakon izviđački upravo treba ovakav za civilne svrhe za transport požare spcijalne snage a nedaj bože da zatriba imaš i odličan borbeni ! Nitko netraži od vas niti očekuje da se vi slažete stim vama nevalja niste ga ni nabavali vi ste krenuli drugačijim putem i nemam ništa protiv nama ovi pašu i smatra sam ga najboljim još kad nismo ni pričali da ćemo ih uzet. Vi za transportne uzimate MI171 i to su odlični helikopteri odlični ali nisu ni blizu UH. niti je tko blatija tu nabavku vašu rekao sam ono što je da su u najosnovnijoj konfiguraciji i da nisu novi kako je rečeno za to imaš dokaza koliko želiš .
https://youtu.be/Xadk37zyhMM

https://imgur.com/a/tN461Ma

Fr

Drina – Naravno da će imati nešto manji kapacitet što je uopće nebitno i ima svoje prednosti , pogledaj koliki je ciklus njemu između remonta a pogledaj ruske , pogledaj njegovu elektroniku naoruzanje opremu naspram MI171 , PA TO JE I MANJI HELIKOPTER SAM PO SEBI ali je zato puno okretniji sposobniji pa sa tolikom opremom i naoruzanjem , elektronikom naravno da moras izgubit na prostoru i na teretu . Pa usporedi ga sa MI koji nosi saćasti lanser i običnu strojnicu na prozoru. Za pravi transport imamo 10 MI171SH sa deset ovih nebrine nas ta stvar već njegove mogućnosti.

Franko
Ja ne znam zasto mislite da ja nesto blatim? Kazem da je skupo. I da nije najbolje na svetu. Da ima svoju ulogu – ima. Da je najbolje ne bi Ameri imali u naoruzanju jos desetak vrsta helikoptera. A i nemam sta da se slazem ili ne slazem sa Vama. Sem navijackih spotova nisam zakljucio da se razumete u vazduhoplovnu tehniku. A i niste ga Vi kupili vec drzava Hrvatska za svoje potrebe. I zelim joj da ga u miru i zdravlju koristi sto duze. A Vama sve najbolje.

Sa

@Franko
Da li bi ste bili ljubazni da objasnite ovde prisutnim ućesnicima diskusije šta tačno znači pojam–„Otvori za dovod gravitacije“ a koji jeiskopiran iz Vašeg obimnog teksta u kome se nabrajaju taktičko-tehničke karakteristike letelice ?
Unapred zahvalan !

Be

Ma lupeta.
Hrvatskoj trbe nesto manje od UH 6o dok su MI117 u sluzbi.
Idealno bi bilo UH1 Venom ili H145.
Sve vece od toga je promasena investicija dok su MI117 u sluzbi….a bit ce u sluzbi jos bar sljedecih 10 godina

Fr

Samo se pitam – teks je kopy past pa nisam ja vojni inzinjer za UH niti mi se da toliki tekst pisat , a kao prevod neprevede se uvjek sve točno iako sam cjeli život proveo i još sam na aerobazi Zemunik . Stotinu puta sam imao priliku sjedit u MI171 ILI MI8 znam što mogu i što imaju u Zagrebu sam bio na predstavljanju BH i kad to vidiš tu opremu i sve onda shvatiš da se ta dva helikoptera nemogu usporedivat uz to kupili smo i Helfayer i Spike protuoklopne sto je velika prednost imati 2 ponajbolje protuoklopne koje će moći taj helikopter skupa sa Kiowama koristit. Prisustvovao sam bojnom gadanju MI NA SLUNJU I VIDIO ŠTO MOŽE SA SVOJIM NAORUZANJEM ILI BOLJE REČENO ŠTO NEMOŽE! MI171 JE ODLIČAN I PONAJBOLJI VOJNI TRANSPORNI ali TRANSPORTNI HELIKOPTER I ZA CIVILNU SVRHU U OSTALOM NIJE NI DO KOLINA B.H. – – dovoljno ti je ući u njega pogledat opremu i te žice i sve će ti bit jjasno!
U BORBENOM SMISLU JE MALA BEBA SA ZASTARJELIM NAORUZANJEM I MOGUĆNOSTIMA O ELEKTRONICI NIĆU NI GOVORIT Možete blatit koliko želite ili osporavat ja ono što valja neću blatit imate za sad jednu dobru nabavku što se tiče zrakoplovstva a to su H145 pričam o onom što je uvedeno u sustav ali i tu se nije uzelo njegovo naoruzanje nego će po svemu sudeći okačit se maljutke i nekakva strojnica ako i to bude pošto ih pola i više ostaje u civilnoj verziji. Nabavka 2 MI171 JE OK ALI NIJE DOBRA IZ JEDNOG RAZLOGA JEL SE RADI O REMONTOVANIM POLOVNIM HELIKOPTERIMA BEZ IKAKVE OPREME . Pa nisu bili ni letno sposobni pa je zabranjeno pilotima pokazivat motor ili slikat o tome su pisali vasi mediji ali su slike i objave brzinski uklanjane . Gazele su prošle 4o godina starosti i poilo ih vrime u svakom smislu . Vi hvalite svoga konja mi ćemo svoga https://imgur.com/a/OKR1dzu
https://imgur.com/a/LTeXJFW
https://imgur.com/a/VECVAkD
https://imgur.com/a/jE0V3mm
Bez ikakve svade i mrznje svatko ima svoje mišljenje!

Fr

Paqe Hvala na iskrenom odgovoru!

Be

Necu usporedjivati helikoptere…..helikoptere cu nabavljati prema potrebama.

Hrvatskoj, dok su MI117 u uporabi, UH60 ne treba.

д

Franko који си ти краљ, па што постављаш текс којио ни сам не разумеш, nisam ja vojni inzinjer ниси али чим видиш хеликоптер занаш какав је ,само погледаш и све разумеш.dovoljno ti je ući u njega pogledat opremu i te žice i sve će ti bit jjasno! жице су најважније то сада схватам ,Prisustvovao sam bojnom gadanju MI NA SLUNJU I испаљивљли сте Helfayer , не бих рекао,JEL SE RADI O REMONTOVANIM POLOVNIM HELIKOPTERIMA BEZ IKAKVE OPREME . откуд ти та идеја где си то прочитао, нашао си јак извор информација тај је експерт за вињак и лозу.

Mi

@Franko
Odavno nisam gori clanak procitao a vi ga uporno postavljate. Nivo 6-7 razred osnovne skole. Toliko pogresnih informacija u jednom kratkom tekstu (od polovnih helikoptera, do miga 29 i vijetnamskog rata), da nisam ni citao druge linkove.. Ovo je mesto gde se bar trudimo da budemo malo precizniji. A zakljucak.. „roba sa greskom“ „visak“ Lupetanje ili zabava za one bas skroz ne upucene.

Takodje,
Nije mi jasno zasto postavljate imgur linkove slika clanaka. Jel toliko tesko dati link stranice pa da procitamo ceo clanak, i ko su ti „genijalni“ autori?

Be

Youtube genijalci kao i on sam

Kr

Dobra cijena, dobar posao. Samo me ljute ove silne procedure („pred Odborom za obranu hrvatskog Sabora“). I mi to sami sebi propišemo zakonom o obrani. Takvih primjera ima u cijelom gospodarstvu. Dobro da se ne traži mišljenje zaštite okoliša. Nebi li kroz nadzorne i ine odbore napunili džepove. Zbog toga smo ne konkurentni. Dobra vijest, bez obzira na sve.

Odgovori
Be

Losa cijena los posao!

Iv

Cena je odlicna, ali kad bi se gadjali vagonima, mali broj helica, uvodjenje novg tipa helia, ali sve je to tako kada ti drugi komanduje

dr

Zasto los posao?

nn

Dapače, cijena je tako dobra da nas lišava dileme da li će Hrvatska ikada moći nabaviti novi mlazni borbeni avion. Kao što sam i ranije tvrdio, gazde (Ameri) vam nisu dali F-16 jer smatraju da za te pare morate kupi ekstremno preskupe helikoptere UH-60. Helikoptere koji su vam pored dvadesetak taze remontovanim „osmica“ i njihovih derivata plus 16 lakih izviđačkih i veoma ograničeno borbenih OH-58, krajnje nepotrebni. Veselim se ovako „dobrom“ poslu.

Kr

Članstvo u NATO-u košta. Svi smo toga svjesni. Jedini uvjet koji savez postavlja je min. 2% BDP-a. Neslužbeno uvjet je i tehnika iz nato zemalja. Nitko nas ne sili na borbenu komponentu HRZ-a. To je naša odluka da idemo u nabavu, koja je dobra. Dali će se realizirati, amere boli briga.
Ako želiš skupo i promašeno onda je to NH90. UH-60m je skup ali predobar da bi se žalilo novce. Ruska tehnika za RH nije opcija i to je završena priča.

AL

Srbija je 12 novih Airbus-ovih helikoptera, ukljucujuci i 3 Super Pume(otprilike klasa BH), platila 175 mil sa sve delovima, preobukom itd. itd.
Jedino ako uzimate neke nerealne kolicine naoruzanja, pa da je cena u neku ruku opravdana

ox

@Krunoslav heheh a kako bi ti ? Kao Srbija ? Ispod stola, bez transparentnosti, bez odbora i diskusije, gdje jedan čovjek na vlasti samo kaže što želi kupiti i to kupi, bez da itko zna cijenu i sve ostalo. Bez „procedura“ ( kako kažeš ), institucija, nisi ozbiljna država.

B

Koliko ja vidim ovi helikopteri ce biti kupljeni isto kao i srpski…

Kr

Oxo, uz sve silne institucije eto ti slučajeva: slovenska patrija, austrijski EF, poljski Airbus, bugarski gripen. Nakon MORHovog izlaganja odabira Baraka je saborski odbor pljeskao što je slučaj bez presedana na našoj političkoj sceni. Pa eto kako je završilo. Nisam ja protiv nadzora i institucija. Već za tako važno pitanje nacionalne sigurnosti ne smije se čekati da se gospoda sastanu. Smatram da za ovakve stvari ne treba javna nabava već ponude i narudžba. U unaprijed definiranom financijskom okviru i ponude od strateških i zapadnih partnera. Iz današnje perspektive izgubljeno je desetljeće i onaj jadni gripen bi bio bolje rješenje od ovog danas. Pa evo i slucaj Elbitovih stanica. Sve odrađeno po proceduri, jel da!? Hahaha! imam ja iskustva sa javnom nabavom. U toliko velikom procesu lako se neki detalj ispusti. Nama se to događalo i na svim infrastrukturnim projektima u državi. Nešto očito ne štima u institucijama pravne države. Ne misliš tako? Tko je u tim odborima? Pametni ljudi bježe od politike. To su ponekad nepismeni ljudi. Mogao bih puno pisati, al neda mi se. Hoću samo reći da proces ne znači nužno izostanak korupciji i transparentnosti

Đ

nn…
osmice nisu remontirane nego 17-ice.
osmicama ističe resurs, neće se remontirati.
kupit će se i avioni, ne sikiraj se.
što se tiče „ograničene“ Kiowe sa Hellfire i Hydra i svim senzorima, uz uvezivanje sa PZh, tenkovima i td… samo se tješi i drži teze o ograničenosti.

A što se „stručnjaka“ beduina tiče –
mora da je teško živit sam sa sobom. Pati, što da ti se drugo kaže.
toliko su ti jadni komentari da su čak i smiješni.

Be

Djecace, nasmijavas ne rano ujutro

ox

Beduin već dvije godine govori da će Hrvatska ugasiti vojno zrakoplovstvo, gdje se avioni neće kupovati. Baš čekam da se završi taj posao sa avionima da ga „prcnem“ :) hhehe analitičar koji predviđa stvari.

Be

Ja to nisam rekao.
Ja sam rekao kako ce HRZ ostati bez nadzucne borbene komponente.

Dr

@oxo

Kao neutralni posmatrac, mogu reci ( iako se u neki stvarima ne slazem sa doticnim) da je Beduin od prvog do poslednjeg dana pisao da od Baraka nema nista. Neki drugi su, i kad je svima bilo jasno da je posao propao, i dalje trubili kako Barake stizu onakve kakve su narucene, bez ikakvih izmena itd. Na kraju se isposatavilo da je Beduin jedini bio u pravu, ne zato sto ne bi zeleo da njegova zemlja ne nabavi nove/polovne avione za svoju vojsku, vec zato sto razmislja svojom glavom i nije podlozan medijskim namipulacijama koje nisu strane ni vama u Hr a ni nama u Srb.

Za razliku od Beduina, ti Oxo si se ispromasivao na istom ovom portalu za sve pare, sto bi se reklo.

ox

@Drina Zapravo nisam. Dovoljno je pogledati moje komentare.

Be

oxo, vidim kako ti je i skromnost jedna od vrlina

Ik

Konacno smo poceli dobijati(kupovati) pravu i kvalitetnu opremu, americki helikopteri su jako skupi ali su najbolja kvaliteta…..

Odgovori
Be

Tko te to lagao?

Dr

Da su najbolji, nisu. Ali da su najskuplji, jesu. Oni papucari u Somaliji tj. Mogadisu srusise 2 i ostetise 3 helija…

Lu

da a oni papučari u Siriji srušili 3 ruska Mi8/17/35 a o sirijskim da i ne govorim …

Dr

@Luka

Koliko se secam dva ruska helikoptera pogodjena su na zemlji tokom akcije spasavanja pilota oborenog aviona. Treci helis pao je usled pogodtka rakete ispaljene iz helikoptera iza njega, cini mi se da je bila neka obuka Sirijaca ili sta vec. Bilo kako bilo, tri, pet ili deset helikoptera za 4. godina rata su zanemarljivi gubitci. Na drugoj strani, Amerikanci u Mogadisu izugise 2 helikoptera za jedan dan, dok su im tri ostecena. Uz to papucari u Siriji su se docepali ogromnih kolicina naoruzanja iz magacina iracke i sirijske armije, plus oruzje sa strane koje im je dostavljeno. A papucari u Mogadisu sem RPG, automatskih puski i po kog puskomitraljeza i pik apa nisu imali nista.

Lu

@Drina,
kao i što sam kažeš izgubili su 2 u istom danu kao i UH60 u sličnim uvjetima, ovo su helikopterski gubitci u Siriji (rusi izgubili 9 komada):
Mil Mi-8 and Mil Mi-17 28 (26 Syria,2 Russia)
Mil Mi-14 1 (1 Syria)
Mil Mi-24 9 (2 Russia, 7 Syria)
Mi-35 2 (2 Russia)
Mil Mi-28 2 (2 Russia)
Kamov Ka-52 1 (1 Russia)

Dr

@Luka

Rusi za 4. godine rata izgubise par helikoptera. Amerikanci u Mogadisu za dan izgubise dva helikoptera, a tri su im tesko ostecena. Sta bi bilo da su ostali duze od jednog dana u Somaliji? Jos papucari u Somalije nisu imali ni 1% naoruzanja kao papucari u Siriji.

Brojka od 9 izgubljenih ruskih helikoptera nije tacna. Zakljucno sa 2018. godinom Rusi su u Siriji izgubli 7. helikoptera (Ka-52 x1, Mi-24 x1, Mi-35 x2, Mi-8 x2 i Mi-28 x1. da ne izbacujem sad i evidencijeske brojeve letelica). Tokom 2019. godine koliko znam nije pao/oboren ni jedan helikopter.

Na kraju krajeva nije ni bitno da li je 3,5 ili 10 helikoptera izgubljeno. Sama cinjenica da su Rusi u Siriji 4. godine i da su za te 4. godine izgubili zanemarljiv broj helikoptera govori sve.
Ne zaboravite da su se papucari u Siriji dokopali ogromnih kolicina naoruzanja iz krcatih irackih i sirijskih magacina + oruzje dostavljeno sa strane (dosli do pred Bagdad, preko noci uzeli milionski Mosu izguglajte sta su samo u Mosulu zaplenili od Iracke Armije, o delovima Damaska i sirijskim gradovima da i ne govorim). Samo ta cinjenica govori da bi gubitci po nekoj logici trebali da budu minimum tri puta veci, jer su bili veoma dobro naoruzani cim su osvojili i kontrolisali onoliku teritoriju, za razliku od Somalijaca koji su kontrolisali par kvartova u Mogadisu.
Ni sirijski gubitci u helikopterima takodje nisu veliki, ako je brojka koju ste izneli tacna, zato sto rat u Siriji besni evo vec skoro 9. godina.

I samo da se ispravim vezano za moj prethodni komentar. Tokom spasavanja pilota oborenog aviona na zemlji je unisten jedan Mi-8AMTS (evidencijski broj RF-95601/252) a ne dva kako sam naveo u svom prethodnom komentaru.

Lu

Točna je, imaš stranicu sa svim dokumentiranim gubitcima helikoptera i aviona, mislim da je čak negdje preuzeto i na wikipediji do koje je lakše doći.

Ja

Za te pare mogli ste da kupite 7 do 8 dobro nauoruzanih i opremljenih mi 17stica koje bi vam duplo vise trajale.Bas su vam dobro zabiberili.

Odgovori
al

Pa i vrapci na grani znaju da je cilj HR da se predje na zapadnu vojnu opremu u svim rodovima vojske a pogotovo u RV-u. (Ne ulazim u opravdanost tih odluka ali je tako) Ocigledno je tako u svim istocnoevropskim NATO clanicama: remontovati sto se moze rusko – izvuci maksimum a novo nabavljati iskljucivo od proizvodjaca koji su u NATO a pozeljno je americko. Tako da njima Mi 17 ne „pije vodu“…

Dr

@alexanto

Nikad Hr i isticno evropske zemlje nece u potpunosti preci na zapadnu ili americku tehniku. Pogledajte samo Bugarske, u nato su vec 15. godina ali im okosnicu oruzanih snaga i dalje cini sovjetska tehnika. Nista bolje stanje nije ni u Hr.
Preskup je to ‘sport’.

Ba

Neka je sa srećom nabavka nove opreme!

Ipak, nešto mi ne štima u razumjevanju priče oko cijene, jer…38M$ dva helikoptera, a 77 miliona na rezervne djelove i održavanje. Možda nije momenat za ovakvu logiku, izvinjavam se- ali ako je to zaista tako, zašto ne uzeti 4 helikoptera (+ dva poklonjena) i onda imati djelove i opremu u + 2 helikoptera? Nova, kompletna? Nije li cijena za djelove i opremu malo previsoka kada se ovako posmatra?

Odgovori
Ba

Pardon, +4 nova helikoptera, naravno.

Br

Pitanje je kolkinstok delova uzimaju ako ovo pokriva i navedenih 2 dodatna nebih rekaplo da je kriticno. A moguce je da pokriva i obuku za operativu za dodatnih 2 helikoptera

nn

Kobajagi dobijaju na poklon dva komada, ali samo zmaja. Kako? Tako što u plaketu koji plaćaju nevjerovatnih 115 miliona $ pored dva dodatna zmaja ide i „9 motora“ . Ako mene pitate, na 2 donirana + 2 preskupo plaćena zmaja ide 8 motora a deveti je remontna rezerva.

Đ

nn…
ne dobiva se „kobajagi“ nego se dobivaju dva UH-60M kompletno opremljena u verziji za specijalne postrojbe, koje u cijelosti plaća SAD (50 i koji mil)
kupuju se dodatna dva i u cijeni sveg toga sadržano je i sve ostalo što nije bilo uključeno u prethodnu donaciju, a piše ti ovdje: https://obris.org/hrvatska/state-department-odobrio-prodaju-uh-60-black-hawk-hrvatskoj/

što znači, kada se bude dalje kompletirala eskadrila nabavkom još novih UH-60M , neće biti potrebe za većim dijelom stavki. što se tiče ove -PRETPOSTAVLJENE- cijene, ona će se svakako razlikovati u tome kada se posao do kraja zaključi. sve piše u ovim člancima samo treba čitati.
Na kraju krajeva, još uvijek transparentnije nego „donacija“ polovnih MIG-29 iz Rusije, iz koje još nije jasno što se sve plaća ili se platilo.

Dr

@Đuka

“Na kraju krajeva, još uvijek transparentnije nego „donacija“ polovnih MIG-29 iz Rusije, iz koje još nije jasno što se sve plaća ili se platilo.“

Tako su vasi vojni analiticari pisali/izjavljivali kako je Hr usla transparentno u nabavku aviona od Izraela, za razliku od Srbije. Na kraju srpski MiG-29 poletese, a Barake ostadose samo na posterima i naslovnim stranama vasih novina.

Vama u Hr mozda neke stvari nisu jasne za nabavku, naoruzanje i modernizaciju MiG-29, ali to ne znaci da je i nama u Srbiji nejasno. Avioni su donacija, naoruzanje i modernizaciju placamo mi. Koliko nas je sve to kostalo, i to se odavno zna. Tako da ne vidim sta tu ima da bude nejasno i misticno. Meni je vise misticnija muljacina oko neuspelog pokusaja nabavke F-16 za Hr, tu je svasta nesto isplivalo na povrsinu…

om

Banja, kanibalizam nije najbolje rješenje za rezervne dijelove.
Kada kupite novi stroj onda proizvođač ponudi tkzv.“ recomend spare parts list „a vi ju onda možete po želji reducirati. Neki dijelovi odlaze češće o što onda imate od kanibaliziranja.
Stvarno nije jasno što je tu sve uključeno,ali takova donacija je prilika da nas se privuče.Ovdje je pitanje prelaska na nove tehnologije i obuka pilota inženjera i tehničara i možda još nečega što u ovom trenutku nije poznato. Svakako slijedeća tranša morala bi biti puno jeftinija jer komad na tržištu mislim da stoji dvadesetak milijuna,ali gol golcijat.

Ba

@Omnia

Kanibaliziranja? Nisam mislio na to. Mislio sam na to da kada imaš 8 (osam) helikoptera umjesto 4 (četiri) helikoptera možeš sebi da priuštiš ispad iz stoja jednog, narudžbu djelova i čekanje na remont, pa da poslje opet imaš 8 helikoptera umjesto 4, jel’? Takođe, nakon zaprimanja letjelica HR vladu nebi trebalo da spriječava ništa da dokupe stok od 2-4 motora rezerve i kompletne prateće opreme. Ovdje se bukvalno kupuje dupli set motora za letjelicu koja je tek na početku resursa, a na uštrb broja letjelica…prosto to mi nije logično. Vi imate specifičnu teritoriju i treba vam veliki broj letjelica za sve predviđeno. Drugi razlog zbog kojeg sam to pomenuo je da bih skrenuo pažnju na cijenu- vi ste NATO zemlja- možda dogovoriti odmah 12 komada u paketu, postići nekakav dugoračniji aranžman? Po kojoj cjeni istu stvar plaćaju druge članice? Evo tih helija na fotkama u članku koje su snimane na Plesu- toliki novac? Sasvim dobri heliji- 115 miliona za dva ova i djelove? Mislim da ne.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/americki-dar-od-50-milijuna-dolara-stize-nam-2022-najnovije-verzije-black-hawka-necemo-platiti-ali-obuku-pilota-i-mehanicara-te-novi-hangar-hocemo/8987006/

Dr

@omniameamecumporto

Korentan komentar, s tim da se ne slazem da bi nova transa morala biti jeftinija. Ne zaboravite da su vojne fabrike u Americi u privatnom vlasnistvu, a kod privatnika nema nista za dzabaka. Tako da tu nema tu se tu nista ne mora. Kapitalizam je to.

Č

Da li postoji mogućnost da Srbija otkupi od Hrvatske njihove Mi-171? Očigledno da im srednjeročno više nisu potrebni tek su remontovani ali do isteka sledećeg međuremontnog perioda mislim da bi se mogao pogoditi dobar posao koliko god to trenutno neverovatno izgledalo.

Odgovori
To

Mi 17-SH ostaje u sluzbi narednih 10g.Vjerovatno se mjenjaju stari MI-8 iz 90-ih,iako su i oni imali remont 2013..

ox

Mi 17 ? Ne. Upravo ( prije par tjedana ) su svi bili na remontu. Ali bilo bi dobro prodati Mi8. Srbiji, Crnoj Gori, Kosovu, Albaniji, Makedoniji…njima bi dobro došlo.

Vu

To bi bilo idealno i ja sam se to pitao. Ali HRZ ce te helikoptere koristiti jos neko vrijeme dok ne zamjeni stare Mil-8 sa UH-60M, a nakon toga ce mislim ici zamjena Mil-171. Do tog vremena mislim da ce Srbija vec kompletirati svoju eskadrilu helikoptera pa joj nece niti trebati vise.

Jedino kada bi htjeli kupiti Mil-8 pa ih servisirati i nadograditi. Ako se to uopce islpati jer mislim da je bolje kupiti Mil-17 nego krpati stari Mil-8. A i pitanje hoce li HRZ prodati srbiji uopce ili su oni vec nekom obecani.

Fr

Ne nepostoji prvenstveno zbog odnosa dviju zemalja nije prošla ni isporuka pušaka za vaše specijalne postrojbe koje su imale namjeru uvest jedan broj VHS2 . Drugo Mi-171Š imaju resursa do iza 2037. godine uz odgovarajuće kalendarske remontne svakih 8 godina. Znači da su nam potrebni i helikopteri su u odličnom stanju tek je tavršen remont to nam je eskadrila pravih transportnih uz 10 BH. Rješavamo se samo MI8.
https://youtu.be/Xs-4Qn639Og
Potrebni su nam i za prevoz novih strojeva koje nemožemo obavljat sa B-H- – https://youtu.be/khzy-qdrv6Q

https://youtu.be/4mFk0fwCAWA

Al

Srbija za SAR i MEDEVAC koristi od skoro H145m koji je mnogo bolje opremljen za te zadatke. Vojska dobija/vec je dobila nove Mi-17v5 i MI-35m. U sluzbi je ostao jedan Mi-8 ako se ne varam, MUP-ove Bell 212, 206 bi trebali nove Pume i H145m da zamene.
Prosto i ovo helikoptera koliko imamo je operativno „na misice“ jer nema vise pilota, tako da vasi Mi-8 i Mi-171 ne mogu dopuniti jedinice, a ne mogu ni zameniti postojece jer su losiji od vecine helikoptera koje uvodimo ili su vec uvedeni u naoruzanje.
Ako HR i odluci da proda svoje Mi-8/17 kupca ce lako naci jer toga uvek treba svugde po svetu, mada ne verujem.
Verovatno ce biti korisceni dokle god je moguce i postepeno zamenjeni novim americkim helikopterima

al

Definitivno prelazak na US letilice kosta, to niko ne spori. Bode oci ova stavka van samih letilica, meni deluje kao da se tu „pegla i okajava“ onaj dogovor ispod zita za Barake tj da se malko vade fleke ovde. Uzimaju se 4 letilice a delova i opreme kao za tri eskadrile. Nije sporno da se ima neki stock delova i nesto opreme ali meni deluje logicnije da se u startu uzme koja letilica vise pa kad se njima u potpunosti ovlada ide se u nabavku svega propratnog sto te letilice mogu da pruze… No, novo je novo i ako to ima ko i zeli da se plati – pozdravljam. Neka sluze u miru dugo godina!

Odgovori
Ik

Beduin,
Vecina zemalja sa vecim budjetom stoji u redu za kupovinu ovog dokazanog helikoptera, ali opet svako ima svoje misljenje.
Posto smo u NATO-u ne vidim razlog da uzimamo novu rusku opremu, Amerikanci su vec nam donirali 16 Bell OH-58 Kiowa ali mislim da u ovu akviziciju od $115 mil ide i nabavka AGM-114 projektila( navodno 96 kom)

Odgovori
Zo

Oxo
Proveri kad je hrz zadnji put imao npr nocne letove? Da li u svrhu obuke ili patrole hrv vazdusnim prostorom, nebitno… proveri u madjarskim izvorima a imas i u drugim kakav je ugovor potpusan sa njihovom vladom, tj MO… sigueno nesto da ce te vi leteti i cuvati njihovo nebo. Jer sve sto vi imate ili kupujete je najbolje na svetu, univerzumu citavom… iako vecina ne razlikuje transportni heli od borbenog pa skarabudjite sve u jedno i najbolje istovremeno da ni konstruktori ne bi bolje… odavno ste prestali biti smesni s tim komentarima a ako niste smesni a ono ste..

д

Ikar ово је леп начин да вам наплате све донације, овоје као да купиш нов мерцедес па ти успут продају и један резевни мотор чисто да ти се нађе.

Vu

Zoran Vu

samo jedna ispravka……vjerojatno si se krivo izrazio, HRZ je imao noćne letove helikopterske…ono što si htio reći je vjerojatno kada je borbena eskadrila Mig-21 imala noćne letove….naravno nikada jer nema opremu za to. Mig -21 je odradio svoje i intenzivno mu se traži zamjena.

Sa Mađarskom je potpisan ugovor da njihovi i naši borbeni avioni mogu slijediti neidentificirane avione i preko granice te ne moraju odustajati od potjere ako su blizu granice.

Br

Da je neka prava borbena letelica, kao Ka-52, Apac ili Mi-28, pa i da razumes cenu, zbog brojnog naoruzanja i raznih elektronskih sastava koji ih prate… Ali ovolika cena za prvenstveno transportne helikoptere koji uz to mogu prevesti duplo manje vojnika od mi-17, je nezamisliva.

Odgovori
AL

Sto bi rekao Manda „mnogo je kume“

Odgovori
ma

Jedan helikopter kosta kao avion :). Dobar posao.

Odgovori
Br

Mislim da novi lovci odavno nekostaju 50 miliona i tad su bili sami i kloti za te pare

KB

Helikopter Sikorsky S-70 je original a jedna njegova izvedenica je UH-60. Vojna izvedenica UH-60 je mašina s dosta raznolikih komponenti. RH već dugo pregovara o kupnji vojne izvedenice UH-60 i to je izgleda spremno za „staviti u pećnicu i ispeći jelo“! Da bi ušao u LM i dobio mjesto na proizvodnoj traci u fabrici Sikorsky moraš nešto platiti unaprijed. To je RH učinila zato što je unaprije kupila motore, navigaciju, transpordere i radio uređaje za onu količinu helikoptera koju namjerava kupiti. Komponente su na početku procesa skupe ali će na kraju procesa gotov proizvod biti puno povoljniji. Helikopter Mil-8/17 koji se trenutno koriste u HRZ-u i koji su remontovani 2013/14/15 će biti operativni do 2024. Nakon što isteknu resursi neće se više ići u njihov remont nego će se uvesti novo sredstvo. To novo sredstvo mora biti operativno do kraja 2024. Kako bi se to postiglo mora se na vrijeme krenuti s operacionalizacijom postupka nabave novog sredstva i slijedom toga postupak uvođenja u operativnu službu. Kad se donese strateška odluka i kad se ima novac onda sve ide „kao po loju“. Najbolji helikopteri i najbolji avioni su bez daljnjega NOVI helikopteri i NOVI avioni!

Odgovori
Dr

Meni se cini da je nabavka UH-60 za Hr utesna nagrada zbog onog fijaska/zabrane kupovine aviona…

Ed

CIlj ove nabave je vec odavno jasan, 14 komada starih Mi-8 zamjeniti sa modernim zapadnim helikopterima. Mi-8 moraju biti zamjenjeni u sljedecih 5-6 godina i resursi im se nece vise obnavljati. Buduci da se radi o uvodenju novog tipa u flotu, treba uzeti u obzir da ce biti potrebno do 2 godine (nakon isporuke) za uvodjenje u operativnu upotrebu. Planirano je imati CSAR (dva donirana), MEDVAC i standardnu verziju, ukupno 12-14 komada. Ova prva 4 komada ce biti prvenstveno upotrebljavana za obuku, kao priprema do dolaska ostatka planirane flote.
Velik novac, ali ipak donekle ocekivano s obzirom na cijene slicnih ponuda ugovora kod zemalja koje su uvodile ili planiraju uvesti po prvi put ovaj tip sa slicnim paketom (po USA DoD DSCA), na primjer:
– Svedska 2010.g.: 15 komada, 546 miliona USD (po DSCA), kombinirana logisticka podrska kroz svedske firme sveukupno 750 miliona USD
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/sweden-uh-60m-blackhawk-helicopters
https://www.defenseindustrydaily.com/sweden-orders-uh-60m-helicopters-for-afghan-csarmedevac-06857/
– UAE 2011.g.: 5 komada u VIP varijanti,, 217 miliona USD
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/united-arab-emirates-uh-60m-blackhawk-helicopters
– Brazil 2014.g.: 3 komada, 145 miliona USD
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/brazil-uh-60m-black-hawk-helicopters
– Meksiko 2014.g.: 18 komada, 680 miliona USD
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/mexico-uh-60m-black-hawk-helicopters
– Latvija 2018.g.: 4 komada, 200milijuna USD
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/latvia-uh-60m-black-hawk-helicopters
– Ceska 2019.g.: 12 komada, nesto bolje opremljeni, 800 miliona USD
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/czech-republic-uh-60m-black-hawk-helicopters
Cijena samog helikoptera, mjesano standardne i MEDVAC verzije za USA, je oko 21,5 miliona USD po komadu, za narudzbu 71 komada cijena ukupno je 1619 miliona USD u 2012.g.
https://web.archive.org/web/20110304183647/http://comptroller.defense.gov/defbudget/fy2012/FY2012_Weapons.pdf

Odgovori
Vu

Citam vase komentare pa se cudim i nije mi jasno sto vi tu ne razumjete. Vecina vas strucnjaka se cudi zasto uzimamo skupe zapadne helikoptere, a ne jeftine ruske, kao to je super, bolje i logicno. Pa ajmo redom.
1. Hrvatska se zeli rijesiti sve ruske i ex YU tehnike koju ima i prijeci na MODERNE zapadne sustave.
2. U NATO-u smo i moramo biti NATO kompatibilni, koristiti istu ili slicnu tehniku kao i saveznici.
3. Ako zarate recimo NATO i Rusija (to znaci i HR je u ratu sa rusiom) sto mislite da ce Rusi servisirati i dopremati rezervne djelove clanici NATO-a sa kojom je u ratu….NECE….A onda je to rusko,bolje,pametnije i jeftinije samo preskupa neupotrebljiva hrpa zeljeza.
4. HRZ za sto koristi helikoptere ne trebaju mu M-8 jer su preveliki i trose puno. Osim toga udite u kabinu Mil-117 i UH-60M i biti ce vam odmah jasno zasto je Mil-117 jeftiniji.

To koliko mi placamo te helikoptere vama mozda je skupo, ali nama Hrvatima niti jedna cijena nije previsoka ako se placa za zastitu nase zemlje, jer dobro znamo koliko nas je kostao rat,okupacija i unistenje trecine zemlje i gospodarstva.
Nadam se da sam nekima pomogao da shvate neke stvari. I jos info 2 UH-60M su donacija SAD-a za specijalne snage oni su nesto skuplji i opremljeniji, ova dva su klasicni transportni UH-60M.

Odgovori
AL

ammmmm Airbus?

So

У рату да Русијом на главу ће вам падати атомске бомбе. Неће бити „крени-стани“ из деведесетих.А ако и уђете на територију Русије, проћи ћете као ваши ђедови под Стаљинградом….Тако да сте „металлом“ скупо платили.

XY

Панцир Пеницилин!

Ac

Da me ne shvatis pogresno,ali ako se desi taj rat sa Rusijom u kojem mislis da cete i vi ucestvovati na strani Amerike mislis da vam ti helikopteri od 115m nece biti hrpa zeljeza?

Kr

Upravo tako, potpisujem sve sto si napisao

Be

A u Vukovarac, sta ga zabrljavis ovom zadnjom….

O da, i te kako je bitna cijena.
Posebno u drustvu prozetom korupcijom.

д

Vukovarac
ali nama Hrvatima niti jedna cijena nije previsoka ako se placa za zastitu nase zemlje,Па што онда не купите Ф-16 В ко Бугарска када вам ни једна цене није превисока

Vu

Pa zašto ne kupiti F-16 V ko Bugarsku kad vam nijedna cijena nije previsoka…………zato što bi F-16V mogli dobiti tek iza 2025 godine i to ako!! Tek kada bi Slovaci, Bugari, Bahrein i Tajvan dobili svoje avione onda bi išla eventualna isporuka Hrvatskoj i trajala bi dvije tri godine.

д

Vukovarac па сте одлучили да сачекате 2035 , јасно полако чему журба , супер су вам ове 21 које су поправљали украјинци деловима са бугарског отпада.Могли би да се јавите СДПР-у они воле да буџе и преправљају старо оружје.

Iv

OXO
You’re a moron. Is Srbija supposed to have a vote on whether or not to buy certain weapons? Good luck negotiating a good deal that way. You think is the USA they ask us if we agree with military spending? You think they ask if we want more f35s or if we should spend trillions on the military? Welcome to the real world where secrets about military spending are normal.

Odgovori
Kr

That’s exactly what I’m saying. Democracy and the right to vote is a luxury that national security provides.

Kad se kupuje ili remontuje Rusko oružje staro minimum 30 godina to je posao veka, a kad se kupuje Američko novo ili skoro novo onda je užasno skupo. Ljudi navijajte za koga hoćete samo budite malo realniji.

Odgovori
Dr

A koje smo to oruzje staro 30. godina kupili od Rusije? Ako mislite na MiG-29 oni su donacija, na nama je da ih modernizujemo i naourzamo. Na kraju krajeva, zar i Hrvati nisu jednom modernizovali svoje MiG-21 kao sto su planirali da modernizuju i izraelske F-16 da su uspeli da ih nabave, ili recimo sovjetske helikoptere nedavno? Helikoptere smo kupili nove, i ne samo helikoptere, kako ruske tako i Airbusove.

I nema tu nikakvog navijanja neosporna je cinjenica da je americo oruzje, nebitno da li se radi o novom ili polovnom, daleko skuplje ne samo od ruskog vec i od kineskog i evropskog.
Pod navijanje mogu da se svrstaju komentari koji tvrde da je UH-60 najbolji nesto kao svemirski brod, skoro pa ne oboriv samo zato sto se nabavlja za Hrvatsku. A kad je tema bila nabavka Mi-17 V5 ili Mi-35M za Vojsku Srbije, komenatori koji sada o 4 UH-60 pisu kao da se radi o strateskim bombarderima pisali su kako eto 4 Mi-35 nece poremetiti ‘ravnotezu snaga’ na Balkanu, kako Mi-35 nisu nista specijalno, potezala se tu prica da li helikopteri u kabini imaju ili nemaju ventilatore itd. E to se zove navijanje, a ovde koliko vidim niko ne spori da je UH-60 dobar transportni helikopter, ljudi mahom pisu da je UH-60 daleko od najboljeg transportnog helikoptera, da je preskup kao sto jeste i slicno.

Al

Gresite,konkretno Srbija nije remontovala ruske helikoptere stare 30 godina, nego je kupila nove, pride kupila je i nove zapadne, a pritom je ukljucena u zvanicnu ponudu kompanije Airbus…..
Pa vi sad procenite sta je bolje.
Amerikanci jednostavno nisu fer. Deru kozu s ledja.

nn

Kada se kupuju Ruski NOVI helikopteri oni koštaju PET puta manje nego UH-60, mogu prevesti dva-tri puta više ljudi, tri puta više tereta u kabini koja ima rampu, pa su još i naoružani i djelimično oklopljeni. Mi-17V5 je dokazano pouzdan i ni po čemu se u funkcionalnom smislu ne razlikuje od američkog pandana. Češće se remontuje ali za mnogo manje novca. E sad, ako nisi slobodna država, pa moraš kupovati samo od jednog prodavca, onda plaćaš pet puta više. To se zove reket. Ovo znači da u perspektivi nećete imati novca za sve što bi poželjeli (npr. mlaznu borbenu avijaciju). Neko se tome raduje. Veoma iskreno, i ja se radujem, jer takvo bacanje para znači da neće biti novca za nešto drugo. Na stranu što komšijama nikakvi dodatni helikopteri nisu nužni, postojeća flota im je zaista impresivna.

B

Pa realno je preskupo, a nije toliko bolje… Jedan mi-17 moze da preveze 4000kg unutrasnjeg tereta, UH-60 samo 1200kg. Broj vojnika koje moze prebaciti je skoro 3 puta manji, a cena skoro 3 puta veca. Bez sumnje je to bolji helikopter ako se bas ima para… Ali racunica je da za prevoz oko 30 vojnika je dovoljan jedan helikopter od 20ak miliona, a sa druge strane najmanje dva i ostalo bi putnika na zemlji i to za 100 miliona vise-manje.

Om

nn. Nužni su nam helikopteri jer osmice odlaze na smetlište.
Deset svježe remontiranih Rusa kupuje nam mir narednih deset godina.
Mi polako prelazimo na zapadnu aeronautiku i kad ovo sve stigne isteći će pet godina do narednog remonta,a mi ćemo imati modernu eskadrilu,operativnu sa svom infrastrukturom i obučenim ljudstvom.
Helikopteri su čisto vojni ali višenamjenski i mogu odrađivati neke zadaće iz civilnog sektora kao što su spašavanje,gašenje požara…..jer mi smo turistička zemlja ,a po
potrebi mogu pomoći i u elementarnim nepogodama .

Iv

What do you think the average age of a fighter plane in the United States air Force is? 27 years. They are rebuilt and re equipped with the latest avionics. Even the largest and richest air Force in the world is using 30 year old aircraft.

Pa i Ford je skuplji od Lade, a zašto, to je bar očigledno. Da je najbolji auto, nije, a da je bolji od Lade jeste.

Odgovori
Dr

Porediti automobile, po cemu SSSR a kasnije i Rusija nikada nisu bili u vrhu, sa helikopterima, avionima itd. je smesno.
Znaci brkate kruske i jabuke, i Svedska je na primer ispred Rusije u nekim stvarima vezano za civilnu upotrebu, ali je svetlosnim godinama iza Rusije po pitanju vojne tehnike.
Ili recimo Nemacka, ima najjacu automobilsku industriju u Evropi, ali je vojni patuljak u odnostu na Rusiju.
Kao sto sami napisaste iznad, stvari treba gledati realno a ne navijacki, a vi upravo gledate stvari iz navijackog ugla.

Al

Samo sto ovo nije odnos Lada vs Ford, vise Toyota Land Cruiser j200(Mi-17v5) vs Range Rover Autobiography(UH-60).
Prosto kapaciteti jednog u uslovima u kojima je predvidjen da se koristi, prevazilaze kapacitete drugog(sto ne znaci da drugo nema svojih jacih strana)

om

Ako nam trebaju helikopteri a trebaju nam jer osmice idu uskoro u staro željezo, ako moramo isključiti nabavku ruskih koji su OK i jeftiniji. Onda je nabavka crnih jastrebova u redu.Treba samo ispregovarati realnu cijenu.
Helikopteri jesu skupi ali su kvalitetni i ima ih smisla održavati dugi niz
godina jer su predodređeni da traju. Njegova nosivost i brzina puno su veće od ovdje spomenute pume koja po meni nije ista klasa, a može se jako dobro naoružati ,što opet nije i najbitnije.
Mislim da nama ne trebaju nikakvi Apaći jer za to je potrebna podrška
moćne avijacije i osmatraćkih radara koji se nalaze na nekoj još moćnijoj letjelici.
Dakle mislim da je poanta u malim osmatraćkim dobro naoružanim helijima kakove mi imamo. Svaki helić koji bi se uputio u otvorenu bahatu akciju bio bi meta raketnih projektila.
Ponovo ponavljam i mislim da su jastrebovi dobra investicija za prvoklasan transportno-desantni helikopter što bi po meni trebala biti glavna namjena. Trebamo samo spriječiti da nas ameri cijenovno preveslaju i naravno da odsječemo ruku onome tko želi uzeti nešto ispod paravana.

Odgovori
Dr

Komentar Vam je na mestu, s tim sto ne bi trebali da poredite Super Pume sa americkih helikopterima. Evropa je po pitanju vojne tehnike i letelica jos uvek patuljak u odnosu na Rusiju i Ameriku.
Ovo uopste nije losa investicija za hrvatsko vazduhoplovstvo, to niko ne spori u komntarima, jedino sto cena bode oci i sto su neki ubedjeni da ce Amerika sledecu transu helikptera za Hr dati maltene dzab dzabe, a svi znamo da kod njih, kao i ko svih ostali, nema nista za dzabe pogotovo u Americi gde je vojna industrija u privatnim rukama. Koliko para, toliko muzike. Kapitalizam je to.

nn

Čudi me onda da je „patuljak“ uspio prodati stotone H-145M u verziji Lakota Americi? Ne treba stvari uopštavati i banalizovati. Tehnološki Super Puma/Cougar, ili kako ga sve ne zovu, nije ništa ispod UH-60. Ipak, neosporno je da Mi-17V5 za daleko manje novca nudi značajno više. Više puta sam ima priliku da gledam Black Hawk u letu. Po meni je izuzetno bučan – definitivno bučniji od strog Mi-8, ali ono što me je kod njega iznenadilo jeste izuzetna tromost prilikom sletanja i poletanja. „Krava“ od Mi-8 to radi veoma elegantno i brzo, a UH-60 sa ona dva svoja „Wigmana“ koji vire kroz bočne prozore, toliko pažljivo sleće i uzleće da me je to šokiralo. Ipak, pretpostavljam da je u pitanju striktno sprovođenje nekih amerikanskih bezbjednosnih procedura, a da sam helikopter nije ograničavajući faktor.

Om

Drina, ali koliko je meni iz do sada rečenog vidljivo ovo je cijena za rezervne dijelove i obuku ljudi i
svega što je potrebno,a u nastavku isporuke bila bi cijena golih helića.. Kad tako ne bi bilo cijena bi bila
stvarno fantomska,pa tko bi to platio.

Н

Bravo komšije,što pre svi da vam stignu i da vas dugo služe.

Odgovori
Vu

Evo malo konkretnije objasnjenje…nadam se jedino da su izvori novinara iz ministarstva, a ne rekla kazala.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/dva-black-hawka-i-opremu-drzava-ce-platiti-80-mil-usd

Odgovori
du

ne radi link

Br

Ovo vece izderavanje nego nasa nabava Super Puma, uzgred uz to bez ikakvih tendera, transparetnosti i naravno sa visokom cenom. Sve ono sto su nam HR komentatori prigovarali minus visoka cena. Sad su i takve donacije dobrodosle. Naravno niko na ovom portalu ne mrzi Srbiju ili Hrvatsku cak sta vise verujem da ce Hrvatska imati prve nadzvucne lovce pre 2025 jer je takav trend trosenja svudge u IE i Hrvatska sebi to moze priustiti uz izdvajanja od 2% godisnje sem ako ne bude neke evropske recesije (sem Italije ni jedna privreda nije u recesiji trenutno) koja ce skresati budzete celoj evropi

Odgovori
Ik

Drina,

Airbus & AgustaWestland patuljci za Kamov i MI helicopters ti se salis ili je ovo najveca provala napisana na ovu temu ……..:))

Odgovori
Mr

Odlično…. Konacno se kreće!!! Jos da uvrste u plan jedno 4 seahawka!! 14 jastrebova za pocetak a kad ešice odrade svoje jos 10!!

Odgovori
B

Hrvatska zbog brojnih otoka i transporta nikada nece moci da zameni sve „ešice“ sa UH60, zbog cetiri puta manje nosivosti koja je ponekad neophodna. Jedino Chinok ili nesto slicno…

Be

Krivo razmisljanje.
Operativno iskustvo je pokazalo kako Hrvatskoj treba veci broj manjih helikoptera.

Al

Mozda cak i nekoliko iz familije CH-53 obzirom na konf. terena i zadatke.
Mada to je na ministarstvu odbrane HR da odluci, mi ovde mozemo diskutovati.

Sve u svemu, sto je RV tice, ako cemo bas da se „poredimo“, mada je suludo jer se radi o dva potpuno razlicita sistema sa razlicitim zadacima, al’ ‘ajde reda radi, mogu reci da je Srbija mnogo bolje prosla sa nabavkama u poslednje vreme.
Nadzvucna komponenta vrlo aktivna(stalno ih gledam), puno vezbi u poslednje vreme, novi srednje-transportni helikopteri, novi laki(mozda i najbolji u svojoj klasi na svetu), novi jurisni helikopteri, modernizuje se postojeca tehnika, a koliko smo culi, kupljen je i nov PVO…..
HR za sada, dobar posao sa remontom 17ki i oder koze s ledja za BH i Kiowe….

BM

jao djeco djeco…….pa bem li ga, vi zadatke i konfiguraciju znate bolje od GS

djeco djeco, al lupate kao maxim po diviziji.

kaki vraziji CH-53???
pa i milovi su nam preveliki za ono za sta su HRZ helikopteri potrebni.

pa bem li ga, a jel nama treba dizat haubice na neku cuku 1200 m nv helikopterima?
pa ne treba.

djeco djeco, slusajte malo sta ljudi s iskustvom pricaju….nije ih tesko razaznati na ovom portalu.

de

Chinook je nudjen Hrvatskojbkao donacija. Ocijenjen je nepotrebnim.

Vu

Al-41F1

Hrvatskoj su nuđeni CH-53 Chinuck ali je HRZ odustao od toga jer mu nije potreban tako veliki helikopter.

Br

Al-41F
Nemam dojam da su lose prosli sa kiowama

Mr

Iliti 4 seahawka + 2 na 2 ophodna broda/korvete za otvoreno more i mozda koju misiju na Mediteranu! Od prvog dana pilaju i ameri da moramo ic na dobru helikoptersku sluzbu…. Sto se borbenih aviona tice…. Casno smo pali i moramo si priznati da nece od toga biti nista, prihvatiti poraz i đentilmenski prepustit talijanima nadzor!

Be

Cuj njega, casno smo pali 🤔

Pa nismo casno pali, vec su zas**li!!!

Al

@BMK
Desi se dan kad je potreban i veliki heli, a vojsci uvek pase veci heli, samo to moze i da saceka. Naravno da je evidentno kako bi HR odgovaralo najvise nesto tipa H145m za MEDEVAC, SAR i to niko ne spori, sta vise, mnogo bolji izbor nego Mi-8/17. Kao sto sam i rekao, diskutujemo, svakako odlucuje ko odlucuje. Ja licno sam srecan sto je Srbija bas h145m nabavila i konacno resila, bar delimicno, taj problem.
@Vukovarac
verujem da je skupo odrzavanje presudilo. Racionalna odluka u svakom slucaju.
@Brad
Nisam odvojio interpunkcijom moja greska, mislio sam >skupi BH< i na kraju (ne skupe) Kiowa, mada su one bile pre, trebao sam prvo njih pomenuti. Sve zakljucna ta tri dila…"not good, but not terrible" sto bi rekao Dijatlov.

BM

U 22 godine moje sluzbe, taj se dan nije dogodio.

E sad, mozda ti znas nesto sto ja ne znam

Be

U zadnje 3 godine sam se preselio 4 puta.
Po tebi AI, trebao sam odavna kombi kupiti 🤔?

Al

@Beduin
ako bi drzava placala, ja bi i dva narucio na vasem mestu

Be

Tako zbori neozbiljan pojedinac.

Al

@Beduin
kad se vec sprdamo, mogla i jedna na racun moje (ne)skromnosti.
Sad ozbiljno, nigde nisam insistirao da je apsolutno nepohodno imati takvu grdosiju, kao sto napisah, „samo diskutujemo“

Be

Pa kad taj dan dodje kad ti zatreba mrcina od helija, za taj dan unajmis MI26 i problem rijesen.
Ima komercijalnih tvrtki koje se bave heli heavy liftom.

Kako su stvari krenule…..u doglednoj buducnosti, ne bi me cudilo da i obrana drzave bude outsourcana

Be

Cuj njega, casno smo pali 🤔

Pa nismo casno pali, vec su zas**li!!!

Odgovori
Dr

Zanimljivo da na stranici hrvatskog ministarstva odbrane pise da je SD odobrio ‘donaciju’ helikoptera, dok recimo na sajtu DSCA nigde ni reci o donaciji.

MORH- https://www.morh.hr/state-department-odobrio-donaciju-black-hawk-helikoptera

DSCA- https://www.dsca.mil/major-arms-sales/croatia-uh-60m-black-hawk-helicopters

Odgovori
Ed

@Drina
Donacija ne može biti objavljena u odobrenim prodajama (DSCA- major arms sale).
Donacija je službeno objavljena godinu dana prije ovog DoD odobrenja za moguću prodaju:
https://hr.usembassy.gov/u-s-donates-2-new-blackhawk-helicopters/

om

Obris piše kako je cijena ova dva helikoptera oko 38 miliona USD, ostatak
se odnosi na bitno širi paket rezervnih dijelova i opreme nego što su bila
prva dva koji su konfigurirani i donirani specijalnim snagama.
Dakle cijena je realna onakova kakova se može pronaći na internetu.
Ostatak kao što sam rekao su dodaci .
Ukratko koliko para za te dodatke toliko i muzike za naše uši.
Ja zadovoljan. Ako moramo trošiti 2%BDP onda neka helikopter kojega se ne bi trebala sramiti niti jedna vojska.

Odgovori
Be

Ako se vec treba trositi, neka se trosi na nesto sto ima smisla.

Ova akvizicija, dok si MI117 u sluzbi, nema smisla, pa se ti sad srami za cijelu opcinu

Ed

@Beduin
Valjda misliš na Mi-171š…
Pa bilo bi bolje da se 8-ice zamjene nečim manjim, klase „laki višenamjenski dvomotorni“ helikopter kao što su AW169, H145 ili Bell 429… To je vjerojatno potrebnije kad već imamo 171-ce.
S druge strane HR bi morao imati bar dvije eskadrile srednjeg višenamjenskog helikoptera …

Be

Bingo Ed

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor