Manifestaciju posvećenu obeležavanju 60 godina od prvog leta prototipa Galeba G-2 na aerodromu Ečka posetilo je, prema rečima organizatora, preko 250 ljudi. Kako se u subotu moglo čuti: kao na aero-mitingu a nije bio aero-miting.
Više od fly-ina, manje od aero-mitinga, #GalebDan više je nego uspeo ako se ceni prema možda i najbitnijem parametru – druženju. Na Ečkoj su se u subotu ponovo okupili prijatelji, entuzijasti, bivši letači, tehničari i radnici koji su u Mostaru ručno izrađivali prvi domaći mlazni školski avion. Organizatori, Udruženje letača Galeb, Aero-klub Galeb, Muzej vazduhoplovstva i aerodrom Ečka okupili su zaista impresivan broj ljudi. Prisutni su bili prijatelji i poštovaoci navedenih organizacija ali i članovi Udruženja Kurjaci sa Ušća, Udruženja pilota Tigrovi, Senki, letača-penzionera i linijskih pilota Srbije.
Zvanično najlepši aerodrom u Srbiji bio je domaćin događaju na tri stejdža. Gosti su sedeli u Eskadrila baru, na novoj platformi budućeg hangara Aero-kluba Galeb i na travnatoj stajanci koju su okupirali 100$ hamburger posetioci sa aerodroma 13. maj (pogledajte njihov interesantan video putovanja vazduhom do Ečke). Pored nekoliko ultra-lakih letelica svratila je jedna Seneka a leteo je i jedini klipni oldtajmer u letnom stanju, takođe restauratorski poduhvat subotnjih domaćina.
Platforma Aero-kluba Galeb i njihov montažni hangar bili su centralno mesto dešavanja. Ova lokacija, kako kažu iz aero-kluba, postepeno će postajati mini-muzej restauriranih aviona na otvorenom i zatvorenom. Planirano je da to bude stalna postavka, omaž jugoslovenskoj vojnoj vazduhoplovnoj industriji uz radionicu u kojoj će biti moguće praćenje restauratorskih radova. Kao u inostranstvu.
Kako je za Tango Six rekao Vladimir Bojović (intervju sa njim i ostalim interesantnim akterima pogledajte na kraju ovog posta) prvi prototip, serijskog broja 23001, oduvek je bio planiran za restauraciju. Na pozajmici od Muzeja vazduhoplovstva od 2008. godine nula-nula-jedan je bio prikazan javnosti kao plan 2011. godine da bi uz pomoć Udruženja letača Galeb i Vladimira Trifunovića pre tri meseca počela druga faza njegove restauracije. Treća faza predviđa, ako Bog da, kompletiranje sa Vajperom i dovođenje do punog izložbenog stanja ali samo na zemlji. Avion je previše vredan da bi ikad leteo, kažu dva Vladimira.
Okupljenima se obratio YU-YAE sa akro-zonom na propisanoj udaljenosti iznad glava kroz rutinu koja je bila milina za gledati. Pilot Dragan Zlokas precizno je prikazao većinu standardnih akro-manevara uz „pijani let“ i demonstraciju upravljivosti letelice na minimalnoj brzinu uz izvučenu konfiguraciju. Leteo je i Kraguj pod dirigentskom palicom iskusnog Mirka Anžela.
Kad smo kod letenja Galeba i iskusnih, organizatori su priredili posebnu atrakciju i povratak u prošlost nekadašnjem instruktoru na Gaši, pilotu Miletu Nižiću. Član prve akro-grupe na ovom avionu i opitni pilot koji je leteo treći prototip poleteo je u drugom sedištu u subotu posle 50 godina. Sa navršenih 80 godina života. Priču o njemu čitajte u četvrtak na Tango Six portalu.
Sedeći hangar party sa roštiljem (adekvatan zbog većinske seniorske atmosfere), tri izlaza Galeba, jedan Kraguja, pozdravljanje prijatelja na sve strane, deca na ramenima, rekordna posećenost, masovna prodaja Eskadrila majica. Jedna prelepa avijatičarska subota i pažnje vredan jubilej.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
mtw
Одлично је било. Гомила познатих људи, добра организација и опуштена атмосфера.
Zakeralo
Prvi prototip Galeba je nosio oznaku G-1.
Drugi prototip G-2 je postao obrazac za serijsku proizvodnju i zato su i kasniji serijski primerci označavani kao G-2.
Upravnik
Zna li se možda u kakvom je stanju primerak Galeb G3 ? Gledao sam pre neku godinu neke slike od njega, baš je bio rasčerupan, i tužno mi nekako izgledao. Nadam se da će i njega neko da sredi, pa makar bio izložen negde, da ga ljudi gledaju.