BEG airport status
Supergaleb G-6 i ostale kombinacije

Supergaleb G-6 i ostale kombinacije

ABU DABI, BEOGRAD – Visoka državna delegacija republike Srbije posetila je Abu Dabi prošle nedelje. Civilni deo molitve za pare obavio je ministar finansija Mlađan Dinkić dok je za vojni deo priče bio zadužen prvi potpredsednik vlade i ministar odbrane Aleksandar Vučić. Avioni koji ne postoje ili nisu potrebni, politički prebeg direktora SDPR-a i sve neozbiljnosti između. Analiza vojnog dela posete koja je reklamirana kao potencijalni spas kompletne srpske vazduhoplovne industrije.

Jedina vest o ovoj poseti koja je verovatno najpribližnija onome o čemu se zaista pričalo objavljena je na sajtu ministarstva odbrane:

„…Članovi dve delegacije razgovarali su o mogućnostima plasmana srpskog oružja i municije Ujedinjenim Arapskim Emiratima, zajedničkim projektima za razvoj i proizvodnju raketnih sistema i supersoničnih trenažnih aviona…

Dva dana kasnije dnevne novine Blic navode još detalja:

„Reč je, kako “Blic” saznaje, o projektu “kobac”, turboelisnom avionu za obuku, trenažu i napade na ciljeve na zemlji, transsoničnoj verziji “orla”, brzine jednog maha, aviona za obuku i uvođenje pilota u lovce, kao i o “belom orlu”, koji je označen kao kapitalni projekat i predstavlja nastavak projekta “Novi avion”, supersoničnog višenamenskog aviona brzine od 1,6 maha, čiji je razvoj započet u nekadašnjoj SFRJ.“

Brifing Vojno Obaveštajne Agencije

Budući da je iskusan, inteligentan i temeljit političar, Vučić je verovatno čitao brifing koji mu je napravila (bar se nadam da jeste) Vojno Obaveštajna Agencija. Organizacija zadužena za informisanje, procene o stranim vojnim efektivama i vojno-industrijsku špijunažu koja se i dalje blamira kršenjem copyrighta logoa Guarane.

Ukoliko nije bio ometen nekim važnijim brifingom Bezbednosno Informativne Agencije o sledećem kriminalcu kojeg treba uhapsiti, inače poslu koji ga sprečava da se efektivno bavi vođenjem ministarstva odbrane, Vučić je sigurno bio upoznat kako su prošli oni koji su šeiku Muhamedu bin Zajedu al Nahjanu pokušali da serviraju gluposti u prošlosti.

Naime, najzabavniji momenat koji pamtim dok sam izveštavao sa prošlogodišnjeg vazduhoplovnog sajma u Dubaiju je način na koji je Nahjan, koji inače ima čin generala i koji je formalno šef oružanih snaga Emirata, javno ponizio Francuze. Dassault je tada uradio nešto što inače radi, precenio je svoju ponudu za „veliki trofej Emirata“, ponudu za prodaju višenamenskih lovaca Rafal.
Nahjan je u svojoj javnoj reakciji poštedeo francuske diplomate ali za proizviđača Rafala nije imao milosti:

„…Dassault izgleda nije svestan da sva diplomatska i politička volja na ovom svetu ne može pomoći nerazumnoj komercijalnoj ponudi“, rekao je tada Nahjan.

Dassault je uspeo da svojim agresivnim i za emiraćane neprikladnim načinom pregovaranja izazove do tada nezabeleženu javnu reakciju. Pričalo se da su stavili preveliku cenu na ponudu koju su Emirati sigurno mogli da plate ali im očigledno nije padalo na pamet da samo zato što se od njih očekuje da imaju para budu izmuzeni za nerealnu cenu. Francuzi su se ućutali, snizili su ponudu i nastavili da prodaju Rafal.

Nahjan, takođe i šef Mubadale, jedne od kompanija Emirata sa najaktivnijim portfoliom u globalnoj vazduhoplovnoj industriji u pogledu investicija, sigurno je jedan od najupućenijih osoba na planeti gde i šta treba kupiti od vojne i vazduhoplovne opreme. Imajući to u vidu kao i gore pomenutu crtu njegovog karaktera da ne trpi nikakva sranja ni od koga, jasno je da se iza tog naizgled smirenog pogleda krije neko pred kome imate samo jednu šansu za prvi utisak.

…a onda su progovorili ljudi iz SDPR-a

Velika je verovatnoća da je novinar Blica pogrešno preneo sve u vezi vazduhoplovnog dela ponude ali malo je verovatno da su navodi o „supersoničnom trenažnom avionu“ loše preneseni budući da su objavljeni na sajtu ministarstva odbrane. Dakle ili supersonični trenažni avion kao projekat postoji ili je neko u PR službi ministra ili ministarstva nestručno preneo deo dešavanja sa sastanaka.

Nakon što je kao jedan od najbližih saveznika Amerikanaca u regionu, Nahjan verovatno pročitao neki njihov brifing koji govori o tome da je celokupna vojna industrija Srbije filtrirana kroz jednu firmu čiji je direktor politički egzibicionista, verovatno je dobro proučio sve elemente naše namenske industrije i pre nego što su SDPR-ovci progovorili.

OK, verovatno je potom razmišljao Nahjan, ovo oko oružja i municije uprkos očiglednoj neozbiljnoj noti koja krasi celu tu Srbiju, deluje realno i  zanimljivo, ali šta je sa tim avionima?

Priča o avionima, samo ukoliko su navodi Blica tačni, poprimila je klasičnu VTI/SDPR promo aromu u kojoj su navodno izrečeni razni pojmovi (projekti na papiru) od kojih nas je sve najviše zabavilo pominjanje „belog orla“. Na stranu to što je Srbija realno u stanju da u rekordnom roku isporuči nekoliko aviona stranom kupcu, što smo skoro i dokazali, Emirati jednostavno nisu Irak.

Na stranu to što je posao VTI-ja da opravda svoje postojanje izbacivanjem novih projekata i koncepata, na stranu što je želja SDPR-a da opravda svoje postojanje pod premisom da je samostalan nastup segmenata domaće vojne industrije nemoguć i na stranu potreba da se proda sve namensko moguće. Kombinovani efekat neozbiljnosti celokupne srpske delegacije očigledno nije bio evidentam dvojci ministra ni kada je Emiratima, opet navodno, ponuđen Kobac.

Srpska delegacija je pričala o potentnijem COIN nasledniku aviona koji je nedavnim udesom za sada dokazano nebezbedan i nedovršen kao proizvod (kada može vrhovni komadant da priča neproverene gluposti i iznosi svoje lično mišljenje mogu i ja) i njega stavila na sto.

U nadam se postojećem VOA brifingu trebalo je da stoji da su Ujedinjeni Arapski Emirati u septembru ove godine kompletirali i primili narudžbinu 18 COIN turboprop aviona-koji-nisu-na-papiru AT-802U Air Tractor. Analitičari ovu kupvinu stavljaju za sada u dve fioke: ili je u pitanju nabavka koja će biti predata nekom drugom savezniku ili je u pitanju prilično napredna filosofija svestranog naoružanja – u kojoj su Ujedinjeni Arapski Emirati prilično iskusni. Za sada je poznato samo da će Air Tractori pripadati Komandi specijalnih snaga na novom aerodromu u okviru Falaj Hazza kampa za obuku.  Dakle ukoliko je Kobac ponuđen nije mogao biti ponuđen pogrešnijoj zemlji.

Supersonični trenažni avion

Da li planirana evolucija Supegaleba G-4 ima oznaku poput nekog poteza u šahu nije mi poznato ali pored MD verzije verovatno postoje razmišljanja za dodatno unapređenje jednog od objektivno najuspešnijeg proizvoda bivše zajedničke države.

Da li su samo razmišljanja dovoljna za pokretanje saradnje, koliko smo u stanju da Mubadali ponudimo realnu kooperaciju i koliko su oni zainteresovani za ovu vrstu prilično low-tech investicije ostaje da se vidi.

Umesto papirnih aviona mogli smo da šeika nasmejemo ponudom jedinog realnog vazduhoplova koji se proizvodi u Srbiji.
Samo što se on verovatno ne bi nasmejao. Uspešni preduzetnici cene uspešne preduzetnike. Problem su političari i posrednici. Njih niko ne ceni.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

In

Kao i uvek, pravo u centar! Svaka cast!

Odgovori
ip

cemu toliko prasine….znaju oni da nemaju sta da ponude….poseta je izgovor da se ode i isplace za neku kintu…pa kada su videli da ne prolazi prodaja letecih sanduka brzo su presli na zitarice..sistem daj sta das…mi smo gace vec skinuli..sramota za zemlju…ali bolje i ne moze….

plus im je crkla djunta hahahahh

Odgovori
De

G4 nije projektovan da bi mogao da bude transonicni avion. Orao J22 jeste i ako bi se ugradio motor adekvatne snage i gabarita on bi to mogao i da bude bez nekih vecih izmena na zmaju aviona.
Politicari, SDPR…mnogo su mutni, nista novo.

Odgovori
Co

NIje to tako jednostavno! Svaki motor ima drugaćije dimezije, gabarite i potrebe za uvodnikom i izduvnikom!
Avion se u načelu projektuje oko motora. Znači u startu MORAŠ DA ZNAŠ ĆIME RASPOLAŽEŠ!

Prepravke i ovako krupne dorade su crna rupa bez dna za onoga ko daje pare! Vremenske rokove i da ne spominjem, jer su izrada i ispitivanje jako obiman, složen, dugotrajan i skup proces!

Opet, uopšte ne vidim ZAŠTO BI AVION ULAZIO U PODRUČJE NORMALNOG TALASA gde je situacija najkompleksnija, otpor najveći, a svaki manevar aviona jako jako ograničen!?

Avioni se projektuju do visokih podzvućnih brzina ili čistih nadzvučnih brzina! Nikako do 1.0 maha!

Uostalom, te brzine ništa u praksi ne znaće, jer se postižu uz veliki utrošak ukupne energije aviona!

Uobičajene su brzine 0,93-0,95 kao krajnje za visoko podzvućne avione i to je sasvim dovoljno!

Cobalt 50

Bo

Na orlu je potrebno toliko izmena, da bi to bio potpuno novi avion. Mi za takvu "egzibiciju" nismo sposobni već duži niz godina, a da ne pominjem zastarelost konstrukcije i koncepta aviona uopšte. A političari kao političari … Mi smo za njih kolateralna šteta.

Odgovori
Ne

Ma sve ovo kompletno je dokaz POMIJE u glavama kompletnog vrha države…ali kompletna POMIJA, prodaju Supertranssexualni trenažer KOBAC….kako ih nije sramota…ponovo isto rade…svi kradu…ali ovi ponovo vređaju zdrav um i razum.

Odgovori
Jo

Mislim da bi trebalo modernizovati oba modela aviona ako je moguće između ostalog mislim da bi trebalo kupiti od Rusije avione SU-35 ako postoji mogućnost, to bi dosta doprinelo srpskoj vojnoj avijaciji.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Hipersonicna moderna raketa ne mora da bude stealth air breathing raketa koja manevrise. nema nikakve veze koju vrstu motora ima. Vazna je brzina i da ne leti iskljucivo predvidivom balistickom putanjom. Kižal svakako spada u tu klasu jer leti dosta iznad Mah 5 (mada ne uvek) i moze da leti horizontalno i skrece levo desno…

27. Nov 2024.Pogledaj