[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024
[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo
Makedonska Direkcija za zaštitu i spasavanje trenutno raspolaže sa tri aviona AT-802 što se više puta pokazalo kao nedovoljno za realne potrebe protivpožarne borbe / Foto: Borjan Mihajlovski

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

Prvi članak analize koja je objavljena iz tri dela možete pročitati ovde.

Drugi članak je ovde.

Od objavljivanja drugog članka došlo je do novih velikih požara

Kada su ostali sami, Makedonci su nastavili da se bore sa šumskim požarima sve dok poslednji, uz Božiju pomoć (kiše) nije ugašen 25. jula 2024. U periodu od 21. do 25. jula helikopteri makedonske policije ponovo su prikupljali vodu iz Desovskog mora dok je veoma aktivan koordinisani napad, koji su predvodili Er Traktori zabeležen 23. jula kada je sav fokus bio na gašenju požara koji je goreo u prirodnom rezervatu Jasen. U ovoj operaciji, dva aviona AT-802A Fire Boss su delovala sa veštačkog jezera Mavrovo, dok su policijski i vojni helikopteri prikupljali vodu iz veštačkog jezera Kozjak (približne nadmorske visine 470 metara) za bombardovanje obližnjeg požara na visini od oko 1.150 metara. Zanimljivo je i to da je 23. jula makedonski policijski Bell 412EP, sakupljajući vodu iz malog terenskog rezervoara, za vreme napada na požar u oblasti Dragomance, kod Kumanova, uspeo da postigne prosečno vreme rotacije od 4-5 minuta.

Po zakonu, Centar za upravljanje krizama (CUK) je bio mozak svih operacija gašenja iz vazduha, dok je logistiku i podršku vazduhoplovnim operacijama pružalo makedonsko ratno vazduhoplovstvo iz vazduhoplovne baze Petrovec gde su svakog jutra organizovani brifinzi za domaće i međunarodne posade.

Sve operacije su vođene iz tri baze: Petrovec-Sever/Istok gde su bili stacionirane sve strane i makedonske letlice (osim onih policijskih), Petrovec-Sever/Zapad (poznat i kao Brest) odakle deluje Mi-171E makedonske policije, i Idrizovo gde je baziran policijski Bell 412EP.

Posada makedonskog policijskog Bell 412EP prikuplja vodu iz terenskog rezervoara postavljenog u oblasti Dragomance kod Kumanova / Foto: Borjan Mihajlovski

Ovogodišnji požari su pokazali da je makedonski sistem zaštite i spasavanja, blago rečeno, katastrofalan.

Dugo najavljivane reforme ovog ozbiljno neefikasnog sistema sada su neizbežne. U tom cilju, nije pitanje da li će se, već kada će se dve institucije podređene Vladi – CUK i DZS – spojiti u jednu novu instituciju koja će postati glavna odgovorna za organizovanje, razvoj i sprovođenje duboko reformisanog i modernizovanog makedonskog sistema zaštite i spasavanja. Još uvek nije jasno da li će ova nova institucija ostati nezavisna ili će postati podređeni element ministarstva odbrane ili unutrašnjih poslova.

Autor ovih redova smatra da će stavljanje reformisane institucije zaštite i spasavanja (one koja tek treba da nastane spajanjem CUK i DZS) pod Ministarstvo odbrane ili unutrašnjih poslova značiti nazadovanje položaja civilne zaštite u Makedoniji. Zašto? Jer će rad civilne zaštite, kao dela druge institucije u velikoj meri trpeti od zanemarivanja u korist primarnih zadataka te matične institucije.

Umesto toga, daleko bolje rešenje bi bilo da civilna zaštita ostane nezavisna, i dalje direktno podređena vladi i da joj se u isto vreme obezbedi godišnji budžet koji je najmanje tri puta veći (na period od najmanje 5-7 godina uzastopno) od trenutnog ukupnog budžeta CUK i DZS. Drugim rečima, reformisanoj instituciji zaštite i spasavanja treba da se obezbedi oko 30 miliona evra godišnjeg budžeta u periodu 2025-2032. Radi poređenja, CUK ima 300 zaposlenih i 4,14 miliona evra prema rebalansu makedonskog budžeta iz jula 2024. godine. Istovremeno, DZS ima 217 zaposlenih i rebalansom iz jula 2024. dobio je 5,44 miliona evra.

Ukoliko bi se za policiju nabavili novi helikopteri, postojeći Belovi 212 i 412 bi mogli biti prosleđeni novoformiranoj instituciji za zaštitu i spasavanje / Foto: Borjan Mihajlovski

Organizovana kao nezavisna institucija koja bi bila direktno podređena vladi Makedonije, a koja bi od nje uživala snažnu finansijsku podršku (na primer 30 miliona evra godišnje), i koja bi se oslanjala na vredne savete, znanje i iskustvo organizacije slične veličine koja deluje u zamlji slične veličine kao Makedonija (primer: civilna zaštita Slovenije, URSZR), reformisana makedonska institucija za zaštitu i spasavanje imala bi odlične šanse da bude formirana, propisno opremljena i dobro obučena u respektabilne snage za zaštitu i spasavanje i pre 2030. godine.

Prioritet treba da bude poboljšanje plata, obuke, lična i zajednička oprema ljudi i jedinica specijalizovanih za gašenje požara i pomoć državi u slučaju poplava, zemljotresa, lavina i klizišta. Kada je u pitanju gašenje požara, način upotrebe vatrogasnih snaga na svim nivoima treba duboko preispitati i reorganizovati i, između ostalog, omogućiti da avioni Er Traktor budu prvi (a ne poslednji kao što je sada) koji će se pojaviti iznad šumskih požara. Takođe je potrebno uložiti značajna sredstva u uspostavljanje sistema za kontinuirani daljinski, optički/termalni nadzor najugroženijih planinskih područja koji bi bio samo deo mnogo većeg sistema za otkrivanje i rano upozoravanje koji bi se takođe oslanjao na konstantno patroliranje kopnenih snaga i raznih vazduhoplovnih sredstava, uključujući dronove i besposadne letelice. Biće potrebno nabaviti i tešku mehanizaciju, i razne vrste vozila za podršku gašenju požara na planinama.

Kako bi se povećala efikasnost flote aviona Er Traktor, potrebno je nabaviti još bar tri letelice ovog tipa / Foto: Dragan Cvetić

Kada je reč o avijaciji, očigledno je da bi ciljevi vlade u Skoplju trebalo da budu sledeći:

1. Hitno povećanje i izjednačavanje plata celog vazduhoplovnog i tehničkog osoblja koje služi vojnim, policijskim i vazduhoplovnim jedinicama;

2. Hitno privlačenje mladih odličnim uslovima među kojima je potpisivanje višegodišnjih ugovora za školovanje i garantovano zaposlenje sa konkurentnim platama (na što duži rok, 8-10 godina) koji će im omogućiti savremenu obuku, dobre uslove za rad ali i obavezu služenja u vazduhoplovnim jedinicama vojske, policije ili civilne zaštite najmanje 6-8 godina od prvog radnog dana. Prioritet treba staviti na obuku desetak pilota za avione Er Traktor, najmanje 15 pilota za jedinicu policijske avijacije, i oko 20 pilota za vojsku. Takođe, treba uspostaviti programe redovne operativne protivpožarne obuke, obuke na simulatoru, i godišnje ili dvogodišnje provere osposobljenosti pilota kako bi se postigla veća efikasnost i bezbednost operacija gašenja požara iz vazduha. Obuka tehničkog personala mora biti vrhunski prioritet imajuci u obzir da je stanje sa njima trenutno katastrofalno.

3. Neposredno poboljšanje sistema komandovanja i kontrole uporedo sa usklađivanjem (ili razvojem od nule, tamo gde ne postoje) Standardnih operativnih procedura koje različiti operatori vazduhoplova koriste prilikom izvođenja operacija gašenja požara iz vazduha. Trebalo bi jasno regulisati upotrebu retardanata (supstance koja se koristi za usporavanje ili zaustavljanje širenja vatre ili smanjenje njenog intenziteta) sa aviona Er Traktor, kao i helikoptera.

4. Država treba zakonski da odredi početak i kraj sezone gašenja požara u kojoj se sistem stavlja u režim posebne pripravnosti. Evropsko iskustvo sugeriše da bi sezona gašenja požara trebalo da počne 15. maja i da se završi 15. septembra. U ovom periodu sva avijacijska sredstva treba da budu u stanju pripravnosti i servisirana, dok bi avioni Er Traktor trebalo da patroliraju iznad kritičnih zona sa rezervoarima napunjenih vodom, spremni da napadnu i najmanji požar pre nego što se razvije i preraste u katastrofu. Korišćenje klubova sportske avijacije u patroliranju takođe može biti opcija preko koje će država legalno ubrizgati sredstva i podržati održivost klubova sportske avijacije koji su od posebnog interesa za državu.

5. Poštujući zakonske propise, sa proizvođačima ili ovlašćenim organizacijama za održavanje koje su u stanju da servisiraju i logistički podrže različite vazduhoplove koji su trenutno u upotrebi u Makedoniji, treba potpisati višegodišnje ugovore za integralnu logističku podršku. Ovo bi trebalo da omogući uspostavljanje efikasnog logističkog sistema koji bi zamenio sadašnje veoma neefikasne, dugotrajne i skupe procese javnih nabavki za obezbeđivanje usluga održavanja, potom rezervnih delova, potrošnog materijala, alata i posebne opreme.

6. Trebalo bi nabaviti još nekoliko aviona Er Traktor kako bi se povećala efikasnost tri aviona AT-802 koja su trenutno u upotrebi. Ovogodišnje i prošlogodišnja iskustva (kada su Izraelci i Turci u pomoć Makedoniji poslali avione AT-802) pokazala su da je zajednički rad 5 aviona AT-802 pravi kapacitet koji menja situaciju. Da bi 5 aviona bilo dostupno u bilo kom trenutku, potrebna je flota od najmanje 6 aviona AT-802 (jedan od njih će po nepisanim pravilima vazduhoplovstva uvek biti pokvaren ili će prolaziti redovno servisiranje). Znamo da je Makedoniji potreban dvosedi protivpožarni avion AT-802 Fire Boss, ovo bi mogao biti jedan od tri aviona koji bi bili nabavljeni; druga dva mogu biti sa točkovima: jedan jednosed i jedan dvosed. Kopneni AT-802 može pomoći u dopuni efikasnosti amfibijskih Er Traktora u slučajevima kada su šumski požari malo udaljeniji od jezera ili aerodroma. Drugim rečima, dva kopnena aviona uvek mogu da lete sa sportskih aerodroma ili kratkih staza i puteva, jer će za to biti potrebna samo podrška terenskih vatrogasnih vozila i cisterni za gorivo.

7. Na međunarodnom aerodromu u Skoplju potrebno je izgraditi prostrani hangar (ili hangare) za smeštaj 6 Er Traktora i dva-tri helikoptera srednje veličine kako bi se konačno omogućio pravilan smeštaj dragocenih aviona koji stoje pod otvorenim nebom još od novembra 2009. godine. Objekat takođe treba da ima i klimatizovan prostor za čuvanje rezervnih delova i potrošnog materijala, ali i prostorije za smeštaj i odmor letačkog i tehničkog osoblja, plus salu za konferencije/sastanke, kuhinju, toalete, tuševe. Ovo će pomoći da se prevaziđe veoma loše stanje u kojoj se avijacijska jedinica DZS nalazi od svog osnivanja 2010. godine. Ako sredstva budu dostupna, postojeća tri aviona Fire Boss takođe bi trebalo da budu nadograđena novim električnim sistemom FRDS Gen III za ispuštanje vode/pene/retardanta, kao i novim, snažnijim motorima PT6A-67F koji su trenutni standard za sve novoproizvedene avione AT-802. Ove investicije će značajno smanjiti masu aviona, povećati njihovu efikasnost i bezbednost operacija, eliminišući trenutnu slabu snagu aviona kada lete u tipičnim makedonskim letnjim operativnim uslovima visoke temperature i velike nadmorske visine.

8. Helikopterska jedinica makedonske policije zaslužuje da se konačno modernizuje sa najmanje tri potpuno nova dvomotorna srednja helikoptera (primer: Subaru-Bell 412EPX, Leonardo AW169 ili Airbus H145M) propisno opremljena za policijske i misije zaštite granica. Ovo bi trebalo da omogući prebacivanje starijih policijskih helikoptera u avijacijsku jedinicu reformisane institucije za zaštitu i spasavanje. Na taj način će civilna zaštita osim Er Traktora imati na raspolaganju jedan helikopter Agusta-Bell AB.212 i jedan Bell 412EP. Ova dva helikoptera su nedavno dobila nove motore i već su opremljena za gašenje požara, traganje i spasavanje (SAR), vazdušni medicinski transport, kao i misije za prevoz ljudi, hrane i opreme. Sa novim helikopterima u službi, makedonska policija (baš kao i vojska kada dobije svoje helikoptere Leonardo AW149 i AW169M) bi mogla da se ponovo fokusira na svoje tradicionalne zadatke (policijske i nadzor granice), dok bi u isto vreme bila na raspolaganju da služi kao podrška sistemu civilne zaštite, ako i kada je to potrebno;

9. Makedonska vlada mora bez odlaganja da započne servisiranje, modernizaciju i vraćanje u operativno stanje taktičkih besposadnih sistema (UAS) Elbit Systems Hermes 450 ministarstva unutrašnjih poslova. Pored svoje primarne bezbednosne/odbrambene uloge, ove dragocene BPL (koji su imovina koju je prethodna vlada potpuno neodgovorno prizemljila i uskladištila 2007. godine) mogu da preuzmu aktivnu ulogu u ranom otkrivanju šumskih požara i rukovođenju u naporima za gašenje požara korišćenjem njihovog optičkog i termalnog sistema za nadzor. Centrima za upravljanje kriznim situacijama sistemi Hermes takođe mogu pružiti sliku i informacije u realnom vremenu, mogli bi da se koriste i u upravljanju logistikom, regulisanju saobraćaja i aktivnostima pretrage i spasavanja u raznim katastrofama: zemljotresima, požarima i poplavama.

Poslednje, ali ne i najmanje važno, za makedonsku vladu bi bilo vredno i veoma isplativo da se njenoj administraciji i stručnjacima naloži da utroše vreme i napore da istraže potencijale za finansiranje predstojeće modernizacije sistema zaštite i spasavanja, uključujući i nabavku novih letelica, koja bi se izvršila korišćenjem fondova Evropske unije namenjena za podršku napora država članica Evropske Unije i država učesnica u oblasti pripravnosti i prevenciji katastrofa.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

lo

Sve, ali sve od gore navedenog pada u vodu kada se dobije informacija da se nema para. a onda se zovu prijatelji upomoc.
A sta kad prijateljima treba pomoc, a vi ne mozete ni sebi da pomognete posto ne marom niste.
Svaka cast posadama aviona i helikoptera koji su gasili pozare i spasavali ljutske zivote, ali svaka cast i vatrogascima na zemlji i osoblju.
Politicari pamet u glavu planirajte novac da potrosite na prevenciju, tako i na kupovinu novih i remont starih aviona i helikoptera. a ne na gluposti koje nicemu nevode
Pitanje odnosno vide molba da li mozete pokazati(slike ili snimak dejstva) ta kartonska vedra za Casa 295 koji su doneli rumuni, inace pratio sam njihov let do slovenije na flajtradaru 24 unapred zahvalan

Odgovori
Ni

Odlicno napisano… a šta ćemo sa nama? Srbija, kao značajno veća država po površini nema ni jedan specijalizovani avion za gašenja požara. Imamo helikoptere, ali da li su oni dovoljni?

Odgovori
ns

Helikopteri su za vecinu pozara u Srbiji vise nego dovoljni tj fleksibilnije su resenje zbog zahvata vode obzirom na reljef Srbije.
A osim gasenja pozara mogu da se koriste i za druge zadatke cele godine.
Trenutno MUP i VS imaju dovoljan broj helikoptera koji mogu da gase pozar.
Ali trebalo bi razmotriti nabavku i aviona.
Nove Kaze C295 mogu da se koriste i za gasenja pozara ako se opreme dodatnom opremom ali to je samo pomocna namena.

Il

I mi bi trebali da nabavimo bar tih 6 Air Tractora, nije bas da nema jezera u Srbiji gde bi mogli zahvatati vodu, imamo Vlasinsko, Gruzansko, Zlatarsko, Bovansko, Palicko, Srebrno, Djerdapsko, Gazivode, Perucac,Zaovinsko, jezero Celije… Ne znam zasto se uporno gura prica da nama ne trebaju Air Tractori nego samo helikopteri. Pa ni Makedonija nema izlaz na more pa ima Air Tractore.

Odgovori
Ne

Makedonija je manja. Hrvatska ima more koje pokriva dobru povrsinu drzave. Nema smisla za avione u Srbiji ako moraju da lete po 60,70 kilometara od zahvata do pozara. Imalo je smisla sa ruskim Berijevim zbog velikog kapaciteta, sa manjima bas i ne.

ra

Već sam pisao ko zna koliko puta o privrednoj avijaciji iz Vršca i njenoj floti Dromadera i opet ću, imaju 14 aviona M-18 nosivosti 2000 litara vode trenutno im lete tri i to na suzbijanju komaraca dok ostali ne lete a generalno su malo korišćeni, obučiti pilote i malo uložiti u avijaciju jer je u pitanju dosta jeftino održavanje omogućiti da se na svakom malom aerodromu ovakvi avioni pune iz hidranta i staviti ih pod nadležnost nekog ministarstva i eto ti flote koja dežura u slučaju požara u letnjoj sezoni i to stalno a helikoptere uključiti po potrebi i kraj priče a prost primer su Grčka, Turska i Poljska koje sa ovakvim avionima upravo to rade a imaju čak i posebne obučne centre sa dvosedim verzijama ovih aviona za obuku u gašenju požara. Imamo sredstva ajde da se malo uključi mozak.

Ga

Mozda da kupimo za RVi PVO ove makedonske policijske mi-17?

Odgovori
kr

Financiranje iz predpristupnih fondova EU pogotovo zračne komponente mi se čini gotovo nemogućim, takav oblik financiranja nacionalnih i zajedničkih kapaciteta poput onih deklariranih u rescEU je rezerviran za zemlje članice

Odgovori
Dj

Ovde se vidi sta je moguce za clanice:

https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes_en#heading-4-migration–border-management

Za kandidate:

https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/pre-accession-assistance_en

Mozda je moguce nesto implicitno pokusati (ja bi isao na „territorial and cross border cooperation“ pa poksuao osmisliti projekat sa Albanijom, GC i Grckom), trebalo bi svakako angarzovati profesionalce da koncipiraju ali ovo sto autor teksta eksplicitno navodi kao stavku: „za podršku napora država članica Evropske Unije i država učesnica u oblasti pripravnosti i prevenciji katastrofa.“ – to prosto ne postoji….

kr

Slo i Hrv su prve helikoptere iz fondova unije financirale nakon punopravnog članstva i to u svrhe nadzora vanjske granice… za sustav civilne zaštite ili pp namjenu HRV je prvo deklarirala vlastite kapacitete pa teh onda dobila pravo na financiranje iz fondova EU putem prijavljenih projekata… isti se provode formalno preko ravnateljstva civilne zaštite koji je pod MUP-om, u slovenije je drugačije pa je takvo ravnateljstvo pod MORS-om… kako god, Makedonija nema zanemarive kapacitete za gašenje požara, veći problem je što nisu adekvatno korišteni… za 3 aviona trebaš barem 6 pilota ili duple posade da bi stroj bio iskoristiv kad treba…. koliko pratim slične probleme sa kadrom imaju i CG i Slovenija što nisam očekivao… oni n školovanju trenutno imaju 2 pilota što je obzirom na flotu premalo…. ovakvi sustavi grade se godinama, Makedonija operativno koristi AT-802 od 2009.g. ti avioni i njihovo održavanje ne koštaju malo i katastrofalno je što u 15 godina nisu uspjeli operativno posložit sustav…

Ne

Imao je ceo region Beriev kapaciteta 12 tona stacioniran svako leto u Nisu i pozari su bili resavani daleko lakse. A mogla su se dobiti po potrebi i dva. Ali posto ovde svi politicki rade u korist svoje stete sada imamo to sto imamo – uglavnom lose ili nista.

Odgovori
ma

Be200 nema nekog smisla za ovakve požare, tu je Kanader daleko agilniji i zavlači se i svaku rupu, beriev to radi prebrzo i previsoko.
Hrvatska je politički bila već dogovorila nabavu be200 pa je struka išli na testiranje i zakljuceno je da to nije avion za ovakve uvjete te se odustalo od nabave.
Uostalom broj prodanih be200 govori sve.

Il

Ako se uzme u obzir da bi Air Tractori u Srbiji mogli zahvatati vodu sa preko 10 jezera, ako bi nabavili 6 Air Tractora i rasporedili blizu jezera time bi se veliki deo teritorije mogao pokriti Air Tractorima. A helikopterske kapacitete koristiti tamo gde nema jezera. Plus bi trebalo svih 14 Dromadera dovesti u korektno stanje i rasporediti po sportskim aerodromima sirom zemlje da gase pozare u pocetnoj fazi. Za Casa C295 nabaviti te kartonske rezervoare za vodu kao sto koriste Rumuni za gasenje pozara. Nakon toga pokusati malo ocistiti reke da Air Tractori mogu i sa nekih reka da zahvataju vodu. Bespilotne letlice koristiti za osmatranje pozara i navodjenje aviona i helikoptera.

Odgovori
Ai

600,000 lit/h 4 CL-41 i 1 AT802FB

https://www.flightradar24.com/HR855/36815b6f

Odgovori
Ai

Problem je za 6 AirTraktora osigurati 20ak pilota i instruktora redovno dopunjavati kadar virpti obuku +20ak tehničara pa za 5 + 1 na C checku kanadara minimum 12-15 (posada po 3) pilote instruktore platiti + 2000 eur + dnevnice 80 eur + 160 kad lete vani a ima ih cca +100 ljudi i 25 milijuna eura proračuna pa se onda se lako hvaliti „Hrvatska ima“

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor