Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
252. pamti svoja laširanja: 40 godina Utve-75
Legenda ulazi u petu deceniju / Foto: Dragan Trifunović

252. pamti svoja laširanja: 40 godina Utve-75

Jubilej vredan pažnje, 40 godina od prvog leta Utve-75, obeležen je juče na vojnom aerodromu Batajnica skupom koji je ova legendarna letelica i više nego zaslužila.

Domaćini događaja, pripadnici 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade su se i više nego potrudili da godišnjica bude sadržajna, emotivna i na kraju simpatična.

Spisak prisutnih zvanica bio je probran. Od konstruktora Utve-75 gospodina Dragoslava Dimića, preko skoro kompletne današnje komande 252. eskadrile, bivših i sadašnjih pilota, inženjera i tehničara fabrike aviona Utva, nastavnika letenja, vazduhoplovnih entuzijasta i svih drugih poštovalaca i svedoka istorije domaće avijacije. Većina njih letela je na avionu V-53, za koji slobodno možemo reći da je probrao i obučio gotovo sve aktivne pilote našeg Ratnog Vazduhoplovstva.

Dragoslav Dimić, otac Utve 75 ponovo je posetio Batajnicu. Sa sobom je doneo priče iz dana kada se radilo na razvoju dva aviona u isto vreme. Orao nije smeo da trpi, V-53 je bio "projekat sa strane" / Foto: Dragan Trifunović
Dragoslav Dimić, otac Utve 75 ponovo je posetio Batajnicu. Sa sobom je doneo priče iz dana kada se radilo na razvoju dva aviona u isto vreme. Orao nije smeo da trpi, V-53 je bio „projekat sa strane“ / Foto: Dragan Trifunović

Nakon uvodnih govora komandanta i pilota 252. eskadrile svoje obraćanje prisutnima započeo je gospodin Dimić. Iako već duboko u devetoj deceniji, i dalje oštrouman, imao je šta da kaže. Pričao je o zanimljivostima koje su vezane za njegovu bogatu karijeru tehničara, inženjera, pilota i konstruktora kao i neke interesantne detalje vezane za rađanje „sedamdesetpetice“.

Zahvaljujući 252. eskadrili, Komandi RV i PVO i Vojnofilmskom centru “Zastava film“ imali smo prilike da premijerno pogledamo kratak dokumentarni film “40 godina Utve-75“. Manje ili više znani ali i prvi put viđeni kadrovi bili su propraćeni gotovo svim značajnim podacima o karijeri V-53.

Maketa Utve 75 izrađena od papira / Foto: Dragan Trifunović
Maketa Utve 75 izrađena od papira / Foto: Dragan Trifunović

U holu zgrade u kojoj je smeštena komanda “Kurjaka sa Ušća“ bili su izloženi panoi sa fotografijama Utve-75 u različitim periodima eksploatacije, kako kod civilnih tako i kod vojnih korisnika. Deljen je poster aviona kao i DVD sa prethodno viđenim dokumentarnim filmom.

Druženje je nastavljeno na stajanci eskadrile gde je za ovu priliku bilo postrojeno desetak Utvi-75 koje su stajale pored mlaznih Super Galebova na kojima su piloti imali redovne letačke aktivnosti. Možda i simbolično, na čelu stajanke nalazio se i naslednik V-53, avion Lasta.

Priređen je i adekvatan letački program. U specijalno, za ovu priliku označenoj Utvi-75 (evidencijskog broja 53252) nekoliko krugova iznad aerodroma napravila je posada Mrvić-Štogren.

HA2A5438
Kao nekad / Foto: Dragan Trifunović
Utva i brisanjac? Na ovaj dan da / Foto: Dragan Trifunović
Utva i brisanjac? Na ovaj dan da / Foto: Dragan Trifunović

 

20160519_145525
Zamenik komandanta eskadrile major Dragan Mrdak autor je logoa posvećenog godišnjici. Izrađena je i određena količina prišivki / Foto: Dragan Trifunović
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

So

53252 Je evidencijski broj koni je leteo ;-)

Odgovori
Ja

Neka je srecan jubilej! Cestitke konstruktorskom timu i ljudima koji lete na Utvi. Valjda ce mi se nekada pruziti prilika da me neko provoza ovim avionom.

Odgovori
vr

Kada se obeležavalo 50 godina MiG-21 u RV pominjalo se da će jedan UM poneti prigodne oznake povodom tog jubileja. Koliko znam 185 treba da izađe sa remonta, nadam se da će ga lepo išarati kao ovu Utvicu, zaslužio je to pošto nam to magare bukvalno održava RV u životu…

Odgovori
ka

LETEO SAM NA UTVI 75 I SIGURAN SAM DA JE TO LOSA LETELICA JER :
1) IMA PROMENJLJIV KORAK ELISE ( KOMPLIKUJE NEPOTREBNO LETENJE A POSTO SLUZI ZA OBUKU TO SE MORA IZBECI JER JE POCETNIKU IONAKO VEC TESKO )
2) MNOGO SE CUJE MOTOR I VELIKE SU VIBRACIJE I JEDVA DA SE NESTO CUJE RADIO-STANICA ( CESTO I NE RADI )
CESNA JE ZA OVAJ KRS NEDOSTIZNA PO SVOJIM KVALITETIMA.

Odgovori
ra

pa trebalo ti je 40 godina decace….

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor